دوربینی چشم چیست؟ علائم، علت و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افرادی که دچار دوربینی چشم هستند، در مشاهده اجسام نزدیک مشکل دارند. تاری دید، درد چشم و سردرد هنگام مطالعه از علائم آن است. برای درمان می‌توان از عینک، لنز یا روش جراحی استفاده کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
دوربینی چشم

دوربینی چشم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم است که افراد بزرگسال و کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر دچار این مشکل هستید یا در خانواده شما سابقه دوربینی بالا است، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علت این بیماری چشم چیست؟ چه نشانه‌ها و علائمی دارد؟ چشم‌پزشک چگونه آن را تشخیص می‌دهد؟ آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟ در کدام سنین ابتلا به این مشکل شایع است؟

درصورتی‌که دچار علائم دوربینی هستید یا سابقه این بیماری در خانواده شما بالا است، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. پزشک چشمان شما را معاینه کرده و مشکل را تشخیص می‌دهد. برای ارتباط با چشم پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دوربینی چشم (هایپروپیا) چیست؟

دوربینی چشم یا هایپروپیا یکی از بیماری های چشم است که دید افراد را دچار مشکل می‌کند. افرادی که مشکل دوربینی دارند، اجسام دور را به وضوح دیده؛ اما اجسام نزدیک را تار می‌بینند. به عنوان مثال شخص در مطالعه کتاب با مشکل روبرو می‌شود. اگر دوربینی چشم شدید باشد، شخص تنها می‌تواند اجسام بسیار دور را ببیند و اجسام نزدیک‌تر را کاملا تار مشاهده می‌کند. اما اگر مشکل خفیف باشد، اجسام نزدیک‌تر با وضوح بهتری دیده می‌شوند.

در این افراد چشم نمی‌تواند نور را به‌درستی شکست دهد و تصاویر در فاصله نزدیک تار می‌شوند. این عارضه هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی دررابطه‌با کودکان دوربینی خفیف تا متوسط مشکلی در بینایی ایجاد نمی‌کند. زیرا ماهیچه و عدسی چشم بر این مشکل غلبه می‌کنند.

به نقل از webmd در رابطه با انجام آزمایش‌های سلامت چشم:

طبق گفته آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا بزرگسالانی که مشکل بینایی ندارند، باید از سن ۴۰ سالگی هر ۲ یا ۴ سال یک‌بار معاینه چشم انجام دهند. اگر ۶۵ سال و بالاتر دارید، هر ۱ یا ۲ سال یک‌بار آزمایش دهید. اگر دیابت، فشارخون بالا یا سابقه خانوادگی بیماری چشم دارید، برای معاینه چشم تا ۴۰ سالگی منتظر نمانید. همچنین سلامت چشم نوزادان باید در سنین ۶ ماهگی تا ۱ سالگی بررسی شود. کودکان باید بین سنین ۳ تا ۳٫۵ سالگی، قبل از شروع مدرسه و هر ۱ یا ۲ سال یک‌بار پس از ۷ سالگی، آزمایش بینایی داشته باشند.

در حالت دوربینی چشم، نور پشت شبکیه متمرکز شده و تصاویر مبهم می‌شوند.
در حالت دوربینی چشم، نور پشت شبکیه متمرکز شده و تصاویر مبهم می‌شوند.

علت دوربینی چشم چیست؟

در ساختار چشم دو بخش قرنیه و عدسی به تمرکز و وضوح تصاویر کمک می‌کنند. عدسی و قرنیه انحنای مشخصی داشته و نور ورودی را شکست می‌دهند. با شکست نور تصویر به‌وضوح روی شبکیه چشم تشکیل شده و از این طریق می‌توانیم ببینیم. اما گاهی قرنیه و عدسی دچار مشکل می‌شوند و شخص در مشاهده اجسام دور مشکل پیدا می‌کند.

اگر کره چشم کوچک‌تر از حد طبیعی بوده یا خمیدگی قرنیه کم باشد، شخص دچار دوربینی می‌شود. این عیب انکساری باعث می‌شود تصویر به‌جای این که روی شبکیه تشکیل شود، پشت آن به وجود بیاید. در نتیجه تصاویر مبهم و تار به نظر می‌رسند.

اگر کره چشم کوچک‌تر از حد طبیعی بوده یا خمیدگی قرنیه کم باشد، شخص دچار دوربینی می‌شود. در نتیجه هنگام مشاهده اجسام نزدیک تصاویر مبهم خواهد بود.

از نشانه‌های اصلی دوربینی این است که تصاویر نزدیک تار به نظر می‌رسند و زمان مطالعه دچار سردرد یا چشم درد می‌شوید.
از نشانه‌های اصلی دوربینی این است که تصاویر نزدیک تار به نظر می‌رسند و زمان مطالعه دچار سردرد یا چشم درد می‌شوید.

نشانه ها و علائم دوربینی چشم

دوربینی چشم علائمی داشته که می‌تواند تشخیص آن را آسان کند. اگر دچار هر یک از مشکلات زیر هستید، حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

  • تاری دید: اشیا نزدیک تار به نظر می‌رسند.
  • برای اینکه تصاویر وضوح داشته باشند، باید مدام پلک بزنید.
  • علائم مربوط به خستگی چشم مانند سوزش و درد در اطراف و داخل چشم دارید.
  • بعد از انجام کارهایی که نیاز به مشاهده نزدیک دارند، مانند مطالعه، نقاشی یا کار با کامپیوتر چشمان شما درد می‌گیرد یا دچار سردرد می‌شوید.

اگر بعد از انجام کارهایی مانند مطالعه چشم شما درد می‌گیرد یا مشکلات بینایی در فعالیت‌های روزمره شما تاثیر می‌گذارند، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. برای ارتباط با چشم پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا اشیاء نزدیک رو تار میبینی؟

برای تشخیص با چشم پزشک مشورت کن.

عوارض دوربینی چشم

اگر دچار دوربینی هستید و به آن توجهی نداشته باشید، ممکن است عوارضی برای شما ایجاد شود. از مهم‌ترین عوارض دوربینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چشم ضربدری: در برخی کودکان دوربینی باعث می‌شود که چشم‌ها ضربدری شوند. برخی از عینک‌ها می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.
  • کاهش کیفیت زندگی: اگر دوربینی اصلاح نشود، دید شما محدود شده و انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه با مشکل مواجه می‌شود.
  • خستگی چشم: برای حفظ تمرکز مجبور هستید چشمان خود را فشار دهید و این حالت باعث خستگی چشم و سردرد می‌شود.

تشخیص دوربینی چشم

برای تشخیص به‌موقع انواع عیوب انکساری چشم باید هر چند وقت یک‌بار معاینات چشم را انجام دهید. اگر علائم مربوط به دوربینی را دارید، حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنید. متخصص معایناتی را انجام می‌دهد تا مشخص شود مشکل دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم یا پیری چشم است.

ممکن است پزشک از چندین عدسی استفاده کند تا دید نزدیک و دور را بررسی کند. برای تشخیص دقیق چشم‌پزشک از تست‌های زیر استفاده می‌کند.

  • قطره‌های چشمی: این قطره‌های چشمی مردمک چشم را گشاد می‌کند. در این حالت نور بیشتری وارد چشم شده و پزشک می‌تواند شبکیه را بررسی کند. ممکن است تا چند ساعت به نور حساس شوید. اما به‌مرور این حالت برطرف می‌شود.
  • فوروپتر: چشم‌پزشک با استفاده از این ابزار عیب انکساری را تشخیص داده و شدت مشکل را اندازه‌گیری می‌کند.
  • رتینوسکوپ: معمولا این روش فقط برای کودکان استفاده می‌شود. نور به چشم تابیده می‌شود تا چشم‌پزشک چگونگی انعکاس از شبکیه را تشخیص دهد. عیوب دوربینی و نزدیک‌بینی را می‌توان از این طریق تشخیص داد.

برای تشخیص به‌موقع دوربینی چشم و اصلاح این مشکل باید دراسرع‌وقت به چشم‌پزشک مراجعه کنید. جهت ارتباط با چشم‌پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان دوربینی چشم چیست؟

برای اصلاح این عیب انکساری باید لنز اصلاحی یا جراحی انکساری تجویز شود. با استفاده از این روش‌ها می‌توان تمرکز نور روی شبکیه را اصلاح کرد. چشم‌پزشک باتوجه‌به شدت دوربینی و سن بیمار بهترین روش را انجام می‌دهد.

۱. لنزهای تجویزی

گاهی برای کودکان روش درمانی توصیه نمی‌شود. در سنین پایین لنزهای داخل چشم به اندازه کافی انعطاف‌پذیر بوده و این عیب انکساری را برطرف می‌کنند. اما با افزایش سن یا بالارفتن درجه دوربینی چشم نیاز به روش درمانی است. با افزایش چشم انعطاف لنزهای داخل چشم کاهش پیدا کرده و باید از لنزهای تجویزی استفاده کرد.

لنزهای تجویزی انحنای کم قرنیه یا کوچک بودن کره چشم را اصلاح کرده و باعث می‌شوند نور به‌جای پشت شبکیه روی شبکیه متمرکز شود. انواع لنزها عبارتند از:

  • عینک: تنوع در لنزهای عینک زیاد است. این روش کاملا ایمن و ساده بوده و باعث تقویت بینایی می‌شود.
  • لنزهای تماسی: لنز روی مردمک چشم قرار می‌گیرند. استفاده از آنها کمی سخت‌تر بوده و نیاز به مراقبت‌هایی دارد. مواد سازنده و طرح لنزها متفاوت بوده تا برای همه افراد مناسب باشند.
استفاده از عینک یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای اصلاح دوربینی چشم است.
استفاده از عینک یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای اصلاح دوربینی چشم است.

۲. جراحی انکساری

روش‌های مختلفی برای عمل چشم و درمان مشکلات بینایی وجود دارد. از روش جراحی انکساری بیشتر برای درمان نزدیک‌بینی استفاده می‌شود. اما در برخی شرایط می‌توان برای اصلاح دوربینی خفیف تا متوسط هم از روش جراحی استفاده کرد. جراح شکل انحنای قرنیه را تغییر داده تا مشکل برطرف شود. تکنیک‌های جراحی انکساری شامل موارد زیر می‌شود.

  • کراتومیلوسیس درجا با کمک لیزر (LASIK): روش لیزیک نسبت به دیگر روش‌های جراحی انکساری سریع‌تر انجام شده و عوارض بعد از عمل کمتر است. در این روش جراح یک فلپ نازک در قرنیه ایجاد کرده و با لیزر انحنای قرنیه را اصلاح می‌کند.
  • کراتکتومی زیر اپیتلیال با کمک لیزر (LASEK): در پوشش محافظ خارجی قرنیه به نام اپیتلیال فلپ بسیار نازک ایجاد شده و انحنای لایه بیرونی قرنیه با لیزر اصلاح می‌شود. به این روش لازک می‌گویند.
  • کراتکتومی فوتورفراکتیو (PRK): عمل پی آر کی مشابه روش لازک است. تفاوت آن در این است که اپیتلیال به طور کامل برداشته می‌شود. بعد از تغییر شک قرنیه با لیزر اپیتلیال جایگزین نشده و به طور طبیعی رشد می‌کند.

در برخی افراد که دچار دوربینی خفیف تا متوسط هستند، می‌توان از روش جراحی انکساری استفاده کرد. اما در دوربینی شدید این روش کارساز نیست.

از جدیدترین روش‌های درمان دوربینی خبر داری؟ با متخصص دوربینی مشورت کن.

راهی برای پیشگیری از دوربینی چشم وجود دارد؟

با هیچ روشی نمی‌توان از دوربینی پیشگیری کرد. اما رعایت برخی نکات کمک می‌کند تا سلامت چشم افزایش پیدا کند. این موارد عبارتند از:

  • وضوح دید اشیا دور و نزدیک را هر چند وقت بررسی کنید تا به‌موقع به پزشک مراجعه کنید.
  • بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون بالا روی بینایی تاثیر زیادی دارند. اگر دچار چنین بیماری‌هایی هستید، حتما آن را کنترل کنید.
  • در محیط باز برای محافظت در برابر نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • در هنگام فعالیت‌هایی که ممکن است به چشم آسیب بزند، از عینک محافظ استفاده کنید.
  • مصرف مواد غذایی مانند سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها و ماهی را در رژیم غذایی افزایش دهید.
  • سیگار را ترک کنید. سیگار می‌تواند روی بینایی هم تاثیر داشته باشد.
  • از لنز اصلاحی مناسب استفاده کنید. هر چند وقت یک‌بار به طور منظم به چشم‌پزشک مراجعه کنید.
  • هنگام فعالیت‌هایی مانند مطالعه، کار با کامپیوتر یا نقاشی از نور مناسب استفاده کنید.
  • بعد از فعالیت‌هایی مانند مطالعه برای کاهش خستگی چشم هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به یک جسم ۲۰ فوت دورتر از خود نگاه کنید.
برای محافظت از چشم‌ها رعایت برخی نکات ضروری است.
برای محافظت از چشم‌ها رعایت برخی نکات ضروری است. اما با این روش‌ها نمی‌توان از دوربینی جلوگیری کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دوربینی چشم یکی از انواع عیوب انکساری چشم است. در این شرایط انحنای قرنیه کاهش پیدا کرده یا کره چشم کوچک شده است. در نتیجه نور به‌جای اینکه روی شبکیه متمرکز شود، پشت آن متمرکز شده و در دیدن اشیا نزدیک مشکل ایجاد می‌کند. این افراد در مشاهده اشیا دور مشکلی نداشته، اما هنگام دیدن اشیا نزدیک مانند مطالعه یا کار با کامپیوتر دچار تاری دید می‌شوند.

در این شرایط باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. پزشک معاینات مختلفی را انجام داده و با ابزار مختلف دوربینی و نزدیک‌بینی و شدت مشکل را تشخیص می‌دهد. برای درمان دوربینی می‌توان از عینک یا لنزهای تماسی استفاده کرد. برخی افراد نیز می‌توانند با جراحی انکساری درمان شوند.

برای پیداکردن بهترین چشم پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هیچ روش طبیعی نمی‌تواند عیوب انکساری چشم مانند دوربینی یا نزدیک بینی را اصلاح کند. برای درمان چنین مشکلی تنها راه استفاده از عینک، لنز یا جراحی است.

دوربینی چشم می‌تواند ارثی باشد یا با افزایش سن ایجاد می‌شود. علت آن کاهش انحنای قرنیه یا کوچک شدن کره چشم است. در این شرایط نور به‌جای اینکه روی شبکیه متمرکز شود، پشت آن متمرکز شده و تصاویر مبهم می‌شوند.

در برخی افراد می‌توان با جراحی انکساری دوربینی چشم را درمان کرد. اما در برخی دیگر به دلیل شدید بودن دوربینی این روش کارساز نیست. عینک یا لنز‌های تماسی این عیب انکساری را اصلاح کرده و بینایی را بهبود می‌بخشند.

طبق آماری که در آمریکا به دست آمده است، حدود ۵ تا ۱۰٪ افراد دچار دوربینی هستند. هرچه سن بیشتر می‌شود، احتمال ابتلا به این عیب انکساری بیشتر می‌شود. در افراد بالای ۶۵ سال حداقل نیمی از آنها درجاتی از دوربینی را دارند. این مشکل همچنین ارثی بوده و ممکن است از والدین به ارث برسد.

افرادی که دچار دوربینی می‌شوند، در دیدن اشیا نزدیک مشکل دارند. در این شرایط شخص هنگام دیدن اشیا نزدیک مانند مطالعه کتاب دچار تاری دید می‌شود.

با افزایش سن توانایی تمرکز چشم‌ها کاهش پیدا می‌کند. لنز طبیعی چشم سفت شده و انعطاف‌پذیری آن تا حد زیادی از بین می‌رود. در نتیجه شخص دچار دوربینی شده و در مشاهده اجسام نزدیک مشکل پیدا می‌کند.

معمولا با افزایش سن احتمال ابتلا به این عیب انکساری بیشتر می‌شود. بیش از نیمی از افراد بالای ۶۵ سال دچار دوربینی خفیف تا شدید هستند. در سنین پایین معمولا لنزهای انعطاف‌پذیر چشم این مشکل را برطرف کرده و بینایی شخص تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. اما در سنین بالا انعطاف‌پذیری کاهش پیدا کرده و شخص دچار تاری دید یا درد چشم می‌شود.

عوامل مختلفی می‌توانند باعث دوربینی ناگهانی شوند. یکی از علائم اصلی پیرچشمی همین شروع ناگهانی دوربینی است. همچنین گاهی این عارضه به صورت ارثی به شخص منتقل می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “دوربینی چشم چیست؟ علائم، علت و درمان آن”

  1. سعید گفت:

    باتشکر