خستگی چشم نشانه چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خستگی چشم معمولا دلیلی مهمی ندارد. استفاده از وسایل دیجیتال، مطالعه در نور نامناسب و عدم استراحت چشم‌ها از دلایل اصلی خستگی چشم هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

Eye fatigue
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

خستگی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های چشم نتوانند استراحت کافی، آبرسانی و محافظت در برابر فعالیت زیاد را در مدت طولانی دریافت کنند. با گذشت زمان، چشمان شما به درد می‌آیند و احساس خستگی می‌کنند. گه‌گاهی‌ هم ممکن است این خستگی چشم به‌دلیل قرارگیری بیش‌ازحد در برابر اشعه‌های مضر، تابش خیره‌کننده و آلاینده‌های هوا باشد.

آستنوپی نام دیگر خستگی چشم است که یکی از مشکلات و بیماری‌های شایع چشم است. خستگی چشم اغلب دلیل حادی برای بروز آن وجود ندارد و معمولا به خاطر خیره‌شدن به صفحه کامپیوتر برای مدت طولانی یا زور زدن برای دیدن در نور کم بروز می‌کند. در برخی اوقات هم این خستگی چشم به دلیل عیوب انکساری چشم مانند دوربینی یا آستیگماتیسم است. در کل این مشکل با استراحت‌دادن به چشم‌ها از بین می‌رود، مگر اینکه دلیل محکم‌تری پشت آن باشد.

اگر چشم‌هایتان زیاد خسته می‌شود و این موضوع باعث ناراحتی شما می‌شود، می‌توانید با بهترین متخصصین چشم پزشک در دکترتو مشورت کنید. در دکترتو شما می‌توانید از بین ۷۰۰۰ پزشک متخصص و فوق‌تخصص پزشک خود را انتخاب کنید و برای مراجعه حضوری نوبت بگیرید یا اینکه از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان برتر کشور استفاده کنید.

اگر شما هم دچار خستگی چشم می‌شوید

همین حالا مشاوره بگیرید

علت خستگی چشم

همانطور که گفتیم خستگی چشم دلیلی بر نگرانی نیست چرا که با یک استراحت ساده هم رفع می‌شود. البته این مسئله به این بستگی دارد که دلیل خستگی چشم شما چیست؟ ممکن است چشمان شما به طور مکرر به این عارضه دچار شوند و دلیل جدی پشت این قضیه باشد. به هرحال شناخت دلیل اصلی خستگی چشمتان کمک شایانی در درمان آن می‌کند.

۱. خستگی عضلانی چشم

عضله مژگانی در داخل چشم قرار دارد، این ماهیچه وظیفه تنظیم لنزهای چشم شما را بر عهده دارد تا به شما امکان تمرکز بر روی اجسام دور یا نزدیک را بدهد. هنگامی که این عضله بیش از ظرفیت خود استفاده می‌شود، به خصوص برای دوره‌های طولانی‌تر، دست به تمرکز بر روی اجسام مجاور می‌زند. وقتی برای مدت طولانی به یک شی خیره می‌شوید، از انقباض و شل‌شدن عضلات مژگانی خود جلوگیری می‌کنید و تنظیم لنز و دید واضح‌تر را برای آنها دشوارتر می‌کنید.

ماهیچه‌های خارج‌چشمی مجموعه دیگری از عضلات هستند که منقبض و شل می‌شوند تا دیدی پایدار، شفاف و بدون فشار به شما بدهند. شش عضله خارج چشمی در هر چشم وجود دارد و این عضله‌ها روی یک تصویر تمرکز می‌کنند تا از دوبینی شما جلوگیری کنند.

وقتی این ماهیچه‌ها به دلیل نگاه طولانی‌مدت به یک جسم به سرعت منقبض می‌شوند، احساس فشار و کار بیش‌از‌حد می‌کنند. مانند همه ماهیچه‌ها، عضلات خارج چشمی ما برای انجام وظیفه خود به زمان استراحت نیاز دارند تا بتوانند انرژی کسب کنند. کار بیش‌از‌حد چشم‌ها از این استراحت جلوگیری می‌کند و می‌تواند منجر به خستگی چشم‌ها شود و در صورت عدم کنترل، احتمالا وضعیت سلامت چشم را تهدید خواهد کرد.

eye fatigue
یکی از دلایل اصلی خستگی چشم، خیتب عضلات چشم به دلیل استفاده زیاد از چشم و استراحت‌ندادن به چشم است.

۲. خستگی و خشکی چشم

برخی از افراد از بیماری سطح چشمی رنج می‌برند، بیماری که باعث می‌شود سطح چشم سریع‌تر از حد معمول خشک شود و در تمرکز بر روی اشیا مشکل ایجاد کند. در این بیماری، سطح چشم به اندازه کافی روغن‌کاری طبیعی نمی‌شود و نمی‌تواند اشک کافی برای مرطوب نگه‌داشتن محیط چشم تولید کند. این بدان معنی است که لایه سطحی چشم مستعد پارگی است و نمی‌تواند به راحتی خود را ترمیم کند. این خشکی چشم باعث می‌شود که چشم‌ها احساس خشکی و خستگی کنند و در نتیجه باعث خستگی چشم شوند.


۳. خستگی چشم دیجیتال

نمی‌دانید خسته شدن چشم هنگام فیلم‌دیدن یا کار با کامپیوتر و موبایل نشانه‌ چیست؟ این نوع خسته شدن چشم یکی از شایع‌ترین دلایل خستگی چشم است که آن را با عنوان “خستگی چشم دیجیتال” هم می‌شناسند. وقتی روشنایی صفحه‌نمایش مدیریت نمی‌شود، نوردهی نامناسب می‌تواند انرژی چشمتان را به‌دلیل پردازش تابش‌های بسیار زیاد یا تابش بسیار کم، کاهش دهد.

به همین دلیل است که صفحه نمایش لپتاپ یا موبایل باید به‌طور مرتب تنظیم شوند تا با میزان روشنایی چشم شما مطابقت داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است دچار خستگی مکرر چشم شوید که به‌راحتی می‌تواند بر بهره‌وری کلی شما تأثیر بگذارد. از نگاه‌کردن به نورهای فلورسنت (نور‌های مهتابی) خودداری کنید و بررسی کنید که نور صفحه رایانه شما با سطح راحتی چشم شما مطابقت دارد.

digital eye fatigue
خستگی چشم دیجیتال هنگام کارکردن با لپتاپ یا موبایل و به علت عدم تنظیم نور صفحه نمایش ایجاد می‌شود.

۴. خستگی چشم و دوبینی

خستگی چشم و دوبینی یک رابطه دو سویه با یکدیگر دارند. به این صورت که گهگاهی ممکن است دوبینی باعث خستگی چشم شود و در شرایطی دیگر خسته شدن چشم باعث دوبینی شود. مسمومیت با الکل، بنزودیازپین‌ها، مواد افیونی یا داروهای خاص برای تشنج و صرع باعث دوبینی می‌شود. صدمات سر، مانند ضربه مغزی از دیگر علت‌های دوبینی است، که اگر ادامه‌دار باشد باعث خستگی چشم می‌شود. اگر دوبینی و خستگی چشم شما در کوتاه‌مدت رفع نشد باید به یک چشم پزشک مراجعه کنید.


۵. علت خسته شدن چشم هنگام مطالعه

دلیل خستگی چشم در زمان مطالعه با خستگی چشم در زمان استفاده از لوازم دیجیتالی تقریبا یکسان است. اما تفاوت اصلی آن با لوازم دیجیتالی این است که کتاب از خود نور ندارد و نمی‌توانید نور کتاب یا مجله را تنظیم کنید. خستگی چشم بر اثر مطالعه زمانی رخ می‌دهد که شما بخواهید یک کتاب را در نور زیاد یا نور کم بخوانید. یا اینکه نور به جای تمرکز روی صفحه، روی چشمان شما متمرکز باشد. در هنگام مطالعه باید نور از پشت سر به صفحه کتاب بتابد تا از خسته شدن چشم جلوگیری شود.


۶. خستگی چشم و کرونا

آیا خستگی چشم نشانه کروناست؟ شاید با انتشار سریع ویروس کرونا این سؤال در ذهن شما شکل بگیرد. یکی از علامت‌های شایع ویروس کرونا که گزارش شده‌است، قرمزی و خارش چشم بوده‌است. ورم ملتحمه در بسیاری از بیماران کرونایی دیده شده‌است که خود دلیل خسته شدن چشم است. البته برای اینکه تشخیص دهید که خستگی چشم شما به دلیل کروناست باید به دنبال دیگر علائم کرونا در خود باشید. چرا که این بیماری علائم آشکارتری هم دارد.


۷. بیماری‌های چشم

همان‌طور که گفتیم نزدیک‌بینی، دور‌بینی و آستیگماتیسم از بیماری‌های شایع چشم هستند که باعث می‌شوند نور به خوبی روی عدسی چشم شما منعکس نشود و در این صورت ممکن است در شرایط کمبود و یا زیادی نور چشم شما خسته شود. اما در مواردی دیگر برخی بیماری‌های شایع چشم مانند آب مروارید، گلوکوم و آمبلیوپی هم باعث خسته شدن چشم ‌می‌شوند. این بیماری‌های چشم باید در اولین فرصت درمان شوند، چرا که خستگی چشم فقط گوشه چشمی از عوارض این بیماری‌هاست و در صورت عدم درمان عواقب بدی را به دنبال خواهند داشت.

برخی بیماری‌های چشم، خشکی چشم، مطالعه در نور نامناسب، استفاده از وسایل دیجیتال، دوبینی و استراحت‌ندادن به چشم از دلایل اصلی خستگی چشم هستند.

علت درد پشت سر و چشم‌ها چیست؟

اگر در پشت چشم و سرتان احساس درد می‌کنید به احتمال زیاد این یک عارضه از مشکلات سر است که خودش را به صورت درد و خستگی در چشمان نشان می‌دهد.

۱. میگرن

سردرد ناشی از میگرن اغلب با درد اطراف چشم  و شقیقه شروع و به چشم منتشر می‌شود. همچنین ممکن است درد به پشت سر هم پخش شوند. میگرن علائم بصری همچون هاله‌ای از چراغ چشمک‌زن را در چشمان شما ایجاد می‌کند.

۲. سردردهای تنشی

سردردهای تنشی معمولا به شکل یک درد مبهم در دو طرف سر شروع می‌شود و در ادامه چشم‌ها را هم درگیر می‌کند. خسته شدن چشم از دیگر عوارض سردردهای تنشی است.

۳. سردردهای خوشه‌ای

این نوع سردردها باعث درد شدید در اطراف چشم شما می‌شوند و اغلب فقط در اطراف یک  چشم بروز می‌کنند. شما ممکن است چندین مورد از این دردها را هر روز برای هفته‌ها داشته باشید و بعد از آن برای یک سال یا بیشتر قبل از شروع مجدد هیچ کدام را نداشته باشید.

۴. سردردهای سینوسی

عفونت سینوسی (سینوزیت) باعث سردرد در اطراف چشم‌ها، بینی، پیشانی، گونه‌ها و دندان‌های بالایی می‌شود. قبلا هم به این مورد اشاره کردیم که یکی از دلایل خستگی چشم است.

What causes back and eye pain
میگرن و سردردهای سینوسی از اصلی‌ترین عوامل درد در پشت چشم هستند

علائم خستگی چشم

خستگی چشم می‌تواند خفیف یا شدید باشد و شما مطمئن نیستید که آیا دچار خستگی چشم هستید یا خیر. برای تشخیص این مشکل باید علائم آن را دنبال کنید. این علائم عبارت‌اند از:

  • تاری دید یا تحریف دید
  • دوتایی دیدن مکرر
  • احساس خشکی در چشمان
  • رنگ چشمان شما تقریبا همیشه قرمز یا صورتی است
  • وقتی چشمانتان را می بندید احساس گرما و درد می‌کنید
  • سردرد را بیشتر تجربه می‌کنید
  • سفتی در شقیقه ها، گردن و پشت سر
  • چشمان اشک آلود.

سنگین‌شدن سر و چشم از دیگر علائم خسته شدن چشم است، البته باید این را در نظر داشته باشید که آلرژی یا عفونت سینوسی هم می‌توانند علائم سنگین شدن سر و چشم را به دنبال داشته باشند.

اگر علائم خستگی چشم را دارید و خستگی چشم شما با استراحت یا دیگر درمان‌های خانگی از بین نرفت بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین چشم‌ پزشکان شهر خود آشنا شوید و از طریق وب‌سایت دکترتو برای تعیین وقت نوبت حضوری اقدام کنید و یا از خدمات مشاوره آنلاین و اینترنتی با پزشک مورد نظرتان استفاده کنید.

سریع‌ترین راه درمان خستگی چشم چیه؟

همین حالا تماس بگیر

درمان‌های خانگی برای رفع خستگی چشم

از آنجایی که خسته شدن چشم معمولا دلیل نگران‌کننده‌ای ندارد با اعمال روش‌هایی در خانه هم قابل درمان است. این را هم در نظر داشته باشید که اگر با تغییر سبک رفتارتان خستگی چشم باز هم برجای ماند، شما باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

۱. مالش یک دستمال شستشوی گرم روی چشم‌ها

یک دستمال شستشوی آغشته به آب گرم را روی چشم های خسته و درددار خود امتحان کنید. کمپرس گرم می‌تواند:

  • رطوبت چشمان‌تان را افزایش دهد.
  • درد را تسکین دهد.
  • جریان خون را افزایش دهد.
  • اسپاسم عضلانی را آرام کند.

قبل از شروع، دست‌های خود را بشویید تا باکتری‌ها وارد چشم شما نشوند. حوله خود را در آبی که جوشانده‌اید (برای استریل‌کردن آن) آغشته کنید و صبر کنید تا ولرم شود. سپس آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید.

eye fatigue home treatment
یکی از راه‌های برطرف‌کردن خشتگی چشم قرار دادن حوله مرطوب با دمای ولرم بر روی چشم‌هاست.

۲. نورها و صفحه نمایش دستگاه را تنظیم کنید.

وظایف مختلف نیاز به انواع مختلف نور دارد. در حالی که تلویزیون تماشا می‌کنید، برای چشمان شما آسان‌تر است که اتاق را به آرامی روشن نگه دارید. وقتی کتاب می‌خوانید، نور را در جایی که پشت سرتان و به سمت صفحه است قرار دهید، نور را دور از چشمان خود متمرکز کنید. در صفحه‌های دیجیتال همچون لپ‌تاپ یا مانیتور، روشنایی را طوری تنظیم کنید که با سطح نور اطرافتان مطابقت داشته باشد. همچنین کنتراست صفحه نمایش را تنظیم کنید تا چشمانتان برای دیدن خسته نشوند.


۳. از عینک کامپیوتری استفاده کنید.

با استفاده از این عینک‌های طبی، چشمان شما می‌توانند در فاصله از صفحه نمایش کامپیوتر به خوبی ببینند. برخی از این عینک‌ها، لنزهای ویژه‌ای دارند که به شما کمک می‌کند فوکوس را به سرعت بین فواصل نزدیک، میانی و دور تغییر دهید. قبل از اینکه به خرید بروید، بدانید که عینک‌های کامپیوتر با عینک‌هایی که نور آبی را مسدود می‌کنند یکسان نیستند. مشخصه مسدود کننده نور آبی ممکن است شما را راحت‌تر کند، اما همیشه از خستگی چشم جلوگیری نمی‌کند.


۴. کف دستان‌تان را روی چشم‌تان قرار دهید.

این شیوه یک روش درمانی است که اولین بار پزشکی به نام ویلیام بیتس ابداع کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که روش او بینایی را اصلاح نمی‌کند، اما قرار دادن کف دست بر روی چشم‌ها، می‌تواند به کاهش خستگی چشم کمک کند. کف دست خود را روی چشمان بسته خود جمع کنید و هیچ فشاری به کره چشم خود وارد نکنید. این ایده به آرامش چشم‌های شما کمک می‌کند.


۵. رفع خستگی چشم با چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای بیشتر از یک نوشیدنی گرم مفید است. انواع چای به عنوان یک کمپرس سرد آرامش بخش برای چشم شما عمل می‌کنند. بعد از دم کردن بابونه یا چای معمولی، کیسه‌ها را در ظرف تمیزی در یخچال قرار دهید. هنگامی که کیسه و محتویاتش خنک شد، آن را روی پلک‌های خود قرار دهید تا به آرامش چشم‌ها و کاهش تورم کمک کند. مطمئن شوید که صورت و دست‌های خود را خوب شسته باشید و آن را عاری از هرگونه میکروب کرده باشید. و همچنین حواستان باشد تکه‌های چای در چشم‌تان نرود.

eye fatigue treatment with teabag
استفاده از چای کیسه‌ای یکی از راه‌های خانگی خوب برای رفع خستگی چشم است.

۶. ورزش‌های چشمی برای رفع خستگی چشم

چشمان شما ماهیچه دارد و می‌توانند از تمرین نیز بهره ببرند. این روش را برای رفع خستگی چشم امتحان کنید: انگشت خود را چند سانت دور از چشمان خود نگه دارید و روی آن تمرکز کنید. سپس، فوکوس را در فاصله دورو دوباره بر روی انگشت خود متمرکز کنید. این حرکت را چند بار تکرار کنید.

یا چشمان خود را ببندید، آنها را به سمت سقف بالا ببرید و سپس به سمت زمین پایین بیاورید، این کار را در جهت چپ و راست نیز انجام دهید.. این تمرینات خستگی چشم شما را کاهش می‌دهند، اما تأثیری بر روی قوی‌تر شدن ماهیچه‌های چشم شما ندارند.

۷. ایجاد وقفه در فعالیت چشم

یک قانون معروف به نام ۲۰-۲۰-۲ وجود دارد که در آن شما باید به ازای هر بیس دیقه فعالیت با چشمان‌تان در فاصله ۲۰ سانتی باید دو دیقه به چشمان‌تان استراحت دهید. برای مثال برای هر دو ساعت فعالیت مکرر پشت رایانه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید استراحت کنید تا خستگی چشم از شما به دور باشد.

۸. قطره برای درمان خستگی چشم

قطره‌های چشمی بدون نسخه یا تجویزی همچون اشک مصنوعی، خشکی و خستگی چشم‌ها را تسکین می‌دهد. حتی زمانی که چشمان شما احساس خوبی دارند از آنها استفاده کنید تا چشم ها را مرطوب نگه دارید و از بازگشت علائم خود جلوگیری کنید. اگر ترجیح می‌دهید اشک‌های طبیعی درست کنید، به یاد داشته باشید که بیشتر پلک بزنید، مخصوصا زمانی که روی یک دستگاه دیجیتال تمرکز کرده‌اید. ما معمولا ۱۵ بار در یک دقیقه پلک می زنیم. اما وقتی با رایانه کار می‌کنیم، این میزان به ۵ تا ۷ بار کاهش می‌یابد.

eye Drops to treat eye fatigue
مرطوب نگهداشتن چشم از خستگی چشم جلوگیری می‌کند، قطره اشک مصنوعی این کار را برای شما آسان می‌کند.

بهترین ویتامین‌ها برای خستگی چشم

ویتامین‌ها نقش به‌سزایی در سلامت چشم دارند. کمبود ویتامین نه تنها باعث خستگی چشم بلکه ضعف چشم را به دنبال دارد. نتیجه ضعف چشم، درد چشم است. ورم ملتحمه، تحریک لنز تماسی، سایش قرنیه و بلفاریت از دلایل اصلی درد چشم هستند. شما باید به خوبی چشمان‌تان را از ویتامین غنی کنید تا دچار درد چشم و خستگی چشم نشوید.

  • ویتامین A. این ویتامین با حفظ قرنیه شفاف، که پوشش بیرونی چشم شما است، نقش مهمی در بینایی ایفا می‌کند.
  • ویتامین E. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول‌های شما (از جمله سلول های چشم) در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، که مولکول‌های مضر و ناپایدار هستند، کمک می‌کند.
  • ویتامین C. مانند ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که از چشمان شما در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کند.
  • ویتامین های B6، B9 و B12. این ترکیب از ویتامین‌ها سطح هموسیستئین را کاهش می‌‌دهد. هموسیستئین یک پروتئین در بدن شما است که خطر التهاب و ابتلا به بیماری AMD (یک بیماری شایع چشمی) را افزایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

به طور کلی خستگی چشم مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است و هر کسی در عمرش حداقل یکبار آن را تجربه می‌کند. عمدتا هم دلیل خاصی ندارد و به دلیل استفاده زیاد از لوازم دیجیتال یا مطالعه بی وقفه به خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان عزیز رخ می‌دهد. بهترین راه برای فرار از این مشکل استراحت کافی است. همانطور که گفتیم شما باید قانون ۲۰-۲۰-۲ را رعایت کنید تا دچار خستگی چشم نشوید. البته در برخی مواقع خسته شدن چشم همراه با دیگر عارضه‌ها همچون سوزش، خارش، قرمزی و درد نشانه یک بیماری‌ هستند که باید هرچه سریعتر برای درمان آن به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

خستگی چشم عارضه‌ای است که معمولا با استراحت دادن به چشم‌ها برطرف می‌شود، اما برخی اوقات این مشکل به طور مکرر رخ می‌دهد و با گذشت زمان هم رفع نمی‌شود. در این مواقع شما باید به یک چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک، متخصصی است که در مراقبت از چشم و بینایی تخصص دارند. علاوه بر آن تمام بیماری‌های که ممکن است چشم شما را تحت تأثیر قرار دهند و باعث خسته‌شدن چشم شوند را به خوبی می‌شناسند.

خبر خوب این است که جای درستی آمده‌اید! دکترتو این کار را برای شما آسان کرده است. شما می‌توانید برای مشکلات چشم‌تان در بخش مشاوره تلفنی و آنلاین دکترتو با بهترین متخصصین چشم پزشک کشور مشاوره کنید و در صورت نیاز به ویزیت حضوری، در بخش نوبت مطب قرار ملاقات تنظیم کنید.

برای دریافت نوبت مطب بهترین دکترهای متخصص چشم پزشک در شهرهای ایران می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

دکتر چشم پزشک تهران

دکتر چشم پزشک شیراز

دکتر چشم پزشک اصفهان

دکتر چشم پزشک مشهد

دکتر چشم پزشک کرج

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر همراه با خسته شدن چشم‌تان، احساس خواب آلودگی دارید، باید بگویم که زیادی از ماهیچه‌های چشم‌تان کار کشیده‌اید و وقت آن رسیده که به خودتان فارغ از هر فکر اضافه استراحت دهید. اگر در زمان خستگی چشم به آن فشار بیش از حد وارد کنید بعدا عواقب بدتری را متحمل خواهید شد.

قرمزی چشم وضعیتی است که در آن سفیدی چشم (صلبیه) قرمز شده یا “خونریزی” کرده است. ظاهر قرمزی چشم می تواند بسیار متفاوت باشد. ممکن است به نظر برسد که چندین خط صورتی یا قرمز موزون روی صلبیه وجود دارد یا ممکن است کل صلبیه به طور پراکنده صورتی یا قرمز به نظر برسد. در هر حال وقتی شما زیادی از چشم‌تان کار بکشید خسته می‌شوند و گاهی اوقات اعتراض خودشان را با قرمزی چشم به نشان می‌دهند. البته قرمزی چشم به دلیل خستگی فقط یکی از دلایل آن می‌تواند باشد و دلایل مهم‌تر دیگری نیز وجود دارند که صحبت درباره آنها نیازمند یک مقاله دیگر است.

این مورد بستگی به این دارد که شما در چه وضعیت سنی، جسمانی و روانی قرار دارید که این مشکل در شما بروز می‌کند. عمده‌ترین دلیل این مشکل ضعف عضلانی و اعصابی در قسمت پلک‌هاست اما دلایل دیگری هم وجود دارد که باید پزشک با توجه به شرایط شما بررسی کند.

سوزش چشم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از ساده گرفته تا پیچیده. احساس سوزش می‌تواند با یا بدون علائم دیگر مانند خارش، درد چشم ، ترشح چشم یا خستگی چشم رخ دهد. سوزش چشم اغلب به دلیل تأثیرات محیطی اجتناب ناپذیر مانند بادهای شدید یا تعداد زیاد گرده‌ها ایجاد می‌شود. با این حال از کنار خسته شدن چشم همراه با سوزش به سادگی نگذرید چرا که ممکن است نشان‌دهنده مشکل بزرگتر دیگری باشند.

امتیاز شما به مقاله:
(2.8از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خستگی چشم

  1. سرور گفت:

    باسلام و عرض ادب و احترام من مدتیه یعنی از ماه تیر چشم هام شروع کردن به خستگی و خواب آلودگی رفتم متخصص چشم و فشار چشم و عکس از چشم هام و معاینه گفتن مشکلی نداره قطره و پماد دادن استفاده کردم تا مدت ۲ ماه اخربه سفارش یکی از پزشکان رفتم متخصص مغزواعصاب ازمایش ESR 1h من مثبت بودو یکی دیگه Anti هم مثبت و یکی ANA منفی بوده تشخیص بیماری میاستنی گراویس چشمی رو دادن دارم داروی این بیماری رو میخورم ۲ ماهی میشه ولی هنوز جواب نگرفتم بنظرتون چکار کنم دوباره پیش متخصص چشم برم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله حتمن نیاز به متخصص چشم خوب دارید
      جدی بگیرید

  2. تارا گفت:

    سلام من دانشجوام و خب زیاد میشه درس بخونم و سرم تو کتاب باشه؛ یه پنج‌سالی هست که وقتی سرمو از کتاب میارم بیرون و اطراف رو نگاه می‌کنم، تا یه مدتی اطراف رو تار می‌بینم ولی بعدش درست میشه؛ مشکل چشمام چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دچار خستگی و خشکی پوست هستید
      روزانه از اشک مصنوعی استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه نمایید

  3. پریا گفت:

    مطالبتون عالی بود ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس ازتوجه تان
      تندرست و سالم باشید

  4. سحر گفت:

    سلام من چشمام تو روشنایی روز بزور باز میشه و خوب نمیتونم همه جا رو نگا کنم اگه خیلی چشامو باز کنم قرمز میشن و آب میاد انگار که گریه کردم
    بعضی وقتا هم نمیتونم چشامو خوب باز کنم همش فکر میکنم چشام نمیه بازه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال خشکی چشم و قوز قرنیه وجود دارد
      بهتر است از اشک مصنوعی تا یک هفته استفاده کنید در صورت عدم بهبود به چشم پزشک مراجعه نمایید

  5. سحر گفت:

    سلام اااااا

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بفرمایید

  6. جواد احمدی گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    چشمام خستگی دارد که نمی توانم درست تمرکز در کار ها کنم
    اما بعضی اوقات تا ۸۰فیصد هم خوب می شود
    ولی باز هم خستگی پیدا می کنه وقتی خسته گی رفع می شود می توانم درست ببینم
    ولی وقتی خستگی می کنه در دید هم مشکل پیدا می کنم کمی و خیلی وقت است امی رقم استم میشه رهنمایی کنید.
    ممنون از شما دکتران

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دلایل اصلی این خستگی باید مشخص شود
      استرس، خشکی، ورم ملتحمه، رانندگی زیاد و… می تواند از عوامل ان باشد
      ورزش: این روش با استفاده از گرما و تاریکی خستگی چشم را رفع می‌کند. برای انجام آن باید کف دست‌ها را بهم بمالید و به مدت ۲ یا ۳ دقیقه روی چشم‌ها بگذارید طوری‌که از بین انگشتان نوری عبور نکند و چشم‌ها در تاریکی باشند.
      یکی از داروهای مورد استفاده پزشکان اشک مصنوعی است.

  7. Raha گفت:

    سلام ، من چن روزه ، به یه نقطه که زل میزنم چشام شدیدا خسته میشن و نزدیک دو یا سه ساعت میخوابم یا حتی بیشتر

    میخوام ببینم مشکل از چشامه یا یه چیز دیگه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      فرسودگی، خواب‌آلودگی و خستگی مفرط باعث می‌شود میل شدیدی به بستن‌ چشم‌هایتان داشته باشید. خستگی چشم ناشی از این موضوع، با استراحت و خوابیدن از بین می‌رود.
      بهتر است آزمایش خون دهید تا میزان کم خونی، کمبود اهن و هورمون های تیرویید تان بررسی شود

  8. عسل گفت:

    سلام
    من از بچگی چشمم داغ بود.الان هم که ۳۴ سالم هست چشمام شبا داغ میشه و چشامو تنگ میکنم تا خوب ببینم.
    پلکم فرو رفته انگار از داخل پوست دور چشمم به داخل کشیده شده.و حلقه‌ی دور چشمم گود شده.مشکل من راه حلی داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال دهیدریشن یا کم ابی بدن وجود دارد
      التهاب ملتحمه چشم هم می تواند این علایم را تشدید کند

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  9. سجاد گفت:

    سلام چشمام خیلی درد میکنن پشت چشمام و شقیقه و پیشانی دقیقا بالای دو چشمم درد میکنن . نمی تونم رو اجسام تمرکز کنم و نزدیک و نمی تونم ببینم اجسام دور اصلا.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهتره توسط متخصص چشم پزشکی ویزیت شوید ممکنه آب مروارید، آب سیاه و یا افزایش فشار چشم و دیگر مشکلات چشم باشد.

  10. معصومه گفت:

    سلام عالی ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.