سینوزیت و راه های مقابله با آن را بیشتر بشناسیم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سینوزیت التهاب در سینوس‌های سر است و می‌تواند علائم مشابه سرماخوردگی داشته‌باشد. در صورت عدم درمان عوارض زیادی برای فرد ایجاد می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 16 دقیقه
سینوزیت و راه های مقابله با آن را بیشتر بشناسیم

بیماری سینوزیت یکی از بیماری‌های عفونی است که در سینوس‌های سر شکل می‌گیرد. احتمالا شما هم کسانی را دیده‌اید که در فصل سرما هدبند‌هایی بر روی پیشانی خود قرار می‌دهند و می‌گویند که سرما می‌تواند باعث عود سینوزیت آن‌ها شود. این بیماری چیست؟ چرا سینوزیت ایجاد می‌شود؟ علائم سینوس‌های عفونی چیست؟ برای درمان سینوزیت به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، بهتر است که به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و برای درمان مشکل خود قدم درستی بردارید.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت به معنای التهاب یا تورم در بافت پوششی سینوس‌ها است. سینوس‌ها حفره‌هایی در جمجمه هستند. سینوس‌ها به طور معمول پر از هوا هستند، اما اگر مسیر تخلیه‌ی آنها مسدود شود، پر از مایع می‌شوند. وقتی این موضوع اتفاق‌می‌افتد، باکتری‌ها می‌توانند در حفره‌های سینوس رشد کرده و باعث ایجاد عفونت یا سینوزیت شوند.

سینوس‌ها بیشتر در نزدیکی بینی و چشم قرار دارند. نام سینوس‌ها از نام استخوان‌هایی که در آن قرار دارند، گرفته شده‌است. انواع سینوس‌های صورت شامل موارد زیر هستند:

سینوس صورتمحل قرارگیری آن
سینوس‌های اتموئیدالدر وسط چشم‌ها و پشت بینی قرار دارند.
عفنوت سینوس فک بالا (ماگزیلاری)در پایین چشم‌ها و در استخوان گونه قرار دارند.
سینوس‌های اسفنوئیددر پشت چشم‌ها قرار دارند.
سینوزیت پیشانی (فرونتال)بالای چشم‌ها و در استخوان پیشانی قرار دارند.
بزرگترین حفره‌ی سینوسیدر فک بالا قرار دارد و یکی از حفره‌هایی است که اغلب آلوده می‌شود.
سینوزیت صورت

سینوس‌ها توسط کانال‌های باریکی به هم متصل می‌شوند. علاوه‌بر این، این حفره‌ها از طریق مجاری نازکی به بینی راه پیدا می‌کنند و در بینی تخلیه می‌شوند. تخلیه‌ی سینوس کمک می‌کند تا تمیز و عاری از باکتری باشد.

در این ویدئو دکتر حمید حسنی نائینی دکتر فوق تخصص گوش و حلق و بینی و سینوزیت در مورد بیماری عفونت سینوس‌ها با شما صحبت می‌کنند.

عفونت سینوس چیست؟

یکی از انواع التهاب سینوس یا همان سینوزیت، عفونت سینوس‌ها است. سینوزیت به معنی التهاب سینوس‌ها است. التهاب سینوس‌ها می‌تواند به هر شکلی و با هر عاملی ایجاد شود. اما عفونت سینوس یکی از شکل‌های خاص سینوزیت است. عفونت سینوس‌ها می‌تواند توسط قارچ، باکتری و یا ویروس‌ها ایجاد شود.

عفونت زمانی ایجاد می‌شود که این عوامل بیماری‌زا شروع به رشد و تکثیر می‌کنند و چرک و توکسین (سم) تولید می‌کنند. سلول‌های ایمنی هم شروع به مبارزه با این عوامل می‌کنند و همین باعث واکنشی دفاعی می‌شود که التهاب نام دارد. التهاب سینوس‌ها به علت عفونت بیشتر از موارد دیگر رخ می‌دهد. مثلا زمانی‌که سرما می‌خورید هم به همین حالت دچار می‌شوید.

علائم سینوزیت کدامند؟

احتمالا از خود می‌پرسید که علایم سینوزیت چیست؟ این بیماری عفونی علائمی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. درد در سینوس‌ها، علامت شایع سینوزیت است. هر کدام از حفره‌های سینوسی ممکن است هنگام ابتلا به عفونت آسیب ببیند. این درد را می‌توانید در پیشانی، دو طرف بینی، فک بالا، دندان یا بین چشم‌ها احساس درد کنید. سایر علائم سینوزیت پیشرفته و خیلی شدید و نشانه‌های متداول آن عبارت‌اند از:

  • خلط پشت حلق
  • آبریزش بینی و ترشحات بینی (ترشحات ضخیم زرد یا سبز از بینی. این ترشحات در سینوس‌های آلوده ایجاد‌شده و به مجاری بینی تخلیه می‌شوند)
  • گرفتگی بینی (به دلیل گرفتگی بینی، احتمالا حس بویایی شما کاهش پیدا خواهدکرد)
  • احساس فشار در صورت (به ویژه در اطراف بینی، چشم‌ها و پیشانی)
  • سردرد (سردردهای سینوسی اغلب در بدترین حالت هنگام صبح رخ می‌دهند، زیرا در طول شب مایعات در سینوس‌ها جمع شده‌اند)
  • دندان درد و بوی بد دهان
  • سینوزیت و ورم پلک
  • درد گوش و عفونت گوش
  • گرفتگی صدا و صدای خشن
  • سرفه سینوزیت (هنگام خوابیدن، سر را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش دفعات و شدت سرفه خشک کمک‌کند).
  • خستگی و پاراسومنیا یا اختلال خواب
  • سینوزیت و تنگی نفس (التهاب در سینوس‌ها نفس‌کشیدن از طریق بینی را محدود می‌کند).

۱. آیا از علائم سینوزیت سرگیجه است؟ (سینوزیت و سردرد یا سینوزیت و سرگیجه؟)

آیا سینوزیت باعث سرگیجه میشود؟ یکی از علائمی که ممکن است در سینوزیت با آن مواجه شویم، سرگیجه سینوزیت است. مخصوصا زمانی‌که گوش‌ها هم درگیر عفونت می‌شوند. در این زمان، سینوزیت و سرگیجه و تهوع و عدم تعادل از عوارض این بیماری هستند. همچنین سردرد، مخصوصا به هنگام خم کردن سر هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

سینوزیت سرگیجه می‌اورد؟
یکی از علائمی که ممکن است در سینوزیت با آن مواجه شویم، سرگیجه سینوزیت است.

۲. علائم سینوزیت مزمن با علائم سینوزیت حاد چه فرقی دارد؟

علایم سینوزیت مزمن و علایم سینوزیت حاد، مشابه هستند. تنها تفاوتی که در سینوزیت حاد و مزمن وجود دارد زمان درگیر بودن با این بیماری است. در سینوزیت مزمن، علائم بیش از ۱۲ هفته طول می‌کشند. اما سینوزیت حاد علائم چندان طولانی نمی‌شوند ولی شدت علائم می‌تواند به اندازه‌ی سینوزیت مزمن و یا حتی بیشتر باشد.

۳. علائم سینوزیت آلرژیک با علائم سینوزیت عفونی فرق دارد؟

همه علائم سینوزیت و انواع مختلف سینوزیت، در افراد دیده‌نمی‌شوند. هر دو سینوزیت می‌توانند علائمی مانند گرفتگی بینی، التهاب بینی و درد را به همراه داشته‌باشند. اما در سینوزیت عفونی، ترشحات چرکی وجود دارد. در حالیکه در سینوس آلرژیک این حالت دیده‌نمی‌شود، اما ترشحات ممکن است وجود داشته‌باشند.

در سینوزیت آلرژیک بدن شما به یک آلرژن یا ماده‌ حساسیت‌زا واکنش نشان‌می‌دهد و شروع به فعالیت می‌کند. این در حالی است که در سینوس عفونی بدن نسبت به میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا، واکنش نشان‌می‌دهد و شروع به جنگیدن می‌کند. برای درمان قطعی سینوزیت آلرژیک پزشکان آنتی‌هیستامین تجویز می‌کنند.

۴. آیا علائم سینوزیت چشمی یا علائم سینوزیت پیشانی را درگیر می کند؟

سینوس‌ها حفره‌هایی در سر هستند که به اندام‌هایی که در سر قرار دارند، ربط دارند. این ارتباط می‌تواند باعث انتقال عفونت شود. اگر سینوزیت درمان نشود، می‌تواند به بخش‌های دیگری از سر عفونت را انتفاق دهد. مثلا گوش‌ها، چشم‌ها و اندام‌های دیگری که در سر قرار دارند را می‌تواند آلوده و عفونی کند. می‌توانید در این مقاله از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش مطلع شوید.

از دیگر مواردی که در رابطه با سینوزیت وجود دارد، این است که سینوزیت می‌تواند با درد کاسه چشم و درد در پیشانی همراه باشد. پس نمی‌توان گفت که اگر فرد به عفونت سینوزیت مبتلا شود، از عفونت و ورم چشم در امان است. در صورتیکه هر یک از علائم تحریک سینوزیت را دارید، بهتر است که با متخصص سینوزیت (پزشک گوش و حلق و بینی) مشورت کنید و هرچه سریع‌تر به فکر درمان درد پشت چشم سینوزیت باشید.

۵. آیا علائم سینوزیت ریه را درگیر می کند؟

سینوزیت می‌تواند راه‌های هوایی را آلوده کند. جالب است که اگر به سینوزیت مزمن مبتلا شوید، راه‌های هوایی پایینی شما هم می‌توانند آلوده شوند. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند حمله آسم، COPD و برونشکتازی شود. برای درمان این بیماری باید به دکتر مراجعه کنید تا به بیماری های ریوی مبتلا نشوید.

۶. علائم سینوزیت شدید چیست؟ (با علائم سینوزیت خفیف فرق دارد؟)

سینوزیت ۴ دسته علائم اصلی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • التهاب بینی
  • ترشحات غلیظ از بینی
  • ترشحات پشت حلق
  • بینی بسته شده و گرفته

این علائم در سینوزیت شدید می‌تواند آزاردهنده‌تر از سینوزیت خفیف باشد، اما به این معنی نیست که سینوزیت خفیف علائمی ایجاد نمی‌کند. توجه داشته‌باشید که اگر سینوزیت شدید درون مغز پخش شود، ممکن است که علائم خطرناکی مانند سردرد، تب و احساس خستگی مداوم ایجاد کند. اگر این عفونت شدت پیدا کند و خطرناک‌تر شود، می‌تواند باعث تشنج، توهم و اختلال هوشیاری شود.

۷. علایم سینوزیت در زنان و مردان مشابه است؟

بله علائم عفونت سینوس چندان ارتباطی به جنسیت ندارد و در هر دو جنس می‌تواند به صورت مشابه ایجاد شود. تنها تفاوتی که ممکن است در علائم سینوزیت باشد، بستگی به شدت آن و درگیری مناطق مختلف سر دارد.

۸. تفاوت علائم سینوزیت و کرونا در چیست؟ (عفونت سینوس و کرونا)

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که در سینوزیت و کرونا وجود دارد، این است که در سینوزیت، بیشتر ناراحتی و آزردگی در سر وجود دارد و فرد احساس درد و گرفتگی در سر و بینی می‌کند. همچنین بیشتر با آبریزش بینی شدید سر و کار دارد و سردرد در برخی از افراد به خصوص زمانی که سر خود را خم می‌کنند، وجود دارد. با اینکه علائم کرونا متنوع است، اما در بیشتر موارد فردی که کرونا دارد، با حس بویایی مختل‌شده، سرفه خشک و مشکل در تنفس سر و کار دارد.

۹. علائم سینوزیت در کودکان چیست؟ (آیا شبیه علایم سینوزیت در بزرگسالان است؟)

ابتلا به آلرژی، استفاده از پستانک و نوشیدن بطری درحالی‌که کودک به پشت خوابیده است، او را در معرض ابتلا به سینوزیت قرار می‌دهد. علایم سینوس در کودکان متنوع هستند و علت گرفتگی بینی کودکان می‌تواند به عفونت سینوس ربط داشته باشد. اگر کودک شما علائم زیر را داشته‌باشد، ممکن است دچار عفونت سینوسی شده‌باشد:

  • سرماخوردگی همراه با تب که بیش از ۷ روز ادامه یابد.
  • تورم دور چشم
  • تخلیه‌ ترشحات غلیظ و رنگی از بینی
  • ترشحات پشت حلق، که می‌تواند باعث بوی بد دهان، سرفه، حالت تهوع یا استفراغ شود.
  • سردرد و درد گوش
علائم سینوزیت در کودکان چیست؟
علایم سینوس در کودکان متنوع هستند.

۱۰. علائم عفونت سینوس ها چیست؟

برخی از علائم عفونت سینوس‌ها مشابه انواع دیگر سینوزیت است. هنگامی که شما می‌بینید که با سینوس‌های شما مشکلی وجود دارد، علائم یکسانی از آنها بروز می‌کند. اما اینکه چه چیزی باعث ایجاد این مشکل شده‌است، با علائم خاصی خود را نشان می‌دهد که در تشخیص‌های افتراقی می‌تواند موثر باشد. در ادامه به برخی از علائم عفونت سینوس‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

  • از بینی شما ترشحات چرکی خارج می‌شود
  • بینی شما گرفته و پر به نظر می‌رسد
  • در صورت احساس درد و فشار وجود دارد
  • سردرد در فرد ایجاد می‌شود و این نشان‌دهنده‌ی عفونت سینوس‌ها است
  • فردی که سینوس‌هایش عفونت کرده‌است، احساس می‌کند که در انتهای حلق او ترشحات وجود دارد
  • گلو درد هم در فردی که به عفونت سینوس‌ها وجود دارد دیده‌می‌شود
  • سرفه و عطسه هم ممکن است که در فردی که به عفونت سینوس‌ها مبتلا است، دیده‌شود. اما بیشتر سرفه در این افراد وجود دارد. زیرا وجود مخاط سرفه را تحریک می‌کند
  • در مواقعی ممکن است که تنفس بوی تعفن بدهد. همین مسئله در بیشتر کردن احتمال ابتلا به عفونت‌های سینوسی موثر است.

متن انگلیسی: «About 70% of sinus infections go away within two weeks without antibiotics.»
ترجمه فارسی: «حدود ۷۰ درصد از عفونت‌های سینوسی در عرض دو هفته بدون آنتی‌بیوتیک از بین می‌روند.»

به نقل از سایت mayoclinichealthsystem

عفونت سینوس و سردرد با هم بروز می کنند؟

یکی از علائمی که ممکن است در سینوزیت عفونی و چرکی بروز کند،‌ سردرد است. البته که این سردرد بیشتر به شکلی بروز می‌کند که شما سر خود را به سمت پایین خم کنید و سپس احساس فشار در سر داشته‌باشید. این حالت در افرادی که عفونت سینوس دارند و این سینوزیت عفونی است، بسیار دیده‌می‌شود.

اما اگر سردرد شدید باشد و درد یکطرفه‌ی گردن هم وجود داشته‌باشد، حتما باید به دکتر مراجعه کنید. زیرا ممکن است که فرد به عفونت پرده‌های مغز یا مننژیت دچار شده‌باشد. در این موارد، عوارض بیماری بسیار بیشتر از عفونت سینوس ساده است.

با دیدن علائم سینوزیت به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن علائم زیر به دکتر عمومی و یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:

  • تب ( تب می‌تواند علامت عفونت سینوس مزمن یا حاد باشد)
  • ترشحات بینی (سبز یا زرد)
  • تغییرات بینایی
  • درد صورت
  • علائمی که بیش از ۱۰ روز طول بکشند یا مدام تکرار شود.

آیا علائم سینوزیت داری؟

با دکتر مشورت کن تا راه درمان رو بشناسی

علت ایجاد سینوزیت چیست؟

سینوزیت می‌تواند به وسیله‌ ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد شود. در این حالت سینوس متورم و مسدود می‌شود. چند علت که ممکن است منجر به عفونت سینوس شوند عبارت‌اند از:

  • سرماخوردگی
  • آلرژی‌های فصل
  • پولیپ بینی
  • انحراف تیغه‌ی بینی
  • ضعف سیستم ایمنی در اثر بیماری یا داروها
  • نوزادان و کودکان خردسالی که در مراکز مراقبت‌های روزانه هستند.
  • استفاده از پستانک یا نوشیدن بطری در حالت خوابیده، می‌تواند احتمال ابتلا به سینوزیت را افزایش دهد.
  • در بزرگسالان، سیگار کشیدن خطر ابتلا به عفونت‌های سینوسی را افزایش می‌دهد.

چه کسانی بیشتر در معرض سینوزیت هستند؟

بروز عفونت در سینوس‌ها ممکن است برای هر کسی اتفاق‌بیفتد. با‌این‌حال، احتمال بروز سینوزیت در افراد با شرایط زیر بیشتر است:

  • آلرژی یا پولیپ بینی
  • انحراف سپتوم بینی
  • آسم
  • افرادی که بینی آنها ساختار غیرطبیعی دارد
  • سیگار کشیدن (می‌تواند تعداد دفعات ابتلا به عفونت سینوسی را افزایش دهد.)
  • فیبروزکیستیک
  • عفونت دندان
  • تغییر در ارتفاع (پرواز یا غواصی)
  • تماس با قارچ‌های عامل ایجاد عفونت در سینوس‌ها
  • ضعف سیستم ایمنی

اگر هر یک از این شرایط را دارید و علائم عفونت سینوس را تجربه می‌کنید، از متخصص گوش و حلق و بینی نوبت بگیرید و به بررسی مشکل خود بپردازید.

سینوزیت چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص عفونت سینوس، پزشک راجع به علائم شما سوالاتی می‌پرسد و شما را معاینه می‌کند. پزشک با فشار‌دادن انگشت بر روی سر و گونه‌های شما، فشار و حساسیت سینوس‌ها را بررسی کنند. همچنین ممکن است داخل بینی شما را معاینه کند تا علائم التهاب را بررسی کند.

در بیشتر موارد، پزشک می‌تواند عفونت سینوس را بر اساس علائم و نتایج یک معاینه‌ فیزیکی تشخیص دهد. با‌این‌حال، در مورد عفونت مزمن، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن (CT_Scan) و ام‌آر‌آی (MRI)، برای بررسی مجاری بینی و سینوس‌ها را درخواست می‌کند. این آزمایش‌ها می‌تواند انسداد و هر گونه ساختار غیر‌طبیعی مانند پولیپ را نشان‌دهند.

تست آلرژی و تشخیص سینوزیت با آزمایش خون، از دیگر آزمایش‌هایی هستند که برای تشخیص علت زمینه‌ای مسبب سینوزیت به پزشک کمک می‌کنند.

سینوزیت چگونه تشخیص داده می شود؟
پزشک با فشار‌دادن انگشت بر روی سر و گونه‌های شما، فشار و حساسیت سینوس‌ها را بررسی کنند.

درمان سینوزیت چیست؟ (جدیدترین درمان سینوزیت)

یکی از اصلی‌ترین درمان‌های سینوزیت درمان دارویی است. قبل از مصرف هر یک از این داروها با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که بهترین گزینه‌ درمانی برای بیماری شما هستند. در برخی موارد (به خصوص برای عفونت‌های مزمن و سینوزیت مزمن) از روش‌های خانگی، طب سنتی و طب سوزنی برای سینوزیت هم کمک گرفته‌می‌شود. در ادامه به این موارد پرداخته‌ایم. اگر روش درمانی خانگی در نظر دارید و می‌خواهید بدانید که موثر است یا عفونت سینوس شما را بدتر می‌کند، بهتر است که از مشاوره تلفنی دکتر گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

۱. درمان فوری سینوزیت با قوی ترین داروی سینوزیت

برای درمان سینوزیت باید داروی مناسب عفونت شما در نظر گرفته‌شود. در مواردی فرد به سینوس عفونتی مبتلا نشده‌است و مشکل او آلرژیک است. به هرحال نمی‌توان گفت که قوی‌ترین دارو چیست. قوی‌ترین داروی سینوزیت، مناسب‌ترین داروی عفونت سینوس است که از فرد به فرد می‌تواند متنوع باشد.

۲. بهترین داروی شیمیایی سینوزیت (چه کپسولی برای سینوزیت خوب است؟)

داروهای زیر در درمان سینوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرند: (آنتی بیوتیک‌ها را جدا توضیح داده‌ایم)

ضد احتقان ها

استفاده از اسپری ضد‌احتقان بینی مانند اکسی‌متازولین و داروی فنیل افرین، می‌تواند علائم عفونت سینوسی را در کوتاه‌مدت تسکین دهد. اما استفاده از این دارو نباید بیش از ۳ روز ادامه داشته‌باشد. استفاده‌ی طولانی‌مدت می‌تواند علائم شما را بدتر کند و باعث تشدید گرفتگی و التهاب در بینی شود.

به طور معمول استفاده از ضد‌احتقان‌ها در افرادی که دارای فشار خون بالا، مشکلات پروستات، گلوکوم و مشکلات خواب هستند توصیه نمی‌شود.

داروهای استروئیدی

گاهی اوقات اسپری بینی استروئیدی، مانند فلوتیکازون، داروی تریامسینولون یا مومتازون‌، می‌تواند به علائم احتقان بینی کمک‌کند بدون اینکه استفاده‌‌ی طولانی مدت از آن باعث تشدید علائم و اختلال در روند بهبودی شود.

آنتی هیستامین برای سینوزیت

سایر داروهای حاوی آنتی‌هیستامین و ضد‌احتقان مانند داروی ستیریزین و قرص لوراتادین نیز می‌توانند به درمان عفونت‌های سینوسی کمک‌کنند، به خصوص اگر فرد به آلرژی نیز مبتلا باشد.

ضد دردها

عفونت سینوس می‌تواند باعث سردرد عفونت سینوس یا فشار در سینوس‌ها شود. اگر درد دارید، داروهایی مانند استامینوفن، داروی ایبوپروفن و سیتریزین برای سینوزیت می‌توانند به شما کمک‌کنند.

۳. قویترین آنتی بیوتیک برای سینوزیت مزمن و حاد (چه انتی بیوتیکی برای سینوزیت مناسبه؟)

حتما می‌پرسید که بهترین آنتی بیوتیک برای سینوزیت چیست؟ اگر درمان‌های دیگر مانند اسپری‌های استروئیدی بینی، داروهای ضددرد و شستشوی سینوس با شکست مواجه شوند، آنتی بیوتیک برای سینوزیت و ریه مانند قرص آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو (آموکسی‌سیلین کلاولانات)، کلاریترومایسین، آزیترومایسین، سولفامتوکسازول، تری‌متوپریم و سیپروفلوکساسین است. قرص سیپروفلوکساسین برای چیست؟ این دارو برای درمان سینوزیت حاد باکتریایی استفاده می‌شود.

قبل از اقدام به مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان سینوزیت مزمن و حاد با پزشک خود صحبت کنید. در صورت مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت سینوس، عوارض جانبی مانند بثورات پوستی، اسهال یا مشکلات معده می‌توانند ایجاد شوند. استفاده بیش‌از‌حد و نامناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث مقاومت باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک می‌شود.

۴. داروی عفونت سینوس

همان‌طور که در مطلب قبلی هم گفتیم، درمان عفونت‌های سینوس و درمان عفونت به طور کلی استفاده از آنتی بیوتیک موثر است. در تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت سینوس ها، بهترین کار این است که دکتر درخواست آنتی بیوگرام بکند. در این صورت می‌‌توان به خوبی دریافت کرد که چه دارویی و کدام نوع مشخص آنتی بیوتیک برای درمان سینوزیت عفونی و چرکی موثر است.

اما اگر این آزمایش هم انجام نشود، معمول‌ترین آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان گلودرد و عفونت سینوس چرکی و درمان سینوزیت و خلط پشت حلق موثر هستند، تجویز می‌شوند. دوره‌ی درمانی با آنتی بیوتیک باید تمام شود. حتی اگر علائم شما برطرف شد هم نباید بعد از اتمام دوره‌ی دارودرمانی آن را رها کنید.

قرص چرک خشک کن برای عفونت سینوس چیست؟ (درمان عفونت سینوس)

درمان سریع سینوزیت با قرص چیست؟ قرص سینوزیت یا چرک خشک کن برای سینوزیت در اصطلاح عامیانه همان آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود و به دنبال آن باعث از بین بردن سم‌های به جا مانده از میکروب‌ها می‌شود.

۵. درمان سینوزیت با طب سنتی

طب سنتی برای درمان بیماری التهاب سینوس صورت یا درمان سینوزیت کهنه که فرد سال‌های طولانی با عوارض آن درگیر است، روش‌هایی مانند درمان سینوزیت با عنبر نسا، استفاده از کمپرس گرم و ماساژ صورت را پیشنهاد می‌کند.

طب سنتی استفاده از آب گرم را به جای آب سرد توصیه می‌ کند.
طب سنتی استفاده از آب گرم را به جای آب سرد توصیه می‌کند.

۶. درمان گیاهی سینوزیت

در روش درمان گیاهی، درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه بسیار توصیه شده است و روغن سیاه دانه برای سینوزیت مفید است. استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند التهاب سینوس و راه‌های هوایی و عفونت‌های میکروبی را مهار کرده و در نهایت به بیماران مبتلا به علائم بالینی سینوزیت مانند احتقان بینی، سردرد، گردن درد، گوش درد و کاهش علت دندان درد کمک کند. این داروی گیاهی برای میگرن و سینوزیت هم مناسب است.

درمان سینوزیت با زردچوبه نیز به این صورت است که مخلوطی از عسل، فلفل قرمز، آب و زردچوبه را تهیه کرده و به مدت ۳ روز استفاده می‌کنید. به مرور عوارض جانبی التهاب سینوس کاهش می‌یابد. البته قبل از مصرف این اسموتی، حتما مزاج خود را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید به هیچ یک از مواد تشکیل‌دهنده آن حساسیت نداشته‌باشید.

۷. درمان سینوزیت در کودکان

اگر سینوس کودک یا کودکان شما با باکتری آلوده شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک را برای از بین بردن عفونت و علائم سینوزیت اطفال شما تجویز می‌کند. در صورتی‌که علائم کودک شما بعد از ۳ تا ۵ روز بهبود نیافت، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک دیگر و آمپول برای سینوزیت را امتحان کند.

درمان خانگی سینوزیت چیست؟ (درمان خانگی عفونت سینوس)

برخی از روش‌های خانگی مانند دمنوش برای سینوزیت می‌توانند به بهبود و درمان سینوزیت شدید در خانه کمک کنند. هرچند اگر سینوزیت را درمان نکنید و به دکتر مراجعه نکنید، ممکن است که به عفونت سینوس مزمن مبتلا شوید. در این حالت احتمال اینکه مشکل جدی برای شما ایجاد شود، وجود دارد. پس درمان‌های خانگی را برای بهبود عفونت سینوس به کار بگیرید. نه اینکه بخواهید از این روش‌ها به عنوان درمان قطعی سینوزیت استفاده کنید.

۱. درمان سینوزیت با پیاز

پیاز و سیر یکی از موادی هستند که می‌توانند در بهبود عفونت‌های باکتریال به شما کمک کنند. نکته این است که این مواد خواض ضد باکتریال دارند و می‌توانند در بهبود عفونت‌های سینوسی باکتریال موثر باشند. یکی دیگر از خوبی‌هایی که پیاز دارد این است که می‌تواند به شما کمک کند مسیر تنفسی بینی را تخلیه کنید.

برای بهبود سینوزیت خفیف می‌توانید از استنشاق کردن بخور پیاز کمک بگیرید. این به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته‌باشید و از تبدیل شدن سینوزیت خفیف به جدی و مزمن پیشگیری کنید.

متن انگلیسی:‌ «To ease sinus discomfort, aim to drink plenty of fluids and use a humidifier to keep the air moist.»
ترجمه فارسی: «برای کاهش ناراحتی سینوسی، سعی کنید مقدار زیادی مایعات بنوشید و از یک مرطوب‌کننده برای مرطوب نگه داشتن هوا استفاده کنید.»

به نقل از سایت healthline

۲. درمان قطعی سینوزیت با عسل

با اینکه گفته‌شده‌است که می‌توانید به کمک عسل سینوزیت را درمان کنید، بهتر است بدانید که با استفاده از عسل می‌توانید از ابتلا به سینوزیت پیشگیری کنید. اما اینکه بتوانید سینوزیت را به طور قطعی با عسل درمان کنید، شاید چندان موثر نباشد. به خاطر داشته‌باشید که استفاده از روش‌های خانگی در بهبود علائم شما می‌تواند موثر باشند اما اینکه درمان دارویی را کنار بگذارید و به روش‌های خانگی بچسبید شاید چندان درست نباشد.

۳. شستشوی بینی

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که شستشوی بینی با قطره های سینوزیت یا تخلیه سینوزیت، در درمان سینوزیت حاد، سینوزیت مزمن، رینیت آلرژیک و آلرژی‌های فصلی مفید هستند. در صورت استفاده از آب لوله‌کشی، توصیه می‌شود آب را بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. می‌توانید از آب مقطر یا محلول‌های شستشوی استریل مانند اسپری سالین استریل داخل بینی، نیز استفاده کنید.

محلول‌های شستشوی بینی را می‌توان در خانه با مخلوط‌کردن ۱ فنجان آب گرم با ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک و ۱/۲ قاشق چای‌خوری جوش شیرین تهیه کرد. مخلوط نمک و جوش شیرین می‌تواند به تخلیه‌ی چرک سینوس‌ها و تسکین حساسیت کمک‌کند.

۴. کمپرس گرم، دشمن سینوزیت

قرار‌دادن کمپرس آب گرم یا حوله‌ی مرطوب و گرم بر روی سینوس‌های آسیب‌دیده، تورم و ناراحتی را تسکین می‌دهد.

۵. درمان خانگی سینوزیت و سردرد با استنشاق بخار گرم

بخار آب گرم را استنشاق کنید. این کار به مرطوب‌شدن مجاری هوایی، کاهش التهاب و علت سردرد مداوم و درمان ترشحات پشت حلق سینوزیت کمک‌می‌کند. اما مراقب باشید که هنگام قرار‌گرفتن در معرض بخار آب گرم،‌ پوست صورتتان دچار سوختگی نشود. اگر می‌خواهید بدانید بخور چه گیاهی برای سینوزیت مفید است؟ باید بگوییم که از بخور با عصاره اکالیپتوس غافل نشوید. اکالیپتوس سینوزیت را بهبود بخشیده و به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند.

اکالیپتوس سینوزیت را بهبود بخشیده و به رفع گرفتگی بینی کمک می‌ کند.
اکالیپتوس سینوزیت را بهبود بخشیده و به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند.

۶. عمل جراحی سینوزیت

اگر سینوزیت مزمن با گذشت زمان و درمان دارو بهبود نیابد، برای تخلیه‌ سینوس‌ها، ترمیم انحرافی سپتوم بینی یا برداشتن پولیپ به وسیله‌ جراحی ممکن است کمک‌کننده باشد.

ایا عمل سینوزیت خطرناک است؟

عفونت حفره سینوسی نزدیک به مغز، اگر درمان نشود، میتواند تهدید کننده زندگی باشد.جراحی آندوسکوپی سینوس یک روش بسیار رایج و بسیار ایمن است اما مانند هر روش جراحی دیگری، احتمال عوارض کمی مانند خونریزی بینی وجود دارد.

هزینه عمل سینوزیت چقدر است؟

در حال حاضر قیمت جراحی سینوس از حدود ۶ میلیون تومان تا حدود ۱۲ میلیون تومان است.

برای درمان سینوزیت به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان سینوزیت می‌توانید به دکتر عمومی مراجعه کنید. در مواردی که دکتر عمومی نتواند التهاب سینوس شما را درمان کند و یا این عفونت دائم در حال عود کردن باشد، باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. اگر این بیماری بخش‌های دیگر بدن را درگیر کند، نیاز به متخصص‌های مورد نظر شما خواهد‌بود.

انواع سینوزیت کدامند؟

با توجه به طول دوره‌ی بیماری، ۴ نوع سینوزیت وجود دارد که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم:

۱. سینوزیت حاد

این فرم از سینوزیت، به شکل ناگهانی شروع شده و باعث ایجاد علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و درد در صورت می‌شود که پس از گذشت ۱۰ روز برطرف نمی‌شود. گاهی به نظر می‌رسد علائم بهبود می‌یابند اما پس از بازگشت دوباره، شدیدتر از بیماری اولیه بروز پیدا می‌کنند. این فرم از سینوزیت، به خوبی به آنتی‌بیوتیک‌ها و ضد احتقان‌ها پاسخ می‌دهد و کمتر از ۴ هفته طول می‌کشد.

۲. سینوزیت مزمن

این نوع عفونت سینوس با احتقان بینی، تخلیه‌ ترشحات، درد و فشار در صورت و کاهش حس بویایی به مدت حداقل ۱۲ هفته تعریف می‌شود.

۳. سینوزیت تحت حاد

این فرم زمانی ایجاد می‌شود که علائم سینوزیت ۴ تا ۱۲ هفته طول بکشد.

۴. سینوزیت حاد مکرر

در این فرم عفونت سینوس، علائم ۴ بار یا بیشتر در ۱ سال عود می‌کنند و هر بار کمتر از ۲ هفته طول می‌کشند.

عوارض درمان نکردن سینوزیت مزمن چیست؟

اگر التهاب سینوس درمان نشود بیمار با عوارض سینوزیت بر گوش و عوارض سینوزیت بر چشم مواجه می‌شود. همچنین ممکن است که بیماری باعث عفونت‌های جدی‌تر مانند عفونت‌های قلبی و عفونت‌ها تنفسی هم بشود. بنابراین اگر عفونت سینوس مزمن را درمان نکنید می‌تواند مشکلات زیر را برای شما ایجاد کند:

  • از بین رفتن کامل حس بویایی به علت آسیب به عصب‌های بویایی
  • از بین رفتن بینایی به علت آسیب به چشم‌ها
  • مننژیت
عوارض درمان نکردن سینوزیت مزمن چیست؟
اگر التهاب سینوس درمان نشود بیمار با عوارض سینوزیت بر گوش و عوارض سینوزیت بر چشم مواجه می‌شود.

چگونه از سینوزیت پیشگیری کنیم؟

چه چیزهایی برای سینوزیت ضرر دارد؟ از آنجا که عفونت‌های سینوسی می‌توانند پس از سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ایجاد شوند، داشتن یک سبک زندگی سالم و کاهش قرار‌گرفتن در معرض میکروب‌ها و مواد حساسیت‌زا، می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند. برای کاهش خطر ابتلا به سینوزیت، موارد زیر را رعایت کنید:

  • هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق کنید و حتما از عوارض واکسن آنفولانزا مطلع باشید.
  • از غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.
  • مایعات زیادی بنوشید تا رطوبت بدن افزایش یابد.
  • اجتناب از چیزهایی که بینی و سینوس‌های شما را تحریک می‌کنند، می‌تواند به کاهش علائم سینوزیت کمک‌کند. قرار‌گرفتن در معرض دود، مواد شیمیایی، گرده‌ی گل و سایر مواد حساسیت‌زا یا تحریک‌کننده را محدود کنید.
  • برای درمان آلرژی و سرماخوردگی سینوزیت از داروهای آنتی‌هیستامین استفاده‌کنید.
  • در هنگام عفونت دستگاه تنفس فوقانی، از ضد‌احتقان استفاده‌کنید.
  • برای افزایش رطوبت در بینی و سینوس‌ها، هوای محیط را مرطوب نگه‌دارید.
  • دود سیگار می‌تواند شما را در معرض عفونت سینوس قرار‌دهد. سیگار‌کشیدن به سدهای دفاعی طبیعی مانند بینی، دهان، گلو و سیستم تنفسی آسیب می‌رساند. ترک سیگار می‌تواند گامی مهم در پیشگیری از عفونت سینوس حاد و مزمن باشد.
  • شستشوی مرتب دست‌ها به خصوص در فصل‌های شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا، از ورود سینوس‌ها یا باکتری‌های عامل سینوزیت از طریق دست‌های آلوده، بسیار کمک‌می‌کند.
  • اگر به چیزی حساسیت دارید که علائم سینوزیت را تشدید و تحریک‌می‌کند، باید آلرژی خود را درمان کنید. تحت کنترل نگه‌داشتن آلرژی می‌تواند از تکرار آن جلوگیری کند.
  • معمولا ابتلای کودکان به آلرژی، آنها را در معرض ابتلا به عفونت در بینی و گوش قرار می‌دهد.

بهترین درمان سینوزیت چیست؟ با دکترت مشورت کن

اطلاعات بیشتر درباره بیماری سینوزیت

در این بخش به بررسی مهم‌ترین نکات برای فرادی که به بیماری عفونت سینوس مبتلا هستند یا افرادی که می‌خواهند درباره التهاب سینوس صورت بیشتر بدانند، می‌پردازیم.

قاتل سینوزیت چیست؟

آنتی‌بیوتیک‌ها، اسپری بینی، آنتی هیستامین و شستشوی بینی با قطره دشمن سینوزیت هستند.

آیا سینوزیت واگیردار است؟

عفونت سینوس باکتریایی، مسری نیست و به دیگران منتقل نمی‌شود، اما سینوزیت‌های ویروسی ممکن است به دیگران منتقل شوند.

بهترین درمان سینوزیت چیست و چه چیزی برای سینوزیت خوب است؟

برای تسکین درد صورت و سردرد از مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن و برای کمک به رفع گرفتگی بینی از اسپری، ژل یا قطره‌های ضد احتقان بینی (مانند لوراتادین) استفاده کنید. مصرف استامینوفن برای بیشتر علائم آلرژیک و سرماخوردگی‌ها توصیه می‌شود.

ایا سینوزیت باعث وزوز گوش میشود؟

اگر سینوزیت خیلی شدید باشد، می‌تواند بر روی مجرای بینی و گوش داخلی فشار ایجاد کند که ممکن است اعصاب را تشدید کرده و منجر به وزوز گوش شود.

استفاده از هدبند برای سینوزیت به درمان آن کمک می کند؟

بله، استفاده از هدبند و ماساژ سینوس‌ها با کاهش فشار و کمک به تخلیه مخاط بینی و حفره‌های هوایی در صورت، به کاهش درد و احتقان سینوس کمک می‌کند. فشار و گرمای ملایم دست‌ها نیز با افزایش گردش خون در ناحیه سینوسی بسیار کمک‌کننده است.

استفاده از هدبند برای سینوزیت به درمان آن کمک می کند؟
فشار و گرمای ملایم دست‌ها نیز با افزایش گردش خون در ناحیه سینوسی بسیار کمک‌کننده است.

درمان سینوزیت چقدر طول میکشه؟

بستگی به روش درمانی انتخابی شما دارد. آنتی بیوتیک‌ها درمان‌های استاندارد عفونت سینوسی باکتریایی هستند و معمولا به ۳ تا ۲۸ روز، بسته به نوع آنتی‌بیوتیک مصرفی، زمان نیاز دارند.

ایا در سینوزیت حس بویایی از بین میرود؟

بله در عفونت سینوس مزمن ممکن است با از دست دادن بویایی و بدون علائم مزمن دیگری روبه‌رو شویم. در افرادی که شروع به از دست دادن بویایی از طریق عفونت ویروسی می‌کنند، روند درمانی ممکن است نیاز به صبر و دوز دارویی بالاتری داشته باشد.

ایا سینوزیت باعث افسردگی میشود؟

رینوسینوزیت مزمن (CRS) با کاهش کیفیت زندگی همراه است و بر جنبه‌های فیزیکی و عاطفی و عملکرد روزانه فرد تأثیر می‌گذارد که می‌تواند به صورت افسردگی و اضطراب ظاهر شود. در این موارد بهتر است علاوه بر درمان آن، از مشاوره تلفنی با دکتر روانشناس که در سایت دکترتو هم برای شما فراهم شده است، استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اکنون علائم سینوزیت را می‌شناسید. می‌دانید که علائم سینوزیت می‌تواند متنوع باشد و با بسیاری از بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته‌شود. اما در نهایت برای تشخیص این بیماری باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای درمان عفونت سینوس هم باید از دکتر گوش و حلق و بینی و یا دکتر عمومی کمک بگیرید.

سینوس اگر درمان نشود ممکن است که عوارض بسیاری برای شما به جای بگذارد. همچنین به خاطر داشته‌باشید که این بیماری می‌تواند شدت بیشتری پیدا کند و به مشکلات جدی‌تری تبدیل شود. بنابراین اگر هر سوالی درباره بیماری خود دارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

دکتر تو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر به عفونت سینوس قارچی مبتلا شوید در بینی شما بوی بدی پخش می‌شود و این به شما احساس بدی می‌دهد. همچنین ممکن است که بویایی شما کاهش پیدا کند. به هر حال علائمی که در سینوزیت قارچی تجربه می‌کنید شامل موارد زیر هستند:
بوی بد در بینی
کاهش بویایی
تب
التهاب
گرفتگی و آبریزش بینی
درد و فشار در ناحیه‌ سینوس‌ها
درد هنگام لمس گونه‌ها و صورت
سینوس درد و سردرد

شاید به اشتباه فکر کنید که امکان ابتلا به سینوزیت در تابستان وجود ندارد، اما اینطور نیست. اولین علامتی که متوجه آن می‌شوید، درد در ناحیه‌ سینوس‌ها است. سردردی که به سینوس‌ها فشار وارد می‌کند هم می‌تواند از دیگر علائم عفونت سینوس در تابستان باشد. سرفه و گلودرد هم می‌توانند همراه با آن بروز کنند. سایر علائم هم در این مورد می‌توانند بروز کنند.

تشخیص تفاوت بین سرماخوردگی، آلرژی و عفونت سینوسی مقداری دشوار است. سرماخوردگی معمولا ایجاد می‌شود، به اوج می‌رسد و به آرامی بهبود پیدا می‌کند. دوره‌ سرماخوردگی چند روز تا ۱ هفته طول می‌کشد. سرماخوردگی می‌تواند به عفونت سینوسی تبدیل شود.
آلرژی به دلیل ذرات تحریک‌کننده (گرد و غبار و گرده) ایجاد می‌شود. علائم آلرژی می‌تواند شامل عطسه، خارش بینی، خارش چشم، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و مخاط در گلو باشد. سینوزیت و آلرژی می‌توانند همزمان با سرماخوردگی اتفاق بیفتند.
اگر سرماخوردگی درمان شود ولی علائم عفونت سینوسی یا آلرژی بینی همچنان ادامه داشته‌باشند، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

سینوزیت حاد معمولا طی ۱ تا ۲ هفته با مراقبت و مصرف داروی مناسب درمان می‌شود. عفونت سینوس مزمن شدیدتر است و برای درمان عفونت‌های مکرر ممکن است به کمک پزشک متخصص یا درمان طولانی‌مدت نیاز داشته‌باشد. عفونت سینوس مزمن می‌تواند ۳ ماه یا بیشتر ادامه داشته‌باشد. بهداشت مناسب، مرطوب و تمیز نگه‌داشتن سینوس‌ها و درمان سریع علائم، می‌تواند به کوتاه‌شدن دوره‌ی عفونت کمک‌کند.
در صورت عدم درمان عفونت سینوسی، ممکن است عوارض نادری مانند آبسه، مننژیت، عفونت بافت اطراف چشم، استئومیلیت یا عفونت استخوان ایجاد شوند.

علائمی که در عفونت سینوس‌ها در کودکان بروز می‌کند، بسیار شبیه به عفونت سینوس‌ها در بزرگسالان است. البته که در کودکان شاید علائم سریع‌تر بروز کنند. این به علت ضعیف‌تر بودن سیستم ایمنی بدن نسبت به بزرگسالان است. همچنین در مواردی ممکن است که کودک با علائم دیگر مانند گوش درد و سردرد هم سینوزیت عفونی را بروز دهد. اما بیشترین چیزی که در کودک مبتلا به عفونت سینوس‌ها مشاهده می‌کنید، آبریزش بینی و عفونت و چرک از بینی و خلط گلو است.

درمان دائمی برای بیماری سینوس مزمن و سردردهای سینوسی گاهی امکان پذیر است. اگر عفونت سینوس شما با آلرژی مرتبط است، می‌توانید آزمایش آلرژی را امتحان کنید تا علت آن را بیابید و سپس اقداماتی را برای جلوگیری از محرک‌های آن انجام دهید.

بله مصرف قرص آزیترومایسین ۳ بار در روز در طی ۱۰ روز، در درمان سینوزیت حاد می‌تواند مفید باشد.

بله حالت دراز کشیده رو به پایین یکی از موثرترین تکنیک‌های یوگا برای بهبود گردش خون، باز کردن کانال‌های مسدود شده و کاهش استرس کلی بدن است. این حالت نه تنها گردن را کشیده و ستون فقرات را تقویت می‌کند، بلکه حفره‌های بینی را باز کرده و عفونت سینوس را تسکین می‌دهد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سینوزیت

  1. ،،، گفت:

    دوسالی میشه که آبریزش شدید بینی دارم و نمیدونم باید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر علایمی مثل تب و بدن درد ندارید می توانید از انتی هیستامین مثل سیتریزین استفاده نمایید
      در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه نمایید

  2. علی حسین گفت:

    سلام من خلط پشت حلق دارم حی تف میکنم و میاد دوباره هر روز میاد وقتی حرف میزنم
    خیلی هم بیشتر خلت میاد و دور چشام درد میکنه و وقتی مینشینم و بلند میشم سر گیجه دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال تغییر فشار خون، التهاب یا سنگ لوزه و مشکلا سینوس وجود دارد
      نیاز به معاینه از نزدیک دارید

  3. سینوزیت گفت:

    سلام. من ترشح پشت حلق دارم و سینوزیت و آلرژی دارم به خاطر رفلاکس معده قرص سیتریزین و نیوتادین نمی تونم مصرف کنم معده ام را بدتر میکنه.
    چه قرص به جای اینا می تونم مصرف کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شستشوی بینی عمقی ضروری است
      از قطره های ضد احتقان و ضد التهاب می تولنید استفاده کنید
      بهتر است زیر نظر متخصص آلرژی باشید

  4. سهیل گفت:

    سلام وقت بخیر ، پسر شش ساله ام حدود ۲ ماه پیش سرماخوردگی ویروسی داشت بعد از دو هفته دکتر گفت عفونی شده و آزیترومایسین نوشت ، بعد از مصرف تب و لرز برطرف شد ولی خلط بینی و سرفه ی خلط دار هنوز خوب نشده ، ۱۰ روز پیش دوباره دکتر سفکسیم نوشت بعد از گذشت ۸ روز هنوز همون علایم رو داره ، میگید چیکار کنم 🥺

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      میتوانید با مشورت پزشکتان از پلارژین استفاده کنید

  5. ایلدا گفت:

    سلام خسته نباشید
    بنده بیش از۱۰سال ک مرتب عطسه آبریزش گرفتگی بینی خلط پشت گلو داشتم و ب دکترمراجعه نکردم همه میگفتن ی حساسیت طبیعی وفلان
    ۳سال پیش روی کف سرم احساس سرما ودردمیکردم بیشتر احساس سرمابود
    بعدازاون صدای نبض توگوشامو وچشام وگیجگاهمو شتیدم ک هردکتری میرفتم میگفتن استرس داری
    دیگ بعدازاون حس لرزش دندوناموداشتم ک هنوز هم دارم
    ی خلق و بینی هم رفتم معاینه و نوار گوش آنجام دادگفت مشکلی ندارید
    احساس سرگیجه هم تازه فهمیدم بخاطر سینوزیت
    فقط اینک من ترشحات آبکی و اصلا چرکی نبوده ولی واقعا از زندگی عادی زده شدم بنطرتون این احساس نبض توگردن گوشام صورتم بخاطر سینوزیت
    اخه نوارقلب و اکوهم گرفتم آزمایش هم داذم همه گفتن سالمی

    فقط حلق و بینی درست حسابی نرفتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      وقتی التهاب در سینوس ها اتفاق می افتد خونرسانی به ان نواحی بیشتر می شود
      بنابراین احساس نبض می کنید
      گاهی تغییر فشار خون هم ممکن است این علایم را تشدید کند
      چه خوب که تشخیص داده شد
      تندرست باشید

  6. ناشناس گفت:

    ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  7. ناشناس گفت:

    آبریزش بینی به تنهایی علامت سینوزیت است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابریزش بینی دلایل گوناگونی دارد که فقط یکی شان سینوسیت می باشد

  8. ناشناس گفت:

    ایا خارش بدن شکم دست صورت وغیره مربوط به سینوزیت است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر سینوسیت ِ آلرژیک باشد امکان خارش وجود دارد

  9. ذکی الله شهنواز گفت:

    آیا سینوزیت ماگزیلاری تشنج دارد ؟

  10. پریسا گفت:

    آیا اب دهان باعث انتقال سینوزیت میشود؟