همه آنچه از راه های درمان سینوزیت باید بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش‌های مختلفی برای درمان سینوزیت حاد و مزمن وجود دارد از روش‌های گیاهی و خانگی گرفته تا طب سنتی و دارو درمانی، و نهایتا جراحی برای رفع مشکلات ساختاری بینی. یادتان باشد که روش‌های درمان سینوزیت برای هرکسی بسته به سیستم ایمنی بدن، سن و شدت بیماری متفاوت است و حتما باید با پزشک متخصص گوش حلق بینی مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان سینوزیت در طب سنتی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

با شروع پاییز و سرد شدن هوا عفونت سینوسی یا سینوزیت شیوع پیدا می‌کند. به همین دلیل پیدا کردن راه های درمان سینوزیت مهم است. سینوزیت مشکل اساسی است که مبتلایان به آن از عفونت سینوزیتی، سردرد سینوزیتی، درد گلو و خلط پشت حلق رنج می‌برند. علائم و نشانه‌هایی که بیشتر در ناحیه سینوسی دیده می‌شوند. این بیماری شایع در دو شکل مزمن و حاد بروز می‌کند و بین ۴ تا ۱۲ هفته فرد با آن درگیر است. در این مطلب قصد داریم با انواع روش های درمان سینوزیت آشنا شویم پس اگر شما هم از این بیماری عفونی رنج می‌برید تا انتهای این مطلب با ما باشید.

اگر دچار سینوزیت هستید و راهی برای درمان آن پیدا نمی‌کنید، حتما با متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر داخلی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

انواع روش های درمان سینوزیت

سینوزیت حاد در بیشتر موارد به مرور زمان و خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. روش‌های درمان سینوزیت عمدتا برای تسکین و کاهش علائم بیماری هستند. روش های متداول درمان سینوزیت عبارتند از:

  • استراحت

برای کمک به روند بهبود خود به خودی بیماری، پزشک استراحت در منزل را تجویز می‌کند تا بیمار از فاکتورهای تحریک‌کننده و تشدیدکننده سینوزیت مثل سرما و آلرژی‌ها دور بماند.

  • مصرف مایعات گرم

سینوزیت نوعی عفونت ویروسی سینوس‌هاست که مصرف مایعات گرم می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند. 

  • داروهای آنتی آلرژی

اگر سینوزیت به‌خاطر آلرژی ایجاد شده باشد مصرف داروهای آنتی آلرژی یا قرص های ضد حساسیت می‌تواند یکی از روش‌های درمانی باشد. پزشک برای درمان سینوزیت ناشی از آلرژی داروهایی مثل ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن را تجویز می‌کند.

  • مصرف داروهای ضد احتقان

التهاب پوشش داخلی حفره‌های بینی و تورم مجاری تنفسی باعث ایجاد گرفتگی، احتقان و سخت شدن تنفس می‌شود. به‌علاوه اینکه مخاط بینی هم سخت خارج می‌شود. درنتیجه فرد به‌خاطر خشک و غلیظ شدن مخاط احساس خفگی و گرفتگی در بینی دارد. پزشک برای درمان مصرف قرص و اسپری بینی را تجویز می‌کند. 

  • آنتی بیوتیک‌ها

چه آنتی بیوتیکی برای سینوزیت مناسبه؟ از آنجایی که سینوزیت به‌خاطر ویروس به‌وجود می‌آید نه باکتری پس تجویز آنتی بیوتیک تاثیری در درمان سینوزیت حاد ندارد. در مواردی که علائم بیماری شدید، پیشرونده یا پایدار باشند پزشک آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند که حتما باید تا پایان دوره و حتی بعد از رفع علائم هم مصرف شوند، چرا که قطع دوره پیش از زمان لازم باعث برگشت علائم و بیماری می‌شود.

التهاب پوشش داخلی حفره‌های بینی باعث ایجاد گرفتگی، احتقان و سخت شدن تنفس می‌شود.
التهاب پوشش داخلی حفره‌های بینی باعث ایجاد گرفتگی، احتقان و سخت شدن تنفس می‌شود.

۱. درمان سینوزیت در خانه

درمان سینوزیت در خانه صرفا برای کنترل علائم و زندگی مسالمت آمیز با این بیماری است؛ در غیر اینصورت برای درمان حتما باید زیر نظر پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی باشید. برای وخیم نشدن شرایط و کنترل آن روش‌های درمان سینوزیت در خانه را امتحان کنید:

  1. درمان سینوزیت در خانه با کمپرس آب گرم باعث کاهش درد و التهاب در سینوس‌ها و بینی می‌شود.
  2. یکی از روش های درمان سینوزیت در خانه درمان با سرم شست‌وشوی بینی است که سرم از راه بینی وارد سینوس‌ها می‌شود تا ترشحات بینی رقیق شوند.
  3. از خواص روغن سیاه دانه تسکین درد سینوزیت است. استشمام روغن سیاه دانه و ماساژ نواحی سینوسی، درد سینوس‌ها را کم کرده و باعث تخلیه آسان‌تر ترشحات سینوسی می‌شود.
  4. بخور گرم با قطره اکالیپتوس باعث نرم شدن ترشحات سینوسی و تخلیه راحت‌تر سینوس‌ها می‌شود.

متن انگلیسی:
Most cases of acute sinusitis get better on their own. Self-care is usually all that’s needed to ease symptoms
ترجمه متن:
در بیشتر موارد، بیماری سینوزیت حاد خود به خود درمان می‌شود و معمولا درمان خانگی برای بهبود علائم کافی خواهد بود.

mayoclinic

درمان سینوزیت با بخور

بخور باعث مرطوب شدن مجاری بینی می‌شود و گرفتگی بین سینوس و بینی را کم می‌کند. روزی دو تا چهار بار استنشاق بخور روش خانگی مفیدی برای درمان سینوزیت به‌شمار می‌آید.

درمان سینوزیت با پیاز

خاصیت ضدباکتریایی پیاز به خاطر داشتن گوگرد برای درمان عفونت سینوسی مناسب است. در واقع استنشاق پیاز خرد شده یا بخور با پیاز می‌تواند راه بینی را باز کند و فشار ناشی از عفونت سینوسی را برطرف نماید.

درمان قطعی سینوزیت با عسل

یکی از روش های درمان سینوزیت در خانه مصرف عسل است. عسل طبیعی خاصیت آنتی بیوتیکی، ضد التهاب، ضد عفونت، ضد باکتریایی، ضد میکروب و آنتی قارچ، و ضد ویروس دارد که باعث تسکین التهاب مجاری بینی و گلو شده و مخاط اضافی ناشی از عفونت سنوس‌ها را برطرف می‌کند.

به علاوه اینکه مصرف عسل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کند و احتمال ابتلا به سینوزیت را پایین بیاورد. برای درمان قطعی سینوزیت با عسل به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی قوی روزی ۲ تا ۳ بار یک قاشق چایخوری عسل میل کنید.

درمان سینوزیت با سرکه

یکی از داروهای طبیعی برای درمان سینوزیت سرکه سیب است که آنتی اکسیدان، اسید مالیک، ویتامین و مواد معدنی دارد و برای از بین بردن پاتوژن‌ها، پاکسازی مجاری هوایی، و دفع باکتری‌ها توصیه می‌شود. از فواید سرکه سیب این است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و متعادل کردن pH شده و از این طریق از حمله میکروب‌ها به بدن جلوگیری می‌کند.

روش‌های مصرف سرکه برای درمان سینوزیت متفاوت هستند. می‌توانید سرکه سیب را به صورت خوراکی مصرف کنید یا از بخور سرکه سیب برای از بین بردن عفونت سینوس‌ها کمک بگیرید. شستشوی سینوس‌ها با سرکه سیب به خاطر خاصیت ضد قارچی، آنتی باکتریایی و ضد التهابی سرکه باعث تمیز شدن حفره‌های سینوسی و رفع عفونت سینوس‌ها می‌شود.

سینوزیت داری و نمی‌دونی چه درمانی مناسبه؟

همین حالا از متخصص نوبت بگیر.

۲. درمان سینوزیت در طب سنتی

طب سنتی برای درمان سینوزیت توصیه‌های زیر را دارد:

  • از قرار گرفتن در معرض هوا و باد سرد خودداری کنید.
  • افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است آب سرد ننوشند.
  • طب سنتی تاکید زیادی بر پوشاندن قسمت سر و پیشانی در مقابل سرما دارد. (در هوای سرد بدون کلاه از منزل بیرون نروید).
  • رو به بالا و به پشت نخوابید تا عفونت جمع شده در سینوس‌ها وارد ریه نشود. طب سنتی توصیه می‌کند که بدون بالشت و رو به شکم بخوابید.
  • پرهیز از خوابیدن زیاد در طول روز، بعد غذا و حمام
  • پرهیز از فعالیت جسمی شدید و فعالیت جنسی (به صورت موقت)
  • شستشوی بینی به صورت منظم با آب نمک یا سرم شست و شو
  • پرهیز از مصرف خوراکی‌های نفاخ مثل لوبیا و نخود
  • اجتناب ازخوراکی‌های شور، ترش، و غلیظ مثل هلیم و کله پاچه
  • مصرف هل، دارچین و سوپ جو
  • مصرف روغن سیاه دانه و کنجد داخل بینی
  • ماساژ نواحی سینوسی و سر با روغن سیاه دانه
  • مصرف دمنوش آویشن
  • بخور آویشن، رازیانه، اسطوخدوس، مرزنجوش، پرسیاوشان و بابونه

درمان سینوزیت دکتر خیراندیش

دکتر خیراندیش برای درمان سینوزیت به پوشاندن سر اعتقاد دارد. درمان سینوزیت دکتر خیراندیش، بخور اوکالیپتوس، سیاه دانه و پودر برگ خشک تنباکو را به بیماران مبتلا به سینوس عفونتی توصیه می‌کند. قطره نازیل دکتر خیراندیش نوعی قطره گیاهی با ترکیب روغن ارده کنجد و سیاه دانه است که التهاب و عفونت را برطرف می‌کند.

درمان سینوزیت با عنبر نسا

یکی از روش های درمان سینوزیت در طب سنتی، درمان سینوزیت با عنبر نسا است. استنشاق دود عنبر نسا یا عنبر نسارا روش پیشنهادی طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و سینوزیت حاد و مزمن است که حتی برای بهبود سردردهای مزمن هم مفید است. کافی است کمی عنبرنسا را داخل اسپند دودکن بریزید و روی شعله کم قرار دهید. وقتی مثل اسپند دود کرد، آن را استنشاق کنید. این کار سردرد سینوسی را بهتر می‌کند.

۳. درمان دارویی سینوزیت

اگر روش‌های درمان خانگی سینوزیت جواب ندادند و علائم بیماری طی ۱۰ روز برطرف نشوند پزشک متخصص سراغ درمان دارویی سینوزیت حاد می‌رود.

  • اسپری‌های بینی استروئیدی
  • ضد احتقان‌های موضعی یا خوراکی
  • آنتی بیوتیک‌ها

سینوزیت‌ مزمن معمولا به‌خاطر آلرژی است و درمان دارویی سینوزیت مزمن پیشنهادی پزشک به شرح زیر خواهد بود:

  • شستشوی بینی با محلول سالین
  • آنتی هیستامین خوراکی یا موضعی
  • اسپری‌های بینی استروئیدی

اگر هیچ‌کدام از این روش های درمان دارویی سینوزیت اثرگذار نباشند، متخصص گوش و حلق و بینی دستور سی تی می‌نویسد، و سراغ سایر روش های درمان سینوزیت مثل جراحی می‌رود.

یکی از روش‌های درمان سینوزیت درخانه درمان با سرم شست‌وشوی بینی است.
یکی از روش‌های درمان سینوزیت درخانه درمان با سرم شست‌وشوی بینی است که سرم از راه بینی وارد سینوس‌ها می‌شود تا ترشحات بینی رقیق شوند.

مسکن برای درمان سینوزیت

یکی از روش های درمان سینوزیت مصرف مسکن‌هاست که سردردهای سینوسی را برطرف می‌کند. مسکن‌های ایبوپروفن و استامینوفن ضددردهای قوی هستند که سردرد سینوسی و دردهای ناشی از عفونت سینوس‌ها را بهبود می‌بخشند. البته یادتان باشد که مصرف مسکن برای درمان سینوزیت حتما باید با تشخیص پزشک باشد.

آنتی هیستامین برای درمان سینوزیت

آنتی‌هیستامین‌ها بهترین دارو برای برطرف کردن علائم آلرژیک و درمان سینوزیت در اطفال هستند که خارش چشم و آبریزش بینی را کم می‌کنند. آنتی هیستامین‌هایی مثل لوراتادین و سیتریزن به شکل قرص، اسپری، مایع یا قطره چشم و بینی عرضه می‌شوند.

داروهای ضد احتقان برای درمان سینوزیت

داروهای ضد احتقان هم از دیگر روش‌های درمان سینوزیت هستند که باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی تجویز شوند. این داروها تورم سینوس‌ها و مجاری بینی را کم می‌کنند. اکسی متازولین و فنیل افرین دو مدل اسپری بینی ضد احتقان برای درمان گرفتگی ناشی از عفونت سینوسی هستند. البته حواستان باشد که مصرف اسپری بینی بیشتر از ۳ روز ریسک گرفتگی بیشتر مجاری تنفسی را در پی دارد.

قوی ترین داروی سینوزیت

آنتی بیوتیک‌ها قوی‌ترین داروی سینوزیت هستند که برای درمان عفونت‌های سینوسی باکتریایی تجویز می‌شوند. کپسول کو آموکسی کلاو، کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰، کلاریترومایسین و قرص آزیترومایسین قوی‌ترین داروی سینوزیت هستند که حتما باید مصرف این آنتی بیوتیک‌ها با تجویز پزشک باشد. برای اثرگذاری بیشتر و جلوگیری از بازگشت بیماری حتما باید دوره درمان آنتی بیوتیک کامل شود.

۴. درمان سینوزیت با جراحی

آخرین مرحله برای درمان سینوزیت، جراحی است. اگر تمام روش های درمان سینوزیت از مصرف آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین‌ها گرفته تا روش های درمان سینوزیت در خانه هیچکدام اثرگذار نباشند چاره‌ای به غیر از جراحی نمی‌ماند و پزشک باید پولیپ یا بافت آسیب دیده سینوس‌ها را با عمل پولیپ بینی یا جراحی‌های دیگر بردارد تا سینوس‌ها تخلیه شوند. متداول‌ترین روش درمان سینوزیت با جراحی روش آندوسکوپیک سینوزیت است.

بهترین راه درمان سینوزیت برای تو کدام است؟ از متخصص مشاوره بگیر.

روش درمان سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد

روش تشخیص سینوزیت مزمن و حاد یکی است و روش درمان متفاوتی هم با هم ندارند. سینوزیت حاد در بیشتر موارد نهایت تا ۴ هفته طول می‌کشد و علائم بیماری خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما در صورتی که بیماری از ۴ هفته بیشتر طول بکشد و درمان نشده باشد یعنی فرد به سینوزیت مزمن مبتلا شده است. در هر دو حالت پزشک بسته به علائم و سرعت پیشروی بیماری، مسکن، آنتی بیوتیک و شاید عمل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس‌ها را تجویز کند.

نشانه‌های بیماریسینوزیت حادسینوزیت مزمن
درد گوشکمزیاد
تبزیادکم
از دست رفتن حس بویاییکمزیاد
سرگیجه و حالت تهوعکمزیاد
بوی بد دهانکمزیاد
تاری دیدکمزیاد
زمان بروز علائمکمتر از ۴ هفتهبیشتر از ۴ هفته
مقایسه علائم سینوزیت حاد و مزمن

درمان سینوزیت کودکان

پس از مشاهده علائم سینوزیت در کودک بلافاصله به متخصص گوش و حلق و بینی کودکان مراجعه کنید. درمان سینوزیت کودکان مانند بزرگسالان می‌تواند با روش‌های خانگی، گیاهی و طب سنتی، و دارویی باشد. روش های درمان سینوزیت کودکان عبارتند از:

  1. درمان خانگی مانند شست‌وشو با سرم بینی، کمپرس آب گرم و استفاده از دستگاه رطوبت ساز
  2. درمان گیاهی مانند مصرف دمنوش‌های آویشن، گل سنجد، بابونه، مریم گلی و خراطین؛ بخورهای استنشاقی و ماساژ با روغن‌های گیاهی
  3. درمان دارویی با آنتی بیوتیک، آنتی آلرژن‌ها، داروهای ضداحتقان، داروهای کورتیکواستروئیدی استنشاقی، و ایمونوتراپی

متن انگلیسی:
Treatment will depend on your child’s symptoms, age, and general health. It will also depend on how severe the condition is
ترجمه متن:
روش درمان سینوزیت کودکان بسته به علائم، سن کودک، سلامت کلی بدن و شدت بیماری متفاوت خواهد بود.

cedars-sinai

درمان فوری سینوزیت

برای درمان فوری سینوزیت با مشاهده علائم سراغ مصرف دمنوش‌های گیاهی مثل آویشن، بابونه و مریم گلی بروید. بخور اوکالیپتوس هم می‌تواند یکی از روش‌های درمان سینوزیت سریع و فوری باشد. ماساژ با روغن گیاهی سیاه دانه و بخور با پیاز را هم به لیست روش های درمان فوری سینوزیت اضافه کنید.

جدیدترین درمان سینوزیت

روش های درمان سینوزیت مختلف هستند و تاثیر هر کدام بسته به شرایط و شدت بیماری متفاوت خواهد بود. روش‌های خانگی و گیاهی، دارو درمانی و اسپری‌های بینی متداول‌ترین روش‌های درمان سینوزیت هستند که برای دو نوع حاد و مزمن تجویز می‌شوند. اما جدیدترین درمان سینوزیت روش استئوپاتی است که جایگزین دارو درمانی و روش‌های تهاجمی درمان محسوب می‌شود.

استئوپاتی روشی مبتنی بر رابطه متقابل بین عملکرد و ساختار بدن است که هدفش بازگرداندن تعادل به بدن است. این روش جدید درمان سینوزیت از تکنیک‌های دستی مختلف مثل مانیپولاسیون ملایم، کشش و ماساژ بافت نرم جهت رفع عدم تعادل، بهبود تحرک و تقویت مکانیسم‌ طبیعی درمانی بدن برای مقابله با عفونت سینوسی کمک می‌گیرد.

در بیشتر موارد، بیماری سینوزیت حاد خود به خود درمان می‌شود و فرد صرفا باید بیشتر رعایت کند.
در بیشتر موارد، بیماری سینوزیت حاد خود به خود درمان می‌شود و فرد صرفا باید بیشتر رعایت کند.

مراقبت های لازم برای کاهش درد سینوزیت

با رعایت دستورات زیر می‌توانید درد و التهاب سینوس‌ها را کم کنید:

  • بخور
  • دوش آب گرم
  • استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز و بخور سرد خانگی
  • مصرف مایعات بیشتر
  • پرهیز از دود سیگار
  • شستشوی بینی
  • پرهیز از عوامل محرک و آلرژن‌ها

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تورم و التهاب سینوس‌ها به‌خاطر عفونت باعث ایجاد سینوزیت می‌شود که نوع حاد آن در طول ۴ هفته خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. روش‌های مختلفی برای درمان سینوزیت از نوع حاد و مزمن وجود دارد از روش‌های گیاهی و خانگی گرفته تا طب سنتی و دارو درمانی، و نهایتا جراحی برای رفع مشکلات ساختاری بینی.

یادتان باشد که روش های درمان سینوزیت برای هر کسی بسته به سیستم ایمنی بدن، سن و شدت بیماری متفاوت است و حتما باید با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. اگر علائمی مانند درد صورت، تب، ترشح و گرفتگی بینی و خلط بیشتر از ۱۰ روز بدون بهبود ادامه داشته باشند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

می‌توانید از مشاوره متخصص عفونی، متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر داخلی در دکترتو برای بهبود و درمان سینوزیت خود کمک بگیرید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آموکسی سیلین، سیپروفلوکساسین، کلاریترومایسین، آزیترومایسین، سولفامتوکسازول، تری‌متوپریم و کوآموکسی کلاو (آموکسی‌سیلین کلاولانات) آنتی بیوتیک‌های مناسب برای درمان سینوزیت هستند.

خیر، اگر عفونت سینوسی به‌خاطر ویروس باشد مصرف آنتی بیوتیک مجاز نیست. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها صرفا برای عفونت سینوسی باکتریایی با تجویز پزشک توصیه می‌شود.

برای درمان سینوزیت در بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید و با تجویز پزشک از استامینوفن، داروهای خلط آور و ضدسرفه و آنتی هیستامین‌ها استفاده کنید.

اگر از اسپری رفع گرفتگی بینی بیشتر از ۳ روز استفاده کنید احتمال عود و بازگشت بیماری وجود دارد و حتی ممکن است باعث تشدید علائم شود.

عدم درمان سینوزیت ممکن است باعث مننژیت، عفونت استخوان یا آبسه مغز شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان سینوزیت

  1. ناشناس گفت:

    من نزدیک به دوساله چشمم بیرون زدگی داره وقتی نزدیک به پاییز میشه بیشتر میشه آسم و آلرژی هم دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است ازمایش تیرویید انجام دهید
      و از نظر گلوکوم هم باید بررسی شوید

  2. . گفت:

    بسیار عالی توضیح داده شده سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از توجه تان
      تندرست باشید

  3. ناشناس گفت:

    بسیار عالی توضیح داده شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از توجه تان
      تندرست باشید

  4. انورشکری گفت:

    سلام سینوزیت شدیت دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای کنترل سینوزیت ها
      بخور اوکالیپتوس در منزل فراهم کنید
      روزانه با سرم شستشو بینی خود را به طور عمقی بشویید
      از دارو ها مخصوصا ضد التهاب مناسب استفاده کنید

  5. ستاره جون گفت:

    سلام
    من تا باد به پیشونیم میخوره سرم درد میگیره دوسالی هم هست که درد لثه هم اضافه شده

    یه بار دکتر سفکسیم داد و خوردم خوب شدم
    نمیدونم هر وقت سینوسام و لثه هام درد میکنه باز هم سفکسیم بخورم یا نه؟ ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مشخصا علایم سینوزیت دارید
      نیاز به شستشو با سرم شستشو از طریق بینی دارید
      علاوه بر انتی بیوتیک نیاز به ضدالتهاب مناسب هم دارید

  6. ستاره جون گفت:

    سلام
    من تا باد به پیشونیم میخوره سرم درد میگیره دوسالی هم هست که درد لثه هم اضافه شده

    یه بار دکتر سفکسیم داد و خوردم خوب شدم
    نمیدونم هر وقت سینوسام و لثه هام درد میکنه باز هم سفکسیم بخورم یا نه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مشخصا علایم سینوزیت دارید
      نیاز به شستشو با سرم شستشو از طریق بینی دارید
      علاوه بر انتی بیوتیک نیاز به ضدالتهاب مناسب هم دارید

  7. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۸سالمه یک سال پیش پلیپ داشتم عمل کردم.الان ۳ماهه حس بویایی ندارم از بینی هم خیلی ترشحات غلیظ دارم.چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از قطره های ضد التهاب مثل دگزامتازون استفاده کنید
      باید تحت نظر پزشکتان معاینه دقیق تر صورت بگیرد

  8. مریم صفزی گفت:

    من ۴ سال سینوزیت دارم عفونت شدید هرچی دکتر میرم جواب نمی‌گیرم تا الان چند تا توانکس خوردم بار آخر یک ماه پیش بود دکتر توانکس ۷۵۰ برام تجویز کرد ۳ بسته تا میخوردم خوب بود الان تموم شده باز سردرد ها شروع شد دیگه واقعا خسته شدم نمیدونم چه عفونتی که نمیشه بعد از ۴ سال لطفا میشه راهنمایی کنید ممنون میشم داروهای ضد آلرژی همه جور استفاده کردم قطره بینی استفاده کردم یکی از سوراخ بینیم کیپ شده بویایی حتی چشایی اززدست دادم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مریم عزیز
      ابتدا نیاز به عکس رادیولوژی از جمجمه دارید تا سینوس ها بررسی شود
      روزانه با سرم شستشو بینی خود را بشویدد و فین کنید
      از دارو های برونکودیلاتور استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود به متخصص دیگری مراجعه نمایید

    2. حامد گفت:

      سلام
      اگر عفونت دارید بهترین راه قبل از مصرف آنتی بیوتیک ، تست خلط آنتی بوتیکی است که با نمونه برداری از خلط شما (گلو و بینی) نوع آنتی بیوتیک تشخیص داده می شود و تجویز درست انجام می شود. بسیار آزمایش ساده راحت و کم هزینه ای می باشد.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از راهنمایی شما
        تندرست باشید

      2. نیک آبادی گفت:

        سلام جان عزیزت به من بگو چحوری میتونم آزمایش خلط بدم در ضمن اراک زندگی میکنم

  9. ناشناس گفت:

    من ۴ سال سینوزیت دارم عفونت شدید هرچی دکتر میرم جواب نمی‌گیرم تا الان چند تا توانکس خوردم بار آخر یک ماه پیش بود دکتر توانکس ۷۵۰ برام تجویز کرد ۳ بسته تا میخوردم خوب بود الان تموم شده باز سردرد ها شروع شد دیگه واقعا خسته شدم نمیدونم چه عفونتی که نمیشه بعد از ۴ سال لطفا میشه راهنمایی کنید ممنون میشم داروهای ضد آلرژی همه جور استفاده کردم قطره بینی استفاده کردم یکی از سوراخ بینیم کیپ شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مریم عزیز
      ابتدا نیاز به عکس رادیولوژی از جمجمه دارید تا سینوس ها بررسی شود
      روزانه با سرم شستشو بینی خود را بشویدد و فین کنید
      از دارو های برونکودیلاتور استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود به متخصص دیگری مراجعه نمایید

    2. ناشناس گفت:

      سلام .درمان سینوزیت فقط و فقط با اب دریای خلیج فارس و بخور سیاه دانه به صد نفر و بیشتر پیشنهاد دادم همه خوب خوب شدن .خودم هم درگیرسینوزیت بودم خدا را شکر خوب شدم .اگر از اب دریا دور هستی بخور سیاه دانه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی شما

  10. خانم عبیری هستم گفت:

    چند سالی میشه سینوزیت دارم و در فصل سرما تشدید میشه الان ۴ روزه درگیر شدم گلوم عفونت کرده نفس کشیدن برام سخت شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام خانم عبیری عزیز
      احتمالا علاوه بر حساسیت درگیر بیماری عفونی هم شدید
      حتمن به پزشم مراجعه منید

      1. خانم زندی گفت گفت:

        سلام همسرم مشکل سینوزیت داره وتا باد میخوره سرما میخوره همراه سردرد میشه لطفا راهنمایی کنید .

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          نیاز به شستشوی روزانه بینی و سینوس دارید
          پیشانی خود را با کلاه یا پیشانی‌بند بپوشانید
          از ضد التهاب خوراکی مناسب استفاده کنید