نزدیک بینی چشم چیست؟ علائم، علت و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در افرادی که دچار نزدیک بینی هستند، مشاهده اجسام دور مشکل بوده و تصاویر تار می‌شوند. این افراد ممکن است دچار سردرد و خستگی چشم شوند. احتمال آب مروارید و گلوکوم نیز افزایش پیدا می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
نزدیک بینی چشم

نزدیک بینی چشم یکی از بیماری‌های شایع چشم است که افراد زیادی به آن دچار هستند. اگر شما هم علائم نزدیک بینی را دارید یا نگران بروز این مشکل هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که میوپیا چیست؟ چه علائمی دارد؟ علت ایجاد آن چه عواملی است؟ عوارض آن چه بوده و پزشک چگونه آن را تشخیص می‌دهد؟ آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟ اگر درمان نشود، چه اتفاقی میفتد؟

درصورتی‌که دچار نزدیک بینی هستید یا علائم مشکوکی دارید، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا با دستگاه‌ها و تکنیک‌های مختلف مشکل چشم مشخص شود. برای ارتباط با بهترین چشم پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نزدیک بینی چشم (میوپیا) چیست؟

نزدیک بینی چشم یا میوپیا یکی از انواع بیماری های چشم است که می‌تواند افراد در سنین مختلف را درگیر کند. اما معمولا شروع آن از سنین کودکی و نوجوانی است. در این عیب انکساری شخص می‌تواند اجسام نزدیک را واضح ببیند؛ اما در مشاهده اجسام دور مشکل داشته و آنها را تار می‌بیند.

اگر در دیدن اجسام دور مانند خواندن بیلبوردهای بزرگراه‌ها مشکل دارید، اما مطالعه کتاب برای شما راحت است، احتمالا دچار نزدیک بینی هستید. میزان قابل‌توجهی از افراد دچار این عیب انکساری هستند. در معاینات اولیه نزدیک بینی به‌راحتی تشخیص داده شده و با روش‌هایی مانند عینک یا لنز اصلاح می‌شود.

افرادی که دچار نزدیک بینی هستند، اجسام دور را تار می‌بینند و در مشاهده اجسام نزدیک مشکلی ندارند.

در افرادی که دچار نزدیک بینی هستند، نور جلوی شبکیه متمرکز می‌شود.
در افرادی که دچار نزدیک بینی هستند، نور جلوی شبکیه متمرکز می‌شود.
نزدیک بینی چشم در کودک باعث می‌شود، مشاهده تخته کلاس مشکل شده و تصاویر تار شود.
نزدیک بینی چشم در کودک باعث می‌شود، مشاهده تخته کلاس مشکل شده و تصاویر تار شود.

علائم نزدیک بینی چشم

علائم و نشانه‌های نزدیک بینی چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد. اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید، حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

  • تاری دید هنگام مشاهده اجسام دور
  • نیاز به تنگ کردن چشم‌ها برای دیدن واضح اجسام
  • سردرد
  • خستگی چشم

اگر کودک شما در مشاهده تخته کلاس مشکل دارد و تصاویر روی تخته را واضح نمی‌بیند، احتمالا دچار نزدیک بینی بوده و باید به پزشک مراجعه کنید. در کودکان کم‌سن‌تر نمی‌توان مشکل را به‌راحتی تشخیص داد. برای تشخیص مشکل در این کودکان باید به رفتارهای زیر توجه کنید.

  • پلک‌زدن به طور مداوم
  • نسبت به اتفاقات در فاصله دور عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.
  • مالش دادن چشم‌ها به طور مداوم
  • تماشای تلویزیون از فاصله خیلی نزدیک

در بزرگسالان مشکل در خواندن تابلو‌های فروشگاه‌ها و خیابان‌ها می‌تواند از علائم اصلی نزدیک بینی باشد. گاهی هم ممکن است فرد در نور کم مانند رانندگی در شب دچار تاری دید شود. به این حالت نزدیک بینی شبانه می‌گویند.

اگر دچار هر یک از علائم ذکر شده هستید یا کودک شما این مشکلات را دارد، حتما برای تشخیص نزدیک بینی یا دوربینی چشم به پزشک مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اشیاء دور رو تار می‌بینی و دچار خستگی چشم هستی؟

پس با دکتر چشم پزشک مشورت کن.

علت نزدیک بینی چشم چیست؟

قبل از توضیح دادن علت نزدیک بینی در برخی افراد باید در مورد نحوه دیدن اجسام اطلاعاتی داشته باشیم. برای مشاهده اجسام باید نور وارد چشم شود. نور از طریق قرنیه و عدسی شکسته شده و روی بافت عصبی شبکیه متمرکز می‌شود. شبکیه در پشت چشم قرار داشته و نور را به سیگنال عصبی تبدیل می‌کند. سیگنال به مغز ارسال شده و تصاویر توسط مغز درک می‌شود.

در نزدیک بینی چشم تمرکز نور روی شبکیه دچار مشکل شده و نور جلوی شبکیه متمرکز می‌شود. علت این عیب انکساری می‌تواند انحنای بیش از حد قرنیه یا بزرگ و بیضی شدن کره چشم باشد. این حالت باعث می‌شود که نور منعکس شده از اجسام دور جلو شبکیه تشکیل شده و تصویر تار شود.

نزدیک بینی به علت انحنای بیش از حد قرنیه یا افزایش طول کره چشم در جهت افقی اتفاق میفتد.

عوامل خطر نزدیک بینی چشم

برخی از عوامل ممکن است احتمال این عیب انکساری را افزایش دهند. از جمله می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد.

  • ژنتیک: اگر یکی از والدین یا هر دو دچار نزدیک بینی هستند، احتمال نزدیک بینی شما هم افزایش پیدا می‌کند.
  • فعالیت‌هایی با دید نزدیک به مدت طولانی: به‌عنوان‌مثال اگر زیاد مطالعه می‌کنید، احتمال نزدیک بینی بیشتر است.
  • مشاهده صفحه‌نمایش: کودکانی که مدت طولانی از کامپیوتر یا تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیشتر دچار نزدیک بینی می‌شوند.

عوارض نزدیک بینی چشم

هرکدام از عیوب انکساری چشم باعث بروز عوارضی در زندگی می‌شوند. نزدیک بینی چشم هم می‌تواند عوارض خفیف تا شدید را ایجاد کند.

  • مشکلات در تحصیل: کودکان دچار نزدیک بینی به دلیل مشکل در مشاهده تخته کلاس دچار ضعف در مهارت‌های تحصیلی شده و عزت‌نفس آنها کاهش پیدا می‌‎کند.
  • کاهش کیفیت زندگی: نزدیک بینی مانند دیگر عیوب انکساری باعث مشکل در انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود.
  • خستگی چشم: اگر نزدیک بینی اصلاح نشود، شخص مدام دچار خستگی چشم شده و سردرد می‌گیرد.

علاوه بر این مشکلاتی که نزدیک بینی در زندگی شخص ایجاد می‌کند، باید به بیماری‌های چشم هم اشاره کرد. در افرادی که دچار نزدیک بینی هستند، احتمال ابتلا به مشکلات زیر افزایش پیدا می‌کند.

  • جداشدگی شبکیه
  • گلوکوم
  • آب مروارید
نزدیک بینی باعث مشکل در تحصیل شده و فعالیت‌های روزمره کودک را با مشکل مواجه می‌کند.
نزدیک بینی باعث مشکل در تحصیل شده و فعالیت‌های روزمره کودک را با مشکل مواجه می‌کند.

انواع نزدیک بینی چشم

نزدیک بینی چشم انواع مختلفی داشته که به‌صورت زیر هستند.

  • نزدیک بینی درجه بالا: شکل شایع این عیب انکساری است. کره چشم بیش از حد رشد کرده و طول آن در راستای افقی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه مشاهده اجسام دور مشکل می‌شود. در این افراد احتمال آب مروارید، گلوکوم و جداشدگی شبکیه افزایش پیدا می‌کند.
  • نزدیک بینی دژنراتیو: به این نوع نزدیک بینی، بدخیم هم گفته می‌شود. معمولا ارثی بوده و نوع نادری از این مشکل است. معمولا در سنین نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ایجاد شده و به‌مرور بدتر می‌شود. در نزدیک بینی دژنراتیو کره چشم خیلی سریع رشد می‌کند. مشاهده اجسام دور مشکل شده و احتمال جداشدگی شبکیه، رشد غیرطبیعی عروق خونی و گلوکوم بیشتر می‌شود.

تشخیص نزدیک بینی چشم

اگر دچار علائم نزدیک بینی چشم هستید، حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنید. با انجام معاینه اولیه می‌توان عیوب انکساری را تشخیص داد. پزشک در مورد داروهای مصرفی و سابقه پزشکی شما نیز سوالاتی می‌پرسد. تست‌های تشخیصی شامل موارد زیر است.

  • تست حدت بینایی: در این تست برای تشخیص توانایی دید در فواصل مختلف یک چشم پوشانده می‌شود. نموداری با حروف یا نمادهایی در اندازه‌های مختلف روبروی شخص قرار گرفته تا جهت آنها را تشخیص دهد.
  • تست با دستگاه: با استفاده از دستگاه لنزهای مختلف تست شده تا لنز مناسب انتخاب شود.
  • سایر آزمایش‌ها: متخصص ممکن است بری تشخیص بهتر آزمایش‌های ساده‌ای مانند پاسخ مردمک به نور، حرکت چشم، دید جانبی، فشار داخل چشم و وضعیت عدسی، قرنیه و پلک‌ها را انجام دهد.
  • معاینه داخل چشم: پزشک برای بررسی دقیق قطره‌ای داخل چشم می‌ریزد تا مردمک گشاد شود. با لنز مجهز به نور شبکیه و عصب بینایی بررسی می‌شود.

برای تشخیص به‌موقع عیوب انکساری چشم باید به طور منظم به چشم‌پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی با چشم پزشک در ارتباط باشید.

درمان نزدیک بینی چشم

برای درمان نزدیک بینی چشم باید اقداماتی انجام شود تا نور روی شبکیه تمرکز پیدا کند. درنتیجه پزشک با عینک، لنز یا جراحی مشکل را اصلاح می‌کند. چشم‌پزشک علاوه بر اصلاح این مشکل باید برای پیشگیری یا درمان عوارض نزدیک بینی از جمله آب مروارید، گلوکوم و جداشدگی شبکیه اقداماتی انجام دهد. اصلاح نزدیک بینی با روش‌های زیر امکان‌پذیر است.

۱. لنزهای تجویزی

این لنزها مشکل انحنای زیاد قرنیه یا افزایش طول کره چشم را اصلاح کرده و نور را روی شبکیه متمرکز می‌کنند. انواع لنزهای تجویزی شامل موارد زیر می‌شود.

  • عینک: برای اصلاح انواع عیوب انکساری مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی می‌توان از عینک استفاده کرد. این روش ساده و کاملا ایمن است.
  • لنزهای تماسی: لنز دقیقا روی قرنیه قرار گرفته و مشکل تمرکز نور را اصلاح می‌کنند. لنزهای انواع مختلفی داشته و باید برای کاهش خطر عفونت به نکات مراقبتی دقت زیادی داشت.

۲. جراحی انکساری

با انجام جراحی انکساری نیاز به عینک و لنز کمتر می‌شود. در این نوع از عمل چشم از لیزر استفاده شده تا شکل قرنیه تغییر کند. گاهی ممکن است بعد از جراحی هم نیاز به عینک داشته باشید. برای انجام جراحی انکساری از تکنیک‌های زیر استفاده می‌شود.

  • کراتومیلوسیس درجا با کمک لیزر (LASIK): در این روش فلپ نازکی در قرنیه ایجاد می‌شود. با استفاده از لیزر حالت گنبدی قرنیه کمتر می‌شود. پس از جراحی لیزیک به سرعت بهبودی پیدا می‌‎کنید. عوارض این روش جراحی از دیگر روش‌ها کمتر است.
  • کراتکتومی زیر اپیتلیال با کمک لیزر (LASEK): در روش لازک جراح در پوشش محافظ بیرونی قرنیه یعنی اپیتلیوم فلپ بسیار نازکی ایجاد می‌کند. شکل قرنیه با کمک لیزر تغییر می‌کند. جراح بعد از صاف کردن انحنای قرنیه اپیتلیوم را جایگزین می‌کند.
  • کراتکتومی فوتورفراکتیو (PRK): عمل PRK بسیار شبیه به لازک است. با این تفاوت که اپیتلیوم به طور کامل برداشته می‌شود. تا زمانی که اپیتلیوم کامل رشد کند و با قرنیه منطبق بشود، از لنز تماسی موقت باید استفاده کرد.

به نقل از mayoclinic در رابطه با معایب جراحی انکساری برای درمان نزدیک بینی:

درمان نزدیک بینی چشم با جراحی انکساری برای همه افراد مناسب نیست. زمانی که دیگر نزدیک بینی پیشرفت نکند، می‌توان از این روش استفاده کرد. در غیر این صورت فایده‌ای نخواهد داشت. همچنین باید عوارض و خطرات عمل جراحی را نیز در نظر بگیرید.

نمی‌دونی برای نزدیک بینی لنز گزینه خوبیه یا جراحی؟ از چشم پزشک بپرس.

پیشگیری و توقف پیشرفت نزدیک بینی چشم

برای پیشگیری از نزدیک بینی چشم نمی‌توان اقدامی انجام داد. اما اقداماتی وجود دارد که سرعت پیشرفت را در کودکان و نوجوانان تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از مهم‌ترین اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قطره آتروپین: این قطره باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شود. پزشک برای معاینه از این قطره استفاده می‌کند. اما دوزهای پایین آن می‌‌تواند در کاهش سرعت پیشرفت نزدیک بینی موثر باشد.
  • گذراندن زمان خارج از خانه: سعی کنید بیشتر وقت کودکتان خارج از خانه و در محیط باز بگذرد. این کار باعث کاهش سرعت نزدیک بینی می‌شود.
  • لنز تماسی با فوکوس دوگانه: یک نوع از لنز تماسی با فوکوس دوگانه می‌تواند سرعت پیشرفت این عیب انکساری را کاهش دهد.
  • ارتو کراتولوژی: نوعی لنز است که فقط در شب استفاده می‌شود و در طول روز نباید از آن استفاده کرد.
با اصلاح نزدیک بینی از طریق عینک می‌توان اجسام دور را واضح مشاهده کرد.
با اصلاح نزدیک بینی از طریق عینک می‌توان اجسام دور را واضح مشاهده کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

نزدیک بینی چشم یکی از عیوب انکساری چشم است. در این شرایط شخص می‌تواند اجسام نزدیک را به‌راحتی ببیند؛ اما برای مشاهده اجسام دور دچار مشکل می‌شود. تصاویر در فاصله دور تار بوده و برای دید واضح باید چشم‌ها را جمع کرد. این مشکل باعث خستگی چشم و سردرد هم می‌شود. تشخیص نزدیک بینی ساده بوده و چشم‌پزشک در معاینات اولیه با کمک تست‌های مختلف آن را تشخیص می‌دهد.

برای درمان نزدیک بینی از روش‌های مختلفی مانند عینک، لنز تماسی یا جراحی انکساری استفاده می‌شود. جراحی تنها برای افرادی مناسب است که نزدیک بینی آنها پیشرفت نکرده باشد.

برای تشخیص و درمان نزدیک بینی چشم باید دراسرع‌وقت به دکتر چشم‌پزشک مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین چشم پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر در خانواده شما سابقه نزدیک بینی وجود دارد، احتمال ایجاد این عیب انکساری بیشتر می‌شود؛ به‌ویژه اگر هر دو والد این مشکل را داشته باشند. همچنین افرادی که در کودکی و نوجوانی به طور مداوم از گوشی هوشمند و کامپیوتر استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض نزدیک بینی قرار دارند.

نزدیک بینی جز بیماری‌های چشم بوده که بسیار شایع است. حدود ۴۰٪ از مردم دچار این عیب انکساری هستند. این روند هرساله افزایش پیدا می‌کند. طبق آماری که در آمریکا تهیه شده است، در هر ۴ خانواده یک خانواده فرزندی با درجاتی از نزدیک بینی دارد. علت آن استفاده زیاد از گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر به مدت طولانی است.

این بیماری معمولا مشکل جدی ایجاد نمی‌کند. نزدیک بینی چشم با عینک، لنز یا جراحی قابل اصلاح است. اما در یک مورد نادر به نام نزدیک بینی دژنراتیو ممکن است سرعت پیشرفت بیماری جدی شده و شخص نابینا شود.

در سنین رشد به‌ویژه در سال‌های نوجوانی ممکن است با رشد کره چشم نزدیک بینی بدتر شود. معمولا در ۲۰ سالگی ثابت شده یا کاهش پیدا می‌کند. در بزرگسالان بیماری‌هایی مانند دیابت و آب مروارید می‌تواند باعث نزدیک بینی شود.

امروزه بسیاری از افراد برای اصلاح نزدیک بینی از تکنیک‌های جراحی انکساری استفاده می‌کنند. اگر نزدیک بینی برای چند سال متوالی پیشرفت نکند، جراحی لازک یا لیزیک می‌تواند گزینه خوبی باشد.

قطره آتروپین برای تشخیص مشکلات چشم توسط پزشک استفاده می‌شود. این قطره مردمک چشم را بزرگ کرده و معاینه را راحت‌تر می‌کند. اما دوزهای پایین از این قطره می‌تواند در کاهش سرعت پیشرفت نزدیک بینی موثر باشد.

عیوب انکساری چشم را نمی‌توان با روش‌های طب سنتی اصلاح کرد. تنها راه برای درمان این مشکل استفاده از عینک یا لنز بوده و در برخی مواقع جراحی انکساری می‌تواند گزینه خوبی باشد.

در همه افراد این عیب انکساری باعث آب مروارید نمی‌شود. اما می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری چشم را افزایش دهد. به همین دلیل حتما چکاپ منظم چشم را جدی گرفته و برای اصلاح نزدیک بینی اقدام کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره نزدیک بینی چشم

  1. فاطمه طیب نیا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من چشمم نزدیک بین هست نمره یکیش ۲ و یکیش ۲و نیم هست با ورزش های چشمی درمان یا کاهش پیدا میکنه؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله یکی از راه های هماهنگی ورزش چشم با روش علمی می باشد

  2. شایان گفت:

    سلام و عرض ادب.
    من از کلاس سوم مشکل عینکی بودن رو پیدا کردم.
    تا کلاس هفتم نمره چشم چپم ۰.۷۵ صدم و چشم راستم ۱.۲۵ صدم بود.
    بعد در عرض دوسال چشم چپم به نمره ۲ و چشم راستم به ۲.۵ همین شش ماه پیش هم عینک گرفتم.
    اما الان با اینکه تو کلاس صندلی دوم میشینم نوشته هایی که معلم ریز مینویسه برام خیلی سخته خوندنش.
    احتمالاً الانم پیشرفت کرده.
    من مداوم عینک میزنم ولی الان خیلی نگرانم راهی هست؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هر شش ماه نیاز به چکاب چشمی دارید
      مخصوصا از نظر قرنیه و استیگماتیسم باید بررسی شوید
      از لیزرتراپی هم می توانید تحت نظارت متخصص استفاده نمایید

  3. وطن پرست گفت:

    درود یه سوالی داشتم ایا نزدیک بینی بر اثر مطاله زیاد و زل زدن زیاد به صفحه نمایش لب تاب و گوشی امکان درمان بدون عینک و جراحی هست؟با استفاده از ورزش چشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      هر روز صبح کره‌ی چشم را ورزش بدهید، به این ترتیب که سرتان را صاف نگه دارید و فقط از چشم‌تان برای دیدن جهت بالا استفاده کنید. ۵ ثانیه همان جهت را نگاه کنید و سپس به حالت عادی برشد. بعد پایین را نگاه کنید و پنج ثانیه همان جهت را نگاه کنید. به همین شیوه، از چشم‌های‌تان برای دیدن سمت چپ و سمت راست استفاده کنید بدون این‌که سرتان را تکان دهید. این ورزش را پنج بار انجام دهید. بعد پنج بار کره‌ی چشم را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. ورزش چشم را هر روز انجام بدهید.

  4. وطن پرست گفت:

    درود خدمت ادمین سایت ببخشید من از ۱۶ سالگی دچار نزدیک بینی شدم و دلیلشم استفاده خیلی زیاد به طور ۲۴ ساعته از موبایل بوده فقط میخوام بدونم این نوع نزدیک بینی بهش نزدیک بینی کاذب میگن که راحت با دیدن اشیا دور قابل درمانه و اصلا این بیماری رو ژنتیکی ندارم میخوام بگم میتونم بدون عینک و جراحی با دیدن اشیا دور و ورزش چشم درمانش کنم فقط نمره یکی از چشمام ۱.۵ اون یکی ۲۵ صدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      هر روز صبح کره‌ی چشم را ورزش بدهید، به این ترتیب که سرتان را صاف نگه دارید و فقط از چشم‌تان برای دیدن جهت بالا استفاده کنید. ۵ ثانیه همان جهت را نگاه کنید و سپس به حالت عادی برشد. بعد پایین را نگاه کنید و پنج ثانیه همان جهت را نگاه کنید. به همین شیوه، از چشم‌های‌تان برای دیدن سمت چپ و سمت راست استفاده کنید بدون این‌که سرتان را تکان دهید. این ورزش را پنج بار انجام دهید. بعد پنج بار کره‌ی چشم را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. ورزش چشم را هر روز انجام بدهید.

  5. Reyh گفت:

    سلام من حدود دوساله عینک میزنم و نزدیک بینم از نیم شروع شد و در عرض دوسال به ۳ رسید مطالعه زیاد دارم حین مطالعه استفاده از عینک با توجه به اینکه نزدیک بینم مشکلی داره؟و به نظرتون این حد از پیشرفت غیرطبیعی نیست؟چه کارهایی برای بهتر شدنش میشه انجام داد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله با این سرعت غیرطبیعی است
      برای درمان نزدیک بینی از روش‌های مختلفی مانند عینک، لنز تماسی یا جراحی انکساری استفاده می‌شود. جراحی تنها برای افرادی مناسب است که نزدیک بینی آنها پیشرفت نکرده باشد.

  6. Reyhane گفت:

    سلام من حدود دوساله عینک میزنم و نزدیک بینم از نیم شروع شد و در عرض دوسال به ۳ رسید مطالعه زیاد دارم حین مطالعه استفاده از عینک با توجه به اینکه نزدیک بینم مشکلی داره؟و به نظرتون این حد از پیشرفت غیرطبیعی نیست؟چه کارهایی برای بهتر شدنش میشه انجام داد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله با این سرعت غیرطبیعی است
      برای درمان نزدیک بینی از روش‌های مختلفی مانند عینک، لنز تماسی یا جراحی انکساری استفاده می‌شود. جراحی تنها برای افرادی مناسب است که نزدیک بینی آنها پیشرفت نکرده باشد.

  7. ناشناس گفت:

    سلام من حدود دوساله عینک میزنم و نزدیک بینم از نیم شروع شد و در عرض دوسال به ۳ رسید مطالعه زیاد دارم حین مطالعه استفاده از عینک با توجه به اینکه نزدیک بینم مشکلی داره؟و به نظرتون این حد از پیشرفت غیرطبیعی نیست؟چه کارهایی برای بهتر شدنش میشه انجام داد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله با این سرعت غیرطبیعی است
      برای درمان نزدیک بینی از روش‌های مختلفی مانند عینک، لنز تماسی یا جراحی انکساری استفاده می‌شود. جراحی تنها برای افرادی مناسب است که نزدیک بینی آنها پیشرفت نکرده باشد.

  8. Ftme گفت:

    سلام ببخشید من از پیش دبستان نزدیک بین شدم و تالان ک ۲۳ سالمه ثابت نشده شماره چشمم ۸ اون یکیشم ۷.چرا ثابت نمیشه خسته شدم و بدتر اینکه کره چشمم بیش ازحد بزرگ‌شده و چشمام غیر طبیعی شده چکار کنم ثابت شه؟و اینک عمل کنم حالت چشمام درست میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      حتمن از نظر گلوکوم به پزشک مراجعه کنید
      غدد تیرویید تان هم بررسی کنید

      زیر نظر متخصص چشم باشید

  9. ناشناس گفت:

    سلام من حدودا ۶ سال است که از عینک استفاده میکنم ولی هنوز هم در دیدن اشیا دور مشکل دارم میخواهم این مشکل کمتر شود ولی چگونه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عمل لیزیک چشم می تواند مشکلات نزدیک بینی ناشی از پیرچشمی را با تکنیکی به نام لیزیک مونوویژن اصلاح نماید

  10. محمد علی گفت:

    من به تازگی دچار نزدیگ بینی شدم داکتر مرا گفته عینک بگیری بهتر است آیا اگر عینک نگیرم افزایش می یابد ؟
    و همچنان من میخواهم یگ خلبان باشم آیا این یگ مانع است برایم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله ممکن است وخیم تر شود
      ولی در صورت تمایل نداشتن به عینک زدن، نزدیک بینی را می توان با لنزهای اصلاحی یا جراحی هم درمان کرد.