عمل جراحی لیزیک چشم چیست؟ همه چیز در مورد عمل لیزر چشم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل لیزیک چشم در رفع مشکل بینایی کاربرد دارد. در این عمل با لیزر بخشی از بافت قرنیه را خارج می‌‌کنند تا بافت جدیدی جایگزین شود. عمل جراحی لیزر چشم برای همه افراد مناسب نیست و بازه سنی آن از ۱۸ سال به بالا است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
عمل لیزیک چشم چیست؟

احتمالا شما هم جز افرادی هستید، که از عینک خسته شده‌اید و به دنبال روشی دائمی برای اصلاح مشکلات بینایی هستید. عمل لیزیک چشم یکی از شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین عمل‌های جراحی چشم است. عمل لیزر چشم می‌تواند جایگزینی عالی برای عینک یا لنزهای طبی باشد.

جراحی لیزیک چشم یک عمل بسیار حساس بوده و نیاز به تجربه کافی دارد. بنابراین باید در انتخاب جراح دقت لازم را داشته باشید و بهترین جراح چشم برای عمل لیزیک را پیدا کنید. حتما در جلسه مشاوره با پزشک عمل لیزیک چشم در مورد عوارض احتمالی و مناسب بودن این روش اطلاعات کامل را از جراح دریافت کنید.

عمل لیزیک چشم چیست؟

عمل لیزیک چشم به انگلیسی LASIK eye surgery، نوعی جراحی چشم است، که در آن به کمک لیزر مشکلات بینایی برطرف می‌شود. لیزیک چشم جز جدیدترین روش عمل جراحی چشم است. در این جراحی از لیزر برای ایجاد برش دقیق روی قرنیه چشم استفاده می‌شود. در چشم‌هایی که مشکل بینایی ندارند، قرنیه نور را شکسته و دقیقا روی شبکیه در پشت چشم منتقل می‌کند. اما در چشم‌هایی با مشکل نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم نور در جای درست متمرکز نشده و تاری دید ایجاد می‌شود.

بیشتر افراد از نتایج لیزر چشم راضی هستند. عوارض جانبی مثل خشکی چشم در این عمل شایع است. نتیجه عمل به عیوب چشم و عوامل دیگری بستگی دارد. افراد دارای نزدیک ‌بینی خفیف بیشترین موفقیت را در این جراحی دارند.

انواع روش عمل جراحی لیزر چشم کدامند؟

بهترین عمل چشم برای برداشتن عینک کدام است؟ در انواع عمل چشم از تکنیک‌های مختلفی برای رفع عیوب چشم استفاده می‌شود. هر تکنیک مزایا و معایبی دارد. ممکن است، جراح چشم در برخی روش‌های جراحی لیزر چشم مهارت داشته باشد. بسته به شرایط و ترجیحات پزشک یکی از روش های جراحی لیزیک چشم در ادامه را انجام می‌شود.

۱. فوتورفراکتیو کراتکتومی یا جراحی لیزری چشم با روش PRK

در عمل پی آر کی چشم به جای برداشتن فلپ (لایه نازک روی قرنیه) قسمت بالایی (اپیتلیوم) خراش داده می‌شود. ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد، تا سایش قرنیه بهبود پیدا کند. بیمار در کوتاه مدت درد متوسط و تاری دید را تجربه می‌کند. عمل چشم prk بهتر است یا لیزیک؟ در افرادی که ممکن است، در فعالیت‌های روزمره به چشم آن‌ها ضربه بخورد، پزشک این روش را انتخاب می‌کند. به عنوان مثال ورزشکاران، افراد شاغل در نیروی انتظامی یا ارتش در این دسته قرار می‌گیرند. حتی با این روش نیز خطر پارگی کره چشم وجود دارد. پس باید در انجام فعالیت‌ها مراقب سلامت چشم‌ها بود.

۲. عمل لازک چشم (LASEK)

لازک به عمل لیزیک چشم بسیار شبیه است. برای افرادی که قرنیه نازک دارند، پزشک این روش را پیشنهاد می‌دهد. در این حالت فلپ با استفاده از دستگاه برش مخصوص (میکروکراتوم) جدا می‌شود. قرنیه در معرض اتانول قرار می‌گیرد. در عمل لازک چشم جراح بافت قرنیه کمتری را خارج می‌کند.

۳. لیزر اپیتلیال (epi-LASIK)

این روش تا حدودی مشابه روش لازک است. پزشک در این روش اپیتلیوم را از قسمت میانی قرنیه جدا می‌کند. این کار با استفاده از یک دستگاه مکانیزه انجام می‌شود. سپس قرنیه با لیزر تغییر شکل پیدا می‌کند.

۴. کاشت لنز

برای بهبود بینایی می‌توان لنزهای اصلاحی را با جراحی در چشم قرار داد. این روش به طور معمول به عنوان بخشی از جراحی آب مروارید انجام می‌شود. برای افراد مسن کاشت لنز می‌تواند جایگزین لیزیک چشم باشد. زیرا ممکن است، در آینده به جراحی آب مروارید نیاز داشته باشند.

۵. بیو پتیک

این روش برای همه افراد مناسب نیست. بیو پتیک در واقع روشی ترکیبی است. یک یا چند تکنیک جراحی چشم مانند لیزیک چشم و کاشت لنز با هم ترکیب می‌شود.

۶. فرق عمل چشم لازک با فمتولیزیک چیست؟

در عمل لیزیک چه اتفاقی می افتد؟ در روش لیزیک سنتی، از یک تیغه کنترل شده (میکروکراتوم) برای ایجاد فلپ (نوعی تکه لولایی از بافت قرنیه) استفاده می‌شود. با فمتو لیزیک بدون تیغه پیشرفته، یک فلپ بسیار دقیق با لیزر فمتوثانیه ایجاد می‌شود و برای انجام آن قطره‌های چشمی بی‌حس‌کننده به چشم می‌ریزند.

یک روش دیگر نیز عمل اسمایل چشم است. عمل اسمایل چشم چیست؟ عمل چشم اسمایل روشی بدون تیغه، یک مرحله‌ای و تک لیزری است که برخلاف لیزیک هیچ نوع فلپی ایجاد نمی‌کند؛ یعنی اپیتلیوم (لایه سطحی خود ترمیم‌شونده قرنیه) برداشته نمی‌شود.

چه افرادی کاندید مناسب عمل جراحی لیزیک چشم هستند؟

شرایط عمل لیزیک چشم چیست؟ پزشک برای اطمینان از مناسب بودن این روش برای بیمار سوالاتی از او می‌پرسد. موارد متعددی باعث می‌شود، شخص کاندید مناسبی برای این روش باشد. برخی شرایط اولیه برای عمل جراحی لیزیک عبارت‌اند از:

  • سن شخص بالای ۱۸ سال است.
  • دید شخص در چند سال گذشته تغییری نکرده است.
  • هنگام عمل بینایی چشم شخص باردار یا شیرده نیست.
  • اگر شخص نزدیک‌بین است، مشکل چشم شدید نیست.
  • در اتاق تاریک متوسط اندازه مردمک چشم حدود ۶ میلی‌متر است.
  • برای انجام عمل لیزیک چشم و ورزش بدنسازی، بهتر است تا یک هفته بعد از عمل، در خانه ورزش کنید.

کدام روش برای عمل چشم‌‌های شما بهتره؟

از دکتر متخصص مشورت بگیر!

عمل لیزیک چشم برای چه افرادی مناسب نیست؟

معمولا متخصصان چشم عمل لیزر چشم را برای افرادی با مشکلات زیر توصیه نمی‌کنند:

  • بیماری چشمی که باعث نازک شدن یا برآمدگی قرنیه شود. (حتی اگر فقط سابقه خانوادگی داشته باشد.)
  • از دید کلی نسبتا خوبی برخوردار است.
  • دارای نزدیک‌بینی شدید است.
  • مردمک‌های بسیار بزرگ یا قرنیه نازک دارد.
  • با افزایش سن تغییرات در بینایی دارد.
  • فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهد، که احتمال ضربه به صورت وجود دارد.

اگر قصد جراحی لیزیک چشم دارید، با پزشک خود در مورد سوالات ونگرانی‌هایتان مشاوره داشته باشید. پزشک در مورد این‌که کاندید مناسب برای این عمل یا روش‌های مشابه هستید، توضیحات کامل را ارائه می‌دهد.

عمل لیزیک چشم برای چه افرادی مناسب نیست؟چه افرادی کاندید مناسب عمل جراحی لیزیک چشم هستند؟
دارای نزدیک‌بینی شدید است.سن بالای ۱۸ سال
بیماری چشمی که باعث نازک شدن یا برآمدگی قرنیه شود.دید در چند سال گذشته تغییری نکرده
نحوه عمل لیزیک چشم از دید کلی نسبتا خوبی برخوردار است.شخص باردار یا شیرده نیست
مردمک‌های بسیار بزرگ یا قرنیه نازک دارد.در اتاق تاریک متوسط اندازه مردمک چشم حدود ۶ میلی‌متر
با افزایش سن تغییرات در بینایی دارد.اگر شخص نزدیک‌بین است، مشکل چشم شدید نیست.
عمل لیزیک برای چه کسانی مناسب است و برای چه کسانی مناسب نیست؟

مزایای عمل لیزیک چشم چیست؟

عمل لیزیک چشم یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای رفع عیوب چشم محسوب می‌شود. هر ساله افراد زیادی این عمل را انجام می‌دهند. مزایای عمل لیزر چشم زیاد است. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • بهبود سریع بینایی و درمان بیشتر انواع بیماری های چشم
  • نسبتا بدون درد
  • رضایت بالای بیماران در طولانی مدت
  • هیچ بانداژ یا بخیه‌ای ندارد.
  • میزان عوارض پایین
  • مقرون بصرفه.

مراحل انجام عمل جراحی لیزیک چشم چه هستند؟

لیزر چشم چگونه انجام میشود و مراحل عمل لیزیک چشم چیست؟ در ابتدا پزشک یک جلسه معاینه را با شما هماهنگ می‌کند. در این جلسه چشم پزشک اندازه قرنیه و ضخامت آن را بررسی می‌کند و مقدار دقیق بافتی که باید از چشم خارج شود، تعیین می‌کند. پزشکان عموما از فناوری هدایت موج برای ارزیابی دقیق استفاده می‌کنند. در این آزمایش، اسکنر نمودار دقیقی همانند توپوگرافی ارائه می‌دهد. هرچه اندازه‌گیری‌ها دقیق‌تر باشد، جراح می‌تواند در برداشتن بافت قرنیه بهتر عمل کند.

عمل لیزیک چشم معمولا ۳۰ دقیقه یا کمتر طول می‌کشد. قطره بی‌حس کننده‌ای داخل چشم ریخته می‌شود. سپس پزشک از وسیله‌ای برای باز نگه داشتن پلک‌ها استفاده می‌کند. جراح با استفاده از یک تیغ کوچک یا لیزر فلپ روی چشم را جدا می‌کند. پس از آن پزشک به قسمتی از قرنیه برای تغییر شکل دسترسی پیدا می‌کند.

جراح با استفاده از لیزر قسمت‌هایی از قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. با هر پالس پرتو لیزر مقدار کمی از بافت قرنیه برداشته می‌شود. پس از تغییر شکل قرنیه، جراح فلپ را به جای قبلی خود برمی‌گرداند. معمولا فلپ بدون بخیه بهبود پیدا می‌کند.  در طول عمل از شما خواسته می‌شود، روی نقطه‌ای از نور تمرکز کنید و چشم خود را ثابت نگه‌دارید. در حین عمل ممکن است، بویی احساس کنید. برخی افراد این بو را به بوی موی سوخته تشبیه می‌کنند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین چشم پزشک در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

مراحل انجام عمل جراحی لیزیک چشم چه هستند؟
از گیره برای باز نگه‌داشتن چشم و انجام عمل لیزیک استفاده می‌شود.

نکات مهم قبل از عمل لیزیک چشم

حتما پیش از عمل لیزیک چشم با جراح چشم جلسه مشاوره‌ای داشته باشید. برخی از عوامل می‌تواند عوارض و ضرر عمل لیزیک چشم را افزایش دهد. همچنین ممکن است، نتیجه برای شخص ایده‌آل نباشد. اگر یکی از مشکلات زیر را داشته باشید، احتمال دارد، پزشک جراحی چشم را برای شما توصیه نکند. این مورد را به یاد داشته باشید، که عموما افرادی که قبل عمل مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند، بهترین نتیجه را از لیزر چشم دریافت می‌کنند:

  • اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید
  • ضعف سیستم ایمنی به دلیل استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و یا بیماری HIV
  • خشکی مداوم چشم‌ها
  • تغییرات در بینایی به دلیل استفاده از داروها، تغییرات هورمونی، بارداری، شیردهی یا افزایش سن
  • التهاب قرنیه، آسیب‌ها یا بیماری‌های چشمی
  • تبخال ساده که بر ناحیه چشم اثر بگذارد
  • آب مروارید یا آب سیاه چشم
  • در روز قبل و روز عمل لیزر چشم از آرایش چشم و استفاده از کرم و عطر خودداری کنید.
  • اگر از لنز استفاده می‌کنید، باید چند هفته قبل از عمل عینک را جایگزین آن کنید
  • بسته به مدت زمان استفاده از لنز پزشک دستورالعمل‌های خاصی را ارائه می‌دهد. پزشک در معاینه اولیه از سوابق پزشکی شما پرسیده و علائمی مثل عفونت، التهاب و خشکی چشم را بررسی می‌کند.

متن انگلیسی:
«On the day of LASIK, don’t wear makeup, perfumes, or lotions.»
ترجمه فارسی:
«در روز لیزیک از آرایش، عطر و لوسیون استفاده نکنید.»

به نقل از سایت diagnosticeyecenter

مراقبت‌ های بعد از عمل لیزیک چشم

بلافاصله بعد از عمل ممکن است، احساس خارش یا سوزش داشته باشید. احتمالا دید کمی تار خواهد شد و کمی درد را تجربه خواهید کرد. پزشک داروهای مسکن و قطره چشم تجویز می‌کند. برخی پزشکان از بیمار می‌خواهند در چند شب اول هنگام خواب از محافظ چشم استفاده کند.

پس از جراحی کمی طول می‌کشد، تا بینایی به حالت طبیعی برگردد. دو تا سه ماه بعد از عمل به طور کامل بهبود یافته و بینایی تثبیت می‌شود. معمولا ۲ روز بعد از جراحی پزشک وقت معاینه‌ای هماهنگ می‌کند، تا روند بهبود و عوارض عمل را مشاهده کند. در ۶ ماه اول بعد از عمل جراحی ملاقات‌هایی با پزشک متخصص چشم خواهید داشت.

در چند هفته اول نباید از لوازم آرایشی برای دور چشم استفاده کنید. برای ورزش‌هایی مانند شنا باید چند هفته صبر کنید. حتما در این مدت توصیه‌های پزشک را جدی گرفته و همه آن‌ها را رعایت کنید.

برای عمل لیزر چشم‌هایت، از بهترین پزشکان کمک بگیر!

معایب و عوارض احتمالی عمل لیزیک چشم چیست؟

عوارضی مانند از دست دادن بینایی در عمل لیزر چشم بسیار نادر است. به دلیل احتمال ایجاد عوارض در عمل لیزر چشم حتما باید جراح چشم دارای مجوز و با تجربه‌ای را انتخاب کنید. تجربه بالا در عمل لیزیک چشم می‌تواند عوارض را به حداقل برساند. تعداد بسیار کمی از افراد این مشکلات را به صورت دائمی داشته‌اند:

خطرات عمل لیزیک چشمعلائم آن‌ها
خشکی چشمجراحی لیزر چشم به طور موقت باعث کاهش تولید اشک می‌شود. در ۶ ماه اول پس از جراحی ممکن است علائم خشکی چشم وجود داشته باشد. معمولا چشم پزشک برای خشکی چشم قطره چشمی تجویز می‌کند.
حساسیت به نور و دید دوگانهممکن است، چند روز تا چند هفته پس از جراحی شب‌ها در دید مشکل داشته باشید. افزایش حساسیت به نور و ایجاد هاله در اطراف نورها همچنین دید دوگانه در این مدت ایجاد می‌شود.
اصلاحات نادرستاین حالت بیشتر برای افراد نزدیک‌بین اتفاق می‌افتد. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود، که لیزر بافت بسیار کمی را از چشم‌ها خارج کند. در این حالت ممکن است، نیاز به عمل دوباره باشد.
اصلاحات بیش از حددر این حالت لیزر بافت زیادی را از چشم خارج می‌کند. در این حالت برطرف کردن عارضه بسیار مشکل است.
مشکلات فلپدر حین عمل جراحی برداشتن فلپ از جلوی چشم می‌تواند، عوارضی مانند عفونت و اشک بیش از حد ایجاد کند. ممکن است، خارجی‌ترین لایه بافت قرنیه در طول زمان بهبود به طور غیرطبیعی زیر فلپ رشد کند.
برگشت به حالت قبلگاهی ممکن است به مرور بینایی به حالت قبل از عمل بازگردد. البته این عارضه خیلی رایج نیست.
از دست دادن بیناییاحتمال ایجاد این عارضه بسیار کم است. اما گاهی ممکن است، فرد بینایی خود را از دست داده یا به وضوح گذشته نبیند.
عمل لیزیک چشم چه عوارضی دارد؟

هزینه عمل جراحی لیزر چشم یا لیزیک چشم چقدر است؟

قیمت جراحی لیزیک چشم به عوامل مختلفی بستگی دارد. پزشکان با توجه به میزان تجربه و تیم دستیاران قیمت‌های مختلفی ارائه می‌دهند. شما باید علاوه بر هزینه جراحی و دستمزد دستیاران جراح، هزینه‌های دیگری مثل هزینه جلسه معاینه و ارزیابی چشم را در نظر بگیرید و با توجه به این موارد قیمت لیزر چشم را برآورد کنید.

عمل لیزر چشم یک عمل ضروری نبوده و افراد تنها برای کنار گذاشتن عینک یا لنز از این روش استفاده می‌کنند. بنابراین بیمه درمانی معمولا هزینه آن را پوشش نمی‌دهد. در زمان محاسبه هزینه جراحی باید این مورد را در نظر داشته باشید. قیمت عمل لیزیک چشم ۱۴۰۲ بین ۷ تا ۹ میلیون تومان است.

کدام مشکلات بینایی با لیزیک قابل اصلاح است و فواید لیزر چشم چیست؟

افراد با مشکلات مختلف بینایی می‌توانند از عمل لیزیک چشم استفاده کنند. جراحی لیزر چشم گزینه‌ای مناسب برای اصلاح یکی از مشکلات زیر است.

  • عمل لیزیک برای برطرف کردن علائم آستیگمات چشم: هنگامی که قرنیه به صورت ناهموار خم یا حتی صاف می‌شود، مشکل آستیگماتیسم را ایجاد می‌کند. در این حالت بینایی در حالت دور و نزدیک مختل می‌شود.
  • عمل لیزیک برای درمان نزدیک بینی چشم: زمانی که کره چشم بزرگ‌تر از حد طبیعی باشد و یا خمیدگی قرینه زیاد باشد، اشعه‌های نور در مقابل شبکیه به هم می‌رسند. در این حالت دید در حالت دور تار می‌شود. در نزدیک‌بینی اجسام نزدیک بدون هیچ مشکلی دیده می‌شوند.
  • عمل لیزیک برای درمان مشکل دوربینی چشم: زمانی که کره چشم کوچک‌تر از حد طبیعی باشد و یا قرنیه بسیار صاف باشد، نور در پشت شبکیه متمرکز می‌شود. این حالت باعث می‌شود، دید نزدیک و گاهی دید در حالت دور تار شود.
  • عمل لیزیک چشم برای برطرف کردن علائم پیرچشمی: پیرچشمی نتیجه طبیعی افزایش سن است. یک روش لیزیک خاص به نام مونوویژن وجود دارد که پیرچشمی را درمان می‌کند. مونویژن دوربینی را در چشم غالب و نزدیک بینی را در چشم دیگر تصحیح می‌کند.
  • عمل لیزیک چشم تنبل: می‌توانید با تنبلی چشم جراحی لیزر انجام دهید. انجام عمل جراحی به شما بینایی بدون عینک یا لنز تماسی را ارائه می‌کند.
  • عمل لیزیک چشم در حاملگی: عمل لیزیک چشم در بارداری توصیه نمی‌شود زیرا داروهایی که قبل و بعد از جراحی برای شما تجویز می‌شود می‌توانند وارد جریان خون شوند و روی مادر و جنین تاثیر بگذارند.
کدام مشکلات بینایی با لیزیک قابل اصلاح است و فواید لیزر چشم چیست؟
انجام عمل جراحی به شما بینایی بدون عینک یا لنز تماسی را ارائه می‌کند.

آیا قبل از عمل لیزیک چشم امکان استفاده از لنز طبی وجود دارد؟

بسته به مدت زمانی که از لنز استفاده کرده‌اید، پزشک توصیه‌هایی به شما می‌کند. معمولا باید چند هفته قبل از عمل استفاده از لنز را متوقف کرد و به جای آن از عینک استفاده کرد. لنزها شکل طبیعی قرنیه را تغییر می‌دهند. این موضوع می‌تواند منجر به اندازه گیری نادرست قرنیه و نتیجه نامطلوب جراحی شود. روش کاشت لنز داخل چشمی نیز برای افرادی که به آب مروارید مبتلا هستند، کمک می‌کند تا دوباره بینایی قوی خود را برگردانند.

متن انگلیسی:
«Contact lenses also harbor bacteria, regardless of how well you care for them.»
ترجمه فارسی:
«لنزهای تماسی، بدون توجه به اینکه چقدر از آن‌ها مراقبت می‌کنید، باکتری‌ها را نیز در خود جای می‌دهند.»

به نقل از سایت kraffeye

آیا نتیجه عمل لیزیک چشم رضایت‌ بخش است؟

در سراسر دنیا حدود ۹۶% از افراد از نتیجه عمل کردن چشم راضی بوده‌اند. عوارض این عمل بسیار کم است و پس از حدود ۳ ماه به طور کامل بهبود پیدا می‌کند. در مواقع بسیار نادر ممکن است، بینایی شخص به حالت قبل عمل بازگردد.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم چقدر است؟

عمل لیزیک چشم محدودیت سنی دارد؟ عمل لیزیک چشم باید در افراد بالای ۱۸ سال انجام شود. به عنوان مثال نزیک بینی در نوجوانان تغییر می‌کند. این افراد در هر دوره باید شماره عینک یا لنز خود را تغییر دهند. به طور کلی افراد زیر ۴۰ سال در بهترین زمان عمل لیزیک چشم قرار دارند.

حداقل و حداکثر سن برای عمل لیزیک چشم ۱۸ تا ۴۰ است.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم چقدر است؟
عمل لیزیک چشم باید در افراد بالای ۱۸ سال انجام شود.

آیا عمل لیزیک چشم درد دارد و آیا عمل لیزیک چشم خطرناک است؟

ممکن است برایتان سوال باشد که دلایل چشم درد بعد از عمل لیزیک چشم چیست؟ پس از عمل لیزر چشم ممکن است، کمی سوزش یا خارش در چشم‌ها احساس کنید. اما به طور کلی این روش درد نسبتا کمی دارد و می‌توان با مصرف مسکن درد را به حداقل رساند.

آیا همزمان با عمل لیزیک چشم می‌ توان جراحی بینی انجام داد؟

پس از انجام عمل لیزر کردن چشم برای چند هفته باید از نور شدید دوری کرد. در این شرایط پزشک استفاده از عینک دودی را پیشنهاد می‌کند. در جراحی بینی استفاده از عینک به دلیل سنگینی روی بینی تا چند ماه منع می‌شود. به همین دلیل انجام همزمان این دو عمل می‌تواند مشکل ایجاد کند. اگر قصد دارید، دو جراحی چشم و بینی را همزمان انجام دهید، حتما با هر دو پزشک متخصص مشورت کرده و طبق نظر آن‌ها عمل کنید.

عمل لیزیک چشم نیاز به بیهوشی دارد؟

در طول عمل، علاوه بر قطره‌های چشمی بی‌حس‌کننده، آرام‌بخش خوراکی ملایمی به شما داده می‌شود، بنابراین اگرچه بیدار هستید، اما احساس آرامش خواهید کرد.

عمل لیزیک چشم چند دقیقه طول میکشد؟

مدت زمان دقیق عمل لیزیک شما می‌تواند کمی متفاوت باشد، اما معمولاً کمتر از ۱۰ دقیقه برای هر چشم زمان می‌برد. تنها ۲۰ تا ۱۲۰ ثانیه از آن زمانی است که خود اصلاح لیزر واقعی انجام می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

چگونه برای عمل لیزیک چشم بهترین جراح چشم را پیدا کنیم؟ اکثر افراد زمان انتخاب بهترین دکتر لیزیک چشم آشنایی با پزشکان ندارند. در هنگام انتخاب متخصص چشم باید از بیماران قبلی یا از دوستانتان پرس‌و‌جو کنید. احتمالا جراح چشم همراه با یک تیم دستیاران جراحی چشم را انجام می‌دهد. این افراد در ارزیابی و اندازه‌گیری اولیه به پزشک کمک می‌کنند. اما مسئولیت نهایی با جراح است. همچنین جراح باید تشخیص دهد، که شما برای عمل لیزر چشم کاندید مناسب هستید یا نه.

حتما در جلسه مشاوره در مورد نگرانی‌ها با پزشک متخصص چشم صحبت کنید و تمامی سوالات را از او بپرسید. یک جراح باتجربه در کنار مزایای لیزیک چشم، شما را از عوارض و محدودیت‌های این روش آگاه می‌کند. می‌توانید از مشاوره آنلاین دکتر متخصص چشم پزشک یا مشاوره آنلاین دکتر بینایی سنجی در سایت دکترتو نیز استفاده کنید و سریع‌تر جواب بگیرید.

مورد مهم دیگر بررسی مجوز‌های جراحی است. داشتن مجوز نشان‌دهنده این است، که جراح آموزش‌های لازم را دیده و در این عمل مهارت دارد. در انتخاب جراح تنها هزینه جراحی را مدنظر قرار ندهید و به موارد ذکر شده دقت کنید. برای انتخاب بهترین دکتر متخصص چشم یا بهترین فوق تخصص بینایی سنجی می‌توانید لیست پزشکان در سایت دکترتو را بررسی کنید. دکترتو امکان مشاوره تلفنی با پزشکان را برای شما ایجاد کرده است. بهتر است، قبل از هر اقدامی با چند پزشک مجرب مشاوره داشته باشید.

بهترین جراح لیزیک چشم در تهران

دکتر چشم پزشک شیراز

دکتر چشم پزشک اصفهان

دکتر چشم پزشک مشهد

دکتر چشم پزشک کرج

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

لیزر چشم چیست؟ روشی برای بهبود بینایی چشم است. جراح با استفاده از لیزر قسمت‌هایی از قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. با هر پالس پرتو لیزر مقدار کمی از بافت قرنیه برداشته می‌شود. پس از تغییر شکل قرنیه، جراح فلپ (نوعی تکه لولایی از بافت قرنیه) را به جای قبلی خود برمی‌گرداند. معمولا فلپ بدون بخیه بهبود پیدا می‌کند.

 

 

اکثر افرادی که تحت عمل لیزیک یا عمل چشم برای برداشتن عینک قرار می‌گیرند، در اکثر موقعیت‌ها بینایی خوب تا عالی را برای سال‌ها یا دهه‌ها خواهند داشت. بعد از عمل ضعیفی چشم یا عمل چشم ضعیف، می‌توانید ورزش کنید، شنا کنید یا حتی اول صبح عقربه‌های ساعت را ببینید، بدون اینکه نگران عینک یا لنزهای تماسی خود باشید.

 

تغییرات در بینایی حتی بعد از عمل لیزیک چشم برای بار دوم معمولاً جزئی است و اکثر مردم بعد از عمل خود بهبود بینایی را برای یک عمر گزارش می‌دهند.

 

بعد از عمل بهترین روش خوابیدن، خوابیدن روش شکم و صورت است به طوری که به چشم‌ها فشار وارد نشود.

 

جراحان چشم توصیه می‌کنند که خانم‌ها در این سه موقعیت عمل لیزیک انجام ندهند: زمان بارداری و قبل از تولد نوزاد، دوران قاعدگی و زمان شیردهی.

 

بله، تغذیه مناسب بعد از عمل چشم اهمیت دارد و ممکن است در ماه رمضان به چشم فشار وارد شود.

 

بله، افرادی که بیمه تکمیلی دارند می‌توانید برای عمل لیزیک از خدمات آن استفاده کنند.

 

اکثر افراد برای جراحی لیزیک مناسب هستند. عمل لازیک بیشتر برای افرادی که دارای شرایط پزشکی قبلی مانند قرنیه نازک‌تر یا نزدیک‌بینی شدید هستند توصیه می‌شود.

 

لیزیک یک عمل جراحی در قسمت بسیار ظریف چشم است و قابل برگشت نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن