عمل فمتولیزیک جدیدترین روش جراحی لیزری چشم!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل فمتولیزیک جدیدترین تکنولوژی رفع عیوب انکساری چشم است که بدون استفاده از تیغ جراحی تمام مشکلات انکساری مثل دوربینی را برطرف می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

femto lasic

در دنیا افراد زیادی دچار عیوب انکساری چشم مثل دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم هستند. این افراد می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلفی نقص بینایی خود را اصلاح کنند. یکی از این روش‌ها و البته یکی از مدرن‌ترین عمل‌های چشم، فمتولیزیک است. عمل فمتولیزیک یک روش جراحی‌ لیزری چشم است که به دلیل کارایی، کاهش زمان بهبودی و کاهش عوارض پس از عمل، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است.

عمل فمتولیزیک (Femto Lasik) بدون استفاده از تیغ جراحی، نقص بینایی شما را درمان می‌کند؛ بنابراین اگر از نزدیک‌شدن تیغ جراحی به چشمتان می‌ترسید یا استرس دارید، این گزینه درمان کاملا مناسب شماست! در این مقاله قصد داریم شما را با عمل فمتولیزیک و چگونگی انجام آن آشنا کنیم و بررسی کنیم که آیا شما واجد شرایط انجام عمل فمتولیزیک هستید یا نه! سپس به مقایسه عمل فمتولیزیک با لیزیک و لازاک، پی‌‌آر‌کی و فمتواسمایل می‌پردازیم تا بهتر بتوانید یکی از این عمل‌های چشم را انتخاب کنید.

اگر در مورد عمل فمتولیزیک تردیدهایی دارید یا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش‌های عمل چشم هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم این مطلب را تا انتها بخوانید. اگر پاسخ سؤال خود را در اینجا پیدا نکردید می‌توانید از طریق سرویس‌های مشاوره تلفنی و آنلاین با بهترین متخصصان چشم پزشک‌‌ دکترتو مشورت کنید.

عمل فمتولیزیک چیست؟

گاهی چشم‌ها به دلایل ژنتیکی یا محیطی و افزایش سن دچار اختلالاتی می‌شوند که می‌تواند بر روی بینایی تأثیر بگذارد. می‌توان همه این مشکلات سلامتی و ظاهری را با روش‌های مختلفی درمان کرد. عمل چشم یکی از راه‌های درمان بیماری‌های چشم به خصوص عیوب انکساری چشم است. عموما برای رفع عیوب انکساری چشم از عمل‌های لیزری استفاده می‌شود، مانند لیزیک، لازک، و غیره.

عمل فمتولیزیک نوعی عمل چشم است که برای برش قرنیه به جای تیغ از لیزر استفاده می‌کند. این روش یکی از دقیق‌ترین و کم خطرترین انواع جراحی چشم، برای رفع مشکلات انکساری چشم است.

فمتو (Femto) بیانگر تکنولوژی و لیزیک (Lasik) نشان‌دهنده لیزر در این روش است. نام‌های دیگر و متداول عمل فمتولیزیک عبارت‌اند از:

  • لیزیک بدون تیغه
  • لیزیک تمام لیزر
  • لیزیک لیزری
  • لیزیک فمتو.

در این روش، از لیزر فمتوسکند (Femtosecond)، برای ایجاد یک فلپ نازک در قرنیه استفاده می‌شود و بعد از آن با لیزر اگزایمر بافت زیرین قرنیه را اصلاح می‌کنند.

femto lasic
در فمتولیزیک از لیزر فمتوسکند برای برش قرنیه در مرحله‌ی اول عمل استفاده می‌شود.

عمل فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

برای اینکه بتوانید از عمل فمتولیزیک استفاده کنید باید معیارهای زیر را داشته باشید:

  • ۱۸ سال به بالا باشید: جراحی‌های لیزری از جمله فمتولیزیک فقط برای بیماران بزرگسال تأیید شده‌است. بهترین سن انجام فمتولیزیک بین ۱۹ تا ۴۰ سال است.
  • بینایی پایدار داشته باشید: اگر شماره چشم شما طی یک سال اخیر ثابت نشده باشد نمی‌توانید عمل فمتولیزیک انجام دهید. اگر در طول یک سال گذشته نمره عینک یا شماره لنز تماسی شما تغییر کرده‌است یا داروهایی مصرف می‌کنید که ممکن است بینایی شما را تغییر دهد، یا دارای نوسانات هورمونی هستید که می‌تواند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد (مانند شیردهی یا دیابت) نباید عمل فمتولیزیک انجام دهید.
  • شرایط مناسب بهبود زخم را داشته باشید: از لحاظ سلامتی شما نباید شرایطی داشته باشید که روی بهبود زخم، اثر سوء داشته باشد یا هیچ دارویی مصرف نکنید که ممکن باشد بهبود زخم را دچار اشکال کند.
  • قرنیه نازک نداشته باشید: افرادی که قرنیه نازکی دارند ممکن است بعد از عمل فمتولیزیک در معرض خطر نابینایی قرار بگیرند.
  • جراحی‌های مقاوم به درمان قبلی نداشته باشید: اگر قبلا از جراحی‌ یا روشی برای درمان عیوب انکساری چشم داشته‌اید و جواب نگرفته‌اید، ممکن است از انجام فمتولیزیک یا سایر انواع جراحی لیزری چشم جلوگیری شود.

مراقبت‌های بعد از عمل فمتولیزیک چیه؟

همین حالا مشاوره بگیر!


عمل فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب نیست؟

برخی از بیماری‌ها یا برخی شرایط ممکن است شما را از کاندیدای عمل فمتولیزیک بودن بازدارد. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • بلفاریت
  • خشکی چشم
  • گلوکوم
  • هرپس سیمپلکس
  • هرپس زوستر
  • قرنیه نازک
  • قوز قرنیه
  • فشارخون چشم
  • پیرچشمی
  • یووئیت.

عمل فمتولیزیک برای افرادی بزرگسال که بینایی ثابتی دارند، مناسب است. این عمل برای افراد دارای گلوکوم، پیرچشمی و قوز قرنیه و قرنیه‌ی نازک مناسب نیست.

فمتولیزیک چگونه عیبوب انکساری چشم را از بین می‌برد؟

برای درک عملکرد فمتولیزیک، باید بدانید که مشکلات بینایی انکساری چگونه ایجاد می‌شود و فمتولیزیک چگونه به مشکلات انکساری کمک می‌کند. عیوب انکساری چشم دسته‌ای از شایع‌ترین بیماری‌های چشم است که مربوط به مشکلات قرنیه است. این دسته از بیماری‌های چشم زمانی رخ می‌دهند که چشم در تطابق و تمرکز نور مشکل داشته باشد. در ادامه انواع عیوب انکساری و نحوه‌ی ترمیم آنها توسط عمل فمتولیزیک را با هم بررسی می‌کنیم.

نزدیک‌بینی: نزدیک‌بینی نقصی است که فرد، در دیدن دوردست مشکل دارد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که انحنای قرنیه شما از حالت معمول شیب بیشتری دارد؛ بنابراین عمل فمتولیزیک برای اصلاح این مشکل، انحنای قرنیه را کاهش می‌دهد.

دوربینی: دوربینی نقصی است که فرد در دیدن چیزهای نزدیک مشکل دارد. در این حالت قرنیه بیش‌از‌حد صاف است و از عمل فمتولیزیک برای افزایش انحنای قرنیه استفاده می‌شود.

آستیگماتیسم: این مشکل شامل نقص در شکل قرنیه است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که انحنای قرنیه نامنظم است و می‌توان از عمل فمتولیزیک برای تغییر شکل نواحی نامنظم استفاده کرد.

پیرچشمی: از دست دادن خاصیت ارتجاعی چشم در اثر افزایش سن پیرچشمی است. این وضعیت با افزایش سن رخ می‌دهد و با سفت شدن عدسی داخل چشم و از دست دادن انعطاف‌پذیری اتفاق می‌افتد. عمل فمتولیزیک می‌تواند در برخی موارد به اصلاح این مشکل کمک کند و در برخی موارد هم در صورت پیرچشمی، شما فردی مناسب برای انجام فمتولیزیک نخواهید بود. این میئله بستگی به شرایط چشم شما دارد.

همه این مشکلات را نمی‌توان الزاما با فمتولیزیک اصلاح کرد، زیرا عمل فمتولیزیک فقط برای مشکلاتی که با تغییر شکل قرنیه قابل‌حل هستند، کارساز است. هنگامی که از عمل فمتولیزیک برای اصلاح این مشکلات استفاده می‌شود، برشی روی سطح چشم ایجاد می‌شود و از لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌کنند.

who needs femto lasik
عمل فمتولیزیک یک روش بسیار دقیق برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است.

مزایای عمل فمتولیزیک چیست؟

عمل فمتولیزیک یک عمل سرپایی نسبتا بی‌خطر و بدون درد است که دوره نقاهت کوتاه مدتی دارد. دقت و ظرافت این عمل بسیار بالاست؛ بنابراین بهترین نتایج را به ارمغان می‌آورد. این نوع عمل انکساری چشم از جدیدترین تکنولوژی عمل چشم استفاده می‌کند و بدون استفاده از تیغ جراحی به درمان بیمار می‌پردازد. سایر مزایای عمل فمتولیزیک عبارت‌اند از:

  • در عمل فمتولیزیک برخلاف سایر روش‌ها جراح می‌تواند ضخامت برش را پیش‌بینی کند و تمام فرایند جراحی را از پشت کامپیوتر بررسی و کنترل کند.
  • به‌دلیل عدم استفاده از تیغ جراحی، خطر ایجاد خراش در حین عمل جراحی کاهش می‌یابد.
  • به‌دلیل دقت و ظرافت کار لیزر، خطر ابتلا به آستیگماتیسم پس از عمل کاهش می‌یابد.
  • فمتولیزیک بسیار دقیق است و این امکان را به جراح می‌دهد که بتواند یک لایه نازک‌تر از سطح قرنیه را برش دهد و نزدیک‌بینی را به صورت مؤثرتری درمان کند.
  • فمتولیزیک به جراح این قابلیت را می‌دهد که در اندازه فلپ، شکل و جهت برش تنوع بیشتری داشته باشد و با توجه به مشخصات هر بیمار سفارشی‌تر صورت بگیرد.
  • در عمل فمتولیزیک قرنیه‌ به شکلی برش میخورد که فلپ دارای لبه‌هایی است که بعد از جراحی راحت‌تر در جای خود جایگذاری شود و در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود یابد. همچنین خطر در رفتگی فلپ کاهش می‌یابد.
  • عوارض جانبی این عمل نسبت به سایر روش‌ها مثل لیزیک سنتی و لازک و پی آر کی کمتر است و زمان بهبودی هم کوتاه‌تر است.

عمل فمتولیزیک بسیار دقیق و زمان بهبودی بسیار کوتاه‌تر دیگر روش‌های لیزری عمل چشم است. همچنین عوارض جانبی این روش بسیار کمتر است.

عوارض و خطرات عمل فمتولیزیک

مانند لیزیک سنتی، عمل فمتولیزیک هم با خطراتی همراه است و افرادی با ویژگی‌ها یا شرایط خاص ممکن است این عمل را انجام ندهند. برخی مشاغل هم بهتر است این عمل را انجام ندهند؛ چراکه اطلاعات کافی و قطعی درمورد پیامدهای طولانی مدت این عمل وجود ندارند.

خطرات فمتولیزیک شامل موارد زیر هستند:

  • درمان ممکن است بسیار کم مؤثر باشد یا اصلاً کمک کننده نباشد.
  • ممکن است به صورت دائمی، بینایی خود را از دست بدهید.
  • اثربخشی در طول زمان کاهش یابد.
  • ممکن است علائم نامطلوب بینایی، مانند احساس هاله‌هایی اطراف نور داشته باشید.

عوارض خاص فمتولیزیک

همچنین عوارض خاصی برای فمتولیزیک وجود دارد که معمولا شایع نیستند. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • لایه مات حباب (OBL): این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که حباب‌های گاز در فلپ جمع می‌شوند و در توانایی لیزر برای عملکرد صحیح اختلال ایجاد می‌کنند.
  • سندرم حساسیت گذرا به نور (TLSS): این مشکل می‌تواند روزها یا هفته‌ها پس از عمل فمتولیزیک ایجاد شود و منجر به حساسیت شدید به نور و مشکلات بینایی شود. برای درمان این عارضه ممکن است از استروئیدهای موضعی استفاده کنید.
  • تابش خیره‌کننده رنگین‌کمان: این عارضه به‌دلیل بی‌نظمی‌های کوچکی که درحین جراحی در پشت فلپ ایجاد‌ شده‌است، رخ می‌دهد. هنگامی که فرد به منبع نور سفید نگاه می‌کند، در میدان دید خود، نوارهای رنگی شبیه رنگین‌کمان می‌بیند.
before femto lasic
قبل از عمل فمتولیزیک پزشک چشم شما و وضعیت قرنیه را به‌صورت کامل بررسی می‌کند.

شرایط قبل از عمل فمتولیزیک

در این بخش از مطلب شما را قدم به قدم برای انجام عمل فمتولیزیک راهنمایی می‌کنیم. قبل از عمل شما باید مراحل زیر را طی کنید.

  • قبل از عمل فمتولیزیک، باید با جراح خود ملاقات کنید تا در مورد اهداف، عوامل خطر و نتایج مورد نظر خود صحبت کنید. جراح شما باید انتظارات واقع بینانه، خطرات و هزینه‌های عمل را برای شما به صورت شفاف بازگو کند.
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود آن را به مدت ۱ تا ۳ هفته کنار بگذارید. (بسته به نوع لنزهایی که استفاده می‌کنید ممکن است این مدت زمان متغیر باشد)
  • قبل از روز عمل فمتولیزیک، جراح چشم شما را معاینه و اسکن می‌کند. این اسکن برای هدایت لیزر استفاده خواهد شد.
  • قبل از انجام عمل فمتولیزیک شما باید با کارفرمای خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که الزامات شغلی شما از انجام فمتولیزیک جلوگیری نمی‌کند.
  • با کسی هماهنگ کنید تا در روز عمل، در دسترس باشد و شما را به کلینیک یا بیمارستان ببرد و شما را بعد از عمل به خانه برگرداند.
  • حداقل یک روز قبل از جراحی از لوازم آرایشی، کرم‌ها یا لوسیون‌ها نزدیک چشم استفاده نکنید.

عمل فمتولیزیک چگونه انجام می‌شود؟

اصول اصلی انجام جراحی چشم با لیزر تقریبا در همه روش‌ها یکسان است، فقط برخی تفاوت‌‌ها در نوع روش مورد استفاده برای ایجاد فلپ، باعث ایجاد نام‌های متفاوت شده.

 در روز جراحی، مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا شما را به اتاق عمل می‌برند و به پشت، زیر سیستم لیزر و صفحه کامپیوتر دراز خواهید کشید.
  • برای شروع عمل فمتولیزیک، قطره‌های بی‌حس‌کننده در چشم شما ریخته می‌شود.
  • از دستگاهی به نام اسپکولوم چشم، برای باز نگه‌داشتن پلک‌های شما در طول عمل استفاده می‌شود.
  • سپس یک حلقه مکش روی مردمک متمرکز شده و مکش اعمال می‌شود.
  • هنگامی که لیزر روی ناحیه جراحی مستقر شد، جراح اولین مرحله درمان را انجام می‌دهد.
  • با استفاده از پالس لیزر فمتوسکند فلپ در سطح قرنیه ایجاد می‌‌شود. این برش بسیار ظریف و دقیق است به طوری که در عمقی حدود ۹۰ الی ۱۱۰ میکرون در قرنیه ایجاد می‌شود.
  • پس از ایجاد فلپ، لیزر اگزایمر از اشعه ماوراء بنفش برای تغییر شکل قرنیه و رفع تمام مشکلات انکساری قرنیه استفاده می‌کند.
  • ممکن است صدای تیک تیک را بشنوید یا حس کنید چیزی در حال سوختن است.
  • پس از رفع نواقص بینایی، فلپ به محل اولیه خود برگردانده می‌شود تا از بافت لیزر شده محافظت کند و بدون ایجاد بخیه در محل خود جوش می‌خورد و بهبود می‌یابد.
  • کل این روش برای هر چشم نباید بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد. حتماً یک نفر همراه خود داشته باشید تا بعد از عمل شما را به خانه برساند.
how femto lasic gets done
عمل فمتولیزیک یک عمل سرپایی محسوب می‌شود که حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

مراقبت بعد از عمل فمتولیزیک

پس از عمل فمتولیزیک، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد خفیف، سوزش یا خارش
  • آمدن اشک از چشم
  • تاری دید
  • حساسیت به نور
  • هاله یا تابش خیره‌کننده اطراف منابع نور مثل لامپ و چراغ
  • قرمزی چشم.

این علائم معمولا چند روز طول می‌کشد؛ بنابراین ممکن است بخواهید مدتی از کار خود را مرخصی بگیرید.

پزشک باید دستورالعمل‌هایی را در مورد مراقبت‌های بعدی و بهبودی به شما بدهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شما باید برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از عمل از محافظ چشم استفاده کنید تا از خاراندن یا مالش چشم و از بین رفتن فلپ جلوگیری شود.
  • بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی باید یک قرار ملاقات با جراحتان داشته باشید تا محافظ‌های چشم را بردارد و بینایی شما را بررسی کند.
  • ممکن است پزشک برای جلوگیری از عفونت یا التهاب، انواعی از قطره‌های چشمی را برای شما تجویز کند.
  • به شما دستور داده می‌شود که از لنزهای تماسی روی چشم جراحی‌شده استفاده نکنید، حتی اگر دید شما تار باشد.
  • تا دو هفته بعد از جراحی باید از استعمال لوسیون‌ها، کرم‌ها و لوازم آرایشی اجتناب کنید.
  • پزشک همچنین به شما توصیه می‌کند که از فعالیت‌های شدید مثل ورزش بین یک تا سه روز پس از عمل خودداری کنید.
  • یک تا دو هفته پس از عمل فمتولیزیک باید از شنا یا استفاده از جکوزی خودداری شود.
  • حداقل چهار هفته پس از عمل فمتولیزیک باید از ورزش‌های تماسی و سایر فعالیت‌های شدید خودداری شود.
  • بینایی شما ممکن است در چند ماه اول پس از جراحی همچنان در نوسان باشد و سه الی شش ماه طول بکشد تا اثر کامل این روش را درک کنید.
  • جراح شما باید برای حداقل شش ماه پس از جراحی، ویزیت‌های منظم را با شما برنامه‌ریزی کند.
femto lasic after care
بعد از عمل فمتولیزیک تا ۶ ماه باید به‌صورت مرتب توسط چشم‌پرشک معاینه شوید تا روند بهبود بررسی شود.

مقایسه‌ی عمل فمتولیزیک با دیگر عمل‌های چشم لیزری

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم روش‌های مختلفی برای عمل چشم با استفاده از لیزر وجود دارد. این رو‌ش‌ها به‌مرور‌ زمان پیشرفته‌تر می‌شوند. در ادامه برخی از روش‌های عمل چشم با استفاده از لیزر را با عمل فمتولیزیک مقایسه کرده‌ایم.

تفاوت لیزیک و فمتولیزیک چیست؟

تفاوت اصلی لیزیک چشم با فمتولیزیک در نحوه برش‌دادن قرنیه و ایجاد فلپ است. در عمل لیزیک برش قرنیه توسط یک دستگاه کوچک به نام میکروکراتوم (Microkeratome) انجام می‌شود که حاوی نوعی تیغ جراحی است. در فمتولیزیک از هیچ‌گونه تیغ جراحی استفاده نمی‌شود و لیزر فمتوسکند جایگزین تیغ جراحی برای ایجاد فلپ شده‌است. در هر دوی این روش‌ها پس از برش قرنیه از لیزر اگزایمر برای رفع نقص انکساری چشم استفاده می‌شود. دقت فمتولیزیک در ایجاد برش بسیار بالاتر از لیزیک است.

می‌خوای عمل لیزیک یا لازک انجام بدی؟ نوبت بگیر!


فمتولیزیک بهتر است یا لازک؟

تفاوت لازک و فمتولیزیک هم مثل سایر روش‌های جراحی انکساری، در شیوه برش قرنیه چشم است. در لازک لایه اپیتلیوم مثل لیزیک سنتی با دستگاه میکروکراتوم برش داده می‌شود سپس لبه آن خم می‌شود تا لیزر اگزایمر به سطح قرنیه بتابد و مشکلات انکساری آن برطرف شود اما در عمل فمتولیزیک در تمام مراحل از لیزر استفاده می‌شود. مزیت فمتولیزیک نسبت به لازک این است که چون برای برش از تیغ استفاده نمی‌کند، جراح تنوع بیشتری برای ایجاد برش و شکل و جهت برش دارد و باتوجه به وضعیت چشم بیمار به صورت اختصاصی‌تر عمل می‌کند و دقت و ظرافت بسیار بالاتری دارد.


فمتولیزیک بهتر است یا پی آر کی؟

تفاوت عمل پی آر کی (PRK) با فمتولیزیک هم در نحوه ایجاد برش برای استفاده از لیزر اگزایمر است. روش‌های گوناگونی برای برش لایه اپیتلیوم قرنیه وجود دارد که فمتولیزیک کم‌خطرترین آنهاست. همانطور که قبلا اشاره کردیم در روش فمتولیزیک از لیزر فمتوسکند برای ایجاد برش در قرنیه استفاده می‌شود، سپس از لیزر اگزایمر برای درمان استفاده می‌شود، اما در روش پی آر کی برش قرنیه با الکل صورت می‌گیرد. در واقع قرنیه برش نمی‌خورد بلکه لایه اپی‌تلیوم قرنیه توسط الکل حذف می‌شود سپس با لیزر اگزایمر به درمان مشکل انکساری پرداخته می‌شود. پس از ۴ روز قرنیه لایه اپی‌تلیوم را ترمیم می‌کند اما ترمیم لایه بسیار دردناک است.

مزایای فمتولیزیک نسبت به PRK

  • زمان بهبودی فمتولیزیک بسیار کوتاه‌تر از پی آر کی است. شما نهایتا پس از ۲۴ الی ۴۸ ساعت بینایی خود را پس از فمتولیزیک به دست می‌آورید و نیاز به استفاده از قطره‌ برای ترمیم چشم ندارید اما در پی آر کی حداقل ۴ روز طول می‌کشد که قرنیه ترمیم شود و شما ناچارید تا مدت‌ها از قطره چشم برای بهبود زخم استفاده کنید.
  • در فمتولیزیک طیف گسترده‌ای از میوپی (نزدیک‌بینی) قابل درمان است به طوری که حتی تا ۱۲ دیوپتر را می‌توان درمان کرد، اما اگر از پی آر کی برای اصلاح میوپی بالای ۷ دیوپتر استفاده شود، نه‌‌تنها نمره چشم برمی‌گردد بلکه دچار کدر‌شدن قرنیه و کاهش دید می‌شوید.
  • فمتولیزیک بسیار پیشرفته‌تر از عمل پی آر کی است و برای افرادی که قرنیه نازکتری دارند بسیار ایمن‌تر است. بااین‌حال بسیاری از افراد پی آر کی را انتخاب می‌کنند چراکه هزینه پی آر کی نسبت به لیزیک کمتر است.

برای اینکه دقیق‌تر بدانید کدام روش عمل چشم برای شرایط چشم شما مناسب‌تر است می‌توانید با بهترین چشم‌پزشکان کشور در دکترتو مشورت کنید.

فرق فمتولیزیک با فمتواسمایل چیست؟

فمتواسمایل (Femto Smile) جدیدترین روش اصلاح بینایی برای نزدیک‌بینی است، اما فمتولیزیک برای سایر نواقص انکساری مثل دوربینی و آستیگماتیسم هم کاربرد دارد.

در فمتواسمایل با استفاده از لیزر فمتوسکند یک ناحیه از قرنیه به صورت خیلی ظریف و نازک برش می‌خورد، سپس یک عدسی کوچک از سطح چشم برداشته می‌شود. برداشتن این عدسی به تنهایی به اصلاح انکسار چشم کمک می‌کند و نیاز به لیزر اگزایمر ندارد، اما در روش فمتولیزیک با استفاده از لیزر فمتوسکند، فلپ ایجاد می‌شود و سپس از لیزر اگزایمر برای اصلاح نقص انکساری (دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم) استفاده می‌شود. بعد از رفع مشکل، فلپ به جای خود برگردانده شده و روی قرنیه ترمیم می‌شود.

  • فمتواسمایل نسبت به فمتولیزیک کم‌تهاجمی‌تر است.
  • در لیزیک، یک برش بزرگ (معمولا ۲۰ میلی‌متر) لازم است تا لیزر اگزایمر بتواند قرنیه زیرین را تغییر شکل دهد. درصورتی‌که فمتواسمایل تنها به یک برش بسیار کوچک (اغلب کمتر از ۴ میلی‌متر) برای تسهیل برداشتن عدسی نیاز دارد.
  • در فمتواسمایل از یک نوع لیزر استفاده می‌شود اما در فمتولیزیک از دو نوع لیزر استفاده می‌شود. بنابراین هزینه فمتولیزیک بیشتر از فمتواسمایل است.
  • عمل فمتولیزیک طولانی‌تر از فمتواسمایل است، زیرا پیچیده‌تر است.
  • افرادی که خشکی چشم دارند بهتر است از فمتواسمایل استفاده کنند، زیرا این عمل بیشترین نتیجه مثبت را روی افرادی دارد که دچار خشکی چشم هستند.
  • هردو این عمل‌ها از دقت بسیار بالایی برخوردارند.
https://www.youtube.com/watch?v=vd-xm32xIHY
در این ویدئو می‌توانید تفاوت فمتولیزیک با دیگر روش‎های عمل لیزری چشم را ببینید.

راهنمای مراجعه به پزشک

چشم‌ها یکی از مهمترین اعضای بدن هستند. هر عضو مهمی عموما مشکلات مهمی را هم به همراه دارد. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم، عیوب انکساری چشم هستند. این مشکلات عموما در اثر مشکلات قرنیه ایجاد می‌شوند. راه‌های زیادی برای برطرف‌کردن این مشکلات وجود دارد مانند بسیاری از عمل‌های چشم با استفاده از لیزر. انواع مختلفی از عمل‌های چشم برای رفع عیوب انکساری وجود دارد، ماند لیزیک، پی آر کی، لازک، فمتولیزیک، فمتواسمایل و غیره.

فمتولیزیک نوعی عمل چشم است که شباهت زیادی به لیزیک دارد با این تفاوت که به جای برش قرنیه با تیغ جراحی از لیزر فمتوسکند استفاده می‌شود. فمتولیزیک بکی از مدتر‌ترین روش‌های عمل چشم با لیزر است که دقت بسیار بالایی دارد و عوارض بسیار کمی هم در مقایسه با دیگر روش‌ها دارد.

روش‌های بسیاری برای رفع مشکلات انکساری چشم وجود دارد که شما می‌توانید با مشورت چشم پزشک باتوجه به شرایط و ضعف چشمی خود یکی از آنها را انتخاب کنید. اگر تمایل به انجام جراحی انکساری چشم دارید پیشنهاد می‌کنم یکی از بهترین چشم پزشکان شهر خود را از سایت دکترتو انتخاب کنید و از طریق سامانه نوبت‌دهی آنلاین، وقت ویزیت رزرو کنید!

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یکی از معایب فمتولیزیک این است که به‌عنوان یک روش انتخابی دیده می‌شود و تحت بیمه درمانی بینایی پوشش داده نمی‌شود. هزینه جراحی لیزیک به‌طور متوسط ​​حدود 12 میلیون برای هر دو چشم است. فمتولیزیک معمولا نسبت به لیزیک هزینه بیشتری دارد، زیرا از تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به لیزیک سنتی استفاده می‌کند. عوامل دیگری که می‌توانند بر هزینه شما تأثیر بگذارند عبارت‌اند از:
1. محل کلینیک انتخابی شما
2. مهارت و تجربه جراح
3. شدت عیب انکساری چشم و سختی عمل.
از مراجعه به کلینیک‌هایی که از اعتبار آنها اطمینان کافی ندارید خودداری کنید. زیرا ممکن است از جراحان بی‌تجربه استفاده ‌کنند یا به فناوری‌های قدیمی تکیه داشته باشند. در جلسه مشاوره اولیه، حتما از جراح خود بپرسید که جراحی شامل چه هزینه‌هایی می‌شود. این هزینه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
1. معاینه و آزمایش اولیه
2. تمام هزینه‌های مربوط به خود فمتولیزیک
3. قرارهای بعد از عمل و داروها
4. مراحل پیگیری در صورت نیاز.

خیر، شما برای انجام این عمل نیاز به بی‌هوشی ندارید و با قطره‌های بی‌حسی که در چشم ریخته می‌شود، هیچگونه دردی احساس نمی‌کنید.

حین عمل فمتولیزیک پزشک در چشم شما قطره بی‌حسی می‌ریزد؛ بنابراین هیچ دردی احساس نخواهید کرد، اما پس از عمل فمتولیزیک و سایر جراحی‌های لیزری چشم، اثر قطره بی‌حس‌کننده از بین می‌رود و ممکن است شما احساس ناراحتی در چشم خود داشته باشید و علائمی از قبیل، سوزش، خارش و حساسیت به نور را تجربه کنید. اما معمولا درد ناشی از این عمل خفیف است و با داروهای تسکین‌دهنده‌ای که پزشک تجویز می‌کند آرام می‌شود. درصورتی‌که درد غیرقابل تحملی را تجربه کردید با جراح خود تماس بگیرید.

حداقل پس از گذشت سه ماه از جراحی اجازه ندارید از لنزهای آرایشی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر باتوجه به شرایطتان با پزشک جراح خود صحبت کنید.

نتایج عمل در افراد مختلف متفاوت است. مثلا افرادی که نزدیک‌بینی متوسط دارند نتیجه عمل می‌تواند بسیار مثبت باشد، به‌نحوی که اصلا به عینک احتیاج نداشته باشند یا فقط حین رانندگی یا مطالعه به عینک احتیاج داشته باشند. درحالی که بعضی دیگر ممکن است کمتر مؤثر باشد و فقط ضرورت استفاده از عینک به حداقل برسد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل فمتولیزیک

  1. مینا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    بعد عمل فمتولیزیک چه عینکی باید استفاده کرد ؟! چه مدلی ؟!

    میشه لطفا پاسخ بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مینا عزیز
      پس از عمل لیزیک معمولا فرد به نور حساس بوده و باید از عینک‌های استاندارد آفتابی استفاده کند. عینک آفتابی با کاهش تابش نور مستقیم خورشید و محافظت از چشم‌ها در مقابل پرتوهای مضر UV و HEV کمک می‌کند.

  2. هادی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    ۱هفته پیش عمل فمتو لیزیک انجام دادم چشم راستم دید خوبی داره ولی چشم چپم یه کم تاره
    واینو بگم چشم چپم مادرزادی لرزش داره که وقتی چشم راستمو میبندم اون شروع به لرزیدن میکنه
    ممکنه قبل عمل اپتومتریک به خاطر لرزش نتونسته نمره درستی به دکتر اعلام کرده باشه!؟
    یا اگه اشتباهی شده باشه قابل اصلاح است؟یا این تاری درست میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممکن است شما پس از عمل فمتولیزیک تاری دید داشته باشید اما این موضوع مشکلی در انجام کارهای شما ایجاد نکند. این نوع تاری دید معمولا عادی می باشد و بعد از گذشت چند هفته از بین خواهد رفت. علت اصلی این مشکل این است که لیزر به سطح قرنیه تابیده شده و لایه ای نازک از آن را برداشته است.

    2. ناشناس گفت:

      سلام من دو روزه عمل فمتو لیزیک کردم الان شبا اطراف چراغ هاله ای مبینم و تار و نور سفید هم بصورت رنگین کمان مبینم خییییلی نگرانم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        تا دو هفته این علایم طبیعی است

  3. حسن گفت:

    سلام
    من هر دو چشمم انحراف به بیرون داشت، حدودا سال ۷۶ عمل جراحی کردم ، ولی دوباره برگشته ، و حدودا ۵ سال بعد از عمل عینکی شدم ، ولی دوباره انحراف چشمم برگشته، آیا با عمل لیزیک یا عمل دیگه میتونمم هم انحراف چشمم درمان کنم و هم از شر عینک خلاص بشم؟
    ۰۹۰۱۸۸۹۱۲۹۳
    جواب رو مسیج کنین ممنون میشم.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      باید معاینه شوید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید فوق تخصص چشم

  4. حسن گفت:

    سلام
    من هر دو چشمم انحراف به بیرون داشت، حدودا سال ۷۶ عمل جراحی کردم ، ولی دوباره برگشته ، و حدودا ۵ سال بعد از عمل عینکی شدم ، ولی دوباره انحراف چشمم برگشته، آیا با عمل لیزیک یا عمل دیگه میتونمم هم انحراف چشمم درمان کنم و هم از شر عینک خلاص بشم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      باید معاینه شوید و آزمایش های تکمیلی را انجام دهید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید دکتر چشم

  5. هما گفت:

    درود و عرض ادب
    جناب دکتر عمل فمتولیزیک برای افرادی که قوز قرنیه دارند هم کاربرد دارد؟ و این عمل فمتولیزیک چشمهایی که مشکل دور بینی و آستیگمات و نزدیک بینی توام دارند رفع میکند؟ باسپاس از حسن توجهتون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      گرفتن عکس های چشم و بررسی ضخامت قرنیه و میزان قوز قرنیه برای پاسخ به این سوال توسط متخصص چشم پزشکی مورد نیاز است.
      فوق تخصص چشم

    2. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام هما عزیز.
      عمل فمتولیزیک برای اصلاح و درمان نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و به طور کلی عیوب انکساری چشم کاربرد دارد.
      با اؤزوی سلامتی شما

  6. آوین گفت:

    مطالب بسیار عالی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  7. شهروند گفت:

    سلام . آیا عمل فمتولیزیک برای درمان نزدیک بینی برای کسی که ۴۸ سال دارد ، مناسب است ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر می‌رسد در صورت موافقت پزشک ایرادی ندارد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنیددکتر متخصص چشم

  8. علی گفت:

    محدودیت سنی داره ؟

  9. ثنا گفت:

    سلام، من دو هفته پیش عمل فمتولیزیک انجام دادم و دکتر هم روز بعد از عمل گفتن نتیجه عالی بوده. یک هفته بعد از عمل شروع کردم به استفاده از موبایل و لپ تاپ (روزانه حدود ۵ ساعت) و مشکلی هم ندارم، ولی نگرانم آسیبی به چشم هام برسه دوباره، ممکنه این اتفاق بیفته؟

  10. محسن گفت:

    سلام جناب دکتر ، من حدود ۵۰روز پیش عمل فمتولیزیک انجام دادم ، چشم راستم خیلیییی دیدش واضح و شفافه و عالیه ، اما چشم چپم یکم تاری دید داره که مهم نیست اما دوبینی ناجور داره که همین اعصابمو بهم ریخته. نمره چشمام قبل از عمل حدود ۴ بود و آستیگمات هم بودن ، الان بعد از عمل چشم راستم نمره‌اش شده ۰.۵ و چشم چپم نمره‌اش شده ۱.۷۵ !!!😭 خواهشاً راهنمایی کنید که آیا خوب میشه یا باید مجددا عمل کنم؟؟؟ خیلیییییییی از این بابت نگرانم و پشیمون که عمل کردم چون بنظرم عملم خوب انجام نشده😭😭😭 ضمنا من ۲۷سالم هست خواهشاً اگه میتونین راهنماییم کنین، دارم دق میکنم، اعصابم نابود شده، دوبینی‌ام جوریه که به هرچی نگاه میکنم ۲تا روی هم میبینمش و فاصله‌ام هرچی ازش بیشتر میشه دوبینیم هم بیشتر میشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دوبینی و تاری دید عارضه ای هست که به مرور از بین میره و اگه بیشتر از ۱۰ روز دیگه ادامه داشت به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید.
      متخصص چشم پزشکی

    2. سرور گفت:

      سلام، شما پیش کی عمل کردید؟