آستیگماتیسم چیست؟ علائم رایج آن و راه‌های درمان چشم آستیگمات

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آستیگماتیسم معمولا از بدو تولد همراه ماست. اما علائم اصلی آن چیست؟ در چه صورت به چشم پزشک مراجعه کنیم؟ آیا آستیگماتیسم باعث معافیت می‌شود؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
astigmatism

از قدیم گفته‌اند در شهر کوران یک چشم پادشاه است!‌ درست است که این ضرب‌المثلی بیش نیست اما واقعا قدر چشم را هم کسی می‌داند که آستیگمات است. آستیگماتیسم یک نقص بسیار شایع محسوب می‌شود. حتی شاید گذاشتن اسم نقص برای آن کمی بزرگ باشد. اما باز هم یکی از مشکلات اپتیکی قابل درمان محسوب می‌شود که سالانه عامل مراجعه بسیاری از افراد به چشم‌پزشک است.

آستیگماتیسم زمانی رخ می‌دهد که سطح جلویی چشم (قرنیه) یا عدسی داخل چشم دارای انحنای نامناسب باشد. به عبارتی به جای داشتن یک منحنی مانند یک توپ گرد، سطح آن تخم‌مرغی‌شکل است. این انحنای نامناسب باعث تاری دید در تمام فواصل می‌شود. اما آیا هر تاری دیدی نشانه‌ی آستیگماتیسم است؟ دیگر نشانه‌های رایج چشم آستیگمات چیست؟

آستیگماتیسم اغلب در بدو تولد وجود دارد و ممکن است همراه با نزدیک بینی یا دوربینی باشد. در بسیاری از موارد اما دیر تشخیص داده می‌شود یا باعث دیگر بیماری‌های چشم می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا علل، علائم و راه‌های درمان آستیگماتیسم را با دکترتو مرور کنید. درصورتی‌که شما هم علائم مشکوکی داشتید، برای مشاروه تلفنی یا مراجعه حضوری به‌راحتی از طریق دکترتو به بهترین چشم پزشکان ایران دسترسی پیدا کنید.

آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم یک نقص در انحنای قرنیه یا عدسی چشم شما است یا به عبارتی، وضعیتی است که در آن چشم شما، به‌خصوص قرنیه یا قسمت جلویی شفاف کره چشم، کاملا گرد نیست. آستیگماتیسم (به انگلیسی:astigmatism) یکی از بیماری های شایع چشم است. می‌توانید چشم طبیعی را شبیه توپ بسکتبال تصور کنید. با آستیگماتیسم، چشم بیشتر شبیه فوتبال آمریکایی (تخم‌مرغی‌شکل یا بیضی‌شکل) می‌شود.

به‌طور معمول قرنیه و عدسی در همه جهات صاف و منحنی هستند. این کمک می‌کند تا پرتوهای نور بر روی شبکیه در پشت چشم متمرکز شوند. اگر قرنیه یا عدسی شما صاف و منحنی یکنواخت و منظمی نداشته باشد، پرتوهای نور به‌درستی منکسر (خمیده) نمی‌شوند. در این حالت نور در یک جهت بیشتر از جهت دیگر خم می‌شود. این بدان معناست که تنها بخشی از یک شی در فوکوس است. این امر باعث تاری دید یا دیدی مبهم می‌شود. پزشکان به این مشکل عیوب انکساری می‌گویند. آستیگماتیسم همراه با نزدیک بینی یا دوربینی هم معمول است. این سه حالت را عیوب انکساری نامیده می‌شوند، زیرا دربرگیرنده بیماری‌هایی هستند که به‌خاطر نقص در نحوه خمش (انکسار) نور در چشم شما ایجاد می‌شوند.

زمانی‌که قرنیه شما دارای شکلی انحرافی است، آستیگماتیسم قرنیه دارید. هنگامی که شکل عدسی شما مخدوش است، آستیگماتیسم عدسی دارید. در هر صورت، دید شما برای اجسام دور و نزدیک تار یا مخدوش است.

بزرگسالان مبتلا به آستیگماتیسم ممکن است متوجه شوند که بینایی آنها آن‌طور که باید خوب نیست. اما کودکانی که علائم آستیگماتیسم دارند ممکن است ندانند که این بیماری را دارند. در نتیجه بعید است که از تاری دید یا تحریف بینایی خود شکایت کنند. آستیگماتیسم اگر درمان نشود، می‌تواند بر توانایی کودک برای پیشرفت در مدرسه و ورزش تأثیر بگذارد. بسیار مهم است که کودکان به‌طور منظم معاینه چشم داشته باشند. پس این معاینات را برای تشخیص آستیگماتیسم و سایر مشکلات بینایی در اسرع وقت انجام دهید.

astigmatism
سطح قرنیه چشم آستیگماتیسم مانند توپ فوتبال آمریکایی است.

علت اصلی آستیگماتیسم چیست؟

چشم دارای دو ساختار با سطحی منحنی است که نور را بر روی شبکیه خم می‌کند، که تصاویر را می‌سازد:

  • قرنیه، سطح جلویی شفاف چشم همراه با لایه اشکی
  • عدسی، ساختار شفافی در داخل چشم است که برای کمک به تمرکز چشم بر روی اجسام نزدیک، تغییر شکل می‌دهد.

در یک چشم کاملا سالم، هر یک از این عناصر دارای انحنای گرد است، مانند سطح یک توپ صاف. قرنیه یا عدسی با چنین انحنای تمام نور ورودی را به‌طور مساوی خم می‌کند (شکست می‌دهد) تا تصویری با فوکوس واضح مستقیما روی شبکیه در پشت چشم ایجاد کند.

آستیگماتیسم ناشی از انحنای نامنظم قرنیه یا عدسی چشم است. اگر قرنیه یا عدسی شما به‌طور یکنواخت خمیده نیست، پرتوهای نور به‌درستی منکسر نمی‌شوند. با آستیگماتیسم، دید در فواصل دور و نزدیک تار یا تحریف شده‌است.

آستیگماتیسم بسیار شایع است. پزشکان نمی‌دانند چرا شکل قرنیه یا عدسی در افراد مختلف متفاوت است. اما احتمال ابتلا به آستیگماتیسم تا مقدار زیادی ارثی است‌. اکثر مردم با آستیگماتیسم به دنیا می‌آیند، اما کارشناسان دلیل آن را نمی‌دانند. آستیگماتیسم همچنین می‌تواند پس از یک بیماری چشم، آسیب چشم یا جراحی ایجاد شود. به‌عنوان مثال بیماری قوز قرنیه می‌تواند با نازک‌ترکردن و مخروطی‌ترکردن قسمت جلویی چشم (قرنیه) باعث آستیگماتیسم شود. البته جالب است بدانید این یک افسانه است که آستیگماتیسم می‌تواند در اثر مطالعه در نور کم یا نشستن در فاصله‌ی خیلی نزدیک به تلویزیون ایجاد شود یا بدتر شود.

همان‌طور که قبلا هم گفته شد آستیگماتیسم ممکن است همراه با سایر عیوب انکساری هم رخ دهد که عبارت‌اند از:

  • نزدیک بینی: زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه بیش‌ازحد انحنا داشته یا کره چشم بلندتر از حد معمول باشد. در این حالت به جای تمرکز دقیق روی شبکیه، نور در جلوی شبکیه متمرکز می‌شود و باعث می‌شود اجسام دور، تار به نظر برسند.
  • دوربینی: زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه کمتر از حد معمول خمیده یا کره چشم کوتاه‌تر از حد معمول باشد. هنگامی که چشم در این حالت قرار دارد، نور در پشت شبکیه چشم متمرکز می‌شود، در نتیجه اجسام نزدیک، تار به نظر می‌رسند.

در اثر مطالعه در نور کم یا نشستن خیلی نزدیک به تلویزیون چشمان شما آستیگمات نمی‌شود یا آستیگماتیسم شما بدتر نمی‌شود.

علائم رایج آستیگماتیسم چیست؟

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که آستیگمات دارید؟ علائم آستیگماتیسم ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. برخی افراد هم اصلاً هیچ علامتی ندارند. علائم آستیگماتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاری دید یا تحریف دید،‌ اعوجاج یا دید تار در همه فواصل (دور یا نزدیک)
  • خستگی چشم
  • سردرد
  • چشمک زدن برای تلاش برای دیدن واضح
  • مشکل دید در شب
  • سوزش چشم

اگر این علائم را دارید ممکن است لزوماً آستیگماتیسم نداشته باشید. برخی از علائم ممکن است به دلیل سایر مشکلات سلامتی یا بینایی هم باشد. در این حالت باید به چشم پزشک مراجعه کنید. یک معاینه کامل چشم مشخص می‌کند که آیا شما چشم آستیگمات دارید یا خیر.

علائم آستیگماتیسم داری و نگران بیناییت هستی؟

همین الان از متخصص نوبت بگیر.

تشخیص آستیگماتیسم

علائم آستیگماتیسم به آرامی ظاهر می‌شود. اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید و یا علائم آستیگماتیسم را دارید، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. تشخیص آستیگمات باید تنها توسط چشم پزشک انجام شود.

به‌طور معمول چشم پزشک به‌عنوان بخشی از معاینه‌ی جامع (چکاپ‌های سالیانه)، چشم شما را از نظر آستیگماتیسم آزمایش می‌کند. بدین صورت که او از شما می‌خواهد که حروفی را روی نمودار چشمی بخوانید. این تست بینایی،‌ وضوح دید شما را در فواصل معین مشخص می‌کند.

astigmatism-vs-normal
تفاوت تصویری که یک چشم معمولی با یک چشم آستیگمات می‌بیند.

بینایی‌سنج چگونه آستیگماتیسم را آزمایش می‌کند؟

یکی از آزمایش‌های عینی که برای کمک به تشخیص آستیگماتیسم استفاده می‌شود، ابزار کوچک و دستی به نام رتینوسکوپ است که برای تابش پرتوی نور به چشم شما استفاده می‌شود. اپتومتریست از این ابزار برای آزمایش نحوه حرکت پرتو نور به محض ورود به چشم و انعکاس آن استفاده می‌کند.


دستگاه های اندازه‌گیری شماره چشم آستیگماتیسم

چشم پزشک ممکن است در طول معاینه‌ی چشم شما از چندین دستگاه زیر هم استفاده کند:

  • فوروتر: دکتر یک سری لنز جلوی چشمتان نگه می‌دارد تا شما با آنها نگاه کنید و از شما می‌پرسد که کدام یک دید شما را بهتر می‌کنند. بر اساس پاسخ های شما، پزشک لنزهایی را تعیین می‌کند که واضح‌ترین دید را ارائه می‌دهند.
  • کراتومتر: این دستگاه خمیدگی مرکز قرنیه یا انحنای قرنیه شما را اندازه‌گیری می‌کند و از این طریق شیب دارترین و صاف ترین منحنی ها را پیدا می‌کند. اندازه‌گیری‌ها به پزشک شما درباره شکل قرنیه و میزان تمرکز آن می‌گوید.
  • پزشک شما همچنین می‌تواند از یک اتورفرکتور برای تعیین لنزهای اصلاحی مورد نیاز شما استفاده کند. این دستگاه نور را به چشم شما می‌تاباند و نحوه تغییر آن را با جهش از پشت چشم اندازه‌گیری می‌کند. این تست به پزشک شما کمک می‌کندد که به چه لنزهایی نیاز دارید.
  • چشم پزشک ممکن است از توپوگرافی قرنیه هم استفاده کند. این فناوری دقیق‌ترین اطلاعات را در مورد شکل قرنیه شما می‌دهد. دکتر به شما می‌گوید به یک نقطه خاص نگاه کنید. در همین حال، دستگاه هزاران اندازه‌گیری کوچک را جمع‌آوری می‌کند. یک کامپیوتر نقشه رنگی قرنیه شما را از همین داده‌ها می‌سازد. اگر برای آستیگماتیسم یا آب مروارید برنامه جراحی داشته باشید، پزشک حتما از این دستگاه استفاده خواهد کرد.

این آزمایشات به چشم پزشک کمک می‌کند تا آستیگماتیسم شما را به‌طور دقیق تشخیص دهد و اندازه‌گیری کند. برای تشخیص آستیگماتیسم و تعیین نمره چشم باید به چشم پزشک مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان چشم آشنا شوید و از پزشک موردنظرتان نوبت اینترنتی بگیرید یا اینکه از خدمات مشاوره اینترنتی و تلفنی استفاده کنید.

اعداد در نسخه آستیگمات به چه معناست؟ نمره چشم من چند است؟

نسخه شما دارای حروف و اعداد زیر خواهد بود:

  • OD به معنای oculus dexter، چشم راست شما است.
  • OS به معنای oculus sinister، چشم چپ شما است.
  • OU به معنای oculus uterque، هر دو چشم است.

اعداد نسخه چشم‌پزشکی که دیوپتر نامیده می‌شوند، شامل این ۳ عدد هستند:

  1. عدد اول مربوط به چیزی به نام تصحیح کروی است:
    • اگر علامت منفی داشته باشد، شما نزدیک بین هستید.
    • اگر علامت مثبت وجود داشته باشد، دوربین هستید.
    • عدد بالاتر به معنای تاری دید است.
  2. عدد دوم تصحیح استوانه ای شما هستند. آستیگماتیسم شما به اندازه این عدد قوی است.
  3. سومین عدد، محل آستیگماتیسم روی قرنیه شماست.

برای مثال، نسخه‌ی “OD -1.00 x -2.00 x 155” به این معنی است که : چشم راست شما ۱ دیوپتر نزدیک بین و ۲ دیوپتر آستیگماتیسم در ۱۵۵ درجه روی قرنیه شما دارد.


انواع آستیگماتیسم

در یکی از دسته‌بندی‌ها، دو نوع اصلی به آستیگماتیسم قرنیه و عدسی تقسیم می‌شود:

  1. آستیگماتیسم قرنیه زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه شما دچار انحنا یا بی‌نظمی باشد.
  2. آستیگماتیسم عدسی زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی شما بد شکل باشد.

در تقسیم‌بندی دیگری آستیگماتیسم را بر مبنای محور دو خط کانونی به این دو دسته عمده تقسیم می‌شود:

۱. آستیگماتیسم منظم

در این نوع از آستیگماتیسم نقص بینایی در محورهای قائم به‌وجود می‌آید و اختلاف درجه بین محورها نود درجه است. به‌طورکلی سطح تقریبا یکدستی از قرنیه داریم. به عبارتی در آن قرنیه از یک جهت (به‌عنوان مثال فقط از جهت عمودی) بیشتر از طرف دیگر (مثلا افقی) خمیدگی دارد.

آستیگمات منظم به ۵ زیر گروه تقسیم می‌شود:

  • آستیگماتیسم مایوپی ساده: در آستیگماتیسم مایوپی ساده یک چشم بیمار مایوپ یا نزدیک بین بوده و دیگری سالم است.
  • آستیگماتیسم هایپرمتروپی ساده: آستیگماتیسم هایپرمتروپی یک چشم سالم و دیگری هایپرمتروپ یا دوربین است.
  • آستیگماتیسم مایوپی ترکیبی: در نوع آستیگماتیسم مایوپی ترکیبی، هر دو چشم نزدیک بین هستند.
  • آستیگماتیسم هایپرمتروپی ترکیبی: در آستیگماتیسم هایپرمتروپی ترکیبی، هر دو چشم دوربین هستند.
  • آستیگماتیسم مخلوط: در آستیگماتیسم مخلوط، یک چشم نزدیک بین بوده و چشم دیگر دوربین است.

نکات کمکی:

  • مایوپ یعنی نزدیک بین و هایپرمتروپی یعنی دوربینی
  • آستیگماتیمسی که به همراه دوربینی و یا نزدیک بینی است مرکب گفته می‌شود.
  • در آستیگماتیسم مخلوط میزان دوربینی و نزدیک بینی کمتر از میزان آستیگماتیسم و با نمره مخالف است.

۲. آستیگماتیسم نامنظم

میزان شیوع آستیگماتیسم نامنظم کم است. در این حالت سطح قرنیه صاف نیست و ناهمواری‌هایی در سطح قرنیه مشاهده می‌شود. این بی‌نظمی‌ها کار را برای درمان با عینک دشوار می‌کند.

astigmatism
تفاوت سطح قرنیه چشم آستیگمات با چشم معمولی در این تصویر مشخص است.

آستیگماتیسم در کودکان وجود دارد؟

بسیاری از نوزادان با آستیگماتیسم متولد می‌شوند و اغلب قبل از اولین سالگرد تولدشان از بین می‌رود. کودکی که مشکل بینایی درمان نشده دارد ممکن است در مدرسه با مشکل مواجه شود. چشم آستیگمات کودک اگر درمان نشود اغلب باعث تشخیص نادرست اختلال یادگیری در کودک شما می‌شود.

از آنجایی که کودکان معمولا نمی‌توانند تشخیص دهند که بینایی آنها مشکل دارد، یا علائم محدودی را تجربه می‌کنند، از حدود ۶ ماهگی به معاینات منظم چشم نیاز دارند. برای دسترسی به بهترین چشم پزشکان کودک می‌توانید از سایت دکترتو استفاده کنید.


چه کسانی در معرض خطر آستیگماتیسم هستند؟

آستیگماتیسم می‌تواند در هر سنی یعنی هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهد. اما در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، ممکن است خطر ابتلا به آستیگماتیسم بیشتر باشد:

  • سابقه خانوادگی آستیگماتیسم یا سایر اختلالات چشمی مانند قوز قرنیه
  • زخم قرنیه یا نازک شدن قرنیه شما
  • نزدیک بینی بیش از حد، که باعث تاری دید در فاصله دور می‌شود
  • دور بینی بیش از حد، که باعث ایجاد دید نزدیک تار می‌شود
  • سابقه انواع خاصی از جراحی چشم، مانند جراحی آب مروارید.

آستیگماتیسم چه عوارضی دارد؟

اگر چشم آستیگماتیک اصلاح نشود، تنبلی چشم ممکن است رخ دهد.

آستیگماتیسم ممکن است سبب اختلالات دیگر چشمی همچون دوربینی و نزدیک بینی شود. 

خستگی چشم،‌ سردرد و دیگر عوارض ناشی از مشکلات بینایی مانند خستگی و کلافگی یا تصادف همگی از عوارض آستیگمات محسوب می‌شوند.

روش‌های مختلفی برای درمان آستیگماتیسم وجود دارد. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان چشم آشنا شوید و از پزشک موردنظرتان نوبت اینترنتی بگیرید یا اینکه از خدمات مشاوره اینترنتی و تلفنی استفاده کنید.

آیا آستیگماتیسم قابل درمان است؟

بله. معمولاً می‌توانید آستیگماتیسم خفیف تا متوسط ​​را با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح کنید. در این حالت عینک یا لنز انحناهای ناهموار قرنیه و عدسی شما را جبران می‌کند و در نتیجه دید شما اصلاح می‌شود.

به‌طورکلی درمان‌های رایج آستیگمات را به ۲ دسته تقسیم می‌کنیم:

۱. عینک یا لنز

عینک‌های اصلاحی و لنزهای تماسی با تجویز پزشک رایج‌ترین و کم‌تهاجمی‌ترین درمان آستیگماتیسم هستند. عینک یا لنز تقریباً تمام موارد آستیگماتیسم را اصلاح می‌کند. حتی اگر آستیگماتیسم شما خفیف باشد و هیچ مشکل بینایی دیگری نداشته باشید، ممکن است به عینک هم نیاز نداشته باشید.

عدسی‌های عینک به گونه‌ای منحنی هستند تا شکل قرنیه یا عدسی که باعث تاری دید می‌شود را جبران کنند. اگر آستیگمات شدید دارید، ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا به استفاده از عینک عادت کنید. چند روز اول سعی کنید صبور باشید و در چند نوبت از روز اما پیوتسه عینک را امتحان کنید تا چشم شما به آرامی خود را تطبیق دهد. اما اگر بینایی شما بهتر نشد، از چشم پزشک خود بخواهید تا نسخه شما را بررسی کند.

لنزهای تماسی هم همانطور که گفته شد از رایج‌ترین درمان‌های آستیگمات هستند. اما شما به یک لنز مخصوص به خود نیاز دارید. پس در خصوص لنز مناسبتان باید حتما با چشم پزشک مشورت کنید.

زمانی تنها لنزهای سخت (RGP یا GP) تنها لنزهای تماسی مناسب برای آستیگماتیسم بودند. اما حالا این دیگر حقیقت ندارد. اکنون، لنزهای نرمی به نام لنزهای تماسی توریک هم می‌توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند. لنزهای توریک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر بار به همان نقطه برگردند. این لنزها ممکن است برای برخی افراد مناسب باشند. اگر آستیگماتیسم شدید دارید، لنزهای سفت یا عینک ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. چشم پزشک گزینه‌های لنز مناسبتان را با شما در میان می‌گذارد.

ارتوکراتولوژی (Ortho-K) چیست؟

ارتوکراتولوژی درمانی است که از لنزهای تماسی سفت و سخت برای اصلاح موقت انحنای نامنظم قرنیه استفاده می‌کند. در این درمان برای مدت زمان محدودی از لنزهای تماسی سفت و سخت استفاده خواهید کرد. می‌توانید آنها را در هنگام خواب بپوشید و سپس در طول روز آنها را بردارید. برخی از افراد هنگام انجام Ortho-K، در طول روز بدون لنزهای اصلاحی هم دید واضحی دارند. مزایای Ortho-K فقط در هنگام استفاده از آن وجود دارد. بینایی شما پس از توقف Ortho-K به حالت قبلی خود باز خواهد گشت.

۲. جراحی

در صورت داشتن آستیگمات شدید، پزشک ممکن است عمل چشم را توصیه کند. این جراحی‌ها شامل استفاده از لیزر برای تغییر شکل قرنیه است. این کار آستیگماتیسم شما را برای همیشه اصلاح می‌کند.

سه جراحی متداول برای آستیگماتیسم عبارتند از: ۱.کراتومیلئوزیس با لیزر درجا (عمل لیزیک یا LASIK)؛ ۲.کراتکتومی فوتورفرکتیو (عمل PRK)؛ ۳.کراتوتومی رادیال (RK). همه جراحی ها دارای خطراتی هستند. قبل از انجام عمل جراحی آستیگماتیسم با چشم پزشک خود در مورد خطرات و فواید آن صحبت کنید.

در کراتوتومی آستیگماتیک یا برش‌های شل‌کننده لیمبال،‌ جراح برش‌های کوچکی روی شیب‌دارترین انحناهای قرنیه شما ایجاد می‌کند. این عمل به نور اجازه می‌دهد تا با دقت بیشتری روی شبکیه چشم شما تمرکز کند.

به دنبال سریع‌ترین راه درمان آستیگماتیسم هستی؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

موارد خفیف آستیگماتیسم نیاز به درمان دارد؟

خیر. موارد خفیف آستیگماتیسم ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. پزشک ممکن است برای آستیگماتی که باعث مشکلات بینایی نمی‌شود، عینک یا لنز تجویز نکند. اما این بدین معنا نیست که شما نیازی به پیگیری درمان ندارید. برای اینکه مطمئن شوید که نمره چشمتان افزایش پیدا نکرده، به صورت مرتب و هر ۶ ماه یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید. هر گونه تغییرات در بینایی و یا تاری دید را هم به چشم پزشک گزارش دهید.

astigmatism-treatment
برای درمان مناسب چشم آستیگمات به چشم پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از آستیگماتیسم ممکن است؟

هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از آستیگماتیسم وجود ندارد. اگر در خطر ابتلا به قوز قرنیه هستید، بهتر است تا جایی که می‌توانید چشمان خود را مالش ندهید.

رد برخی موارد ورزش‌هایی برای تمرین چشم به شما پیشنهاد می‌شود. اغلب این ورزش‌ها برای تقویت عضلات چشم هستند و به اعتقاد چشم پزشکان تأثیری بر درمان آستیگماتیسم ندارند. اما ضرری هم ندارند و شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز آستیگمات آنها را انجام دهید.

یکی از تمرین‌های ورزشی برای جلوگیری از آستیگمات:

  1. انگشت شصت خود را ۱۰ سانتی متر جلوتر از صورت خود دقیقاً به موازات بینی نگه دارید.
  2. بدون برداشتن چشم از انگشت، به آرامی انگشت شصت را به پیشانی نزدیک کنید.
  3. مجدداً انگشت را به سمت عقب برده و به جای اولیه خود بازگردانید.

چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائمی دارید که لذت شما را کاهش می‌دهد یا در توانایی شما برای انجام کارهای روزمره اختلال ایجاد می‌کند، به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما آستیگماتیسم دارید یا خیر و اینکه این عیب انکساری تا چه میزان است. سپس او می‌تواند گزینه‌هایی را برای اصلاح بینایی به شما توصیه کند.

کودکان و نوزادان چند وقت یکبار باید توسط چشم پزشک معاینه شوند؟

کودکان ممکن است متوجه تاری دید خود نشوند یا نتوانند علائم خود را بروز دهند. بنابراین باید از نظر بیماری چشمی به صورت مرتب غربالگری شوند تا بینایی‌شان در سنین و فواصل زمانی زیر توسط متخصص اطفال، چشم پزشک، بینایی‌سنج مورد آزمایش قرار گیرد.

  • در دوران نوزادی
  • تا رسیدن به سن مدرسه
  • در طول سال‌های تحصیلی، هر ۱ تا ۲ سال.

نکته مهم:

نوزادتان تا قبل از سه ماهگی حتما یک بار باید معاینه چشم شوند. در این معاینه نوزادان از نظر مشکلات مادرزادی از جمله آب مروارید مادرزادی یا آب سیاه مادرزادی و سایر بیماری های مادرزادی چشم بررسی می‌شوند.

اگر نوزاد بعد از ۴ تا ۵ ماه انحراف چشم به خارج داشت مجددا به چشم پزشک اطفال مراجعه کنید.

بزرگسالان چند وقت یکبار باید به چشم پزشک مراجعه کنند؟

اکثر متخصصین چشم پزشکی توصیه می‌کنند که معاینه چشم هر سال یا هر دو سال یک بار انجام شود. البته این زمان به سن هم ربط دارد. افراد سالمند یا افرادی که مشکلات چشمی دیگری هم دارند هر ۶ ماه تا ۱ سال حتما به چشم پزشک مراجعه کنند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

حالا دیگر شما با آستیگماتیسم غربیه نیستید. پس توقع داریم که با دقت بیشتری بیماری چشمی آستیگمات را دنبال کنید و اگر علائمی مشکوک همچون تاری دید یا خستگی چشم داشتید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید.

در این مطلب سعی کردیم تمام سؤالات شما را جواب دهیم. اما در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید از دکترتو کمک بگیرید. دکترتو بهترین چشم پزشکان ایران را برای شما در یک مجموعه جمع‌آوری کرده تا بتوانید به راحت‌ترین حالت به آنها دسترسی پیدا کنید.

برای دریافت نوبت مطب بهترین دکترهای متخصص چشم پزشک در شهرهای ایران می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

دکتر چشم پزشک تهران

دکتر چشم پزشک شیراز

دکتر چشم پزشک اصفهان

دکتر چشم پزشک مشهد

دکتر چشم پزشک کرج

پرسش‌های متداول

آستیگماتیسم خطرناک نیست. به زبان ساده، آستیگماتیسم به این معنی است که سطح جلوی چشم یک فرد (قرنیه) انحنا دارد و بیشتر شبیه توپ راگبی است تا توپ فوتبال.

افراد دارای آستیگمات متوسط تا شدید قطعا به مدتی زمان برای تطبیق با عینک آستیگماتیسم نیاز دارند. حدود سه روز تا چند هفته طول می‌کشد تا به عینک جدید عادت شوید. همچنین ممکن است کاربر در چند روز اول استفاده از عینک کمی درد در چشم یا سردرد داشته باشد. اگر بعد از چند روز باز هم چشم درد داشتید،‌حتما با چشم پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز عینک شما را عوض کند.

لنزهای اصلاحی یا جراحی معمولاً می‌توانند بینایی شما را به حالت عادی برگردانند. البته هیچ راه شناخته شده‌ای برای جلوگیری از ایجاد آستیگماتیسم وجود ندارد.

آستیگماتیسم تا حدود زیادی به عوامل ارثی و ژنتیکی برمی‌گردد. به عبارتی این عیب انکساری مادرزادی است. اما ضعیف شدن چشم به مرور زمان و با توجه به عوامل مختلفی به وجود می‌آید. این مهم‌ترین تفاوت آستیگماتیسم و ضعیفی چشم است.

معافیت پزشکی چشم یکی از انواع معافیت‌های پزشکی است و هر ساله بسیاری از افراد به دنبال جوابی برای آن هستند. آسستیگماتیسم ساده، آستیگماتیسم ساده مخلوط با سیکلوپلژی کامل، آستیگماتیسم مرکب و آستیگماتیسم مرکب مخلوط با سیکلوپلژی کامل در لیست بیماری‌های چشم قرار می‌گیرند که باعث معافیت می‌شوند.
اما شماره چشم آستیگمات برای معافیت چقدر است؟
مشکل آستیگماتیسم ساده، مرکب و مخلوط با بیش از ۵ دیوپتر در یک چشم: معاف دائمی
آستیگماتیسم ساده مخلوط با سیکلوپلژی بالای ۵ دیوپتر: معافیت دائمی
آستیگماتیسم مرکب با مجموع دیوپتر ساده و مخلوط و مرکب بیش از ۵ دیوپتر در یک چشم: معافیت دائمی
آستیگماتیسم مرکب همراه با سیکلوپلژی کامل بیش از ۵ دیوپتر برای یک چشم: معافیت دائمی

آستیگمات به خودی خود از بین نمی‌رود. یا ثابت می‌ماند یا با افزایش سن بدتر می‌شود. در حالی که این واقعیت می‌تواند دلهره آور به نظر برسد، خبر خوب این است که به راحتی می‌توان آن را اصلاح کرد.

نمودار بینایی را دانلود و چاپ کنید.
نمودار را روی دیواری بدون پنجره قرار دهید.
یک صندلی را در فاصله 10 فوتی از دیوار قرار دهید. روی صندلی بنشین.
مطمئن شوید که نمودار در سطح چشم قرار دارد.
یک چشم را بپوشانید.
کوچکترین حروفی را که می‌توانید به وضوح ببینید بخوانید.
با چشم دیگر تکرار کنید.

آیا برای آستیگماتیسم همیشه عینک لازم است؟ نه همیشه، برخی از آستیگمات‌ها بسیار خفیف هستند که در این مواقع با مشورت چشم پزشک می‌توانید موقع مطالعه یا تماشای تلویزیون یا کار با موبایل از عینک آستیگمات استفاده کنید. گاهی هم آستیگماتیسم فقط در یک چشم رخ می‌دهد در حالی که چشم دیگر دید واضحی دارد.

در صورت عدم درمان، آستیگماتیسم ممکن است باعث خستگی چشم، سردرد و تاری دید شود. اگر آستیگماتیسم دارید، ممکن است اشیا را در دور یا نزدیک با نوعی اعوجاج یا عدم وضوح بینید. با توجه به علائم آستیگمات بودن چشم، لطفا به چشم پزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید.

آستیگماتیسم تقریباً همیشه در هر دو چشم رخ می‌دهد. این عارضه می‌تواند تنها در یک چشم رخ دهد، اما معمولاً نتیجه‌‌ی یک آسیب فیزیکی است.

آستیگماتیسم تنها با معاینه چشم تشخیص داده می‌شود. یک معاینه کامل چشم شامل یک سری آزمایش برای بررسی سلامت چشم و انکسار است که تعیین می‌کند چشم‌ها چگونه نور را خم می‌کنند. چشم پزشک شما ممکن است از ابزارهای مختلفی استفاده کند، نورهای روشن را مستقیماً به سمت چشمان شما نشانه بگیرد و از شما بخواهد که از طریق چندین عدسی نگاه کنید.

با جراحی لیزیک، بیماران می‌توانند بدون نیاز به عینک یا لنز، دید بهتری داشته باشند. عمل لیزیک نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را اصلاح می‌کند. در صورت نیاز به لیزیک، با متخصص چشم پزشک با تجربه در تماس باشید.

به‌طورکلی، بیشتر کودکان با مرور زمان نیاز به عینک کمتری خواهد داشت. چرا که شرایط بینایی اولیه ناشی از تغییر در شکل چشم در طول رشد است و با رشد کودکان، شکل چشم آنها تثبیت می‌شود.

عینک برای آستیگماتیسم شامل یک عدسی استوانه‌ای ویژه برای جبران نحوه عبور نور از قرنیه است. به‌طورکلی، لنز تک دید تجویز می‌شود، اما در برخی از بیماران بالای 40 سال، چشم پزشک ممکن است دو کانونی را توصیه کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “آستیگماتیسم چیست؟ علائم رایج آن و راه‌های درمان چشم آستیگمات”

  1. سیامک گفت:

    سلام من یک ماهه عمل لازک انجام دادم اما بعد عمل استیگمات چشام بالا رفته ایا طبیعیه از بین میره؟؟