عمل کاشت لنز ، احیای سلامت و زیبایی چشم‌ها!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمانی که عمل‌ لیزری نتواند عیوب انکساری چشم را درمان کند کاشت لنز به کمک شما می‌آید و با قراردادن لنز دائمی در داخل چشم، عیب را اصلاح می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 18 دقیقه
Intraocular Lens Implants

همه ما ممکن است در طول زندگی خود کم و بیش با مشکلات انکساری چشم دست و پنجه نرم کنیم و برای حل مشکل خود از روش‌های مختلفی اقدام می‌کنیم. اولین و ساده‌ترین راه برای رسیدن به دید بهتر، استفاده از عینک است، اما عینک کم‌و‌بیش روی ظاهر ما تأثیر می‌گذارد که ممکن است مطلوب و دل‌خواه ما نباشد. راه بعدی استفاده از لنز چشم است، اما لنزهای تماسی هم مشکلات خاص خود را به‌همراه دارند که این ضعف چشم را به یک ناراحتی و نارضایتی تبدیل می‌کند. کاشت لنز یک جراحی درمانی برای رفع عیوب انکساری چشم است که طیف وسیعی از عیوب بینایی را اصلاح می‌کند. عمل لنز داخل چشمی یک روش دائمی با کمترین میزان خطر است و بدون تاثیرات نامطلوب روی ظاهر شما، همه این مشکلات را حل می‌کند.

اما آیا همه ما می‌توانیم از این روش عالی برای اصلاح مشکل بینایی خود استفاده کنیم؟ مزایا و عوارض عمل لنز داخل چشمی چیست؟ چه کسانی نمی‌توانند از این عمل استفاده کنند؟ لیزیک بهتر است یا کاشت لنز؟ در ادامه به بررسی صفر تا صد عمل لنز داخل چشمی می‌پردازیم و به همه سؤالات شما پاسخ می‌دهیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اگر مایل به انجام این عمل هستید و اطلاعات کافی در مورد آن ندارید، پیشنهاد می‌کنم از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو با بهترین متخصصین چشم پزشک کشور استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر آشنایی با پزشکان برتر می‌توانید به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرید یا در سریع‌ترین و راحت‌ترین شکل ممکن با پزشک موردنظرتان مشورت کنید.

عمل لنز داخل چشمی چیست؟

کاشت لنز (IOL) در واقع قرار‌دادن یک لنز در داخل چشم به‌جای قراردادن آن بر روی سطح چشم (لنز تماسی) است. عمل لنز داخل چشمی می‌تواند طیف وسیع‌تری از مشکلات بینایی را نسبت به سایر جراحی‌های بهبود بینایی اصلاح کند. از لنزهای دائمی می‌توان برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و ​​پیرچشمی استفاده کرد. با این حال، معمولا از کاشت لنز بیشتر برای درمان آب مروارید استفاده می‌شود.

انداز لنز دائمی تقریبا یک‌سوم یک سکه است و از نظر ظاهری در مرکز شبیه یک دایره‌ است و در دو طرف خود دارای بازوهایی به نام هپتیک است که آن را در جای خود نگه می‌دارد.


انواع عمل چشم برای درمان عیوب انکساری

هر چشم یک عدسی دارد که شبیه پنجره‌ای از جنس پروتئین شفاف و آب است و پشت مردمک قرار می‌گیرد. نور پس از عبور از قرنیه کمی متمرکز می‌شود و از مردمک چشم عبور کرده و به عدسی می‌خورد. عدسی نور را روی شبکیه چشم متمرکز می‌کند و شبکیه درنهایت تصویر را به مغز می‌فرستد.

با افزایش سن، پروتئین‌های عدسی تغییر می‌کنند و علاوه‌براینکه انعطاف عدسی کم می‌شود، ممکن است قسمت‌هایی از عدسی شما کدر ‌شود. این کم‌شدن انعطاف عدسی باعث مشکلات مختلفی مانند دوربینی یا نزدیک بینی چشم می‌شود و کدرشدن عدسی باعث ایجاد آب مروارید می‌شود. عیوب چشمی را می‌توان از طریق انواع عمل چشم مثل لیزیک، لازک، اپی لازک، PRK، فمتولیزیک، فمتواسمایل، ALK و غیره رفع کرد. اما کاشت لنز دائمی یکی از درمان‌های مؤثر است که نسبت به سایر روش‌های عمل چشم طیف وسیع‌تری از مشکلات بینایی را اصلاح می‌کند و به‌طور ویژه بهترین روش برای درمان آب‌مروارید است. عمل لنز داخل چشمی بیشتر برای افرادی استفاده می‌شود که شماره چشمشان خارج از محدوده‌ی قابل‌اصلاح با عمل‌های لیزری است.

Intraocular Lens Implants
لنز داخل چشمی نوعی لنز دائمی است که برای رفع عیوب انکساری شدید چشم و آب مروارید استفاده می‌شود.

انواع لنز داخل چشمی برای اصلاح ضعف شدید چشم

لنز دائمی یا IOL از پلاستیک شفاف ساخته شده‌است و چندین نوع مختلف از آن وجود دارد:

۱. لنز دائمی مونوفوکال (تک کانونی)

این لنز داخل چشمی متداول‌ترین گزینه‌ی مورداستفاده در کاشت لنز است. برخلاف عدسی طبیعی چشمتان که می‌تواند برای کمک به تمرکز چشم شما کشیده یا خم شود‌، این لنز دائمی در یک فاصله ثابت، متمرکز می‌ماند یعنی اگر شما از فاصله دور تمرکز کنید تا چیزی ببینید ممکن است بتوانید اجسام دور را ببینید اما برای خواندن یا دیدن اجسام نزدیک به عینک نیاز دارید.

لنز داخل چشمی مونوفوکال می‌تواند برای تصحیح بینایی در زمینه نزدیک‌بینی، دوربینی یا اصلاح تک‌بینی استفاده شود. قبل از تأیید لنزهای چند کانونی و سازگار، بسیاری از بیماران یک چشم را برای فاصله نزدیک (معمولا خواندن) و چشم دیگر را برای دید از راه دور با استفاده از ایمپلنت‌های مونوفوکال اصلاح می‌کردند. امروزه با اینکه روش‌های پیشرفته‌تری مثل لنز چندکانونی و انطباق پذیر ارائه شده‌است، لمل اکثر بیماران همچنان این گزینه را انتخاب می‌کنند، به‌خصوص اگر بینایی بیمار به‌طورطبیعی یا پس از لیزیک یا سایر روش‌های اصلاح بینایی لیزری مونویژن داشته باشد.

ایمپلنت‌های مونوفوکال یک عمل جراحی انکساری است که می‌تواند به اصلاح دید شما در موارد زیر کمک کند:

  • نزدیک بینی
  • دوربینی
  • پیرچشمی (مشکل تمرکز از نزدیک که از حدود ۴۰ سالگی شروع می‌شود)
  • مونویژن (یک چشم برای فاصله دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می‌شود)
  • آستیگماتیسم (تاری دید)
  • آب مروارید.
multi focal Intraocular Lens Implants
لنزهای دائمی چندکانونی مانند عدسی عینک نقاط مختلف را دراند که نور را در ثسمت‌های مختلف شبکیه متمرکز می‌کند.

۲. لنز چند کانونی

لنز دائمی چند کانونی مانند عینک‌هایی که عدسی‌های دو کانونی دارند، دارای قسمت‌هایی است که به شما کمک می‌کند اشیا را در فواصل مختلف ببینید. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا مغز شما با این چندکانونی‌بودن سازگار شود و دید شما طبیعی به نظر برسد. گاهی اوقات این مسئله می‌تواند در شب باعث ایجاد هاله یا تابش خیره‌کننده شود. این مشکل را لنزهای تک کانونی ندارند.

جراح شما باید این عوارض جانبی را با شما در میان بگذارد تا به شما در تصمیم‌گیری درمورد انتخاب این گزینه کمک کند. تنها مزیت لنز چند کانونی کاهش یا رفع نیاز به عینک مطالعه است. کاشت لنز چند کانونی آستیگماتیسم را کاهش نمی‌دهد. برای بیمارانی که کاشت لنز چند کانونی دارند، برش‌های لیمبال ممکن است به کاهش آستیگمات کمک کند. (عینک و لنزهای تماسی هم گزینه‌هایی هستند که ممکن است آستیگماتیسم را در آن چشم کاهش دهد یا اصلاح کند). این کاشت می‌تواند برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و پیرچشمی استفاده شود.

types of Intraocular Lens Implants
لنزهای دائمی انواع مختلفی دارند و برای رفع عیوب انکساری مختلف استفاده می‌شوند.

۳. لنز دائمی سازگار (انطباق‌پذیر)

لنز سازگار انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و شبیه عدسی طبیعی شما عمل می‌کند و می‌تواند در بیش از یک فاصله فوکوس کند. با این نوع کاشت لنز کمتر به عینک مطالعه نیاز پیدا می‌کنید.

کاشت لنز سازگار برای زمانی طراحی شده‌است که بیمار سعی می‌کند از نزدیک برای مطالعه تمرکز کند. از آنجایی که لنزهای سازگار مانند کاشت لنز تک کانونی فقط یک نقطه فوکوس دارد ممکن است احساس ایجاد هاله یا احساس تابش خیره‌کننده در شب داشته باشید. در برخی از بیماران، ایمپلنت‌های سازگار تأثیر متغیری بر توانایی بیمار برای خواندن بهتر از نزدیک دارند.

کاشت لنز دائمی سازگار باعث کاهش آستیگمات نمی‌شود. برای بیمارانی که کاشت لنز مناسب دارند، برش‌های لیمبال ممکن است به کاهش آستیگماتیسم کمک کند. عینک و لنزهای تماسی هم ممکن است گزینه‌هایی باشند که ممکن است آستیگماتیسم را در آن چشم کاهش دهند یا اصلاح کنند. این کاشت می‌تواند برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی، پیرچشمی و آب مروارید استفاده شود.

toric multifocal intraocular lense
لنز دائمی توریک را می‌توان برای رفع انواع عیوب چشم استفاده کرد.

۴. لنز توریک (Toric)

اگر چشم شما آستیگماتیسم است دید شما در تمام نقاط تار است. این لنز دائمی، آستیگماتیسم را کاهش می‌دهد؛ بنابراین بعد از عمل لنز داخل چشمی نیازی به عینک نخواهید داشت.

بر خلاف لنز مونوفوکالیک، لنز Toric به جای یک نقطه فوکوس دو نقطه فوکوس دارد. لنز دائمی توریک می‌تواند آستیگماتیسم شما را شبیه عینک کاهش دهد، اما چون داخل چشم شما قرار دارد، آستیگماتیسم شما برای همیشه اصلاح می‌شود. لنز دائمی Toric باید به درستی قرار گیرد تا بتواند با موفقیت آستیگماتیسم را اصلاح کند.

ایمپلنت توریک یک روش جراحی انکساری است که می‌تواند به اصلاح دید شما در موارد زیر کمک کند:

  • نزدیک بینی
  • دوربینی
  • آستیگماتیسم (تاری دید)
  • پیرچشمی (مشکلات خواندن)
  • عمل جراحی آب مروارید.

توجه: ایمپلنت‌های Toric هیچ تأثیری در اصلاح مشکلات خواندن پیش چشمی ندارند، مگر اینکه لنز Toric برای فوکوس مونویژن (monovision) تنظیم شده باشد. یعنی شما باید کاندید مناسبی برای مونویژن باشید.


ایمپلنت فاکیک (Phakic)

کاشت لنز فاکیک یا ایمپلنت فیکیک نوعی عمل لنز داخل چشمی است که جراح بدون اینکه لنز طبیعی چشم را خارج کند یا به آن دست بزند، از طریق یک برش روی قرنیه یک لنز دائمی مخصوص جلوی لنز طبیعی اضافه می‌کند و عیب انکساری آن را برطرف می‌کند. توجه کنید که این نوع کاشت لنز نمی‌تواند برای درمان آب مروارید استفاده شود؛ چراکه لنز جدید جایگزین لنز کدر نمی‌شود و جلوی آن قرار می‌گیرد.

ایمپلنت فاکیک از دو نوع لنز دائمی استفاده می‌کند:

  • لنزهای اتاق قدامی: این لنز پشت قرنیه و جلوی عنبیه (قسمت رنگی چشم) قرار می‌گیرد. این لنزها شامل دو نوع انعطاف‌ناپذیر و تاشو هستند. نوع انعطاف‌ناپذیر آن شامل آرتیزان و وریسایز (Artisan و Verisyse) است و نوع انعطاف‌پذیر آن (تاشو) شامل آرتیفلکس و وریفلکس (Artiflex و Veriflex) است.
  • لنزهای اتاق خلفی: این لنز روی عدسی بیمار و پشت عنبیه قرار می‌گیرد. این نوع لنز جدیدترین نوع لنز فیکیک است و از طرف FDA برای اصلاح طیف وسیع نزدیک‌بینی تأیید شده‌است.
phakic implants
در عمل لنز فاکیک، لنز طبیعی چشم خارج نمی‌شود و لنز فاکیک با استفاده از برشی روی لنز طبیعی چشم قرار می‌گیرد. این لنز برای ّمروارید کاربرد ندارد.

عمل لنز داخل چشمی همزمان با عمل آب مروارید (جراحی کاتاراکت)

آب مروارید در واقع کدر‌شدن عدسی کریستالی چشم است. وقتی عدسی دچار آب‌مروارید می‌شود اشیاء تار به نظر می‌رسند یا رنگ اجسام قهوه‌ای و در هاله‌ای تیره به نظر می‌رسد. از آنجایی که روی لنز لایه‌ای نیست، نمی‌توان آن را با لیزر یا قطره چشم پاک کرد. در حقیقت راه‌های زیادی برای درمان آب مروارید وجود ندارد به جز عمل. عمل آب مروارید شامل برداشتن لنز کدر و جایگزینی آن با یک لنز داخل چشمی از جنس پلاستیک است. هر دو مرحله به‌طور‌کلی همزمان انجام می‌شوند.

انواع مختلفی از لنز دائمی برای کمک به تصحیح بینایی شما وجود دارد که همه آنها را می‌توان برای جراحی چشم آب مروارید به استثنای ایمپلنت فاکیک انجام داد.

جراح چشم، لنز داخل چشمی شما را از طریق اندازه‌گیری‌های ویژه بر حسب طول و انحنای چشم و اجزای آن محاسبه می‌کند، سپس در فرمول کامپیوتری خاصی وارد می‌کند تا لنز اختصاصی چشم شما را بتوانند تولید کنند و در حین عمل آب‌مروارید از آن استفاده کنند.

لنزهایی که سازمان FDA برای جراحی آب مروارید تأیید کرده‌است عبارت‌اند از:

  • کاشت لنز توریک
  • کاشت لنز چندکانونی
  • کاشت لنز سازگار (انطباق پذیر)
  • کاشت لنز مونوفوکال.

یکی از کاربردهای اصلی کاشت لنز در درمان آب مروارید است. از بین انواع لنزهای دائمی فقط از لنز فاکیک نمی‌توان برای عمل آب مروارید استفاده کرد.

لنزهای دائمی برای درمان دوربینی و نزدیک بینی

دوربینی و نزدیک‌بینی از جمله شایع‌ترین عیوب انکساری چشم هستند. در نزدیک‌بینی فرد می‌تواند اشیاء نزدیک را ببیند اما نور ورودی از اشیاء دور را نمی‌تواند به‌خوبی متمرکز کند و فرد در دیدن اشیاء دور دچار مشکل می‌شود. در دوربینی هم برعکس نزدیک‌بینی فرد نور ورودی از اشیاء دور را به‌درستی متمرکز می‌کند و تصویر واضحی ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند نور ورودی از اشیاء نزدیک را به‌درستی پردازش کند.

روش‌های مختلفی برای درمان دوربینی و نزدیک‌بینی وجود دارد. انواع عمل چشم مانند لیزیک، لازک، پی‌آر‌کی و غیره از جمله گزینه‌های روی میز هستند. اما گاهی شماره‌ی چشم خیلی بالاست و ضعف چشم شدید است. در این حالت بیمار عموما کاندیدای مناسبی برای عمل‌های لیزری نیست. در این حالت شما می‌توانید از انواع لنز دائمی برای اصلاح دوربینی و نزدیک‌بینی استفاده کنید. این روش‌ها هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که می‌توانید با مشورت چشم پزشک و میزان راحتی خودتان یکی از آنها را برای عمل لنز داخل چشمی خود استفاده کنید.


استفاده از لنزهای دائمی برای آستیگماتیسم امکان‌پذیر است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم لنز دائمی توریک به صورت تخصصی برای اصلاح آستیگماتیسم طراحی شده‌است. برخی از لنزهای دائمی مثل مونوفوکال و فیکیک درصورتی که درست جای‌گذاری شوند می‌توانند به اصلاح آستیگماتیسم کمک کنند. اما برخی لنزهای دائمی دیگر مثل لنز دائمی چندکانونی و لنز سازگار به‌صورت عادی نمی‌توانند آستیگماتیسم را درمان کنند مگر در شرایطی خاص!

Intraocular Lens Implants
کسانی که عیوب انکساری شدید دارند و واجد شرایط عمل‌های لیزری نیستند، می‌توانند از لنزهای دائمی استفاده کنند.

چه کسانی می‌توانند از عمل کاشت لنز استفاده کنند؟

روش‌های کاشت لنز به‌طورکلی برای افرادی که دارای عیوب چشمی خارج از محدوده‌ی قابل‌اصلاح با روش‌های عمل لیزری هستند در دسترس است، یعنی افرادی که:

  • سطوح متوسط ​​تا زیاد آستیگماتیسم (بین ۰.۵ و ۶.۰ دیوپتر) 
  • دوربینی شدید یا خفیف (۵.۰+ تا ۰.۱۰+ دیوپتر)
  • نزدیک بینی شدید یا خفیف (-۳ تا -۲۰ دیوپتر)
  • آب مروارید.

یعنی افرادی که دارای درجه بالایی از نزدیک بینی، دوربینی یا دیگر عیوب انکساری چشم هستند و نمی‌توانند از لیزیک و سایر روش‌های عمل لیزری چشم استفاده کنند، می‌توانند از کاشت لنز بهره‌رببرند.

می‌خوای عمل کاشت لنز انجام بدی؟

قبلش با بهترین متخصصان مشورن کن.


چه کسانی نمی‌توانند عمل کاشت لنز داشته باشند؟

لنز دائمی به کسانی توصیه می‌شود که شماره چشم‌شان بیشتر یا کمتر از محدوده قابل‌اصلاح با جراحی‌های لیزری مثل لیزیک، لازک، فمتولیزیک و غیره باشد. یعنی اگر مشکل انکساری چشم شما با روش‌های جراحی لیزری قابل‌درمان باشد، نمی‌توانید از عمل لنز داخل چشمی استفاده کنید.

اگر نمی‌دانید واجد شرایط کاشت لنز هستید یا نه یا نمی‌دانید کدام روش درمانی و عمل چشم برای شرایط شما مناسب‌تر است، فقط یک چشم پزشک می‌تواند شما را به‌درستی راهنمایی کامل کند. با استفاده از مشاوره تلفنی و آنلاین دکترتو، دکتر شما فقط چند دقیقه از شما فاصله دارد.

قبل از عمل کاشت لنز چه اقداماتی لازم است؟

اگر شما با مشورت چشم پزشکتان به این نتیجه برسید که کاندیدای عمل لنز داخل چشمی هستید، قبل از جراحی، باید قرار ملاقاتی را با جراح خود برای معاینه چشم‌تان تعیین کنید. در این جلسه، جراح به شما متذکر می‌شود که چگونه برای جراحی آینده خود آماده شوید. شما قبل از عمل کاشت لنز باید:

  • استفاده از لنزهای تماسی را متوقف کنید.
  • برای کاهش علائم خشکی چشم از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید.
  • چهار بار در روز از اشک مصنوعی استفاده کنید.

نحوه انجام عمل کاشت لنز

جراحی معمولا با داروهای آرام‌بخش و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و در بیشتر موارد، حین عمل هیچ دردی احساس نمی‌کنید. در ادامه عمل کاشت لنز را مرحله‌به‌مرحله برای شما توضبحخواهیم داد:

  • شما باید روی صندلی جراحی به حالت افقی قرار بگیرید و یک بالش مخصوص سر شما را راحت و بی‌حرکت نگه می‌دارد.
  • جراح از قطره‌های بی‌حس‌کننده برای بی‌حس‌کردن چشم‌ها استفاده می‌کند. ممکن است در طول جراحی از قطره‌های دیگری هم استفاده شود.
  • گاهی اوقات یک تزریق نسبتا بدون درد در اطراف یا پشت چشم برای جلوگیری از حرکت چشم انجام می‌شود.
  • شما احساس آرامش و خواب‌آلودگی خواهید کرد و در حین جراحی دردی را تجربه نمی‌کنید.
  • جراح یک حلقه مخصوص قرار می‌دهد که به آرامی روی چشم فشار می‌آورد تا قرنیه را صاف کند و چشم را ثابت نگه دارد. این فشار، یا مکش، ممکن است ناراحت‌کننده باشد و دید شما را تیره کند. اما این حالت موقتی است.
  • برای جلوگیری از پلک‌زدن، یک اسپکولوم در داخل چشم قرار داده می‌شود.
  • قطره‌های بی‌حس‌کننده دوباره حین عمل استفاده می‌شود.
  • در اکثر جراحی‌ها، جراح چشم برای دسترسی به آب مروارید از ابزار اولتراسونیک دستی برای ایجاد ریز برش در قرنیه استفاده می‌کند.
  • در برخی از جراحی‌های آب مروارید، جراح از فناوری لیزر برای ایجاد برش استفاده می‌کند.
  • بعد از اینکه برش ایجاد شد، جراح در مرحله بعدی از یک میکروپروب برای شکستن آب مروارید استفاده می‌کند و در صورت نیاز آن را خارج می‌کند.
  • هنگامی که برش ایجاد شد و در صورت لزوم لنز طبیعی برداشته شد، لنز مصنوعی از طریق برش به چشم منتقل می‌شود. در مورد لنزهای فاکیک که لنز طبیعی چشم برداشته نمی‌شود، لنز مصنوعی مقابل لنز اصلی قرار می‌گیرد.
  • برای محافظت از محل قرارگیری، ابتدا لنز تا می‌شود. زمانی که لنز در جای خود قرار گرفت، باز شده و در موقعیت مناسب در داخل چشم ثابت می‌شود.
  • بعد از کاشت لنز در جای خود، مکش خاموش می‌شود و حلقه برداشته می‌شود.
  • از آنجایی که این یک روش کم‌تهاجمی است، ریز برش معمولا بدون نیاز به بخیه بهبود می‌یابد.
  • کل این روش برای هر چشم تقریبا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • پس از اتمام عمل، چشم شما با بانداژی پوشانده می‌شود که معمولا بعد از چند ساعت می‌توان آن را برداشت.

از آنجایی که بیهوشی عمومی فقط در مواردی نادر ضروری است، اکثر بیماران می‌توانند ظرف دو تا سه ساعت پس از عمل به خانه برگردند. بعد از جراحی نمی توانید رانندگی کنید، لطفا با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود هماهنگ کنید تا شما را پس از عمل به خانه برگرداند.

 iol Implants surgery
برای قرار دادن لنز دائمی داخل چشم، پزشک لنز را به‌صورت تاشده از برش کوچکی وارد چشم می‌کند، سپس لنز باز شده و در جای خود قرار می‌گیرد.

شرایط بعد از عمل کاشت لنز

زمان بهبودی چشم پس از عمل لنز داخل چشمی معمولا یک یا دو روز است، اما شرایط هر فرد منحصر‌به‌فرد است و بهبودی به سلامت زیربنایی چشم و سهولت جراحی شما بستگی دارد.

علاوه‌بر‌این چون یک عنصر غیرطبیعی به بدن شما وارد شده‌است، جراح باید به‌صورت منظم شما را ویزیت کند تا بتواند به وضعیت بهبود و سلامت شما نظارت کند.

پس از جراحی ممکن است چشمان شما تا حدودی احساس درد و سوزش داشته باشد یا احساس تاری دید داشته باشید. همه این موارد طبیعی است. این علائم بهبود می‌یابند و سوزش ظرف چند روز کاهش می‌یابد. از طرفی ممکن است چشمان شما کمی متورم شده باشد و لکه‌های قرمزی را روی سفیدی چشم خود مشاهده کنید، اما این علائم هم ظرف چند هفته پس از جراحی ناپدید می‌شوند.

عمل کاشت لنز برای هر چشم تقریبا ۱۵ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد و با استفاده از قطره‌های بی‌حس‌کننده انجام می‌شود و به یک تا دو روز زمان برای بهبودی نیاز دارد.

مراقبت‌های بعد از عمل لنز داخل چشمی

جراحی کاشت لنز دائمی بسیار پیشرفته است و با نوآوری‌های تکنولوژیکی در کنار توانایی‌های جراحان زبردست، نتایج قابل توجهی را ارائه می‌دهد. با این حال، کاشت لنز ورود یک ماده غیرطبیعی به چشم است و خطرات جانبی خاصی را به همراه دارد.

شما به عنوان یک بیمار تشویق می‌شوید سخت‌ترین پروتکل را دنبال کنید تا اطمینان حاصل کنید به نتایج مطلوب دست یافته‌اید. دید شما ممکن است تا شش هفته پس از جراحی تار شود، اما معمولا این حالت از بین می‌رود. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، ممکن است پس از جراحی کمی احساس ناراحتی کنید. به مراقبت و دستورالعمل‌های زیر توجه کنید تا کمترین میزان درد و ناخوشی را احساس کنید:

  • چشم‌های خود را مالش ندهید و به پلک‌هایتان فشار نیاورید.
  • به‌خاطر استفاده از داروهای بی‌حسی تا چند ساعت بعد از جراحی ممکن است احساس خواب‌آلودگی داشته باشید.
  • در اسرع وقت پس از جراحی، کمی بخوابید و حتما از محافظ چشم استفاده کنید. به مدت یک هفته پس از جراحی، هنگام خواب یا هنگام چرت‌زدن از محافظ چشم استفاده کنید.
  • وقتی بیدار شدید، داروها و قطره‌های چشمی تجویز‌شده را مصرف کنید. توجه داشته باشید، داروها ممکن است باعث سوزش چشم شما شوند.
  • قبل از استفاده از قطره‌های چشم دست‌های خود را بشویید و مراقب باشید قطره‌چکان در تماس با چشم نباشد.
  • برای بررسی فشار چشم و علائم عفونت یا التهاب، روز بعد از جراحی، باید با جراح چشم خود ملاقات کنید.
  • اگر درد شدید، احساس ازدست‌دادن بینایی یا ترشحی غیر عادی دارید با جراح خود تماس بگیرید.
  • تا دو هفته پس از جراحی از شنا‌کردن یا استفاده از جکوزی، سونا یا هر مکانی از آب تصفیه‌شده استفاده می‌کند، خودداری کنید.
  • می‌توانید ورزش معمولی را از سر بگیرید، اما برای ورزش‌های تماسی مثل فوتبال، بسکتبال و هرنوع ورزشی که احتمال تماس یک جسم با چشم وجود دارد، از محافظ چشم تا سه ماه پس از جراحی استفاده کنید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی از آرایش چشم خودداری کنید.
  • لوازم آرایشی جدید بخرید تا از پخش باکتری‌ها در اثر استفاده از محصولات آلوده، جلوگیری کنید. دقت کنید که اگر این مسائل را رعایت نکنید ممکن است دچار عفونت و التهاب چشم شوید.
  • به‌طور مرتب از مکمل‌های روغن ماهی و اشک مصنوعی استفاده کنید.
  • مصرف قطره‌های چشمی را طبق دستور جراح خود ادامه دهید.
  • در اولین ویزیت پس از معاینه، جراح شما بررسی می‌کند که آیا دید شما برای رانندگی قابل‌قبول است یا خیر.
  • پس از عمل و طی‌کردن روند بهبودی، باید گواهینامه رانندگی خود را تغییر دهید تا اجبار خود برای استفاده از عینک را از بین ببرید.
Intraocular Lens Implants after care
بعد زا عکل کاشت لنز مصنوعی باید دستورالعمل پزشک را به‌دقت رعایت کنید تا دچار عوارضی مانن عفونت، التهاب چشم نشوید.

مزایای عمل کاشت لنز

در اینجا برخی از مزایایی که می‌توانید بعد از کاشت لنز به دست آورید، آورده شده است:

  • افرادی که از خشکی چشم رنج می‌برند و نمی‌توانند از جراحی لیزیک استفاده کنند می‌توانند عمل لنز داخل چشمی انجام دهند.
  • موارد شدید نزدیک‌بینی را که نمی‌توان با روش لیزیک جراحی کرد می‌توان از روش کاشت لنز درمان کرد.
  • یکی از مزایای عالی کاشت لنز این است که هیچ اثر نامطلوبی روی ظاهر شما ندارد زیرا در پشت عنبیه قرار دارد و هیچکس متوجه نمی‌شود که شما تحت عمل جراحی کاشت لنز قرار گرفته‌اید.
  • شما اصلا حضور لنز را در چشم خود احساس نخواهید کرد.
  • لنز دائمی هیچ نیازی به تعویض ندارد و نیاز به مراقبت خاص و طاقت فرسایی ندارد.
  • برخلاف لنزهای تماسی که هر از چند گاهی باید برداشته شوند، لنز دائمی  نیازی به برداشتن ندارد.
  • لنز مانع سایر عملکردهای چشم نخواهد شد.
  • زمان بهبودی برای عمل لنز داخل چشمی بسیار سریع است و شما می‌توانید پس از مدت کوتاهی فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.
  • برخلاف اثر دائمی جراحی لیزر چشم، شما هر زمان که بخواهید می‌توانید لنز دائمی را بردارید.
  • کاشت لنز انعطاف‌پذیر است و شما می‌توانید هر زمان که بخواهید لنز را تغییر دهید. هنگامی که نسخه بیمار از سمت چشم پزشک تغییر کرد، لنز هم باید تعویض شود.
  • شما همچنان می‌توانید هر زمان که بخواهید از لنزهای تماسی و عینک استفاده کنید.
  • کاشت مونوفوکال دید خوبی را برای مسافت دور به شما ارائه می‌دهد، آن هم بدون عینک! به خصوص، لنز مونوفوکال غیر کروی که دید واضح‌تری در نور کم ایجاد می‌کند.
  • کاشت لنز Toric مشکل نزدیک‌بینی را بسیار عالی اصلاح می‌کند و دید از راه دور را بدون عینک امکان پذیر می‌کند.
  • کاشت لنز چند کانونی به تقویت دید خوب برای اجسام دور و نزدیک کمک می‌کند.

کسانی که خشکی چشم شدید دارند یا خارج از محدوده‌ی عمل لیزری چشم قرار می‌گیرند، می‌توانند از مزایای کاشت لنز دائمی استفاده کنند.

عوارض عمل لنز داخل چشمی

بااینکه هر نوع جراحی با خطر خاص خود همراه است، پس از عمل لنز داخل چشمی به‌ندرت ممکن است عوارضی را تجربه کرد. قبل از هر کاشت لنز، چشم پزشک شما چشمتان را معاینه می‌کند و سابقه پزشکی شما را به دقت ارزیابی می‌کند تا مشخص کند آیا شما کاندید مناسبی برای عمل لنز داخل چشمی هستید یا خیر. این مسئله تعیین می‌کند که آیا عواملی وجود دارد که باعث حساسیت شما به لنز دائمی شود؟

عوارض جانبی کاشت لنز ممکن است شامل خونریزی، قرمزی و التهاب باشد که همه آنها به‌سرعت برطرف می‌شوند. خطرات جدی‌تر جراحی که به‌ندرت اتفاق می‌افتند شامل جدا‌شدن شبکیه، عفونت یا التهاب شدید است که می‌تواند منجر به از‌دست‌دادن بینایی شود.

پزشک معمولا یک سری قطره‌های دارویی را پس از جراحی توصیه می‌کند. استفاده از این قطره‌ها طبق دستورالعمل برای جلوگیری از عفونت یا التهاب مهم است.

نگران عوارض عمل لنز داخل چشمی هستی؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.


تفاوت لنز دائمی با لنز تماسی

به صورت کلی دو نوع لنز چشم وجود دارد: لنز تماسی و لنز دائمی. تفاوت‌های این دو نوع لنز عبارت‌اند از:

  1. لنزهای تماسی خارج چشمی هستند. یعنی روی سطح قرنیه، خارج از چشم قرار می‌گیرند و موقتی هستند. اما لنزهای دائمی داخل چشمی هستند و جراح باید از طریق یک برش در سطح چشم، لنز را وارد چشم کند و این یک درمان دائمی است.
  2. لنزهای تماسی بدون اینکه به لنز اصلی چشم کاری داشته باشد روی سطح قرنیه قرار می‌گیرد و به اصلاح بینایی کمک می‌کند درحالی که لنز داخل چشمی که برای آب مروارید استفاده می‌شود، کاملا برداشته می‌شود و لنز دائمی به جای آن قرار می‌گیرد.
  3. لنزهای تماسی با توجه به نوع آن باید روزانه، فصلی، سالانه تعویض شود و هرازگاهی از چشم خارج شود زیرا درصورت خارج نکردن و عدم شستشوی آن ممکن است باعث عفونت یا التهاب شود. درحالی‌که لنز دائمی هیچ نیازی به خارج‌شدن از چشم ندارد مگر به صلاحدید پزشک و با جراحی چشم!
  4. لنز تماسی در دو نوع طبی و آرایشی طراحی می‌شود و ممکن است شفاف یا رنگی باشد و روی تغییر رنگ چشم هم تأثیر داشته باشد. لنز دائمی فقط در نوع طبی ساخته می‌شود و صرفا برای اصلاح بینایی است و هیچ تأثیری روی تغییر رنگ چشم ندارد. البته قابل ذکر است که انواعی از لنزهای دائمی رنگی برای تغییر چشم وجود دارند که روی عنبیه کاشته می‌شوند.
iol implants vs contact lens
لنزهای دائمی تفاوت‌های زیادی با لنزهای تماسی دارند، آنها همیشگی هستند و نیاز به خارج‌شدن از چشم ندارند.

لنز موقت بهتر است یا لنز دائمی؟

با هم تفاوت‌های لنز موقت و لنز دائمی را بررسی کردیم اکنون نوبت آن رسیده‌است که ببینیم لنزهای تماسی موقت بهتر هستند یا کاشت لنزهای دائمی! شاید با دیدن واژه دائمی همه ما به‌نوعی وسوسه شویم که یک روش دائمی، راحت‌ترین و ایمن‌ترین و ارزان‌ترین روش ممکن باشد و تاحدودی هم می‌توان آن را تأیید کرد، اما نکته قابل‌توجه این است که شما تنها زمانی می‌توانید از عمل کاشت لنز دائمی استفاده کنید که شماره چشم شما بسیار بالا یا پایین باشد. اگر شماره چشم شما خارج از محدوده تعریف‌شده نباشد و قابل درمان با جراحی لیزری باشد، کاندیدای مناسبی برای استفاده از لنز دائمی نیستید و فقط در صورت تمایل می‌توانید از لنزهای موقت استفاده کنید.

اما درصورتی که شماره چشم شما مناسب عمل کاشت لنز باشد می‌توان به برتری لنزهای دائمی نسبت به موقت اعتراف کرد! چرا که لنزهای دائمی کم دردسر هستند و نیاز به مراقبت خاصی ندارند. نه تنها اطرافیان شما متوجه حضور این لنز در چشم شما نمی‌شوند، خودتان هم آن را احساس نمی‌کنید. نیازی ندارید که شب‌ها آن را از چشم خود خارج کنید.

در بهترین حالت، لنزهای موقت سالیانه هستند اما نیاز است شما هر هفته آن را از چشم خود خارج کنید و آن را ضدعفونی کنید. حتی توصیه می‌شود این لنزها را شب هم از چشم خارج کنید زیرا بودن لنز روی چشم در بلندمدت باعث التهاب و عفونت چشم می‌شود.

شما پس از تمام شدن انقضای لنزهای موقت موظف به پرداخت مبلغ قابل توجهی برای تهیه مجدد آن هستید، اما کاشت لنز دائمی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و چون لنز دائمی از جنس کولامر (Collamer) است (یک ماده سازگار با زیست از جنس کلاژن و پلیمر)، به همین دلیل نیازی به تعویض آن نیست و باعث ایجاد حساسیت یا عفونت نمی‌شود.

اگر شماره چشم شما خارج از محدوده‌ی درمان با لیزر باشد، لنزهای دائمی بهتر از لنزهای تماسی هستند. در غیر این صورت، لنز دائمی گزینه مناسبی نیست.

عمل کاشت لنز رنگی یا لنز تماسی رنگی

ساده‌ترین و رایج‌ترین روش تغییر رنگ چشم استفاده از لنزهای تماسی رنگی است که این امکان را به شما می‌دهد به طور موقت چشمتان را به هر رنگی که دلتان می‌خواهد دربیاورید. اما ممکن است گاهی به ذهنتان خطور کند که کاش راهی برای تغییر دائمی رنگ چشم وجود داشت! شاید برایتان جذاب باشد که بگویم این روزها با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، تغییر رنگ دائمی چشم با عمل تغییر رنگ چشم امکان پذیر است! این عمل سر و صدای زیادی به پا کرده‌است و طرفداران بی‌شماری در سراسر دنیا پیدا کرده‌است. روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد که یکی از روش‌های آن عمل کاشت لنز رنگی است اما مشکلات و عوارض احتمالی مهمی در این روش وجود دارد که باید پیش از عمل تغییر رنگ چشم آن را بدانید. این عوارض عبارت‌اند از:

  • ممکن است بینایی خود را به‌طور‌کامل از دست بدهید.
  • ممکن است مبتلا به آب مروارید شوید.
  • ممکن است دچار التهاب، قرمزی، درد و تاری دید شوید (یووئیت).

با وجود این خطرات احتمالی و تنوع طلبی صنعت زیبایی که در هر دوره‌ای ممکن است یک رنگ ترند باشد به شما توصیه می‌کنم از لنزهای رنگی موقت استفاده کنید، چون نسبتا کم ریسک‌تر از لنزهای رنگی دائمی هستند و شما هرگاه اراده کنید می‌توانید با ترند زیبایی سال همگام شوید و رنگ چشمتان را تغییر دهید.

eye color change with iol
می‌توان از کاشت لنز رنگی برای تغییر دائمی رنگ چشم استفاده کرد، اما بهتر است بدانید که عمل تغییر رنگ چشم می‌تواند عوارض جبرا‌ن‌ناپذیری داشته باشد.

مقایسه عمل لنز داخل چشمی با لیزیک

تفاوت بین جراحی لیزیک چشم و کاشت لنز در زیر آمده است:

  • روش مورد استفاده در کاشت لنز بسیار پیچیده‌تر از جراحی لیزیک است.
  • از نظر بهبودی، لیزیک زمان کمتری نسبت به جراحی کاشت لنز دارد.
  • کاشت لنز نیاز به جراحی داخل چشمی دارد، درحالی که در جراحی لیزیک نیازی به جراحی داخل چشمی نیست.
  • کاشت لنز برخلاف لیزیک تغییری در چشم ایجاد نمی‌کند. در عمل کاشت لنز، هیچ یک از بافت‌ها برداشته نمی‌شود و شکل قرنیه ثابت می‌ماند.
  • اثر لیزیک چشم دائمی و غیرقابل برگشت است، اما در عمل لنز داخل چشمی، هر زمان که بخواهید می‌توانید لنز دائمی را بردارید.
  • در لیزیک امکان دارد نمره چشم بازگشت کند، اما عمل کاشت لنز معمولا بازگشت ندارد و راه‌حل مطمئن‌تری برای رفع عیوب انکساری چشم است.
  • هزینه کاشت لنز نسبت به عمل‌های جراحی لیزری مثل لیزیک گران‌تر است.

اگر نمره چشم شما در محدوده‌ی عمل لیزری چشم باشد، پزشک به شما اجازه انجام کاشت لنز را نمی‌دهد و باید از روش‌های لیزیک، لازک، prk و غیره استفاده کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

کاشت لنز با یا لنز دائمی روش نسبتا جدید برای درمان عیوب انکساری شدید چشم است که می‌تواند یک گزینه خوب برای درمان مشکل چشم شما باشد. در این روش لنز طبیعی چشم بیرون آورده می‌شود و یک لنز دائمی داخل چشم شما کار گذاشته می‌شود. این روش برای کسانی که دوربینی یا نزدیک‌بینی شدید دارند بسیار مفید است. بیشترین استفاده از کاشت لنز در درمان آب مروارید است.

انواع مختلفی از لنزها وجود دارند که برای مشکلات مختلف استفاده می‌شوند. برخی از لنزهای دائمی مثل مونوفوکال و فیکیک درصورتی‌که درست جای‌گذاری شوند می‌توانند علاوه بر درمان دیگر عیوب انکساری چشم، به اصلاح آستیگماتیسم هم کمک کنند. اما برخی لنزهای دائمی دیگر مثل لنز دائمی چندکانونی و لنز سازگار به‌صورت عادی نمی‌توانند آستیگماتیسم را درمان کنند.

نوع دیگری از این لنزها به نام فاکیک هم وجود دارد که برای قراردادن آن داخل چشم نیازی به برداشتن لنز طبیعی چشم نیست. از این نوع نمی‌توان در درمان آب مروارید استفاده کرد. این لنزها وارد بازار زیبایی هم شده‌اند و در جراحی تغییر رنگ چشم به از آنها استفاده می‌شود.

به‌طورکلی اگر شماره چشم شما در محدوده‌ی مجاز برای عمل‌های رفع عیوب انکساری چشم باشد، نمی‌توانید از عمل کاشت لنز استفاده کنید و باید از عمل‌های لیزری چشم استفاده کنید.

اگر چشمان زیبای شما دچار آب مروارید است، یا نزدیک‌بینی و دوربینی قابل توجهی دارید که شما را کاندیدای ضعیفی برای لیزیک می‌کند، عمل لنز داخل چشمی ممکن است یکی از روش‌های مورد توجه باشد. مثل همیشه، چشم پزشکان خبره دکترتو، اینجا هستند تا به شما کمک کنند بهترین گزینه را برای درمان مشکلات چشمی خود انتخاب کنید. چشم پزشک می‌تواند به شما توصیه‌های روشنی برای انتخاب کاشت لنز ارائه دهد که با نیازهای خاص و اهداف سبک زندگی شما مطابقت دارد. می‌توانید به سامانه اخذ نوبت آنلاین دکترتو مراجعه کنید و اقدام به گرفتن نوبت کنید. اگر نیازی به مراجعه حضوری نمی‌دانید، می‌توانید تمام سؤالات خود را در مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک مورد نظرتان مطرح کنید و با او مشورت کنید.

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، جراحی کاشت لنز برای درمان آب مروارید بعد از لیزیک قابل‌انجام است. در واقع جراحی آب مروارید را می‌توان بعد از هر نوع روش اصلاح بینایی با لیزر از جمله لیزیک، فمتولیزیک، فمتواسمایل، پی آر کی، اپی لیزیک و لازک انجام داد.

بله، کسی که عمل کاشت لنز انجام داده مانعی برای انجام عمل بینی ندارد. متخصصان توصیه می‌کنند عمل لنز داخل چشمی خود را قبل از عمل بینی انجام دهید.

اگر پس از عمل لنز داخل چشمی احساس تاری دید یا حالت مه آلودگی در بینایی خود دارید، نگران نباشید این یک مسئله طبیعی است که به‌زودی رفع می‌شود. دید شما ممکن است تا شش هفته پس از جراحی تار شود، اما معمولا به سطح مطلوبی باز می‌گردد.

درصورتی که چشم شما تنبلی داشته باشد یا لنزی که برای چشم شما استفاده شده مطابق با نمره چشمتان انتخاب نشده باشد ممکن است بعد از کاشت لنز دید کامل نداشته‌باشید. در این مورد با چشم پزشک خود صحبت کنید.

بعد از عمل لنز داخل چشمی بسیاری از بیماران در شب دید عالی دارند، اما در موارد بسیار نادر امکان دارد فرد، هاله یا نورهای خیره‌کننده را در شب احساس کند.

ایمپلنت‌های IOL از موادی ساخته می‌شوند که در طول عمر فرد تجزیه نمی‌شوند، بنابراین خوشبختانه نیازی به تعویض آنها ندارید. با این حال، کاشت لنز درمان برگشت‌پذیر است، یعنی اگر بهبود قابل‌قبولی در بینایی خود نداشته باشید، می‌توان ایمپلنت را تعویض کرد.

هزینه کاشت لنز دائمی به عوامل مختلفی بستگی دارد و می‌تواند در شهرهای مختلف متفاوت باشد. از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه عمل عبارت‌اند از:
۱. نوع لنزی که در عمل استفاده می‌شود
۲. منطقه‌ای که کلینیک در آن واقع شده است
۳. مهارت پزشک در عمل لنز داخل چشمی.
به صورت متوسط عمل لنز داخل چشمی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیون تومان است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کاشت لنز

  1. ترنم گفت گفت:

    باسلام ببخشید میشه برای کسانی که تنبلی چشم دارند عمل کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      جراحی لیزیک از راه های درمان است

  2. ترنم شفیعی گفت:

    باسلام ببخشید اگه کسی تنبلی چشم داشته باشد میتواند عمل کند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      جراحی لیزیک از راه های درمان است

  3. محمد امین رستمی گفت:

    سلام، برای کسانی که عمل شانت انجام داده باشند، ضخامت قرنیه زیاد داشته باشند، قطره برای کنترل آب سیاه مصرف می کنن و خشکی چشم نداشته باشند، عمل آرتیزان مناسب است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله مانعی ندارد
      در این عمل برشی در کنار قرنیه ایجاد شده و لنزداخل چشمی داخل چشم و جلوی عنبیه و عدسی چشم، بین عنبیه و قرنیه قرار داده می شود. ۴ الی ۶ هفته زمان می برد تا بخیه ها برداشته شوند.

  4. Sad گفت:

    آیا برای افرادی ک قوز قرنیه دارن مناسبه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در بیماران مبتلا به قوز قرنیه که آستیکماتیسم و یا نزدیک بینی شدید دارند می توان بدون خارج کردن عدسی طبیعی چشم و با کار گذاشتن لنز داخل چشمی مخصوصی در داخل چشم عیب انکسار را اصلاح کرد.

  5. حسن افشار گفت:

    سلام۶۶سالمه چشم راستم براثرتنبلی چکنده شدن شبکیه ۳۰سانت دیددارد چشم چپ عینک ۲-۸نزدیک بین هس دکترمیخوادلنز داخل چشم بذاره خیلی میترسم لطفاً کمکم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست گرامی. با ارزوی سلامتی
      روش های مختلف و کم خطری برای درمان وجود دارد که یکی از مهمترین و بهترین شان لنز می باشد
      لطفا جدی بگیرید و تحت نظارت متخصص بهترین درمان را اتخاد کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ophthalmologist

  6. سجاد گفت:

    سلام
    من یکی از چشمام مادرزادی ضعیفه
    رفتم دکتر گفت مروارید داره
    خودمم ۳۳سالمه
    تشخیصش عمل و کاشت لنز دائمیه.
    ولی گفت لنز خارجی میذارم کلا پنج ملیون درمیاد.
    حالا من از کجا مطمئنشم دکتر راست میگه ک لنزخارجی استفاده میکنه؟!
    و اینکه چراقیمتش پایینه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام. برای اطمینان می توانید از کاتالوگ و یا بروشور شرکت سازنده آن مشاهده کنید
      و یا در صورت عدم اطمینان به متخصص قابل اعتمادمراجعه نمایید
      با ارزوی سلامتی

  7. یارا گفت:

    پرده چشمم نازکه میتونم لنز دائمی بزارم ؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      بستگی به نظر پزشک معالج دارد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید دکتر چشم

  8. سارا گفت:

    سلام پرده چشمم نازکه میتونم انز داخل چشمی استفاده کنم ؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      این احتمال وجود دارد البته بستگی به نظر پزشک معالج دارد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید دکتر چشم

  9. زهره گفت:

    سلام کسانی که عمل آرتیزان انجام دادن میتونن زایمان طبیعی داشته باشن؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این عمل جراحی منعی برای زایمان طبیعی ندارد.

  10. سهیلا گفت:

    با سلام
    من یک خانوم ۳۴ ساله هستم به دلیل اینکه شبکیه چشمم یک بار عمل شده عینکی هستم ولی نمی تونم عینک رو نگه دارم.
    میخواستم بدونم مشکلی نیست که کاشت لنز داخلی(دائمی) چشم انجام بدم تا دیگه عینک نزنم؟

    1. ناشناس گفت:

      سلام کسی که عمل لیزیک انجام داده وقرنیه اش نازک شده باشه متونه لیزداخل چشمی بزاره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        اگر شما به علت نازک بودن قرنیه شرایط انجام عمل لیزیک را ندارید ، ممکن است سایر روش های تصحیح بینایی مانند عمل پی آر کی (PRK) ، عمل لازک ، عمل فمتولیزیک ، عمل فمتو اسمایل ، ایمپلنت قرنیه چشم یا استفاده از لنز برای شما مناسب تر باشد

    2. ناشناس گفت:

      سلام کسی ک عمل لیزیک انجام داده قرنیه اش نازک شده باشه میتونه عمل لیز داخل چشمی بزاره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        اگر شما به علت نازک بودن قرنیه شرایط انجام عمل لیزیک را ندارید ، ممکن است سایر روش های تصحیح بینایی مانند عمل پی آر کی (PRK) ، عمل لازک ، عمل فمتولیزیک ، عمل فمتو اسمایل ، ایمپلنت قرنیه چشم یا استفاده از لنز برای شما مناسب تر باشد

        1. آرمین گفت:

          سلام من چشمم آستیکمات شدید داره از بچگی عینک میزدم دکترم گفت که ۲۵ سالم شد میتونم عمل کاشت لنز انجام بدم الان سه ماه میشه عمل کردم هردوتا چشمم تاره یکم و پخشی نور دارم پیش دکتر رفتم گفت طبیعیه به مرور زمان خوب میشه ولی هنوز خوب نشده داره اذیتم میکنه خواستم بدونم که نظر شما چیه خوب میشه؟ یا چرا تواین سه ماه تاری دیدم بهتر نشده؟؟؟ ممنونم میشم جواب بدید

        2. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          روزانه از اشک مصنوعی استفاده کنید
          ولی حتمن باید به متخصص چشم مراجعه کنید

        3. سوگند گفت:

          سلام من ۳ ماه میشه کاشت لنز کردم هنوز چشمام تاره یکمی دکتر گفته که طبیعیه میخواستم بدونم چرا این همه مدت گذشته خوب نشده یا از تاریم کمتر نشده پخشی نورم دارم نظر شما چیه خوب میشه به مرور زمان یا نه؟

        4. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          روزانه از اشک مصنوعی استفاده کنید

        5. آرمین گفت:

          سلام من ۳ ماه میشه کاشت لنز کردم هنوز چشمام تاره یکمی دکتر گفته که طبیعیه میخواستم بدونم چرا این همه مدت گذشته خوب نشده یا از تاریم کمتر نشده پخشی نورم دارم نظر شما چیه خوب میشه به مرور زمان یا نه؟

        6. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          روزانه از اشک مصنوعی استفاده کنید