همه چیز درباره لنفوم داخل چشم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لنفوم داخل چشم دومین سرطان بدخیم داخل چشم است که به دو نوع هوچکین و غیرهوچکین نقسیم می‌شود. رایج‌ترین علائم این سرطان کاهش دید و قرمزی چشم است. شیمی درمانی، پرتودرمانی و عمل جراحی رایج‌ترین روش‌ها برای درمان این سرطان هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرطان لنفوم چشم

لنفوم چشم که به آن لنفوم داخل چشم (ocular lymphoma) می‌گویند نوعی سرطان چشم و از شایع‌ترین تومورهای بدخیم چشم به ‌شمار می‌آید. از نشانه‌های رایج لنفوم داخل چشم، کاهش بینایی و قرمزی چشم هستند که در حالت پیشرفته به چشم آسیب رسانده و باعث نابینایی می‌شود. لنفوم چشم در دو نوع لنفوم هوچکین و غیرهوچکین است که لنفوم هوچکین در زمره بیماری های چشم بسیار نادر است و شایع‌ترین نوع لنفوم چشمی، لنفوم غیرهوچکین است.

در ادامه بیشتر با این بیماری و علائم و دلایل آن آشنا خواهیم شد. پیشنهاد می‌کنیم که در صورت بروز علائم این بیماری با مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به متخصصین دکترتو، فرآیند درمانی را هرچه سریع‌تر شروع کنید.

در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل به بررسی این بیماری بپردازیم. توصیه ما این است که در صورت مشاهده علائم این بیماری با مراجعه حضوری و یا مشاوره آنلاین تلفنی با چشم پزشک یا متخصص انکولوژی دکترتو به تشخیص و پس از آن، درمان این بیماری بپردازید.

لنفوم داخل چشم چیست؟

سرطان لنفوم (lymphoma) یکی از انواع سرطان است که از سلول‌های سفید خون به نام سلول‌های لنفوسیت شروع می‌شود. به لنفومی که داخل چشم ایجاد می‌شود لنفوم داخل چشمی اولیه (PIOL) می‌گویند که نوعی سرطان چشم و دومین تومور شایع بدخیم داخل چشم است. لنفوم داخل چشم اولیه، شبکیه، زجاجیه و عصب‌های بینایی پشت چشم را درگیر می‌کند. حدقه چشم، تخم چشم، پلک، غدد اشکی و ملتحمه هم ممکن است به لنفوم چشمی مبتلا شوند.

در حدود ۸۰٪ از مبتلایان به لنفوم داخل چشم اولیه، هردو چشم درگیر می‌شود و ممکن است مغز هم درگیر شود. لنفوم داخل چشم بیشتر در افراد مسن یا بیماران دارای نقص سیستم ایمنی مثل روماتیسم فصلی، ایدز یا کسانی که پیوند عضو کرده‌اند دیده می‌شود.

توده پشت چشم چیست؟

توده پشت چشم، نوعی توده بافتی غیرطبیعی است که ساختار چشم را درگیر می‌کند و به آنها تومور مداری هم گفته می‌شود. توده پشت چشم می‌تواند خوش‌خیم باشد یا بدخیم و شکل‌های مختلفی در سنین متفاوت دارد. شایع‌ترین نوع تومورهای مداری شامل لنفوم‌ها، ضایعات عروقی، کیست‌ها، تومورهای نوروژنیک و ثانویه می‌شوند. توده پشت چشم معمولاً بدون علائم است و به‌ تدریج بروز می‌کند، اما گاهی هم به سرعت علائم را نشان می‌دهد. بیرون‌زدگی چشم از مدار و جمع شدن پلک‌ها، کاهش یا از دست دادن دید موقت، یا دوبینی از نشانه‌های تومورهای مداری هستند.

لنفوم چشمی بنا بر شرایط موجود، انواع متفاوتی دارد.

انواع لنفوم چشم

لنفوم چشمی انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. لنفوم داخل چشمی اولیه

به نقل از «verywellhealth» لنفوم داخل چشمی اولیه (PIOL) که به آن لنفوم ویترئورتینال هم می‌گویند شایع‌ترین نوع این بیماری است که شبکیه، زجاجیه و عصب بینایی را درگیر می‌کند. لنفوم داخل چشمی اولیه تومور تهاجمی است که سیستم عصبی را نشانه می‌گیرد و به مغز هم سرایت می‌کند.

۲. لنفوم یوویل

لنفوم یوویل یا یووه‌آ از جسم مژگانی، عنبیه و مشمیه تشکیل شده که لایه بافتی زیر سفیدی چشم است و آن قسمت از چشم که زیر صلبیه واقع شده را درگیر می‌کند و روی رگ‌های خونی چشم (کوروئید)، بخش مژگانی و عنبیه تأثیر می‌گذارد. لنفوم یوویل به خاطر اینکه زیاد تهاجمی نیست ریسک کمتری هم دارد.

۳. لنفوم آدنکس چشم

لنفوم آدنکس از قسمت‌های خارج از چشم شروع شده و روی چشم، ملتحمه و غشا مخاطی داخل پلک چشم، حدقه چشمی، غدد اشکی و پلک تأثیر می‌گذارد.

لنفوم چشمی دومین تومور شایع بدخیم چشم است که علائمی شبیه به التهاب و عفونت چشم ایحاد می‌کند. شایع‌ترین علائم آن تغییر دید جرئی، قرمزی است.

علاپم سرطان لنفوم چشم
علائم ابتدایی تومور چشم، کاهش بینایی و قرمزی چشم هستند.

علائم لنفوم چشم چیست؟

نشانه‌های اولیه این بیماری ممکن است شبیه علائم عفونت‌های چشمی، التهاب چشم یا بیماری‌های انحطاط چشم باشند. به طور کلی تغییر جزئی در دید می‌تواند شایع‌ترین نشانه تومور چشم باشد که از یک چشم شروع شده و در نهایت هر دو چشم را درگیر می‌کنند.

  • تاری دید یا کاهش بینایی
  • حساسیت به نور
  • مشاهده لک یا نقاط شناور
  • قرمزی چشم
  • خشکی چشم
  • سوزش چشم
  • برجستگی چشم
  • تورم و التهاب پلک
  • ایجاد توده داخل یا اطراف چشم
  • تغییر رنگ چشم مایل به زرد.

در مرحله تومور چشم پیشرفته که لنفوم چشم بزرگ می‌شود علائم تومور چشم هم مشهودتر می‌شوند و فشار بیشتری روی کره چشم می‌آورند. از علائم تومور چشم پیشرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدودیت حرکات چشم
  • دوبینی
  • بیرون‌زدگی چشم
  • فشار عصب بینایی و از دست دادن بینایی
  • التهاب
  • درگیر کردن صورت
  • درگیر کردن مغز که به شکل ضعف، سرگیجه و بی‌حسی بروز می‌کند.

آیا دچار تاری دید هستی و نگرانی که از علائم لنفوم چشم باشه؟

با فوق تخصص چشم مشورت کن.

دلایل ابتلا به لنفوم داخل چشم چیست؟

به طور کلی، لنفوم داخل چشم می‌تواند بدون هیچ فاکتور خطری ایجاد شود، اما افرادی که سیستم ایمنی بدنشان در مواقع خطر ضعیف عمل می‌کند، نقص سیستم ایمنی، سابقه پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی دارند، ریسک ابتلا به بیماری لنفوم چشم در آن‌ها بالاتر است. تغییرات در سلول‌ها هم ریسک گسترش سرطان چشم را چند برابر می‌کنند. 

تشخیص لنفوم داخل چشم به چه صورت است؟

از جمله روش‌های تشخیص لنفوم داخل چشم می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • معاینات غیرتهاجمی سرطان چشم
  • تست‌های تصویربرداری
  • بیوپسی

تومورهای داخل چشم بسته به نوع، درجه و مرحله پیشروی تومور دسته‌بندی می‌شوند. روش‌های آزمایشگاهی برای تشخیص نوع سلول‌های سرطانی هستند و با بافت‌برداری سلول‌ها می‌توان میزان و درجه بدخیمی تومور را تشخیص داد. تصویربرداری MRI از مغز یا صورت نشان می‌دهد که لنفوم داخل چشم در چه مرحله‌ای قرار دارد. در روش بیوپسی برای تشخیص این بیماری قسمتی از بافت چشم برداشته می‌شود.

توصیه ما این است که با مراجعه حضوری و یا مشاوره آنلاین با متخصص انکولوژی و چشم پزشک دکترتو به تشخیص و پس از آن، درمان این بیماری بپردازید.

نگران ابتلا به لنفوم داخل چشم هستی؟ پس برای سونوگرافی چشم نوبت بگیر.

آیا راهی برای درمان لنفوم داخل چشم وجود دارد؟

به نقل از «eyecancer» شیمی درمانی یکی از روش‌های اصلی درمان این بیماری است که تومور اولیه و اثرات تومور متاستاتیک را درمان می‌کند. شیمی درمانی برای درمان لنفوم چشم بیشتر در مواردی توصیه می‌شود که سیستم عصبی مرکزی هم درگیر شده باشد. پرتودرمانی با اشعه خارجی (EBRT) نوعی روش درمان موضعی است که مشخصاً تومور چشمی را هدف می‌گیرد و برای درمان متاستاز مغزی تجویز می‌شود.

شیمی‌درمانی با متوترکسات همراه با پرتودرمانی از روش‌های درمان لنفوم داخل چشمی اولیه است. برای درمان تومورهای آدنکس چشمی و لنفوم یوویل هم از پرتودرمانی با داروی ریتوکسیماب استفاده می‌شود.

عمل تومور چشم

متداول‌ترین نوع درمان برای ملانوم چشمی و تومورهای چشمی بزرگ که پرتودرمانی برایشان جواب نمی‌دهد، عمل جراحی تومور چشم است. در عمل برداشتن تومور (resection)، تومور چشم و قسمت کوچکی از بافت سالم اطراف تومور برداشته می‌شوند. در مواقعی که تومور بزرگ است و امکان حفظ بینایی نیست، همچنین زمانی که فشار داخل چشم زیاد است و تومور عصب بینایی را درگیر کرده است، عمل جراحی برداشتن چشم توصیه می‌شود که کل چشم را خارج می‌کنند.

عمل چشم برای درمان لنفوم چشمی
یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان این بیماری، عمل جراحی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

لنفوم داخل چشم از بدخیم‌ترین سرطان‌های نادر چشم است که علائم و نشانه‌هایش تقریباً شبیه بیماری‌های چشمی شایع است. به‌ همین دلیل هم انجام معاینات پزشکی چشمی به‌صورت منظم لازم و ضروری است تا در صورت بروز هرگونه نشانه یا مشکلی در رابطه با بینایی و ظاهر چشم بلافاصله اقدامات لازم برای پیشگیری را انجام دهید. تشخیص زودهنگام احتمال درمان لنفوم داخل چشم را بیشتر می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که در صورت بروز علائم این بیماری با مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به متخصص انکولوژی و چشم پزشک دکترتو، فرآیند درمانی را هرچه سریع‌تر شروع کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این بیماری نوعی سرطان چشم و بدخیم‌ترین نوع تومور چشمی محسوب می‌شود.

لنفوم غیرهوجکین بدخیم داخل چشمی اولیه بزرگ می‌تواند کشنده باشد. زمانی که لنفوم چشم، سیستم عصبی مرکزی را درگیر می‌کند، امکان زنده ماندن بدون درمان بسیار پایین می‌آید.

برای درمان این بیماری باید به درماتولوژیست، جراح، انکولوژیست مراجعه کنید.

لنفوم چشم در مراحل اولیه باعث قرمزی چشم یا کاهش دید می‌شود و در مراحل پیشرفته به بافت بینایی آسیب رسانده و باعث نابینایی می‌شود.

قرمزی چشم همراه با تاری دید یا دوبینی را باید جدی گرفت چراکه یکی از نشانه‌های شایع لنفوم چشم، قرمزی چشم است.

سرطان لنفوم چشم علاوه بر آسیب زدن به بینایی، ممکن است به عصب بینایی، مغز و سایر اندام‌های بدن سرایت کند. در بیشتر مبتلایان به لنفوم چشم اولیه شاهد سرطان مغز هستیم.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن