‏عوارض عمل فمتولیزیک چشم چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل فمتولیزیک چشم (Femto-LASIK) روش جراحی لیزیک برای اصلاح اختلالات بینایی مانند نزدیک ‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. هرچند این روش می‌تواند تا حد زیادی بینایی را بهبود ببخشد و نیاز به عینک و لنزهای تماسی را کمتر کند اما در برخی موارد ممکن است با عوارضی همراه باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کی فمتولیزیک کرده؟

آیا از عوارض عمل فمتولیزیک چشم اطلاع دارید؟ عمل فمتولیزیک چشم نوعی روش جراحی لیزیک برای اصلاح اختلالات بینایی مانند نزدیک‌بینی، بلوغ و بزرگ شدن قرنیه (کراتوکونوس) است که با استفاده از لیزر فمتوثانیه‌ای، قرنیه را به صورت دقیق و کنترل شده‌ شکل‌ می‌دهد. این روش به طور کلی عمل جراحی ایمن و موثری است، اما مانند هر جراحی دیگری، ممکن است عوارضی داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با برخی از عوارض عمل فمتولیزیک چشم بیشتر آشنا شوید. اگر در مورد این جراحی سوالی دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص چشم پزشک ارتباط داشته باشید.

‏عوارض عمل فمتولیزیک چشم

عمل های چشم با لیزر به خاطر کارایی بالا، زمان بهبودی کوتاه‌تر، و عوارض کمتر از محبوبیت بیشتری برخوردارند. فمتولیزیک چیست؟ فمتولیزیک نوعی جراحی اصلاحی چشم با لیزر برای حل مشکلات چشمی مانند کراتوکونوس، میوپی، آستیگماتیسم و هایپرمتروپی استفاده می‌شود. این عمل جراحی شامل ایجاد یک برش روی سطح قرنیه و تغییر شکل آن به منظور تصحیح خطای انکساری چشم است. عمل فمتولیزیک به طور کلی یک عمل جراحی امن و موثر است، اما ممکن است بعضی از عوارض و مشکلات موقت یا دائمی رخ دهند. برخی از عوارض احتمالی آن عبارتند از:

  • خشکی چشم یا تحریک
  • حساسیت نسبت به نور
  • افزایش حساسیت چشمی در چند هفته اول
  • ناهنجاری‌های بینایی
  • عوارض نادری مانند عفونت، خونریزی، التهاب قرنیه، تغییرات شکل قرنیه و آستیگماتیسم بعد از عمل
عمل فمتولیزیک چشم برای چه کسانی خطرناک است؟
افرادی که قصد عمل فمتولیزیک چشم دارند باید از سلامت جسمی و عمومی کافی برخوردار باشند تا روند بهبودی به خوبی طی شود.

۱. تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک

معمولا دو سه ساعت اول بلافاصله بعد عمل فمتولیزیک ممکن است تاری دید ایجاد شود. اگرچه بینایی طی ۲۴ ساعت تا حد زیادی بهبود می‌یابد اما ممکن است فرد تا مدتی دچار تاری دید متناوب و نوسان بینایی شود چرا که مدتی طول می‌کشد تا چشم‌ها به تغییر شکل قرنیه عادت کنند. در بیشتر موارد توانایی بینایی بیمار طی چند روز به حالت طبیعی اولیه باز می‌گردد. البته در برخی افراد ممکن است تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک تا یک هفته هم طول بکشد.

۲. دیدن هاله اطراف نور

هاله یکی از شایع‌ترین عوارض عمل جراحی لیزیک است که تقریبا تمام بیمارانی که جراحی چشم با لیزر داشتند تا حدی دیدن هاله را تجربه می‌کنند. البته این جزء عوارض کوتاه مدت و موقتی است که طی چند روز برطرف می‌شود. دیدن هاله اطراف نور شاید جزء عوارض عمل فمتولیزیک چشم نباشد بلکه بیشتر نشانه‌ای از روند بهبودی چشم‌ها محسوب می‌شود. در طول فرایند بهبودی، بیمار اطراف نورها و اشیای روشن، هاله می‌بیند که نشانه وفق یافتن چشم با شکل تازه قرنیه و طی شدن روند بهبودی چشم‌ها است.

۳. موثر نبودن درمان

گاهی بنا به دلایل مختلف ممکن است جراحی و درمان با فمتولیزیک موثر نباشد:

علت موثر نبودن فمتولیزیکتوضیحات
شدت بیماریدر برخی موارد، شدت بیماری چشمی مانند کراتوکونوس یا آستیگماتیسم به حدی است که فمتولیزیک نمی‌تواند به طور کامل آن را تصحیح کند.
عوامل فنیاگر فرآیند فمتولیزیک به درستی انجام نشده باشد، ممکن است نتیجه مطلوبی حاصل نشود.
تغییرات قرنیهبرخی از بیماران ممکن است دارای تغییرات قرنیه‌ای باشند که باعث می‌شود قرنیه به‌طور مطلوبی به عمل جراحی پاسخ ندهد. این تغییرات می‌تواند از قبل وجود داشته باشد یا بعد از عمل جراحی ایجاد شود.
عوارض جانبیعوارض جانبی نادری ممکن است پس از عمل فمتولیزیک رخ دهد که موجب عدم موفقیت درمانی می‌شوند مانند عفونت، التهاب قرنیه، تغییرات شکل قرنیه و ناهنجاری‌های بینایی.
شرایط شخصیمانند بیماری چشمی
علت موثر نبودن عمل فمتولیزیک

۴. ضعیف شدن چشم بعد از مدتی

ضعیف شدن بینایی پس از فمتولیزیک یکی از عوارض جانبی نادر است، اما ممکن است در برخی از موارد بنا به دلایل زیر رخ دهد. یکی از علل شایع آن، تغییرات طبیعی چشم است که به آن پیرچشمی می‌گویند. با افزایش سن، میزان انعطاف پذیری چشم‌ها کم شده و قابلیت تمرکز روی اشیای نزدیک را از دست می‌دهد. نتیجه آن هم ضعف بینایی خواهد بود. تغییر ضخامت و شیب قرنیه، تحریک عصب‌های حسی در قرنیه، یا تغییرات در شبکیه، عفونت، و داروهای مصرفی نیز ممکن است باعث ضعف بینایی شوند.

۵. کامل نبودن برش (فلپ های ناقص)

به‌خاطر توقف زودتر از هنگام سر میکروکراتوم در طول عمل یا برش جانبی یا بریدگی ناقص با فمتولیزر، فلپ‌های ناقص ایجاد می‌شوند. درواقع، فلپ ناقص از عوارض عمل فمتولیزیک چشم است که ایجاد فلپ قرنیه قبل رسیدن به نقطه مورد نظر تمام می‌شود.

درنتیجه برش به اندازه کافی برای لیزر بزرگ نیست. میزان درصد بروز فلپ‌های ناقص ۰.۳۱ تا ۵.۰ درصد است. کامل نبودن برش‌ها در بیشتر موارد به خاطر تجربه شخصی جراح چشم پزشک است به طوری که احتمال بروز این عارضه در عمل‌های جراحی که توسط جراحان تازه کار انجام شده به مراتب بیشتر از جراحان حاذق و با تجربه است.

بعد از عمل فمتولیزیک بیناییت بهتر نشده؟

برای بررسی دقیق نوبت بگیر.

۶. چروک در برش ها (استریای فلپ)

استریای فلپ یکی از عوارض متداول جراحی لیزیک است. این چروک در برش‌ها اغلب کوچک و بدون هیچ نشانه خاصی هستند اما معمولا باعث بروز مشکلات بینایی جدی می‌شوند به خصوص زمانی که چروک‌ها بزرگ باشند یا محور بینایی را درگیر کنند.

۷. عفونت

یکی دیگر از عوارض عمل فمتولیزیک چشم عفونت است که در برخی موارد به خاطر ورود باکتری‌ یا ویروس‌ به چشم حین یا بعد از عمل جراحی ایجاد می‌شود. عواملی که می‌توانند خطر عفونت را افزایش دهند عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت مناسب توسط پزشک و تیم جراحی
  • وجود عفونت چشمی قبل جراحی
  • آسیب به قرنیه

۸. التهاب چشم

در برخی موارد، التهاب چشم در عمل فمتولیزیک چشم شدید است و زیر فلپ شاهد بروز التهاب هستیم که باعث تغییر در بینایی می‌شود. التهاب چشم معمولا موقتی است و طی چند روز برطرف می‌شود.

متن انگلیسی:
Inflammatory reactions are normal after all surgical procedures
ترجمه متن:
واکنش‌های التهابی بعد از عمل جراحی طبیعی است.

en.sjonlag

۹. از دست دادن بینایی

از دست دادن بینایی به دلیل فمتولیزیک چشم یک عارضه نادر است. اما همچنین باید توجه داشت که هر جراحی همیشه ریسک‌هایی به همراه دارد و ممکن است عوارض جانبی رخ دهد، از جمله تغییرات در بینایی. در برخی موارد نادر، ممکن است بینایی پس از فمتولیزیک تغییر کند یا به طور موقت یا دائمی کاهش یابد. این مشکلات به عوامل مختلفی مانند عوارض جراحی، عفونت، التهاب، تشکیل ژل و غیره برمی‌گردند.

۱۰. لایه مات حباب

بسته به نوع فمتولیزر خاص استفاده شده تشکیل لایه مات حباب متفاوت خواهد بود. برخی سیستم‌های فمتولیزر مجهز به برنامه‌هایی هستند که باعث تشکیل کانال رفع فشاری شده که باعث تسهیل خروج گاز در طول عمل می‌شود. در برخی موارد امکان جمع شدن گاز در استروما وجود دارد که باعث ایجاد لایه مات حباب می‌شود.

لایه مات حباب پس از جراحی فمتولیزیک چشم، به عنوان یکی از عوارض محتمل این جراحی مطرح است که به صورت ناگهانی و در مراحل بعدی پس از جراحی ممکن است رخ دهد. لایه مات حباب به صورت تدریجی بهبود می‌یابد طی چند هفته تا چند ماه کاملا رفع می‌شود. اما در برخی موارد، ممکن است این عارضه به طور موقت یا حتی دائمی باقی بماند.

عوارض عمل فمتولیزیک چشم در زنان با مردان فرقی ندارد.
عوارض عمل فمتولیزیک چشم به طور کلی در مردان و زنان ممکن است مشابه باشد.

۱۱. سندرم حساسیت گذرا به نور

سندرم حساسیت گذرا به نور نوعی اختلال و حساسیت شدید و ناگهانی به نور است که چند هفته بعد عمل فمتولیزیک چشم بروز پیدا می‌کند. این سندرم معمولا وقتی ظاهر می‌شود که از سایر علائم بینایی یا عوارض منفی خبری نباشد. حساسیت گذرا به نور همانند سایر عوارض عمل فمتولیزیک چشم موقتی و گذرا است. حساسیت نوری در بیشتر بیماران چند روز اول بعد عمل به تدریج برطرف می‌شود. تا پایان هفته اول، تقریبا حساسیت نوری در طول روز به طور کامل رفع خواهد شد.

۱۲. تابش خیره کننده رنگین کمان

تابش خیره‌کننده رنگین‌کمان یکی از عوارض پس از جراحی فمتولیزیک چشم است که در مواجهه با منابع نوری مانند چراغ‌های روشن، رنگین‌کمان‌های پراکنده دور نقطه منبع نور مشاهده می‌شوند. علت دقیق تشکیل تابش خیره‌کننده رنگین‌کمان پس از فمتولیزیک چشم هنوز مشخص نیست، اما عوامل مختلفی در بروز این عارضه نقش دارند مانند تغییرات شکل قرنیه پس از جراحی، تغییرات شکل عدسی چشم، انحراف نور در قرنیه.

معمولا تابش خیره‌کننده رنگین‌کمان پس از فمتولیزیک چشم در مدت زمان کوتاهی بهبود می‌یابد و نیاز به درمان خاصی ندارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است این عارضه به طور موقت یا حتی دائمی باقی بماند.

عوارض عمل فمتولیزیک چشم در زنان

عوارض عمل فمتولیزیک چشم به طور کلی در مردان و زنان ممکن است مشابه باشد. اما برخی عوارض ممکن است به طور خاص در زنان بروز کنند یا تاثیر بیشتری روی آن‌ها داشته باشد، به ویژه در صورتی که زن در شرایط خاصی مانند بارداری یا شیردهی باشد. برخی از عوارض عمل فمتولیزیک چشم در زنان عبارتند از:

  • تغییر شکل قرنیه در زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر
  • تغییر در عینک‌های تصحیح بینایی به ویژه در صورتی که تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی رخ می‌دهند.
  • عوارض جراحی در دوران بارداری و شیردهی: تغییرات هورمونی و بهداشتی در این دوران بر روند بهبودی و نتایج جراحی تاثیر می‌گذارند.

عوارض عمل فمتولیزیک چشم در مردان

عوارض عمل فمتولیزیک چشم در مردان مشابه با عوارضی است که در زنان رخ می‌دهد. برخی عوارض عمل فمتولیزیک چشم در مردان عبارتند از:

  • خشکی چشم
  • تغییر در حساسیت نوری
  • ایجاد نم روی چشم
  • ضعف بینایی

عوارض عمل فمتولیزیک چشم در کوتاه مدت

عمل فمتولیزیک چشم یک فرایند جراحی است که ممکن است در کوتاه مدت عوارضی برای بیمار ایجاد کند:

  • درد و عدم راحتی در چشم‌ها
  • تحرک محدود چشم‌ها در اثر تورم و التهاب پس از جراحی
  • خارش و سوزش چشم
  • ترشحات چشمی
  • حساسیت به نور
  • احساس خشکی چشم

نگرانی بعد از عمل فمتولیزیک مشکلی ایجاد بشه؟ قبل جراحی مشاوره بگیر.

عوارض عمل فمتولیزیک چشم در دراز مدت

عمل فمتولیزیک چشم باعث بهبود بینایی می‌شود، اما در برخی موارد، احتمال بروز عوارض دراز مدت وجود دارد:

  • ضعف بینایی
  • حساسیت به نور
  • تغییر در شکل قرنیه
  • افزایش استعداد برای پوکی قرنیه

آیا می توان عوارض عمل فمتولیزیک چشم را کاهش داد؟

برخی اقدامات می‌توانند به کاهش عوارض عمل فمتولیزیک چشم کمک کنند. حتما مراقبت های بعد از عمل فمتولیزیک را جدی بگیرید.

  • انتخاب پزشک ماهر با تجربه کافی می‌تواند ریسک عوارض را کاهش دهد
  • مطالعه و مشاوره با چشم پزشک در مورد جزئیات و ریسک عمل
  • رعایت دقیق دستورات و مراجعه منظم به پزشک برای پیگیری وضعیت پس از جراحی
  • استفاده منظم از قطره‌های چشمی مرطوب کننده
  • انتخاب مرکز جراحی با تجهیزات و فناوری پیشرفته و استفاده از روش‌های جدید
عمل فمتولیزیک بهتره یا لازک؟
لازک نیز یک روش جراحی لیزیک است که با استفاده از لیزر اصلاح بینایی را انجام می‌دهد و بیشتر برای بیمارانی است که قرنیه‌ نسبتا ضخیم و شکل قرنیه نرمالی دارند.

عمل فمتولیزیک چشم برای چه کسانی خطرناک است؟

افرادی که قصد عمل فمتولیزیک چشم دارند باید از سلامت جسمی و عمومی کافی برخوردار باشند تا روند بهبودی به خوبی طی شود. احتمال نابینایی بعد از عمل فمتولیزیک در آن دسته از افرادی که قرنیه نازک‌تری دارند بالاتر می‌رود. مبتلایان به بیماری‌های صعب العلاج که سابقه جراحی دارند نباید عمل فمتولیزیک انجام دهند. افراد با شرایط زیر کاندیدای مناسبی برای این جراحی چشم نیستند:

  • افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال
  • افرادی که اختلال انکساری شدید دارند.
  • مردمک بیش از حد بزرگ
  • زنان باردار و شیرده

متن انگلیسی:
Individuals who’ve previously had refractory surgeries are not recommended to go through with the Femto LASIK surgery
ترجمه متن:
به افرادی که قبلا جراحی مقاوم به درمان داشته‌اند، انجام عمل فمتولیزیک توصیه نمی‌شود.

drpshardia

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل فمتولیزیک چشم (Femto-LASIK) روش جراحی لیزیک برای اصلاح اختلالات بینایی مانند نزدیک ‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. هرچند این روش می‌تواند تا حد زیادی بینایی را بهبود ببخشد و نیاز به عینک و لنزهای تماسی را کمتر کند اما در برخی موارد ممکن است با عوارضی همراه باشد.

از شایع‌ترین عوارض عمل فمتولیزیک چشم می‌توان به خشکی چشم، حساسیت به نور، تغییرات بینایی، درد و ناراحتی، یا مشاهده هاله اطراف اشیا، تاری دید اشاره کرد. گاهی احتمال عفونت و التهاب هم وجود دارد که در بیشتر مواقع عوارض موقتی و زودگذر بوده و چند روز تا چند هفته بعد عمل برطرف می‌شوند.

بهتر است قبل از انجام این جراحی با دکتر چشم پزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر چشم پزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عوارض عمل فمتولیزیک چشم برای همه بیماران یکسان نیست و به عوامل مختلفی مانند وضعیت چشم قبل از جراحی، سلامت عمومی بیمار، عملکرد جراح و رعایت دستورات پس از عمل بستگی دارد.

فمتولیزیک فرآیند جراحی پیشرفته‌ای است که از لیزر فمتوثانیه‌ای برای ایجاد فلپ‌های نازکتر در قرنیه استفاده می‌کند و بیشتر برای بیمارانی مناسب است که قرنیه نازکتر یا شکل قرنیه نامناسبی دارند. لازک نیز یک روش جراحی لیزیک است که با استفاده از لیزر اصلاح بینایی را انجام می‌دهد و بیشتر برای بیمارانی است که قرنیه‌ نسبتا ضخیم و شکل قرنیه نرمالی دارند.

عمل فمتولیزیک چشم دارای نظرات مثبت زیادی است و بسیاری از افرادی که این عمل را انجام داده‌اند، بهبود قابل توجهی در بینایی خود تجربه کرده‌ و دیگر نیازی به استفاده از عینک یا لنزهای تماسی ندارند. بعد عمل، بیشتر افراد احساس راحتی و آسایش بیشتری حین فعالیت‌های روزمره، مانند ورزش و رانندگی، تجربه می‌کنند و در مدت زمان کوتاهی پس از عمل به بینایی خوب و با کیفیتی دست می‌یابند و نیاز به زمان طولانی برای بهبود ندارند. به طور کلی این روش جراحی کم تهاجمی است و نیاز به بریدگی کمتری در قرنیه دارد.

احتمال عدم تاثیرگذاری عمل فمتولیزیک به عوامل مختلفی مانند وضعیت اولیه چشم، عملکرد جراح، رعایت دستورات پس از عمل، و واکنش بدن هر فرد به جراحی بستگی دارد. با این حال، اکثر بیمارانی که عمل فمتولیزیک را انجام می‌دهند، بهبود قابل توجهی در بینایی خود را تجربه می‌کنند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن