سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) چگونه تشخیص داده میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان لنفوم یکی از سرطان‌هایی است که تشخیص آن چندان ساده نیست و معمولا با بیوپسی می‌توان آن را به طور قطعی تشخیص داد. درمان این سرطان معمولا ساده‌تر از باقی انواع سرطان است و به شیمی درمانی و پرتودرمانی پاسخ می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرطان غدد لنفاوی

سرطان می‌تواند از محل شروع (محل اولیه) به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. هنگامی که سلول‌های سرطانی از تومور جدا می‌شوند، می‌توانند از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به مناطق دیگر سفر کنند. اگر آن‌ها از طریق سیستم لنفاوی حرکت کنند، ممکن است سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی ختم شوند و باعث ایجاد سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) شوند.

 بیشتر سلول‌های سرطانی فرار کرده قبل از شروع رشد در جای دیگر می‌میرند یا کشته می‌شوند. اما ممکن است یک یا دو سلول در منطقه جدیدی مستقر شوند، شروع به رشد کرده و تومورهای جدیدی ایجاد کنند. این گسترش سرطان به قسمت جدیدی از بدن متاستاز نامیده می‌شود.

برای اینکه سلول‌های سرطانی به قسمت‌های جدید بدن گسترش یابند، باید چندین تغییر را پشت سر بگذارند. آن‌ها باید بتوانند از تومور اصلی جدا شده و به دیواره بیرونی لنف یا رگ خونی متصل شوند. سپس آنها باید از طریق دیواره رگ حرکت کنند تا خون یا لنف به اندام یا غدد لنفاوی جدید منتقل شود.

هنگامی که سرطان به غدد لنفاوی سرایت می‌کند و به سرطان لنفوم تبدیل می‌شود، معمولاً به غدد نزدیک تومور نیز سرایت می‌کند. اینها گره‌هایی هستند که بیشتر کار خود را برای فیلتر کردن یا از بین بردن سلول‌های سرطانی انجام می‌دهند.
سرطان می‌تواند به دو صورت در غدد لنفاوی ظاهر شود: می‌تواند از آنجا شروع شود یا از جایی دیگر در سیستم غدد لنفاوی گسترش یابد. در بیشتر اوقات، سرطان از جایی دیگر شروع می‌شود و سپس به سرطان لنفوم تغییر می‌یابد. 

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سیستم لنفاوی چیست؟

سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن شما است. سیستم لنفاوی شبکه‌ای از عروق لنفاوی و غدد لنفاوی است. عروق لنفاوی بسیار شبیه رگ‌هایی هستند که خون را در بدن جمع آوری کرده و حمل می‌کنند. اما این عروق به جای حمل خون، مایع آبکی شفافی به نام لنف را حمل می‌کنند.

 مایع لنفاوی حاوی گلبول‎‌های سفید خون است که به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. مایع لنفاوی اگر به نحوی تخلیه نشود، تجمع می‌یابد و باعث تورم می‌شود. عروق لنفاوی مایع لنفاوی را از اطراف سلول‌ها بیرون می‌آورند تا آن را به سمت قفسه سینه بفرستند. در آنجا، مایع لنفاوی در یک رگ بزرگ جمع می‌شود که به داخل رگ خونی نزدیک قلب تخلیه می‌شود.

غدد لنفاوی و کار آنها

عروق لنفاوی مایع لنفاوی را از طریق گره‌ها به سراسر بدن ارسال می‌کنند. گره‌های لنفاوی ساختارهای کوچکی هستند که به عنوان فیلتر برای مواد خارجی مانند سلول‌های سرطانی و عفونت‌ها عمل می‌کنند. گره‌های لنفاوی حاوی سلول‌های ایمنی هستند که می‌توانند با حمله و از بین بردن میکروب‌هایی که از طریق مایع لنفاوی منتقل می‌شوند، با عفونت مبارزه کنند.

 غدد لنفاوی در بسیاری از نقاط بدن از جمله گردن، زیر‌بغل، قفسه سینه، شکم و کشاله ران قرار گرفته‌اند. غدد لنفاوی نیز حاوی سلول‌های ایمنی هستند که می‌توانند با حمله و از بین بردن میکروب‌هایی که از طریق مایع لنفاوی منتقل می‌شوند، با عفونت مبارزه کنند. صدها غدد لنفاوی در سراسر بدن وجود دارد. هر غده لنفاوی مایع و موادی را که توسط رگ‌های منتهی به آن جمع شده است، فیلتر می‌کند.

 به عنوان مثال، مایع لنفاوی انگشتان دست، به سمت قفسه سینه حرکت می‌کند و مایع بازو را به هم متصل می‌کند. این مایع ممکن است از طریق غدد لنفاوی در آرنج یا زیر بازو فیلتر شود. مایع سر، پوست سر و صورت از طریق غدد لنفاوی گردن به سمت پایین جریان می‌یابند. برخی از غدد لنفاوی در اعماق بدن مانند بین ریه‌ها یا اطراف روده قرار دارند تا مایع آن نواحی را فیلتر کنند.

سرطان لنفوم چیست؟

سرطان لنفوم به درگیری سلول‌های سیستم لنف با تقسیم‌های سرطانی گفته‌می‌شود که شامل وجود تومور یا تقسیمات سرطانی در غدد لنفاوی، تیموس، مغز استخوان، طحال و لنف است که ممکن است هم یا تنها بخشی از آنها را درگیر کند.

سرطان غدد لنفاوی به انگلیسی lymphoma گفته‌می‌شود.

تورم غدد لنفاوی

هنگامی که مشکلی مانند عفونت، جراحت یا سرطان به وجود می‌آید، غدد لنفاوی آن ناحیه ممکن است متورم یا بزرگ شوند زیرا برای فیلتر کردن سلول‌های “بد” کار می‌کنند.  غدد لنفاوی متورم (لنفادنوپاتی) به شما می‌گوید که چیزی درست نیست، اما علائم دیگر به این مشکل کمک  شایانی می‌کند. به عنوان مثال: درد گوش، تب و بزرگ شدن غدد لنفاوی نزدیک گوش شما نشانه‌هایی از عفونت یا سرماخوردگی گوش است.
برخی از نواحی که غدد لنفاوی معمولاً متورم می‌شوند در گردن، کشاله ران و زیر بغل هستند. در بیشتر موارد، فقط یک ناحیه از گره‌ها در یک زمان متورم می‌شوند. وقتی بیش از یک ناحیه از غدد لنفاوی متورم می‌شود، لنفادنوپاتی عمومی نامیده می‌شود.

 برخی عفونت‌ها (مانند گلودرد استرپتوکوک و آبله مرغان)، برخی داروهای خاص، بیماری‌های سیستم ایمنی بدن و سرطان‌هایی مانند لنفوم و لوسمی می‌توانند باعث این نوع تورم شوند. تورم غدد لنفاوی اغلب به دلیل چیزی غیر از سرطان ایجاد می‌شود.

علت ایجاد سرطان لنفوم

پزشکان مطمئن نیستند علت ایجاد سرطان غدد لنفاوی چیست. اما زمانی شروع می‌شود که گلبول سفید خون مبارزه کننده با بیماری به نام لنفوسیت جهش ژنتیکی ایجاد می‌کند. این جهش به سلول می‌گوید که به سرعت تکثیر شود و باعث می‌شود تعداد زیادی از لنفوسیت‌های بیمار به تکثیر خود ادامه دهند.

این جهش همچنین به سلول‌ها این امکان را می‌دهد که در مواقعی که سایر سلول‌های طبیعی می‌میرند زنده بمانند. این اتفاق باعث می‌شود تعداد زیادی لنفوسیت بیمار و بی‌اثر در غدد لنفاوی شما ایجاد شود و باعث تورم غدد لنفاوی، طحال و کبد شود.

کرونا باعث سرطان غدد لنفاوی می شود؟

لنفادنوپاتی زیر بغل گاهی از عوارض جانبی برخی واکسن‌ها است و قبلا یکی از علائم رایج بعد از واکسیناسیون آبله بود. اکنون، با واکسن‌های اخیر COVID-19 در بازار، برخی از افراد لنفادنوپاتی زیر بغل را به عنوان یک عارضه جانبی گزارش می‌دهند.

غدد لنفاوی زیر بغل بیشتر در واکسن‌های دو دوز mRNA COVID-19 دیده می‌شود. با این حال، مانند سایر عوارض جانبی، در اکثر افراد این عوارض موقتی در نظر گرفته می‌شوند.

در صورت انجام هرگونه آزمایش تصویربرداری بعد از تزریق واکسن COVID-19 به پزشکتان اطلاع دهید. همچنین اگر نگران تغییراتی در غدد لنفاوی زیر بغل خود در پی  تزریق هرگونه واکسنی هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید .

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نشانه های سرطان لنفوم

علائم سرطان غدد لنفاوی متنوع‌اند. علائم سرطان لنفوم شامل موارد زیر است:

  • تورم بدون درد غدد لنفاوی در گردن، زیربغل یا کشاله ران
  • خستگی مداوم
  • عرق شبانه
  • تنگی نفس
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خارش پوست

علایم سرطان لنفوم ممکن است با هم و یا موردی رخ دهند.

اگر نشانه‌های سرطان لنفوم را دارید، می‌توانید از متخصص سرطان لنفوم نوبت بگیرید و با مشاوره با ایشان، درباره مشکل خود بیشتر بدانید.

علائم اختلال لنفاوی داری؟

اگر بیشتر علائم بالا رو داری حتما به دکتر غدد مراجعه کن.

ورم پا در سرطان لنفوم از علائم سرطان لنفوم غدد لنفاوی

گفته‌شده‌است که یکی از اولین علائم سرطان لنفوم غدد لنفاوی، ورم پاهاست. این مسئله ممکن است به علت بسته‌شدن مسیر‌های لنف به علت رشد سلول‌ها رخ دهد و یا همراه با بزرگ‌شدن غدد لنفاوی ناحیه تناسلی، علایم سرطان غدد لنفاوی باشد.

علائم سرطان غدد لنفاوی در کودکان

برخی از علائم سرطان غدد لنفاوی در کودکان شامل موارد زیر هستند؛

  • غدد لنفاوی بزرگ‌شده
  • درد یا ورم کردن شکم
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • سرفه، تنگی تنفس و یا ویز هنگام نفس کشیدن
  • تب
  • از دست دادن وزن
  • عرق شبانه
  • خستگی مفرط
سرطان غدد لنفاوی گردن خود را نشان می‌دهد.
از علائم سرطان غدد لنفاوی تورم بدون درد این غدد در گردن، زیر بغل و کشاله ران است.

سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) چگونه یافت میشود؟

به نقل از ncbi.nlm.nih، غدد لنفاوی طبیعی کوچک هستند و یافتن آن‌ها دشوار است، اما وقتی عفونت، التهاب یا سرطان غدد لنفاوی وجود دارد، گره‌ها می‌توانند بزرگتر شوند. آن‌هایی که در نزدیکی سطح بدن هستند اغلب به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که با انگشتان شما احساس می‌شوند و حتی برخی از آن‌ها قابل مشاهده هستند. اما اگر تنها چند سلول سرطانی در غدد لنفاوی وجود داشته باشد، ممکن است طبیعی به نظر برسد. نشانه های سرطان غدد لنفاوی چندان واضح نیستند.

 غدد لنفاوی در عمق بدن قابل احساس یا مشاهده نیستند. بنابراین پزشکان ممکن است از اسکن یا سایر آزمایشات تصویربرداری برای جستجوی بزرگ شدن گره‌ها که در عمق بدن هستند استفاده کنند. اغلب تصور می‌شود که غدد لنفاوی بزرگ شده در نزدیکی بافت حاوی سرطان هستند.

تنها راه تشخیص وجود سرطان در غدد لنفاوی انجام بیوپسی است. پزشکان ممکن است غدد لنفاوی را برداشته یا از یک یا چند گره با استفاده از سوزن نمونه بگیرند. بافتی که برداشته می‌شود توسط یک آسیب شناس (پزشکی که با استفاده از نمونه‌های بافت بیماری را تشخیص می‌دهد) زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا غدد لنفاوی سرطانی هستند یا خیر. پاتولوژیست گزارشی تهیه می‌کند که جزئیات آنچه پیدا شده است را شرح می‌دهد. اگر یک گره در خود سرطان داشته باشد، این گزارش توضیح می‌دهد که چه بخش‌هایی از غدد لنفاوی حاوی سلول‌های سرطانی هستند.

هنگامی که جراح برای برداشتن سرطان غدد لنفاوی اولیه اقدام می‌کند، ممکن است یک یا چند غدد لنفاوی مجاور (منطقه‌ای) را نیز حذف کند. برداشتن یک غدد لنفاوی بیوپسی در نظر گرفته می‌شود، اما هنگامی که بسیاری از غدد لنفاوی برداشته می‌شود، آن را قطع غدد لنفاوی می‌نامند.

 هنگامی که سرطان غدد لنفاوی را دربرگرفته ‌است، احتمال بازگشت سرطان پس از جراحی بیشتر است. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا بعد از جراحی به درمان بیشتری مانند شیمی درمانی، ایمونوتراپی، درمان هدفمند یا پرتودرمانی نیاز است یا خیر.

برای درمان سرطان غدد لنفاوی به چه متخصصی مراجعه کنم؟

انواع سرطان غدد لنفاوی

  1. لوسمی لنفوسیتی مزمن
  2. لنفوم پوستی سلول B (B-cell)
  3. لنفوم پوستی سلول T (T-cell)
  4. سرطان غدد لنفاوی هوچکین (بیماری هوچکین)
  5. سرطان غدد لنفاوی غیرهوچکین
  6. ماکروگلوبولینمی والندستروم

سرطان لنفوم بدخیم

سرطان لنفوم بدخیم، سرطانی است که حاوی سلول‌های بدشکل و هتروژن سرطانی‌ست که هم شامل سلول‌های سرطانی هوچکین و غیرهوچکین است. سرطان غدد لنفاوی بدخیم معمولا به درمان به سختی پاسخ می‌دهد و سرعت رشد بیشتری دارد. سرطان لنفوم بدخیم متاستاز هم می‌دهد. خوشبختانه سرطان لنفوم از آن دسته بیماری‌هایی است که نسبت به باقی سرطان‌ها بهتر به درمان پاسخ می‌دهد و قابل درمان است.

سرطان متاستاتیک غدد لنفاوی

زمانی که سرطان غدد لنفاوی به بخش‌های دیگر بدن مهاجرت کند و در آنجا نیز ایجاد سرطان بکند، متاستاتیک نامیده می‌شود.

متاستاز سرطان تیروئید به غدد لنفاوی

گاهی ممکن است که سرطان تیروئید به غدد لنفاوی گردن و زیر فک و پشت گوش متاستاز دهد و در این صورت سرطان لنفوم برای فرد ایجاد می‌شود.

لوسمی لنفوسیتی مزمن چیست؟
لوسمی لنفوسیتی مزمن نوعی سرطان خون و مغر استخوان است که لنفوسیت‌ها را درگیر می‌کند.

۱. لوسمی لنفوسیتی مزمن

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) نوعی سرطان خون و مغز استخوان است (بافت اسفنجی داخل استخوان که سلول‌های خونی در آن ساخته می‌شوند).

اصطلاح “مزمن” در لوسمی لنفوسیتی مزمن از این واقعیت نشات می‌گیرد که این لوسمی معمولاً کندتر از سایر انواع سرطان خون پیشرفت می‌کند. اصطلاح “لنفوسیتیک” در لوسمی لنفوسیتی مزمن از گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها که تحت تأثیر این بیماری است ناشی می‌شود. لوسمی لنفوسیتی مزمن بیشتر افراد مسن را درگیر می‌کند و درمان‌هایی وجود دارد که به کنترل بیماری کمک می‌کند.

برای اطلاع بیشتر درمورد بیماری لوسمی می‌توانید به مقاله سرطان خون: علت ایجاد لوسمی، مهمترین علائم آن مراجعه کنید.

علائم لنفوسیتی مزمن

لنفوسیتی مزمن تمام علائم سرطان غدد لنفاوی را داراست اما در لنفوسیتی مزمن ممکن است این علائم بیشتر احساس شود.

  • تب
  • غدد لنفاوی بزرگ شده، اما بدون درد
  • درد در قسمت بالا سمت چپ شکم، که ممکن است ناشی از بزرگ شدن طحال باشد
  • عفونت‌های مکرر

علت های لنفوسیتی مزمن

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث شروع سرطان خون لنفوسیتی مزمن می‌شود. آنچه مشخص است این است که اتفاقی باعث تغییر (جهش) در DNA سلول‌های تولید کننده خون می‌شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل‌هایی است که به سلول می‌گوید چه کاری انجام دهد. این تغییرات که موجب لوسمی می‌شود به سلول‌های خونی می‌گوید که لنفوسیت‌های غیرطبیعی و بی‌اثر تولید کنند.

این لنفوسیت‌های غیرطبیعی فراتر از بی‌اثر بودن، همچنان زنده می‌مانند و هنگامی که لنفوسیت‌های سالم می‌میرند، تکثیر می‌شوند. لنفوسیت‌های غیرطبیعی در خون و اندام‌های خاصی تجمع می یابند و در آنجا عوارضی ایجاد می‌کنند. آن‌ها ممکن است سلول‌های سالم را از مغز استخوان خارج کرده و مانع تولید سلول‌‎های خونی شوند.

پزشکان و محققان در تلاش هستند تا مکانیسم دقیق ایجاد کننده لوسمی لنفوسیتی مزمن را درک کنند.

۲. لنفوم پوستی سلول B

لنفوم پوستی سلول B یک نوع سرطان نادر است که از گلبول‌های سفید خون شروع شده و به پوست حمله می‌کند. لنفوم پوستی سلول B در سلول‌های B شروع می‌شود (نوعی از گلبول‌های سفید خون که به نام لنفوسیت‌ها مبارزه می‌کند).

انواع لنفوم پوستی سلول B عبارت‌اند از:

  • لنفوم مرکزی فولیکول پوستی اولیه
  • لنفوم سلول B ناحیه حاشیه‌ی پوستی اولیه
  • لنفوم سلول B بزرگ پوستی اولیه، که به سمت پا منتشر می‌شوند
  • لنفوم سلول B بزرگ منتشر به سمت داخل عروقی

لنفوم پوستی سلول B ممکن است به صورت یک ندول (یک ساختار غیرعادی گرد و تقریباً سفت است که در قسمت‌های مختلف بدن ممکن است بروز کند) در زیر پوست ایجاد شود که ممکن است هم رنگ پوست شما باشد یا صورتی یا بنفش به نظر برسد.

تشخیص لنفوم پوستی سلول B


بر اساس mayoclinic، آزمایشات و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص لنفوم پوستی سلول B شامل موارد زیر است:

  • معاینه بدنی: پزشک شما پوست شما را با دقت مورد بررسی قرار می‌دهد و علائم دیگری را که ممکن است سرنخ‌هایی در مورد تشخیص بیماری شما ایجاد کند، مانند تورم غدد لنفاوی را جستجومی‌کند.
  • بیوپسی پوست: پزشک بخش کوچکی از ضایعه پوستی را برداشته و سلول‌های لنفوم را جستجو می‌کند.
  • آزمایش خون: نمونه‌ای از خون شما ممکن است برای یافتن سلول‌های لنفوم تجزیه و تحلیل شود.
  • بیوپسی مغز استخوان: نمونه‌ای از مغز استخوان شما ممکن است برای یافتن سلول‌های لنفوم مورد آزمایش قرار گیرد.
  • آزمایشات تصویربرداری: مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) و اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)  ممکن است به پزشک شما در ارزیابی وضعیت شما کمک کند.
لنفوم پوستی سلول T علائم مختلفی دارد.
لنفوم پوستی سلول B یک نوع سرطان نادر است که از گلبول‌های سفید خون شروع شده و به پوست حمله می‌کند.

۳. لنفوم پوستی سلول T             

لنفوم پوستی سلول (CTCL) T یک نوع سرطان نادر است که در گلبول‌های سفید خون موسوم به سلول‌های لنفوسیت T شروع می‌شود. این سلول‌ها به طور معمول به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با میکروب کمک می‌کنند. در لنفوم پوستی سلول T، سلول‌های T دچار ناهنجاری‌هایی می‌شوند که باعث می‌شود به پوست حمله کنند.

لنفوم پوستی سلول T می‌تواند باعث قرمزی پوست شبیه بثورات، لکه‌های کمی برجسته یا پوسته پوسته روی پوست و گاهی اوقات تومورهای پوستی شود.

چندین نوع لنفوم سلول T پوستی وجود دارد. رایج ترین نوع آن mycosis fungoides است. سندرم سزاری یک نوع کمتر رایج است که باعث قرمزی پوست در کل بدن می‌شود. برخی از انواع لنفوم پوستی سلولT ، مانند mycosis fungoides ، به آرامی پیشرفت می‌کنند و برخی دیگر تهاجمی‌تر هستند.

نوع لنفوم پوستی سلول T که دارید به شما کمک می‌کند تعیین کنید که کدام درمان برای شما مناسب است. درمان می‌تواند شامل کرم‌های پوستی، نور درمانی، پرتودرمانی و دار‌وهای سیستمیک مانند شیمی درمانی باشد.

لنفوم سلول T پوستی یکی از چندین نوع لنفوم است که در مجموع لنفوم غیرهوچکین نامیده می‌شود.

علائم لنفوم پوستی سلول T

به نقل از cancer، علائم لنفوم پوستی سلول T عبارت‌اند از:

  • لکه‌های گردی از پوست که ممکن است برجسته یا پوسته پوسته شود و ممکن است خارش داشته باشد.
  • لکه‌هایی از پوست که رنگ روشن تری نسبت به پوست اطراف نشان می‌دهند.
  • توده‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شوند و ممکن است باز شوند.
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • ریزش مو
  • ضخیم شدن پوست کف دست و کف پا
  • قرمزی پوستی شبیه بثورات در سراسر بدن که به شدت خارش دارد.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۴. سرطان لنفوم هوچکین

سرطان غدد لنفاوی هوچکین (که قبلاً به عنوان بیماری هوچکین شناخته می‌شد)، نوعی از سرطان غدد لنفاوی است که بخشی از سیستم ایمنی بدن شما است. این بیماری ممکن است افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشتر در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال و افراد بالای ۵۵ سال شایع است.

در سرطان غدد لنفاوی هوچکین، سلول‌های سیستم لنفاوی به طور غیرطبیعی رشد می‌کنند و ممکن است فراتر از اندازه سلول‌ها و بافت‌ها گسترش یابند.

لنفوم هوچکین یکی از دو نوع شایع سرطان سیستم لنفاوی است. نوع دیگر، لنفوم غیر هوچکین، بسیار شایع‌تر است.

پیشرفت در تشخیص و درمان لنفوم هوچکین به افراد مبتلا به این بیماری فرصتی برای بهبود به وجود آورده است.

انواع مختلف سرطان غدد لنفاوی هوچکین

  • سرطان غدد لنفاوی کلاسیک هوچکین:  لنفوم کلاسیک هوچکین شایع‌ترین نوع این بیماری است. افرادی که با این بیماری تشخیص داده می‌شوند، در غدد لنفاوی خود دارای سلول‌های بزرگ و غیر طبیعی به نام سلول‌های ReedSternberg هستند.
  • لنفوم هوچکین غالب لنفوسیت ندولی: این نوع بسیار نادر از لنفوم هوچکین شامل سلو‌ل‌های بزرگ و غیرطبیعی است که گاهی به دلیل ظاهر آنها سلول‌های ذرت بو‌داده نامیده می‌شوند. درمان این نوع سرطان غدد لنفاوی ممکن است متفاوت از نوع کلاسیک باشد. افراد مبتلا به این نوع لنفوم هوچکین ممکن است در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه شانس بیشتری برای درمان داشته باشند.
  • اسکلروز ندولار لنفوم هوچکین
  • سلولیت ترکیبی لنفوم هوچکین
  • لنفوم هوچکین تخلیه شده از لنفوسیت‌ها
  • لنفوم هوچکین غنی از لنفوسیت

مواردی که می توانند خطر ابتلای شما به سرطان غدد لنفاوی هوچکین را افزایش دهند

  • سن شما: لنفوم هوچکین بیشتر در افراد بین ۱۵ تا ۳۰ سال و افراد بالای ۵۵ سال تشخیص داده می‌شود.
  • سابقه خانوادگی لنفوم: داشتن خویشاوند خونی (وابستگان نزدیک) مبتلا به لنفوم هوچکین یا غیرهوچکین
  • مرد بودن: لنفوم هوچکین در مردان کمی بیشتر از زنان است.
  • عفونت اپشتین بار گذشته: افرادی که بیماری‌های ناشی از ویروس اپشتین بار، مانند مونونوکلئوز عفونی داشته‌اند، بیشتر از افرادی که عفونت اپشتین بار نداشته اند، به لنفوم هوچکین مبتلا می‌شوند.

طول عمر بیماران سرطان لنفوم هوچکین

معمولا کسانی که به سرطان لنفوم هوچکین دچار می‌شوند، ۸۸٪ ایشان می‌توانند تا ۵ سال و بیشتر عمر کنند. به طور کلی بیشتر کسانی که به بیماری هوچکین مبتلا می‌شوند از این بیماری جان سالم به در می‌برند.

درمان سرطان لنفوم هوچکین

درمان سرطان هوچکین معمولا با شیمی درمانی و یا شیمی درمانی همراه با پرتودرمانی انجام می‌شود. همچنین در بیشتر مواقع این بیماری به خوبی درمان می‌شود و به این دو درمان و یا ترکیب آنها با هم پاسخ می‌دهد.

به طور کلی از جراحی برای درمان این بیماری استفاده چندانی نمی‌شود. در صورتی از جراحی در سرطان لنفوم هوچکین استفاده می‌شود که بخواهیم بیوپسی انجام دهیم.

۵. سرطان غدد لنفاوی غیرهوچکین

سرطان غدد لنفاوی غیرهوچکین هم مانند لنفوم هوچکین نوعی سرطان است که در سیستم لنفاوی شما شروع می‌شود و در بخشی که جزء سیستم ایمنی بدن است با میکروب‌ها مبارزه می‌کند. در سرطان غدد لنفاوی غیرهوچکین، گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها به طور غیرطبیعی رشد می‌کنند و می‌توانند رشد (تومور) در سراسر بدن را به وجود بیاورند.

سرطان غدد لنفاوی غیرهوچکین یک دسته کلی از لنفوم است. بسیاری از زیرگروه ها در این دسته قرار می‌گیرند. لنفوم بزرگ سلول B و لنفوم فولیکولار از شایع ترین زیرگونه‌های سرطان غدد لنفاوی غیر هوچکین هستند.

اندام هایی که سرطان غدد لنفاوی غیرهوچکین رخ می دهد

لنفوم غیر هوچکین به طور کلی شامل وجود لنفوسیت‌های سرطانی در غدد لنفاوی شما می‌شود. اما این بیماری می‌تواند به سایر قسمت‌های سیستم لنفاوی شما نیز سرایت کند.

 این اندام‌ها شامل عروق لنفاوی، لوزه‌ها، آدنوئیدها، طحال، تیموس و مغز استخوان هستند. گاهی اوقات، لنفوم غیر هوچکین اندام‌های خارج از سیستم لنفاوی شما را درگیر می‌کند.

مواردی که می توانند خطر ابتلای شما به سرطان غدد لنفاوی غیرهوچکین را افزایش دهند

اکثر افرادی که با لنفوم غیر هوچکین تشخیص داده می‌شوند هیچ فاکتور خطر آشکاری ندارند. و بسیاری از افرادی که عوامل خطر برای سرطان غدد لنفاوی غیرهوچکین دارند هرگز به آن مبتلا نمی‌شوند.

  • داروهایی که سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می‌کنند: اگر پیوند عضو انجام داده‌اید و از داروهای کنترل کننده سیستم ایمنی بدن خود استفاده می‌کنید، ممکن است خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین افزایش یابد
  • عفونت با ویروس‌ها و باکتری‌های خاص: به نظر می‌رسد برخی عفونت‌های ویروسی و باکتریایی خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین را افزایش می‌دهند. ویروس‌های مرتبط با این نوع سرطان شامل  HIVو عفونت اپsتین بار است. از دیگر باکتری‌های مرتبط با لنفوم غیر هوچکین شامل زخم ایجاد کننده هلیکوباکتر پیلوری است.
  • مواد شیمیایی: برخی از مواد شیمیایی، مانند آن‌هایی که برای از بین بردن حشرات و علف‌های هرز استفاده می‌شوند، ممکن است خطر ابتلا به لنفوم غیرهوچکین را افزایش دهند. تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط احتمالی بین آفت کش‌ها و ایجاد لنفوم غیرهوچکین مورد نیاز است.
  • سن بالا: لنفوم غیرهوچکین می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما با افزایش سن این خطر افزایش می‌یابد. این بیماری بیشتر در افراد ۶۰ سال به بالا مشاهده می‌شود.

طول عمر بیماران سرطان لنفوم نان هوچکین

به طور کلی شانس زندگی برای ۷۳٪ بیمارانی که سرطان لنفوم نان هوچکین دارند، بیش از ۵ سال است. به طور دقیق‌تر، کسانی که مرحله‌ی اول NHL دارند، ۸۴٪ شان بیش از ۵ سال و کسانی که به مرحله ۲ NHL مبتلا هستند، ۷۷٪ آنها بیش از ۵ سال عمر می‌کنند.

سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) از نوع ماکروگلوبولینمی والدنستروم
ماکروگلوبولینمی والدنستروم یک نوع سرطان نادر است که از گلبول‌های سفید خون شروع می شود.

۶. سرطان غدد لنفاوی از نوع ماکروگلوبولینمی والدنستروم

ماکروگلوبولینمی والدنستروم یک نوع سرطان نادر است که از گلبول‌های سفید خون شروع می شود.

اگر مبتلا به ماکروگلوبولینمی والدن استروم هستید، مغز استخوان شما تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی تولید می‌کند که سلول‌های خونی سالم را از بین می‌برد. گلبول‌های سفید غیرطبیعی پروتئینی تولید می‌کنند که در خون تجمع می‌یابد، گردش خون را مختل کرده و عوارض ایجاد می‌کند.

ماکروگلوبولینمی والدنستروم نوعی سرطان غدد غیرهوچکین محسوب می‌شود. گاهی اوقات لنفوم لنفوپلاسماسیتیک نامیده می‌شود.

علائم ماکروگلوبولینمی والدنستروم

  • کبودی آسان
  • خونریزی از بینی یا لثه
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • بی‌ حسی در دست یا پای شما
  • سردرد
  • تغییرات در بینایی
  • تنگی نفس
  • گیجی

چه مواردی می توانند خطر ابتلای شما به ماکروگلوبولینمی والدنستروم را افزایش دهند؟

  • بزرگتر بودن: ماکروگلوبولینمی والدنستروم می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما اغلب در بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر تشخیص داده می‌شود.
  • مرد بودن: مردان به احتمال زیادتری با ماکروگلوبولینمی والدنستروم تشخیص داده می‌شوند.
  • سفید بودن: سفیدپوستان در مقایسه با سایر نژادها بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.(حتی بیماری‌ها هم به ما نشان می‌دهند که هیچ برتری در رنگ پوست نیست)
  • داشتن سابقه خانوادگی سرطان غدد لنفاوی: اگر یکی از بستگان شما مبتلا به ماکروگلوبولینمی والدنستروم یا نوع دیگری از لنفوم سلول B تشخیص داده شده است، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید.
هنگامی که سرطان ریه به غدد لنفاوی گسترش می‌یابد
سرطان غدد لنفاوی می‌تواند به اندام‌های مجاور هم متاستاز کند و در بسیاری از موارد به ریه گسترش پیدا می‌کند.

۱. هنگامی که سرطان ریه به غدد لنفاوی گسترش می یابد

سرطان ریه اغلب قبل از گسترش به سایر نقاط بدن به غدد لنفاوی سرایت می‌کند. این که کدام گروه از غدد لنفاوی درگیر هستند و کجا در ارتباط با تومور اولیه (اصلی) هستند، عوامل مهمی در تعیین مرحله سرطان و نحوه درمان آن هستند.
زمانی که سلول‌های سرطانی ریه از طریق غدد لنفاوی متاستاز می‌شوند سایر بخش‌های بدن که نزدیک ریه قرار دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

با متاستاز غدد لنفاوی ممکن است کبد، استخوان، غدد فوق‌کلیوی و مغز به سلول‌های سرطانی آلوده شوند.

هنگامی که گسترش به غدد لنفاوی مجاور (منطقه ای) محدود می‌شود، می توان سرطان را به صورت موضعی پیشرفته توصیف کرد .اما اگر سرطان ریه فراتر از غدد لنفاوی منطقه ای گسترش یافته باشد و در غدد لنفاوی دور یا سایر بافت‌ها یافت شود، بیماری متاستاتیک در نظر گرفته می‌شود.

طبقه بندی گره های لنفاوی منطقه ای

برای درمان سرطان ریه که به غدد لنفاوی سرایت کرده‌است غدد لنفاوی را با توجه به محل قرار گیری آن‌ها به سه دسته تقسیم می‌کنند. این طبقه بندی نقش کلیدی را در درمان سرطان ریه ایفا می‌کند.

غدد لنفاوی درون ریوی: منظور غدد لنفاوی است که در ریه‌ها قرار دارند. این غدد می‌توانند غدد لنفاوی محیطی باشند که در نواحی بیرونی ریه‌ها یافت می‌شوند یا غدد لنفاوی هیلار که در مجاری اصلی تنفسی یافت می‌شوند.

غدد لنفاوی مدیاستین: غدد لنفاوی هستند که در ناحیه بین دیواره قفسه سینه و ریه‌ها قرار دارند همچنین غدد لنفاوی مدیاستال تحتانی مانند غدد لنفاوی زیر سرنخ اطراف مجاری تنفس (نای) هم جزء این دست محسوب می‌شوند.

غدد لنفاوی خارج از سینه: این دسته به غدد لنفاوی واقع در خارج از قفسه سینه اشاره دارد. این دسته شامل غدد لنفاوی فوق کلاویکولی هستند که دقیقاً بالای استخوان ترقوه یافت می‌شوند و غدد لنفاوی اسکالن در گردن در نزدیکی بالاترین دنده یافت می‌شوند.

علائم سرطان غدد لنفاوی ریه

  • تورم در گردن یا در ناحیه بالای استخوان ترقوه شما
  • تنگی نفس به دلیل فشار از غدد لنفاوی متورم در قفسه سینه شما
  • سرفه مداوم با بلغم تیره یا خونی
  • صدای خشن
  • درد قفسه سینه
  • خس خس کردن
  • عفونت‌های مکرر تنفسی
  • از دست دادن اشتها.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۲. سرطان غدد لنفاوی سینه

اگر سرطان سینه گسترش یابد، معمولا ابتدا به غدد لنفاوی مجاور زیر بازو می‌رود. همچنین گاهی اوقات می‌تواند به غدد لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه یا نزدیک استخوان سینه سرایت کند. دانستن اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی شما سرایت کرده است یا خیر به پزشکان کمک می‌کند تا بهترین راه را برای درمان سرطان شما بیابند.

جراحی غدد لنفاوی در سرطان سینه

اگر هر یک از غدد لنفاوی زیر بازو یا اطراف استخوان یقه متورم شده باشد، ممکن است مستقیماً با بیوپسی سوزنی، یا آسپیراسیون با سوزن ریز (FNA) یا بیوپسی سوزن مرکزی، از نظر سرطان بررسی شود. به ندرت، گره بزرگ شده با جراحی برداشته می‌شود. اگر سرطان در غدد لنفاوی یافت شود، در حین تشریح غدد لنفاوی زیربغل (در زیر توضیح داده شده است) باید گره‌های بیشتری برداشته شود.

انواع جراحی غدد لنفاوی

حتی اگر غدد لنفاوی مجاور بزرگ نشده باشند، باز هم باید از نظر سرطان بررسی شوند. این را می توان به دو روش مختلف انجام داد. بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (SLNB) رایج‌ترین و کم تهاجمی‌ترین روش است، اما در برخی موارد ممکن است به تشریح غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) نیاز باشد.

جراحی غدد لنفاوی اغلب به عنوان بخشی از جراحی اصلی برای برداشتن سرطان سینه انجام می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است به عنوان یک عمل جداگانه انجام شود.

بیوپسی سرطان غدد لنفاوی نگهبان

در بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (SLNB)، جراح اولین غدد لنفاوی (که احتمالاً تومور به آنها گسترش می‌یابد) را پیدا می‌کند و آن‌ها را برمی‌دارد (به نام گره‌های نگهبان).  برای انجام این کار، جراح یک ماده رادیواکتیو و یا رنگ آبی به تومور، ناحیه اطراف آن یا ناحیه اطراف نوک سینه تزریق می‌کند. عروق لنفاوی این مواد را در مسیری که احتمالاً سرطان طی می‌کند، حمل خواهند کرد. 

پس از تزریق ماده، گره‌های نگهبان را می‌توان با استفاده از دستگاه مخصوص برای تشخیص رادیواکتیویته در گره‌ها، یا با جستجوی گره‌هایی که به رنگ آبی در آمده‌اند، پیدا کرد. برای بررسی مجدد، اغلب از هر دو روش استفاده می‌شود. جراح، پوست ناحیه را بریده و گره حاوی رنگ یا رادیواکتیویته را برمی‌دارد.

تجزیه غدد لنفاوی زیر بغل (ALND)

در این روش، حدود ۱۰ تا ۴۰ (هر چند معمولا کمتر از ۲۰) غدد لنفاوی از ناحیه زیر بازو (زیر بغل) برداشته شده و از نظر گسترش سرطان بررسی می‌شود.‌ معمولاً همزمان با ماستکتومی یا جراحی حفظ سینه (BCS) انجام می‌شود، اما می‌توان آن را در عمل دوم هم انجام داد.

تجزیه غدد لنفاوی معمولا زمانی انجام می‌شود که:  

  • اگر SLNB قبلی نشان داده بود که ۳ یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل دارای سلول‌های سرطانی هستند
  • اگر تورم غدد لنفاوی زیر بغل یا ترقوه می‌تواند قبل از عمل احساس شود یا در آزمایش‌های تصویربرداری دیده شود و FNA یا بیوپسی سوزن مرکزی سرطان را نشان می‌دهد
  • اگر سرطان به حدی بزرگ شده باشد که در خارج از غدد لنفاوی گسترش یابد
  • اگر SLNB برای سلولهای سرطانی پس از شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور قبل از عمل جراحی مثبت باشد

عوارض جانبی جراحی سرطان غدد لنفاوی سینه

پس از جراحی غدد لنفاوی، درد، تورم، خونریزی، لخته شدن خون و عفونت امکان‌پذیر است.

علائم سرطان غدد زیر بغل چیست؟
سرطان غدد لنفاوی ممکن است غدد لنفاوی زیر بغل را درگیر کند.

 3. سرطان غدد لنفاوی زیر بغل

به وجود آمدن یک توده یا تورم غدد لنفاوی در زیر بغل می‌تواند با یک بیماری شایع به نام لنفادنوپاتی زیر بغل مرتبط باشد. لنفادنوپاتی زیر بغل که آدنوپاتی زیر بغل یا توده زیر بغل هم نامیده می‌شود، زمانی رخ می دهد که غدد لنفاوی زیر بغل بزرگتر می‌شوند. در حالی که این وضعیت ممکن است نگران کننده باشد، معمولاً به یک علت خوش خیم نسبت داده می‌شود. همچنین ممکن است موقتی باشد.

با این حال در برخی موارد، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل ممکن است مربوط به موارد جدی تری مانند بیماری عفونی یا سرطان باشد. مهم است که از هرگونه تغییر در غدد لنفاوی زیر بغل خود و همچنین علائم بیماری که به طور همزمان بروز می‌کند آگاه باشید. در حالی که بسیاری از موارد لنفادنوپاتی زیر بغل ممکن است خود به خود برطرف شوند، سایر موارد (لنفوم) نیاز به مراقبت‌های پزشکی بیشتری دارند.

نشانه های سرطان غدد لنفاوی زیر بغل چیست؟

  • یک توده زیر بغل
  • غدد لنفاوی که در اندازه بزرگتر یا بیش از ۲ سانتی متر رشد می‌کنند
  • برجستگی‌هایی در اطراف ناحیه زیر بغل که تغییر شکل می‌دهند
  • احساس درد یا سوزن سوزن شدن
  • تب یا لرز (در موارد عفونت)
  • تغییر شکل بافت
  • قرمز و گرم شدن زیر بغل
  • تولید تراشحات و احساس درد

علت بروز سرطان غدد لنفاوی زیر بغل

  • عفونت های سینه
  • تبخال ساده
  • مونونوکلئوز
  • ویروس اپشتین بار
  • عفونت های بازو
  • بیماری خراش گربه
  • بیماریهای خود ایمنی، مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس
  • بیماری سل
  • ویروس HIV

پیشنهاد میکنم مقاله دلیل تعریق بد بو و بوی بد بدن چیست؟ را هم بخوانید.

۴. سرطان غدد لنفاوی گردن

سرطان لنفوم گردن یا سرطان غدد لنفاوی گلو به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. اگرچه بیشتر لنفادنوپاتی‌های بدخیم در گردن نشان‌دهنده لنفوم یا متاستاز تومورهای اولیه سر و گردن هستند. اما گاهی اوقات بیماری متاستاتیک از راه دور، به صورت لنفادنوپاتی گردنی با یا بدون تومور اولیه (آشکار) خود را نشان می‌دهد. به طور کلی این تومورها به غدد لنفاوی فوق کلاویکول متاستاز می‌دهند، اما گاهی اوقات ممکن است در سطح گردن به صورت جدا شده از سطح گردن ظاهر شوند.

علائم سرطان غدد لنفاوی گردن

نشانه های سرطان غدد لنفاوی گردن متنوع هستند. مثلا ورم غدد علائم سرطان غدد لنفاوی گردن یکی از این علائم است. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند؛

  • بزرگ‌شدن و قابل لمس‌بودن غدد لنفاوی گردن که معمولا بدون درد هم شروع می‌شود.
  • تهوع
  • سردرد
  • از دست دادن وزن
  • عرق کردن شبانه
  • تب
  • خونریزی از لثه‌ها و بینی
  • ورم چشم‌ها
  • بسته‌شدن راه‌های بینی
  • فلج صورت و بی‌حسی اعضای صورت

علائم سرطان غدد لنفاوی زیر فک

  • درد زیر فک
  • معمولا شبیه به عفونت دندان است
  • زخم دهان
  • زخم‌های دهانی برای مدت‌های طولانی

معمولا علائم این سرطان دیر تشخیص داده‌می‌شود و با بیوپسی می‌توان از آن آگاهی پیدا کرد.

علائم سرطان غدد لنفاوی پشت گوش

معمولا شناسایی این سرطان دشوار است و البته رخداد آن نیز چندان زیاد نیست و کم پیش می‌آید. اما علائم آن مانند علائم سرطان غدد زیر فک است.

۵. سرطان غدد لنفاوی آلت

غدد لنفاوی دهانه رحم یک محل متاستاز معمول برای تومورهای بدخیم هستند که از محل‌های اولیه سر و گردن سرچشمه می‌گیرند. این سلول‌های بدخیم شامل سرطان سلول سنگفرشی دستگاه گوارش فوقانی و همچنین متاستاز‌های غدد بزاقی، تیروئید و سرطان پوست است.

در مردان علت‌های مختلفی باعث سرطان غدد لنفاوی لگن می‌شود. این بیماری بیشتر در آلت های ختنه نشده رخ می‌دهد. از علائم لنفوم آلت میتوان به تشکیل توده، تغییر رنگ پوست، ایجاد زخم بر روی پوست آلت و خونریزی اشاره کرد.

کرونا و سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) و ارتباط آنها
برای تشخیص و درمان سرطان غدد لنفی تیمی متشکل از متخصص غدد و متخصص انکولوژی همکاری می‌کنند.

۶. سرطان غدد لنفاوی ترقوه

گاهی ممکن است که غدد لنفاوی روی استخوان ترقوه برجسته و متورم شوند که معمولا نشان‌دهنده‌ی سرطان نیست. اما از اولین علائمی که در سرطان لنفوم می‌توان به آن اشاره کرد، بزرگ‌شدن غدد لنفاوی موجود در گردن و یا روی استخوان ترقوه است.

۷. سرطان غدد لنفاوی کشاله ران

معمولا زمانی که غدد لنفاوی کشاله ران متورم می‌شوند نشان از بدخیمی و پیشرفت سرطان لنفوم غیرهوچکین دارد. در چنین مواردی، شیمی درمانی آغاز می‌شود که در اکثر موارد بیماری نسبت به آن پاسخ می‌دهد.

درمان سرطان غدد لنفاوی کشاله ران

همانطور که گفته‌شد، اولین درمانی که برای سرطان لنفوم کشاله ران انجام می‌شود، شیمی درمانی است.

علائم سرطان غدد لنفاوی کشاله ران

برخی از علائم سرطان غدد لنفاوری کشاله ران شامل موارد زیر هستند؛

  • برجستگی غدد لنفاوی
  • خستگی
  • از دست دادن وزن بدون توجیه
  • عفونت‌ها
  • خارش
  • درد
  • عرق کردن

۸. درگیری غدد لنفاوی در سرطان روده

یکی از انواع بد و پیشرفته‌ی سرطان لنفوم، زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های لنفوسیت T روده باریک هم درگیر شوند. این مورد در سرطان غیر هوچکین اتفاق می‌افتد.

متاستاز سرطان روده بزرگ به غدد لنفاوی

گاهی ممکن است که روده بزرگ به عدد لنفاوی متاستاز دهد که در این صورت سرطان در سیستم لنفاوی پخش می‌شود. باید این مورد را سریعا درمان کرد تا پیشرفت آن بیش از اندازه نشود. این مورد سبب ایجاد سرطان غدد لنفاوی شکمی می‌شود.

درجه بندی سرطان غدد لنفاوی

مرحله‌بندی لنفوم فرایندی برای تشخیص این است که کدام قسمت از بدن شما تحت تأثیر لنفوم قرار دارد (لنفوم شما چقدر پیشرفته است). مرحله بندی لنفوم بسیار مهم است چون به تیم پزشکی شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین درمان را برای شما برنامه ریزی کنند.  

مرحله‌بندی سرطان غدد لنفاوی در انواع هوچکین و غیرهوچکین یکسان است. فقط یک تفاوت در مرحله بندی غیرهوچکین ای بیماری در کودکان وجود دارد.

مرحله بندی لنفوم در بزرگسالان به صورت زیر است:

مرحله ۱ سرطان لنفوم

به این معنی است که لنفوم تنها در یک گروه از غدد لنفاوی وجود دارد. این مرحله می‌تواند در هر نقطه از بدن، بالا یا پایین دیافراگم باشد. لنفوم در این مرحله در یک اندام بدن خارج از سیستم لنفاوی شروع شده و فقط در آن اندام است. به این لنفوم اکسترانودال می‌گویند.

مرحله ۲ سرطان لنفوم

به این معنی است که لنفوم در دو یا چند گروه از غدد لنفاوی وجود دارد.  این مرحله می‌تواند در هر نقطه از بدن باشد، اما برای تشخیص لنفوم مرحله ۲، همه آن‌ها باید در یک طرف دیافراگم باشند.


مرحله ۳ سرطان لنفوم

به این معنی است که در هر دو طرف دیافراگم لنفوم وجود دارد.

مرحله ۴ سرطان لنفوم

پیشرفته‌ترین مرحله لنفوم است. در این مرحله  لنفوم از غدد لنفاوی شروع شده و حداقل در یک اندام بدن خارج از سیستم لنفاوی (به عنوان مثال، ریه‌ها، کبد، مغز استخوان یا استخوان‌های جامد) گسترش یافته است.

طحال و تیموس بخشی از سیستم لنفاوی هستند، بنابراین لنفوم در این اندام به تنهایی به‌عنوان مرحله ۴ حساب نمی‌شود.

تشخیص سرطان لنفوم با آزمایش خون ممکن است
آزمایش خون یکی از مراحل تشخیص سرطان غدد لنفاوی است.

تشخیص سرطان غدد لنفاوی

  • معاینه بدنی: پزشک، تورم غدد لنفاوی از جمله در گردن، زیر بغل، کشاله ران و همچنین متورم شدن طحال یا کبد را بررسی می‌کند.
  • برداشتن غدد لنفاوی برای آزمایش: پزشک شما ممکن است روش بیوپسی غدد لنفاوی را برای برداشتن تمام یا قسمتی از غدد لنفاوی برای آزمایش توصیه کند.  آزمایشات پیشرفته می تواند تعیین کند که آیا سلول‌های لنفوم وجود دارد، و چه نوع سلول‌هایی درگیر هستند.
  • آزمایش خون: آزمایش خون برای شمارش تعداد سلول های نمونه خون شما می‌تواند به پزشک در مورد تشخیص وجود و نوع لنفوم سرنخ بدهد.
  • برداشتن نمونه ای از مغز استخوان برای آزمایش: روش آسپیراسیون و بیوپسی مغز استخوان شامل قرار دادن یک سوزن در استخوان لگن برای برداشتن نمونه‌ای از مغز استخوان است. نمونه برداشته شده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا وجود سلول‌های لنفوم تایید شود.
  • آزمایشات تصویربرداری: پزشک شما ممکن است آزمایشات تصویربرداری را برای یافتن علائم سرطان غدد لنفاوی در سایر نواحی بدن توصیه کند. آزمایشات ممکن است شامل CT ، MRI و توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) باشد.

بسته به شرایط شما ممکن است از آزمایش‌ها و روش‌های دیگر استفاده شود. انواع مختلفی از لنفوم وجود دارد و دانستن اینکه کدام نوع را دارید، کلید توسعه یک برنامه درمانی موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که بررسی نمونه بیوپسی توسط آسیب شناس متخصص، شانس تشخیص دقیق را افزایش می‌دهد.  

درمان سرطان غدد لنفاوی

اینکه کدام درمان لنفوم برای شما مناسب است بستگی به نوع، مرحله بیماری شما و میزان سلامت شما دارد. هدف از درمان این است که تا حد ممکن سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و بیماری را به بهبود برساند.

  • نظارت فعال برخی از انواع لنفوم رشد بسیار کندی دارند. شما و پزشک‌تان ممکن است تصمیم بگیرید که برای درمان سرطان غدد لنفاوی خود منتظر بمانید. وقتی علائم و نشانه‌هایی ایجاد می‌شود که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد می‌کند. شما باید آزمایش‌های دوره‌ای را به طور مرتب برای نظارت بر وضعیت‌تان انجام دهید.
  • شیمی درمانی از دار‌وها برای از بین بردن سلول‌های سریع الرشد مانند سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. این داروها معمولاً از طریق سرم تجویز می‌شوند، اما بسته به داروهای خاصی که دریافت می‌کنید، می‌توانند به صورت قرص هم مصرف شوند.
  • پرتو درمانی سرطان غدد لنفاوی: پرتو درمانی از پرتوهای پرقدرت انرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می‌کند.
  • پیوند مغز استخوان نیز به عنوان پیوند سلول‌های بنیادی شناخته می‌شود. این روش شامل استفاده از دوزهای زیاد شیمی درمانی و اشعه برای سرکوب مغز استخوان است. بعد از سرکوب سلول‌های لنفوم، سلول‌های بنیادی مغز استخوان سالم از بدن شما یا از یک اهدا کننده به خون شما تزریق می‌شوند و به استخوان‌های شما می‌روند. مغز استخوان با دریافت سلول‌های سالم خود را بازسازی می‌کند.
  • سایر درمان ها. سایر داروهای مورد استفاده برای درمان لنفوم شامل داروهای هدفمند است که بر ناهنجاری‌های خاص در سلول‌های سرطانی شما تمرکز می‌کنند. داروهای ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. درمان تخصصی موسوم به گیرنده آنتی ژن کایمریک، در این روش سلولT مبارزه کننده با میکروب بدن شما را می‌گیرند و آن‌ها را برای مبارزه با سرطان مهندسی می‌کنند. سپس سلول های T مهندسی شده را دوباره به بدن شما تزریق می‌کنند.

عوارض شیمی درمانی سرطان غدد لنفاوی

برخی از عوارض شیمی درمانی سرطان غدد لنفاوی شامل موارد زیر هستند؛

  • ریزش موها
  • زخم‌های دهانی
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • احتمال عفونت بالا می‌رود
  • به سادگی خونریزی می‌کنید و یا کبود می‌شوید
  • خستگی بیش از حد

درمان قطعی سرطان لنفوم

نمی‌توان گفت که درمان قطعی سرطان لنفوم چیست و کدام درمان حتما بر بیماری اثرگذار است. در واقع در بیشتر موارد اثربخشی روش درمانی به میزان پیشرفت بیماری و شدت آن بستگی دارد. به هر حال، یکی از درمان‌هایی که معمولا جواب می‌دهد و اثربخش است، شیمی درمانی به همراه پرتودرمانی است.

عوارض برداشتن غدد لنفاوی

برداشتن غدد لنفاوی می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. اگر فقط چند غدد لنفاوی را برداشته باشید، این حالت‌ها خفیف‌تر خواهند بود.

  • درد زخم: اکثر افراد بعد از عمل کمی درد خواهند داشت که معمولا با ترمیم زخم بهبود می‌یابند. برای برخی از افراد، درد ممکن است ادامه‌دار باشد، به خصوص اگر غدد لنفاوی از گردن برداشته شود. در مورد نحوه مدیریت درد‌تان با تیم پزشکی ناظر بر درمان شما صحبت کنید.
  • سفتی و درد گردن، شانه، لگن: اگر غدد لنفاوی گردن، زیر بغل یا کشاله ران شما برداشته شوند، این دسته از غدد لنفاویررایج ترین مشکلات را دارا هستند. ممکن است متوجه شوید که بعد از عمل نمی‌توانید ناحیه آسیب دیده را به اندازه قبل آزادانه حرکت دهید. ممکن است انجام تمرینات ملایم کمک کند اما از پزشک عمومی یا تیم مراقبت از سرطان بخواهید که شما را به فیزیوتراپ ارجاع دهد.
  • سروما یا لنفوسل: مجموعه‌ای از مایع در ناحیه ای است که غدد لنفاوی برداشته شده است. این یک عارضه جانبی شایع است و بلافاصله پس از عمل ظاهر می‌شود. معمولا بعد از چند هفته بهتر می‌شود، اما گاهی اوقات جراح شما ممکن است مایع را با سوزن تخلیه کند.
  • ادم لنفاوی: تورم گردن، بازو یا ساق است، که ممکن است بعد از برداشتن غدد لنفاوی ظاهر شود.

طول عمر بیماران سرطان غدد لنفاوی چقدر است؟

متخصصین برای تخمین عمر بیماران سرطانی از معیاری به نام میزان بقای نسبی ۵ ساله استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید نسبیت ۵ ساله به معنای این نیست که بیماران لنفوم میانگین ۵سال عمر می‌‌کنند.

در این معیار با توجه به مرحله سرطان که در بالا به آن اشاره شد بیمارانی که در مراحل ابتداییی این بیماری هستند بین ۸۰ تا ۹۳ درصد احتمال بهبود دارند.

اما اگر لنفوم به سطح های پیشرفته‌تر رسیده باشد از این معیار استفاده نمی‌شود. در این مرحله پزشکان با توجه به علائم بیمار امید به بهبودی شخص را تخمین می‌زنند. بطور کلی حدود ۷۰ درصد از کسانی که به این بیماری مبتلا هستند قابل بهبودی هستند.

 مواردی که در تخمین طول عمر افراد موثر هستند عبارت‌اند‌ از:

  • سن بالای ۴۵ سال
  • مرد بودن
  • داشتن تعداد گلبول‌های سفید بالا (بالای ۱۵۰۰۰)
  • داشتن تعداد گلبول‌های قرمز پایین (سطح هموگلوبین زیر ۱۰.۵)
  • داشتن تعداد لنفوسیت‌های خون پایین (زیر ۶۰۰)
  • داشتن سطح پایین آلبومین خون (زیر ۴)

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

عزیزان باید دقت داشته باشید که هر گردی گردو نیست! وجود برآمدگی و توده سلولی الزاما به معنای سرطان نیست. سعی کنید علائم را به خاطرتان بسپارید و اگر یکی از این علائم را مشاهده کردید قبل از اینکه دیر شود جلوی این بیماری را بگیرید. اگر یکی ازعزیزانتان درگیر این بیماری هستند نگران نباشید، نرخ بهبودی لنفوم بالاست اما حتما فراموش نکنید که داشتن روحیه جنگندگی از عوامل مهم برای غلبه بر این بیماریست.

در صورتیکه با علائم سرطان لنفوم مواجه شدید، حتما با متخصص انکولوژیست مشورت کنید. از دکترتو می‌توانید از بهترین انکولوژیست‌ها نوبت دریافت کنید.

پرسش‌های متداول

در مواردی که لوکالایزد باشد (با حاشیه‌ی مشخص و در جای مشخص) و هنوز به بخش‌های دیگر بدن متاستاز نداده‌باشد.

اگر از خود می‌پرسید که آیا سرطان غدد لنفاوی قابل درمان است؟ باید بگوییم بله. همه‌ی سرطان‌ها انواع بدخیم و خوش خیم دارند و نمی‌توان گفت که همه‌ی انواع آنها کشنده و غیر قابل درمان هستند. سرطان لنفوم هم یکی از آنهاست.

توجه داشته‌باشید که درصد زنده ماندن در ۵ سال اول برای انواع مختلف سرطان لنفوم متفاوت است. اما به طور کلی و میانگین، حدود ۷۳٪ کسانی که به سرطان لنفوم مبتلا می‌شوند، می‌توانند به مدت ۵ سال و بیشتر را زندگی کنند.

می‌تواند کشنده هم باشد. در مواردی که متاستاز می‌دهد و بخش‌های زیادی از بدن را درگیر می‌کند و سرعت رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی بسیار زیاد است، نمی‌توان آن را متوقف کرد و معمولا باعث مرگ می‌شود.

هنگامی که در هر یک از اعضای سیستم لفاوی تقسیم‌های سرطانی و رشد بی‌رویه مشاهده شود، می‌توان گفت که فرد به سرطان غدد لنفاوی مبتلا شده‌است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان غدد لنفاوی

  1. .. گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید مادرم حدود چند سال میشه که وقتی به رانش دست میزنه چیزی گرد احساس میکنه ولی الان چن وقتی هستش که وقتی بهش دست میزنه درد میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال وجود چربی یا لیپوما وجود دارد
      بهتر است به پزشک مراجعه شود