انواع مختلف سرطان، آشنایی با علل و علائم آن‌

۴
آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان‌ها انواع مختلفی دارند و به تبع آن علائم مختلفی هم نشان می‌دهند. آشنایی با سرطان‌ها می‌تواند کمک بسیاری در تشخیص زودهنگام بیماری بدهد. علائم اولیه‌ی سرطان نقش موثری در تشخیص به موقع آن دارند. باید به آنها توجه کنیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

cancer

علائم اولیه سرطان چیست؟ چگونه می‌توان این بیماری را درمان کرد؟ روش‌های تشخیص این بیماری به چه صورت است؟ انواع و نشانه‌های آن‌ها چیست؟ احتمالاً شما هم با بروز برخی نشانه‌ها و علائم نگران ابتلا به سرطان بوده‌اید. در این مطلب علل، نشانه‌ها، نحوه تشخیص و جلوگیری و درمان این بیماری را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سرطان چیست؟

این بیماری در اثر رشد غیرطبیعی برخی از سلول‌های طبیعی بدن ایجاد می‌شود. سرطان به انگلیسی Cancer نامیده می‌شود. این حالت غیرطبیعی می‌تواند به نقاط دیگر بدن هم منتقل شود. به طور معمول سلول‌های بدن رشد کرده و از طریق فرایند تقسیم سلولی تکثیر می‌شوند. در این میان هم سلول‌های پیر یا آسیب‌دیده می‌میرند و این سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند.

گاهی این فرایند منظم دچار مشکل شده و سلول‌هایی که نباید تکثیر شوند، شروع به تقسیم سلولی می‌کنند. این سلول‌ها می‌توانند تومورهایی را تشکیل دهند. تومورها توده‌های بافتی هستند که می‌توانند بدخیم یا خوش‌خیم باشند. تومورهای بدخیم به بافت‌های مجاور سرایت کرده و می‌توانند نقاط مختلف بدن را درگیر کنند. در بیشتر سرطان‌ها تومورهای جامد تشکیل می‌شود، برای مثال در سرطان خون چنین نیست و تومور تشکیل نمی‌شود.

سرطان بدخیم چیست؟

تومورهای خوش‌خیم به بافت‌های مجاور سرایت نمی‌کنند. زمانی که این نوع تومورها برداشته می‌شوند، معمولاً دوباره رشد نمی‌کنند. درحالی‌که تومورها گاهی رشد می‌کنند و به بافت‌ها و اندام‌های دیگر هم آسیب وارد می‌کنند. در این حالت سلول‌های سرطانی تهاجمی هستند به همین علت ممکن است در حالت بدخیم ممکن است جراحی نتیجه‌بخش نباشد. در این حالت که سرطان متاستاز کرده است.

تقسیم سلول‌های سرطانی در تصویر نشان داده شده است.
نحوه تقسیم سلولی و ایجاد تومورهای سرطانی

تفاوت بین سلول های سرطانی و سلول های طبیعی

سلول‌های سرطانی از جهات مختلفی با سلول‌های طبیعی بدن تفاوت دارند. از جمله؛

  • سلول‌های طبیعی تنها در صورت دریافت سیگنال تکثیر، شروع به رشد و تقسیم می‌کنند. اما سلول‌های سرطانی در غیاب این سیگنال‌ها هم به رشد خود ادامه می‌دهند.
  • سلول‌های سرطانی به نقاط مختلف بدن حمله کرده و در سایر نواحی گسترش پیدا می‌کنند. به این حالت متاستاز می‌گوییم. اما سلول‌های طبیعی زمانی که با سلول‌های دیگر روبرو می‌شوند، رشد خود را متوقف می‌کنند.
  • سیستم ایمنی بدن به طور معمول سلول‌های آسیب‌دیده و غیرطبیعی را از بین می‌برد. اما سلول‌های سرطانی خود را از سیستم ایمنی بدن پنهان می‌کنند. در این حالت سیستم ایمنی بدن فریب‌خورده و این موضوع به رشد و زنده ماندن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.
  • در کروموزوم‌های سلول‌های سرطانی تغییرات و جهش‌های زیادی وجود دارد. این تغییرات شامل تکرار و حذف قسمت‌هایی از کروموزوم است. برخی از سلول‌های سرطانی دوبرابر سلول‌های طبیعی کروموزوم دارند.

در بسیاری از مواقع سلول‌های سرطانی بدون این رفتار‌های غیرطبیعی نمی‌توانند زنده بمانند. محققان با بررسی این رفتارها درمان‌هایی را توسعه داده‌اند. این درمان‌ها ویژگی‌های غیرطبیعی سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند.  

سرطان چگونه ایجاد می شود؟

علت ایجاد سرطان تغییر در ژن‌ها است. این ژن‌‌ها نحوه عملکرد سلول‌‌ها به‌ویژه نحوه رشد و تقسیم آن‌ها را کنترل می‌کنند.جهش‌های ژنتیکی خطرناک به علل زیر ایجاد می‌شوند:

  • خطاهایی که در تقسیم سلول‌ها رخ می‌دهد.
  • آسیب به DNA ناشی از مواد مضر در محیط، مانند مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو یا اشعه ماوراء بنفش خورشید
  • این تغییرات ژنتیکی از والدین به ارث رسیده است.

بدن به طور معمول سلول‌های دارای DNA آسیب‌دیده را از بین می‌برد. اما با افزایش سن توانایی بدن در این کار کاهش می‌یابد. به همین دلیل خطر ابتلا به سرطان در سنین بالاتر بیشتر می‌شود.

عوامل خطر ابتلا به سرطان

عوامل زیادی در ابتلا به سرطان نقش دارد، از جمله سن، جنس، نژاد، عوامل محیطی، رژیم غذایی و ژنتیک. در مناطق مختلف جهان ممکن است انواع مختلفی از این بیماری شیوع پیدا کند. به‌عنوان‌مثال سرطان معده اغلب در ژاپن مشاهده می‌شود. درحالی‌که در آمریکا کمتر دیده می‌شود. دلیل آن می‌تواند ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی باشد.

هر چیزی ممکن است باعث رشد غیرطبیعی سلولی در بدن شود. برخی از این علل هنوز ناشناخته است. اما بسیاری از آن‌ها به محرک‌های طبیعی و سبک زندگی بستگی دارد. البته تعیین عامل اصلی این بیماری در یک فرد بسیار دشوار است. در ادامه فهرستی از عمده‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری را ذکر می‌کنیم:

  • قرارگرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی یا سمی: بنزن، آزبست، نیکل، دخانیات یا دود سیگار، آفلاتوکسین و وینیل کلراید
  • تابش یونیزه کننده: اورانیوم، رادون، اشعه ماوراء بنفش از نور خورشید، تابش آلفا، بتا و گاما و منابع ساطع‌کننده اشعه ایکس
  • پاتوژن: ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس هپاتیت، کاپوزی سارکوما به همراه تب‌خال و هلیکوباکترپیلوری
  • ژنتیک: برخی سرطان‌ها با ژن‌های انسان در ارتباط هستند. مانند: سینه، تخمدان، روده بزرگ، پروستات، پوست و ملانوم.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

علائم سرطان چیست؟

علائم اولیه سرطان بستگی به نوع سرطان، محل قرارگیری آن و گسترش سلول‌های سرطانی دارد. به‌عنوان‌مثال سرطان سینه ممکن است به‌صورت توده در سینه یا با ایجاد ترشح از نوک سینه خود را نشان دهد. برخی از بیماران تا زمان پیشرفت بیماری هیچ نشانه یا علامتی از خود نشان ندهند.

انجمن سلامت آمریکا چند علامت اولیه این بیماری را به شرح زیر معرفی کرده است.

  • تغییر در عادات روده یا مثانه
  • گلودردی که درمان نمی‌شود.
  • خونریزی یا ترشح غیرمعمول (به‌عنوان‌مثال ترشحات نوک سینه یا ایجاد زخم)
  • ضخیم شدن یا ایجاد برآمدگی در سینه، بیضه یا نواحی دیگر بدن
  • سوءهاضمه (معمولاً مزمن) یا مشکل در بلع
  • تغییر واضح در اندازه، رنگ، شکل یا ضخامت زگیل یا خال
  • سرفه شدید یا گرفتگی صدا
  • کاهش وزن بدون دلیل یا کاهش اشتها
  • نوع جدیدی از درد در استخوان‌ها یا سایر قسمت‌های بدن که ممکن است به طور پیوسته بدتر شود.
  • خستگی مداوم، تهوع یا استفراغ
  • تب‌های غیرقابل‌توضیح
  • عفونت‌های مکرر که با درمان‌های معمول برطرف نمی‌شوند.

آیا شما هم علائم سرطان را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

راه های تشخیص سرطان

برخی از سرطان‌ها در معاینات معمول غربالگری تشخیص داده می‌شود. این آزمایش‌ها در سنین خاصی توصیه شده و در صورت انجام منظم غربالگری سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود. بسیاری از سرطان‌ها زمانی تشخیص داده می‌شوند که فرد با علائم خاصی به پزشک مراجعه می‌کند. این بیماری انواع بسیار مختلفی دارد که با وجود اینکه به همه‌ی آنها یک عنوان می‌دهیم اما هر کدام از آن‌ها بیماری بسیار متفاوتی هستند، از این رو روش تشخیص آن‌ها هم تا حد زیادی با هم تفاوت دارد و یک قاعده کلی در این مورد وجود ندارد.

علل سرطان مختلف هستند.

انواع سرطان

بیش از ۲۰۰ نوع سرطان در سراسر جهان وجود دارد. انواع سرطان معمولاً باتوجه‌به اندام یا بافتی که سرطان در آن شکل‌گرفته است، نام‌گذاری می‌شوند. ما در این مطلب سعی می‌کنیم چندین مورد شایع این بیماری را به شما معرفی کنیم.

۱. سرطان معده

در این بیماری سلول‌های سرطانی در مخاط معده تشکیل می‌شوند. سیگارکشیدن و عفونت باکتریایی احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند. سن و رژیم غذایی هم در ابتلا به آن تأثیرگذارند. رژیم غذایی سرشار از نمک، غذاهای دودی و حذف میوه و سبزی‌ها از عوامل خطر محسوب می‌شوند. علائم این بیماران شامل سوءهاضمه و درد در معده است. این افراد بعد از غذا احساس نفخ داشته و حالت تهوع خفیفی را تجربه می‌کنند. در مراحل پیشرفته‌تر خون در مدفوع، استفراغ، دل‌درد، کاهش وزن، زردی و مشکل در بلع ایجاد می‌شود.

سرطان معده یکی از سرطان‌های دردناک است.
هر نوع سوهاضمه یا سوزش سردل بعد از صرف غذا را نمی‌توان نشانه سرطان معده دانست.

۲. سرطان روده

در قسمت‌های مختلف روده شامل روده بزرگ، روده کوچک و راست‌روده می‌تواند انواع سلول‌های سرطانی ایجاد شود. علائم اصلی سرطان روده تغییر در عادات روده، دل درد و خونریزی است. اغلب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای ندارد. افراد با سابقه خانوادگی باید از روش‌های غربالگری برای تشخیص آن استفاده کنند. این بیماری ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مانند کبد یا مثانه گسترش یابد.

علائم سرطان روده چیست؟

علایم سرطان روده شامل موارد زیر هستند؛

  • درد شکمی
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش وزن
  • ضعف و خستگی
  • مدفوع تیره
  • کاهش گلبول‌های قرمز خون
  • زردی

در صورتی‌که علائم گوارشی دارید، چه برای معده و چه برای روده، می‌توانید با مراجعه به متخصص گوارش تشخیص را آغاز کنید.

۳. سرطان مثانه

شایع‌ترین نوع سرطان مثانه سرطان سلول‌های انتقالی است. سیگار کشیدن از عوامل اصلی ایجاد این بیماری است. این بیماری معمولاً در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود. علائم اصلی آن وجود خون در ادرار و درد در هنگام ادرار است. این بیماری از مرحله ۰ تا مرحله ۴ طبقه بندی می‌شود. بیماری در مراحل پیشرفته ممکن است به سایر نقاط بدن هم گسترش پیدا کند.

انواع سرطان مثانه کدامند؟

انواع سرطان مثانه شامل موارد زیر است؛

  • UCC
  • سرطان سلول‌های سنگفرشی
  • آدنوکارسینوما

اگر علائم ادراری در خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

۴. سرطان پوست

به نقل از acsjournals، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است. سرطان پوست در انواع مختلفی شامل کارسینوم سلول سنگ‌فرشی، سلول پایه و ملانوم است. ملانوم از انواع دیگر بسیار کمتر شایع است. اما می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن و بافت‌های مجاور حمله کرده و گسترش پیدا کند. بیشتر مرگ‌ومیرها هم مربوط به نوع ملانوم است. نوع رنگ پوست و قرارگرفتن در معرض عوامل خطر در ابتلا به آن تأثیر دارند. این بیماری اغلب به‌صورت تغییراتی در پوست ظاهر می‌شود.

انواع سرطان پوست کدامند؟

سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • کارسینوم سلول‌های قاعده‌ای
  • کارسینوم سلول‌های سنگفرشی
  • ملانوما

انواع سرطان پوست با عکس

در ادامه در سه تصویر هر سه نوع سرطان آورده‌شده‌اند؛

انواع سرطان پوست در یک تصویر
انواع سرطان پوست

۵. سرطان پانکراس

این نوع بیماری در پانکراس دو نوع است: سلول‌های برون‌ریز و سلول‌های درون‌ریز. نوع برون‌ریز آن شایع‌تر است و معمولاً در مراحل پیشرفته خود را نشان می‌دهد. تشخیص سرطان پانکراس در مراحل اولیه دشوار است. سیگارکشیدن خطر این بیماری را بیشتر می‌کند. همچنین اضافه‌وزن، سابقه دیابت و سابقه خانوادگی بیماری‌های پانکراس می‌توانند در این بیماری نقش داشته باشند. علائم آن شامل زردی، درد و کاهش وزن است. زردی شامل زرد شدن پوست و سفیدی چشم است. رنگ مدفوع در این بیماران روشن شده و رنگ ادرار تیره می‌شود.

علائم سرطان پانکراس کدامند؟

علایم سرطان پانکراس شامل موارد زیر هستند؛

  • زرد شدن ملتحمه چشم
  • زرد شدن پوست
  • کم‌رنگ شدن ادرار
  • تیره‌تر شدن مدفوع
  • خارش پوست
  • کاهش وزن
  • بی‌اشتهایی
  • خستگی
  • بی‌انرژی بودن
  • بالا رفتن دمای بدن و یا احساس لرز داشتن و گرما

۶. سرطان رحم

این بیماری دارای دو نوع مختلف است. آندومتر و سرکوم رحم. نوع آندومتر آن شایع است. سرطان رحم اغلب قابل‌درمان است. اما نوع سارکوم که نادر است، تهاجمی‌تر بوده و سخت‌تر درمان می‌شود. چاقی و سندرم متابولیک روی این بیماری تأثیر می‌گذارد. مصرف تاموکسیفن یا استروژن خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. از علائم آن می‌توان به خونریزی غیرطبیعی واژن یا درد لگن اشاره کرد.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۷. سرطان دهانه رحم

این بیماری تقریباً همیشه به دلیل عفونت یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. عوامل دیگری مثل سیگارکشیدن و زایمان‌های زیاد می‌تواند از علل ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد. این بیماری در مراحل اولیه هیچ علائم و نشانه خاصی ندارد. اما می‌توان با انجام آزمایش پاپ‌اسمیر به طور منظم آن را زود تشخیص داد. در مراحل پیشرفته علائم آن شامل خونریزی از واژن، درد لگن، ترشحات غیرمعمول و درد هنگام رابطه جنسی است.

اگر احساس می‌کنید نزدیکی شما با مشکل مواجه شده‌است و یا لکه بینی بعد از نزدیکی دارید، می‌توانید به متخصص زنان مراجعه کنید.

۸. سرطان پروستات چیست؟

به نقل از medicalnewstoday، این نوع بیماری شایع‌ترین نوع سرطان و دومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در مردان است. سرطان پروستات معمولاً بسیار آهسته رشد می‌کند. در بیشتر مواقع یافتن و درمان آن قبل از بروز علائم به سلامت بیمار کمکی نمی‌کند. از علائم اصلی آن جریان ضعیف ادرار یا تکرر ادرار است. این بیماران در شروع ادرار مشکل داشته و نمی‌توانند مثانه را کامل تخلیه کنند. در ادرار یا مایع منی بیماران ممکن است خون مشاهده شود. برای تشخیص و تعیین درجه آن از بیوپسی استفاده می‌شود.

علائم سرطان پروستات چیست؟

علایم سرطان پروستات شامل موارد زیر هستند؛

  • تکرر ادرار
  • احساس نیاز به ادرار کردن در شب
  • احساس اورژانسی داشتن برای ادرار
  • به سختی ادرار کردن
  • ادرار کردن زمان‌بر است و وقت زیادی می‌گیرد.
  • جریان آهسته‌ی ادرار
  • احساس می‌کند که ادرار مثانه کامل خالی نشده‌است.
  • خون در ادرار و یا خون در منی.

۹. سرطان سینه

سرطان سینه دومین سرطان شایع در میان زنان است. با استفاده از ماموگرافی می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد. در صورت تشخیص آن آزمایش‌های دیگری برای مطالعه بیماری انجام می‌شود. از علائم اصلی این بیماری ایجاد توده در سینه یا تغییرات در پستان است. همچنین ایجاد لک روی پوست سینه، داخل رفتن نوک پستان، ترشح از نوک سینه مخصوصاً ترشح خونی و قرمزی و تورم روی سینه می‌توانند از علائم این بیماری باشند. سابقه خانوادگی و جهش‌های ژنتیکی احتمال این بیماری را افزایش می‌دهند. همچنین قاعدگی در سنین پایین، یائسگی در سنین بالا، زایمان نکردن و چاقی می‌تواند احتمال آن را بیشتر کند.

توده سرطانی در سینه می‌تواند خوش خیم و یا بد خیم باشد.
سلول‌های سرطانی می‌توانند در بافت سینه تشکیل شده و باعث ایجاد توده در این ناحیه شوند.

۱۰. سرطان ریه

این بیماری شامل دو نوع اصلی است. سرطان ریه غیر سلولی کوچک و سلولی کوچک. عامل اصلی ایتلا به این بیماری سیگار کشیدن است. البته این بیماری در افراد غیرسیگاری هم مشاهده می‌شود. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، پرتودرمانی به سینه، سی تی اسکن و روش‌های دیگر تصویربرداری می‌تواند این بیماری را ایجاد کند. علائم آن سرفه همیشگی و تنگی نفس است. در این بیماران درد در قفسه سینه، خس خس کردن، خون در خلط، گرفتگی صدا، کاهش وزن و مشکل در بلع هم مشاهده می‌شود. در صورت مشکوک بودن پزشک بیوپسی (نمونه‌برداری) را تجویز می‌کند.

۱۱. سرطان خون

سرطان خون یک اصطلاح گسترده برای تمامی سلول‌های خونی است. نوع سرطان خون بستگی به نوع سلول خونی و سرعت رشد آن‌ها دارد. این بیماری بیشتر در افراد بالای ۵۵ سال دیده می‌شود. اما در کودکان زیر ۱۵ سال هم شایع است. این بیماری می‌تواند گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم آن شامل تب، احساس خستگی، کبودی یا خونریزی آسان است. همچنین در این بیماران تنگی نفس، کاهش وزن، درد در استخوان و عفونت دیده می‌شود. در برخی از انواع این بیماری شیمی‌درمانی و قرارگرفتن در معرض اشعه ایکس احتمال پیشرفت آن را افزایش می‌دهد. خطر ابتلا به آن در مردان سفیدپوست بیشتر بوده و درمان‌های قبلی مانند شیمی‌درمانی احتمال ایجاد آن را بیشتر می‌کند.

اولین نشانه سرطان در آزمایش خون چیست؟

یکی از اولین نشانه‌های سرطان در آزمایش خون افت سلول‌های خونی پلاکت‌ها، گلبول‌های سفید و حتی گلبول‌های قرمز است.

تفسیر آزمایش سرطان خون
تفسیر آزمایش سرطان خون

علائم سرطان خون خوش خیم چیست؟

سرطان خون خوش خیم همان CLL است که نوعی لوسمی یا لوکمی است و علائم آن شامل موارد زیر هستند؛

  • عفونت‌های مکرر گرفتن
  • کم‌خونی
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • بی‌حالی
  • بالا رفتن دمای بدن
  • عرق کردن شبانه
  • خونریزی کردن و یا کبود شدن بیش از حد معمول
  • ورم کردن غدد لنفاوری
  • احساس ناخوشی کردن در محدوده‌ی شکم
  • کاهش وزن

۱۲. سرطان تیروئید

این بیماری ۴ نوع اصلی دارد. پاپیلاری، فولیکولی، مدولاری و آناپلاستیک. رایج‌ترین نوع آن پاپیلاری است. انواع مختلف این بیماری در میزان تهاجمی بودن متفاوت هستند. این بیماری اغلب با تشخیص در مراحل اولیه درمان می‌شود. سن، جنسیت و قرارگرفتن در معرض اشعه می‌تواند در شانس ابتلا به این بیماری تأثیر بگذارد. زنان بین ۲۵ تا ۶۵ سال بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. از علائم اصلی آن تورم یا توده در گردن است. همچنین در این بیماران مشکل در تنفس، بلع و درد هنگام بلع مشاهده می‌شود.

سرطان تیروئید بلع را دچار مشکل می‌کند.
سلول‌های سرطانی در ناحیه تیروئید باعث تورم شده و درد ایجاد می‌کنند. این توده بلع را دچار مشکل می‌کند.

۱۳. سرطان استخوان

این بیماری تقریباً نادر است و انواع مختلفی را شامل می‌شود. برخی از انواع سرطان استخوان از جمله استئوسارکوم و سارکوم اوینگ بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. درمان‌های قبلی با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. از علائم و نشانه‌های آن تورم در استخوان یا قسمتی از آن و درد مفاصل است. همچنین شکستن بدون دلیل استخوان از دیگر علائم آن است.

۱۴. سرطان دهان

سلول‌های سرطانی در لب و حفره دهان ایجاد می‌شوند. مصرف دخانیات و الکل احتمال ابتلا را بیشتر می‌کنند. از علائم اصلی سرطان دهان می‌توان به زخم یا برآمدگی روی لب یا دهان، ایجاد توده یا ضخیم شدن لب‌ها یا لثه، لکه سفید یا قرمز روی لثه، خونریزی و درد، تغییر صدا و تورم فک اشاره کرد. این بیماری بیشتر در مردان مشاهده می‌شود.

۱۵. سرطان بیضه

این بیماری اغلب از سلول‌های زایا (سلول‌هایی که اسپرم می‌سازند.) شروع می‌شود. این بیماری نادر بوده و اغلب در مردان ۲۰ تا ۳۴ سال تشخیص داده می‌شود. در بیشتر مواقع قابل‌درمان است. حتی اگر در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود، احتمال درمان وجود دارد. سرطان بیضه می‌توانند در بافت یک یا هر دو بیضه ایجاد شوند. از علائم اصلی آن تورم و درد در کیسه‌های بیضه است. درمان این بیماری ممکن است باعث عقیم شدن بیمار شود.

انواع سرطان بیضه کدامند؟

شایع‌ترین نوع سرطان بیضه تومور ژرم سل یا همان تورمورهای سلول‌های زایا، germ cell tumor، است. این سرطان دو نوع کلی دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • سمینوما
  • غیر سمینوما

۱۶. سرطان کلیه

سرطان کلیه در بزرگسالان و کودکان ایجاد می‌شود. انواع اصلی آن شامل سرطان سلول‌های کلیوی، سلول‌های انتقالی و تومور ویلمز است. برخی از شرایط ارثی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. سیگارکشیدن، مصرف بیش از حد برخی داروهای مسکن، اضافه‌وزن، فشارخون بالا و سابقه خانوادگی از عوامل دیگر ایجاد آن هستند.

علائم اصلی آن شامل وجود خون در ادرار و توده در شکم است. درد در پهلو‌ها، ازدست‌دادن اشتها، کاهش وزن بدون دلیل و کم‌خونی از دیگر علائم این بیماری هستند.

در صورتی‌که علائم مشکوکی در خود مشاهده می‌کنید، می توانید به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شوند.

۱۷. سرطان تخمدان

سرطان تخمدان و لوله فالوپ در یک ناحیه ایجاد می‌شود و درمان آن‌ها مشابه یکدیگر است. در این بیماری سلول‌های بیمار در بافت پوشاننده تخمدان یا پوشش لوله فالوپ ایجاد می‎‌شوند. زنانی که دارای سابقه خانوادگی این بیماری هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. برخی زنان برای کاهش خطر ابتلا از روش جراحی استفاده می‌کنند. از علائم اصلی آن درد یا تورم در شکم است.

علائم سرطان تخمدان کدامند؟

علایم سرطان تخمدان شامل موارد زیر هستند؛

  • نفخ شکم
  • درد شکم
  • تکرر ادرار
  • فشار در شکم
  • کاهش اشتها

۱۸. سرطان واژن

بیماری سرطان واژن بیشتر به دلیل عفونت یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. واکسن‌هایی مانند واکسن HPV از بدن در مقابل عفونت محافظت کرده و خطر این نوع بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. درد یا خونریزی غیرطبیعی از واژن از علائم اصلی آن است. از علائم دیگر آن می‌توان به درد در ناحیه لگن، درد هنگام مقاربت جنسی، وجود توده در واژن، درد هنگام ادرار و یبوست اشاره کرد.

۱۹. سرطان حنجره و گلو

سرطان حنجره و گلو در بافت حنجره شکل می‌گیرند. استفاده از محصولات تنباکو و نوشیدن بیش از حد الکل احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. از علائم آن می‌توان به گلودرد و گوش درد اشاره کرد. علاوه بر اینها، در صورت وجود بیماری، بیمار هنگام بلع درد داشته و دچار گرفتگی صدا می‌شود.

۲۰. سرطان غدد لنفاوی

بیماری سرطان غدد لنفاوی از سلول‌های سیستم لنفاوی شروع می‌شود. دو نوع اصلی لنفوم به نام‌های هوچکین و غیر هوچکین وجود دارد. لنفوم هوچکین اغلب قابل‌درمان است. این بیماری بیشتر در مردان بزرگسال دیده می‌شود. علائم شامل تورم غدد لنفاوی، تب، عرق کردن شبانه، کاهش وزن و خستگی است.

۲۱. سرطان روده بزرگ

این بیماری غالباً با رشد پولیپ در روده بزرگ یا راست‌روده شروع می‌شود. سلول‌های بیماری در بافت‌های روده بزرگ شکل می‌گیرند. پیداکردن و برداشتن این پولیپ‌ها می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

داشتن سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ، مصرف زیاد الکل، کشیدن سیگار، سیاه پوست بودن و چاقی از عوامل ایجاد این بیماری هستند. با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود.

علائم سرطان سیگموئید چیست؟

سرطان سیگموئید یا سرطان کولون، علایمی دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • از علائم اصلی آن وجود خون در مدفوع
  • تغییرات در عادات روده
  • علائم دیگر آن شامل اسهال
  • یبوست
  • باریک شدن مدفوع بیش از حد معمول
  • دردهای مکرر
  • کاهش وزن
  • احساس خستگی شدید

۲۲. سرطان مغز استخوان

مغز استخوان یک بخش اسفنجی درون استخوان است که برای ساخت سلول‌های خونی کاربرد دارد. این بافت ممکن است بیش‌ از اندازه ساخته و تقسیم شود و ایجاد تومور یا سرطان در خود بکند. این سرطان بخش‌های مختلفی از بدن از جمله جمجمه، ستون فقرات، نخاع و دنده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرطان مغز استخوان در بافت استخوانی
سرطان مغز استخوان

علائم سرطان مغز استخوان چیست؟

علایم سرطان مغز استخوان شامل موارد زیر هستند که معمولا علائم سرطان مغز استخوان در بزرگسالان و کودکان بسیار شبیه است؛

  • کم خونی و بی‌انرژی بودن
  • کاهش تعداد گلبول‌های سفید و تضعیف ایمنی
  • عفونت‌های طولانی و خطرناک می‌گیرند.
  • کاهش تعداد پلاکت‌ها
  • خونریزی‌های طولانی
  • کبودی‌های منتشر بر روی پوست
  • تکرر ادرار
  • تشنگی زیاد
  • کم آب شدن بدن
  • درد شکمی
  • از دست دادن اشتها

شایع ترین سرطان ها

در مناطق مختلف باتوجه‌به سبک زندگی و شرایط آن ناحیه انواع مختلفی از سرطان شایع‌تر است. به نقل از medicinenet، به‌طورکلی در مردان سرطان‌های پروستات، ریه و کولورکتال شایع بوده و در زنان سرطان سینه، ریه و روده بزرگ بیشتر دیده می‌شود. شایع‌ترین سرطان‌های کودکان شامل انواع سرطان خون، تومورهای مغزی و لنفوم است.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

درمان سرطان

بر اساس گفته cancer، درمان این بیماری بر اساس نوع و مرحله پیشرفت بیماری انتخاب می‌شود. در برخی مواقع ممکن است تشخیص و درمان هم‌زمان انجام شود. اما در بیشتر مواقع درمان شامل یک روش یا ترکیبی از روش‌های زیر می‌شود.

  • جراحی: هنگامی که شخص دارای تومور است، اغلب جراحی مناسب‌ترین راه است. جراح ممکن است، برای کاهش یا جلوگیری از شیوع بیماری قسمتی از بافت بدن را خارج کند.
  • شیمی‌درمانی: هدف ازبین‌بردن سلول‌های بیمار با دارو است. این داروها سلول‌های غیرطبیعی و تقسیمات آن‌ها را هدف قرار می‌دهند. همچنین به کوچک شدن تومورها کمک می‌کنند. اما عوارض جانبی آن‌ها می‌تواند شدید باشد.
  • پرتودرمانی: از اشعه در دوز بالا برای ازبین‌بردن سلول‌های بیماری استفاده می‌شود. پزشک ممکن است قبل از عمل از پرتودرمانی برای کوچک کردن تومورها استفاده کند.
  • هورمون‌درمانی: مصرف داروهایی که نحوه عملکرد برخی هورمون‌ها را تغییر می‌دهند یا توانایی بدن در تولید آن‌ها را مختل می‌کنند. در انواعی مانند پروستات و سینه که هورمون‌ها در آن نقش دارند، این درمان رایج است.
  • ایمونوتراپی: از داروها و سایر روش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تشویق به مبارزه با سلول‌های بیمار استفاده می‌شود.
  • درمان‌های ترکیبی: در بیشتر موراد برای درمان کامل بیماری، پزشک متخصص انکولوژی از چندین روش برای درمان بهتر استفاده می‌کند.

معمولاً زمانی که بیمار با روش جراحی درمان نشود، از روش‌های دیگر استفاده می‌شود. برخی درمان‌ها هم فقط تسکینی بوده و تنها علائم و درد بیماران در حال مرگ را کاهش می‌دهند تا کیفیت زندگی بیمار افزایش پیدا کند.

درمان سرطان انواع مختلفی دارد.
درمان سرطان انواع مختلفی داشته و پزشک با توجه به سن بیمار و نوع توده سرطانی بهترین درمان را انتخاب می‌کند.

درمان سرطان با طب سنتی

در طب سنتی روش‌های زیادی برای درمان این بیماری پیشنهاد شده است. روش‌هایی مانند مصرف کلم بروکلی، چای سبز، آلوئه‌ورا و جینسینگ. همچنین درمان‌هایی مثل طب سوزنی هم توصیه شده است. هنوز تأثیر این روش‌ها به طور دقیق مشخص نیست. اما پزشک متخصص انکولوژی هم در روند درمان مصرف ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و تغذیه مناسب را برای کمک به درمان توصیه می‌کند. حتماً پیش از شروع هر نوع درمان خانگی یا سنتی از متخصص انکولوژی سؤال کرده و مطمئن شوید که این درمان با درمان اصلی شما تداخلی نداشته باشد.

آیا سرطان درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

چگونه می توان از سرطان جلوگیری کرد؟

اکثر متخصصان معتقدند که با انجام برخی کارها می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد یا خطر ابتلا به آن‌ها را کاهش داد. برخی از مهم‌ترین توصیه‌ها عبارت‌اند از:

  • سیگار را ترک کنید.
  • در معرض نور خورشید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • دوری از مواد شیمیایی و سموم
  • اجتناب از تماس با ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا
  • انجام آزمایش‌های غربالگری منظم.

آمار سرطان در ایران

طبق آمار سالانه حدود ۱۱۲ هزار نفر به انواع این بیماری مبتلا می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود، تا ۱۵ سال آینده حدود ۸۰% از مرگ‌ومیرها در ایران به دلیل این بیماری باشد. متأسفانه آمار ابتلا در ایران در حال افزایش است. از هر ۱۰ هزار مرد ۱۷۷ نفر و از هر ۱۰۰ هزار زن ۱۴۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مرکز تشخیص سرطان در تهران

در تهران و دیگر استان‌های کشور مراکز زیادی برای تشخیص و درمان این بیماری وجود دارد. در این مراکز انواع غربالگری‌ها و اقدامات تشخیصی و درمانی انجام می‌شود. بیماران می‌توانند برای کنترل درد و دریافت برنامه تغذیه مناسب به این مراکز مراجعه کنند.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

برای درمان سرطان و تشخیص زودهنگام این بیماری باید آزمایش‌های غربالگری‌ها به‌موقع انجام شده و درمان در مراحل اولیه شروع شود. اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به انواع این بیماری را دارید یا به دلایل مختلفی احتمال ابتلا به نوع خاصی از آن در شما زیاد است، حتماً با یک متخصص انکولوژی مجرب مشاوره داشته و اقدامات لازم را برای کنترل آن انجام دهید.

برای پیداکردن بهترین متخصص انکولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی با متخصصان هم وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بیمارانی که سرطان بدخیم و متاستاز دهنده دارند، معمولا در زیر ۵ سال تحلیل می‌روند. اما با روش‌های درمانی جدید و نگهدارنده، طول عمر بیماران سرطانی افزایش پیدا کرده است.

بیماری سرطان مغز استخوان می‌تواند کشنده باشد زیرا مشکلات تهدید کنننده‌ی بسیاری را برای فرد ایجاد می‌کند و معمولا به درمان پاسخ نمی‌دهد.

می‌تواند شامل درد شکمی، بی اشتهایی، خونریزی‌های غیرطبیعی، احساس فشار در شکم، لکه بینی در حین نزدیکی و بسیاری علائم دیگر باشد.

ضرورتا نه.

کم شدن سلول‌های خونی یکی از علایم سرطان خون در آزمایش خون است.

ALL، AML، CLL، CML و انواع دیگر.

در مطالب بالا انواع سرطان‌ها به تفکیک معرفی شده‌اند.

بله. سرطان‌ها با یکدیگر فرق دارند اما می‌توانند موارد مشابه در علائم هم نشان‌دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    آیا جوش شیرین برای سرطان موثر است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از درمان اصلی استفاده کنید
      زمان را از دست ندهید

  2. اعظم قاسمی گفت:

    درود بر شما بزرگواران مطالب قابل فهم عالی بود.سپاسگزارم از شما

  3. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید سرطان مغز و استخوان چه زمانی کشنده هستش