هماتوم بارداری، یکی از علل شایع خونریزی در دوره حاملگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هماتوم بارداری یکی از دلایل خونریزی در سه ماهه اول بارداری است که گاهی علامت نداشته و در سونوگرافی مشخص می‌شود. این عارضه معمولا با استراحت کافی، خودبه‌خود درمان می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هماتوم بارداری، یکی از علل شایع خونریزی در دوره حاملگی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

یکی از علل رایج خونریزی در دوران حاملگی هماتوم بارداری است. این عارضه برای خانم‌های بارداری نگران‌کننده بوده و گاهی می‌تواند خطرناک باشد. اگر شما هم در دوره بارداری دچار هماتوم شده‌اید یا نگران هستید خونریزی شما به دلیل هماتوم باشد، در این مطلب همراه ما باشید.

در ادامه توضیح می‌دهیم که هماتوم جفتی چیست؟ چه علائمی ایجاد می‌کند؟ علت بروز این عارضه چیست؟ در صورت عدم درمان چه عوارضی خواهد داشت؟ پزشک چگونه آن را تشخیص می‌دهد؟ آیا راهی برای درمان آن وجود دارد و در صورت جذب هماتوم چه علائمی ظاهر می‌شود؟ درصورتی‌که علائم هماتوم را دارید باید برای تشخیص آن به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. برای ارتباط با پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هماتوم در بارداری چیست؟

خونریزی در بارداری به دلایل مختلفی ایجاد شده و معمولا علامت هشداردهنده است. اما همیشه خونریزی خطرناک نیست. یکی از عوارض شایع بارداری هماتوم بارداری است. حدود ۲۵٪ از خانم‌ها در دوره بارداری دچار خونریزی می‌شوند. از این میان ۲۰٪ خونریزی‌ها در سه ماهه اول به علت هماتوم ایجاد می‌شوند.

به این خونریزی هماتوم ساب کوریونیک هم گفته می‌شود. هماتوم زمانی اتفاق میفتد که خون بین دیواره رحم و غشای کوریونی ایجاد شود. غشای کوریونی لایه خارجی کیسه آمنیوتیک است. این کیسه جنین را از دیواره رحم جدا می‌کند. این عارضه معمولا با خونریزی واژینال همراه است. اندازه هماتوم در بارداری چقدر است؟ گاهی هماتوم به‌قدری کوچک بوده که بدون درمان برطرف می‌شود. اما گاهی بزرگ بوده و باید اقدامات درمانی انجام شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

متن انگلیسی:
If your hematoma is small, it may never cause problems or heal on its own as your pregnancy grows.
ترجمه فارسی:
اگر هماتوم شما کوچک باشد، ممکن است با رشد جنین در دوران بارداری شما هرگز مشکلی ایجاد نکند یا خود به خود بهبود یابد.

به نقل از سایت clevelandclinic

علائم هماتوم جفتی یا علائم هماتوم در بارداری چیست؟

این عارضه گاهی علائم نداشته و در سونوگرافی مشخص می‌شود. گاهی هم نشانه‌هایی ایجاد شده که به تشخیص آن کمک می‌کند. از مهم‌ترین علائم هماتوم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خونریزی واژن (این عارضه می‌تواند از لکه بینی خفیف تا خونریزی شدید همراه با لخته متفاوت باشد.)
  • گرفتگی لگن

تخمین زده می‌شود که خونریزی واژینال از هر چهار نفر یک نفر را در نیمه اول بارداری تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از دلایل مهم سونوگرافی در سه‌ماهه اول بارداری همین مورد است. برخی از زنان در صورت ایجاد هماتوم کمی گرفتگی دارند؛ به‌خصوص اگر خونریزی قابل‌توجه باشد.

در صورت بروز هر یک از علائم هماتوم بارداری حتما به دکتر زنان مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علائم هماتوم جفتی یا علائم هماتوم در بارداری چیست؟
این عارضه گاهی علائم نداشته و در سونوگرافی مشخص می‌شود.

۱. علائم جذب و دفع هماتوم در بارداری (نشانه های دفع هماتوم)

علائم از بین رفتن هماتوم و جذب آن ممکن است شامل کاهش درد، رفع تورم، تغییر رنگ از قرمز به قهوه‌ای مایل به زرد و کاهش تدریجی اندازه هماتوم باشد. اگر در زمان بروز این عارضه دچار خونریزی واژن شده باشید، با جذب هماتوم خونریزی قطع می‌شود. اما گاهی ممکن است علائمی نداشته باشید. در این شرایط باید آزمایش سونوگرافی انجام شود تا پزشک تشخیص دهد هماتوم در چه وضعیتی است.

۲. هماتوم در بارداری و جنسیت جنین (هماتوم در بارداری دوقلویی)

ارتباط خاصی بین هماتوم در بارداری و جنسیت جنین وجود ندارد. هماتوم مجموعه‌ای از خون در خارج از رگ‌های خونی است که می‌تواند در جفت یا سایر قسمت‌های بدن ایجاد شود. وجود هماتوم جنسیت جنین را تعیین نمی‌کند یا بر آن تأثیر نمی‌گذارد.

۳. هماتوم در بارداری بدون خونریزی

هماتوم در بارداری بدون خونریزی، به جمع‌شدن خون در جفت یا سایر نواحی بدن فعال اشاره دارد. اما این اتفاق هنوز هم می‌تواند علائمی مانند درد یا ناراحتی ایجاد کند.

۴. فشار خون بالا و هماتوم بارداری

علائم فشار بالا در بارداری می‌تواند خطر ابتلا به هماتوم را افزایش داده و باعث ایجاد عوارضی مانند جدا شدن جفت شود. حتما در این موارد برای دریافت روش درمانی مناسب به متخصص زنان مراجعه کنید.

اینفوگرافی هماتوم در بارداری
اینفوگرافی هماتوم در بارداری

علت هماتوم بارداری چیست؟ (دلیل هماتوم در بارداری)

یکی از سوالات مهم زنان باردار ایت است که علت به وجود آمدن هماتوم در بارداری چیست؟ علت دقیق هماتوم جفتی مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می‌دهند برخی شرایط، بیماری‌ها و داروها می‌توانند باعث ایجاد هماتوم شوند. زمانی که غشای کوریون از دیواره رحم جدا می‌شود، هماتوم به وجود می‌آید. موارد زیر می‌توانند باعث جداشدن کیسه آب از دیواره رحم شوند:

  • ناهنجاری رحم
  • سابقه عفونت لگن
  • ضربه
  • پره اکلامپسی در بارداری یا فشار خون بارداری با علائم زودرس (عارضه جدی در بارداری که از علائم آن می‌توان به فشارخون بالا و نارسایی اندام‌ها اشاره کرد.)
  • اختلالات لخته شدن خون
  • مصرف داروهایی که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شوند.

مستعد هماتوم بارداری هستی و نگرانی؟

همین حالا با متخصص زنان مشورت کن.

روش تشخیص هماتوم بارداری چگونه است؟

برای تشخیص هماتوم ساب کوریونیک باید آزمایش سونوگرافی انجام شود. اگر علائم مشکوکی داشته باشید، پزشک این آزمایش را تجویز می‌کند. در برخی مواقع هماتوم هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری توصیه می‌شود.

برای تشخیص به‌موقع هماتوم جفتی و اقدامات درمانی باید به فوق‌تخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان هماتوم بارداری (برای رفع هماتوم بارداری چه باید کرد؟)

معمولا برای درمان هماتوم نمی‌توان اقدام پزشکی انجام داد. اما با روش‌هایی می‌توان آن را مدیریت کرد. برای ازبین‌بردن لخته خون درمانی وجود ندارد. پزشک باتوجه‌به محل و اندازه هماتوم و فاصله تا زمان زایمان معاینات منظم را توصیه کرده و اقدامات زیر را انجام می‌دهد.

برای رفع هماتوم بارداری چه باید کرد؟
بهترین روش درمان هماتوم، استراحت در خانه است.

۱. درمان هماتوم قبل از هفته ۲۰ بارداری

اگر قبل از هفته ۲۰ بارداری هماتوم جفتی تشخیص داده شود، پزشک توصیه می‌کند اقدامات زیر را جدی بگیرید.

  • سطح فعالیت خود را کاهش دهید. از انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش و بلندکردن اجسام سنگین دوری کنید.
  • از سفر کردن خودداری کنید.
  • استراحت مطلق در رختخواب
  • اجتناب از رابطه جنسی
  • در صورت خونریزی، گرفتگی یا انقباض احتمالا باید در بیمارستان بستری شوید.

برای ارزیابی اندازه هماتوم باید آزمایش‌های سونوگرافی به طور منظم تجویز شود.

۲. درمان هماتوم بعد از هفته ۲۰ بارداری

اگر بعد از هفته ۲۰ بارداری هماتوم تشخیص داده شود، پزشک در مورد علائم و نشانه‌های زایمان زودرس با شما صحبت کرده تا به‌موقع به بیمارستان مراجعه کنید. همچنین اقدامات درمانی زیر انجام می‌شود.

  • گلوبولین ایمنی ضد D برای افرادی که Rh منفی بوده و Rh جنین مثبت است.
  • یک بار در ماه یا بیشتر برای بررسی رشد جنین سونوگرافی انجام می‌شود.
  • در صورت شروع انقباضات درمان زایمان زودرس انجام می‌شود.
  • اگر خونریزی بعد از هفته ۲۴ بارداری رخ دهد، باید در بیمارستان بستری شوید.

۳. درمان خانگی هماتوم در بارداری ممکن است؟

درمان هماتوم در خانه در دوران بارداری بدون مشورت با یک متخصص توصیه نمی‌شود. هماتوم در بارداری باید توسط متخصص زنان ارزیابی و مدیریت شود تا ایمنی مادر و جنین حفظ شود. درمان‌های خانگی یا خوددرمانی ممکن است در رفع علت زمینه‌ای یا عوارض مرتبط با هماتوم مؤثر نباشد.

درمان خانگی هماتوم در بارداری ممکن است؟
درمان هماتوم در خانه در دوران بارداری بدون مشورت با یک متخصص توصیه نمی‌شود.

۴. دفع لخته هماتوم در بارداری (خونریزی هماتوم در بارداری)

مدیریت لخته هماتوم در بارداری به اندازه، محل و خطرات احتمالی آن برای بارداری بستگی دارد. در برخی موارد، هماتوم‌های کوچکتر خود‌به‌خود برطرف می‌شوند. با این حال، هماتوم‌های بزرگتر ممکن است نیاز به درمان جدی‌تر مانند عمل جراحی داشته باشند که باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.

چه زمانی مراجعه به پزشک برای درمان هماتوم بارداری ضروری است؟

برای تشخیص به‌موقع هماتوم بارداری باید سونوگرافی در فواصل مشخص انجام شود. معمولا این عارضه علائمی نداشته، اما گاهی ممکن است با خونریزی و گرفتگی لگن همراه باشد. اگر هماتوم شما تشخیص داده شده است و پزشک استراحت مطلق را به شما توصیه کرده است، در صورت بروز علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر در علائم
  • افزایش شدت خونریزی
  • انقباض یا گرفتگی
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر

با انجام به‌موقع سونوگرافی بارداری، هماتوم بارداری رو تشخیص بده.

انواع هماتوم در بارداری کدامند؟

۴ نوع شایع هماتوم که در دوران بارداری ممکن است رخ دهد، آورده شده است. توجه به این نکته مهم است که هر نوع خاص هماتوم و درمان آن به شرایط فردی بستگی دارد و باید توسط متخصص زنان برای مدیریت مناسب ارزیابی شود:

انواع بیماری هماتوممشخصات
بیماری هماتوم ساب کوریونیکشایع ترین نوع هماتوم است و شامل تشکیل لخته خون بین دیواره رحم و جفت می‌شود. این نوع باعث خونریزی واژینال شده و خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.
هماتوم رتروجفتیمی‌تواند باعث درد شدید شکم، خونریزی شدید و جدا شدن جفت شود که هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است.
بیماری هماتوم داخل دیوارهاین هماتوم در دیواره رحم رخ می‌دهد و می‌تواند باعث درد و انقباضات غیرطبیعی رحم و عوارض احتمالی مانند زایمان زودرس یا جدا شدن جفت شود.
هماتوم ولواراین نوع هماتوم در فرج یا اندام تناسلی خارجی ایجاد می‌شود. می‌تواند باعث درد، تورم و تغییر رنگ در ناحیه شود. اگرچه ارتباط مستقیمی با بارداری ندارد، اما ممکن است در هنگام زایمان رخ دهد.
انواع هماتوم در بارداری چیست؟

عکس هماتوم در بارداری

خطرات و عوارض هماتوم بارداری چیست؟

گاهی هماتوم جفتی باعث افزایش عوارض حاملگی می‌شود. برخی عوارض احتمالی در این افراد عبارتند از:

  • خونریزی بیش از حد واژن
  • سقط جنین
  • درد هماتوم در بارداری
  • زایمان زودرس
  • جداشدن جفت
  • پارگی زودرس کیسه آب.

در بیشتر مواقع هماتوم بارداری بدون درمان خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما گاهی ممکن است چنین عوارضی را ایجاد کند. متخصص زنان هماتوم را بررسی کرده و باتوجه‌به اندازه آن و فاصله تا زمان زایمان در مورد درمان آن تصمیم‌گیری می‌کند. معمولا هماتومی که در سه‌ماهه اول تشخیص داده می‌شود، نسبت به هماتوم در سه‌ماهه دوم عوارض بسیار کمتری ایجاد می‌کند.

خطرات و عوارض هماتوم بارداری چیست؟
در بیشتر مواقع هماتوم بارداری بدون درمان خودبه‌خود برطرف می‌شود.

عوامل خطر هماتوم بارداری

هماتوم‌هایی که رشد نمی‌کنند کمتر نگران‌کننده هستند. اما آنهایی که رشد می‌کنند ممکن است باعث شوند جفت از محل اتصال خود در رحم دور شود. اگر بیش از ۳۰ درصد جفت از جای خود خارج شود، می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن هماتوم شود. این موضوع ممکن است باعث ایجاد یک اثر دومینویی شود که در آن غشا (کیسه آمنیوتیک) زودتر پاره شده و منجر به سقط خودبه‌خود می‌شود.

برخی عوامل احتمال هماتوم ساب کوریونیک را افزایش می‌دهند. احتمال وقوع این عارضه در افراد زیر بیشتر است.

  • بارداری با IVF (لقاح آزمایشگاهی)
  • سابقه عفونت‌های رحمی و سقط جنین
  • فشارخون بالا

عوارض هماتوم جفتی برای جنین

معمولا هماتوم بارداری برای جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند. بیشتر خانم‌ها با وجود هماتوم حاملگی و زایمان سالمی دارند. اما گاهی ممکن است هماتوم بزرگ شود و خطراتی ایجاد کند. همچنین تشکیل هماتوم بعد از هفته ۲۰ بارداری باعث افزایش خطر سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هماتوم بارداری یکی از عوارض شایع دوره حاملگی است. ۲۵٪ از خانم‌ها در دوره بارداری دچار خونریزی می‌شوند. در ۲۰٪ موارد علت آن تشکیل هماتوم است. هماتوم خونریزی بین دیواره رحم و غشای کوریونی است. این غشا لایه خارجی کیسه آمنیوتیک بوده که جنین داخل آن قرار می‌گیرد.

معمولا هماتوم جفتی مشکلی ایجاد نکرده و با استراحت مطلق در عرض ۱ تا ۲ هفته خودبه‌خود جذب می‌شود. اما گاهی هماتوم بزرگ بوده یا بعد از هفته ۲۰ بارداری تشکیل می‌شود. در این شرایط ممکن است خطراتی مانند سقط جنین، پاره شدن کیسه آب یا زایمان زودرس را در پی داشته باشد. برای درمان این عارضه باید در رختخواب استراحت کنید. ورزش و بلندکردن اجسام سنگین مضر بوده و باید از آنها دوری کرد. تا زمان برطرف‌شدن هماتوم باید از رابطه جنسی و سفر دوری کنید.

اگر دچار هماتوم بارداری بوده یا به دلیل خونریزی نگران ایجاد این عارضه هستید، حتما برای تشخیص هماتوم به فوق تخصص زنان و زایمان یا پزشک مامایی خوب مراجعه کنید. برای مشاوره با متخصص زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در بیشتر مواقع خطری نداشته و با استراحت به‌مرور لخته از بین می‌رود. اما اگر هماتوم بزرگ باشد یا بعد از هفته ۲۰ بارداری تشخیص داده شود، احتمال بروز عوارضی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس افزایش پیدا می‌کند.

در هفته ۱۰ تا ۲۰ بارداری احتمال ایجاد هماتوم بیشتر است. در ۱.۷٪ تا ۳.۱٪ از بارداری‌ها احتمال بروز این عارضه وجود دارد. بیشتر آنها بدون آسیب به مادر و جنین از بین می‌روند. اما در برخی مواقع می‌تواند خطرناک باشد.

افرادی که قبلا سابقه سقط جنین داشته یا از طریق آی وی اف IVF (لقاح آزمایشگاهی) برای بارداری اقدام کرده‌اند، بیشتر دچار این عارضه می‌شوند. عفونت‌های رحمی و فشارخون بالا نیز خطر هماتوم را افزایش می‌دهند.

لکه بینی می‌تواند در برخی افراد رخ دهد اما خونریزی بیشتر از ۲۴ ساعت خطرناک است.

بله، تا زودتر بهبود پیدا کنید.

ممکن است به شما شیاف پروژسترون پیشنهاد شود تا در واژن قرار دهید، اگرچه مزایای آن برای هنوز برای هماتوم ثابت نشده است. اگر قبلا سقط جنین داشته‌اید و در اوایل بارداری خونریزی دارید، پروژسترون می‌تواند به بهبود علائم هماتوم بارداری کمک کند.

هیچ راهی برای توقف خونریزی در دوران بارداری وجود ندارد، بنابراین باید استراحت کرده و با پزشک تماس بگیرید.

بله، بیماران در بیشتر موارد از درد خفیف آن شکایت داشتند.

بسته به اندازه هماتوم از ۱ تا ۴ هفته از زمان شروع آن طول می‌کشد.

لکه بینی در بارداری دلایل مختلفی دارد. گاهی ممکن است لانه گزینی، رابطه جنسی، عفونت، حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین باعث لکه بینی شوند. هماتوم در برخی مواقع هیچ علامتی نداشته و گاهی باعث لکه بینی یا حتی خونریزی شدید می‌شود.

خونریزی ناشی از هماتوم رنگ مشخصی ندارد و نمی‌توان از این طریق آن را تشخیص داد. ممکن است شخص هیچ خونریزی نداشته باشد، دچار لکه بینی خفیف شود یا خونریزی شدید با لخته داشته باشد. رنگ خون از صورتی تا قرمز و قهوه‌ای متغیر است.

هماتوم ساب کوریونیک یکی از علل خونریزی واژن در بارداری است. عوامل دیگری هم باعث خونریزی می‌شوند. برخی از آنها بی‌ضرر بوده و برخی خطرناک هستند. تغییرات دهانه رحم، خونریزی لانه‌گزینی و حاملگی خارج از رحم از دیگر دلایل خونریزی بارداری هستند. حاملگی خارج از رحم باعث درد معده، خونریزی، ترشحات قهوه‌ای، درد نوک سینه و مشکل در دفع ادرار می‌شود.

خونریزی در بارداری برای ۲۵٪ از خانم‌ها اتفاق میفتد. اما خونریزی دلایل مختلفی داشته و در برخی مواقع علت آن تشکیل شدن هماتوم بین دیواره رحم و کیسه آب است. نوع خونریزی در این موارد با هم تفاوتی نداشته و نمی‌توان از این طریق علت خونریزی را تشخیص داد. اما به عنوان مثال سقط جنین باعث خروج بافت از واژن شده و حاملگی خارج از رحم با درد نوک سینه و ترشحات قهوه‌ای همراه است.

معمولا هماتوم خود‌به‌خود از بین می‌رود و خطری ایجاد نمی‌کند. اما اگر اندازه آن بزرگ شود یا بعد از هفته ۲۰ بارداری تشخیص داده شود، می‌تواند خطرناک باشد و احتمال سقط جنین را افزایش دهد. از علائم سقط جنین می‌توان به درد و گرفتگی در پایین شکم، ترشح یا خارج شدن مایع از واژن و خارج شدن بافت از واژن اشاره کرد.

در بیشتر مواقع هماتوم تاثیری روی جنین نداشته و حاملگی کاملا سالم و بدون عوارض طی می‌شود. اما هماتوم بزرگ یا تشخیص آن بعد از هفته ۲۰ بارداری احتمال عوارضی مانند سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

یکی از علائم هماتوم ساب کوریونیک خونریزی واژن است. برخی مواقع ممکن است هیچ خونریزی نداشته باشید. اما گاهی هماتوم باعث لکه بینی خفیف یا حتی خونریزی شدید همراه با لخته خون می‌شود. در صورت خونریزی یا لکه بینی در بارداری باید به پزشک مراجعه کنید.

زمان دقیقی برای رفع هماتوم نمی‌توان تعیین کرد. معمولا لخته خون خود‌به‌خود در عرض چند هفته از بین می‌رود. اما گاهی هماتوم از بین نرفته و نیاز به بررسی بیشتر و سونوگرافی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هماتوم بارداری

  1. ژیلا نوری پناهنده گفت:

    سلام من باردار بودم وه هماتوم داشتم در ۱۸ هفتگی خود به خود سقط شد الان خیلی نگرانم اگه دوباره باردار بشم این مشکل پیش نیاد برام وه سه ماه از سقطم میگذره اقدام به بارداری کردم ماه قبل پریود شدم باید چه کاری انجام بدم زودتر باردار شم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا از سلامت تخمدان و بافت رحم با سونو مطمین شوید
      کیت تخمک گذاری بگذارید
      ور در زمان تخمگذاری نزدیکی کنید

  2. طاها گفت:

    سلام من الان ۱۱هفته باردارم و بعد از استفاده ۱۵عدد شیاف باز هم ترشحات صورتی و قرمز دارم علت رو بهم میگید ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ترشحات در این ایام طبیعی است
      ولی اگر ترشح خونی دارید حتمن باید سونوگرافی انجام دهید

  3. دنیا گفت:

    سلام من هماتوم دارم در هفته هشتم هستم مصرف شیاف و آمپول پروژسترون دارم خونریزیم کم شده هنوز باید اینارو مصرف کنم و اینکه لخته دفع شده باعث ایجاد مشکل میشه ؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دنیای عزیز
      حتمن و فوری نیاز به سونو گرافی دارید

    2. ناشناس گفت:

      هفته هشتم بارداری ام از دیشب خونریزی افتادم هماتوم زیر کیسه بارداری دارم جنین و فلبش سالمه اما همچنان خونریزی دارم ایا با استراحت این درد و خونریزی بند میاد ؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        نیاز به استراحت مطلق دارید
        احتمالا با نظر پزشک باید پروژسترون را ادامه دهید

  4. بهاره گفت:

    سلام ۵ هفته هستم تو سونو گفت ی کم پشت جفت خونریزی هست
    خودم خونریزی ندارم اصلا
    بهم شی آف پروژکسترون۴۰۰ داد
    گفت استراحت کن برطرف میشه
    نگران کننده نیست
    دوهفته دیگه سونو نوشته برام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهاره عزیز
      نگران نباشید و این دارو را ادامه دهید

  5. محنا گفت:

    سلام ۸هفته باردارم رفتم سونو گفت قلب تشکیل نشده بهم استراحت داد شیافت پروژسترون هم داد استفاده کنم یه هفته بهم فرصت داد برا قلب تو این چند روز لکه قهوه آیی داشتم دیشبم اندازه یه سکه لخته خون دیدم ترسیدم زود شیافت گذاشتم حالا به نظرتون جنین داره
    سقط میشه ؟؟؟نظرتون چیه؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شیاف برای همین علت داده شده تا از سقط جلوگیری کند

      پوزش بعلت تاخیر در پاسخگویی

  6. ناشناس گفت:

    سلام خانم من از هفته‌ی ۹خون ریزی گرفت بردیمش دکتر گفت هماتوم داره و تا هفته ۱۲هم ک سونو دادیم ۲۰درصد از رحم رو گرفته بود الان هم هفته ی ۱۵هم تمام شد و هماتوم هنوز ادامه دارد میرم دکتر فقط شیاف میده شیاف ک برای درمانش نیست از سقط جنین جلوگیری می‌کنه هفته ای ی بار خونریزی شدید میگیره ب مدت ۳روز بنظرشما چکار کنم اصلا هماتوم درمان داره میگن جذب میشه ولی اگه قرار بود جذب بشه تا حالا شده بود و اون هم با رشد بچه بزرگتر میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در این مورد احتمالا نیاز به ویتامین های خاص مثل ویتامین k هم لازم است
      در مواردی که خونریزی شدید است یا در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارید، استراحت مطلق ضروری است.
      نکته
      هنگامی که خونریزی دارید از تامپون و دوش واژینال استفاده نکنید.
      از انجام فعالیت‌های شدید یا ورزش‌هایی با شدت بالا خودداری کنید. همچنین از ایستادن برای مدت طولانی نیز خودداری کنید.

    2. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تا زمانی که هماتوم موجب جدا شدن جفت از دیواره رحم نشود مشکلی جنین را تهدید نمی کند. شیاف برای جلوگیری از سقط تجویز شده و همانوم می بایست جذب شود و راه دیگری ندارد. تحت درمان متخصص زنان باشند.

  7. فاطمه گفت:

    توروخدا کمکم کنین هماتومی به حجم۸۳جفت رو فرا گرفته چیکار کنم؟دکترم گف شیاف پروژسترون مصرف کن ولی جذب نمیشه زیادم میشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      شیاف پروژسترون به عنوان داروی ضد سقط به شماداده شده است. هماتوم ها اغلب جذب می شوند ولی اگر گسترش یابند با فشار بر جفت ممکنه باعث جدا شدن جفت شوند که اجتناب ناپذیر است. تحت نظر متخصص زنان باشید.

    2. مهدی گفت:

      سلام اجی ما هم از هفته ۹هماتوم لعنتی ب وجود اومد و تاالان ک هفته ۱۶همه هنوز ن دفع شده ن جذب خانمم هفته ای یکی دو روز خون ریزی میگیره هزار تا دکتر رفتم و راه درمانش فقط اینه ک ب خداوند مهربان توکل کنی و خودت هم مراقبت کنی
      هماتوم یعنی قسمت ریزی از جفت ک ب دیواره رحم وصله جداشده و خون ب وجود آمده حالا باید شیاف ب طور مرتب بزاری و دکترا میگن استراحت نسبی ولی بنظرم استراحت مطلق داشته باشی تا جفت سرجایش خودش جوش بخوره و خون هم یا جذب میشه یا دفع استرس برای شما خوب نیست ولی بخاطر اینکه بیشتر رعایت کنین بهتون میگم چون خانم من با فهمیدن بیشتر رعایت می‌کنه و می‌دونم چقد ب بچه دل بستین و اینو هم بگم تا زمانی ک ۵۰درصد از ساک رو در بر نگیره خطرناک نیست پس نگران امروز نباشید و با استراحت کردن و رعایت کردن ب امید خدا ک برطرف میشه خداوند خودش داده و خودش هم مراقبت می‌کنه ب امید روزی ک مشکلتون حل شده و بیام داخل همین سایت و خبر خوب شدن رو ببینم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربه تان
        تندرست باشید

  8. مریم حسینی گفت:

    سلام من دوقلو باردار هستم هفته۸ یکی از جنین هماتوم دارد ولی گفتن نگران کننده نیست واستراحت مطلق دادن
    ایا خیالم راحت باشد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مریم عزیز با ارزوی سلامتی شما و فرزندتان
      بعلت لانه گزینی، یا تشکیل لایه های پرده جنینی تا ۸هفتگی خونریزی قابل انتظار است. ولی ضروری ست تا تحت نظر همیشگی متخصص تا انتهای بارداری باشید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  9. هانا گفت:

    سلام من دوقلوباردارم هفته ۸رفتم سونو گفته هماتون دارم هردوجفت یکی بیشتر یکی کمتر هفته ۱۱رفتم هنوز هست البته دوروزهم خونریزی داشتم بعد خوب شد الان چکارکنم برا هماتون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      هماتوم در اثر عوامل مختلفی از جمله ضربه به وجود می‌آید و در مواردی می‌تواند خطرناک باشد.
      توصیه می‌شود جهت درمان به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

      1. ناشناس گفت:

        سلام من از دوماخونریزی کردم خوب شدم دباره خون ریزی کردم الان تویه پنچ ماه هستم هنوز خونریزی دارم

  10. سحر گفت:

    سلام عزیزان من هماتوم داشتم هفته ۷تا هفته ۱۱بعد رفتم سونوگرافی گفتن خوب شده چیزی دیده نمیشه.الان درهفته ۱۳هستم دباره خونریزی دارم ومی گن هماتوم دارم .یعنی میشه دو بار هماتوم داشت

    1. الینا گفت:

      سلام من هفته ۱۳دهم خون ریزی کردم سونوگرافی دادم گفت هماتوم داری الان ۱۵هفته ام هست خوب نشودم لکه بینی دارم خون پشته جنین هست اندازش هم ۴۵/۲۰mmهست الان راهنمایی میخوام که چطور جذب شه امپول پولوتون هم برام نوشت جذب نشد سنو که دادم جنین همه چیز خوب بود خدا روشکر

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        این هماتوم به مرور با داروهای تجویزی جذب می شود و پیگیری توسط متخصص زنان ادامه داشته باشد.