هفته ۳۲ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۳۲ بارداری جنین در حالت خمیده ۲۹ سانتی‌متر و قد جنین ۴۱ سانتی‌متر است. چربی بدن جنین بیشتر شده و پروتئین‌ها دمای بدن را کنترل می‌کنند. شما ممکن است در این هفته دچار سوزش سر دل و درد لگن شوید. اگر بارداری شما پرخطر نباشد، فقط معاینات روتین انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
هفته 32 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۲ بارداری جنین در حال افزایش وزن بوده و به میزان چربی و عضلات اضافه می‌شود. احتمالا برخی علائم شما مانند تنگی نفس شدیدتر از هفته‌های قبل خواهد شد. اگر در هفته سی و دوم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله از حاملگی می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم شما شدید شده و کدام علائم از بین می‌روند؟ چه تغییراتی در بدن ایجاد شده و رحم چقدر بزرگ می‌شود؟ وضعیت جنین چگونه است؟ آیا آزمایشی در این هفته انجام می‌شود؟ در معاینات کدام موارد بررسی خواهد شد؟ چه مواردی را باید در این هفته رعایت کرد؟

درصورتی‌که باردار شده‌اید یا در بارداری علائم مشکوکی دارید، حتما برای انجام معاینات و آزمایش‌های دوران بارداری به دکتر زنان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۲ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۲ بارداری جنین برای زندگی خارج از رحم آماده می‌شود. جنین در حال تمرین تنفس، مکیدن و بلعیدن است. بر اساس تقویم بارداری تمامی اندام‌های جنین در این هفته به تکامل رسیده و فقط رشد ریه‌ها تا بعد از تولد ادامه دارد. به همین دلیل اگر در هفته سی و دوم بارداری زایمان زودرس داشته باشید، جنین زنده می‌ماند.

با بزرگ‌شدن جنین شکم شما هر هفته برجسته‌تر شده و راحت‌تر می‌توانید حرکات جنین را احساس کنید. ممکن است به دلیل بزرگ‌شدن شکم برخی علائم شما شدت پیدا کنند. سعی کنید حرکات جنین را هر روز بررسی کنید. اگر حرکات کند یا متوقف شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. در هفته‌های آخر بارداری فضای رحم برای جنین کوچک شده و ممکن است تغییری در حرکات احساس کنید. در این شرایط نباید نگران شوید.

علائم هفته ۳۲ بارداری

همین‌طور که جنین در حال رشد است، فضای او در رحم کمتر می‌شود و نوع حرکات جنین تغییر می‌کند. در این شرایط علائم مربوط به رشد شکم شدیدتر می‌شوند. از مهم‌ترین علائم هفته سی و دوم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سوزش سر دل
  • حساس شدن لثه‌ها
  • تنگی نفس
  • انقباضات رحمی
  • احساس لق شدن دندان‌ها
  • گرفتگی عضلات پا
  • درد لگن

به نقل از verywellfamily دررابطه‌با سوزش سر دل در هفته سی و دوم بارداری:

اگر تا این هفته دچار سوزش سر دل نشده‌اید، احتمالا در سه‌ماهه سوم بارداری این عارضه ظاهر می‌شود. اگر در طول بارداری سوزش سر دل داشتید، از این هفته سوزش شدیدتر می‌شود. زیرا علاوه بر تاثیر هورمون‌های بارداری روی هضم و بازگشت اسید معده، در این مرحله فشار رحم به معده افزایش پیدا می‌کند. احتمال بروز این عارضه در سه‌ماهه اول بارداری ۲۲٪، در سه‌ماهه دوم بارداری ۳۹٪ و در سه‌ماهه سوم بارداری ۷۲٪ است.

در هفته 32 بارداری به دلیل فشار رحم ممکن است دچار سوزش سر دل شوید.
در هفته ۳۲ بارداری به دلیل فشار رحم ممکن است دچار سوزش سر دل شوید.

علائم سقط جنین در هفته ۳۲ بارداری

بیشتر موارد سقط جنین در سه‌ماهه اول بارداری اتفاق میفتد. احتمال سقط در ماه‌های آخر حاملگی بسیار کم است. به سقط جنین در هفته ۳۲ بارداری مرده‌زایی می‌گویند. از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توقف حرکت جنین یا کندشدن حرکت
  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • درد و گرفتگی شکم و کمر
  • خروج مایع یا بافت از واژن

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۳۲ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است یا چندین روز ادامه دارد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. به‌عنوان‌مثال اگر تنگی نفس شدید است یا در ناحیه دست و صورت دچار تورم شده‌اید، باید پزشک را مطلع کنید. همچنین لازم است به علائم جدی مانند خونریزی یا خروج مایع از واژن توجه داشته باشید. در این وضعیت سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم در هفته سی و دوم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم شایع در بارداری و علائم جدی و خطرناک باید به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۲ بارداری

در هفته سی و دوم بارداری جنین تقریبا ۲۹ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا حدود ۴۱ سانتی‌متر است. وزن جنین در این هفته به ۱۹۰۰ گرم می‌رسد. از جمله تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در هفته ۳۲ بارداری تقریبا ۸۵٪ جنین‌ها رو به پایین قرار می‌گیرند. در زمان زایمان نیز ۹۷٪ جنین‌ها رو پایین هستند. اگر هنوز جنین شما به سمت پایین قرار نگرفته است، نگران نباشید. ممکن است تا هفته ۳۷ بارداری طول بکشد.
  • دمای بدن جنین در این هفته بهتر از قبل کنترل می‌شود. در اواسط سه‌ماهه دوم بارداری چربی قهوه‌ای در بدن جنین تولید شده و به کنترل دمای بدن بعد از تولد کمک می‌کند. در این هفته پروتئین‌ها و آنزیم‌های لازم برای حفظ گرمای بدن بیشتر تولید می‌شوند.
  • رفلکس مورو عکس‌العمل جنین یا نوزاد به صدای بلند یا حرکات ناگهانی است. تا هفته سی و دوم بارداری این رفلکس ایجاد شده است. در چنین وضعیتی جنین ناگهانی دست و پا را از هم دور می‌کند و دوباره به هم نزدیک می‌کند. رفلکس مورو تا چند ماه بعد از تولد ادامه شده و سپس ناپدید می‌شود.
  • جنین در مراحل خواب و بیداری در گردش است. در حال حاضر فعالیت مغزی در مرحله خواب به سر می‌برد.

در هفته ۳۲ بارداری تقریبا ۸۵٪ جنین‌ها رو به پایین قرار می‌گیرند. در زمان زایمان نیز ۹۷٪ جنین‌ها رو پایین هستند.

رشد جنین در هفته سی و دوم بارداری کامل شده و با افزایش چربی بدن چاق می‌شود.
رشد جنین در هفته سی و دوم بارداری کامل شده و با افزایش چربی بدن چاق می‌شود.

در هفته ۳۲ بارداری جنین چه شکلی است؟

وزن جنین در طول ۴ هفته گذشته تقریبا دوبرابر شده است. این به معنی رشد بسیار سریع جنین در سه‌ماهه سوم بارداری است. چربی زیر پوست جنین هنوز درحال‌رشد بوده و پوست در حال صاف‌شدن است. رنگ چشم‌های جنین خاکستری یا آبی تیره شده است. احتمالا تا حدود یک‌سالگی کودک متوجه رنگ اصلی چشم‌ها نمی‌شوید.

تغییرات بدن در هفته ۳۲ بارداری

در این هفته احتمالا مهم‌ترین تغییر در بدن شما تغییر در احساس حرکات جنین است. تا هفته‌های قبل لگدهای شدید جنین را احساس می‌کردید. اما در این هفته با تنگ شدن فضای جنین حرکات شبیه به تاب‌خوردن تا تکان‌دادن می‌شود.

با رشد رحم و افزایش مایع آمنیوتیک ممکن است در این هفته دچار درد لگن شوید. اگر حرکت‌کردن برای شما مشکل شده است، به پزشک اطلاع دهید. ممکن است چند جلسه فیزیوتراپی تجویز شود. احتمالا به دلیل رشد زیاد شکم، ناف شما کاملا برجسته شده است.

در این هفته شکم شما کاملا بزرگ شده و به دلیل کم شدن فضای جنین در رحم ممکن است حرکات را متفاوت احساس کنید.
در این هفته شکم شما کاملا بزرگ شده و به دلیل کم شدن فضای جنین در رحم ممکن است حرکات را متفاوت احساس کنید.

آزمایش های هفته سی و دوم بارداری

احتمالا در این هفته نوبت ویزیت است. اگر در هفته ۳۰ بارداری با پزشک ملاقات کرده‌اید، در این هفته باید برای ویزیت بعدی مراجعه کنید. پزشک معاینات و آزمایش‌های زیر را انجام می‌دهد.

  • وزن و فشارخون باید اندازه گرفته شود.
  • کلیه علائم شما بررسی می‌شود.
  • ارتفاع رحم (ارتفاع پایه) باید اندازه گرفته شود. در این هفته ارتفاع رحم حدود ۳۲ سانتی‌متر است.
  • پزشک به ضربان قلب جنین گوش می‌دهد.
  • میزان تورم پا و قسمت‌های دیگر بدن شما بررسی می‌شود.
  • برای بررسی دیابت بارداری، فشارخون بالا و عفونت، آزمایش ادرار تجویز می‌شود.

معمولا همین معاینات و آزمایش‌ها در هفته ۳۲ بارداری انجام می‌شود. اما اگر بارداری شما پرخطر باشد، باید در این هفته برای چند آزمایش دیگر آماده شوید.

احتمالا ویزیت بعدی شما در هفته ۳۴ بارداری خواهد بود.

۱. تست بدون استرس جنین (NST)

در این تست باید ضربان قلب جنین در حال حرکت بررسی شود. ضربان قلب در زمان حرکت بالا می‌رود. اگر جنین در زمان تست خواب باشد، بررسی الگو کمی طول می‌کشد. برای انجام تست بدون استرس جنین به یک مانیتور وصل شده و ضربان قلب ارزیابی می‌شود. در طول آزمایش باید ضربان قلب جنین تغییر کند یا در طول ۲۰ الی ۴۰ دقیقه حداقل دو بار ضربان قلب بالا برود. اگر در طول تست NST ضربان قلب جنین افزایش پیدا نکند یا حتی کمتر شود، نیاز به آزمایش‌های دیگر است.

۲. تست بیو فیزیکال پروفایل جنین در هفته سی و دوم بارداری (BPP)

اگر بارداری شما پرخطر باشد، ممکن است پزشک در هفته ۳۲ بارداری این آزمایش را تجویز کند. همچنین افرادی که از تاریخ زایمان آنها گذشته است، باید این آزمایش را انجام دهند. این تست یک سونوگرافی دقیق است. باید سطح مایع آمنیوتیک، عضلات جنین، حرکات و تمرینات تنفس بررسی شود. احتمالا پزشک از شما بخواهد قبل از تست بیو فیزیکال پروفایل یک وعده غذا بخورید.

اگر پزشک تست بیو فیزیکال پروفایل اصلاح شده را تجویز کرده باشد، این آزمایش به همراه تست بدون استرس جنین انجام می‌شود.

۳. تست استرس انقباضی در هفته ۳۲ بارداری (CST)

در این تست باید واکنش جنین به انقباضات رحم بررسی شود. شما در طول آزمایش به یک مانیتور وصل می‌شوید. اگر دچار انقباضات نشوید، از شما خواسته می‌شود نوک سینه‌ها را تحریک کنید یا به شما دارویی داده می‌شود که منجر به انقباضات رحمی شود. باتوجه‌به پاسخ جنین مشخص می‌شود که در زمان زایمان اکسیژن کافی به جنین می‌رسد یا نه.

در تست استرس انقباضی باتوجه‌به پاسخ جنین مشخص می‌شود که در زمان زایمان اکسیژن کافی به جنین می‌رسد یا نه.

۴. سونوگرافی داپلر در هفته ۳۲ بارداری

در این سونوگرافی میزان جریان خون از بندناف به جنین بررسی می‌شود. بندناف اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می‌رساند. اگر در جریان خون مشکلی ایجاد شود، نشانه مشکل در بارداری و رشد جنین است.

در سونوگرافی داپلر میزان جریان خون از طریق بندناف بررسی می‌شود.
در سونوگرافی داپلر میزان جریان خون از طریق بندناف بررسی می‌شود.

۵. سونوگرافی در هفته ۳۲ بارداری

معمولا در هفته سی و دوم حاملگی سونوگرافی تجویز نمی‌شود. اگر بارداری شما پرخطر باشد، علائم زایمان زودرس را داشته باشید یا چندقلو باردار باشید، ممکن است پزشک در این هفته سونوگرافی را تجویز کند.

خود مراقبتی در هفته سی و دوم بارداری

در این مرحله از بارداری هم باید به نکات مراقبتی برای تسکین ناراحتی‌ها توجه داشته باشید و هم مقداری از زمان خود را برای برنامه‌ریزی‌های زایمان اختصاص دهید. از جمله نکات مراقبتی در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای کاهش سوزش سر دل رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • بلافاصله بعد از غذاخوردن دراز نکشید.
  • هر روز تمرینات کگل را انجام دهید. این تمرینات به زایمان راحت‌تر کمک می‌کنند.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را منظم مصرف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

می‌دونی در هفته ۳۲ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته ۳۲ بارداری

از مهم‌ترین مشکلات در هفته ۳۲ بارداری سوزش سر دل است. برای تسکین این عارضه وعده‌های غذایی خود را کوچک کرده و در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید. آهسته غذا بخورید و خوب آن را بجوید. قبل از خواب غذا نخورید. سعی کنید چند ساعت بین خواب و وعده غذا فاصله باشد. همچنین باید تا جای ممکن از غذاهای چرب و تند دوری کنید.

باید و نبایدهای هفته ۳۲ بارداری

از این هفته باید خودتان را برای زایمان آماده کنید. کیف بیمارستان را تهیه کرده تا در صورت شروع درد مشکلی نداشته باشید. برای نوزاد لباس، پوشک و شیشه شیر بگذارید. برای خودتان باید نوار بهداشتی و شناسنامه را بردارید. می‌توانید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا وسیله‌ای از قلم نیفتد.

شما باید با علائم زایمان زودرس آشنا شوید. در صورت بروز علائمی مانند انقباضات پی‌درپی، پاره شدن کیسه آب، خونریزی یا کاهش ناگهانی حرکات جنین حتما به پزشک اطلاع دهید.

در مورد واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است در این هفته به تزریق واکسن سیاه‌سرفه نیاز داشته باشید. نوزاد نمی‌تواند این واکسن را دریافت کند و در معرض بیماری سیاه‌سرفه است. به همین دلیل شما باید آن را دریافت کرده تا جنین در برابر بیماری مصون باشد.

به نقل از pampers دررابطه‌با احتمال بیماری پره اکلامپسی در هفته سی و دوم بارداری:

مراقب علائمی مانند افزایش وزن ناگهانی، سردردهای مداوم، تغییرات در بینایی، درد در قسمت بالای شکم یا شانه و تورم باشید. این علائم می‌توانند نشانه اختلال در فشارخون و بیماری به نام پره اکلامپسی باشند. اگر هر یک از این علائم را در هفته ۳۲ بارداری یا در هر مرحله از بارداری مشاهده کردید، فورا به پزشک اطلاع دهید.

زایمان در هفته ۳۲ بارداری

جنین در هفته ۳۲ بارداری هنوز درحال‌رشد بوده و ریه‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند. اما اگر نوزاد در این مرحله به دنیا بیاید، از وضعیت خیلی نارس به وضعیت متوسط رسیده است. نوزاد به احتمال ۹۹٪ خارج از رحم زنده می‌ماند. البته در این مرحله هم نیاز به مراقبت‌های پزشکی در چند هفته اول است.

اگر نوزاد در هفته سی و دوم بارداری به دنیا بیاید، می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.
اگر نوزاد در هفته سی و دوم بارداری به دنیا بیاید، می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۲ بارداری جنین حدود ۱۹۰۰ گرم وزن دارد. به‌سرعت درحال‌رشد بوده و حرکات مختلف مانند بلعیدن، مکیدن و تنفس را تمرین می‌کند. احتمال دارد جنین در این هفته رو به پایین قرار بگیرد. البته اگر هنوز در این موقعیت قرار نگرفته است، نگران نباشید.

شکم شما در هفته سی و دوم بارداری کاملا برجسته شده و احتمالا ناف شما بیرون زده است. جنین فضای کمتری برای حرکت داشته و در نتیجه شما حرکات را متفاوت از قبل احساس می‌کنید. ممکن است به دلیل رشد رحم دچار علائمی مانند تکرر ادرار، سوزش سر دل و گرفتگی عضلات پا شوید. اگر از قبل این علائم را داشته‌اید، احتمالا در این هفته شدید می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی باید با دکتر زنان یا متخصص مامایی در ارتباط باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان خوب ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حال حاضر شما در ماه هشتم بارداری هستید. کمتر از دو ماه تا زایمان شما زمان باقی مانده است.

وزن جنین در هفته سی و دوم بارداری به ۱۹۰۰ گرم می‌رسد. البته ممکن است وزن جنین شما از این مقدار کمی کمتر یا بیشتر باشد.

هر هفته جنین رشد کرده و فشار رحم باعث کشش پوست شکم می‌شود. از طرفی سینه‌ها برای شیردهی آماده شده و در حال بزرگ‌شدن هستند. کشش پوست بعد زایمان از بین می‌رود.

با رشد رحم به اندام‌های شکمی فشار وارد می‌شود. همچنین تغییرات هورمونی ماهیچه‌ها را شل کرده و امکان رفلاکس معده بیشتر می‌شود. در این شرایط ممکن است شما دچار سوزش معده، سوزش سر دل یا دیگر مشکلات گوارشی شوید.

در ماه‌های آخر بارداری رحم به مثانه فشار زیادی وارد می‌کند. در نتیجه شما مدام نیاز به تخلیه ادرار پیدا می‌کنید. تکرر ادرار بعد از زایمان از بین می‌رود.

اگر بارداری شما پرخطر نیست و علائم مشکوکی مربوط به زایمان زودرس ندارید، می‌توانید تا قبل از هفته ۳۶ بارداری مسافرت کنید.

کشش پوست در بارداری باعث خارش می‌شود. اما اگر خارش بدن در بارداری شدید است، حتما به پزشک مراجعه کنید. عارضه‌ای به نام کلستاز بارداری در برخی زنان باردار ایجاد شده و باعث خارش شدید پوست می‌شود. این عارضه یکی از بیماری‌های کبدی است و علت دقیق آن مشخص نیست.

اگر ضربه خیلی شدید نباشد، به جنین آسیبی وارد نمی‌شود. مایع آمنیوتیک در اطراف جنین باعث محافظت در برابر ضربه می‌شود. اما اگر ضربه شدید بوده است، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۲ بارداری

  1. Ati گفت:

    در هفته ۳۱ و ۵ روز هستم
    از دیروز صبح درد زیر شکم دارم طوری که نمیتونم بنشینم و درست راه برم همش دارم دراز میکشم تازه سونو دادم سرویکس ۴۴ جفت فوقانی گرید ۳ بقیه چیزا هم نرمال بود حالا خیلی اذیتم زیر نافم شدید تیر میکشه
    علت چی هست و باید چ کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عفونت های ادراری ممکنه این درد را ایجاد کند. بهتره برای انجام نوار قلب جنین و بررسی انقباضات توسط پرسنل درمانی و ازمایش ادرار به اورژانس زنان بیمارستان نزدیک محل زندگی مراجعه کنید. ممکنه این درد ناشی از عفونت ادراری، انقباضات کاذب یا حقیقی باشد که در صورت وجود انقباضات زایمانی نیاز به بستری و مصرف دارو برای قطع انقباضات زود هنگام دارید.

  2. مارال گفت:

    با سلام
    خسته نباشید
    خیلی ممنونم از اطلاعات مفید و خوبی که توی سایت تون قرار می دهید.
    من باردارم و هر هفته به هفته از اطلاعات مفید شما استفاده می کنم.
    با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مارال عزیز
      سپاس از همراهی شما
      با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندتان

  3. ...... گفت:

    سلام من هفته ۳۲بارداریم هست درد لگن دارم و کمرم گاهی درد میگیره .آیا این نشانه زایمان زود رس هستش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد ها برای افزایش وزن جنین می باشد
      در صورت حرکات غیر عادی جنین و یا ادامه درد حتمن به متخصص مراجعه فرمایید

    2. ناشناس گفت:

      منم همین طورم نه ان شاالله توکل ب خدا زایمان ژود رس نیست نی نی باید وقت شناس باشه ووقتش بیاد

  4. رقیه گفت:

    من هفته ۳۲از بارداری هستم خیلی شکمم درد میکنه یهو کمرم تیر میکشه بخاطر چی هست این علاعم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به افزایش وزن جنین و کشیده شدن رباز های رحم این علایم طبیعی است
      از مصرف هر گونه دارو بپرهیزید
      و برای مصرف دارو به متخصص زنان مراجعه نمایید

  5. درسا و سوگند گفت:

    سلام من ۳۱ هفته هستم درد کمر خیلی عذابم میده غیر قابل تحمل هست وزن نوزادم ۱کیلو نیم هست بچم برام می ماند یا نه؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد کمر شما به علت مشکلات قبلی شماست و با وجود بارداری این درد تشدید شده است. جنین شما هنوز چند هفته دیگر تا تولد دارد و تحت مراقبت زنده خواهد ماند.

    2. فاطمه گفت:

      سلام من ۳۲ هفته هستم خیلی کمر درد مثل کمر درد پریودی دارم بدون انقباض شکمی چیکار کنم؟
      البته از اول بارداری داشتم کمر درد ولی نه به این شدت

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        نیاز به استراحت دارید
        از پزشکتان جهت مصرف پروژسترون بر اساس شرایط بدنی تان پرس و جو کنید

  6. نرگس گفت:

    ممنونم ازراهنمایتان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با ارزوی سلامتی
      سپاس از همراهی تان

  7. صائمه گفت:

    بسیار عالی
    ممنونم که با قرار دادن اطلاعات مفیدتون استرس رو از مادران باردار دور میکنین‌!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      به امید سلامتی روز افزون

  8. زهرا گفت:

    ممنونم از راهنمایتان

  9. لل گفت:

    بسیار مفید بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

      1. ناشناس گفت:

        سلام من در ۳۲هفته بارداری هستم انقباضاتی تو واژن احساس میکنم ایا طبیعی هست؟؟؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          بله طبیعی است
          اما در صورت تشدید و یا وجود ترشحات غیرعادی به پزشک مراجعه کنید

  10. پروانه گفت:

    بسیارعالی وقابل توجیح بودممنون ازاطلاعات خوبتو