هفته ۳۱ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۳۱ بارداری جنین ۲۸.۵ سانتی‌متر است. می‌تواند پلک بزند و گاهی در سونوگرافی مشخص است. در این هفته آزمایش و معاینه‌ای ندارید. ممکن است انقباضات رحمی شما بیشتر شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
هفته 31 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۱ بارداری جنین برای زندگی خارج از رحم آماده شده و در حال تمرین تنفس و پلک‌زدن است. احتمالا شما بیشتر دچار انقباضات رحمی می‌شوید. اگر در هفته سی و یکم بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم شما ادامه پیدا کرده و کدام علائم جدید ظاهر می‌شوند؟ چه تغییراتی در بدن به وجود آمده و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ جنین در چه وضعیتی بوده و مقدار رشد چقدر است؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چگونه می‌توانید از خودتان و جنین در این هفته مراقبت کنید و تغذیه باید چگونه باشد؟

درصورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا علائم مشکوکی در بارداری دارید، باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۱ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۱ بارداری شما هنوز در ماه هفتم حاملگی هستید. حداکثر تا ۹ یا ۱۰ هفته دیگر می‌توانید زایمان کنید. حتی ممکن است تا زایمان شما فقط ۶ هفته باقی مانده باشد. بر اساس تقویم بارداری در هفته سی و یکم حاملگی هنوز جنین درحال‌رشد و چاق شدن است. به همین دلیل شکم شما هر هفته بزرگ‌تر می‌شود.

پزشک در معاینات باید تشخیص دهد که سر جنین در این هفته پایین بوده یا هنوز بالا است. اگر جنین به سمت پایین باشد، آماده تولد است. اما اگر هنوز به سمت پایین حرکت نکرده است، نگران نباشید. برخی جنین‌ها در نزدیکی تولد به سمت پایین قرار می‌گیرند.

در این هفته جنین برخی مهارت‌ها مانند تنفس و پلک‌زدن را تمرین می‌کند. او در حال آماده‌شدن برای خروج از رحم است. در این هفته احتمالا انقباضات براکستون هیکس را بیشتر احساس خواهید کرد. ممکن است کمی مایع از سینه‌های شما خارج شود.

علائم هفته ۳۱ بارداری

در هفته ۳۱ بارداری بدن شما برای زایمان آماده می‌شود. به همین دلیل ممکن است علائمی در رحم و سینه‌ها مشاهده کنید. از مهم‌ترین علائم در هفته سی و یکم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تنگی نفس
  • خشک و شکننده شدن ناخن‌ها
  • تکرر ادرار
  • کمردرد
  • مشکلات خواب
  • ترک پوستی
  • درد مچ دست
  • احساس خستگی
  • خارش پوست
  • ترشح سینه: در طول بارداری سینه‌ها برای شیردهی آماده می‌شوند. ممکن است برای اولین‌بار در هفته ۱۶ بارداری مقداری ترشح از سینه مشاهده کنید. این اولین شیر بوده که به آن آغوز می‌گویند. مقدار آغوز در سه‌ماهه سوم بارداری و از هفته ۳۱ حاملگی بیشتر می‌شود.
  • انقباضات براکستون هیکس: اگر تا این هفته انقباضات رحمی نداشته‌اید، احتمالا در هفته ۳۱ بارداری این انقباضات شروع می‌شود. اگر قبلا انقباضات داشته‌اید، در این هفته قوی‌تر می‌شود. انقباضات براکستون هیکس، نامنظم بوده، به هم نزدیک نشده و شدید نمی‌شوند.

در طول بارداری سینه‌ها برای شیردهی آماده می‌شوند. مقدار آغوز در سه‌ماهه سوم بارداری و از هفته ۳۱ حاملگی بیشتر می‌شود.

انقباضات رحمی در هفته 31 بارداری بیشتر می‌شود.
انقباضات رحمی در هفته ۳۱ بارداری بیشتر می‌شود.

علائم سقط جنین در هفته ۳۱ بارداری

سقط جنین بیشتر در سه‌ماهه اول بارداری اتفاق افتاده و در سه‌ماهه سوم احتمال آن بسیار کم است. به سقط جنین در هفته ۳۱ بارداری مرده‌زایی می‌گویند. از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توقف حرکت جنین یا کندشدن حرکات
  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • خروج مایع یا بافت از واژن
  • گرفتگی و درد شکم و کمر

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۳۱ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم دوران بارداری شدید شده است و شما را اذیت می‌کند، حتما به پزشک اطلاع دهید. به‌عنوان‌مثال اگر تورم پاها خیلی زیاد است یا به صورت و دست‌ها رسیده است، باید به پزشک مراجعه کنید. درصورتی‌که تنگی نفس شدید شده است، نیاز به اقدامات درمانی است. همچنین در صورت بروز علائم مشکوک و خطرناک مانند خونریزی یا توقف حرکت جنین باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم در هفته سی و یکم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم دوران بارداری و نشانه‌های خطرناک باید به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان خوب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۱ بارداری

در هفته ۳۱ بارداری جنین تقریبا ۲۸٫۵ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا حدود ۴۰ سانتی‌متر است و وزن او به ۱۷۰۰ گرم می‌رسد. از جمله تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در این هفته جنین پلک‌زدن را تمرین می‌کند. ممکن است در سونوگرافی بتوانید پلک‌زدن جنین را مشاهده کنید. این حرکات بسیار آهسته بوده و ممکن است ۶ تا ۱۵ بار در ساعت پلک بزند. در حالی بزرگسالان ۱۹ تا ۲۰ بار در دقیقه پلک می‌زنند.
  • ریه‌ها هنوز درحال‌رشد بوده و جنین حرکات تنفسی را تمرین می‌کند. در هفته ۲۸ بارداری ۱۰ تا ۲۰٪ زمان جنین برای حرکات تنفسی صرف می‌شد. اما از هفته ۳۰ بارداری ۳۰ تا ۴۰٪ زمان مربوط به تمرین حرکات تنفسی است.
  • چشمان جنین باز است و در این هفته بهتر می‌تواند به نور واکنش نشان دهد.
  • مغز جنین مانند هفته قبل به‌سرعت درحال‌رشد است. ارتباطات مغز با اندام‌ها شکل گرفته و سیگنال‌های مختلف را ارسال می‌کند.
ممکن است در این هفته جنین به سمت پایین قرار بگیرد و شما برای زایمان آماده شوید.
ممکن است در این هفته جنین به سمت پایین قرار بگیرد و شما برای زایمان آماده شوید.

در هفته ۳۱ بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین هر روز در حال چاق شدن است و چین و چروک‌های روی پوست ناپدید می‌شود. در هفته‌های آخر جنین خیلی فعال شده است. دست‌های خود را می‌گیرد. می‌تواند انگشتان خود را بمکد و مدام سکسکه می‌کند. با افزایش ادرار جنین میزان مایع آمنیوتیک هم بیشتر می‌شود. اکنون جنین می‌تواند بسیاری از صداها را بشنود.

تغییرات بدن در هفته ۳۱ بارداری

در هفته سی و یکم بارداری شکم شما خیلی بزرگ شده است. احتمالا تا این هفته حدود ۹ تا ۱۲ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید. البته اگر دوقلو باردار هستید، میزان اضافه‌وزن بیشتر است. به علت بزرگ‌شدن شکم ممکن است برخی فعالیت‌های روزمره مانند بستن بند کفش یا حتی رابطه جنسی برای شما کمی مشکل شده باشد. در این هفته احتمالا بیشتر متوجه نشت ترشح از سینه خود خواهید شد.

به نقل از verywellfamily دررابطه‌با نشت ترشحات از سینه در هفته ۳۱ بارداری:

مقدار کمی نشت ترشح از سینه در بارداری طبیعی است. ممکن است کمی آغوز در طول فعالیت جنسی نشت کند. اگر هیچ ترشحی ندارید، نگران نباشید. بهتر است برای جلوگیری از ایجاد لکه روی لباس از دستمال یا پد سینه استفاده کنید.

شکم در این هفته کاملا بزرگ شده و ممکن است انجام برخی کارها دشوار شود.
شکم در این هفته کاملا بزرگ شده و ممکن است انجام برخی کارها دشوار شود.

آزمایش های هفته سی و یکم بارداری

شما احتمالا در این هفته آزمایش و ویزیتی نخواهید داشت. اگر هفته قبل ویزیت شده‌اید، ویزیت بعدی در هفته ۳۲ بارداری انجام می‌شود. در شرایط خاص مانند بارداری پرخطر یا بارداری دوقلو ممکن است پزشک آزمایش‌هایی را در این هفته تجویز کند.

سونوگرافی در هفته ۳۱ بارداری

در هفته سی و یکم بارداری سونوگرافی انجام نمی‌شود. شما نیازی به سونوگرافی مکرر ندارید. اما اگر بارداری شما پرخطر باشد یا چندقلو باردار باشید، ممکن است پزشک این آزمایش را در هفته ۳۱ بارداری تجویز کند.

خود مراقبتی در هفته سی و یکم بارداری

برخی نکات مراقبتی باید در تمامی هفته‌های بارداری رعایت شود. در هفته‌های آخر بارداری باید به نکات بیشتری توجه داشته باشید. از جمله:

  • اگر ترشح سینه‌ها زیاد است، از پد سینه استفاده کنید.
  • تمرینات کششی ساده به کاهش کمردرد کمک می‌کنند.
  • برای زایمان راحت تمرینات کگل را انجام دهید و نفس‌های عمیق بکشید.
  • مصرف چای و قهوه را کاهش دهید.
  • مواد غذایی سالم بخورید.
  • روزانه کمی ورزش کنید. پیاده‌روی و یوگا گزینه خوبی است.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با متخصص زنان یا متخصص مامایی در ارتباط باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

می‌دونی در هفته ۳۱ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

باید و نبایدهای هفته ۳۱ بارداری

در هفته‌های آخر بارداری باید با علائم زایمان زودرس آشنا شوید. ممکن است شما در ماه هفتم حاملگی زایمان کنید. پس باید علائم آن را بشناسید. اگر انقباضات رحم در حال شدید شدن است یا مایعی از واژن شما خارج می‌شود، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

در این هفته باید در مورد شیردهی نوزاد تصمیم بگیرید. اگر قرار است نوزاد از شیر شما تغذیه کند، باید شیردهی را یاد بگیرید. در مورد نحوه شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.

وزن جنین در هفته ۳۱ بارداری

وزن جنین در هفته سی و یکم حاملگی حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ گرم است. تقریبا با وزن یک نارگیل برابر است. با رشد چربی و عضلات افزایش وزن جنین زیاد بوده و در هفته‌های آخر بارداری شما کاملا احساس سنگینی می‌کنید.

زایمان در هفته ۳۱ بارداری

در هفته سی و یکم بارداری هنوز برای زایمان زود بوده و نوزاد نارس است. هر هفته که جنین داخل رحم بماند، بهتر رشد کرده و ناتوانی‌های مربوط به نوزاد نارس کمتر می‌شود. اگر نوزاد در هفته ۳۱ بارداری به دنیا بیاید، به احتمال ۹۹٪ زنده می‌ماند. اما هنوز به مراقبت‌های پزشکی نیاز است.

اگر نوزاد در هفته ۳۱ بارداری به دنیا بیاید، به احتمال ۹۹٪ زنده می‌ماند.

 اگر جنین در هفته سی و یکم بارداری به دنیا بیاید، خارج از رحم زنده می‌ماند.
اگر جنین در هفته سی و یکم بارداری به دنیا بیاید، خارج از رحم زنده می‌ماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۱ بارداری جنین بیشتر از قبل فعال شده و انقباضات رحمی شما بیشتر می‌شود. مغز جنین به‌سرعت درحال‌رشد بوده و با اندام‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند. جنین در این هفته می‌تواند پلک بزند. در سونوگرافی می‌توانید حرکات پلک را ببینید. ریه‌ها درحال‌رشد بوده و زمان بیشتری را جنین صرف تمرین حرکات تنفسی می‌کند.

شکم شما بزرگ‌تر از هفته قبل شده و ممکن است کارهای روزمره مانند بستن بند کفش مشکل شود. ترشحات سینه افزایش پیدا کرده و بیشتر دچار تکرر ادرار می‌شوید. با نزدیک‌شدن به زمان زایمان انقباضات رحم هم بیشتر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی بهتر است با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حال حاضر شما در ماه هفتم بارداری هستید. کمتر از ۶۰ روز تا زمان زایمان باقی مانده است.

با رشد رحم و جنین به ریه‌ها فشار وارد می‌شود. در این شرایط ممکن است دچار تنگی نفس شوید. اگر تنگی نفس شدید بود، به پزشک خود اطلاع دهید.

رشد رحم باعث فشار به مثانه می‌شود و نیاز بیشتری به تخلیه ادرار خواهید داشت. تکرر ادرار در سه‌ماهه سوم بارداری شایع بوده و بعد زایمان برطرف می‌شود.

سکس در بارداری هیچ مانعی ندارد. اگر بارداری شما پرخطر نیست و علائم خطرناکی ندارید، می‌توانید بدون نگرانی در هفته سی و یکم بارداری نزدیکی داشته باشید.

با تغییرات هورمونی در دوران بارداری سینه‌ها نیز دچار تغییر شده و برای شیردهی بعد زایمان آماده می‌شوند. در بارداری و دوران شیردهی نوک سینه‌ها تیره می‌شود تا نوزاد آن را راحت‌تر تشخیص دهد.

برخی زنان باردار به‌اشتباه تصور می‌کنند که برای کاهش تورم پا باید کمتر آب بخورند. اما این موضوع غلط است. سعی کنید روزانه به مقدار کافی آب بنوشید. آب کافی در بدن باعث افزایش جریان خون و واردشدن مایعات به خون می‌شود.

در دوران بارداری با رشد رحم ممکن است به وریدها فشار وارد شود. اگر فشار رحم به ورید راست‌روده زیاد باشد، ممکن است بواسیر به وجود بیاید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۱ بارداری

  1. زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر زایمان طبیعی بی حسی اپیدورال خوبه ب نظرتون
    و ب نظر شما وزن نوزاد تا چند کیلو میشه طبیعی ب دنیا بیاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام زهرا عزیز
      بله روض خوبی برای جلوگیری از درد است
      وزن نوزادان رسیده در هنگام تولد، به طور متوسط بالای ۳ کیلوگرم است. اصولاً وزن بین ۲٫۵ تا ۴ کیلوگرم را وزن طبیعی فرض می‌کنیم.

  2. امیر گفت:

    دختذ من درهفته سی ویکم بارداری به دنیا اومد باوزن۱۸۰۰

    1. همیار دکترتو گفت:

      سب سلام و درود همراه
      به نظر می‌رسد وزن طبیعی نداشتند
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید دکتر کودکان

    2. ناشناس گفت:

      سلام الان دختر چند وقته که بدنیا آمد خوبه مشکلی نداره