هفته ۳۸ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۳۸ بارداری تمامی اندام‌های جنین رشد کرده و می‌تواند خارج از رحم زنده بماند. ممکن است علائم زایمان مانند انقباضات رحمی، ترشحات خونی و ترشح از سینه بیشتر شود. اگر زایمان سزارین تجویز شود، ممکن است عمل در این هفته انجام شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 38 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۸ بارداری جنین بیشتر از قبل شبیه به نوزاد شده است. احتمال زایمان در این هفته وجود دارد. پس باید به علائم زایمان دقت داشته باشید. اگر در هفته سی و هشتم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از حاملگی چگونه است؟ چه علائمی ظاهر شده و کدام علائم از بین می‌روند؟ کدام علائم مربوط به زایمان است؟ بدن شما چه تغییری کرده و جنین در چه وضعیتی است؟ کدام آزمایش‌ها ممکن است در این هفته تجویز شوند؟ چگونه می‌توانید از خودتان و جنین در این هفته مراقبت کنید؟

درصورتی‌که باردار هستید یا در دوران بارداری علائم مشکوکی دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌ها به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۸ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۸ بارداری باید برای زایمان آمادگی داشته باشید. بر اساس تقویم بارداری ریه‌های جنین در این هفته کامل شده و برای زندگی خارج از رحم آماده شده است. در کنار تقویت ریه‌ها، تارهای صوتی جنین هم رشد کرده و می‌تواند از طریق گریه و ناله ارتباط برقرار کند. موهای ریز روی بدن جنین ریخته و چربی زیر پوست به اندازه کافی رشد کرده است. جنین در این مرحله کاملا شبیه به نوزاد شده است.

بدن شما برای زایمان آماده می‌شود. در هفته‌ها آخر بارداری احتمالا ترشحات سینه و واژن زیاد شده است. اگر لکه بینی یا خونریزی دارید، به زمان زایمان خیلی نزدیک هستید. پزشک باید در اواخر بارداری به علائم بیماری پره اکلامپسی توجه داشته باشد. به همین دلیل در هر ویزیت فشارخون اندازه گرفته شده و نمونه ادرار گرفته می‌شود.

علائم هفته ۳۸ بارداری

با بزرگ‌شدن شکم در هر هفته برخی علائم شما شدیدتر می‌شوند. در هفته‌ها آخر بارداری جنین به سمت لگن حرکت کرده و ممکن است برخی علائم شما بهبود پیدا کند. از مهم‌ترین علائم در هفته ۳۸ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم تعادل: بزرگ‌شدن شکم و افزایش وزن باعث جابه‌جایی مرکز ثقل بدن می‌شود. همچنین برای آمادگی زایمان رباط‌ها و مفاصل شل شده‌اند. این شرایط باعث بی‌ثباتی پاها می‌شود.
  • سوزش سر دل
  • حالت تهوع
  • یبوست
  • ترشح از سینه‌ها
  • درد و فشار لگن
  • کمردرد خفیف
  • تکرر ادرار
  • انقباضات براکستون هیکس
  • تورم پاها
  • افزایش ترشحات واژن

توی هفته ۳۸ بارداری هستی و سوزش سر معده داری؟

همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

علائم زایمان در هفته ۳۸ بارداری

شما باید از هفته سی و هشتم حاملگی به علائم زایمان توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین علائم زایمان عبارتند از:

  • قرارگرفتن جنین داخل لگن
  • ترشحات مخاطی خونی به دلیل ازبین‌رفتن پلاگین مخاطی
  • خروج مایع از واژن
  • درد یا گرفتگی در شکم و کمر
  • انقباضات رحمی که منظم بوده و با شدت درحال‌رشد هستند. این انقباضات با درازکشیدن از بین نمی‌روند.

شما ممکن است در زمان زایمان همه این علائم یا برخی از آنها را داشته باشید. به‌عنوان‌مثال بسیاری از افراد خروج مایع از واژن را تجربه نمی‌کنند. ازبین‌رفتن پلاگین مخاطی ممکن است چند هفته قبل از زایمان شروع شود.

با نزدیک شدن به زمان زایمان انقباضات رحمی بیشتر و شدیدتر می‌شوند.
با نزدیک شدن به زمان زایمان انقباضات رحمی بیشتر و شدیدتر می‌شوند.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است و نمی‌توانید آن را تحمل کنید، باید به پزشک اطلاع دهید. به‌عنوان‌مثال اگر درد کمر و لگن خیلی شدید بوده یا چندین روز ادامه دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید با علائم زایمان آشنایی داشته باشید. در صورت بروز علائمی مانند انقباضات رحمی طولانی حتما پزشک را مطلع کنید.

بزرگ‌شدن شکم و افزایش وزن باعث جابه‌جایی مرکز ثقل بدن می‌شود. این شرایط باعث بی‌ثباتی پاها می‌شود.

برای بررسی علائم در هفته سی و هشتم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم رایج یا خطرناک بارداری و نشانه‌های زایمان باید به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان خوب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۸ بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری جنین حدود ۳۴٫۵ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا در حالت صاف تقریبا ۴۹ سانتی‌متر است. وزن جنین نیز به ۳۱۰۰ گرم می‌رسد. این اندازه‌ها تقریبی است. ممکن است نوزاد شما در زمان تولد کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از این اندازه باشد. از جمله تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • موهای ظریف روی بدن جنین (لانوگو) تا هفته ۳۸ حاملگی به طور کامل می‌ریزد. تا قبل از تولد نوزاد این موها از بین می‌روند. اما گاهی ممکن است روی شانه یا بازوی نوزاد این موهای ظریف را مشاهده کنید.
  • در این مرحله رنگ چشم جنین آبی مایل به خاکستری تیره است. پروتئینی به نام ملانین رنگ نهایی چشم را مشخص می‌کند. ممکن است رنگ نهایی چشم تا یک سال بعد از تولد مشخص شود.
  • اولین مدفوع جنین در حال آماده‌شدن است. مدفوع باید بعد از تولد خارج شود.
  • تارهای صوتی جنین کامل رشد کرده‌اند. بعد از تولد، نوزاد از طریق گریه با شما ارتباط برقرار می‌کند.
  • سر جنین در این مرحله اندازه دور شکم است. زیرا مغز به‌سرعت رشد می‌کند.
جنین در هفته 38 بارداری چاق‌تر شده و کاملا شبیه نوزاد است.
جنین در هفته ۳۸ بارداری چاق‌تر شده و کاملا شبیه نوزاد است.

در هفته ۳۸ بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته ۳۸ بارداری تمامی اندام‌های جنین رشد کرده و می‌تواند خارج از رحم زنده بماند. اما هنوز اندام‌های حیاتی مانند مغز، قلب و ریه‌ها درحال‌رشد هستند. در این مرحله لانوگو (موهای ظریف روی بدن جنین) کامل از بین رفته است. اولین مدفوع نوزاد در حال آماده‌شدن است. هنوز رشد چربی ادامه دارد و قد و وزن جنین افزایش پیدا می‌کند.

تغییرات بدن در هفته ۳۸ بارداری

احتمالا در این هفته از بارداری ترشحات مخاطی قهوه‌ای‌رنگ خواهید داشت. این وضعیت نشانه نزدیکی به زمان زایمان است. اما نمی‌توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد. ممکن است شما چند ساعت، چند روز یا چند هفته دیگر زایمان کنید. به انقباضات رحمی دقت داشته باشید. اگر این انقباضات حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشند و هر ۵ دقیقه یک‌بار تکرار می‌شوند، با پزشک تماس بگیرید.

ترشحات سینه از سه‌ماهه سوم بارداری شروع می‌شود. ممکن است شما در هفته‌های آخر متوجه نشتی مایعی رقیق و زردرنگ به نام آغوز شده باشید. در این شرایط می‌توانید از پد شیردهی استفاده کنید.

احتمالا در این هفته ترشحات مخاطی قهوه‌ای‌رنگ خواهید داشت. این وضعیت نشانه نزدیکی به زمان زایمان است.

آزمایش های هفته ۳۸ بارداری

شما در هفته‌های آخر بارداری باید هر هفته ویزیت شوید. ممکن است هفته ۳۸ حاملگی آخرین ویزیت قبل از تولد باشد. شاید هم چندین ویزیت دیگر تا زمان زایمان باقی مانده باشد. از جمله معاینات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اندازه‌گیری وزن و فشارخون
  • آزمایش ادرار برای بررسی دیابت بارداری و پره اکلامپسی
  • بررسی میزان تورم بدن
  • اندازه‌گیری ارتفاع پایه (ارتفاع رحم در این هفته حدود ۳۸ سانتی‌متر می‌شود.)
  • گوش‌دادن به ضربان قلب جنین
  • بررسی وضعیت جنین
  • بررسی وضعیت دهانه رحم

ویزیت بعدی شما در هفته ۳۹ بارداری انجام می‌شود.

در ویزیت‌های قبل زایمان باید در مورد علائم و شرایط خود با پزشک صحبت کنید.
در ویزیت‌های قبل زایمان باید در مورد علائم و شرایط خود با پزشک صحبت کنید.

سونوگرافی در هفته سی و هشتم بارداری

اگر در هفته سی و هشتم حاملگی علائم مشکوکی داشته باشید، حرکات جنین خیلی کم شده باشد یا بارداری شما پرخطر باشد، احتمال دارد سونوگرافی تجویز شود. در غیر این صورت سونوگرافی در این مرحله از بارداری ضروری نیست.

خود مراقبتی در هفته ۳۸ بارداری

در هفته‌های آخر بارداری باید برای حفظ تعادل نکاتی را رعایت کنید. همچنین باید به استراحت خود بیشتر از قبل اهمیت دهید. از مهم‌ترین نکات در هفته ۳۸ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کفش‌های راحت و بدون پاشنه بپوشید.
  • هنگام پیاده‌روی آهسته‌تر حرکت کنید.
  • از کمربند مخصوص بارداری استفاده کنید. این کمربند علاوه بر حفظ تعادل به کاهش فشار لگن کمک می‌کند.
  • یوگا بارداری شما را برای زایمان آماده می‌کند. در این کلاس‌ها شرکت کنید.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.
  • روزانه تمرینات کگل را انجام دهید.
  • برای کاهش گرگرفتگی لباس‌های گشاد بپوشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری باید با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

تغذیه در هفته ۳۸ بارداری

یکی از علائم رایج در بارداری سرگیجه است. برای کاهش این عارضه تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر کرده و حجم غذا را کاهش دهید. سعی کنید مایعات بیشتر مصرف کنید. همچنین برای کاهش مشکلات گوارشی باید میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. از غذاهای چرب و شور دوری کنید. 

باید و نبایدهای هفته ۳۸ بارداری

در هفته سی و هشتم حاملگی باید تمامی کارهای قبل زایمان را انجام داده باشید. با بیمارستان هماهنگی‌ها را انجام داده و ساک بیمارستان را ببندید. در ساک بیمارستان برای خودتان و نوزاد لباس بگذارید. نوار بهداشتی و پوشک نوزاد را فراموش نکنید. صندلی کودک را در خودرو نصب کنید تا بعد زایمان مشکلی پیش نیاید.

در هفته‌های آخر بارداری باید ساک بیمارستان را آماده کنید.
در هفته‌های آخر بارداری باید ساک بیمارستان را آماده کنید.

وزن گیری جنین در هفته ۳۸ بارداری

وزن جنین به طور تقریبی در هفته ۳۸ بارداری ۳۱۰۰ گرم است. ممکن است وزن کمی بیشتر یا کمتر از این عدد باشد. در اواخر بارداری چربی زیر پوست جنین با سرعت زیادی رشد کرده و جنین هر هفته چاق‌تر می‌شود. به همین دلیل وزن با سرعت زیادی افزایش پیدا می‌کند.

حرکات جنین در هفته ۳۸ بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری جنین فضای کیسه آمنیوتیک را کامل گرفته است. به همین دلیل نسبت به سه‌ماهه دوم بارداری حرکات را کمتر احساس می‌کنید. حرکات بیشتر شبیه به کشش و تکان‌خوردن در محدوده کوچک رحم است. در این مرحله حرکات ظریف‌تر شده است. برای شمارش ضربات باید دقت بیشتری داشته باشید.

به نقل از healthline دررابطه‌با حرکات جنین قبل از زایمان:

گاهی حرکات جنین درست قبل از زایمان کاهش پیدا می‌کند. علت کاهش تحرکات مشخص نیست. اما اگر حرکات به طور کامل متوقف شده است، نباید آن را نادیده بگیرید.

دیابت بارداری در هفته ۳۸ بارداری

معمولا دیابت بارداری در هفته ۲۴ تا ۲۸ حاملگی آزمایش می‌شود. این بیماری در بیشتر زنان باردار قابل‌کنترل است. بهترین زمان زایمان برای زنان مبتلا به دیابت بارداری بین هفته ۳۸ تا ۴۰ حاملگی است. ممکن است در این هفته پزشک زایمان سزارین را توصیه کند.

زایمان در هفته سی و هشتم بارداری

جنین تا دو هفته آینده آخرین مراحل رشد را در رحم می‌گذراند. اما اگر در این هفته به دنیا بیاید، می‌تواند خارج از رحم زنده بماند. نوزاد در ۳۸ هفتگی کامل بوده و هیچ مشکلی ندارد. ۲۴ تا ۲۹٪ از زنان باردار در این هفته زایمان می‌کنند.

احتمال زایمان در هفته سی و هشتم بارداری زیاد است.
احتمال زایمان در هفته سی و هشتم بارداری زیاد است.

سزارین در هفته ۳۸ بارداری

گاهی ممکن است زایمان طبیعی امکان‌پذیر نباشد و زایمان سزارین توصیه شود. از هفته ۳۸ بارداری می‌توان زایمان سزارین را انجام داد. اصلی‌ترین علت زایمان سزارین، بریچ جنین (قرارگرفتن سر به سمت بالا) است. گاهی دیابت بارداری یا رشد بیش از حد جنین باعث ضرورت سزارین می‌شود.

می‌دونی در هفته ۳۸ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۸ بارداری تمامی موهای ظریف بدن جنین از بین می‌رود. تارهای صوتی کامل رشد کرده‌اند. هنوز مغز و ریه‌ها درحال‌رشد هستند. چربی زیر پوست افزایش پیدا کرده و به همین دلیل هر هفته به وزن و قد جنین اضافه می‌شود. رشد مغز جنین سریع بوده و در زمان تولد دور سر با دور شکم برابر است.

در این مرحله باید به علائم زایمان توجه داشته باشید. اگر انقباضات رحمی منظم بوده و شدید می‌شوند، احتمالا نزدیک به زمان زایمان هستید. در این هفته ممکن است پلاگین مخاطی روی دهانه رحم از بین برود. در این وضعیت ترشحات قهوه‌ای یا قرمز از واژن خارج می‌شود. شما باید برای ویزیت معمول قبل زایمان در این هفته به متخصص زنان مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی باید با متخصص زنان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در این هفته ۹ ماه و دو هفته از شروع بارداری شما می‌گذرد. شما از هفته ۳۸ تا ۴۲ بارداری باید آماده زایمان باشید.

در هفته‌های آخر بارداری میزان ترشحات واژن افزایش پیدا می‌کند. این حالت کاملا طبیعی بوده و باعث آمادگی کانال زایمان برای زایمان طبیعی می‌شود.

در اواخر بارداری با رشد جنین فشار به دستگاه گوارش بیشتر می‌شود. بهتر است در این شرایط برای کاهش سوزش سر دل و حالت تهوع وعده‌های غذایی را کوچک کرده و در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید. خوردن میوه و سبزیجات تازه در بارداری توصیه می‌شود.

در هفته سی و هشتم حاملگی فشار رحم روی گردش خون پاها تاثیر می‌گذارد. از طرفی در طول بارداری تجمع مایعات در بدن زیاد می‌شود. این عارضه باعث ورم پا به‌ویژه مچ پا شده و بعد زایمان از بین می‌رود.

در اواخر بارداری با نزدیک‌شدن به زایمان ممکن است دوباره حالت تهوع داشته باشید. اگر دچار این عارضه شده‌اید، باید برای زایمان آماده شوید.

در هفته ۳۸ حاملگی جنین کامل شده و ریه‌ها به بلوغ رسیده‌اند. به همین دلیل زایمان در این هفته هیچ مشکلی نداشته و خطری برای نوزاد ندارد.

با ازبین‌رفتن پلاگین مخاطی در دهانه رحم، کمی ترشحات غلیظ به رنگ قهوه‌ای یا قرمز خواهید داشت. لکه بینی در هفته‌های آخر نشانه نزدیکی به زمان زایمان است.

اگر هنوز درد زایمان ندارید، نگران نباشید. برخی افراد ممکن در هفته ۴۲ بارداری زایمان کنند و علائم آنها دیرتر شروع می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۸ بارداری

  1. حاسنات گفت:

    سلام من سی هشت هفته هست باردارم آب دور بچه بیست چهار وزنش سه کیلو هشتصد کرام حالت بریچ هست آیا امکان دور خوردن ا ش هست یا نه خطر ندارد تا چی وقت نگه اش دارم بعد سزارین شود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است
      تا انتهای هفته ۳۹ زایمان نکنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام ۳۸ هفته ۶ روز رفتم گفت جنسیت دختر ایا امکان داره اشتباه باشه چون ۱۸ هفتا گفتن پسر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام در هفته ۳۸ امکان اشتباه وجود مدارد

  3. فاطمه ولی زاده گفت:

    سلام
    هفته ۳۸ هستم وزن جنین ۲۴۰۰بود وزنش یا خطر دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کمی پایین است ولی در صورت سلامت در سونوگرافی نگران نباشید

    2. زهره موسوی گفت:

      سلام خوبی ببخشید من ۳۴هفته هستم میخوام ببینم چندهفته زایمان کنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        در صورت طبیعی بودن همه موارد زایمان طبیعی تا ۴۱ هفته و سزارین در ۳۷ تا ۳۸ هفته صورت می گیرد.

  4. ناشناس گفت:

    سلام
    هفته ۳۸ هستم وزن جنین ۲۴۰۰بود وزنش یا خطر دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کمی پایین است ولی در صورت سلامت در سونوگرافی نگران نباشید

  5. نادیه گفت:

    در هفته سی وهشت قرار دارم و خیلی سنگین شدم دستها و پاها زیاد پندیدگی دارد درد دارد شخی عضلات هم دارم و استخوان لگن حوصله زیاد درد دارد دلیل اش چسیت؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در هفته های پایانی بارداری بعلت افزایش وزن جنین این علایم طبیعی است

  6. ناشناس گفت:

    سلام ۳۸ هفته هستم شکمم کوچیکه ربطی به وزن جنین داره ؟۳۶ هفته رفتم سونو ۲۶۰۰ بود وزنش ،ولی گفت یه هفته عقبه ۳۵ هفته بودم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است
      تا اخر هفته ۳۸ باید صبر کنید

    2. ناشناس گفت:

      سلام ببخشید توهفته ۳۸ بارداری هستم یکمی درد داشتم ولی شدید نبود یا لیوان گلاب وبانبات دم کردم خوردم یه لیوان تخم شوید الان اصلا دردندارم ترشح قهو ه ای میبینم خطرناکه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        به هیچ وجه در طول بارداری ازاین گیاهان استفاده نکنید
        فورا به پزشک مراجعه کنید

  7. ناشناس گفت:

    سلام ۳۸ هفته هستم شکمم کوچیکه ربطی به وزن جنین داره ؟۳۶ هفته ۲۶۰۰ بود وزنش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است
      تا اخر هفته ۳۸ باید صبر کنید

  8. فاطمه گفت:

    سلام هفته ۳۸ هستم و وضعیت بچه بریچ هست. با این وجود باید بابت سزارین هزینه بپردازم؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به بیمارستان و بیمه مورد نظر دارد

  9. ناشناس گفت:

    سلام هفته ۳۸ هستم و وضعیت بچه بریچ هست. با این وجود باید بابت سزارین هزینه بپردازم؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به بیمارستان و بیمه مورد نظر دارد

  10. ناشناس گفت:

    سلام من سزارین کردم از بخیه خون میاد ۱۲ روز گذشته توی شکمم خون مونده چه کار کنم شکمم سنگینموقع راه میرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این علایم فوق العاده خطرناک است
      احتمال مشکلات صفاقی وجود دارد
      حتمن و در اسرع وقت به پزکتان مراجعه کنید