هفته ۳۷ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۳۷ بارداری جنین کامل شده و می‌تواند خارج از رحم زنده بماند. جنین به سمت پایین لگن حرکت کرده و به مثانه و لگن فشار وارد می‌کند. ممکن است ترشحات قهوه‌ای غلیظ از واژن شما خارج شود که نشانه آمادگی برای زایمان است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 37 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۷ بارداری ممکن است علائم زایمان را تجربه کنید. شما از این هفته تا دو هفته بعد از تاریخ تعیین شده برای زایمان، احتمالا فارغ می‌شوید. اگر در هفته سی و هفتم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که در این هفته وضعیت شما و جنین چگونه است؟ جنین چقدر رشد می‌کند؟ چه علائمی در بدن شما ظاهر شده و کدام علائم از بین می‌رود؟ کدام آزمایش‌ها در این هفته تجویز می‌شود؟ آیا احتمال دارد زایمان سزارین در این هفته انجام شود؟ آیا می‌توان در این مرحله از بارداری رابطه جنسی داشت؟ چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید؟

درصورتی‌که باردار هستید یا علائم مشکوکی در این دوران دارید، باید به متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۷ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۷ بارداری شما کمتر از سه هفته تا زمان زایمان فاصله دارید. ممکن است کمی لکه بینی داشته باشید. بدن شما برای زایمان آماده شده و به همین دلیل ترشحات واژن افزایش پیدا می‌کند. این ترشحات باید شفاف باشند. شما باید در همین هفته‌ها وسایل نوزاد را آماده کنید و ساک بیمارستان را ببندید. به علائم زایمان توجه داشته باشید. در صورت بروز این علائم به پزشک خود اطلاع دهید.

بر اساس تقویم بارداری موهای جنین در این هفته به‌خوبی رشد کرده و اندازه موهای نوزاد می‌شود. همچنان چربی زیر پوست افزایش پیدا کرده و جنین چاق‌تر از قبل شده است. جنین در هفته سی و هفتم بارداری مهارت‌هایی مانند مکیدن و بلعیدن را به‌خوبی یاد گرفته است. در این چند هفته آخر با رشد جنین مشکلات خواب شما بیشتر شده و احتمالا تکرر ادرار شما را اذیت می‌کند.

علائم هفته ۳۷ بارداری

بدن شما برای زایمان آماده می‌شود. به همین دلیل ممکن است علائم زیر را در این هفته تجربه کنید.

  • افزایش انقباضات براکستون هیکس: در هفته‌های آخر بارداری بیشتر دچار انقباضات رحمی می‌شوید. این انقباضات می‌توانند خفیف یا قوی باشند. معمولا هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یک بار تکرار می‌شوند.
  • ازبین‌رفتن پلاگین مخاطی: در سه‌ماهه اول بارداری دهانه رحم با مخاط پوشیده شده تا رحم در طول بارداری محافظت شود. اما در هفته‌های آخر پلاگین محافظ شل می‌شود. این پلاگین به شکل ترشحات غلیظ قهوه‌ای یا قرمز از واژن خارج می‌شود.
  • ترشح سینه‌ها: در ماه‌های آخر بارداری ممکن است این علامت ظاهر شود. به‌خصوص در زمان فعالیت یا رابطه جنسی نشتی از سینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  • مشکلات گوارشی: با رشد جنین احتمالا علائمی مانند نفخ شکم، یبوست و سوءهاضمه بیشتر می‌شود.
  • کمردرد: حدود ۶۰٪ زنان در بارداری این عارضه را تجربه می‌کنند.
  • تکرر ادرار: با فشار جنین به لگن احتمالا تکرر ادرار شدید می‌شود.
  • حالت تهوع: این عارضه در سه‌ماهه اول بارداری شایع است. اما ممکن است در روزهای نزدیک به زایمان دوباره دچار حالت تهوع و اسهال شوید.

توی هفته ۳۷ بارداری هستی و سوزش معده داری؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است و شما را اذیت می‌کند یا علائم زایمان را تجربه می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. متخصص علائم را بررسی کرده تا زمان زایمان را مشخص کند. احتمال دارد شما در همین هفته زایمان کنید. پس باید به علائم توجه داشته باشید.

در هفته‌های آخر بارداری پلاگین مخاطی محافظ شل می‌شود. این پلاگین به شکل ترشحات غلیظ قهوه‌ای یا قرمز از واژن خارج می‌شود.

انقباضات رحمی در هفته سی و هفتم بارداری افزایش پیدا می‌کند.
انقباضات رحمی در هفته سی و هفتم بارداری افزایش پیدا می‌کند.

برای بررسی علائم در هفته سی و هفتم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم رایج بارداری یا علائم زایمان زودرس باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. پزشک آزمایش‌ها و معاینات لازم را انجام می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان خوب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۷ بارداری

در هفته سی و هفتم بارداری جنین تقریبا ۳۴ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا در حالت صاف حدود ۴۸ سانتی‌متر است. در این هفته وزن جنین به ۲۹۰۰ گرم می‌رسد. مهم‌ترین تغییرات در این هفته عبارتند از:

  • جنین هنوز در حال تمرین مهارت‌های مکیدن و بلعیدن است. در هفته ۳۶ تا ۳۸ بارداری این دو مهارت با هم هماهنگ می‌شوند.
  • موهای جنین به رشد ادامه داده و در این هفته موهای او به اندازه زمان تولد رشد کرده است.
  • لایه چربی زیر پوست جنین هنوز در حال رشد است و جنین چاق می‌شود.
  • مغز جنین هنوز در حال رشد است. ارتباط بین نورون‌ها و ماهیچه‌ها بهبود پیدا می‌کند.

به نقل از verywellfamily دررابطه‌با وزن و قد سالم نوزاد:

قد نوزاد سالم در زمان تولد می‌تواند از ۴۵ تا ۵۵ سانتی‌متر متغیر باشد. همچنین محدوده وزن سالم برای نوزاد تازه‌متولدشده از ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گرم است.

در این تصویر می‌توانید سونوگرافی جنین را در هفته 37 بارداری مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید سونوگرافی جنین را در هفته ۳۷ بارداری مشاهده کنید.

در هفته ۳۷ بارداری جنین چه شکلی است؟

هفته ۳۷ حاملگی اندازه جنین در حالت خمیده حدود ۳۴ سانتی‌متر است. اندام‌های اصلی تشکیل شده و جنین می‌تواند خارج از رحم زنده بماند. البته مغز و ریه‌ها هنوز باید به رشد ادامه دهند. جنین در هفته‌های آخر بارداری کامل جمع شده است تا در کیسه آمنیوتیک جای بگیرد. چانه جنین به سمت پایین بوده و سر خم شده است. بازوها و پاها نزدیک به سینه بوده و جنین خود را حلقه کرده است.

تغییرات بدن در هفته ۳۷ بارداری

در حدود هفته سی و هفتم بارداری ظاهر شکم شما کمی تغییر می‌کند. جنین به سمت لگن حرکت کرده و در قسمت بالای شکم فضا خالی می‌شود. احتمالا در این مرحله از بارداری شما راحت‌تر می‌توانید نفس بکشید. این تغییر نشانه آمادگی برای زایمان است و حداکثر تا ۴ هفته دیگر زایمان خواهید کرد.

با حرکت جنین به سمت لگن، تکرر ادرار شما شدیدتر می‌شود و مدام باید مثانه را تخلیه کنید. ممکن است در این وضعیت کمردرد شما هم بیشتر شود.

در هفته‌های آخر بارداری جنین به سمت لگن حرکت کرده و شکل شکم شما تغییر می‌کند.
در هفته‌های آخر بارداری جنین به سمت لگن حرکت کرده و شکل شکم شما تغییر می‌کند.

آزمایش های هفته ۳۷ بارداری

از هفته ۳۶ بارداری شما باید هر هفته ویزیت شوید. در این ویزیت‌های معمول قبل زایمان موارد زیر بررسی می‌شود.

  • وزن و فشارخون اندازه گرفته می‌شود.
  • برای تشخیص دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت باید آزمایش ادرار انجام شود.
  • میزان تورم بدن بررسی می‌شود.
  • پزشک ارتفاع رحم را اندازه می‌گیرد. ارتفاع رحم در این هفته تقریبا ۳۷ سانتی‌متر است.
  • ضربان قلب جنین بررسی می‌شود.
  • برای بررسی احتمال زایمان معاینه دهانه رحم انجام می‌شود.

غربالگری استرپتوکوک گروه B در هفته سی و هفتم بارداری

اگر هفته قبل این غربالگری را انجام نداده‌اید، احتمالا در این هفته آزمایش انجام شود. این غربالگری از هفته ۳۶ تا ۳۸ بارداری توصیه می‌شود. باکتری استرپتوکوک گروه B برای مادر خطرناک نیست. اما ممکن است به جنین آسیب وارد کند. درمان آن ساده است و در صورت تشخیص آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

غربالگری استرپتوکوک گروه B از هفته ۳۶ تا ۳۸ بارداری توصیه می‌شود.

سونوگرافی در هفته ۳۷ بارداری

اگر بارداری شما پرخطر باشد یا علائم مشکوکی داشته باشید، ممکن است پزشک در این هفته سونوگرافی تجویز کند. اما در حالت معمولا نیازی به انجام سونوگرافی در هفته ۳۷ بارداری نیست.

هفته سی و هفتم بارداری را بیشتر بشناسید.

خود مراقبتی در هفته ۳۷ بارداری

شما در هفته سی و هفتم حاملگی باید برای زایمان آماده باشید. نکات مراقبتی در این هفته مربوط به آمادگی‌های قبل زایمان است.

  • در این مدت به‌خوبی استراحت کنید. برخی زنان باردار ترجیح می‌دهند، مرخصی زایمان خود را از این هفته شروع کنند.
  • تمرینات کگل را روزانه انجام دهید. این تمرینات به زایمان راحت‌تر کمک می‌کنند.
  • پیاده‌روی کوتاه می‌تواند به کاهش تورم پا کمک کند.
  • به پهلو دراز بکشید و بین زانوهای خود یک بالش قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری باید با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

تغذیه در هفته ۳۷ بارداری

در طول بارداری مشکلات گوارشی شایع است. برای کاهش چنین علائمی باید به تغذیه اهمیت دهید. سعی کنید وعده‌های غذایی خود را کوچک کرده و در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید. از غذاهای تند و شور دوری کنید. شما باید در طول بارداری حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید. در وعده‌های غذایی خود از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده کنید.

برای کاهش مشکلات گوارشی در بارداری وعده‌های غذایی را کوچک کنید.
برای کاهش مشکلات گوارشی در بارداری وعده‌های غذایی را کوچک کنید.

باید و نبایدهای هفته ۳۷ بارداری

شما باید در این هفته برای زایمان آماده شوید. وسایل نوزاد را تهیه کنید. پوشک نوزاد را بخرید. اگر قرار است از شیرخشک استفاده کند، در هفته‌های آخر باید شیرخشک خریداری شود. صندلی کودک را داخل خودرو نصب کنید. اگر می‌خواهید برای چند روز بعد از زایمان غذا آماده کنید، آنها را در این هفته تهیه کرده و داخل فریزر بگذارید.

رابطه در هفته سی و هفتم بارداری

رابطه جنسی در سه‌ماهه سوم بارداری هیچ خطری ندارد. اگر بارداری شما پرخطر نیست یا به هر دلیلی پزشک سکس در بارداری را منع نکرده است، می‌توانید در هفته سی و هفتم بارداری رابطه جنسی داشته باشید.

پیاده روی در هفته سی و هفتم بارداری

در طول بارداری فعالیت بدنی توصیه می‌شود. در سه‌ماهه سوم بارداری بهتر است ۱۵۰ دقیقه در هفته پیاده‌روی یا ورزش مناسب بارداری داشته باشید. پیاده‌روی همچنین به کاهش تورم مچ پا در ماه‌های آخر بارداری کمک می‌کند.

اینفوگرافی هفته سی و هفتم بارداری
هفته سی و هفتم بارداری چگونه است؟

سفت شدن شکم در هفته ۳۷ بارداری

در هفته ۳۷ بارداری رحم برای زایمان آماده می‌شود. به همین دلیل انقباضات براکستون هیکس افزایش پیدا می‌کند. در زمان سفت‌شدن شکم دردی شبیه به درد پریود احساس می‌کنید. بعد از شل‌شدن عضلات درد از بین می‌رود. ممکن است این حالت هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یک‌بار تکرار شود.

زایمان در هفته سی و هفتم بارداری

از هفته ۳۷ تا ۴۲ بارداری باید برای زایمان آماده بود. در این بازه زمانی جنین کامل شده و آماده تولد است. البته زایمان در هفته ۳۷ بارداری در اوایل این بازه بوده و هنوز مغز، ریه‌ها و کبد نوزاد باید به رشد خود ادامه دهند. احتمال زایمان در هفته ۳۷ تا ۳۸ بارداری حدود ۲۴ تا ۲۹٪ است.

سزارین در هفته ۳۷ بارداری

زمان زایمان سزارین باتوجه‌به شرایط شما و جنین تعیین می‌شود. پزشک بعد از هفته ۳۷ بارداری ممکن است زایمان سزارین را انجام دهد. به همین دلیل اگر برای زایمان سزارین اقدام کرده‌اید یا جنین نچرخیده است، باید از این هفته آماده زایمان باشید.

برای دریافت سونوگرافی در هفته ۳۷ام کلیک کن!

عوارض زایمان در هفته ۳۷ بارداری

جنین در هفته سی و هفتم حاملگی کامل بوده و خارج از رحم زنده می‌ماند. اما این نوزادان نسبت به نوزادی که در هفته ۴۰ به دنیا آمده است، بیشتر دچار مشکلات تنفسی و تغذیه‌ای می‌شوند. احتمال زردی شدید بعد از تولد وجود دارد.

نوزادانی که در هفته سی و هفتم بارداری به دنیا می‌آیند، ممکن است دچار زردی شدید شوند.
نوزادانی که در هفته سی و هفتم بارداری به دنیا می‌آیند، ممکن است دچار زردی شدید شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در هفته ۳۷ بارداری جنین کامل شده و می‌تواند خارج از رحم بدون مراقبت‌های ویژه زنده بماند. افرادی که نیاز به زایمان سزارین دارند، ممکن است در این هفته یا هفته بعد زایمان کنند. جنین به‌سرعت درحال‌رشد بوده و مهارت‌های مکیدن و بلعیدن را به‌خوبی یاد گرفته است.

با حرکت جنین به سمت لگن، احتمالا شکل شکم شما تغییر می‌کند. فشار از روی ریه‌ها برداشته شده و به مثانه و روده بیشتر فشار وارد می‌شود. به همین دلیل تنگی نفس بهبود پیدا کرده و علائمی مانند نفخ شکم، تکرر ادرار و کمردرد بیشتر می‌شود. در این هفته ویزیت معمول قبل زایمان انجام شده و وزن، فشارخون و قند خون شما بررسی می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی این دوران باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی در ارتباط باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. برای دریافت مشاوره از لینک‌های زیر کمک بگیر:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در هفته سی و هفتم بارداری شما در ماه نهم حاملگی هستید. کمتر از ۳ هفته تا زمان زایمان باقی مانده است.

در هفته سی و هفتم بارداری وزن جنین به طور میانگین ۲۹۰۰ گرم است. البته وزن جنین در محدوده سالم می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر از این وزن باشد.

بله جنین ۳۷ هفته کامل بوده و اندام‌های اصلی او شکل گرفته‌اند. اما هنوز مغز، ریه‌ها و کبد جنین درحال‌رشد است. نوزاد متولد شده در هفته ۳۷ حاملگی زنده می‌ماند. اما ممکن است مشکلات تنفسی یا تغذیه‌ای داشته باشد.

با حرکت جنین به سمت لگن ممکن است فشار به کمر بیشتر شود. کمر درد در سه‌ماهه سوم بارداری شایع است. از طرفی برخی افراد دچار سیاتیک در بارداری می‌شوند و این عارضه هم به تشدید درد کمک می‌کند.

بزرگ‌شدن جنین در هفته‌های آخر بیشتر به معده و روده فشار وارد می‌کند. در این شرایط احتمال بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ در بارداری بیشتر می‌شود.

در این هفته احتمال دارد پلاگین مخاطی روی دهانه رحم از بین برود. این پلاگین به شکل ترشحات غلیظ قهوه‌ای یا قرمز خارج می‌شود. لکه بینی در هفته‌های آخر بارداری نشانه آمادگی برای زایمان است.

در هفته‌های آخر بارداری جنین به سمت لگن حرکت کرده و بدن برای زایمان آماده می‌شود. ممکن است در این هفته دهانه رحم کمی گشاد شود. به همین دلیل شما کمی درد و فشار در واژن احساس خواهید کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۷ بارداری

  1. ناشناس گفت:

    سلام من هفته ۳۷بارداری ام،دو تا کلیه های جنین ورم داره،امروز هم رفتم سونو گفت ک معده جنین ب وضوح قابل مشاهده نیست
    میشه بگید یعنی چی؟؟چی میشه؟؟از استرس دارم میمیرم تروخدا جواب بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چندان منطقی نیست
      در مرکز دیگری سونو انجام دهید

  2. مژده احمدی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من تقریبا ۳۲هفتع و ۴روزم بود که رفتم سنو گرفتم و همین جواب رو داد سنوگرافی هم ولی دکتر میگه نه ۲۹هفته یی و سنوگرافی چند هفته جلوترمیندازه سن بچه رو آیا درسته؟
    و اینکه الان از حساب بارداری من تا چندروزی دیگه ۳۷هفته میشه بارداریم و همین علایم هارو دارم ایا درسته یا ن من اشتباه میکنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهترین زمان را خود مادر می داند
      در مرکز دیگر سونو را تکرار کنید

  3. عزیزه گفت:

    سلام از من ۳۷بارداریم اس زیات کمر درد وا شکم درد استم چی وخت وختی زیمان کن اس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت وزن گرفتن جنین، طبیعی است
      در صورت ترشحات یا درد شدید تر به بیمارستان مراجعه کنید

  4. atrisa گفت:

    سلام وقت بخیر
    فیبروم همراه با سزارین تخلیه میشه ؟
    امکان بازگشت هست؟
    خطرناک نیست؟؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله به همراه سزارین هم این عمل می تواند صورت بگیرد
      در صورت کنترل و درمان خطرناک نیست

  5. پورحسینی گفت:

    سلام، من امروز درهفته سی وهفتم هستم ودکتر نوبت عمل سزارین داده بهم ایا مشکلی پیش نمیاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن دلیل پزشکی داشتند
      وگرنه عمل حداقل تا پایان هفته ۳۸ باید صورت بگیرد

  6. ناشناس گفت:

    سلام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در خدمتیم

  7. سیاهپوش گفت:

    بچه من ۳۷هفته دنیا اومده هیچ مشکلی نداره اما عالت پسرونه اش اندازه باباش هست خطرناک است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت مشاهده هر گونه غیر طبیعی بودن بدن نیاز به معاینه بالینی بوسیله پزشک دارد

  8. ناشناس گفت:

    سلام من الان ۳۷ هفته هستم از دیشب تنگی نفس و سرگیجه شدید دارم اما فشارخونم نرماله آیا طبیعی هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت تمرار علایم فورا به پزشک مراجعه کنید

  9. مهین محمدی گفت:

    من در ۳۷ هفتگی زایمان کردم ایا بچه من از نظر ذهنی عقب ماندگی دارد همش تو فکرشم که نکنه عقب مانده باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      باید با دقت بررسی شود
      ولی هفته ۳۷ برای زایمان غیر معمول نیست
      نگران نباشد

      1. ناشناس گفت:

        سلام منم اب دوربچم زیاده دکترگفته بایدهفته ۳۷برداشته بشه خیلی استرس دارم چیکارکنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          در هفته های پایانی این اتفاقات قابل انتظار است
          نگران نباشید

    2. ناشناس گفت:

      سلام نه عزیزم بچه خواهر من در ۳۶هفته بدنیا آمده خیلی هم باهوش هست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        سالم باشند

  10. Tanaz گفت:

    چقدر کامل و دقیق توضیح داده بودین واقعا لذت بردم یه دنیا ممنون .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از توجه تان
      با ارزوی سلامتی

      1. ناشناس گفت:

        من در ۳۷بارداریم گفتن دور شکم بچت کوچکه آیا مشکل داره بعضی وقتا هم شکم درد میگیرم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          معمولا در ماه اخر تغییراتی در جنین اتفاق می افتد
          نگران نباشید
          در پایان هفته ۳۹ سونو را تکرار کنید و زمان احتمالی زایمان را مشخص کنید