القای زایمان چیست و چگونه انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سیر زایمان طبیعی در تمام خانم‌ها الگوی یکسانی ندارد، به‌این ترتیب که برخی خانم‌ها برای شروع فرایند زایمان طبیعی نیاز به دخالت ماما و استفاده از القاکننده‌ دردهای زایمانی دارند. القای زایمان روش تحریک برای شروع درد زایمان بنا به تشخیص پزشک است تا دهانه رحم سریع‌تر و زودتر باز شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
القای زایمان

القای زایمان یا اینداکشن نوعی روش تحریک برای شروع درد زایمان در مواردی است که به هردلیلی بنا به تشخیص متخصص زنان نوزاد باید زودتر به‌دنیا بیاید. متخصص زنان براساس دلیل پزشکی از القای زایمان برای تسریع روند زایمان یا شروع زودتر از موعد استفاده کرده که به انقباضات رحمی سرعت می‌بخشد و دهانه رحم را باز می‌کند. در این مطلب به القای زایمان و نحوه انجام آن می‌پردازیم.

اگر می‌خواهید در مورد این روش اطلاعات دقیقی داشته باشید، بهتر است با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با متخصص زنان وجود دارد.

القای زایمان چیست؟

بعد از اقدام برای بارداری دردهای مختلفی در بدن ایجاد می‌شود و در مرحله آخر باید درد زایمان را تحمل کرد. اما گاهی شروع درد با تاخیر است. القای زایمان یا القای لیبر راهکارهایی هستند که ماما یا متخصص زنان برای کمک به تسریع زایمان به‌کار می‌گیرند. هرچندکه از لحاظ علمی دخالت در روند طبیعی بارداری و زایمان توصیه نمی‌شود و بهتر است که زایمان همان روند طبیعی خود را طی کند. اما در مواردی بنا به دلایل پزشکی چاره‌ای به غیر از تحریک مصنوعی برای شروع درد زایمان طبیعی نیست. این روش شیوه متداول و نسبتا رایجی برای زایمان به‌شمار می‌آید و طبق آمار از هر ۵ زایمان، یک زایمان با استفاده از القای لیبر انجام می‌گیرد.

آیا تو هم می‌خوای بیشتر در مورد القای زایمان بدونی؟

همین الان با متخصص مشورت کن

القای مصنوعی زایمان چیست؟

القای مصنوعی درواقع شروع القای دردهای زایمانی به روش مصنوعی است که از روش‌های مختلفی مثل بازکردن مکانیکی دهانه رحم، تحریک دهانه رحم برای زایمان، تحریک شروع درد زایمان، پاره کردن کیسه آب یا تجویز دارو برای ایجاد انقباضات استفاده می‌شود. در مقایسه با درد خودبه‌خودی و طبیعی زایمان، معمولا درد القای مصنوعی بیشتر است و بسته به نوع اینداکشن استفاده‌شده، متفاوت خواهد بود. بی‌حسی اپیدورال و مصرف مسکن‌های قوی در خلال القای زایمان برای خانم‌های باردار تجویز می‌شود.

چه کسانی باید از القای زایمان استفاده کنند؟ شرایط استفاده از القای زایمان

القای لیبر روشی برای کم کردن مشکلات بارداری خطرناک است. مثلا خانم‌هایی که تجربه مرده زایی دارند معمولا می‌توانند از القای زایمان استفاده کنند. بسته به وضعیت جسمانی و طبق تشخیص متخصص زنان و ماما می‌توان این روش را به کار برد. شرایط استفاده از آن عبارتند از:

  • تاخیر ۱ تا ۲ هفته‌ای زایمان

اگر بارداری بیش از ۴۱ هفته طول بکشد خطر جدی مادر و کودک را تهدید می‌کند، بنابراین در صورت تاخیر ۱ تا ۲ هفته‌ای می‌توان از القای لیبر در هفته ۳۹ بارداری کمک گرفت. البته وضع حمل زودتر از هفته ۳۹ خطرات و عوارض جدی برای نوزاد به دنبال دارد.

  • سلامت مادر یا جنین در خطر باشد.

خانم‌هایی که دچار برخی عوارض بارداری مثل بیماری‌های اکلامپسی، پره اکلامپسی، دیابت و فشار خون بالا در بارداری می‌شوند از کاندیداهای این روش هستند، به‌خصوص آن‌هایی که از عفونت کوریوآمنیونیت (کاهش شدید مایع آمنیوتیک) و الیگوهیدرامنیوس (جدا‌شدن جفت) رنج می‌برند.

  • پاره شدن کیسه آب بدون شروع زایمان

پارگی کیسه آب مادر ریسک عفونت هر دو را بالا می‌برد، به همین دلیل اگر کیسه آب پاره شد اما هنوز مادر آماده زایمان نیست با تشخیص پزشک متخصص زنان یا ماما می‌توان از روش مصنوعی تحریک برای شروع درد زایمان کمک گرفت.

  • رشد نامناسب جنین

اگر جنین به اندازه‌ای که باید رشد نکند ممکن است دچار ناهنجاری قلبی شود. برای جلوگیری از این اتفاق ماما یا پزشک متخصص می‌تواند از القای لیبر کمک بگیرد.

انجام این روش به دلایل غیرپزشکی مثل در دسترس نبودن پزشک یا دور بودن محل سکونت از بیمارستان توصیه نمی‌شود چرا که این روش ریسک و خطرات خود را دارد و صرفا بنا به ضرورت پزشکی باید انجام شود.

انجام این روش به دلایل غیرپزشکی مثل در دسترس نبودن پزشک یا دور بودن محل سکونت از بیمارستان توصیه نمی‌شود.
انجام این روش به دلایل غیرپزشکی مثل در دسترس نبودن پزشک یا دور بودن محل سکونت از بیمارستان توصیه نمی‌شود.

چه زمانی پزشک نباید اینداکشن انجام دهد؟ – موارد ممنوع القای زایمان

همانطور که برخی خانم‌های باردار کاندید مناسب زایمان طبیعی نیستند نمی‌توانند از اینداکشن هم استفاده کنند. موارد ممنوع القای زایمان عبارتند از:

  • در موارد اورژانسی که جنین باید به‌سرعت به‌دنیا بیاید.
  • افرادی که تبخال تناسلی اکتیو دارند. (اگر می‌خواهید بدانید که تب خال تناسلی چیست، این مطلب را مطالعه کنید.)
  • خانم‌هایی که آستانه تحمل پایینی دارند و نمی‌توانند انقباضات رحمی را تحمل کنند.
  • خانم‌هایی که سابقه زایمان سزارین یا جراحی رحم داشته باشند.
  • مادرانی که ۳ قلو باردارند.
  • اگر بارداری دوقلو باشد و جنین اول در وضعیت بریچ باشد.
  • وضعیت غیرعادی جنین مثل بریچ

اگر می‌خواهید بدانید این روش برای شما مناسب است یا نه باید با دکتر متخصص زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین زنان و زایمان وجود دارد.

القای زایمان چگونه انجام می شود؟

ماما یا پزشک متخصص زنان مراحل زیر را برای انجام القای زایمان دنبال می‌کند:

  • جدا کردن غشا

ماما باید با انگشت دستکش پوشیده، کیسه آمنیوتیک که در دهانه رحم قرار دارد، آرام‌آرام از دیواره رحم جدا کند تا هورمون‌های تحریک انقباضات آزاد شوند. طبیعی است که همراه انقباضات رحمی، گرفتگی عضلانی و لکه بینی هم مشاهده شود. علت لکه بینی انقباضات و تحریک رحم است.

  • هورمون پروستاگلاندین

این هورمون باعث تحریک انقباضات، باز شدن دهانه رحم و تحریک برای شروع درد زایمان می‌شود. خانم‌هایی که تجربه سزارین دارند نباید از این روش استفاده کنند؛ چرا که ریسک پاره‌شدن رحم را افزایش می‌دهد.

  • بالون کاتتر

پزشک یا ماما لوله نازکی را از طریق مجرای واژن داخل دهانه رحم می‌فرستد، سپس با استفاده از آب قسمت بادکنکی انتهای لوله را باد می‌کند. به این ترتیب، بزرگتر شدن بادکنک باعث باز شدن دهانه رحم می‌شود.

  • دارو

داروهایی مثل پیتوسین باعث تحریک برای شروع درد زایمان می‌شوند. تزریق درون رگی با دوز پایین شروع شده و کم‌کم تا لحظه تولد نوزاد به‌تدریج بیشتر می‌شود.

معمولا حدود چند ساعت بعد از شروع القای لیبر، زایمان انجام می‌شود. گاهی هم ممکن است ۱ تا ۲ روز طول بکشد. درصورتی‌که روش‌های بالا موثر نباشند و زایمان اتفاق نیفتد باید سزارین انجام شود تا مادر و جنین از ریسک و خطرات عوارض بارداری در امان بمانند.

چرا زایمان القایی انجام میشود؟

در مواردی پزشک متخصص زنان یا ماما تشخیص می‌دهند که نوزاد باید زودتر از موعد متولد شود. دلایل زایمان زودتر از موعد هم صرفا پزشکی هستند مانند مواقعی که مادر و جنین هر دو در معرض خطر باشند، کیسه آب پاره شده باشد اما دهانه رحم هنوز آماده زایمان نیست، یا زایمان دیرتر از موعد مقرر شده اتفاق بیفتد. در چنین مواقعی معمولا سراغ تحریک مصنوعی و اینداکشن می‌روند.

متن انگلیسی:
If a health care provider recommends labor induction, it’s typically because the benefits outweigh the risks. If you’re pregnant, understanding why and how labor induction is done can help you prepare.
ترجمه متن:
اگر یک متخصص، القای زایمان را توصیه می‌کند، نشان‌دهنده آن است که مزایای آن بیشتر از خطرات است. اگر باردار هستید، درک اینکه چرا و چگونه القای زایمان انجام می‌شود می‌تواند به شما در آمادگی کمک کند.

mayoclinic
در مواردی پزشک متخصص زنان یا ماما تشخیص می‌دهند که نوزاد باید زودتر از موعد متولد شود.
در مواردی پزشک متخصص زنان یا ماما تشخیص می‌دهند که نوزاد باید زودتر از موعد متولد شود.

نحوه تحریک برای شروع درد زایمان

برای شروع درد زایمان روش‌های مختلفی وجود دارد. از طریق این روش‌ها می‌توانند درد را القا کرد و روند زایمان تسریع شود. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند.

۱. القا با استریپ پرده های جنینی

یکی از روش‌های القای زایمان، استریپ پرده‌های جنینی است که پزشک با انگشت با لمس آرام دهانه رحم سعی می‌کند کیسه آمنیوتیک را از دیواره رحم جدا کند. استریپ پرده‌های جنینی باعث ترشح هورمون‌های تحریک‌کننده دهانه رحم و انقباضات می‌شود. بهتر است پیش از اقدام درباره مزایا و عوارض احتمالی این روش با متخصص زنان مشورت کنید.

۲. القا با استفاده از بالون کاتتر

بالون کاتتر دیگر ابزار استفاده‌شده برای القای مصنوعی است که لوله باریکی از طریق واژن وارد دهانه رحم شده و انتهای لوله بادکنکی قرار دارد که با آب باد می‌کند و باعث باز شدن دهانه رحم می‌شود.

۳. القای زایمان با اکسی توسین

هورمون اکسی‌توسین در روش دارویی برای تحریک انقباضات و القای لیبر استفاده می‌شود. تزریق اکسی‌توسین با دوز پایین شروع شده و کم‌کم تا زمان زایمان میزان دوز آن بالاتر می‌رود. در این روش با اکسی‌توسین، جنین و رحم مادر باید تحت نظر دقیق پزشک باشند.

۴. القای زایمان با هورمون پروستاگلاندین

القای زایمان با هورمون پروستاگلاندین یکی از روش‌های تحریک برای شروع درد زایمان است که به‌شکل قرص، ژل یا تزریق واژینال انجام می‌شود و بهتر است که در بیمارستان و در شب باشد تا دهانه رحم زمان کافی برای آمادگی زایمان را داشته باشد و نرم و نازک شود.

۵. ورزش هایی برای القای زایمان طبیعی

قبل از انجام ورزش در بارداری برای القای زایمان طبیعی حتما با مربی متخصص تناسب اندام مشورت کنید. پیاده‌روی و ورزش‌های سبک باعث زایمان راحت‌تر می‌شود. ورزش‌هایی که می‌توانید برای القای لیبر انجام دهید:

  • چرخش یا نوسان لگن
  • اسکات تمرینی
  • تکیه‌دادن
  • تمرینات کگل: ورزش کف لگن به تقویت عضلات این ناحیه کمک می‌کند.
  • پیاده‌روی
  • حرکت پروانه‌ای
  • تمرین با توپ
  • حرکات کششی

۶. القای زایمان طبیعی در خانه

روش‌ها و درمان‌های خانگی در بیشتر موارد راهگشا هستند هرچند که از نظر علمی کاملا تایید نشدند. درصورتی‌که قصد استفاده از روش القای زایمان طبیعی در خانه دارید حتما از قبل با ماما یا متخصص زنان مشورت کنید:

روش‌های خانگی دیگری هم هستند که به تحریک برای شروع درد زایمان کمک می‌کنند.

روش‌ها و درمان‌های خانگی در بیشتر موارد راهگشا هستند هرچند که از نظر علمی کاملا تایید نشدند.
روش‌ها و درمان‌های خانگی در بیشتر موارد راهگشا هستند هرچند که از نظر علمی کاملا تایید نشدند.

روغن کرچک

البته از آنجایی که روغن کرچک ملین قوی است که باعث تحریک روده می‌شود ممکن است اسهال و کم‌آبی به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است حتما با مشورت پزشک متخصص مصرف شود.

روغن گل پامچال و چای برگ تمشک

روغن گل پامچال و چای برگ تمشک برای تحریک رحم و القای زایمان تجویز می‌شوند، اما ممکن است باعث تحریک بیش‌ازحد رحم شوند و عوارض خطرناک به‌دنبال داشته باشند.

تنقیه

همان اثر روغن کرچک را دارد و باعث تحریک و تخلیه روده می‌شود و با آزادسازی هورمون پروستاگلاندین، بدن را برای زایمان آماده می‌کند. حواستان باشد که شواهد علمی کافی درباره این روش‌های خانگی وجود ندارند و احتمال کم‌آبی و اسهال می‌رود؛ بنابراین انجام آن‌ها بدون مشورت با متخصص زنان توصیه نمی‌شود.

آناناس

آنزیم بروملین موجود در این میوه به تحریک زایمان کمک می‌کند. البته زیاده‌روی در مصرف آن باعث تحریک معده می‌شود.

غذاهای تند برای القای زایمان

برخی فکر می‌کنند که مصرف غذاهای تند باعث تولید پروستاگلاندین‌ها شده و به اینداکشن کمک می‌کند. اما این باور هیچ اساس علمی ندارد و ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش، ناراحتی معده یا حتی اسهال شود که گرفتگی خفیف رحمی ایجاد می‌کند و برای زایمان کافی نیست.

القای زایمان در هفته ۳۷ بارداری

القای زایمان در هفته ۳۷ بارداری یا بعد از آن میزان مرگ‌ومیر پری ناتال را کاهش می‌دهد. به‌علاوه اینکه این روش میزان سزارین را هم پایین می‌آورد. البته از آنجایی که هنوز مشخص نیست که تکامل عصبی جنین شکل گرفته است یا خیر، توصیه می‌شود که القای زایمان به بعد از هفته ۳۷ و پس از رشد کامل جنین موکول شود.

القای زایمان در هفته ۳۸ بارداری

متخصصان بهترین زمان برای اینداکشن را بعد از هفته ۳۹ بارداری می‌دانند. اما در مواردی که ماما یا متخصص زنان بنا به دلایل پزشکی القای لیبر را تجویز می‌کنند می‌توان این کار را در هفته ۳۸ بارداری انجام داد، به‌خصوص اگر کیسه آب پاره شده باشد. 

القای زایمان در هفته ۳۹ بارداری

القای زایمان در هفته ۳۹ بارداری یعنی بعد از طی زمان کامل، خطر و ریسکی برای جنین ندارد. رشد جنین بعد از هفته ۳۹ کامل می‌شود. درواقع در این چند هفته آخر بارداری است که اندازه مغز جنین دوبرابر شده و ریه و کبد رشد می‌کند. به همین دلیل است که القای زایمان را به بعد از هفته ۳۹ موکول می‌کنند.

متن انگلیسی:
he timing of labor induction varies depending on the health of your pregnancy. Pregnancy care providers weigh the risks and benefits of inducing labor.
ترجمه متن:
زمان القای زایمان بسته به سلامت بارداری شما متفاوت است. متخصصین، خطرات و مزایای القای زایمان را ارزیابی می‌کنند.

my.clevelandclinic
القای لیبر راهکاری است که ماما یا متخصص زنان برای کمک به تسریع زایمان به‌کار می‌گیرند.
القای لیبر راهکاری است که ماما یا متخصص زنان برای کمک به تسریع زایمان به‌کار می‌گیرند.

برای شروع درد زایمان چه بخوریم؟

این باور وجود دارد که برای شروع درد زایمان می‌توان غذاهای تند و ادویه‌دار، روغن کرچک، روغن‌های گیاهی و آناناس را مصرف کرد، اما اساس علمی وجود ندارد که این دستورات را تجویز کند. مصرف این غذاها باعث تحریک معده و روده شده و کمی انقباض رحمی ایجاد می‌کند؛ بنابراین حتما پیش از مصرف با پزشک‌تان مشورت کنید.
چه کسانی زایمان طبیعی راحتی دارند؟

خانم‌های بارداری که ورزش منظم و روزانه دارند، یا بی‌حسی اپیدورال را انتخاب می‌کنند زایمان طبیعی راحتی را پشت سر می‌گذارند. داشتن آرامش هم از دیگر خصوصیاتی است که باعث زایمان طبیعی راحت می‌شود.

می‌خوای بیشتر در مورد هزینه القای زایمان بدونی؟ همین الان مشاوره بگیر

عوارض القای زایمان

یکی از جدی‌ترین عوارض القای زایمان پارگی رحم است. خانم‌هایی که فیبروم رحمی یا سزارین داشتند به‌هیچ وجه نباید القای زایمان را انتخاب کنند چرا که پارگی رحم را افزایش می‌دهد. از دیگر عوارض این روش بار روانی زیاد آن است، چرا که مادر باید زمان طولانی تحت فشار زایمان باشد.

عوارض القای زایمان برای مادرعوارض القای زایمان برای جنین
پارگی رحمعفونت
عفونتاختلال در خونرسانی بند ناف و کمبود اکسیژن
احتمال بیشتر نیاز به سزارینالگوی ضربان قلب نامنظم
خونریزی بعد زایمانمرگ
تشدید مشکلات پیش یا حین بارداری 
عوارض القای زایمان برای مادر و جنین

آیا اینداکشن درد زیادی دارد؟

تفاوت برجسته بین زایمان طبیعی و مصنوعی میزان انقباضات رحمی است. القای زایمان با تزریق ژل پروستاگلاندین علاوه‌بر انقباض رحم، درد زیادی دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک زنان

روش القای زایمان برای پیشگیری از عوارض بارداری مانند تاخیر در زایمان، یا خستگی مادر به‌خاطر طولانی‌شدن بارداری، مشکلات ناشی از افزایش وزن، یا به‌خطر افتادن جنین توصیه می‌شود؛ به‌عبارتی اینداکشن فقط باید با دلایل پزشکی و با تجویز پزشک متخصص انجام بگیرد.

گاهی برخی روش‌های القای لیبر ممکن است انقباض غیرطبیعی و شدید رحمی ایجاد کند که عوارض جدی و خطرناکی به‌دنبال دارد؛ مثل نرسیدن اکسیژن کافی به جنین، پارگی رحم و یا حتی مرگ نوزاد. برای اینکه این روش باعث تشدید مشکلات پیش از بارداری در مادر نشود و هیچکدام به‌خطر نیفتند حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های اینداکشن، باید با دکتر متخصص زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین زنان و زایمان و مشاوره آنلاین دکتر مامایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر مادر توانایی تحمل انقباضات رحمی را نداشته باشد یا جنین باید بلافاصله به‌دنیا بیاید، تحریک دهانه رحم برای زایمان خطرناک است.

بله حتما باید با تجویز و به تشخیص پزشک انجام شود چرا که بدون علت پزشکی برای مادر و جنین خطرناک خواهد بود.

شاید روش‌های خانگی برای القای زایمان وجود داشته باشد اما تمام این روش‌ها باید زیر نظر پزشک و با مشورت متخصص زنان انجام شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن