زایمان طبیعی، لذت دردناک مادر شدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زایمان یکی از بهترین و عجیب‌ترین تجربه‌های مادر است که می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود. یکی از انواع زایمان، زایمان طبیعی است. در این مطلب درباره روش انجام و عوارض آن صحبت می‌کنیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زایمان طبیعی، لذت دردناک مادر شدن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

زایمان طبیعی یا سزارین؟ این موضوع همیشه یک سؤال بزرگ برای تمام زنان و به‌خصوص تازه مادران برای انتخاب بهترین روش زایمان است. برخی به دلایلی زایمان طبیعی را ترجیح می‌دهند و عده‌ای دیگر به دلایل خاص سزارین می‌شوند. درهرصورت انتخاب بهترین روش زایمان برای مادر و جنین، مسئله‌ای است که باید با صلاحدید متخصص زنان و زایمان انجام شود؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد از همان ماه‌های اولیه بارداری یا حتی پیش از آن تحت‌نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید.

اگر باردارید یا قصد بارداری دارید و هنوز نمی‌دانید کدام روش زایمان مناسب شماست؟ این مطلب از مجله سلامت دکترتو می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در زمینه زایمان طبیعی باشد.

مثبت شدن نتیجه تست بارداری، یکی از لحظه‌های شیرین زندگی است، حتی اگر شما را غافل‌گیر کند. این شروع یک ماجراجویی تازه و طولانی‌مدت است. اولین وظیفه شما در این مسیر این است که بلافاصله بهترین متخصص زنان و زایمان را پیدا کنید.

زایمان طبیعی یا سزارین؟

انجام زایمان طبیعی انتخاب اول هر پزشکی برای مادر است. این زایمان مزایای زیادی برای مادر و فرزند دارد و دوره بعد از زایمان هم در زایمان طبیعی راحت‌تر است. هرچند گاهی به دلایل پزشکی و شرایط مادر و جنین، پزشک تصمیم به انجام سزارین می‌گیرد. اگر تصمیم به زایمان طبیعی دارید، باید قبل از بارداری و در دوران بارداری برای این زایمان آماده شوید. اما بهتر است این تصمیم را بر عهده متخصص زنان و زایمان بگذارید.

بزرگ‌ترین سؤال هر مادری در دوران بارداری، در نهایت به این مورد ختم می‌شود که «بهترین روش زایمان» برای من کدام است؟ آیا روش‌های مختلفی برای زایمان طبیعی وجود دارد؟ سزارین یا زایمان طبیعی؟ کدام برای من مناسب‌تر است؟

با وجود مزایای زیاد زایمان طبیعی، گاهاً سزارین گزینه بهتری برای مادر و جنین خواهد بود. از سمت دیگر هم هیچ‌وقت برای سزارین اصرار نکنید، سزارین شاید در وهله اول آسان‌تر به نظر برسد اما دوران نقاهت بعد از آن دشوارتر از زایمان طبیعی است. برای پاسخ به این سؤال، در مرحله اول بهترین متخصص زنان و زایمان را پیدا کنید و مطمئن باشید پزشک شما بهترین گزینه را برای شما انتخاب خواهد کرد.

زایمان طبیعی بهتره یا سزارین؟

همین حالا با متخصص زنان مشورت کن.

انواع زایمان طبیعی کدامند؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، انواع مختلفی از روش‌های زایمان طبیعی وجود دارد. دیگر روش زایمان طبیعی تنها به روش سنتی محدود نمی‌شود. بهتر است بدانید، روش زایمان طبیعی بهترین روش برای تولد نوزاد است. ساختار بدن زنان به‌گونه‌ای است که از همان لحظه اول بارداری و تخمک‌گذاری، شروع به ترشح انواع مختلفی از هورمون‌ها می‌کند. این هورمون‌ها بدن را برای زایمان طبیعی، آماده می‌کنند.

هورمون‌های ترشح شده در دوران بارداری عضلات شکم، لگن و کمر را تحت تأثیر قرار دهند. به‌این‌ترتیب مادر بدون نیاز به استفاده از داروهای شیمیایی می‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد. به زایمانی که بدون نیاز به جراحی انجام شود، زایمان طبیعی گفته شده و به روش دیگر سزارین می‌گویند.

همان‌طور که اشاره شد، زایمان طبیعی انواع مختلفی دارد که هر روش از آن باتوجه‌به سیستم بدنی فرد و بررسی پارامترهای مؤثر بر زایمان راحت‌تر با مشورت متخصص زنان و زایمان انتخاب می‌شود. عوامل بسیاری از جمله شرایط فیزیکی و روحی فرد بر انتخاب نوع زایمان مؤثر است.

۱. زایمان فیزیولوژیک (زایمان طبیعی)

منظور از این روش همان روش سنتی زایمان طبیعی از نزدیک یا زایمان طبیعی از روبرو است. در این روش بدون نیاز به هرگونه داروی شیمیایی، مادر در شرایط ایده‌آل زایمان بوده و می‌تواند با تحمل فشار و دردهای زایمان به‌راحتی شاهد تولد نوزادش باشد.

این روش می‌تواند به‌صورت «ایستاده»، «نشسته»، «سجده» یا «درازکش»، «چهار دست‌وپا» و غیره انجام شود. زایمان فیزیولوژیک هم حتماً باید در حضور متخصص زنان و زایمان یا ماما انجام شود. مادر در این حالت باید با کمک پرستار، همسر و ماما و پزشک طی فشارهای مختلف کودک خود را به دنیا بیاورد.

در روش زایمان طبیعی فیزیولوژیکی، یا همان زایمان سنتی می‌توان از دم نوش‌ها و داروهای گیاهی برای تسریع زایمان و کاهش درد استفاده کرد. این روش سالم‌ترین نوع زایمان برای مادر و نوزاد است.

در روش زایمان طبیعی فیزیولوژیکی، یا همان زایمان سنتی می‌ توان از دم نوش‌ ها و داروهای گیاهی برای تسریع زایمان و کاهش درد استفاده کرد.
در روش زایمان طبیعی فیزیولوژیکی، یا همان زایمان سنتی می‌توان از دم نوش‌ها و داروهای گیاهی برای تسریع زایمان و کاهش درد استفاده کرد.

۲. زایمان طبیعی در آب

یکی از روش‌های نسبتاً جدید زایمان، زایمان طبیعی در آب است. آب به کاهش درد زایمان کمک فراوانی می‌کند. معمولاً این روش در خانه تحت‌نظر متخصص زنان و زایمان و ماما، یا در بیمارستان و مراکز درمانی تخصصی و خصوصی انجام می‌شود. با شروع حمله‌های تولد و باز شدن دهانه رحم به‌اندازه کافی، مادر به همراه پزشک در استخر یا وانی به عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر می‌نشیند. آب به کاهش درد کمک می‌کند، اما بازهم مادر دردهای سختی را تحمل خواهد کرد. این روش، مناسب‌ترین زایمان طبیعی برای زنان چاق، زایمان طبیعی برای افراد لاغر و زایمان طبیعی برای دوقلو است.

در این ویدئو دکتر الهام آذین مهر، متخصص زنان و زایمان در مورد زایمان طبیعی در آب با شما صحبت می‌کند.

۳. زایمان بدون درد با تزریق دارو

زایمان طبیعی بدون درد: زمانی که دهانه رحم به‌اندازه کافی (۵ تا ۷ سانتی‌متر) باز شده و آماده خروج جنین است برای کاهش درد واژینال و مقعدی در مادر، از داروهای مسکن مانند «پتیدین» استفاده می‌شود. تزریق دارو پیش از شروع فشارهای زایمان و انقباض عضلات انجام می‌شود. این روش تنها در صورتی باید انجام شود که مادر درد بسیار شدیدی داشته و در معرض پارگی واژینال باشد.

۴. زایمان با هیپنوتیزم

یکی از جدیدترین روش‌های زایمان طبیعی، زایمان با هیپنوتیزم است. در این روش با تغییر خودآگاهی مادر نسبت به شرایط و تلفیق آرامش ذهنی همراه با اشاره به فشار زایمان، درد زایمان تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

۵. زایمان اپیدورال یا زایمان با روش بی حسی

در روش زایمان اپیدورال، با استفاده از تزریق بی‌حسی به قسمتی از ستون فقرات مادر، درد را در زمان زایمان طبیعی کاهش می‌دهند. در حین زایمان، داروی بی‌حسی از طریق لوله‌های کارگذاری شده به بدن مادر تزریق می‌شوند. زایمان طبیعی بدون درد، در کاهش درد زایمان طبیعی بسیار مؤثر است. اما از سویی دیگر به دلیل ایجاد بی‌حسی و تأثیر بر عضلات، باعث تأخیر در زایمان می‌شود.

۶. زایمان فیزیوتراپی

در این روش با استفاده از وسایل فیزیوتراپی، تحت‌نظر متخصص زنان و زایمان و مامای متخصص، روند زایمان انجام می‌شود. در این روش با اتصال ۴ الی ۵ مهره یا پچ الکترونیکی در نقاط مختلف بدن و ایجاد شوک در آن ناحیه، هورمون مورفین به‌صورت طبیعی در بدن تولید شده که باعث کاهش درد زایمان می‌شود.

۷. زایمان طبیعی ایستاده یا زایمان طبیعی نشسته

گاهی بنا بر صلاحدید پزشک و راحتی مادر، برای فشار بیشتر و کاهش درد و طول مدت زایمان از پوزیشن‌های مختلفی مانند زایمان نشسته یا ایستاده استفاده می‌شود. برای زایمان نشسته معمولاً مادر روی صندلی در ارتفاعی مناسب نشسته و شروع به فشار دادن می‌کند.

برای زایمان نشسته معمولاً مادر روی صندلی در ارتفاعی مناسب نشسته و شروع به فشار دادن می‌ کند.
برای زایمان نشسته معمولاً مادر روی صندلی در ارتفاعی مناسب نشسته و شروع به فشار دادن می‌کند.

۸. زایمان با گاز استنشاقی

زمانی که مادر دچار دردهای شدید می‌شود، از کپسول‌های حاوی مخلوط اکسیدنیترو و اکسیژن استفاده می‌شود که روش زایمان با گاز انتونکس نام دارد. این کار برای بسیاری باعث کاهش درد شده و تأثیر بسیاری بر آسان شدن زایمان دارد.

تفاوت زایمان طبیعی با زایمان سزارین

زایمان به روش سزارین، روشی است که طی آن با بی‌هوشی کامل یا بی‌حسی موضعی، نوزاد طی جراحی از شکم مادر بیرون آورده می‌شود. در این روش مادر هیچ دردی حس نمی‌کند اما پس از زایمان دچار مشکلات درد بخیه یا زایمان سزارین خواهد شد.

پیشنهاد اول دکتر زنان و زایمان یکی از روش‌های زایمان طبیعی است. اما بااین‌وجود، برخی مادران به دلایل خاص از جمله «موقعیت نامناسب نوزاد در حین زایمان» یا مشکلات جسمی و روحی مادر نمی‌توانند زایمان طبیعی انجام دهند. در این موارد پزشک از سزارین استفاده می‌کند. در ادامه بیشتر به این مورد خواهیم پرداخت که زایمان طبیعی یا سزارین!‌ با ما همراه باشید.

فواید زایمان طبیعی برای مادر و کودک چیست؟

زایمان طبیعی بهترین و طبیعی‌ترین راه برای به دنیا آوردن نوزاد شما خواهد بود. این نوع زایمان فواید زیادی برای مادر و جنین دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

فواید زایمان طبیعی برای مادر

شاید بتوان گفت بیشترین فایده زایمان طبیعی برای مادران است. زایمان طبیعی به زنان نشان می‌دهد چه قدرتی دارند و این باعث تأثیر مثبت بر روحیه آن‌ها شده و احتمال افسردگی بعد از زایمان را کاهش می‌دهد. زایمان طبیعی روند تولد طبیعی نوزاد است. بدن زنان به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای این فرایند در زمان لازم آماده شود. به همین دلیل به توصیه متخصص زنان و زایمان بهترین روش زایمان، زایمان طبیعی است.

این روش نسبت به سزارین فواید بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلامت جسمی و روحی بهتر پس از زایمان
  • تجربه هم‌آغوشی در لحظه با نوزاد و ایجاد پیوند بیشتر با او
  • شیردهی سریع‌تر و امکان شیردهی بلافاصله بعد از تولد
  • بهبودی سریع‌تر بدون وجود دردهای طولانی‌مدت ناشی از بخیه‌های سزارین
  • کاهش وزن سریع‌تر و بازگشت سریع‌تر اندام به شکل قبلی
  • عدم بروز بیماری‌های رایج پس از زایمان
  • هوشیاری مادر در هنگام زایمان
  • بازگشت سریع مادر به زندگی روزمره
  • میزان خونریزی کمتر در زایمان طبیعی نسبت به سزارین
  • هزینه پایین‌تر زایمان طبیعی نسبت به سزارین
  • عوارض جانبی کمتر نسبت به سزارین (عدم چسبندگی داخلی شکم، جاماندن بخیه و غیره).

فواید زایمان طبیعی برای کودک

علاوه بر این زایمان طبیعی از جهات زیر نیز برای کودکان مفید است:

  • امکان رشد بیشتر سلول‌های مغزی، سیستم تنفسی و کبدی نوزاد در روزهای آخر بارداری
  • امکان تکمیل رشد جنین
  • دریافت باکتری‌های مفید طی زایمان طبیعی
  • خروج کامل مایعات رحمی از ریه نوزاد به دلیل فشار در زایمان
  • کاهش خطر ابتلا به چاقی و آسم در کودک.

توجه: گاهی به دلیل جثه بزرگ نوزاد یا شکل نامناسب لگن مادر و سخت بودن زایمان طبیعی، ممکن است روی سر کودک تا چند روز کبودی‌هایی وجود داشته باشد. این شرایط را به پزشک اطلاع دهید. این کبودی‌های ظرف یک تا دو روز از بین می‌روند.

متن انگلیسی:
«Babies born through natural childbirth are more alert and more interested in breastfeeding.»
ترجمه فارسی:
«نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند، هوشیارتر هستند و علاقه بیشتری به شیردهی (شیر طبیعی مادر) دارند.»

به نقل از سایت woman-care
فواید زایمان طبیعی برای کودک چیست؟
نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند، هوشیارتر هستند و علاقه بیشتری به شیردهی (شیر طبیعی مادر) دارند.

مراحل زایمان طبیعی چگونه است؟

اگر برای زایمان طبیعی آماده می‌شوید، بهتر است دقیقاً بدانید که قبل و در حین زایمان چه اتفاقاتی می‌افتد. این دانش شما را برای رویارویی بهتر با زایمان طبیعی آماده می‌کند.

بهتر است یک تقویم بارداری برای خودتان درست کنید. علائم را با پزشک در میان گذاشته و هفته‌به‌هفته رشد جنین و نشانه‌های جدید خود را یادداشت کنید.

۱. همه چیز از یکی دو هفته قبل از زایمان طبیعی شروع می شود

قطعاً ماه‌های آخر بارداری برای شما سخت‌تر خواهد بود. در عین این که سنگین‌تر شده‌اید، مشتاق دیدن نوزادتان هستید. اگر با توصیه متخصص زنان و زایمان، زایمان طبیعی را انتخاب کرده‌اید، به‌احتمال زیاد پس از تکمیل هفته چهلم، دردهای زایمان شما شروع خواهد شد.

بسیاری از این دردها کاذب هستند. درد زایمان واقعی نشانه‌های بارزی دارد که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. معمولاً مادران بین ۳۸ تا ۴۲ هفته باردار هستند. بهترین زمان شروع دردها بین هفته سی و هشتم تا چهلم بوده و اگر پس از پایان ۴۲ هفته دچار درد نشده‌اید، نیاز به تزریق کمکی دارو دارید.

انقباضات اصلی بارداری بین هفته ۳۸ تا ۴۰، معمولاً به‌صورت دقیقه‌ای تکرار شده و به‌مرورزمان شدیدتر می‌شوند. زایمان طبیعی ممکن است در هر یک از هفته‌های زیر رخ دهد:

در صورت مشاهده این علائم سریعاً در هر ساعتی از شبانه‌روز با پزشکتان تماس گرفته و شرایط شروع زایمان را به او اطلاع دهید:

  • ترشح خونی یا قرمز رنگ
  • پاره شدن کیسه آب (اگر آب کیسه سبز یا قهوه‌ای باشد، نشانه وجود مدفوع جنین در رحم است. این مورد می‌تواند منجر به خفگی جنین و مرده‌زایی شود. سریعاً به بیمارستان مراجعه کرده و به پزشک اطلاع دهید)
  • سردرد شدید و ضعف بینایی (اگر دچار سردردهای بسیار شدید همراه با ضعف بینایی و جسمی هستید، به پزشک اطلاع دهید تا برای دلیل سردرد بعد از زایمان طبیعی روش مناسبی ارائه دهد)
  • تورم ناگهانی اعضای بدن (این مورد نشان‌دهنده فشارخون بارداری یا «اکلامپسی» است)

توجه: پس از پاره شدن کیسه آب باید مادر طی ۲۴ ساعت زایمان کند. اگر مدت‌زمان زایمان طبیعی بیش از این طول بکشد، احتمالاً پزشک زنان از روش‌های القایی مانند تزریق دارو و غیره استفاده خواهد کرد.

۲. چطور متوجه شویم زایمان نزدیک است؟

احتمالاً در هفته‌های ۱ تا ۴ نزدیک به زمان زایمان علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

موقعیت‌های مختلف جنین و مادرتوضیحات
تغییر موقعیت نوزاددر این زمان سر جنین رو به پایین و سمت واژن قرار می‌گیرد؛ بنابراین در هفته‌های آخر بارداری احساس فشار بیشتری در مثانه خواهید داشت. با پایین آمدن جنین هرچند احساس فشار و افتادگی شکم خواهید داشت، اما دیگر خبری از تنگی نفس و احساس فشار بر قفسه سینه نیست.
افزایش انقباضات کمر و شکماین مورد یکی از نشانه‌های اولیه شروع زایمان است. شدت انقباضات در کشاله ران، شکم و کمر به‌ویژه در تازه مادرها احتمالاً شدید و ناگهانی خواهد بود. اگر انقباضات شما دوره‌ای و ساعتی تکرار شده و افزایش یافته‌اند، زمان آن‌ها را یادداشت کرده و به پزشک و همسر خود اطلاع دهید. زمانی که انقباضات هر ۱۰ دقیقه ۱ بار و به طور منظم تکرار شدند، برای رفتن به بیمارستان آماده شوید.
احساس سستی در مفاصلنگران نباشید در هفته‌های آخر نزدیک به بارداری با افزایش میزان هورمون «ریلاکسین» در بدن، عضلات و مفاصل شما شل می‌شوند. این هورمون برای باز شدن دهانه رحم و اندازه لگن برای خروج جنین ترشح می‌شود.
افزایش اندازه دهانه رحماین مورد نیز نشانه آماده‌شدن بدن برای زایمان طبیعی است. در ماه‌های آخر باید به‌صورت هفتگی تحت‌نظر متخصص زنان و زایمان باشید. این مورد تأثیر بسیاری در روند آماده‌سازی شما برای زایمان طبیعی دارد.
بروز مشکلات شدید گوارشیترشح هورمون ریلاکسین باعث شل شدن عضلات شکم و مقعد برای آمادگی برای خروج جنین می‌شود و می‌تواند باعث بروز مشکلی مانند اسهال شدید و عدم توانایی کنترل مدفوع به‌خصوص در زمان زایمان شود. آب زیاد بنوشید و اگر دچار اسهال خونی شدید، به پزشک اطلاع دهید.
احساس شادی یا ناراحتی بیش از حدترشح هورمون‌ها در هفته‌های آخر بارداری به بالاترین حد خود می‌رسد؛ بنابراین ممکن است بسیار فعال یا برعکس بی‌حال و عصبی شوید. به شما حق می‌دهیم ۹ ماه بارداری خستگی مفرطی به همراه دارد که ممکن است بر شرایط روحی شما تأثیر بگذارد.
نحوه اطلاع از زمان زایمان

۳. شروع زایمان طبیعی

پس از شروع دردها، پاره شدن کیسه آب و مراجعه به بیمارستان مراحل زایمان طبیعی آغاز می‌شود.

مرحله اولیه یا مرحله پنهانی زایمان

این مرحله طولانی‌ترین زمان زایمان است. طی آن مادر کمترین میزان درد را احساس خواهد کرد. دهانه رحم در مرحله اولیه زایمان طبیعی، با سرعت بسیار کمی باز شده (حدود ۳ سانتی‌متر) و مادر باید در بیمارستان بستری شود.

مرحله فعال زایمان طبیعی

در این مرحله تعداد انقباضات و درد بیشتر می‌شود. دهانه رحم با سرعت بیشتری باز شده و درد و فشار را در کمر و شکم خود احساس خواهید کرد. احتمالاً احساس نیاز به‌زور و فشار می‌کنید، اما پزشک تا باز شدن کامل دهانه رحم شما را از این کار منع خواهد کرد. در این مرحله می‌توانید با پیاده‌روی آرام، تمرین‌های تنفسی یا یوگا درد خود را کاهش دهید. گاهی استفاده از ماسک اکسیژن هم در کاهش درد به مادر کمک خواهد کرد.

مرحله عبور جنین

در مرحله عبور یا گذار، دهانه رحم به‌صورت کامل (تا ۱۰ سانتی‌متر) باز می‌شود. انقباضات و دردها بسیار مکرر، طولانی و با فشار شدید همراه هستند. اسپاسم‌ها یا دردهای زایمان در این مرحله هر ۳ تا ۴ دقیقه تکرار شده و ۱ تا ۳ دقیقه ادامه دارند. این سخت‌ترین مرحله زایمان است که باید برای تولد نوزاد با نهایت قوای خود فشار دهید.

مرحله آخر و ٰعلائم رسیدن وقت زایمان طبیعی

در مرحله عبور به کمک فشارهای شما، نیروی انقباضات ماهیچه‌ها و گاهی ابزار کمکی، به هدایت کودک در کانال واژینال کمک می‌شود. در نهایت با رسیدن جنین به بزرگ‌ترین قسمت دهانه واژن، سر او (ملاج) مشخص می‌شود. باید برای ادامه زایمان باز هم فشار دهید تا شانه و بدن کودک نیز خارج شود.

طی زایمان، پزشک متخصص مامایی یا متخصص زنان و زایمان برای جلوگیری از پارگی پرینه (فاصله میان مقعد و دهانه رحم) پایین مجرای زایمان را کمی شکاف می‌دهد. این کار به تولد راحت‌تر نوزاد کمک می‌کند. به این عمل «اپیزیوتومی» گفته می‌شود. بخیه‌های ناشی از این عمل ممکن است مدتی پس از زایمان طبیعی شما را اذیت کند.

پس از خروج نوزاد، بندناف او توسط خودتان، همسر یا پزشک قطع شده و پزشک مخاط را از دهان و بینی کودک خارج می‌کند. سپس شما یکبار دیگر باید با فشار دادن، جفت را نیز از رحم خارج کنید. پرستار نیز به شکم و رحم شما فشار وارد کرده تا بقایای جفت از بدن خارج شود. حتی اگر یک‌تکه جفت هم در رحم یا دهانه آن بماند باعث خونریزی خواهد شد. برای راحت‌تر شدن روند خروج جفت بعد از زایمان طبیعی از بدن مادر، حدود ۱ دقیقه پس از زایمان طبیعی به او اکسیتوسین تزریق می‌کنند. این هورمون باعث انقباض و جمع‌شدن رحم و جداکردن جفت از دیواره آن می‌شود.

مرجله آخر زایمان طبیعی ماد رچگونه است؟
برای راحت‌تر شدن روند خروج جفت از بدن مادر حدود ۱ دقیقه پس از زایمان طبیعی به او اکسیتوسین تزریق می‌کنند.

در چه شرایطی مادر باید سزارین اورژانسی انجام دهد؟

همان‌طور که اشاره شد در برخی موارد به دلیل بروز شرایط اضطراری برای نجات جان مادر و نوزاد ممکن است سزارین اورژانسی یا اجباری انجام شود. حتی ممکن است در صورت برزو مشکلات زیر در حین زایمان طبیعی، پزشک سزارین را ترجیح دهد:

  • عدم هماهنگی سر جنین با لگن مادر
  • مشکلات حیاتی جنین (زجر جنین که به کاهش تعداد ضربان قلب او گفته می‌شود.)
  • مشکلات مربوط به جفت و بندناف (جداشدن زودهنگام جفت، بستن دهانه رحم، قرارگرفتن بندناف در مجرای زایمان و احتمال خفگی نوزاد).

هرچند زایمان طبیعی بهترین روش زایمان است، اما گاهی با توجه به شرایط جنین و مادر سزارین گزینه مناسب‌تری به‌نظر می‌رسد.

مشاهده این علائم بعد از زایمان خطرناک است

بلافاصله پس از زایمان و در ساعت‌های اولیه پس از آن، پزشک و ماما وظیفه دارد قسمت واژینال مادر را برای موارد زیر بررسی کند:

  • خونریزی شدید
  • تب بالا
  • افزایش ناگهانی ضربان قلب
  • سردرد بسیار شدید
  • ترشحات بودار واژینال
  • درد شدید در ناحیه پرینه
  • مشکل تنفسی.

در صورت بروز چنین مشکلاتی پزشک باید سریعاً دست‌به‌کار شود. این موارد می‌توانند باعث مرگ مادر بعد از زایمان طبیعی شوند.

چطور درد زایمان را کمتر کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده، زنان باردار از زایمان طبیعی بترسند، دیدن فیلم‌های زایمان طبیعی، از شکل افتادن واژن پس از آن و درد وحشتناکی است که اغلب زنان در این راه تجربه می‌کنند. اما امروزه هر دردی، درمانی دارد و برای کسانی که می‌خواهند به روش طبیعی زایمان کنند، راه‌هایی برای کاهش درد وجود دارد. برای زایمان طبیعی راحت چه کنیم؟!

دقت کنید از این روش‌ها در زمان زایمان استفاده می‌شود. اما راه‌های دیگری وجود دارد که به کمک آن می‌توانید از ابتدای بارداری برای زایمانی راحت‌تر آماده شوید. مشاوره تلفنی دکتر مامایی در سایت دکترتو بیشتر می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

روش های کاهش درد مادر در زایمان طبیعی چه هستند؟
درصورتی‌که روش‌های تنفسی برای کاهش درد پاسخگوی درد زایمان مادر و اسپاسم‌های او نباشد، از داروهای بی‌خطر برای مادر و جنین استفاده می‌شود.

۱. داروهای تجویزی برای کاهش درد زایمان طبیعی

میزان درد و مدت‌زمانی که هر زن در زایمان طبیعی تجربه می‌کند؛ مانند مدت‌زمان زایمان متفاوت است. شدت درد بسته به عواملی از جمله موارد زیر دارد:

  • وضعیت کودک در رحم
  • جثه و اندام جنین
  • شکل فیزیکی بدن مادر
  • قدرت جسمی مادر
  • سابقه زایمان‌های قبلی
  • چندقلو بودن نوزادها
  • عوامل وراثتی
  • عدم ایده‌آل بودن اندازه و شکل لگن.

درصورتی‌که روش‌های تنفسی برای کاهش درد پاسخگوی درد زایمان مادر و اسپاسم‌های او نباشد، از داروهای بی‌خطر برای مادر و جنین استفاده می‌شود. این داروها به دودسته بی‌هوشی و بی‌حسی و داروهای تسکین‌دهنده درد تقسیم شده که به برخی از انواع آن مانند تزریق نخاعی (و عوارض بی حسی نخاعی) و همچنین دارو در زایمان اپیدورال و غیره اشاره کردیم.

متن انگلیسی:
«An epidural block (also called “an epidural”) is the most common type of pain relief used for childbirth. In an epidural block, medication is given through a tube placed in the lower back. For vaginal delivery, a combination of analgesics and anesthetics may be used»
ترجمه فارسی:
«بلوک اپیدورال (که اپیدورال نیز نامیده می‌شود) رایج‌ترین نوع تسکین درد زایمان است. در بلوک اپیدورال، دارو از طریق لوله‌ای در قسمت پایین کمر تجویز می‌شود. برای زایمان طبیعی، ممکن است ترکیبی از مسکن و بی‌حس‌کننده استفاده شود.»

به نقل از سایت acog

۲. روش های غیر دارویی کاهش درد زایمان طبیعی

روش‌های دیگری نیز وجود دارد که به کمک آن می‌توان درد زایمان را کاهش داد. از جمله این روش‌ها می‌توان به طب سوزنی، تکنیک‌ها و ورزش‌های آرامش ذهنی و جسمی، تغییر مداوم پوزیشن برای فشار راحت‌تر، استفاده از دستگاه‌های گرم‌کن و تسکین‌دهنده مانند بالش‌های زایمان یا هیپنوتیزم اشاره کرد. همچنین مصرف دمنوش عصاره تخم سبز شوید در ساعات اولیه پس از زایمان خونریزی و درد را کاهش می‌دهد.

۳. روش‌ های خانگی کاهش درد زایمان در طول مدت بارداری

بهتر است از ماه‌های اولیه بارداری و تحت‌نظر متخصص زنان و زایمان این کارها را انجام دهید:

  • حمام گرفتن صحیح و روزانه در روزهای نزدیک به بارداری کمک زیادی به کاهش درد زایمان خواهد کرد.
  • برای تمدد اعصاب تمرین‌های تنفسی و مدیتیشن انجام دهید و مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • سعی کنید تکنیک‌های تنفس برای کاهش درد زایمان طبیعی را یاد بگیرید.
  • با همسر خود در کلاس‌های آمادگی زایمان شرکت کنید. از او بخواهید در این مدت کنار شما باشد.
  • پیاده‌روی کنید.
  • ماساژ آهسته کمر به‌صورت نشسته و ناحیه باسن را فراموش نکنید.
  • از بالش‌های گرمایشی یا وسیله‌ای که شما را آرام کند استفاده کنید.
  • انجام حرکات ورزشی مانند اسکات‌های ۲۰ ثانیه‌ای، بالاکشیدن لگن، ورزش با توپ، نشستن پروانه‌ای و ورزش برای باز شدن دهانه رحم.
  • غذاهای تند بخورید. این کار در ماه آخر زایمان را سرعت می‌بخشد.
  • رابطه جنسی داشته باشید. رابطه جنسی در بارداری و ارگاسم عضلات لگن را تقویت کرده که نقش مهمی در زایمان دارند.
  • از دم نوش‌های گیاهی مانند دمنوش برگ ختمی، چند لیوان خاک شیر و غیره در روزهای آخر بارداری برای زایمان راحت‌تر استفاده کنید (دمنوش برای باز شدن دهانه رحم).
  • ناحیه واژینال خود را با دمنوش گل شب بو و شنبلیله شستشو داده و با روغن زیتون ماساژ دهید.
  • برای تسکین درد زایمان طبیعی، روزانه سه فنجان دمنوش گل شاه‌پسند مؤثر است.
  • ورزش کگل برای افتادگی رحم را انجام دهید. این راه مؤثرترین روش آسان شدن زایمان است. این تمرینات با کمک متخصص انجام شده و شامل تمرینات تقویت عضلات کفل و لگن است.

بیماری های رایج بعد از زایمان طبیعی چه هستند؟

ممکن است بسته به شرایط برخی از عوارض زایمان طبیعی ماندگارتر شده و باعث بروز بیماری‌های مختلفی مانند بیماری های دوران بارداری و موارد زیر شوند:

۱. پارگی پرینه

بافت نرم بین مقعد و واژن، عجان (پرینه) نام دارد. این بافت در حین زایمان کشیده شده و احتمال پارگی آن هم‌زمان با پارگی پرینه بسیار زیاد است. زایمان ایستاده، مصرف نکردن مسکن‌های قوی و استفاده از کمپرس آب گرم می‌تواند مانع از بروز چنین مشکلی شود.

بیماری های بعد از زایمان طبیعی کدامند؟
بافت نرم بین مقعد و واژن، عجان (پرینه) نام دارد. این بافت در حین زایمان کشیده شده و احتمال پارگی آن هم‌زمان با پارگی پرینه بسیار زیاد است.

۲. آسیب به لگن و افتادگی لگن

در برخی موارد ماهیچه‌های لگن در زایمان طبیعی آسیب می‌بینند. زنانی که دچار این نوع از آسیب می‌شوند، معمولاً پس از زایمان طبیعی دچار دردهای کوتاه‌مدت لگنی هستند.

وزن بالای مادر تأثیر بسیاری بر بروز چنین مشکلی دارد. آسیب ساده به لگن با فیزیوتراپی و دارو قابل‌درمان است. اگر دچار چنین مشکلی شدید ابتدا به پزشک خود اطلاع داده و سپس به متخصص مراجعه کنید.

با آسیب به لگن، مقعد، واژن و رحم در معرض علائم خطر در بارداری قرار می‌گیرند. اگر مادر وزن بالایی داشته باشد، احتمال ابتلا به افتادگی لگن نیز افزایش می‌یابد. همچنین افراد سیگاری نیز بیشتر در معرض این مشکل هستند.

۳. بیماری سیتوسل و رکتوسل

سیتوسل یا افتادگی مثانه، حرکت مثانه به سمت واژن است. رکتوسل نیز به معنای افتادگی در ناحیه مقعد است. این مورد به دلیل افتادگی لگن اتفاق می‌افتند. رکتوسل و سیتوسل با فیزیوتراپی قابل‌درمان است. این دو بیماری به‌شدت می‌توانند بر اعتمادبه‌نفس مادر بعد از زایمان و افزایش شانس ابتلا به افسردگی بعد از زایمان مؤثر باشد.

۴. درد مداوم واژن

به دلیل آسیب به لگن در حین زایمان طبیعی، ناحیه واژینال نیز ممکن است آسیب ببیند. اگر بعد از دوره نفاس (۴۰ روز اولیه بعد از زایمان) همچنان عوارض آن دلیل درد واژن هستند، خونریزی دارید و سکس برایتان بسیار سخت است، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

۵. عفونت آندومتر یا آندومتریت

این عفونت معمولاً ماه‌ها بعد از زایمان سزارین و طبیعی خود را نشان می‌دهد. بیشتر زنانی که سزارین انجام می‌دهند، در خطر ابتلا به عفونت آندومتر هستند. در زایمان طبیعی نیز با طولانی شدن مدت زایمان احتمال ابتلا به این بیماری بسیار زیاد است. این عفونت یک عفونت رحمی بوده که باعث درد شدید می‌شود. در صورت عدم رسیدگی به این بیماری گاهی متخصص زنان و زایمان مجبور به تخلیه رحم و تخمدان می‌شود. علائم آندومتریت و علائم عفونت رحم عبارتند از:

  • تب با درجه پایین
  • ترشحات واژینال بد بو و طولانی‌مدت
  • درد در ناحیه پایین شکم.
ماندن حتی یک‌ تکه از جفت در لوله رحم یا خود آن باعث بروز عفونت می‌ شود.
ماندن حتی یک‌تکه از جفت در لوله رحم یا خود آن باعث بروز عفونت می‌شود.

۶. عفونت ناشی از باقی‌ مانده جفت

پیش‌ازاین هم به اهمیت خروج جفت و تأثیر آن در بروز عفونت‌های بعدی اشاره کردیم. معمولاً ۲۰ دقیقه پس از زایمان جفت نیز خارج می‌شود. ماندن حتی یک‌تکه از جفت در لوله رحم یا خود آن باعث بروز عفونت می‌شود. این بیماری به کمک تزریق آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود. درد و تب شدید نشانه عفونت باقی‌مانده از جفت یا علائم عفونت زخم زایمان طبیعی است که در صورت عدم رسیدگی منجر به مرگ مادر می‌شود.

درصورتی‌که مشاهده علائم زیر سریعاً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و با آزمایش تشخیص هموگلوبین نرمال در بارداری روند درمان را شروع کنید:

  • تپش قلب
  • مشکل در تنفس
  • خونریزی بدبو از واژن
  • درد و تب.

۷. عفونت مجاری ادراری

پس از زایمان طبیعی، مجاری ادراری شما بسیار حساس و آسیب‌پذیر بوده و به‌راحتی دچار عفونت می‌شوند. اگر زایمان اپیدورال داشته یا به شما سوند وصل کرده باشند، احتمال ابتلا به این مورد بیشتر می‌شود. نشانه‌های عفونت ادراری عبارت‌اند از:

  • تب
  • ادرار دردناک
  • عدم توانایی دفع ادرار
  • بی‌حالی
  • زردی پوست
  • درد در کلیه‌ها.

با مشاهده چه مواردی قبل از زایمان طبیعی باید با دکتر زنان تماس گرفت؟

اگر در دوره نقاهت زایمان طبیعی به سر می‌برید، با دیدن علائم زیر پس از زایمان طبیعی حتماً به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید:

  • افزایش خونریزی یا قطع نشدن آن
  • دفع لخته‌های بزرگ خونی (با پریودی متفاوت است)
  • درد شدید و مداوم در شکم و لگن
  • بوی بد ناحیه واژن 
  • افزایش انقباضات رحمی به‌جای کاهش آن
  • تورم، قرمزی، خارش یا بروز جوش چرکی در محل واژینال و بخیه پرینه
  • خروج چرک از محل بخیه یا بروز تورم و غده در آن موضع
  • شیردهی همراه با درد یا خارج شدن خون از سینه
  • سرفه و درد شدید قفسه سینه
  • تورم و قرمزی سینه‌ها و حساس شدن بیش از حد نوک آن
  • درد شدید و عدم امکان دفع و ادرار
  • تغییر رنگ و مقدار ادرار
  • افزایش ناگهانی وزن
  • سردرد بسیار شدید
  • ضعف جسمی و ضعف بینایی
  • استفراغ مداوم و شدید
  • احساس غم غیرقابل‌کنترل
  • هرگونه تغییر در بینایی مثل دوبینی، تاری و کاهش دید، حساسیت به نور، کوری موقت یا نقاط چشمک‌زن جلوی دید
  • ورم صورت و دست‌ها
  • درد ناحیۀ فوقانی شکم، زیر دنده‌ها و در سمت راست شکم
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • احساس اندوه و ناامیدی شدید
  • احساس داغی و گرما در هر ناحیه از پا.

عوارض زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی نیز عوارض مخصوص به خود را دارد. پس از ترخیص از بیمارستان ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

  • درد ناگهانی در ناحیه واژینال
  • دشواری در نشستن و راه‌رفتن به دلیل بخیه‌های پرینه
  • خونریزی واژینال و درد و تورم سینه‌ها
  • هموروئید یا بواسیر (بروز این مورد به دلیل فشارهای زایمان و بارداری عادی است)
  • یبوست یا بی‌اختیاری در ادرار و مدفوع (به‌خصوص روزهای اول)
  • احساس گرگرفتگی یا سرما (به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها و افزایش جریان خون)
  • انقباضات رحمی (هم‌زمان با بازگشت رحم به شکل قبلی خود ممکن است دچار دردهای شکمی شوید)
  • ترشحات زیاد واژینال (این ترشحات به لوشیا معروف بوده و شامل ترشحات خونی می‌شوند. این ترشحات به‌مرورزمان زرد و سفید می‌شوند.)
  • عدم تعادل احساسی و روحی
  • افسردگی بعد از زایمان و عدم تمایل به کودک
  • ناسازگاری با جنین.

بهتر است به علائم افسردگی بعد از زایمان بسیار دقت داشته باشید. این مورد بسیار جدی بوده و تازه مادران را درگیر می‌کند. معمولاً از هر ۱۰ مادر یک تا ۳ مادر به افسردگی بعد از زایمان دچار می‌شوند.

عوارض زایمان طبیعی چیست؟
عدم تعادل احساسی و روحی از عوارض زایمان طبیعی است.

عوارض عدم توجه به مشکلات زناشویی بعد از زایمان

دقت داشته باشید عدم توجه به درمان گشادی واژن مشکلاتی از جمله مسائل زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • سردمزاجی زوجین و کاهش میل جنسی در زنان
  • لذت نبردن از سکس
  • افزایش امکان سقط در بارداری بعدی به دلیل آسیب به لگن
  • عفونت‌های لگنی و واژینال
  • افسردگی شدید پس از زایمان و عدم علاقه به کودک خود.

آیا زایمان باعث گشادی واژن می شود؟

طبیعی است که به دلیل عبور کودک از دهانه رحم، پارگی‌های مختلف و فشار به لگن ناحیه واژن دچار تغییراتی در شکل لابیا و گشادی واژن شود. هرچه زایمان سخت‌تر باشد میزان این پارگی بیشتر بوده و عوارض آن نیز طولانی‌مدت‌تر خواهند بود. یکی از اولین نشانه‌های گشادی واژن عدم کنترل ادرار در هنگام عطسه، فعالیت‌های شدید یا خندیدن است.

برای جلوگیری از بروز گشادی واژن بهتر است تحت‌نظر پزشک یا ماما برای تقویت عضلات کف لگن تمرینات ورزشی انجام دهید.

عوامل مختلفی از جمله اندازه نوزاد، بافت واژن، موارد وراثتی، اضافه‌وزن، مصرف الکل در بارداری یا کشیدن سیگار نیز به تشدید این مشکل کمک می‌کند. اما موارد ذیل، از جمله دلایل طبیعی است که باعث گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی می‌شوند:

  • سن مادر (در مادران بالای ۳۵ سال احتمال این مورد بیشتر است.)
  • میزان فعالیت مادر طی بارداری
  • نوع تغذیه مادر (رژیم زن باردار باید سرشار از پروتئین باشد.)
  • تعداد زایمان‌های قبلی
  • نحوه انجام زایمان طبیعی

متن انگلیسی:
«During active labor, your cervix will dilate from 6 centimeters (cm) to 10 cm.»
ترجمه فارسی:
«در طول زایمان طبیعی، دهانه رحم شما از ۶ سانتی‌متر به اندازه ۱۰ سانتی‌متر (۴ سانت بیشتر) گشاد می‌شود.»

به نقل از سایت mayoclinic

عمل زیبایی واژن برای رفع مشکلات گشادی واژن و زیبایی واژن بعد از زایمان

بعد از عمل زیبایی واژن میتوان زایمان طبیعی داشت؟ بیشترین تأثیر زایمان طبیعی بر شکل ظاهری واژن و بروز مشکلات در ناحیه لگن است. گاهی هورمون‌ها باعث تیره شدن لابیای واژن می‌شوند که این مورد تغییری همیشگی است. اما خوشبختانه گشادی واژن پس از زایمان طبیعی و زیباسازی واژن امروزه کار چندان سختی نیست و به کمک تمرین‌های ورزشی و جراحی به‌راحتی حل می‌شود.

برای درمان مشکل گشادی واژن یا زیبایی آن بهتر است به دکتر متخصص زنان مراجعه کرده و با مشورت او بهترین روش را انتخاب کنید.

خوشبختانه این مشکل برای همه خانم‌‎ها اتفاق نمی‎افتد و به کمک روش‌‎هایی مثل تمرینات ورزشی و جراحی قابل‌رفع است. پیشنهاد می‌‎کنیم برای حفظ بهتر روابط زناشویی خود حتماً در این زمینه با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. موارد زیر از جمله رایج‌ترین انواع عمل زیبایی واژن بعد از زایمان طبیعی هستند:

  • پرینه پلاستی: برای درمان گشادی واژن ناشی از پارگی پرینه مناسب است.
  • واژینوپلاستی: جهت تقویت عضلات کف لگن و گشادی آن انجام می‌شود.
  • لابیا پلاستی: برای درمان زیبایی لبه‌های واژن استفاده می‌شود.
  • تزریق چربی و ژل: گاهی تزریق ژل و چربی باعث زیباتر شدن واژن رفع گشادی آن بعد از زایمان طبیعی می‌شود.
بعد از عمل زیبایی واژن میتوان زایمان طبیعی داشت؟
گاهی تزریق ژل و چربی باعث زیباتر شدن واژن رفع گشادی آن بعد از زایمان طبیعی می‌شود.

روش های دیگر درمان گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی

معمولاً پس از زایمان سوم، در صورت زایمان طبیعی، مادر دچار افتادگی و سستی لگن می‌شود؛ بنابراین همان‌طور که اشاره شد انجام تمرینات کگل می‌تواند تا حد زیادی با تقویت عضلات لگن مانع از بروز چنین مشکلی شود. این تمرینات باید با صلاحدید پزشک تحت‌نظر متخصص انجام شود.

درصورتی‌که پزشک برای راحتی زایمان از فورسپس یا وکیوم استفاده کند، احتمال گشاد شدن واژن بعد از بارداری بسیار افزایش می‌یابد. بهترین راه انجام زایمان فیزیولوژیک به‌صورت ایستاده یا نشسته است. به‌این‌ترتیب خروج آرام کودک مانع از آسیب بیش از حد به عضلات لگن و واژن می‌شود.

در مواردی که شدت آسیب به لگن زیاد باشد، بسته به نظر پزشک باید از جراحی استفاده کرد، علاوه بر روش‌های قبلی، موارد زیر از جمله دیگر راه‌های پزشکی تنگ کردن واژن بعد از زایمان طبیعی هستند:

  • درمان دارویی با داروهایی مانند «استرادیول والرات»
  • درمان تنگی واژن بعد از زایمان طبیعی با نخ یا لیفت واژن
  • عمل زیبایی واژن با لیزر
  • تکنولوژی RF
  • جراحی پرینورافی.

برخی از گیاهان دارویی بر تنگ شدن واژن اثر می‌گذارند. عصاره برخی از گیاهان از جمله آلوئه‌ورا، ماریانا و فندق بر تنگ شدن واژن مؤثر است. پیش از استفاده خودسرانه از این داروها یا کرم‌های موضعی حتماً با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. برخی از داروهای گیاهی باعث ایجاد حساسیت شده یا با داروهای شیمیایی تداخل دارند.

دوست داری زایمان بدون درد داشته باشی؟ کلیک کن!

درمان خانگی گشادی واژن با طب سنتی

بر اساس گفته‌های متخصصین طب سنتی، نشستن در لگنی از محلول آب و سرکه به‌صورت یک روز در میان یا هفتگی می‌تواند به تنگ شدن واژن بعد از زایمان طبیعی کمک کند. همچنین می‌توانید گیاه «مازو» را از عطاری‌های مجاز خریداری کرده، دمنوش آن را درست کنید و با آب مخلوط کرده، سپس برای چند دقیقه در این لگن بنشینید. کپسول گل مغربی برای زایمان طبیعی نیز می‌تواند مفید باشد. البته دقت داشته باشید که قبل از امتحان کردن هرکدام از این راه‌ها با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

اینفوگرافی زایمان طبیعی
زایمان طبیعی را بیشتر بشناسید!

اطلاعات بیشتر درباره زایمان طبیعی

در این بخش به بررسی مهم‌ترین نکات زایمان طبیعی که مادران بهتر است بدانند می‌پردازیم.

آیا زایمان طبیعی درد دارد؟

بله، زایمان زن چه طبیعی و چه با جراحی، دردناک است اما خوشبختامه با روش‌های جدید قابل مدیریت است. بر اساس یک نظرسنجی سراسری که توسط انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا (ASA) به مناسبت روز مادر انجام شد، تقریباً نیمی از مادرانی که برای اولین بار زایمان کردند (۴۶ درصد آنان) گفتند دردی که با به دنیا آمدن اولین فرزندشان تجربه کرده‌اند، بهتر از چیزی بود که انتظار داشتند!

فرق زایمان طبیعی اول با دوم چیست؟

با توجه به نظرات مادرانی که دومین زایمان طبیعی را داشته‌اند، لحظه زایمان طبیعی دوم کمتر از بار اول خواهد بود. معمولا یک زایمان بین ۶ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد؛ اما برای زایمان دوم، حداکثر زمان زایمان به ۱۶ ساعت کاهش می‌یابد.

زایمان طبیعی برای چه کسانی خطرناک است؟ آیا زایمان طبیعی ضرر دارد؟

تقریباً نزدیک به ۸۰ درصد زنان شرایط ایده‌آل برای زایمان طبیعی را دارند. اما در برخی موارد و به دلایل مختلف از جمله موارد زیر ممکن است مادر نتواند زایمان طبیعی انجام دهد:

  • موقعیت بریج جنین در رحم (به پشت چرخیدن نوزاد یا بالا بودن سر او)
  • کوچک بودن بیش از حد لگن
  • ریز جثه بودن مادر (قدهای زیر ۱۵۰ سانت)
  • کم وزنی و ضعف جسمانی مادر
  • سابقه سقط جنین یا مشکل در بارداری
  • سخت و حساس بودن بارداری
  • بارداری دو قلو یا چندقلوزایی
  • بروز مشکل حاد برای جنین در حین زایمان طبیعی (ازدست‌رفتن نبض و غیره)
  • هموروئید یا بواسیر حاد
  • افراد مبتلا به فشارخون، دیابت، دیسک بالا
  • دیابت بارداری
  • زایمان زودرس و پاره شدن کیسه آب قبل از هفته ۳۷ام بارداری
  • جثه بزرگ نوزاد
  • سابقه سزارین‌های قبلی (در برخی موارد زنان با وجود سزارین قبلی هم می‌توانند زایمان طبیعی انجام دهند.)
  • برخی دیگر از زنان نیز به دلیل مسائل روحی و روانی مانند ترس از درد زایمان، ترس از خونریزی، عدم تحمل درد و غیره سزارین را انتخاب می‌کنند. به‌هرحال این مسئله‌ای شخصی است که باید با مشورت دکتر متخصص زنان با توجه راحتی و سلامت مادر و جنین گرفته شود.
سزارین یا زایمان طبیعی؟
برخی دیگر از زنان نیز به دلیل مسائل روحی و روانی مانند ترس از درد زایمان، ترس از خونریزی، عدم تحمل درد و غیره سزارین را انتخاب می‌کنند. (عکس زایمان طبیعی از نزدیک)

زایمان طبیعی چقدر طول می کشد؟

بسته به شرایط هر مادر، مدت‌زمان زایمان طبیعی می‌تواند متفاوت باشد. اما به‌صورت کلی از زمان پاره شدن کیسه آب تا شروع زایمان در زایمان اول معمولاً ۱۲ تا ۱۴ ساعت درگیر دردهای زایمان هستید. مرحله زایمان تنها ۳۵ دقیقه و بهبودی بعد از زایمان کمتر از ۱۲ ساعت خواهد بود. به‌مرورزمان با بارداری‌های بیشتر، این مدت‌زمان کمتر خواهد شد.

درصورتی‌که دچار درد یا همان باد زایمان نشده‌اید و به شما دارو تزریق شده باشد، احتمالاً نزدیک به ۲۰ ساعت درگیر زایمان خواهید بود. هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد، برخی ممکن است به‌راحتی و در کمتر از دو ساعت زایمان کرده و برای دیگر مادران بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد. گاهی در شرایط حساس، اگر جان جنین و مادر در خطر باشد، احتمالاً پزشک متخصصان زنان مجبور به سزارین خواهد شد.

بیمارستان وظیفه دارد، به مدت ۲۴ ساعت مادر و کودک را بستری کرده و تحت‌نظر داشته باشد. پس از آن با بررسی موارد زیر، مادر و کودک ترخیص می‌شوند:

  • بررسی وضعیت روانی و علائم حیاتی مادر و کودک (این مورد به‌خصوص در تشخیص افسردگی پس از زایمان مؤثر است.)
  • بررسی آزمایش و توانایی ادرار و مدفوع مادر و کودک
  • اندازه‌گیری میزان هموگلوبین خون برای تشخیص کم‌خونی یا زردی نوزاد.

زایمان طبیعی سخت به چه زایمانی گفته می شود؟

زایمانی که طول بکشید و یا با مشکل مواجه شود را زایمان سخت یا سخت ترین زایمان طبیعی می‌گویند. سختی زایمان ممکن است که در هر مرحله از زایمان اتفاق بیفتد. اگر در مراحل فاز نهفته باشد، معمولا برای افرادی است که دچار مشکل پیشروی می‌شود. اگر در فازهای جلوتر باشد، ممکن است که در مراحل خروج زایمان با مشکل مواجه شود.

بیشتر زایمان‌های سخت باید با ابزار کامل شوند و یا ممکن است برخی از آن‌ها نیاز به مداخلات دارویی هم داشته‌باشند. یکی از انواع زایمان سخت را می‌توان گیر کردن شانه نام برد. در این نوع زایمان سخت، که معمولا برای مادران دیابتی اتفاق می‌افتد، شانه‌ نوزاد در استخوان لگن گیر می‌کند و پایین نمی‌آید. مورد بعدی هم می‌تواند زایمان طبیعی سخت در خانه یا زایمان طبیعی زن در منزل باشد.

از طرفی نوزاد در جای درستی نیست و در حال فشار است و باید سریع‌تر بیرون بیاید. اگر نوزاد بیشتر از ۱ دقیقه درون کانال زایمان گیر کند، ممکن است که اکسیژن به مغز او نرسد و با مشکل مواجه شویم. پس از مانورهایی برای بیرون کشیدن او استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
«Transition to the second stage of labor. This can be the toughest and most painful part of labor. It can last 15 minutes to an hour. During the transition: Contractions come closer together. If you feel like you want to push, tell your provider.»
ترجمه فارسی:
«انتقال به مرحله دوم زایمان می‌تواند سخت‌ترین و دردناک‌ترین قسمت زایمان باشد و ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. در طول انتقال به این مرحله، انقباضات رحمی به هم نزدیک می‌شوند و ممکن است فشار زیادی را در قسمت پایین کمر و راست روده خود احساس کنید. اگر احساس می‌کنید می‌خواهید فشار بیاورید، به پزشک خود بگویید.»

به نقل از سایت marchofdimes

چطور بعد از زایمان طبیعی از جای بخیه ها مراقبت کنیم؟ (نشانه های باز شدن بخیه زایمان طبیعی چیست؟)

اگر بخیه زایمان طبیعی عفونت کند چه کنیم؟ بسته به میزان پارگی باید علاوه بر دستورات پزشک، جهت بهبودی هرچه سریع‌تر جای بخیه‌ها توصیه‌های زیر را نیز انجام دهید:

  • از بلندکردن هرگونه جسم سنگینی خودداری کنید.
  • اجازه دهید جای بخیه هوا بخورد. از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.
  • بین ۴ تا ۶ هفته بعد از زایمان طبیعی و پس از مشورت با متخصص زنان و زایمان بهترین زمان شروع سکس بعد از زایمان است. در این مورد عجله نکنید.
  • از سکس مقعدی به دلیل احتمال بالای فشار به پرینه و باز شدن بخیه‌ها جدا خودداری کنید.
  • در زمان سکس در صورت نیاز از روان‌کننده‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • از تامپون و دوش واژینال استفاده نکنید.
  • روی محل بخیه تا ۱۲ ساعت کمپرس یخ بگذارید.
  • برای تسکین درد لگن و شکم به تجویز پزشک از شیاف دیکلوفناک استفاده کنید (شیاف برای باز شدن دهانه رحم)
  • خیلی در معرض گرما نباشید و از دست زدن به محل زخم خودداری کنید.
  • تا بهبودی کامل از توالت فرنگی استفاده کنید.
  • با مشورت پزشک به‌صورت دوره‌ای در لگنی از بتادین و آب بنشینید.
  • از شوینده‌های غیرمجاز و قوی برای بهداشت ناحیه واژینال و شستشوی جای بخیه زایمان طبیعی استفاده نکنید.
  • پیش از نشستن از بالشت مخصوص استفاده کنید.
  • به تغذیه خود دقت داشته باشید. پروتئین، تخم‌مرغ و فیبر را در سبد غذایی خود قرار دهید. مصرف آجیل نیز فراموش نشود.
  • پس از زایمان طبیعی، بهبود بخیه‌ها بسته به میزان پارگی ممکن است ۶ تا ۸ هفته طول بکشد. اگر یک زایمان طبیعی طولانی یا سخت داشته باشید مدت‌زمان نقاهت می‌تواند به ۴ ماه نیز افزایش یابد.
اگر بخیه زایمان طبیعی عفونت کند چه کنیم؟
پس از زایمان طبیعی، بهبود بخیه‌ها بسته به میزان پارگی ممکن است ۶ تا ۸ هفته طول بکشد.

توصیه هایی به مادران پس از ترخیص از بیمارستان

پس از بررسی تمام موارد اشاره شده مادر و کودک با مشورت و راهنمایی پزشک متخصص زنان و زایمان و ماما از بیمارستان ترخیص می‌شوند. در مدت‌زمانی که در بیمارستان بستری هستید، پزشک آموزش‌هایی در زمینه‌های زیر به شما خواهد گفت. آن‌ها را انجام دهید:

  • تمرین‌هایی جهت بهبودی سریع‌تر
  • پیاده‌روی و تاکید بر تحرک داشتن مادر
  • استفاده از داروهای مکمل تجویزی در صورت نیاز برای مادر و کودک
  • آموزش بهترین روش‌های شیردهی به مادر
  • توصیه‌های بهداشتی مانند نگهداری از ناحیه واژینال و بخیه‌ها و مراقبت از پستان‌ها
  • توصیه‌های غذایی برای شیردهی بهتر و بهبودی سریع‌تر.

دقت داشته باشید در روزهای اول تا سوم بعد از زایمان انجام مراقبت‌های پزشکی برای مادر ضروری است. بعد از آن باید هر ۱۰ تا ۱۵ روز یک‌مرتبه و سپس یک ماه تا ۴۰ روز بعد از زایمان باید ویزیت شوید. در این دوره مادر معمولاً ترشحات خونی تا سفیدرنگ را تجربه کرده و در دوره «نفاس» قرار دارد. پس از آن عوارض بیماری در صورت طبیعی بودن زایمان بهبودیافته و مادر می‌تواند زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

زایمان به معنای پایان راه نیست، بعد از زایمان هم باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان باشید تا از عوارض بعد از زایمان مانند افسردگی بعد از زایمان، با دیگر بیماری‌ها جلوگیری کرد.

اینفوگرافی روش های زایمان طبیعی
روش‌های زایمان طبیعی متنوع هستند.

نتیجه گیری و مراجعه به دکتر

هیچ لذتی برابر با لذت مادر شدن نیست. لذت بی‌نهایتی که با تصمیم‌های سخت و مسئولیت‌های زیادی همراه است. بعد از ۹ ماه مراقبت و پرورش فرزندتان در درونتان، باید بهترین روش را برای به دنیا آوردنش بگیرید. دراین‌رابطه با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. بهترین روش زایمان طبیعی خواهد بود اما نه روی زایمان طبیعی و نه روی سزارین اصرار نکنید. پزشک شما بسته به شرایط شما و جنینتان بهترین روش را برای شما انتخاب خواهد کرد.

برای داشتن بارداری سالم، زایمان سالم و راحت مهم است که متخصص زنان و زایمان را انتخاب کنید. متخصص زنان و زایمان چیزی حدود ۱ سال در طول دوران بارداری و زایمان و بعد از زایمان با شما همراه خواهد بود. با بهترین متخصصین زنان و زایمان و پزشک متخصص مامایی در وب‌سایت دکترتو آشنا شوید و به‌راحتی و با استفاده از سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری نسبت به تعیین وقت ویزیت از پزشک مورد نظرتان اقدام کنید. همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر مامایی و مشاوره تلفنی زنان و زایمان از طریق همین پلتفرم اقدام کنید.

دکترتو مراقبت سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قیمت زایمان طبیعی بسیار پایین‌تر از زایمان سزارین است و در برخی مراکز به‌صورت رایگان انجام می‌شود. هزینه زایمان طبیعی بسته به تبحر متخصص زنان و زایمان، نوع بیمارستان، نوع اتاق مورد درخواست بیمار، نوع زایمان طبیعی، سختی عمل و بسیاری فاکتورهای دیگر مشخص می‌شود. همچنین درباره هزینه ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی هم این مورد صدق می‌کند.

خیر. شما در طول دوره بارداری و حتی پس از آن نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارید. گاهی ممکن است نیاز به یک مراقب بهداشت و مربی بارداری برای یادگیری ورزش‌های بارداری داشته باشید.
دکتر در صورت نیاز شما را به روان‌شناس یا روان‌پزشک ارجاع می‌دهد. حضور ماما، دکتر متخصص زنان و زایمان، رادیولوژیست، روان‌شناس، مراقب بهداشت و حتی سکس تراپیست، در صورت بروز مشکلات جنسی بعد از زایمان، به داشتن بارداری و زایمان سالم کمک زیادی می‌کند.

به زایمان طبیعی در انگلیسی normal birth یا natural birth یا natural delivery گفته می‌شود.

توجه داشته‌باشید که در دو صورت ممکن است که زایمان طول بکشد. در مورد اول اگر به خوبی فاز زایمان تشخیص داده‌نشود. مثلا زایمان اول فرد است و به خوبی نمی‌داند که دردهای زایمان به چه شکل هستند. در این صورت ممکن است که مادر به اشتباه فکر کند که زایمان او شروع شده‌است و با زور زدن‌های بیهوده خود را خسته کند. اگر مادر به اشتباه با تشخیص فاز نهفته زایمان در بیمارستان بستری شود، ممکن است که زایمان او طول بکشد.
در موارد دیگر، شروع فاز زایمان به خوبی تشخیص داده‌می‌شود، اما مادر به دلایلی زایمانش پیشرفت نمی‌کند. مثلا ممکن است که خود مادر به خوبی همراهی نکند، یا اینکه جنین در حالتی در لگن قرار داشته‌باشد که پیشرفتن زایمان را سخت و ناممکن کند.
یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث طول کشیدن زایمان شود، استفاده از زایمان اپی‌دورال است. در صورتی که زایمان بدون درد بخواهید داشته‌باشید ممکن است که ۱ تا ۳ ساعت و یا حتی بیشتر زایمان شما طول کشیده‌باشد.

زایمان طبیعی هر شخص با شخص دیگر متفاوت است، اما این تفاوت‌ها در یک طیف هستند. در واقع اگر مادری زایمانش از دو سر طیف بیرون بزند، زایمان سخت یا مشکل‌داری خواهد داشت. کسانی که زایمان راحت دارند، معمولا افرادی هستند که قبل از زایمان و در دوران بارداری مراقبت‌های خود را به خوبی انجام داده‌اند و از خود و بدن خود شناخت کافی دارند.

هنگامی که دردها منظم می‌شوند، می‌توان گفت که شخص وارد فاز زایمان شده‌است و برای انجام زایمان باید به بیمارستان مراجعه کند. در مواردی که سر بچه نزول می‌کند، دیگر زایمان نزدیک است. همچنین دهانه‌ رحم نیز باید بررسی شود که افاسمان و دیلاتاسیون کافی داشته‌باشد. اگر دهانه‌ رحم به اندازه‌ی کافی باز نشده‌باشد و یا نرم نشده‌باشد، نمی‌توان گفت که زایمان پیشرفت داشته‌است.

زایمان طبیعی باید در زمانی باشد که نوزاد به خوبی رسیده‌است. نوزاد بعد از اتمام هفته ۳۸ در بهترین زمان خود برای زایمان است. البته که می‌توان تا ۴۲ هفته هم صبر کرد. اما اگر ۴۲ هفته تمام شود، ماندن نوزاد در شکم مادر خطرناک می‌شود و اگر علائم زایمان وجود نداشته‌باشد، زایمان باید القا شود.
در این مورد به مادر دارویی می‌دهند که دردهای زایمان را القا کند. اگر درد مادر شروع شد و رحم آماده‌ زایمان شد، مادر برای انجام زایمان طبیعی آماده می‌شود. اما اگر زایمان طبیعی با القا هم انجام نشد، باید مادر را سزارین کرد. در این حالت می‌گوید که مادر اصلاحا پست ترم شده‌است.

فیلم مراحل زایمان طبیعی، می‌تواند درکی از روند زایمان به شما بدهد. البته که می‌تواند در شما ایجاد ترس هم بکند. در این باره با دکتر خود مشورت کنید.

معمولا نوزاد برای تولد با سر بیرون می‌آید. در بیشتر بیمارستان‌ها، اگر نوزاد با پا باشد، او را سزارین می‌کنند و یا نیازمند زایمان ابزاری می‌شود. هنگامی که سر نوزاد آرام آرام به داخل لگن نزول می‌کند، دهانه‌ رحم را رد می‌کند و سر از واژن خارج می‌شود. سپس شانه‌ها و بعد تمام بدن از داخل رحم خارج می‌شوند. بعد باید بند ناف را جدا کرد و سپس بعد از مدتی جفت هم بیرون می‌آید.

یکی از انواع زایمان طبیعی و فیزیولوژیکی که انجام می‌شود، زایمان ایستاده است. این نوع زایمان را می‌توان در منزل و یا در مراکز درمانی انجام داد. برای انجام این زایمان باید مادر کاملا هوشیار و آموزش دیده باشد و یک متخصص کنار دست مادر باشد تا پارگی شدید رخ ندهد.

برخی افراد تصور می‌کنند که شربت زعفران برای باز کردن دهانه رحم موثر است. اما باید بدانیم که مصرف زیاد زعفران می‌تواند به جای دمنوش کمک‌کننده، برای جنین خطرساز باشد. در این مورد حتما با متخصص زنان مشورت کنید.

پزشک شما ممکن است مصرف پروستاگلاندین مصنوعی را برای باز شدن دهانه رحم توصیه کند. پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی طبیعی در بدن هستند که خواص هورمون مانندی دارند و برای شل شدن عضلات دهانه رحم تاثیرگذارند.

هنگامی که رحم پاره می‌شود، جریان مایع آمنیوتیک همراه با خون باعث درد حاد پارگی شکم (همراه با حساسیت) می‌شود. این عارضه برای مادر و جنین خطرساز است و باید هرچه سریع‌تر به دکتر متخصص مراجعه کرد.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا، حدود ۵۰ درصد از والدینی که بین ۱۸ تا ۳۹ سال سن داشته‌اند، انقباضات رحمی را دردناک ترین بخش زایمان توصیف کردند.

بله، به طور کلی، زنان باردار مبتلا به هموروئید یا بواسیر هم می‌توانند به طور طبیعی زایمان کنند. در مواردی که هموروئید بیش از حد متورم می‌شود، دردناک شده و فرد نمی‌تواند مدفوع کند. در این شرایط به جراحی نیاز دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن