علائم زایمان طبیعی چیست و چه موقع باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علائم زایمان طبیعی بعد از نازک شدن دیواره رحم شروع می‌شود که شامل انقباضات رحمی، پاره شدن کیسه آب، لکه بینی یا خونریزی، کمردرد و احساس افتادن نوزاد است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
علائم زایمان طبیعی

آیا علائم زایمان طبیعی را می‌شناسید؟ اکثر مادران در تمام طول مدت بارداری خود به زایمان و چگونگی آن فکر کرده‌اند. این که زایمان چه حسی دارد، کی و چطور شروع می‌شود و چقدر طول می‌کشد. این سوالات و هزاران سوال دیگر، در ذهن زنان باردار مطرح می‌شود. هر تولدی متفاوت است و پیش‌بینی دقیق پاسخ به همه این سوالات متفاوت خواهد بود. هر فردی ممکن است با شرایط متفاوتی از دیگری زایمان را تجربه کند. اما علائم زایمان طبیعی، یا همان زمان واقعی اتمام بارداری و شروع زایمان، معمولاً در اکثر افراد دیده می‌شود.

پس از بروز علایم زایمان طبیعی لازم است هر چه سریع‌تر به متخصص زنان و زایمان یا ماما مراجعه کنید. در پنل دکترتو می‌توانید از هر متخصصی که مدنظر دارید نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید. در این مقاله در خصوص سرنخ‌هایی حرف می‌زنیم که به شما کمک می‌کند تخمین بزنید که کی تقریباً زمان ملاقات شما با کودکتان فرارسیده است.

علائم زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی چگونه است؟ زایمان فرایندی است که با انقباضات رحم و گشاد شدن دهانه رحم شروع می‌شود و با تولد نوزاد به پایان می‌رسد. درک این نکته ضروری است که زایمان یک فرایند آهسته و چندمرحله‌ای است که برای هر زن بارداری منحصربه‌فرد است. بااین‌حال معمولاً زایمان برای اکثر افراد باردار از یک الگوی کلی پیروی می‌کند. دانستن علائم زایمان طبیعی که در واقع زمان اتمام بارداری به‌صورت طبیعی است، می‌تواند به زنان باردار کمک کند تا برای روز بزرگ پیشرو آماده‌ باشند.

علائم زایمان طبیعیتوضیح نشانه ها
انقباضاتانقباضات یکی از اصلی‌ترین علائم زایمان طبیعی است. این انقباضات از کم شروع شده‌ و به‌تدریج افزایش می‌یابند.
نازک شدن دهانه رحمتشخیص آن تنها توسط پزشک امکان‌پذیر است.
باز شدن دهانه رحماین بدان معناست که بدن آماده‌ زایمان است.
پاره شدن کیسه آببرای اکثر زنان، پس از شروع سایر علائم زایمان، غشاها پاره می‌شوند و مایع آمنیوتیک نشت می‌کند.
از دست دادن پلاگین مخاطیدر دوران بارداری یک پلاک مخاطی شکل در دهانه رحم وجود دارد که در زمان زایمان این پلاک دفع می‌شود.
کمر درد و فشار شدید روی پاهایکی از علائم زایمان طبیعی کمردردهای شدید و غیرقابل‌تحمل است.
احساس افتادن نوزادجنین پایین‌تر از حد معمول قرار گرفته به حدی که هر لحظه حس می‌کنید جنین در حال خارج شدن از رحم شماست.
لکه بینی و خونریزیدر پایان بارداری دیدن یک یا چند لکه خونی یا حتی دفع لخته‌های خونی طبیعی است.
افزایش ترشحات واژنترشحات غلیظ و صورتی رنگ، نشانه خوبی از نزدیک بودن زایمان است.
علایم زایمان طبیعی

۱. نشانه های اولیه زایمان طبیعی

زایمان برای هر زن تجربه متفاوتی است و می‌تواند از یک فرد باردار به فرد دیگر یا حتی از یک تجربه بارداری در یک فرد تا تجربه بعدی، متفاوت باشد. بااین‌حال در کل چند علائم وجود دارد که می‌توان آنها را نشانه شروع زایمان یا نزدیک شدن به آن در نظر گرفت و جزء مراحل زایمان طبیعی هستند.

۲. انقباضات

انقباضات براکستون هیکس چیست؟ انقباضات یکی از اصلی‌ترین علائم زایمان طبیعی است. این انقباضات از کم شروع شده‌ و به‌تدریج افزایش می‌یابند. زمانی که انقباض دارید، رحم شما سفت می‌شود و سپس مجدداً عضلات رحم شل خواهند شد. برای برخی از افراد این انقباضات ممکن است شبیه دردهای شدید پریودی باشد.

البته نباید انقباضات اصلی زایمان را با انقباضات براکستون هیکس اشتباه گرفت. این انقباضات می‌توانند در اواسط بارداری تا اواخر آن ایجاد شوند؛ اما الزاماً به معنی شروع زایمان نیستند و به آنها انقباضات تمرینی گفته می‌شود. یعنی رحم و بدن برای زمان اصلی زایمان آماده‌ خواهند شد. تفاوت آنها با انقباضات اصلی زمان زایمان این است که حتی با وجود ناراحت‌کننده بودنشان، معمولاً بدون درد هستند و از همه مهم‌تر آن‌قدر طول نمی‌کشند که منجر به‌اتفاق خاصی شوند. آنها زیاد اتفاق نمی‌افتند.

به‌تدریج با پیشرفت زایمان و نزدیک‌تر شدن به زمان زایمان طبیعی انقباضات طولانی‌تر، قوی‌تر و مکررتر می‌شوند. در طول یک انقباض، عضلات رحم شما سفت شده‌ و درد افزایش می‌یابد. اگر دستتان را روی شکم خود قرار دهید، احساس می‌کنید سخت‌تر شده‌است.

وقتی ماهیچه‌ها شل می‌شوند، درد محو شده‌ و سختی را احساس می‌کنید. به‌تدریج هر چقدر زمان زایمان نزدیک‌تر باشد، انقباضات با یک الگوی منظم پیش می‌روند. آنها حداقل ۶۰ ثانیه طول می‌کشند و هر ۵ دقیقه یک‌بار تکرار می‌شوند.

نشانه های زایمان طبیعی با درد شروع می شود.
اصلی‌ترین نشانه زایمان طبیعی، شروع انقباضات همراه با درد است.

۳. نازک شدن دهانه رحم

نازک شدن دهانه رحم از علائم زایمان طبیعی است که البته تشخیص آن تنها توسط پزشک امکان‌پذیر است. در هفته‌های آخر بارداری با مراجعه به پزشک و با انجام معاینه پزشکی، ماما یا متخصص زنان تشخیص می‌دهد که آیا دهانه رحم نازک شده‌ یا خیر.

۴. باز شدن دهانه رحم

یکی از علائم زایمان طبیعی که در واقع یک نشانه تخصصی است و پزشک آن را تشخیص می‌دهد، باز شدن یا گشاد شدن دهانه رحم است. این بدان معناست که بدن آماده‌ زایمان است. پزشک در معاینات خود می‌تواند تشخیص دهد که دهانه رحم باز شده‌ و زمان زایمان نزدیک است.

۵. پاره شدن کیسه آب

از دیگر علائم زایمان طبیعی که بسیار مهم و قابل‌توجه است، پاره شدن کیسه آب است. کیسه آب یا ساک بارداری، غشایی است که جنین را دربرگرفته و پر از مایعی به نام مایع آمنیوتیک است. برای اکثر زنان، پس از شروع سایر علائم زایمان، غشاها پاره می‌شوند و مایع آمنیوتیک نشت می‌کند. شدت خروج آب در افراد مختلف متفاوت است و برخی تنها خارج شدن چند قطره را تجربه می‌کنند. البته این نشانه نهایی زایمان است و به طور طبیعی تنها در حدود ۱۵ درصد از زایمان‌ها اتفاق می‌افتد.

احساس می‌کنی کیسه آبت پاره شده؟

تا دیر نشده به متخصص مراجعه کن.

۶. از دست دادن پلاگین مخاطی

در دوران بارداری یک پلاک مخاطی شکل در دهانه رحم وجود دارد که در زمان زایمان این پلاک دفع می‌شود. در واقع این پلاک ضخیم دهانه رحم را می‌بندد تا از جنین در برابر عفونت محافظت کند. یکی از علائم زایمان طبیعی خارج شدن این پلاک مخاطی از دهانه رحم است.

در اوایل شروع زایمان دهانه رحم شروع به نرم شدن، باز شدن و نازک شدن می‌کند. این پلاک مخاطی شل شده‌ و از واژن خارج می‌شود. این پلاک می‌تواند به‌صورت یک تکه یا چند تکه از بین برود. البته همه زنان این پلاک را نخواهند داشت یا نمی‌بینند. وجود رگه‌های خونی در این پلاک مخاطی طبیعی است. اما اگر بعد از دفع، خونریزی ادامه داشته باشد، باید فوراً با پزشک تماس گرفت.

متن انگلیسی:
The show can sometimes include blood streaks, or it may be pink or brown in colour
ترجمه متن:
نشانه‌های آن گاهی اوقات می‌تواند شامل رگه‌های خونی باشد یا ممکن است به رنگ صورتی یا قهوه‌ای دیده شود.

pregnancybirthbaby

۷. کمردرد یا فشار شدید روی کمر و پاها

یکی دیگر از علائم زایمان طبیعی کمردردهای شدید و غیرقابل‌تحمل است. علت کمر درد در زنان در طول بارداری فشاری است که جنین برای خارج شدن از بدن ایجاد می‌کند. همچنین تمامی عضلات و اندام‌های شما تحت فرمان هستند تا برای زمان زایمان آماده شوند. احساس سنگینی و درد روی پاها و کمر از جمله نشانه‌های نزدیک شدن به زمان زایمان طبیعی هستند. حس گرفتگی‌های شدید قاعدگی، ناراحتی معده یا فشار پایین شکم نیز می‌تواند نشانه زایمان طبیعی باشد. دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی نیز گاهی از عوارض این زایمان است.

متن انگلیسی:
You could also have pain in your lower back that radiates down into the legs. This pain won’t go away if you change positions
ترجمه متن:
همچنین ممکن است دردی در ناحیه کمر داشته باشید که به پاها می‌رسد. این درد در صورت تغییر وضعیت از بین نمی‌رود.

whattoexpect

۸. احساس افتادن نوزاد

با شروع شدن فازهای اولیه زایمان و نزدیک شدن به اتمام دوره بارداری معمولاً احساس می‌کنید که جنین پایین‌تر از حد معمول قرار گرفته به حدی که هر لحظه حس می‌کنید جنین در حال خارج شدن از رحم شماست. انقباضاتی که در دیواره رحم ایجاد می‌شود جنین را به سمت پایین هل خواهد داد و آن را به ورودی رحم نزدیک‌تر می‌کند تا به‌این‌ترتیب دهانه رحم باز شده‌‌ و جنین آماده خروج از آن شود. حتی در مواردی که زایمان شروع شده است، پزشک یا ماما ممکن است سر نوزاد را هم ببیند.

در ماه آخر بارداری احساس می‌کنی نوزاد در حال خارج شدن از واژنه؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۹. لکه بینی و خونریزی

چه چیزهایی باعث خونریزی در بارداری میشود؟ یکی دیگر از علائم زایمان طبیعی، خصوصاً در هفته‌های پایانی که به زمان ترم بارداری نزدیک هستید، لکه بینی و خونریزی است. اگر این لکه بینی در اواسط بارداری اتفاق بیفتد می‌توان آن را یک نشانه هشدار در نظر گرفت. اما در پایان بارداری دیدن یک یا چند لکه خونی یا حتی دفع لخته‌های خونی طبیعی است. البته باز هم نباید میزان خونریزی شما از حدی بیشتر شود و زیاد بودن آن می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر باشد.

۱۰. افزایش ترشحات واژن

در روزهای آخر قبل از زایمان، احتمالاً ترشحات واژن افزایش یافته یا غلیظ می‌شود. این ترشحات غلیظ و صورتی رنگ، نشانه خوبی از نزدیک بودن زایمان است. علاوه بر این معمولاً تکرر ادرار نیز در تایم نزدیک بودن زایمان بسیار بیشتر می‌شود.

نشانه های درد زایمان طبیعی چیست؟

اگر چه تاریخ زایمان معمولاً با توجه به میانگین طول بارداری محاسبه می‌شود و برای یک بارداری کامل این مدت‌زمان ۴۰ هفته است، اما انتظار نداشته باشید که درد زایمان طبیعی دقیقا در یک زمان خاص رخ دهد. حاملگی می‌تواند بین ۴۱ تا ۴۲ هفته هم طول بکشد که به آن ترم دیررس گفته می‌شود. حتی ممکن است در برخی افراد نیز مدت بارداری بیشتر از ۴۲ هفته زمان ببرد.

حتی غیرمعمول نیست که زایمان زودتر از هفته ۴۰ بارداری شروع شود. برای مثال هفته ۳۸ یا ۳۹ بارداری زمان زایمان باشد. شروع زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری نیز زایمان زودرس گفته می‌شود. گاهی اوقات ممکن است زایمان زودرس به تولد نوزاد منجر نشود و با مراقبت‌های فوری پزشکی، زمان زایمان به تاخیر بیفتد.

علائم زایمان طبیعی در هفته ۳۷

نشانه های زایمان طبیعی در هفته ۳۷بارداری شامل موارد زیر است:

  • ترشحات مخاطی یا لکه بینی
  • انقباضات منظم
  • کمردرد
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • پاره شدن کیسه آب

علائم زایمان طبیعی در هفته ۳۸

برخی از نشانه های زایمان طبیعی در هفته ۳۸ بارداری شامل موارد زیر است:

  • قرار گرفتن جنین داخل لگن
  • ترشحات مخاطی خونی
  • خروج مایع از واژن
  • کمردرد یا گرفتگی عضلات شکم
  • انقباضات رحمی منظم و در حال تشدید. این انقباضات با دراز کشیدن از بین نمی‌روند.
نازک شدن دهانه رحم از نشانه های زایمان است.
قبل از شروع زایمان طبیعی، دیواره رحم شروع به نازک شدن می‌کند.

علائم زایمان طبیعی در هفته ۳۹

ازجمله علائم زایمان در هفته ۳۹ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن پلاگین مخاطی
  • خروج ترشحات غلیظ به رنگ قهوه‌ای یا قرمز از واژن
  • پاره شدن کیسه آب
  • اسهال به دلیل ترشح هورمون پروستاگلاندین
  • انقباضات رحمی منظم و در حال تشدید که با استراحت برطرف نمی‌شود.

علائم زایمان طبیعی در هفته چهلم

ازجمله علائم زایمان طبیعی در هفته چهلم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن پلاگین مخاطی
  • پاره شدن کیسه آب
  • اسهال به دلیل ترشح هورمون پروستاگلاندین
  • انقباضات رحمی منظم و در حال تشدید که با استراحت برطرف نمی‌شود.

نشانه های باز شدن بخیه زایمان طبیعی

از علایم باز شدن بخیه در زایمان طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد و سوزش در نزدیکی دهانه واژن
  • باز شدن لبه‌های زخم و محل برش
  • خونریزی زخم ناحیه پرینه
  • تورم و التهاب در ناحیه پرینه
  • ترشحات چرکی و عفونت در محل بخیه‌ها

مطلب پیشنهادی: هموروئید بعد از زایمان طبیعی

نشانه های عفونت بخیه زایمان طبیعی

ازجمله نشانه های عفونت بخیه بعد از زایمان طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب ۳۸ درجه یا بالاتر
  • تورم و قرمزی اطراف بخیه بعد از زایمان
  • ترشحات بدبو یا مایل به سبز از محل زخم
  • درد شدید در محل بخیه‌ها
  • تجمع چرک در داخل یا اطراف زخم
  • تورم در یکی از پاها، دست، صورت یا چشم
  • افزایش درد در شکم یا پرینه


نشانه های عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی

ازجمله علائم عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب بالای ۳۹ درجه
  • درد در ناحیه زیر شکم و واژن
  • بی‌حالی و خستگی
  • خونریزی یا لکه‌بینی
  • بوی بد واژن به همراه عفونت سبز یا زرد
  • کاهش اشتها

برای پیشگیری از این عوارض جدی حتما به مراقبت های بعد از زایمان طبیعی توجه داشته باشید و در صورت بروز هر علائم مشکوکی به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

زایمان طبیعی یک پروسه آهسته و چندمرحله‌ای است که نشانه‌ها و علائم آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بااین‌حال معمولاً علائم زایمان طبیعی یک الگوی کلی دارد که در اکثر افراد دیده می‌شود. با دانستن این نشانه‌ها می‌توان از نظر روحی و جسمی برای زمان زایمان آمادگی لازم را داشت تا کمترین مشکل برای مادر و جنین به وجود بیاید.

اگر باردار هستید و علایم زایمان طبیعی را تجربه می‌کنید، حتما سریعا به متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر مامایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درد و انقباضات منظم و مداوم، فشار زیاد به لگن و پارگی کیسه آب می‌تواند از نشانه های زایمان زودرس باشد.

پارگی کیسه آب همیشه نشان‌دهنده شروع زایمان نیست و نباید به‌عنوان یکی از نشانه های اصلی زایمان طبیعی آن را در نظر گرفت.

خیر علائم زایمان طبیعی دختر و پسر هیچ فرقی با هم ندارد و بسته به فرد باردار، هر یک از نشانه های زایمان ممکن است دیده شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن