انتخاب زایمان با گاز چه مزایایی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زایمان طبیعی با گاز روش محبوبی در دنیا است که برای تسکین درد زایمان طبیعی از گازی به‌نام گاز انتونوکس برای تنفس حین وضع حمل طبیعی استفاده می‌شود. ترکیب گاز اکسید نیتروس و اکسیژن هیچ خطری برای جنین و مادر ندارد و روشی است که مادر را از شر خطرات و عوارض جدی سزارین رها می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
زایمان طبیعی با گاز

آیا می‌دانید زایمان با گاز انتونوکس چیست؟ زایمان طبیعی در اقصی نقاط دنیا رواج دارد و معمولا متخصص زنان، روش طبیعی را به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند. هرچند در کشور ایران روش سزارین طرفداران بیشتری دارد، چراکه بسیاری از خانم‌های باردار از تحمل درد زایمان طبیعی وحشت دارند. اما روش سومی هم وجود دارد که بدون عوارض خطرناک سزارین انجام می‌شود و خبری هم از ترس و درد زایمان طبیعی نیست: زایمان با گاز انتونوکس. روش رایجی که ترکیبی از گاز اکسید نیتروس و اکسیژن است و از طریق ماسک و راه دهانی تنفس می‌شود. این گاز که به آن گاز خنده هم می‌گویند، خطری برای نوزاد و مادر ندارد و باعث تسکین درد حین زایمان می‌شود. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با زایمان با گاز انتونوکس آشنا شوید.

چنانچه در مورد انتخاب روش زایمان مطمئن نیستید و ترجیح می‌دهید بهترین روش را با توجه به شرایط روحی و جسمی خود انتخاب کنید، مشورت با حاذق‌ترین متخصص زنان روند را برایتان تسهیل می‌کند. اینجاست که پزشکان باتجربه دکترتو در کنارتان خواهند بود.

زایمان با گاز چیست؟

یکی از چالش‌های خانم‌های باردار درد زایمان طبیعی است. انتونوکس (Entonox) به گاز خنده نیز معروف است. زایمان با گاز یکی از روش‌های رایج و پرکاربرد برای زایمان طبیعی است که با تسکین درد فرایند وضع حمل را ساده‌تر و قابل تحمل می‌کند. این روش زایمان طبیعی بدون درد تاثیر منفی روی انقباضات رحمی ندارد و برعکس باعث می‌شود که نوزاد زودتر به‌دنیا بیاید.

متن انگلیسی:
Entonox is a colourless, odourless gas that is usually made up of half nitrous oxide and half oxygen
ترجمه متن:
انتونوکس گازی بی‌رنگ و بی‌بو است که معمولا نیمی از آن اکسید نیتروژن و نیمی دیگر اکسیژن است.

nct

کاربردهای زایمان با گاز

مهم‌ترین کاربرد این گاز تسکین درد و تجربه وضع حمل بدون درد است که شدت درد زایمان طبیعی را کاهش می‌دهد.

زایمان طبیعی بدون درد با گاز انتونوکس

تقریبا همه ما با شنیدن عبارت زایمان طبیعی به یاد ساعت‌های طولانی انتظار همراه با درد می‌افتیم. دردی که باعث شده خیلی از مادران، سزارین را به این روش ترجیح بدهند. اما نباید این نکته را فراموش کرد که مراقبت بعد از سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است. در سال‌های اخیر روش تازه‌ای ابداع شده که از شدت درد مادر حین وضع حمل طبیعی می‌کاهد و تحمل درد را راحت‌تر می‌کند. زایمان طبیعی بدون درد با گاز انتونوکس روش بی‌خطر و ساده‌ای است که از طریق دهانی و تنفس گاز بی بو، میزان درد حین به دنیا آمدن نوزاد را کاهش می‌دهد.

آیا تو هم به فکر زایمان با گاز هستی؟

همین الان با متخصص مشورت کن.

زایمان با گاز برای چه کسانی مناسب است؟

گاز انتونوکس عوارض جدی و خطرناکی ندارد و تقریبا بیشتر خانم‌ها می‌توانند از این روش برای به‌دنیا آوردن فرزندشان استفاده کنند. هرچند ممکن است برخی از خانم‌ها دچار سرگیجه و حالت تهوع شوند، اما به‌طورکلی اگر بیماری خاصی در میان نباشد این نوع وضع حمل تقریبا برای اکثر خانم‌های باردار توصیه می‌شود. البته برای اطمینان از اینکه این تکنیک برای شما مناسب است یا خیر حتما باید با متخصص زنان و مامایی مشورت کنید. چرا که این صرفا نظر تخصصی متخصص زنان است که بنا به تجربه و مهارت و شرایط بیمار می‌تواند این روش را به شما توصیه کند یا مادر باردار را از آن منع کند.

گاز انتونوکس عوارض جدی و خطرناکی ندارد.
گاز انتونوکس عوارض جدی و خطرناکی ندارد و تقریبا بیشتر خانم‌ها می‌توانند از این روش برای به‌دنیا آوردن فرزندشان استفاده کنند.

زایمان با گاز برای چه کسانی مناسب نیست؟

برخی از خانم‌ها با استفاده از گاز انتونوکس احساس بیماری می‌کنند و بنابراین نباید از این گاز استفاده کنند. مصرف اکسید نیتروس در برخی افراد باعث ایجاد توهم و رویاپردازی می‌شود؛ بنابراین خانم‌هایی که از اختلالات روانی شدید رنج می‌برند مجاز به زایمان با گاز نیستند. مصرف این گاز در بازه زمانی بیشتر از ۲۴ ساعت باعث تخلیه ذخیره ویتامین ب ۱۲ در بدن می‌شود بنابراین خانم‌هایی که کمبود ویتامین ب دارند بهتر است از این روش استفاده نکنند.

مزایای زایمان با گاز

از مزایای زایمان با گاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش ۵۰ درصدی درد
  • اثرگذاری سریع بلافاصله بعد از استفاده، و از بین رفتن اثر بعد قطع مصرف
  • خطری مادر و نوزاد را تهدید نمی‌کند.
  • استفاده آسان بدون نیاز به تخصص خاص
  • در هر مرحله از زایمان طبیعی قابل مصرف است.
زایمان با گاز یکی از روش‌های رایج و پرکاربرد برای زایمان طبیعی است.
زایمان با گاز یکی از روش‌های رایج و پرکاربرد برای زایمان طبیعی است که با تسکین درد فرایند وضع حمل را ساده‌تر و قابل تحمل می‌کند.

‏روش انجام زایمان با گاز

در این روش نیاز است گاز انتونوکس تنفس شود. بلافاصله بعد از اینکه درد شروع شد، بینی و دهان باید به صورت کامل داخل ماسک قرار بگیرد و گاز خنده را تنفس کند. نباید فاصله‌ای بین ماسک و صورت باشد تا هوای اتاق از اطراف وارد ماسک نشود. تنفس باید عمیق و آهسته تا چند ثانیه بعد از تمام شدن درد ادامه داشته باشد.

معمولا توصیه می‌شود که فقط در فواصل درد از تنفس گاز استفاده شود تا هوشیاری مادر پایین نیاید. چرا که در غیر اینصورت سرگیجه و منگی پیش می‌آید. ۱۵ تا ۲۰ ثانیه تنفس معمولا کافی است. اثر تسکین درد از طریق انتشار مواد افیونی داخل بدن ایجاد می‌شود و اثری شبیه مورفین در بدن ایجاد می‌کند.

می‌خوای بیشتر در مورد نحوه انجام زایمان با گاز بدونی؟ همین الان مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
It’s self-administered so you breathe in Entonox through a mouthpiece or mask that you grab when you need it
ترجمه متن:
این روش توسط خود زائو هم قابل انجام است و کافی است که ماسک را جلوی دهانش بگذارد و گاز انتونوکس را نفس بکشد.

nhs

عوارض و خطرات زایمان با گاز

گاز انتونوکس تقریبا بی‌خطر است، اما در مواردی ممکن است عوارضی به‌دنبال داشته باشد:

  • فقط برای برخی از افراد جواب می‌دهد و چندان درد را کاهش نمی‌دهد.
  • افرادی که بیماری خاصی دارند نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
  • خانم‌هایی که داروهایی مثل پتیدین مصرف می‌کنند مجاز به انتخاب روش زایمان با گاز نیستند.
  • سرگیجه، گیجی، حالت تهوع یا استفراغ. این گاز علت سرگیجه بعد از زایمان است.
  • علت خشک شدن دهان بعد از زایمان استشمام این گاز است.
  • تاری دید چشم از عوارض زایمان با گاز است.
  • احتمال اوردوز در صورت مصرف زیاد که باعث خواب آلودگی یا کاهش هوشیاری می‌شود. (البته بلافاصله بعد قطع جریان گاز، هوشیاری باز می‌گردد).
مزایای زایمان با گازعوارض و خطرات زایمان با گاز
درد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.فقط برای برخی افراد جواب می‌دهد.
اثرگذاری سریع و از بین رفتن تاثیر آن بعد از قطع مصرفافراد با بیماری خاص نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
خطری برای مادر و جنین ندارد.مصرف برخی داروها باعث منع استفاده از این روش می‌شود.
استفاده از آن نیاز به تخصص ندارد.باعث سرگیجه و حالت تهوع می‌شود.
در هر مرحله‌ای از زایمان می‌توان از آن استفاده کرد.باعث خشکی دهان می‌شود.
مقایسه مزایا و معایب زایمان طبیعی با گاز

زایمان با گاز انتونوکس در تهران

برای زایمان طبیعی با گاز انتونوکس در تهران باید به‌دنبال متخصص زنان و مامایی مجرب و متخصصی باشید که پس از معاینه وضعیت مادر و نوزاد، این روش را به شما پیشنهاد بدهد و شما را به کلینیک یا مرکز مامایی برای زایمان با گاز معرفی کند.

در این روش عوارض خطرناک سزارین را ندارد و خبری هم از ترس و درد زایمان طبیعی نیست.
در این روش عوارض خطرناک سزارین را ندارد و خبری هم از ترس و درد زایمان طبیعی نیست.

هزینه زایمان طبیعی بدون درد با گاز

با توجه به اینکه این روش زایمان، به عنوان یک روش همگانی و در دسترس شناخته نمی‌شود، بیمارستان و زایشگاه‌های به خصوصی اقدام به اجرای این روش می‌کنند. از این‌رو نمی‌توان مبلغ دقیق و مشخصی را برای آن ذکر کرد. چراکه هر مرکز با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه می‌کند، مبلغ به خصوصی را در نظر می‌گیرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تکنیک زایمان طبیعی با گاز روش محبوبی در دنیا است که برای تسکین درد زایمان طبیعی از گازی به نام گاز انتونوکس برای تنفس حین وضع حمل طبیعی استفاده می‌شود. ترکیب گاز اکسید نیتروس و اکسیژن هیچ خطری برای جنین و مادر ندارد و روشی است که مادر را از شر خطرات و عوارض جدی سزارین رها می‌کند. از عوارض احتمالی این روش می‌توان به کاهش هوشیاری و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد که با قطع مصرف، عوارض هم برطرف می‌شوند.

بهتر است برای انتخاب بهترین روش زایمان متناسب با شرایط و وضعیت خود به متخصص زنان یا دکتر مامایی مجربی مراجعه کنید. انتخاب متخصص زنان اهمیت زیادی در روند زایمان و سلامت مادر و جنین دارد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص زنان و مشاوره آنلاین دکتر مامایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گاز انتونوکس گاز بی‌بو و بی‌رنگ حاوی اکسیژن و اکسید نیتروس است که به آن گاز خنده هم می‌گویند و برای کاهش و تسکین درد زایمان طبیعی استفاده می‌شود.

زایمان با گاز خطر جدی برای مادر و نوزاد ندارد و بهتر است در فاصله بین دردها استفاده نشود.

زایمان با گاز برای وضع حمل طبیعی بدون درد است که تا حد زیادی میزان درد زایمان را کاهش و تسکین می‌دهد.

بله، این گاز هیچ خطر و عوارضی برای جنین ندارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن