دکتر پگاه کرامتی (پزشک ناظر کیفی محتوای مجله سلامت دکترِتو)
فعالیت در مراکز پزشکی :

آخرین مقاله های بررسی شده توسط دکتر پگاه کرامتی

ایشان تاکنون 78 مقاله پزشکی را در مجله سلامت دکترتو بررسی کرده‌اند

درمان اندومتریوز چیست؟ موثرترین روش کدام است؟

درمان آندومتریوز بسته به شدت بیماری، نوع آندومتریوز و وضعیت بالینی فرد مبتلا متغیر است. اما در کلیت، درمان آندومتریوز ترکیبی از دارودرمانی برای کنترل التهاب و تسکین درد مرتبط با آندومتریوز، ضدالتهاب‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای هورمونی برای تنظیم تولید هورمون‌ها و کاهش علائم آندومتریوز است. در موارد شدیدتر که باید توده برداشته شود روش درمان با جراحی لاپاراسکوپی و یا هیسترکتومی مطرح می‌شوند.

5 روز پیش

آیا درمان اندومتریوز در طب سنتی ممکن است؟

درمان خانگی اندومتریوز با طب سنتی به کاهش علائم و تسکین درد مرتبط با این بیماری کمک می‌کند. برخی روش‌های مورد استفاده در طب سنتی شامل استفاده از گیاهان دارویی مثل زعفران، زنجبیل و آویشن، تغییر در رژیم غذایی با مصرف مواد غذایی ضد التهاب، مثل میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی چرب و فیبر غنی، و استفاده از روش‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و تمرینات ریلکسیشن می‌شود.

5 روز پیش

علائم اندومتریوز کدامند؟ نشانه های آندومتریوز خفیف و شدید چیست؟

اندومتریوز به التهاب و عفونت رحم اشاره دارد. در بسیاری از موارد با علائمی همچون درد شکم، ترشحات غیرطبیعی، خونریزی نامنظم و تغییرات دوره قاعدگی همراه است. دیگر علایم اندومتریوز شامل تب، سرفه، تنگی نفس، درد در قفسه سینه و تغییرات در تنفس هستند. با این حال، باید توجه داشت که اندومتریوز ممکن است بی‌علامت و بدون تجربه علائم خاصی تشخیص داده شود.

1 هفته پیش

حاملگی مولار چیست؟ چه علائم و راه درمانی دارد؟

حاملگی مولار یا حاملگی پوچ، نوع نادری از بیماری تخمدانی است که در حاملگی رخ می‌دهد. این نقص ژنتیکی تخمک بارور باید جدی گرفته شود تا عوارض خطرناکی برای مادر ایجاد نکند.

1 ماه پیش

کم خونی در بارداری و راهکارهای درمان آن

کم خونی در حاملگی، اختلال شایعی در زنان باردار است که علائمی شبیه ضعف و خستگی عمومی، تپش قلب، سردرد، سرگیجه و افسردگی ایجاد می‌کند. با مصرف مکمل آهن و تغذیه مناسب می‌توان این وضعیت را کنترل کرد.

1 ماه پیش

بوتاکس واژن چیست؟ آیا باعث جوانسازی واژن میشود؟

بوتاکس واژن به عضلات واژن تزریق می‌شود. این فرآیند با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین بیمار هوشیاری کامل دارد؛ اما دردی احساس نخواهد کرد. محل تزریق باید در عضله واژن و ترجیحاً دیواره‌های جانبی آن باشد. بوتاکس واژینال درمانی برای زنانی است که از مقاربت دردناک ثانویه ناشی از واژینیسموس رنج می‌برند. در واقع بوتاکس را می‌توان برای درمان عضلات واژن شل‌شده تزریق کرد.

1 ماه پیش

علائم زایمان طبیعی چیست و چه موقع باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

علائم زایمان طبیعی بعد از نازک شدن دیواره رحم شروع می‌شود که شامل انقباضات رحمی، پاره شدن کیسه آب، لکه بینی یا خونریزی، کمردرد و احساس افتادن نوزاد است.

3 ماه پیش

یبوست در بارداری و پس از زایمان طبیعی، علت و راه درمان آن

درمان نکردن یبوست در بارداری می‌تواند باعث خونریزی مقعدی شود. علت اصلی این موضوع تغییرات در هورمون‌های زنانه است. بهتر است از ابتدا تغذیه خود را اصلاح کرده و به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید.

3 ماه پیش

مراحل زایمان طبیعی و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

زایمان طبیعی که یکی از عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین رویدادهای زندگی است شامل چند مرحله اصلی است. در طول این مسیر، بدن زن به طور طبیعی و تدریجی آماده می‌شود تا نوزاد را به دنیا بیاورد. مراحل زایمان طبیعی شامل مرحله افتادن، باز شدن و مرحله تولد می‌شوند که هرکدام خاصیت‌ و نشانه‌های خود را داشته و هدف نهایی آن تولد نوزاد سالم است. زایمان طبیعی یکی از تجارب بی‌نظیر زندگی است که با حمایت و مراقبت متخصصان بهداشتی و پزشکان، به خوبی قابل ساختن است.

3 ماه پیش

بریچ جنین چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

در حالت طبیعی جنین در ماه‌های آخر بارداری تغییر پوزیشن داده و سر به سمت قسمت انتهای رحم در نزدیکی کانال زایمان قرار می‌گیرد. اما در وضعیت بریچ چرخش اتفاق نمی‌افتد و به جای سر رو به پایین، پاها یا باسن نوزاد به سمت خروج از رحم قرار می‌گیرند.

3 ماه پیش

لابیاپلاستی چیست و چه زمانی انجام می شود؟

لابیاپلاستی یک روش جراحی برای بهبود ظاهر و تناسب لب‌های لابیا است که باعث افزایش راحتی و اعتماد به نفس زنان می‌شود. با انجام این عمل زیبایی می‌توان ابعاد، شکل و حجم لابیاها را تغییر داد یا متقارن کرد. با این حال، قبل از تصمیم به انجام این روش، باید به طور جدی با پزشک مشورت کنید و به طور کامل از جنبه‌های فیزیکی و روانی این عمل آگاه شوید و درباره روش‌ها، ریسک و عوارض احتمالی ان اطلاعات کافی بدست بیاورید.

4 ماه پیش

ام آر آی سینه چیست و چرا انجام می شود؟

ام آر آی سینه نوعی تست تشخیصی با استفاده از امواج رادیویی و مغناطیسی است که از سینه و بافت‌های مجاور عکسبرداری می‌کند و برای تشخیص سرطان سینه به‌کار می‌رود. در صورتی که نمونه‌برداری حاکی از وجود بافت سرطانی باشد باید ام ار ای سینه انجام شود.

6 ماه پیش