زایمان با هیپنوتیزم، تجربه زایمان بدون درد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زایمان با هیپنوتیزم به عنوان یک روش بدون دارو برای کاهش درد و اضطراب در طول زایمان ارائه شده است. با استفاده از تمرینات هیپنوتیک، زنان به دنبال کاهش درد، از طریق تسلط بر فرآیند زایمان، بهبود کنترل درد، تنفس‌گیری بهتر و افزایش رضایت از تجربه زایمان هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
زایمان با هیپتونیزم

چقدر با هیپنوتیزم آشنایی دارید؟ برخی نسبت به این کار حس ترس دارند و برخی هم آن را یک گزینه درمانی مناسب برای مشکلات مختلف در نظر می‌گیرند. اما آیا می‌دانستید که زایمان با هیپنوتیزم هم وجود دارد و می‌توان از هیپنوتیزم برای کاهش درد و استرس هنگام زایمان طبیعی هم استفاده کرد؟

بله واقعیت دارد؛ زایمان با هیپنوتیزم که آن را به‌عنوان زایمان بدون درد با هیپنوتیزم می‌شناسند، روشی موثر در کاهش درد زایمان است. اما دقیقاً این روش چیست و چطور انجام می‌شود؟ آیا این روش به این معنی است که شما هنگام زایمان کمی خواب‌آلود می‌شوید و سپس نوزادتان را در آغوش می‌گیرید؟ پاسخ منفی است. این روش دقیقاً آن چیزی نیست که در نگاه اول تصور می‌کنید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به روش زایمان طبیعی با هیپنوتیزم، مزایای آن و تفاوتی که با سایر روش‌های زایمان دارد بیندازیم.

زایمان با هیپنوتیزم چیست؟

مدت‌هاست که زنان به دلیل درد زیاد زایمان طبیعی سخت و ترس و اضطراب ناشی از آن به دنبال روش‌های مختلفی برای کاهش و کنترل این درد و استرس‌اند. تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی هم تاکنون پیشنهاد شده که از جمله می‌توان به زایمان در آب یا زایمان با بی‌حسی اشاره کرد. یکی از روش‌های دیگر برای زایمان بدون درد، تکنیک زایمان طبیعی با هیپنوتیزم است.

اصطلاح هیپنوتیزم به‌خودی‌خود به معنای روشی است که طی آن فرد تغییراتی را در احساس، ادراک، فکر یا رفتار خود تجربه می‌کند. حالا از همین تکنیک در روش‌های جدید زایمان برای به‌دنیاآوردن بدون درد نوزاد استفاده می‌شود که آن را اختصاصاً با عنوان روش HypnoBirthing می‌شناسند. درحالی‌که این ایده اساسی برای قرن‌ها وجود داشته است، این اصطلاح اختصاصاً در سال ۱۹۸۹ در کتاب HypnoBirthing: A Celebration of Life نوشته ماریا مونگان هیپنوتراپیست بیان شد.

ایده زایمان با هیپنوتیزم این است که وقتی هم ذهن و هم بدن کاملاً در یک وضعیت ریلکس و آرام قرار بگیرد، تولد می‌تواند بسیار سریع‌تر و بدون دردسر اتفاق بیفتد، چرا که بدن با پروسه‌های طبیعی مقابله نمی‌کند. به زبانی دیگر اساس زایمان بدون درد با هیپنوتیزم این است که اگر بدن در حالتی آرام و ریلکس قرار بگیرد، درد شدید نباید بخشی از زایمان طبیعی باشد.

کاربردهای زایمان با هیپنوتیزم

هدف و تمرکز اصلی زایمان طبیعی با هیپنوتیزم این است که به یک زن کمک کند تا با ترس و اضطراب زمان زایمان مقابله کرده و بتواند بر آن غلبه کند. در نتیجه برای این منظور از تکنیک‌های مختلف برای ریلکس کردن و کاهش علائم اضطراب شدید استفاده می‌شود تا به بدن برای ریلکس شدن قبل از لیبر و تولد کمک کند.

تکنیک‌های مختلف هیپنوتیزم به یک زایمان بدون درد و سریع‌تر کمک می‌کند. برای مثال با تکنیک‌هایی مانند کنترل تنفس یا تمرکز روی افکار و کلمات مثبت، زنان در هنگام زایمان طبیعی بهتر و راحت‌تر درد را تحمل می‌کنند، ترس و وحشت کمتری دارند و در مقابل نیز بدن آن‌طور که باید به روند زایمان پاسخ می‌دهد و تولد صورت می‌گیرد.

کاربرد دیگر زایمان با هیپنوتیزم کنترل و مدیریت دردها به‌صورت طبیعی است. این روش با هدف عدم استفاده از دارو و آرام‌بخش هنگام زایمان استفاده می‌شود. بسیاری از افرادی که از این روش برای زایمان خود استفاده کرده‌اند، بدون این که هیچ داروی ضد دردی را دریافت کنند گزارش کرده‌اند که میزان درد آنها در زمان زایمان از ۱۰ نهایتا ۵ بوده است.

متن انگلیسی:
Some women in a 2013 study reported feeling more relaxed and in control during labor with hypnobirthing. As a result, they had less fear of labor and birth.
ترجمه متن:
برخی زنان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ گزارش دادند که با روش زایمان با هیپنوتیزم آرامش و کنترل بیشتری در زمان زایمان احساس می‌کردند. در نتیجه ترس کمتری از زایمان و تولد داشتند.

healthline
زایمان با هیپنوتیزم چیست؟
هیپنوتیزم با استفاده از تمرینات ترکیبی از روش‌های تمرکز ذهنی، تصور و تنفس عمیق، فرد را به حالتی از ترکیبی از آگاهی و ناآگاهی وارد می‌کند. 

زایمان طبیعی با هیپنوتیزم برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که به دنبال داشتن زایمان طبیعی هستند اما تنها چالش آنها درد و ترس زایمان و انقباضات آن است، می‌توانند بهترین کاندید برای انجام این روش باشند. در واقع روش زایمان بدون درد با هیپنوتیزم برای کسانی مناسب است که از نظر شرایط بارداری در حالت کاملا سالم و بدون هیچ مشکل خاصی هستند و می‌توانند یک زایمان طبیعی و بدون ریسک بالا را داشته باشند.

منظور از این شرایط کسانی هستند که اضافه وزن بارداری ندارند، مشکلات بارداری مانند قند خون بالا یا فشار خون بالا در بارداری در آنها وجود ندارد و در نهایت شرایط لگن و نحوه قرارگیری جنین در رحم کاملاً مناسب است. از طرفی کسانی که نمی‌خواهند در زمان زایمان خود مسکن و داروهای آرام‌بخش مصرف کنند، زایمان با هیپنوتیزم می‌تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد.

آیا شما هم به فکر زایمان با هیپنوتیزم هستی ؟

همین الان با متخصص مشورت کن

زایمان طبیعی با هیپنوتیزم برای چه کسانی مناسب نیست؟

کسانی که از نظر شرایط بارداری پرریسک هستند و ممکن است متخصص زنان برای آنها انجام سزارین را ضروری بداند، گزینه مناسبی برای زایمان طبیعی با هیپنوتیزم نخواهند بود. برای مثال کسانی که وزن بالایی دارند، شرایط لگن آنها ایده‌آل نیست یا جنین در موقعیت مناسبی قرار ندارد، شاید کاندید خوبی برای این روش نباشند.

اگر می‌خواهید بدانید این روش زایمان برای شما مناسب است یا نه باید با متخصص مامایی یا دکتر زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

مزایای زایمان با هیپنوتیزم

روش زایمان طبیعی با هیپنوتیزم مزیت‌های زیادی دارد. اولین مزیت آن این است که به زنان کمک می‌کند با غلبه به ترس و اضطرابی که دارند، زایمان طبیعی را انتخاب کنند. خود طبیعی بودن زایمان یکی دیگر از مزیت‌های روش زایمان با هیپنوتیزم است. مادرانی که در زمان زایمان هیپنوتیزم شده بودند، کمتر دچار استرس پس از تولد نوزاد شدند.

با بهبود تجربه زایمان، آنها توانستند زایمان قدرتمندتری داشته باشند. این امر نتایج سلامتی مادر و نوزاد را هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی بهبود می‌بخشد. مادرانی که در کلاس‌ها و دوره‌های آموزش زایمان با هیپنوتیزم شرکت کرده‌اند در مورد تولد نوزاد خود آرام‌تر و مطمئن‌ترند و تجربه تولد رضایت‌بخش‌تری دارند.

مزیت دیگر این است که در این روش از هیچ دارو و مسکنی استفاده نمی‌شود. در نتیجه کسانی که تمایلی به گرفتن دارو در زمان زایمان ندارند، می‌توانند از این روش برای داشتن یک زایمان سالم و بدون درد کمک بگیرند. این روش عوارض کمتری برای مادر و نوزاد دارد و به جراحی و مداخلات پزشکی کمتری نیاز است.

در نهایت معمولاً کسانی که با این روش زایمان کرده‌اند زودتر هم بیمارستان را ترک کرده‌اند و مرخص شده‌اند، چرا که وضعیت کلی سلامتی آنها بسیار بهتر بوده است. زنان بارداری که در دوره‌ها و جلسات آمادگی برای زایمان بدون درد با هیپنوتیزم شرکت می‌کنند ارتباط قوی‌تری با نوزاد متولد نشده خود برقرار می‌کنند و ذهنشان برای زمان تولد نوزادشان بسیار آماده‌تر است.

متن انگلیسی:
Nothing in life is guaranteed, but hypnobirth has a long track record of improving birth outcomes. Even if labor isn’t completely pain free, hypnobirth helps reduce pain and complications.
ترجمه متن:
هیچ‌چیز در زندگی تضمین نشده است، اما هیپنوتیزم سابقه طولانی در بهبود نتایج زایمان دارد. حتی اگر زایمان کاملاً بدون درد نباشد، هیپنوتیزم به کاهش درد و عوارض کمک می‌کند.

mamanatural

زایمان بی درد با هیپنوتیزم

مهم‌ترین تاثیری که روش هیپنوتیزم برای زایمان دارد، تجربه زایمان بدون درد با هیپنوتیزم است. چالش اکثر زنان باردار ترس از درد زیاد زایمان طبیعی است و این استرس می‌تواند تجربه روزهای قبل از زایمان را ناراحت‌کننده و پر استرس کند. کلاس‌ها و آموزش‌های زایمان بی درد با هیپنوتیزم به میزان زیادی در کنترل این احساسات موثر است. شاید زایمان با هیپنوتیزم به‌صورت کامل بدون درد نباشد، اما هیپنوتیزم به کاهش درد و عوارض زایمان کمک زیادی می‌کند.

با این روش، زایمان بدون درد خواهد بود.
با این روش، زایمان بدون درد خواهد بود.

عوارض و خطرات زایمان با هیپنوتیزم

همه چیز در مورد روش زایمان با هیپنوتیزم مثبت نیست و این روش هم مانند سایر روش‌های پزشکی قطعاً یک سری ایرادات، عوارض و شاید خطرات را به دنبال دارد. اولین و مهم‌ترین مورد این است که این روش یک زایمان کامل و بدون درد را تضمین نمی‌کند. یکی دیگر از این موارد هم این است که این روش لزوماً زنان را برای زایمان‌هایی که طبق برنامه پیش نمی‌رود آماده نمی‌کند.

ممکن است درد در زمان زایمان از چیزی که پیش‌بینی‌شده، فراتر برود. علاوه بر این روش زایمان طبیعی با هیپنوتیزم مداخلات پزشکی مختلفی که ممکن است زنان در حین زایمان با آن مواجه شوند، پوشش نمی‌دهد. در نتیجه باید این احتمال را در نظر گرفت که اگر همه چیز آن‌طور که باید و انتظار می‌رود پیش نرفت، چه باید کرد.

مزایای زایمان با هیپنوتیزمعوارض و معایب زایمان با هیپنوتیزم
ترس و اضطراب را کاهش می‌دهد.زایمان بدون درد را تضمین نمی‌کند.
زایمان از نظر جسمی و عاطفی راحت‌تر است.زایمان برنامه‌ریزی شده را تضمین نمی‌کند.
نیاز به دارو و مسکن نیست.ممکن است درد بیشتر از حد انتظار باشد.
دوره نقاهت کوتاه‌تر می‌شود.ممکن است نیاز به مداخلات پزشکی باشد.
مزایا و معایب زایمان با روش هیپنوتیزم

روش انجام زایمان با هیپنوتیزم

اول از همه باید در نظر داشت که پروسه زایمان با هیپنوتیزم از ماه هفتم تا هشتم آغاز می‌شود و زنان باردار اگر می‌خواهند از این روش استفاده کنند باید از قبل در دوره‌های آمادگی این روش شرکت کرده و تکنیک‌های آن را آموزش ببینند. در نتیجه نمی‌توان صرفاً در روز زایمان از این روش استفاده کرد. این روش تحت‌نظر یک روان‌شناس و یک ماما یا دکتر زنان، از چهار تا دو ماه قبل از زمان زایمان شروع می‌شود. در این دوره‌ها به زنان آموزش داده خواهد شد که بدن آنها در حین زایمان چگونه کار می‌کند و هم‌زمان مهارت‌های مثبت اندیشی و تنفس کنترل شده را یاد می‌گیرند.

تنفس صحیح به بدن کمک می‌کند تا به حالت پاراسمپاتیک برود و بدن آرام شود (خارج از حالت جنگ یا گریز). چندین تکنیک مختلف وجود دارد که می‌تواند در مراحل مختلف زایمان و در موقعیت‌های مختلف به زنان کمک کند.

در مرحله بعد نوبت به طرز فکر می‌رسد. طرز فکر مهم‌ترین بخش تمرین هیپنوتیزم است. از آنجایی که مغز ما آنچه را که در بقیه بدن ما اتفاق می‌افتد کنترل می‌کند، قدرت ذهن کمک می‌کند تا بر بدن تسلط داشته باشیم. اگر وحشت‌زده باشیم و به درد، ترس و هر چیزی که ممکن است اشتباه پیش برود فکر کنیم، این روش چندان خوب کار نمی‌کند. تکنیک‌های هیپنوتیزم به زنان کمک می‌کند تا ذهنیت خود را به سمت تفکر و زبان مثبت تغییر دهند.

بخش بعدی هم مربوط به تاکیدات مثبت است. در این آموزش‌ها به زنان یاد داده می‌شود تا روی جملات مثبت تاکید کرده و مدام آنها را با خود تکرار کنند. برای مثال جملاتی مانند من کاملاً آرام هستم، هم بدن و هم ذهن را در نقطه خوبی برای زایمان بهتر قرار می‌دهد.

زایمان با هیپنوتیزم در ایران

با وجودی که روش زایمان با هیپنوتیزم یکی از روش‌های ایده‌آل و موثر برای داشتن یک زایمان طبیعی بدون درد در جهان است، اما این روش بیشتر در کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار گرفته و در ایران استقبال زیادی از آن صورت نگرفته است. بااین‌وجود کلینیک‌های زایمان بدون درد یا برخی از مطب‌های زنان و زایمان به‌صورت ویژه خدمات زایمان طبیعی با هیپنوتیزم را ارائه می‌دهند. این روش برای اولین‌بار در سال ۱۳۹۵ در ایران انجام شد.

زایمان با هیپنوتیزم یک زایمان بدون درد را تضمین نمی‌کند
زایمان با هیپنوتیزم یک زایمان بدون درد را تضمین نمی‌کند.

زایمان با هیپنوتیزم در تهران

به‌صورت ویژه می‌توان در تهران برای دریافت خدمات زایمان بدون درد با هیپنوتیزم به کلینیک‌های زایمان بدون درد مراجعه کرد. متخصصان زنان و زایمان و همچنین ماماها در مطب خود در همکاری با درمانگرهای مسلط به تکنیک‌های هیپنوتیزم خدمات زایمان با هیپنوتیزم را به مادران باردار ارائه می‌دهند. برای یافتن بهترین دوره‌ها و کلاس‌ها بهتر است از همان دوران ابتدایی بارداری تحقیقات خود را انجام دهید و با یک ماما یا متخصص زنان در خصوص این تکنیک و زمان شروع آموزش‌های لازم برای انجام‌دادن آن مشورت کنید.

هزینه زایمان طبیعی با هیپنوتیزم

زایمان طبیعی با هیپنوتیزم یک پروسه یک یا دو روزه نیست و به جلسات و آموزش‌های قبل از زایمان متعددی نیاز دارد. در نتیجه میزان هزینه این روش به این بستگی دارد که کلاس‌ها و دوره‌ها در چه شرایطی برگزار می‌شوند و برای آمادگی قبل از زایمان به چند جلسه آموزش نیاز است. برای اطلاع از هزینه‌های زایمان بدون درد با هیپنوتیزم بهتر است در ماه هفتم به بعد با مراجعه به یک کلینیک مامایی که خدمات زایمان با هیپنوتیزم را ارائه می‌دهد، از تعداد جلسات موردنیاز و هزینه‌های آن مطلع شوید.

می‌خوای بیشتر در مورد هزینه زایمان با هیپنوتیزم بدونی؟ همین الان مشاوره بگیر

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

روش‌های زایمان بدون درد شامل روش‌های بسیار مختلفی است که یکی از این روش‌ها، تکنیک زایمان با هیپنوتیزم است. این روش را به‌عنوان یک روش طبیعی بدون درد در نظر می‌گیرند. در زایمان با این روش از روش جامع هیپنوتیزم و تکنیک‌های مختلف آن برای کنترل درد و ترس زایمان طبیعی استفاده می‌شود. بااین‌حال بهتر است برای بررسی شرایط و این که آیا شما کاندید مناسبی برای استفاده از این روش هستید یا خیر در ماه هفتم تا هشتم بارداری به یک متخصص زنان مراجعه کرده و در خصوص بایدها و نبایدهای این روش با او مشورت کنید. خصوصاً این که روش زایمان طبیعی با هیپنوتیزم الزاماً یک روش کاملاً بدون درد نیست.

اگر می‌خواهید برای زایمان خود از روش هیپنوتیزم استفاده کنید، حتما پیش از هر تصمیمی با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر زنان و زایمان و مشاوره آنلاین مامایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این روش هیچ تضمینی برای یک زایمان کامل و بدون درد ارائه نمی‌دهد و ممکن است درد هم وجود داشته باشد. بااین‌حال میزان درد و خصوصاً عوارض و استرس ناشی از آن بسیار کمتر است.

در خصوص میزان خطر این روش باید با پزشک مشورت کرد و شرایط بیمار را در نظر گرفت. اما در کل به دلیل عدم مصرف دارو و مداخلات جراحی جزء روش‌های کم‌خطر برای زایمان بدون درد محسوب می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن