زایمان با بی حسی و هر آنچه باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترس و درد زایمان طبیعی یکی از علت‌هایی است که خانم‌ها را به سمت سزارین سوق می‌دهد. اما در سال‌های اخیر روش زایمان با بی حسی محبوب شده که تجربه لذت بخش و بدون درد را برای مادر حین وضع حمل ایجاد می‌کند. اگر بین دو راهی سزارین و وضع حمل طبیعی مانده‌اید این مقاله به شما کمک می‌کند راحت‌تر تصمیم بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
زایمان با بی حسی

احتمالا در مورد زایمان با بی حسی مطالبی شنیده‌اید. زایمان پدیده دردناکی است که خانم‌ها در زندگی خود تجربه می‌کنند و گاهی هم بنا به شرایط زایمان طبیعی میسر نیست و باید سزارین انجام شود. برای اینکه درد زایمان کمتر شود، دکتر زنان، زایمان با بی حسی را تجویز می‌کند. به این معنا که خانم‌های باردار می‌توانند زایمان طبیعی با بی حسی یا زایمان سزارین با بی حسی را انتخاب کنند. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با زایمان با بی حسی آشنا شوید.

زایمان با بی حسی چیست؟

انواع بی حسی موضعی، درد را در برخی نواحی بدن حین وضع حمل متوقف می‌کند. شاید تا چند سال پیش تصور زایمان بدون درد غیرممکن به‌نظر می‌رسید اما به لطف پیشرفت تکنولوژی زایمان بدون درد (اپیدورال) و زایمان با بی حسی میسر شده است. در زایمان طبیعی سخت یا زایمان سزارین با بی حسی نخاعی، ماده بی حسی در نخاع و قسمت تحتانی مادر تزریق شده که قدرت لامسه را پایین می‌آورد، به‌طوری که دیگر درد و ناراحتی را از قسمت کمر به پایین حس نمی‌کند. یک مزیت جالب این نوع وضع حمل این است که مادر می‌تواند با هوشیاری مراحل تولد نوزادش را ببیند و اولین صدای گریه نوزاد را بشنود.

انواع زایمان با بی حسی

در مدت زمان سزارین با بیهوشی عمومی کل بدن تحت بیهوشی قرار می‌گیرد. اما می‌توان زایمان طبیعی یا زایمان سزارین را با بی‌حسی در انواع مختلفی انجام داد.

  • اپیدورال
  • اسپاینال

۱. زایمان با بی‌ حسی اپیدورال

ایپدورال باعث بی حسی پایین تنه می‌شود. این مورد، روشی برای کاهش درد حین زایمان طبیعی است که متخصص بیهوشی سوزنی را در فضای اپیدورال پایین کمر وارد می‌کند.

متن انگلیسی:
An epidural provides anesthesia that creates a band of numbness from your bellybutton to your upper legs
ترجمه متن:
اپیدورال نوعی بی حسی ایجاد می‌کند که باندی از بی حسی از شکم تا بالای پاهای شما به وجود می‌آید.

asahq

۲. زایمان با بی حسی اسپاینال – زایمان با بی حسی از کمر

زایمان با بی حسی نخاعی که به آن اسپاینال (Spinal) هم می‌گویند تزریق نخاعی برای از بین بردن درد حین زایمان طبیعی یا سزارین به داخل نخاع تزریق می‌شود. این روش با ایجاد بی حسی ناحیه‌ای در قسمت تحتانی بدن انجام می‌شود اما فرد طی عمل کاملا هوشیار است.

سزارین را می‌توان با دو تکنیک بیهوشی عمومی و بی حسی از کمر (اسپاینال) انجام داد. اما سوالی که وجود دارد این است که بیهوشی برای چه کسانی خطرناک است؟ انتخاب روش به نظر بیمار، تشخیص دکتر زنان یا متخصص مامایی و تصمیم متخصص بیهوشی بستگی دارد. در این روش، مادر در طول وضع حمل کاملا بیدار و هوشیار است صرفا دردی حس نمی‌کند.

زایمان با بی حسی نخاعی چیست؟

این شیوه که به آن اسپاینال هم می‌گویند درواقع تزریق نخاعی است که با بی حسی موضعی در قسمت پایین تنه برای مدت محدود، درد قسمت تحتانی را از بین می‌برد. بی حسی نخاعی و اپیدورال برای کاهش و رفع درد در زایمان طبیعی و سزارین تجویز می‌شوند.

در زایمان با بی حسی از کمر مادر در طول وضع حمل کاملا بیدار و هوشیار است صرفا دردی حس نمی‌کند.
در زایمان با بی حسی از کمر مادر در طول وضع حمل کاملا بیدار و هوشیار است صرفا دردی حس نمی‌کند.

کاربرد زایمان با بی حسی

مهمترین کاربرد این روش کاهش درد حین وضع حمل و مقابله با تشدید درد زایمان است. مادر دردی حس نمی‌کند اما کاملا هوشیار است؛ هوشیاری حین تلاش مادر برای خروج نوزاد اهمیت زیادی دارد.

آیا شما هم به فکر زایمان با بی حسی هستی ؟

همین الان با متخصص مشورت کن

زایمان سزارین با بی حسی

در زایمان اسپاینال و اپیدورال، ماده بی حسی از کنار نخاع به بدن مادر تزریق می‌شود یا ماده بی حسی مستقیما به اعصاب تزریق می‌شود تا سیگنال‌های درد، دیگر به مغز فرستاده نشوند. سزارین با بی حسی تقریبا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و مادر هیچ دردی را حین عمل احساس نمی‌کند. مهمترین مزیت تولد نوزاد با روش سزارین همراه بی حسی این است که مادر و جنین بلافاصله بعد تولد باهم ارتباط می‌گیرند.

کدام روش بی حسی در سزارین مفیدتر است؟

کم خطرترین روش بیهوشی، روش بی حسی موضعی است که ماده بی حسی به بصل‌النخاع تزریق می‌شود، تغییری در نحوه حرکت مادر ایجاد نمی‌شود صرفا درد از بین می‌رود.

زایمان طبیعی با بی حسی

زایمان طبیعی با بی حسی موضعی یا نخاعی نیز با کاهش درد باعث تسهیل فرایند به دنیا آمدن نوزاد می‌شود. البته این روش در مواردی عوارض هم دارد و در مرحله آخر باعث ناتوانی مادر در زور زدن برای خروج نوزاد می‌شود. در این صورت دکتر زنان یا متخصص مامایی از ابزار کمکی مانند وکیوم برای تسهیل وضع حمل استفاده می‌کند. اما به‌خاطر درد کمی که مادر از ابتدا تا انتهای زایمان تجربه می‌کند روش خوبی محسوب می‌شود.

آیا زایمان طبیعی با بی حسی بدون درد است؟

بله، کاربرد اصلی این روش برطرف کردن درد بدون بیهوشی عمومی است تا فرایند زایمان طبیعی یا زایمان سزارین راحت‌تر و بدون درد انجام شود.

این روش برای چه کسانی مناسب است؟

این شیوه تقریبا برای افرادی که از سلامت عمومی برخوردارند توصیه می‌شود چرا که تجربه دردناک وضع حمل را به تجربه‌ای لذت بخش بدون درد تبدیل می‌کند.

این روش برای چه کسانی مناسب نیست؟

خانم‌هایی که از شرایط عصبی مثل آنوریسم نخاعی، عفونت پوستی سیستمیک یا موضعی رنج می‌برند یا افرادی که در محل تزریق دچار عفونت، هیپوولمی شدید، حساسیت به دارو یا مشکل انعقادی هستند یا افزایش فشار داخل جمجمه‌ای دارند، کاندیدای مناسبی برای زایمان با بی حسی نیستند.

اگر می‌خواهید بدانید این روش برای شما مناسب است یا نه باید با متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

متن انگلیسی:
According to Eduardo Hariton, M.D., an OB-GYN at the University of California San Francisco, you might not be a candidate for an epidural if you have the following: Abnormal blood clotting. Certain neurologic conditions like spinal aneurysms. Systemic or local skin infections
ترجمه متن:
به گفته ادواردو هاریتون، پزشک متخصص زنان و زایمان در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، اگر این موارد را دارید، ممکن است کاندیدای اپیدورال نباشید: لخته شدن خون غیرطبیعی، برخی از شرایط عصبی مانند آنوریسم ستون فقرات، عفونت های پوستی سیستمیک یا موضعی.

parents
این روش تقریبا برای افرادی که از سلامت عمومی برخوردارند توصیه می‌شود.
این روش تقریبا برای افرادی که از سلامت عمومی برخوردارند توصیه می‌شود.

مزایای زایمان با بی حسی

از مزایای این روش به خصوص در سزارین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به مسکن قوی بعد جراحی
  • احساس گیجی کمتر بعد عمل
  • مادر می‌تواند بلافاصله به نوزاد شیر بدهد.
  • حالت تهوع و استفراغ کمتر می‌شود. علت حالت تهوع بعد از سزارین تاثیر داروهای بیهوشی است.
  • غذا خوردن و نوشیدن بعد جراحی سریع‌تر شکل می‌گیرد.
  • داروی استفاده شده برای بی حسی تاثیری روی قلب و عروق ندارند.

هر چند که زایمان طبیعی با بی حسی یا زایمان سزارین با بی حسی نسبت به بیهوشی عمومی مزایای بیشتری دارند و بیمار درد کمتری را تجربه می‌کند، اما انتخاب روش وضع حمل به تشخیص دکتر زنان یا متخصص مامایی و به وضعیت مادر و جنین بستگی دارد. بنابراین بهتر است در دوران حاملگی تحت نظر متخصص مامایی با مشورت دکتر زنان بهترین روش را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

روش انجام زایمان با بی حسی

روش انجام بی حسی نخاعی به این صورت است که متخصص بیهوشی سوزنی را وارد ستون فقرات می‌کند و ماده بی حسی تزریق می‌شود، سپس سوزن را بیرون می‌کشد. در تزریق اول داروی بی حسی، معمولا بیمار احساس سوزش دارد اما دردی حس نمی‌کند و به تدریج توان حرکت دادن کمر و انگشتان پا از بین می‌رود. جای نگرانی نیست چرا که بلافاصله بعد از از بین رفتن اثر بی حسی، توانایی حرکت دوباره برمی‌گردد.

بسته به میزان داروی مصرفی، بی حسی بیمار متفاوت خواهد بود. در زایمان طبیعی با بی حسی نخاعی مادر قابلیت جابه‌جایی در تخت را دارد و حتی می‌تواند انقباضات را احساس کند. اما در سزارین با بی حسی نخاعی مادر قادر به حرکت دادن پاها نیست و قسمت زیر شکم به پایین کاملا بدون احساس می‌شود.

بسته به میزان داروی مصرفی، بی حسی بیمار متفاوت خواهد بود.
بسته به میزان داروی مصرفی، بی حسی بیمار متفاوت خواهد بود.

مراقبت های بعد از زایمان با بی حسی

بعد از این روش بهتر است دستورات مراقبتی زیر را رعایت کنید:

  • از بالش استفاده نکنید.
  • ۲۴ ساعت اول بعد بی حسی نخاعی به پشت نخوابید.
  • مایعات زیاد میل کنید.
  • حس پاها به تدریج برمی‌گردند. بنابراین بهتر است با کمک دیگران بایستید و راه بروید.
  • احتمالا بعد از بی حسی نخاعی احساس سردرد دارید که ۲۸ تا ۴۸ ساعت بعد باید برطرف شود. علت سردرد بعد از زایمان مختلف بوده و در صورت ادامه‌دار بودن باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض و خطرات زایمان با بی حسی

بی حسی معمولا عوارض جدی و خطرناکی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند، از عوارض نادر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال عفونت (مننژیت یا آبسه)
  • آسیب دیدن نخاع به‌خاطر تماس مستقیم سوزن
  • ایسکمی طناب نخاعی
  • هماتوم کانال مهره‌ای
  • آسیب عصب محیطی

خطرات احتمالی سزارین با بی حسی نخاعی هم عبارتند از:

  • کاهش فشار خون
  • احتباس ادرار
  • سردرد
  • خارش

عوارض بی حسی اپیدورال در زایمان طبیعی

هرچند که ایپدورال روش کاملا بی خطری برای مادر و جنین است، اما مثل هر روش دیگری این روش هم ممکن است عوارض داشته باشد:

  1. مشکلات تنفسی
  2. تب
  3. سرگیجه
  4. حالت تهوع
  5. درد کمر
  6. لرز

زایمان با بی حسی بهتره یا بیهوشی؟

در حالت بیهوشی عمومی مادر نیاز به حمایت تنفسی و دستگاه اکسیژن دارد، بنابراین اگر لحظه‌ای اکسیژن دیر به مادر یا نوزاد برسد عوارض جدی و خطرناکی هر دو را تهدید می‌کند. درحالی که در زایمان با بی حسی چنین اتفاقی نمی‌افتد. به‌علاوه اینکه داروی بیهوشی از مادر به جفت و نوزاد منتقل می‌شود و اثر منفی روی نوزاد می‌گذارد، اما در زایمان با بی حسی موضعی، داروی بی حسی اثر خطرناکی ندارد.

زایمان با بی حسیزایمان با بیهوشی
تنفس مادر با مشکلی روبرو نمی‌شود.نیاز به حمایت تنفسی و اکسیژن است.
مادر به راحتی نفس کشیده و عارضه‌ای ایجاد نمی‌شود.اگر اکسیژن دیر به مادر برسد، عوارض خطرناک دارد.
داروی بی حسی خطری برای نوزاد ندارد.داروی بیهوشی از مادر به جفت و نوزاد منتقل می‌شود
تفاوت زایمان با بی حسی و بیهوشی

هزینه زایمان با بی حسی

هزینه این روش بسته به فاکتورهایی مثل بیمارستان یا کلینیکی که در آن وضع حمل می‌کنید، دکتر زنان یا متخصص مامایی و مکان جغرافیایی متغیر خواهد بود. به‌علاوه اینکه تحت پوشش بیمه هم نیست. قیمت حدودی آن بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است.

می‌خوای بیشتر در مورد هزینه زایمان با بی حسی بدونی؟ همین الان مشاوره بگیر

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

زایمان با بی حسی با روش‌های مختلفی مثل نخاعی (اسپاینال)، موضعی و اپیدورال انجام می‌شود تا تجربه زایمان را به تجربه لذت بخش و بدون درد تبدیل کند. در این روش، حس قسمت پایین تنه از بین رفته و مادر بدون درد در کل عمل به هوش است. این روش عوارض جدی و خطرناکی برای مادر و جنین ندارد اما با این حال برای تمام مادران قابل تجویز نیست.

خانم‌هایی که سابقه حساسیت دارویی دارند، از داروی رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، عفونت خونی یا پوستی در ناحیه کمر دارند یا از اختلال انعقاد خون رنج می‌برند نمی‌توانند کاندیدای مناسب این روش باشند. برای انتخاب روش مناسب با شرایط خود بهتر است با دکتر زنان یا متخصص مامایی درباره زایمان طبیعی یا سزارین با بی حسی نخاعی یا موضعی مشورت کنید.

اگر به دنبال بررسی مزایا و معایب زایمان با بی حسی هستید، باید با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان و مشاوره آنلاین دکتر مامایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

از آنجایی که داروی بی حسی برای بی حسی نخاعی در کیسه دورال باقی مانده و وارد خون نمی‌شود پس خطری برای جنین ندارد.

داروی بی حسی وارد خون نمی‌شود و هیچ خطر و عوارضی مادر را تهدید نمی‌کند. صرفا مادر چند ساعتی بی حس خواهد ماند و دردی ندارد. این تصور که سوزن وارد نخاع می‌شود هم نادرست است.

حین دریافت داروی اسپاینال مادر هیچ دردی ندارد و صرفا کمی فشار حس می‌کند.

مادر در طول عمل کاملا هوشیار است و بدون درد می‌تواند لحظه زیبای تولد نوزاد را به چشم ببیند. به علاوه اینکه اولین صدای گریه نوزاد بعد تولد را می‌شنود و می‌تواند نوزادش را بغل بگیرد.

در سزارین باعث کمر درد نمی‌شود چرا که سوزن وارد شده به کمر نازک‌تر از آن است که باعث کمر درد شود.

در مواردی به‌خاطر داروی بی‌حسی نخاعی 28 تا 48 ساعت بعد زایمان احتمال سردرد وجود دارد که با مصرف مسکن برطرف می‌شود. در صورتی که سردرد تداوم پیدا کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بی حسی اسپاینال در سزارین یک و نیم ساعت تا 3 ساعت طول می‌کشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زایمان با بی حسی

  1. ناشناس گفت:

    تالل

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خوشحالیم سلامت هستید
      حتمن پیگیری کنید

  2. مینا گفت:

    من بی حسی اپیدورال برای زایمان طبیعی کردم و بعد دوروز با آمبولی ریه و پا بستری شدم
    خدا فقط به بچم رحم کرد که زنده ام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خوشحالیم سلامت هستید
      حتمن پیگیری کنید