بیهوشی چیست؟ راهنمای کامل مراقبت های قبل و بعد آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیهوشی وضعیتی است که در آن شخص تحت تأثیر دارو یا سایر عوامل، هوشیاری خود را از دست می‌دهد و فقط بخشی از بدن او بی‌حس می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
بیهوشی چیست؟ راهنمای کامل مراقبت های قبل و بعد آن

بیهوشی به انگلیسی anesthesia، درمانی است که با استفاده داروهایی با نام داروهای بی‌هوشی انجام می‌شود. این داروها بیماران را از احساس درد در طی انجام اقدامات پزشکی از جمله جراحی باز می‌دارند. متخصصان بیهوشی پزشکانی هستند که بی‌هوشی را انجام می‌دهند و درد را کنترل می‌کنند. بیهوشی‌ها انواع مختلفی دارند و تحت شرایط متفاوتی انجام می‌شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با بی‌هوشی، انواع آن و خطرات و ریسک‌هایی که دارد آشنا شویم.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که انواع روش‌های بی هوشی چیست؟ کدام داروها باعث بیهوشی می‌شوند؟ چه نکاتی را باید قبل و بعد از آن رعایت کرد؟ آیا خطرناک و عوارضی دارد؟ تاثیرات آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت چیست؟ برای کسب اطلاعات بیتشتر نیز لینک مشاوره آنلاین و دریافت نوبت حضوری از بهترین متخصصان بیهوشی کشور در سایت دکترتو برای شما قرار داده شده است.

بیهوشی چیست؟

بیهوشی یک درمان پزشکی است که بیمار را از احساس درد در حین عمل یا جراحی باز می‌دارد. داروهایی که برای جلوگیری از درد استفاده می‌شوند، بی‌حس‌کننده نامیده می‌شوند. انواع مختلف بیهوشی به روش‌های مختلف عمل می‌کنند.

فردی که کار بی‌هوشی را انجام می‌دهد دکتر بیهوشی نام دارد که درد را قبل، حین و بعد از جراحی مدیریت می‌کند. در کنار متخصص، تیم بی هوشی می‌تواند شامل پزشک، پرستار یا دستیار بی هوشی باشد.

متن انگلیسی:
«Anesthesia refers to the use of medications (called anesthetics) to keep you from feeling pain during procedures or surgery. Anesthetics temporarily block sensory signals from your nerves at the site of the procedure to the centers in your brain.»
ترجمه فارسی:
«بیهوشی به‌طور موقت سیگنال‌های حسی که درد را از اعصاب به مراکز مغزی می‌برند مسدود می‌کند تا فرد در زمان کوتاهی درد را احساس نکند.»

بر اساس مقاله سایت clevelandclinic

۱. تفاوت خواب مصنوعی با بیهوشی کامل چیست؟ (آیا خواب مصنوعی خطرناک است؟)

از نظر شرایط انجام و کل فرایند تفاوت چندانی بین خواب مصنوعی و بی هوشی عمومی وجود ندارد. بااین‌حال هدف از بی‌هوشی انجام عمل جراحی و جلوگیری از دردکشیدن بیمار است و بعد از عمل فرد را به هوش می‌آورند. اما یک مسئله مهم درباره فرق بیهوشی با خواب عمیق این است که در خواب مصنوعی افراد به‌صورت عمدی به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدن مغز بی هوش شده و مدت‌زمان بیهوشی ممکن است بیشتر شود.

تفاوت خواب مصنوعی با بیهوشی کامل چیست؟
در خواب مصنوعی افراد به‌صورت عمدی به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدن مغز بی هوش شده و مدت‌زمان بیهوشی ممکن است بیشتر شود.

۲. تفاوت کما و بیهوشی چیست؟

یا به زبان دیگر، تفاوت خواب مصنوعی و کما چیست؟ کما در اثر آسیب مغزی ایجاد می‌شود و نمی‌توان فرد بیهوش را بیدار کرد. در مقابل اما بی هوشی شرایطی است که در آن فرد موقتاً با داروهای بی هوشی به خواب می‌رود تا درمان برای او انجام شود. به کما، بی هوشی طولانی‌مدت نیز گفته‌می‌شود.

۳. رگ بی هوشی کجاست؟

برخی نقاط بدن در صورت واردشدن ضربه به آنها موجب بی هوش شدن افراد می‌شود. یکی از این نقاط، رگی است که در ناحیه گردن و در بخش جلویی گلو قرار گرفته‌است.

انواع بیهوشی کدامند؟

نکته‌ای که در خصوص بیهوشی وجود دارد، تنوع آن است. بهترین روش بیهوشی که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی برای بیماران استفاده می‌کند، به نوع و دامنه عمل جراحی بستگی دارد. علاوه بر این شرایطی مانند روش انجام عمل جراحی، شرایط سلامتی بیماران و ترجیح بیماران روی روش انتخابی موثر است. برخی از انواع کاربردهای استفاده از داروهای بیهوش‌کننده در موارد زیر است:

  • بیهوشی عمل بینی
  • دندانپزشکی برای جراحی دندان عقل
  • بیهوشی از گردن یا از طریق تنفس
  • بیهوشی از طریق نخاع و کمر
  • بی هوشی در ای وی اف، آندوسکوپی و کولونوسکوپی
  • بیهوشی برای ختنه، عمل لاپاراسکوپی و عمل ژنیکوماستی

آیا بیهوشی ضرر دارد؟

با مشورت پزشک، عوارض داروهای بیهوشی رو کاهش بده!

۱. بیهوشی عمومی

گسترده‌ترین حالت بیهوشی، بیهوشی عمومی یا بیهوشی اتاق عمل نام دارد که معمولاً برای کنترل احساس درد در حین جراحی‌های سنگین کاربرد دارد. این نوع بیهوشی توسط متخصص بیهوشی و از طریق گذاشتن یک ماسک روی دهان بیمار یا ماسک بیهوشی صورت و تزریق داروهای بیهوشی به‌صورت وریدی یا از طریق سرم انجام می‌شود.

در بی‌هوشی عمومی مغز بیمار در حالت خواب به سر می‌برد و بسیاری از عملکردهای بدن کند می‌شود. بیمار برای بسیاری از عملکردهای حیاتی مانند تنفس یا ضربان قلب به دستگاه‌های کمکی نیاز دارد. معمولاً یک لوله در گلوی بیمار قرار داده می‌شود تا به تنفس کمک کند. در طول جراحی، متخصص بیهوشی ضربان قلب، فشارخون، تنفس و سایر علائم حیاتی بیمار را کنترل می‌کند تا مطمئن شود درحالی‌که فرد بیهوش و بدون درد است، علائم حیاتی طبیعی و ثابت هستند. برای انجام این فرایند از انواع داروهای بیهوشی استفاده می‌شود.

۲. بیهوشی نخاعی

یکی دیگر از حالت‌های رایج بیهوشی، بیهوشی یا  بی حسی نخاعی است که به آن بی‌حسی لوکال نیز گفته می‌شود. معمولا از بی هوشی نخاعی برای زایمان سزارین یا جراحی‌های جزئی و سرپایی استفاده می‌شود. در این نوع بی‌حسی ممکن است فرد فشارهایی را نیز احساس کند اما در ناحیه تحت درمان هیچ‌گونه دردی را حس نمی‌کند.

متن انگلیسی:
«Regional anesthesia is used for larger areas of the body such as an arm, a leg, or everything below the waist. You may be awake during the procedure, or you may be given sedation.»
ترجمه فارسی:
«این نوع بی‌حسی بخش زیادی از بدن را بی‌حس می‌کند و معمولاً شامل بازوها، پاها یا پایین‌تنه می‌شود. ممکن است بیمار طی بیهوشی نخاعی بیدار باشد یا با تزریق آرام‌بخش و خواب‌آور، در حالت پایدار نگه داشته شود.»

بر اساس مقاله سایت medlineplus

۳. بیهوشی موضعی

بی‌هوشی موضعی چگونه است؟ نوع دیگر بی‌هوشی، بیهوشی موضعی است که به آن بی حس کننده موضعی نیز گفته می‌شود. این درمان بخش کوچکی از بدن را بی‌حس می‌کند. نمونه‌هایی از روش‌هایی که در آنها می‌توان از داروی بی‌حسی موضعی قوی استفاده کرد شامل عمل آب مروارید، جراحی‌های دندانپزشکی یا بیوپسی پوست است.

در رایج‌ترین مورد استفاده از این روش بیهوشی، دندانپزشکی با بی‌حسی انجام می‌شود. افراد کاملاً بیدار هستند، اما در ناحیه موردنظر دردی را احساس نمی‌کنند.

بیهوشی عمومی چیست؟
گسترده‌ترین حالت بیهوشی، بیهوشی عمومی یا بیهوشی اتاق عمل نام دارد.

۴. بیهوشی با آنژیوکت

دسته‌بندی دیگر روش‌های انجام بیهوشی، روش انجام این کار و نحوه دریافت داروی بی‌حسی توسط بیمار است. معمولاً در جراحی‌هایی که با بی هوشی عمومی همراه هستند، ماده بی هوشی از طریق کانولا یا آنژیوکت به رگ‌های بیمار وارد می‌شود. برای بیهوشی با آنژیوکت به گازهای بی هوشی و ماسک اکسیژن هم نیاز است تا فرد بتواند با کمک نفس بکشد.

۵. بیهوشی با اتر و نحوه استفاده از اتر برای بیهوشی چیست؟

حالت دیگری بیهوش کردن افراد برای جراحی استفاده از اتر است. بیهوشی با اتر به این صورت است که یک ترکیب بیهوش‌کننده قوی به نام اتیل اتر که به‌صورت قطره است، روی یک گاز استریل پارچه‌ای مخصوص ریخته می‌شود و روی دهان بیمار قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب بیمار با استنشاق این ترکیب به‌تدریج به خواب می‌رود و بیهوش می‌شود.

مدت زمان بیهوشی با اتر چقدر است؟

بسته به وزن بدن و شرایط فیزیکی، می‌توان به آرامی در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تنفس با ۱۵ تا ۲۰ میلی‌لیتر اتر، بی‌حسی ایجاد کرد.

۶. بیهوشی کودکان چیست؟

کودکان نیز تحت شرایطی ممکن است به انواع روش‌های بیهوشی نیاز داشته باشند. بسته به نوع مشکل کودک و شرایطی که دارد انواع روش‌ها از بیهوشی عمومی گرفته تا بی‌حسی موضعی، بی‌حسی نخاعی، دریافت آرام‌بخش و خواب‌آور و غیره برای کودکان انجام می‌شود.

برای مثال بی‌هوشی و آرام‌بخش برای بسیاری از روش‌های خارج از اتاق عمل مانند ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن و پرتودرمانی تجویز می‌شود. دوز دریافتی کودکان قطعا با بزرگسالان متفاوت است و متخصص بیهوشی اطفال تمامی جزئیات را برای بیهوش کردن آنها در نظر می‌گیرد تا به عوارض داروی بیهوشی در دراز مدت دچار نشوند.

بیهوشی کودکان چیست؟
کودکان نیز تحت شرایطی ممکن است به انواع روش‌های بیهوشی نیاز داشته باشند.

انواع مواد بی هوشی چیست و چه دارویی باعث بیهوشی می شود؟

پروپوفول، اتومیدات و کتامین جزوهای داروهای آرام‌بخش خواب‌آور هستند که به‌صورت داخل وریدی برای القای بیهوشی عمومی استفاده می‌شوند. ترکیباتی مانند لیدوکائین، میدوزولام یا ترکیبات افیونی نیز جزو بی‌حس‌کننده‌هایی هستند که به‌صورت موضعی مصرف می‌شوند.

ترکیبات دیگری که برای بی‌هوشی استفاده می‌شوند شامل مسدودکننده‌های عصبی هستند که از جمله آنها می‌توان به سوکسینیل کولین اشاره کرد. داروهای بی‌هوش‌کننده می‌توانند به‌صورت تزریقی، استنشاقی، لوسیون‌های موضعی، اسپری، قطره‌های چشمی یا چسب‌های پوستی باشند.

انواع داروهای بیهوشیتوضیحات و کاربرد آن‌ها
آمپول بیهوشیمایع تزریقی برای بی‌حس‌کردن یا آرام‌بخش در اقدامات پزشکی
قرص بیهوش‌کنندهفرم جامد داروی بیهوشی برای تجویز خوراکی که باعث تسکین موضعی می‌شود
شربتمایع شیرین حاوی بی‌حس‌کننده برای مصرف خوراکی و جذب آسان
پودردر بیشتر موارد برای تجویز با مایع مخلوط می‌شود
اسپریبی‌حس‌کننده موضعی که مستقیم روی پوست یا غشاهای مخاطی اعمال می‌شود
انواع مواد بی هوشی کدامند؟

۱. آمپول بی هوشی

آمپول‌ها حاوی داروهای بی هوشی به‌صورت تزریقی هستند که یا داخل وریدی یا به‌صورت تزریق در سرم به بیمار داده‌ می‌شوند. در مواردی مانند بی‌حسی نخاعی نیز مواد بی‌حس‌کننده با یک آمپول در نخاع تزریق می‌شود.

۲. اسپری بی هوشی

اسپری بیهوشی که معمولاً حاوی اتیل اتر است، به‌صورت قطره‌ای داروی بی هوشی روی یک گاز پارچه‌ای می‌پاشد تا بیمار آن را استنشاق کرده و بی‌هوش شود و در واقع نوعی داروی بیهوشی موقت است.

۳. پودر بیهوشی

برخی از داروهای بی هوشی مانند کتامین نیز به‌صورت پودری هستند. در انواع حالت‌های بی‌هوشی می‌توان از ماده بی هوشی به‌صورت پودری نیز استفاده کرد.

۴. خواب آور قوی در حد بیهوشی

علاوه بر داروهای بی هوشی، برخی از خواب‌آورهای قوی نیز وجود دارند که عملکرد آنها در حد بیهوشی است. اکثر این داروها به شکل قرص‌اند. قرص آلپرازولام یا زولپیدم از جمله این داروهای خواب‌آور قوی هستند.

خواب آور قوی در حد بیهوشی چیست؟
آمپول‌ها حاوی داروهای بی هوشی به‌صورت تزریقی هستند که یا داخل وریدی یا به‌صورت تزریق در سرم به بیمار داده‌ می‌شوند.

۵. شربت خواب آور قوی در حد بیهوشی

برخی از انواع داروهای خواب‌آور قوی که می‌توانند در حد بی هوشی افراد را به خواب ببرند به‌صورت شربت تولید می‌شوند. حتی برخی از این شربت‌های قوی خواب‌آور جزو داروهای گیاهی هستند.

۶. قرص بیهوشی

داروهای بی هوشی و خواب‌آور ممکن است به‌صورت قرص بیهوشی هم تجویز شوند که به آنها داروهای بی هوشی خوراکی نیز گفته‌می‌شود.

بی هوشی برای چه کسانی خطر جدی دارد؟

بیهوشی برای برخی از افراد ممکن است خطرناک باشد که در ادامه به برخی از آنان اشاره می‌کنیم:

  • افرادی که مشکلات قلبی دارند یا سابقه جراحی‌های قلب دارند.
  • فشار مغز آنها بسیار بالا باشد.
  • مبتلا به میاستینی گراویس هستند
  • کسانی که سیگار می‌کشند.
  • افرادی با سابقه تشنج یا مشکلات حاد تنفسی
  • فشارخون بالا دارند.
  • افراد با اضافه وزن زیاد
  • افرادی که سابقه سکته دارند.
  • کسانی که سابقه حساسیت به مواد بیهوشی دارند (سابقه خانوادگی هیپرترمی بدخیم)

می‌خوای بدون بیهوشی جراحی انجام بدی؟

بی‌حسی اپیدورال رو امتحان کن!

مراقبت قبل از بیهوشی چگونه است؟

قبل از بیهوش‌شدن باید برای آن آماده شد. این مراقبت‌ها برای کاهش ریسک بیهوشی و کاهش‌دادن عوارض بعد از عمل مانند سرگیجه یا سردرد اهمیت دارند. کارهایی که باید قبل از بیهوش شدن انجام داد شامل موارد زیر می‌شود:

  • در اولین قدم باید ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی لیست کاملی از داروها، مکمل‌ها و مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای بیمار را تهیه کند. برخی از داروها می‌توانند با بیهوشی تداخل داشته باشند و باعث خونریزی یا سایر عوارض شوند.
  • بیمار باید به مدت ۸ ساعت قبل از رفتن به بیمارستان از خوردن و نوشیدن خودداری کند، مگر اینکه دستور دیگری داده شود.
  • برای بهبود سلامت قلب و ریه، حتی اگر فقط یک روز قبل از عمل باشد، باید از کشیدن سیگار اجتناب کرد.
  • مصرف مکمل‌های گیاهی را به مدت یک تا ۲ هفته قبل از عمل، طبق دستور پزشک خود متوقف کنید.
  • باید قبل از عمل مصرف برخی از داروها را قطع کرد. برای مثال حداقل ۲۴ ساعت قبل از عمل ویاگرا یا سایر داروهای اختلال نعوظ را مصرف نکنید.
  • شما باید برخی از داروهای فشارخون (اما نه همه) را با یک جرعه آب طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.
  • انجام آزمایشات و تست‌های بی هوشی قبل از عمل

اگر در مورد نکات قبل از بی هوشی سوالی دارید، بهتر است با دکتر بیهوشی یا دکتر عمومی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر بیهوشی و پزشک عمومی وجود دارد.

تست بیهوشی قبل از عمل چگونه است؟

متخصص بیهوشی قبل از عمل یک سری آزمایش‌ها و تست‌ها را انجام می‌دهد تا به‌این‌ترتیب خطر عوارض بعد از بیهوشی را برای افراد به حداقل برساند. این تست‌ها ممکن است بسته به سن بیمار یا شرایط عمومی و نوع عمل متفاوت باشد. به‌صورت کلی تست بیهوشی قبل از عمل شامل موارد زیر می‌شود:

  • معاینه بیمار توسط متخصص بیهوشی
  • رادیوگرافی
  • تست قلب که شامل نوار قلب و اکو قلب می‌شود.
  • سونوگرافی
  • کنترل فشارخون بیمار
  • آزمایش خون که شامل آزمایش CBC، BT، CT، PT، PTT، FBS، Na، k، UA/UC و Cr می‌شود.

مراقبت پس از بیهوشی چگونه است؟

مراقبت‌های بعد از بیهوشی به نوع بی‌هوشی بیماران بستگی دارد. برای روش‌هایی که از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند، می‌توان پس از درمان به کار یا بیشتر فعالیت‌های روزمره بازگشت، مگر اینکه ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خلاف این را بگوید. اگر بیمار بی هوشی موضعی یا عمومی یا آرام‌بخش دریافت کرده باشد، به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز خواهد داشت که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بیمار حتماً به یک همراه و مراقب نیاز دارد.
  • باید خوب استراحت کند.
  • در برخی شرایط مانند بی‌حسی منطقه‌ای یا بی‌حسی نخاعی که تزریق در نخاع انجام می‌شود، بیمار برای مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت باید بدون حرکت بماند تا درگیر عوارضی مانند کمردرد یا سردرد شدید نشود.
  • برای مدت ۲۴ ساعت بعد از بی‌هوش شدن فرد باید از رانندگی، کار با تجهیزات و مصرف الکل و دخانیات خودداری کند.
  • مصرف داروها و مکمل‌ها را باید بر اساس نظر پزشک ادامه داد.

ریورس بی هوشی چیست؟

یکی از کارهایی که بعد از بی‌هوشی انجام می‌شود، ریورس نام دارد. ریورس فرایندی است که در آن با استفاده از برخی ترکیبات دارویی اثر داروها یا شل‌کننده‌های عضلانی خنثی می‌شود.

مراقبت پس از بیهوشی چگونه است؟
مراقبت‌های بعد از بیهوشی به نوع بی‌هوشی بیماران بستگی دارد.

عوارض بیهوشی چیست؟ (آیا بی هوشی خطرناک است؟)

برای اکثر افراد، بیهوشی بسیار ایمن است. در موارد بسیار نادر، بیهوشی می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند ریتم غیرطبیعی قلب، مشکلات تنفسی، واکنش‌های آلرژیک به داروهای مصرف شده و حتی مرگ شود. میزان خطرات و ریسک‌ها بسته به سن بیمار، شرایط جسمی فرد، بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی یا فشارخون، پیچیدگی عمل و نوع بی هوشی انجام شده برای بیمار و غیره متفاوت است.

برای بی‌حسی منطقه‌ای و موضعی، ممکن است فردی در جایی که سوزن زده شده احساس درد کند. سایر عوارض جانبی رایج می‌تواند شامل:

  • تهوع یا استفراغ
  • لرز
  • خستگی
  • مشکل در ادرارکردن
  • دردهای عضلانی
  • خارش
  • درد و قرمزی در محل تزریق
  • گلودرد یا خشکی گلو (از لوله تنفس)

باشد. این عوارض معمولاً خطرناک نیستند و به‌سرعت از بین می‌روند.

برای اطلاع از انواع عوارض ناشی از بیهوشی باید با فوق تخصص بیهوشی یا دکتر عمومی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص بیهوشی و پزشک عمومی وجود دارد.

۱. علت تورم بدن بعد از بی هوشی چیست؟

تورم بدن بعد از بیهوشی به خود بیهوش شدن ارتباط ندارد و یکی از عوارض جراحی است. بااین‌حال تورم بعد از جراحی طبیعی است. هنگامی که بدن شروع به التیام خود می‌کند، هزاران سلول به قسمت آسیب‌دیده بدن فرستاده می‌شود.

این بخشی از اولین مرحله بهبودی است که مرحله التهابی نامیده می‌شود. هجوم همه این سلول‌ها به ناحیه باعث تورم بیشتر می‌شود. علاوه‌بر این علت ورم بدن بعد از بیهوشی می‌تواند به دلیل برش‌ها و دستکاری بافت و جمع‌شدن مایع اضافی در بافت‌ها باشد.

۲. کمردرد بعد از بیهوشی (عوارض بیهوشی بعد از عمل)

بیهوشی بعد از عمل چقدر طول میکشد؟ کمردرد معمولاً از عوارض بی‌حسی نخاعی است. بعد از تزریق آمپول حاوی ماده بی‌حسی در نخاع امکان کمردرد افراد وجود دارد. به همین دلیل برای درمان عوارض بیهوشی بعد از عمل یا از بین بردن مواد بیهوشی بعد از عمل، معمولاً توصیه می‌شود که افراد بعد از بی‌حسی موضعی و نخاعی چند ساعت را بدون حرکت بمانند.

۳. استفراغ بعد از بیهوشی

استفراغ و تهوع جزو رایج‌ترین عوارض بی‌هوشی، خصوصاً بیهوشی کامل یا عمومی است. این حالت تهوع و استفراغ به دلیل تاثیر داروهای بی‌هوشی وارد شده به بدن است. علاوه بر این نوع بیهوشی و مدت زمانی که جراحی طول می‌کشد هم روی بروز این حالت موثر است. ممکن است برخی از افراد به مواد بیهوشی بیشتر حساسیت داشته‌باشند و واکنش‌های شدیدتری نشان دهند.

۴. تاثیر بیهوشی بر حافظه

بیهوشی و داروهایی که برای بیهوش‌کردن یا بی‌حسی موضعی افراد استفاده می‌شوند تاثیر خاصی روی حافظه بلندمدت افراد ندارد و افرادی که بی هوش شده‌اند همه چیز را به‌راحتی به‌خاطر می‌آورند. بااین‌حال گزارش‌ها از فراموشی بعد از بی هوشی نشان می‌دهد که برخی از افراد ممکن است مشکلاتی در حافظه طولانی‌مدت و مشکلات یادگیری تجربه کنند.

۵. هذیان بعد از بیهوشی، علت هذیان گفتن بعد از بیهوشی چیست؟

یکی از عوارض معمول و طبیعی بعد از بیهوشی کامل هذیان‌گویی است. این حالت به دلیل گیج بودن بیمار بعد از به‌هوش‌آمدن رخ می‌دهد. این حالت خصوصاً در افراد مسن ممکن است بیشتر دیده شود. هر چقدر مدت‌زمان بیهوشی افراد بیشتر باشد و دوز داروی بیشتری را دریافت کرده باشند، به همان میزان که گیجی آنها بیشتر است، احتمال هذیان‌گویی در آنها نیز بیشتر خواهد بود.

علت هذیان گفتن بعد از بیهوشی چیست؟
این حالت به دلیل گیج بودن بیمار بعد از به‌هوش‌آمدن رخ می‌دهد.

۶. ضعف بعد از بیهوشی

ضعف، بی‌حالی و بی حسی از دیگر عوارضی است که ممکن است بعد از انواع حالت‌های بی هوشی افراد تجربه کنند. استرس‌های عمل، بی‌خوابی، خستگی ناشی از جراحی، ناشتا بودن قبل از عمل و مواردی ازاین‌دست هم می‌توانند عامل بروز این ضعف بعد از بی هوشی باشند. لرز بعد از به‌هوش‌آمدن هم می‌تواند ناشی از دمای پایین بدن یا هیپوترمی باشد.

۷. سردرد و سرگیجه چند روز بعد عوارض داروی بیهوشی (درمان سرگیجه و سردرد بعد از بیهوشی عمومی چیست؟)

سردرد و سرگیجه بعد از بیهوشی ممکن است حتی تا چند روز بعد هم ادامه داشته باشد. خصوصاً بعد از بی‌حسی‌های نخاعی مانند عمل سزارین عارضه سردرد شدید بسیار رایج است. برای درمان خانگی سردرد بعد از بیهوشی می‌توان از روش‌هایی مانند مصرف مسکن با نظر پزشک، استراحت‌کردن و بستن سر، مصرف آب و مایعات زیاد، استفاده از کمپرس سرد یا گرم و ماساژدادن استفاده کرد.

۸. علت مرگ در بیهوشی، مرگ در اثر بیهوشی ممکن است؟

مشکلات زمینه‌ای، خصوصاً بیماری‌هایی مانند میاستنی گراویس، مشکلات قلبی، فشار مغز بالا و حساسیت شدید به داروی بی هوشی می‌تواند از دلایل رایج مرگ افراد بعد از بی‌هوشی باشد. هایپرترمی بدخیم از اصلی‌ترین دلایل مرگ در بی‌هوشی است.

۹. تاثیر تزریق ffp بر داروهای بی هوشی

داروهای FFP که پلاسمای تازه منجمدشده از خون کامل هستند در مواردی مانند جراحی قلب باز یا سایر موارد مشابه برای کاهش خطر خونریزی‌های شدید یا لخته‌شدن خون به بیماران قبل از عمل و بی‌هوشی تزریق می‌شود.

۱۰. فوبیا از بیهوشی

برخی از افراد تجربه ترس از بی هوشی یا فوبیای بی هوش شدن را دارند. این ترس می‌تواند ناشی از ماسک‌گذاری در حین بی هوشی کامل یا تزریق‌های وریدی باشد. ممکن است در صورت امکان برای این افراد سایر روش‌های بی‌حسی مقطعی یا دریافت آرام‌بخش‌ها در نظر گرفته‌شود.

۱۱. عوارض بیهوشی ام ار ای

یکی از اقداماتی که ممکن است برای انجام ام آر آی روی افراد انجام شود، بیهوش کردن بیماران قبل از رفتن آنها زیر دستگاه ام آر ای است. افرادی که ترس از فضای‌بسته دارند و نمی‌توانند مدت زمانی طولانی زیر دستگاه بمانند ممکن است به بی هوشی یا دریافت خواب‌آور نیاز داشته‌باشند.

۱۲. چگونه عوارض داروی بیهوشی را از بین ببریم؟ (بعد از بیهوشی چه بخوریم)

برای دفع داروی بیهوشی چه بخوریم؟ استراحت‌کردن، مصرف برخی از داروها با نظر پزشک معالج و متخصص بی هوشی، مصرف آب و مایعات زیاد و مصرف مواد غذایی مقوی برای ازبین‌بردن ضعف و بی‌حالی می‌تواند به هر چه سریع‌تر رفع‌شدن عوارض بی هوشی کمک زیادی کند.

چگونه عوارض داروی بیهوشی را از بین ببریم؟
استراحت‌کردن بعد از بی‌هوشی به رفع عوارض آن کمک می‌کند.

دفع مواد بیهوشی از بدن چگونه انجام می شود؟

برای ازبین‌رفتن عوارض ناشی از بی هوش شدن و دریافت داروهای بی‌هوشی باید این مواد از بدن دفع شوند. بهترین روش برای دفع، از طریق ادرار یا استفراغ‌کردن است. معمولاً با دریافت سرم و مصرف مایعات، افراد از طریق ادرارکردن ماده بیهوشی یا بی‌حسی را دفع می‌کنند.

چه مدت طول می کشد تا مواد بی هوشی از بدن خارج شوند؟

عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد و اثر داروی بیهوشی تا چند روز در بدن میماند؟ مدت زمانی که داروهای بیهوشی یا بی‌حسی در بدن می‌مانند، بسته به دوز دریافتی، نوع ماده بی هوشی و روش آن و شرایطی که بیمار دارد می‌تواند از یک ساعت تا ۲۴ ساعت زمان ببرد.

بوپرنورفین و بی هوشی جراحی

بوپرنورفین یکی از داروهایی است که به‌عنوان بخشی از برنامه کنترل درد بعد از جراحی به آنها تزریق می‌شود. این دارو علاوه بر فرم تزریقی یک فرم زیرزبانی نیز دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیهوشی اگر تحت کنترل متخصص باتجربه و مراکز معتبر انجام شود، نه تنها هیچ خطری ندارد بلکه عوارض کمی هم خواهد داشت. اکثر عمل‌های جراحی نیاز به بی‌هوشی کامل دارند اما ممکن است بسته به شرایط بیمار، از بی‌هوشی نخاعی یا موضعی استفاده شود. اگر سوالی در این زمینه دارید پیشنهاد می‌کنم با دریافت نوبت تلفنی یا آنلاین از پنل دکترتو، سوالات خود را از متخصص بی‌هوشی بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های بیهوشی باید با فوق تخصص بیهوشی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص بیهوشی نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

انجام آندوسکوپی می‌تواند هم با بی هوشی و هم بدون بی هوشی باشد. گاهی نیز تنها برای کاهش درد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. انتخاب بین آندوسکوپی معده با بی هوشی و آندوسکوپی معده بدون بی‌هوشی به شرایط بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد.

Vas در واقع یک مقیاس آنالوگ بصری برای ارزیابی تغییرات در شدت درد است که در بی‌هوشی و بعد از عمل جراحی از این روش استفاده می‌شود.

بیهوشی عمومی یا کامل به حالت بی‌هوشی برگشت‌پذیر، بی‌تحرکی و فقدان حس در کل بدن اشاره دارد.

بی هوشی موضعی روش بیهوشی بهتری برای بیمارانی است که تحت عمل جراحی کوتاه قرار می‌گیرند، زیرا با درد و حالت تهوع کمتر پس از عمل، از دست دادن خون کمتر و نرخ عفونت کمتر در مقایسه با بیهوشی عمومی همراه است.

نام دیگر بیهوشی عمومی یا کامل است.

بسته به روش جراحی یا عمل، هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. مثلا بی‌حسی برای روش‌هایی مانند دندانپزشکی کاربرد دارد و بیهوشی در عمل‌های طولانی مانند بارداری نقش بیشتری دارد.

احتباس ادرار، خارش، تهوع و استفراغ، فشار خون بالا، سردرد، لرزیدن كمر، درد گلو و درد آلرژی از عوارض آن هستند.

خیر، این روش برای احساس نکردن درد جراحی یا روش‌های درمانی انجام می‌شود.

به‌صورت معمول عمل آب‌مروارید به بی هوشی نیازی ندارد. جراحی آب‌مروارید چشم با بی هوشی موضعی یا قطره‌های ضددرد انجام می‌شود.

آنژیو قلب معمولا به بی‌هوشی نیازی ندارد و تنها ممکن است پزشک از داروهای آرام‌بخش یا داروهای بی‌حسی موضعی برای کاهش درد در ناحیه ورود کاتتر استفاده کند.

بله عمل آی وی اف به بی هوشی کامل نیاز دارد. بیهوشی در آی وی اف برای کاهش درد جراحی نیاز است.

بی هوشی می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه یا در برخی مواقع هذیان‌گویی در افراد شود. برای مثال سردرد یکی از اثرات داروهای بی هوشی سزارین است.

ممکن است این مشکل در افرادی که طی بی‌هوشی از سوندهای ادراری استفاده می‌کنند مشاهده شود.

بله به‌صورت معمول جراحی آپاندیس جزو عمل‌هایی است که به بی‌هوشی نیاز دارد.

مدت‌زمان بی هوشی عمل دیسک کمر در روش‌های مختلف انجام این عمل متفاوت است.

این مدت‌زمان به میزان خونریزی و شرایط عمومی بیمار بستگی دارد و ممکن است تا یک ساعت هم طول بکشد.

در برونکوسکوپی به بی هوشی کامل نیاز است.

بی هوشی کولونوسکوپی در واقع معمولاً به‌صورت دریافت یک داروی آرام‌بخش یا خواب‌آور به‌منظور کاهش استرس یا درد ناشی از کونولوسکوپی است.

بی هوشی برای کسانی که سابقه حساسیت به داروی بی هوشی دارند یا افراد مبتلا به میاستینی گراویس، بیمارانی با فشار مغز بالا و غیره خطرناک است.

در عمل آندوسکوپی پولیپ بسته‌به شرایط بیمار بی هوشی از بی‌حسی موضعی تا بی هوشی عمومی ممکن است متفاوت باشد.

معمولاً نمونه‌برداری از رحم به‌صورت سرپایی و بدون بی‌هوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در مواردی که نمونه‌برداری از طریق کورتاژ تشخیصی و به‌صورت جراحی انجام می‌شود، به بی هوشی نیاز است که مدت‌زمان بی‌هوش‌ماندن بیمار تنها در حد ۱۰ دقیقه است.

عمل سرکلاژ در برخی موارد تنها با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و برخی مواقع نیز به بی‌هوشی کامل نیاز دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بیهوشی

  1. . گفت:

    سلام … پدر من حدود ۸۵ سال سن دارن و عمل فتق با بی‌هوشی موضعی نخاعی انجام دادن … قبلا مشکل بینایی و ذهنی نداشتن اما الان که یک روز از عمل میگذره مشکل کم‌بینایی ، حواس‌پرتی ، کم حافظه‌ای و خواب آلودگی پیدا کردن … این عوارض برطرف میشه؟ تا چند روز باقی میمونه؟
    ضمن اینکه از لحاظ سلامتی تنها فشارخون خفیف داشتن .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا تا یک هفته بعد از عمل طبیعی است
      بیشتر از ان بایدمعاینه شوند
      با ارزوی سلامتی

  2. محمد گفت:

    سلام … پدر من حدود ۸۵ سال سن دارن و عمل فتق با بی‌هوشی موضعی نخاعی انجام دادن … قبلا مشکل بینایی و ذهنی نداشتن اما الان که یک روز از عمل میگذره مشکل کم‌بینایی ، حواس‌پرتی ، کم حافظه‌ای و خواب آلودگی پیدا کردن … این عوارض برطرف میشه؟ تا چند روز باقی میمونه؟
    ضمن اینکه از لحاظ سلامتی تنها فشارخون خفیف داشتن .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا تا یک هفته بعد از عمل طبیعی است
      بیشتر از ان بایدمعاینه شوند
      با ارزوی سلامتی

  3. محمد گفت:

    سلام … پدر بنده حدود ۸۵ سال سن دارن و از لحاظ حافظه و ذهنی مشکلی نداشتن . عمل فتق با بیهوشی موضعی نخاعی انجام دادن … یک روز از عمل گذشته و مشکل حواسی پرتی ، خواب آلودگی ، کم بینی و حالت کم حافظه‌ای پیدا کردن . این مشکلات برطرف میشه؟ ممکنه تا چه مدت به این حالت باقی بمونن؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا تا یک هفته بعد از عمل طبیعی است
      بیشتر از ان بایدمعاینه شوند
      با ارزوی سلامتی

  4. ناشناس گفت:

    سلام.مادرمن یکشنبه هفته قبل عمل تعویض مفصل لگن انجام دادن.البته بیهوش شدن.تا الان گرفتگی صدا دارن .دکتر بیهوشی گفتن عوارض بیهوشی.ولی الان یه هفته است چیکار کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال عوارض بی هوشی وجود دارد
      تا ده روز طبیعی است

  5. Asma گفت:

    سلام من بعد از ۲۰روز که بیهوش شدم از زمانی ک بهوش اومدم سرگیجه داشتم موقع بلند شدن تا الان ک ۲۰ روز هست هرچی دارو تقویتی میخورم برطرف نمیشه لطفا راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر فشار خون باید معاینه شوید
      ازمایش کامل خون الزامی است
      سپس درمان صحیح انتخاب شود

  6. عقیل گفت:

    باسلام وخسته نباشید میگم پدر من برای بار سوم عمل جراحی داشت و هر سه بار بیهوشی کامل میشد ولی بار سوم بعد از عمل خیلی هذیان و خواب بد و داد و بیداد در خواب دارد علت چیست باتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از عوارض بی هوشی است
      و معمولا بعد از مدتی به حالت نرمال بر میگردند

  7. محمد گفت:

    سلام من روزانه ۰/۴ میلی گرم قرص بوپرنورفین استفاده میکنم. میخواستم بدونم با داروهای بیهوشی تداخلی داره؟چند ساعت قبل از عمل جراحی باید استفاده ازش رو قطع کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ایرادی ندارد
      داروی بوپرنورفین در مقایسه با مورفین نیاز بیمار را به سایر داروهای بیهوشی کاهش داده و بیدردی مناسبی در حین و بعد از عمل ایجاد می‌کند و نیاز بیمار به نارکوتیک را در بعد از عمل کاهش می‌دهد.

  8. امید گفت:

    سلام یه سوال داشتم اگر کسی از یه محلول استنشاقی بدون از این که مشکل داشته باشه استفاده کنه چی مشکلاتی بر میخورد
    سپاس

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اسپری های استنشاقی برای ریه غالبا کورتون دارند و بهتره بی مورد استفاده نشود.

  9. مرتضی گفت:

    باسلام ، بنده حدوددوهفته پیش عمل جراحی داشتم وبیهوشی کامل بودم ، بعدازحدود۸روز علائم سرگیجه شدید درمن ظاهرشد به متخصص مراجعه کردم وعلت روعوارض داروی بیهوشی بی کیفیت اعلام کردن ، میخواستم نظر شماروهم بدونم ،سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مرتضی عزیز
      در بیهوشی ها بیماری زمینه ای قلبی کلیوی و کبدی بیمار بسیار مهم است
      همچنین نوع داروی بی هوشی هم تاثیر بسیار دارد
      حتمن پیگیری کنید

  10. ابتین گفت:

    درود تشکر ازاطلاعاتی که به من ودیگرافرادکه طالب آموختن هستنددادید