معرفی ۱۶ مورد از داروهای بی حس کننده موضعی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروهای بی حس کننده موضعی، دسته‌ای از داروهای کاهش‌دهنده درد و بی‌حسی در مناطق خاصی از بدن هستند که به صورت پماد، ژل، اسپری یا قطره‌ای تهیه شده و روی ناحیه‌ای که قرار است بی حس شود، اعمال می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
معرفی ۱۶ مورد از داروهای بی حس کننده موضعی

داروهای بی حس کننده موضعی نوعی بی‌حسی هستند که برای جراحی‌های کمتر تهاجمی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع بی‌حسی نسبت به انواع تهاجمی و شدیدتر بی‌حسی یا بیهوشی، عوارض جانبی کمتری دارد. بی حسی موضعی چگونه انجام میشود؟ در این مقاله قصد داریم به هر آنچه که در خصوص داروهای بی‌ حس کننده موضعی باید بدانید اشاره کنیم.

قبل از مصرف بی‌حس‌کننده، به متخصص عمومی یا در شرایط گسترده‌تر به متخصص بیهوشی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره و نوبت‌دهی آنلاین با پزشکان سراسر کشور نیز برای شما فراهم شده است.

انواع داروهای بی حس کننده موضعی کدامند؟

بی حسی موضعی یکی از انواع بیهوشی است. منظور از بی حسی موضعی، ازدست‌دادن برگشت‌پذیر حس در یک قسمت مشخص از بدن است. در این روش عوامل بی حسی به‌صورت موضعی یا تزریقی وارد بدن می‌شوند و سبب انسداد کانال‌های سدیمی می‌شوند که تکانه‌های عصبی در بافت را تسهیل می‌کنند.

ممکن است پزشک قبل از انجام یک عمل جزئی، مانند بیوپسی پوست، از این روش بی‌حسی استفاده کند. همچنین ممکن است قبل از یک عمل دندانپزشکی، مانند کشیدن دندان، از بی حسی موضعی برای شما استفاده شود. برخلاف بیهوشی عمومی، بی حسی موضعی باعث به خواب‌رفتن شما نمی‌شود.

این نوع بی‌حسی انواع مختلفی دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

متن انگلیسی:
You can also use local anesthesia for relief from pain caused by cancer and some bone and joint diseases. Local anesthesia drugs help and are safer than opioids.
ترجمه فارسی:
از بی‌حسی موضعی برای تسکین درد ناشی از سرطان و برخی بیماری‌های استخوان و مفاصل استفاده می‌شود. این داروها از مواد افیونی ایمن‌تر هستند.

به نقل از سایت webmd

۱. آرتیکائین (بی حس کننده قوی برای جراحی)

آرتیکائین یک بی‌حس کننده موضعی است که از آن برای القای بی حسی موضعی در دندان‌ها استفاده می‌شود. این بی حس کننده را می‌توان یکی از محبوب‌ترین بی حس کننده‌های موضعی در بسیاری از کشورها در نظر گرفت. این دارو برخلاف سایر بی حس کننده‌های موضعی، به‌جای یک حلقه بنزن یک حلقه تیوفن دارد. در نتیجه انتشار این ماده بی‌حس‌کننده در سراسر غشای عصبی سریع‌تر و بیشتر می‌شود و به همین دلیل هم قدرت دارویی تقویت‌شدن این ترکیب چهار برابر بیشتر از بی حس کننده‌هایی مانند لیدوکائین است.

کدام بی‌حسی موضعی بیشترین اثر و کمترین ضرر را دارد؟

از پزشک کمک بگیر!

۲. بنزوکائین (بی حس کننده قوی پوست)

بنزوکائین یک ترکیب بی‌حس‌کننده موضعی است که از آن برای تسکین درد و خارش ناشی از سوختگی‌های جزئی، نیش حشرات، بریدگی‌های جزئی، خراش‌ها و اثر سوزش ناشی از برخی سم‌های گیاهی استفاده می‌شود. علاوه بر این ترکیب می‌تواند برای تسکین گلو درد طولانی مدت، دردهای دهانی و آفت‌های دهانی نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

۳. بوپیواکایین

این بی حس‌ کننده موضعی از نوع تزریقی است. با تزریق بوپیواکایین به محل موردنظر، سیگنال‌ها در انتهای اعصاب مسدود می‌شود و در نتیجه آن دیگر فرد احساس درد نمی‌کند. از این ترکیب بی‌حس‌کننده در بی‌حسی‌های نخاعی و ایپدورال هم استفاده می‌شود.

درواقع می‌توان بوپیواکایین را به‌عنوان یک داروی بیهوشی در نظر گرفت که به طور گسترده از نظر بالینی برای مدیریت درد حاد و مزمن استفاده می‌شود. بوپیواکائین علاوه بر مسدودکردن کانال‌های Na+ بر فعالیت بسیاری از کانال‌های دیگر از جمله گیرنده‌های NMDA تأثیر می‌گذارد.

۴. دیبوکائین موضعی

دیبوکائین که نام دیگر آن سینکوکائین است، یک بی حس کننده موضعی آمیدی است. این بی‌حس‌کننده را می‌توان به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و تأثیرگذارترین بی حس کننده‌های موضعی طولانی اثر در نظر گرفت. در حال حاضر اکثر استفاده این ترکیب بی‌حس‌کننده به بی‌حسی‌های نخاعی و موضعی محدود می‌شود. این بی حس‌ کننده با نام‌های تجاری Cincain، Nupercainal، Nupercaine و Sovcaine به فروش می‌رسد.

۵. دیکلونین، از داروهای بی حس کننده موضعی غشای مخاطی

دیکلونین یک بی‌حس‌کننده موضعی است که از آن قبل از معاینات پزشکی مانند معاینات آندوسکوپی استفاده می‌شود. در واقع این بی‌حس‌کننده غشاهای مخاطی است و برای معاینات مربوط به مری، حنجره، دهان، حلق یا گلو، معاینات دستگاه تنفسی و نای و دستگاه ادراری و واژن از آن استفاده می‌شود.

همچنین این دارو معمولاً برای تسکین درد ناشی از زخم‌های شانکر، تب‌خال و تاول پوستی کاربرد دارد. دیکلونین جزء بی حس کننده‌های خوراکی است و ممکن است به فرم اسپری بی حس کننده برای گلودرد یا برای جراحی‌های دندانپزشکی هم از آن استفاده شود.

دیکلونین، از داروهای بی حس کننده موضعی غشای مخاطی است؟
دیکلونین یک بی‌حس‌کننده موضعی است که از آن قبل از معاینات پزشکی مانند معاینات آندوسکوپی استفاده می‌شود.

۶. لیدوکائین لوکال

لیدوکائین یک ماده بی‌حس‌کننده موضعی است که معمولاً برای انواع بی حسی‌های موضعی از آن استفاده می‌شود. بااین‌حال این ترکیب کاربردهای ضدآریتمی و ضددرد هم دارد و می‌توان به‌عنوان ترکیب کمکی برای لوله‌گذاری هم از آن استفاده کرد.

۷. پراموکسین

پراموکسین برخلاف هیدروکورتیزون‌های استروئیدی برای استفاده‌های طولانی‌مدت مناسب‌اند و می‌توانند به‌عنوان یک گزینه ایمن برای تسکین خارش استفاده شود. این دارو برای تسکین موقت خارش و درد ناشی از تحریکات جزئی پوست مانند انواع سوختگی، بریدگی، خراش‌های جزئی، آفتاب‌سوختگی، اگزما، نیش حشرات، زخم‌ها و بثورات پوستی استفاده می‌شود.

۸. پریلوکائین، از داروهای بی حس کننده موضعی

پریلوکائین تقریباً ترکیبی مشابه لیدوکائین است و از آن برای ایجاد بی حسی‌های موضعی استفاده می‌شود. این ترکیب روی پوست یا ناحیه تناسلی برای ایجاد بی‌حسی یا ازدست‌دادن درد قبل از انجام برخی اقدامات پزشکی اعمال می‌شود. علاوه بر این از پریلوکائین برای جلوگیری از درد ناشی از تزریق، خون‌گیری از ورید یا جراحی‌های جزئی مانند برداشتن زگیل نیز استفاده می‌شود.

۹. بی‌ حس‌ کننده موضعی پروکائین

پروکائین یک بی‌حس‌کننده موضعی تزریقی است که برای کاهش درد حین جراحی از آن استفاده می‌شود. این بی‌حس‌کننده موضعی از نوع استری است که اثر آن کوتاه‌مدت است. برای بی حسی‌های نخاعی و اپیدورال و بلوک عصبی محیطی و نخاعی از آن استفاده می‌شود. اگر از این دارو استفاده می‌کنید، بهتر است از مراقبت بعد از بی حسی نخاعی هم مطلع باشید.

۱۰. تتراکائین یکی از داروهای بی حس کننده موضعی چشم

داروی تتراکائین به‌صورت قطره‌های چشمی است که برای بی‌حس‌کردن چشم قبل از جراحی، انجام یک سری آزمایش‌های خاص یا روش‌های درمانی ویژه چشم‌پزشکی کاربرد دارد. قطره چشم برای جلوگیری از درد در طول عمل استفاده می‌شود. تتراکائین متعلق به گروهی از داروهای بی‌حس‌کننده موضعی است. این دارو با مسدودکردن سیگنال‌های درد در انتهای عصبی چشم عمل می‌کند.

تتراکائین یکی از داروهای بی حس کننده موضعی چشم است؟
قطره چشم برای جلوگیری از درد در طول عمل استفاده می‌شود.

۱۱. پریلوکائین اف

پریلوکائین – اف یا پریلوکائین هیدروکلراید تزریقی، USP، ۴٪ یک محلول ایزوتونیک استریل و غیرتب‌زا است که حاوی یک عامل بی حس کننده موضعی است و به‌صورت تزریقی استفاده می‌شود. در بیشتر موارد این ترکیب به‌صورت تزریقی در دندانپزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بی حسی دندان چقدر طول میکشد؟ حدود ۴ تا ۵ ساعت دوام دارد.

۱۲. لیدوکائین+ اپی نفرین

یکی از بی حس کننده های موضعی مورداستفاده در موارد خاص پزشکی، استفاده از ترکیب لیدوکائین به همراه اپی نفریت است. از این ترکیب برای بی‌حسی یا ازبین‌بردن احساس درد در بیمارانی که در آنها از روش‌های خاص پزشکی استفاده شده است، استفاده می‌شود.

تاثیر این ترکیب مسدودکردن اعصاب ویژه‌ای در بدن، خصوصاً در ناحیه بین دنده‌ای یا اپیدورال است. دلیل استفاده از اپی نفرین در کنار لیدوکائین، خصوصاً در جراحی‌ها و روش‌های پزشکی مختلف، بهبود عمق مدت‌زمان بیهوشی و بی‌حسی و همچنین کاهش میزان خونریزی در عمل‌های جراحی است.

۱۳. لیدوکائین + پریلوکائین

لیدوکائین و پریلوکائین هر دو از یک خانواده هستند و ترکیب این دو بی‌حس‌کننده موضعی در قالب یک کرم موضعی می‌تواند برای افزایش اثربخشی آنها برای تسکین درد و سوزش‌های دهان و گلو یا بی حس‌کردن نواحی آسیب‌دیده بدن باشد. درواقع استفاده ترکیبی از این دو دارو می‌تواند اثر بی‌حسی را افزایش دهد.

۱۴. فنازون+ لیدوکائین از داروهای بی حس کننده موضعی گوش

ترکیب دو داروی بی حسی موضعی فنازون و لیدوکائین یک ترکیب کاهش‌دهنده گوش درد در بیماران مبتلا به عفونت گوش میانی است. این داروی ترکیبی برای درمان درد اوتیت میانی حاد (التهاب گوش میانی)، تسکین درد و ناراحتی گوش ناشی از آنفلوانزا و درد ناشی از آسیب باروتروماتیک گوش میانی (این مشکل به دلیل تغییرات سریع فشار در گوش ایجاد می‌شود) مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب تسکین‌دهنده به‌صورت قطره گوش مصرف می‌شود.

۱۵. پماد بی حسی قوی مقعدی

برای کاهش درد رابطه مقعدی پماد بی حسی چی استفاده کنم؟ اگر دنبال پماد بی حسی برای رابطه، اسپری بی حس کننده درد یا بی حس کننده قوی طبیعی هستید و موردی را پیدا نکردید، کرم آنورکتال، حاوی ۵ درصد لیدوکائین است که بیشترین قدرت را برای تسکین درد، خارش و سوزش مرتبط با اختلالات آنورکتال و مقعدی دارد.

۱۶. آمپول و قرص برای بی حسی پا

استفاده از بی حسی آمپول عضلانی یا قویترین بی حسی موضعی به ریشه درد بستگی دارد. گاهی اوقات مشکلات عصبی طولانی مدت را می‌توان با داروهایی از جمله داروهای ضد افسردگی، کورتیکواستروئیدها یا گاباپنتین و پره گابالین (اگر فیبرومیالژیا، ام اس یا نوروپاتی دیابتی دارید) درمان کرد.

آمپول و قرص برای بی حسی پا چیست؟
استفاده از بی حسی آمپول عضلانی به ریشه درد بستگی دارد.

کاربرد داروهای بی حس کننده موضعی چیست؟

موارد مصرف داروهای بی حسی موضعی  چیست؟ داروهای بی‌حسی موضعی کاربردهای زیادی دارند و برای بی حس کردن بخش‌های مختلفی از بدن استفاده می‌شوند. برخی از رایج‌ترین کاربردهای این داروها شامل این موارد است:

۱. قوی ترین ژل و پماد بی حس کننده واژن

هنگام زایمان طبیعی سخت پماد بی حس کننده در اطراف واژن استعمال می‌شود. گاهی نیز داروی بی حس کننده به ناحیه اطراف اعصابی که حس را به واژن، فرج و پرینیوم منتقل می‌کنند تزریق می‌شود. بی حس کننده‌های موضعی باعث می‌شوند درد در این نواحی تسکین پیدا کند. این داروها همچنین در مواقعی استفاده می‌شوند که نیاز به انجام اپی زیاتومی و سزارین با بی حسی باشد یا زمانی که بافت‌ها پس از زایمان نیاز به ترمیم داشته باشند.

۲. اسپری و داروی بی حس کننده دندان

زمانی که نیاز به درمان‌های دندان نظیر جراحی، پرکردن، عصب‌کشی و غیره باشد از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. بی‌حس‌کننده‌های موضعی دندانی رایج شامل لیدوکائین، مپیواکائین، بوپیواکائین و پریلوکائین هستند.

۳. پماد بی حسی برای سوراخ گوش (چگونه گوش را بی حس کنیم)

کرم EMLA یک بی حس کننده موضعی برای کاهش ناراحتی و درد بعد از سوراخ‌کردن گوش است. بهتر است کرم را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست بگذارید تا بیشترین تاثیر را داشته باشید.

بی‌حسی موضعی، اپیدورال یا بیهوشی؟ کدام بهترین انتخاب است؟

۴. آمپول بی حسی برای بخیه

از پماد بی حس کننده یا آمپول بی‌حسی تزریقی، برای بی‌حس کردن بخش‌های مختلفی از بدن استفاده می‌شود. زمانی که نیاز به بیوپسی یا نمونه‌برداری از یک بخش از بدن باشد، می‌توان از بی‌حس کننده موضعی استفاده کرد. همچنین این نوع بی‌حسی برای جراحی‌های کمتر تهاجمی، بخیه زدن و درمان لیزر نیز استفاده می‌شود.

۵. بی حسی قوی برای تزریق ژل، تاتو، اپیلاسیون و لیزر

داروهای بی‌حسی موضعی به کاهش درد بعد از تاتو و خالکوبی هم کمک می‌کنند. لیدوکائین برای جلوگیری از درد در حین خالکوبی، اپیلاسیون یا میکروبلیدینگ مصرف می‌شود.

۶. بی حس کننده قوی برای شکستگی

اگرچه مصرف بی‌حس کننده در شکستگی خفیف هم کاربرد دارد، اما در این موارد بیشتر از داروهای بیهوشی عمومی یا منطقه‌ای استفاده می‌شود.

۷. اندوسکوپی با بی حسی موضعی

در آندوسکوپی، بیماران یک بی‌حس‌کننده موضعی و مایع را دریافت می‌کنند که توسط متخصص بیهوشی تجویز شده و غرغره یا اسپری می‌شود. این داروها گلو را بی‌حس کرده و رفلکس تهوع را آرام می‌کند.

روش اندوسکوپی با بی حسی موضعی چیست؟
در آندوسکوپی، بیماران یک بی‌حس‌کننده موضعی و مایع را دریافت می‌کنند که توسط متخصص بیهوشی تجویز شده و غرغره یا اسپری می‌شود.

بی حسی موضعی چگونه کار می کند؟

بی حس کننده‌های موضعی مانع از این می‌شوند که اعصاب بخشی از بدن، سیگنال‌هایی را به مغز ارسال کنند. در نتیجه این توقف سیگنال، هیچ گونه دردی را در ناحیه تحت درمان حس نمی‌کنید. البته ممکن است همچنان مقداری فشار یا حرکت را حس کنید.

به طور معمول تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا احساس خود را در ناحیه‌ای که از بی‌حسی موضعی در آن استفاده شده از دست بدهید. زمانی که اثرات دارو بعد از چند ساعت از بین رفت، احساستان کاملاً برمی‌گردد.

روش های استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی چیست؟

داروهای بی‌حس کننده موضعی را می‌توان به صورت پماد استعمال کرد. در مواردی که نیاز است ناحیه حساس‌تری به مدت طولانی‌تری بی‌حس شود، این داروها تزریق می‌شوند.

برای اطلاع از نحوه بی حسی موضعی، باید با دکتر بیهوشی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص بیهوشی وجود دارد.

مزایای بی حسی موضعی چیست؟

بی حسی موضعی خطرات و آماده‌سازی‌های مورد نیاز بیهوشی عمومی و عوارض بی‌حسی نخاعی را ندارد. شما در طول پروسه کاملاً هوشیار هستید و تنها بخشی از بدنتان بی حس است. دیگر مزایای بی‌حسی موضعی شامل این مواردند:

  • در طول این پروسه نیازی به متخصص بیهوشی نیست. پزشک عمومی یا جراح قبل از شروع عمل، بی‌حسی موضعی را استعمال یا تزریق می‌کند.
  • عوارض‌جانبی بی‌حسی موضعی معمولاً خفیف هستند و به ندرت رخ می‌دهند.
  • احتمال بروز خطراتی نظیر پنومونی آسپیراسیون نادر است.
  • می‌توانید زودتر به خانه بروید و نیازی به بستری‌شدن و تحت‌نظر بودن نیست.
  • هزینه این نوع بی‌حسی نسبت به بیهوشی عمومی کمتر است.

عوارض پماد و داروهای بی حس کننده موضعی چه هستند؟

بی حس کننده‌های موضعی همان گونه که از اسمشان پیداست برای بی حس شدن موضعی تجویز می‌شوند. اما این بی‌حس‌کننده‌ها جذب بدن می‌شوند و توسط خون به سراسر بدن منتقل می‌شوند. در این شرایط ممکن است عوارض جانبی‌ای نظیر این موارد را تجربه کنید:

عوارض جانبی بی‌حس کننده‌هاخطرات جدی داروهای بی‌حس‌کننده موضعی
درد در محل تزریقمسمومیت سیستمیک (CNS)
احساس سوزن‌سوزن شدنانقباض عضلانی
صدای وزوز گوشتشنج
سرگیجه و احساس گیجیبی‌حسی اطراف دهان
اختلال در ریتم قلب و فشارخونتغییر وضعیت ذهنی

انفوزیون یا تزریق دوزهای بالای بی‌حس‌کننده موضعی معمولاً با عوارض‌جانبی همراه است. خطر مسمومیت سیستمیک در اثر تزریق ماده بی‌حسی یک عارضه جانبی کمتر رایج است که بروز آن به عوامل مختلفی همچون سن و ناحیه تحت درمان بستگی دارد

اکثر موارد مسمومیت سیستمیک بی‌حسی موضعی پس از تزریق غیرعمدی داخل وریدی رخ می‌دهند. با شدیدتر شدن سمیت، ممکن است فرد علائم قلبی‌ای نظیر آریتمی (تپش قلب) و آسیستول (ایست قلبی) را تجربه کند.

سردرد پس از استفاده از داروی بی حسی موضعی

بسیاری از بیماران پس از بی‌حسی موضعی و بیهوشی عمومی، سردرد را گزارش می‌کنند. معمولاً زمانی بیمار این واکنش‌ها را تجربه می‌کند که داروی بی حس کننده به ستون فقرات او تزریق شده باشد. البته برای افرادی که بی‌حس کننده موضعی دریافت کرده‌اند هم احساس تهوع، درد، خستگی مفرط و سردردهای خفیف غیرمعمول نیست. این علائم موقت هستند و در عرض مدت کوتاهی از بین می‌روند.

اگر بعد از بی حسی دچار عوارض جدی شدید، باید با دکتر عمومی یا متخصص بیهوشی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر بیهوشی وجود دارد.

علت سردرد پس از استفاده از داروی بی حسی موضعی چیست؟
اگر بعد از بی حسی دچار عوارض جدی شدید، باید با دکتر عمومی یا متخصص بیهوشی مشورت کنید.

میزان ماندگاری اثر داروی بی حسی چقدر است؟

اغلب اثرات بی‌حسی موضعی به‌سرعت از بین می‌روند. اثر داروهای بیحس کننده موضعی رایج (نظیر لیگنوکائین) در حدود یک ساعت از بین می‌رود. باید به خاطر داشته باشید که حتماً به‌درستی از قسمت بی حس شده مراقبت کنید. برای مثال، پس از درمان دندانپزشکی که دهانتان بی‌حس می‌شود از نوشیدن قهوه یا چای داغ بپرهیزید.

زمانی که نیاز باشد بی‌حسی موضعی اثر طولانی‌تری داشته باشد، پزشک از انواعی از دارو استفاده می‌کند که به‌آرامی آزاد می‌شوند یا از تزریق مداوم داروهای بیحس کننده موضعی استفاده می‌کند.

بیهوشی موضعی و عمومی چه تفاوتی دارند؟

برای پروسه‌های طولانی و تهاجمی به بیهوشی عمومی نیاز دارید. در این وضعیت بیمار یک گاز را از طریق ماسک تنفس می‌کند یا پزشک داروی بی‌حسی را تزریق می‌کند و بیمار به خواب می‌رود. زمانی که بیمار از خواب بیدار می‌شود، عمل جراحی تمام شده است.
بیهوشی عمومی نیاز به مراقبت تخصصی دارد. از آنجایی که بیمار بیهوش است، ضربان قلب، تنفس، اکسیژن‌رسانی و فشار خون باید بادقت بررسی شوند. ممکن است برای تنفس نیز به کمک نیاز داشته باشید.
زمانی که بیمار بیهوش است، داروهای بیهوشی ممکن است استفراغ کند و مواد استفراغ شده وارد ریه‌هایش شوند. این می‌تواند باعث پنومونی آسپیراسیون شود که یک وضعیت خطرناک است. برای ایمنی بیشتر، پزشک از بیمار می‌خواهد که چند ساعت قبل از بیهوشی ناشتا باشد. بیهوشی عمومی پس از ارزیابی سطح سلامتی بیمار، توسط پزشک انجام می‌شود.
از طرف دیگر بی حسی موضعی ساده‌تر است. از آنجایی که بیمار کاملاً بیدار است و تنها بخشی از بدن او بی‌حس شده است، این نوع بی‌حسی گزینه ایمن‌تری در نظر گرفته می‌شود. در این نوع بی‌حسی عوارض‌جانبی نظیر تهوع و استفراغ به اندازه بیهوشی عمومی رایج نیستند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بی حسی موضعی معمولاً برای به حداقل رساندن درد طی عمل‌های جزئی استفاده می‌شود. این روش معمولاً سریع است و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود، به همین خاطر می‌توانید در همان روز عمل به خانه برگردید. داروهایی که به عنوان بی‌حس کننده موضعی مورداستفاده قرار می‌گیرند ایمن و موثرند و عوارض‌جانبی محدودی دارند. برای پرهیز از بروز مشکل حتماً از پزشکتان در خصوص نکات ایمنی و مراقبت‌های مربوطه سوال بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و عوارض بی حسی موضعی، باید با متخصص بیهوشی یا پزشک عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر بیهوشی و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

می‌توان از اسپری یا کرم بی حس کننده موضعی استفاده کرد یا آن را تزریق کرد.

بعد از حدود ۳ تا ۵ دقیقه اثر می‌کند.

کرم بی‌حس‌کننده سه گانه بنزوکائین ۲۰% لیدوکائین ۶% و تتراکائین ۴% است که به آن کرم BLT نیز می‌گویند.

همانطور که گفته‌شد بسته به نوع بی‌حسی و نحوه استفاده از آن، اثرات آن از یک تا چند ساعت دوام می‌آورند.

بله، استفاده از پماد بی حسی موضعی می‌تواند باعث تاثیرات نامطلوب در قند خون شود، بنابراین باید مصرف آن در افراد مبتلا به دیابت با احتیاط انجام شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروهای بی حس کننده موضعی

  1. فاطمه گفت:

    سلام من به مدت یک ماه و دوهفته پردنیزولون۵۰ مصرف کردم و ۶ بار هم دگزامتازون تزریق کردم رفتم بعد سه ماه رفتم دندان پزشکی دکتر گفت باید ۶ ماه از اثر دارو بگذره بعد بیام چون ممکنه به مواد بی حسی حساسیت نشون بدم از طرفی دندونم خیلی درد میکنه باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله استفاده زیاد از کورتون و ضد التهاب هم تاثیر بر بی حسی دارد
      هم احتمال خونریزی را افزایش میدهد
      طبق نظر دندانپزشک عمل کنید

  2. یاسین الدینی گفت:

    اسم اون پماد یا ژل بهم بدین که بتونم بگیرم

  3. یاسین الدینی گفت:

    درود برای بی حسی واژن میخوام قویی باشه
    درد احساس نکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چنین داروهایی مناسب این علایم نیست
      باید از نظر واژینیموس احتمالی درمان شوند

  4. عباس گفت:

    سلام من رفتم mri زانو انجام بدم ولی پام تکون میخورد و دکتر کنسل کرد.حالا سوال من اینه میشه از بی حس کننده‌ای استفاده کرد که جلو تکون خوردن پا رو بگیره؟اگه آره کدوم بی حس کننده خوبه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بی حسی معمولا مناسب این وضعیت نیست
      نیاز به ارامبخشی و یا بی هوشی سبک است

  5. ناشناس گفت:

    سلام برای شکستگی لاله گوش چه پماد بی حسی استفاده کنیم تا درد کمتر شود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      منظورتان شکستگی گامل است یا هماتوم لاله گوش؟

  6. نازی گفت:

    سلام من چن روزه دندان درد شدید دارم مسکن هم میخورم فایده نداره چه داروی استفاده کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت عفونت ، استفاده مداوم از مسکن ممکن است بدتر کند
      احتمالا نیاز به انتی بیوتیک دارید و ضد التهاب قوی

  7. رحیم گفت:

    سلام
    برای پر کردن دندان و جلوگیری از تداخل داروهای مصرفی با آمپول بی حسی باید نام داروهای مصرفی خودمو بگم به داندانپزشک؟داروها اینا هستن=قرص سرترالین-کپسول ونلافاکسین-قرص کلشی سین یا مداسین-قرص ب ۱۲

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      معمولا تداخلی ایجاد نمی کند
      ولی حتمن اسم دارو ها را ذکر کنید
      با ارزوی سلامتی

  8. محسن گفت:

    سلام کدام پماد برای درد مقعد خوبه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      از انواعی از پمادها در این رابطه میتوانید استفاده کنید
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید دکتر عمومی

  9. محسن گفت:

    سلام کدام پماد بی حسی برای دردمقعد خوبه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      انواع مختلفی از پمادها وجود دارد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید دکتر عمومی

  10. کبری گفت:

    سلام من الان سه هفته میشه سردرد و سرگیچ دارم دکتر رفتم بهم قرص نورتربپتیلین۲۵ داد دارم میخورم ولی بهتر نشدم بدتر شد سردردم و سرگیچم باید چکار کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      حتما باید این قرص زیر نظر پزشک متخصص مصرف بشود
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید روانپزشک