درمان قارچ ناخن را جدی بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان قارچ ناخن موضوعی مهم و جدی است که باید به سرعت انجام شود. در بعضی موارد، در صورت عدم درمان به موقع قارچ ناخن، درد شدت یافته و حتی عفونت هم گسترش پیدا می‌کند. این اتفاق برای فرد مبتلا دردناک و آزار دهنده خواهد بود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان قارچ ناخن

درمان قارچ ناخن را جدی بگیرید تا از عوارض آن مانند درد و تشدید این مشکل جلوگیری کرده باشید. این یک هشدار جدی است. عفونت‌های قارچی ناخن معمولاً خود به خود از بین نمی‌روند و بهترین درمان برای آن‌ها به طور معمول قرص‌های ضد قارچ خوراکی است که در اکثر مواقع توسط پزشکان متخصص در این زمینه تجویز می‌شوند. البته که گاهی اوقات در موارد شدید، ممکن است متخصص ناخن را به طور کامل بردارد. یا در برخی موارد ممکن است چند ماه تا چیزی حدود یک سال طول بکشد تا عفونت ناخن به طور کامل از بین برود. این‌ها تمام عوارضی است که این مشکل در ظاهر ساده شما را درگیر خود می‌کند. پس تا دیر نشده پزشک متخصصی را برای درمان قارچ ناخن خود پیدا کنید. به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و فیلترهای مورد نظر خود در نوبت گیری از پزشک را اعمال کنید. شما با لیستی از بهترین پزشکان پوست و مو رو به رو خواهید شد که می‌توانید در زمانی کوتاه نوبت ویزیت آن‌ها را دریافت کنید.

درمان قارچ ناخن چیست؟

درمان قارچ ناخن، موضوعی که به جدی بودن و اهمیت آن اشاره کردیم. مشکل قارچ ناخن به دلیل عوارض آن باید به سرعت درمان شود. اگر درمان‌های خانگی پاسخگو نبود یا شدت بیماری در یک دید کلی زیاد بود باید یک پزشک متخصص خیلی زود دست به کار شود. پس باز هم به اهمیت درمان این مشکل تاکید می‌کنیم. در ادامه این مقاله این مبحث را به طور دقیق‌تری مورد بررسی قرار داده‌ایم و انواع روش درمان قارچ پوستی در ناحیه ناخن را توضیح داده‌ایم.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع روش درمان قارچ ناخن

می‌توان گفت که روش‌های زیادی برای درمان قارچ ناخن وجود دارد که در ادامه هر کدام را کمی بیشتر توضیح داده و معرفی کرده‌ایم. این روش‌ها عبارتند از:

متن انگلیسی:
If you are experiencing symptoms such as swelling, inflammation, thickening, yellowing and crumbling of your nails, toenail fungus or onychomycosis is indicated. This is a very common problem, which is usually painless, unless the infection gets spread. The fungus thrives under certain conditions like abnormal levels of pH in the skin, a weak immune system, poor hygiene, diabetes and a continuous exposure to moist or damp environment
ترجمه متن:
اگر علائمی مانند تورم، التهاب، ضخیم شدن، زرد شدن و خرد شدن ناخن‌های خود را تجربه می‌کنید، قارچ ناخن پا یا اونیکومیکوزیس دارید. این عارضه یک مشکل بسیار رایج بوده که معمولاً بدون درد است، مگر اینکه عفونت گسترش یابد. این قارچ تحت شرایط خاصی مانند سطوح غیر طبیعی pH در پوست، سیستم ایمنی ضعیف، بهداشت ضعیف، دیابت و قرار گرفتن مداوم در محیط مرطوب رشد می‌کند.

lybrate

۱. داروهای ضد قارچ خوراکی

به نظر می‌رسد که اولین، موثرترین و اصلی‌ترین درمان قارچ ناخن استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی است که انواع آن عبارتند از:

داروهاتوضیحات
فلوکونازولیک داروی ضد قارچ با طیف وسیع است که برای درمان عفونت‌های قارچی مثل کاندیدیازیس استفاده می‌شود.
گریزئوفولوینبرای درمان عفونت‌های قارچی پوست، مو و ناخن استفاده می‌شود که به آن‌ها دِرماتوفیتوز می‌گویند.
ایتراکونازولدارویی است که برای درمان شماری از عفونت‌های قارچی جدی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله اسپوروتریکوزیس.
تربینافینمعمولاً برای درمان عفونت‌های قارچی ناخن و پوست مثل پای ورزشکار استفاده می‌شود.
انواع داروهای ضد قارچ

۲. لاک ناخن دارویی

در صورت ابتلا به قارچ ناخن ممکن است پزشک‌ برای شما یک لاک ناخن ضد قارچ تجویز کند. کافیست روزی یک بار آن را روی ناخن‌های آلوده و پوست اطراف آن بزنید. توجه داشته باشید که ممکن است به مدت تقریبا یک سال نیاز به استفاده روزانه از این نوع لاک داشته باشید.

برای درمان این عارضه باید لاک ناخن دارویی و کوتاه کردن ناخن را در نظر داشته باشید.
لاک ناخن دارویی و کوتاه کردن ناخن قارچ گرفته دو درمان موثر برای این بیماری هستند.

۳. پماد ضد قارچ ناخن

بعد از دارو‌ و لاک ضد قارچ نوبت به پماد می‌رسد. انواع مختلفی پماد ضد قارچ وجود دارد که ما نام برخی از آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

  • آمورولفین
  • سیکلوپیروکس
  • افیناکونازول
  • توابورول

۴. قطره قارچ ناخن

قطره ضد قارچ کلوتریمازول به عنوان یک ضد قارچ قوی با نتایج موثر شناخته می‌شود. این دارو به دیواره سلولی قارچ حمله کرده، ساختار آن را هدف قرار می‌دهد و در نهایت قارچ را از بین می‌برد.

۵. عمل جراحی

جراحی ناخن را می‌توان در مطب پزشک انجام داد. قبل از شروع، پزشک ناحیه اطراف ناخن را بی‌حس می‌کند تا بیمار درد کمی احساس کند. اگر تا به حال لثه‌های خود را در مطب دندانپزشک بی‌حس کرده باشید باید گفت که حالتی مشابه با آن دارد. برای جراحی بیدار و به هوش خواهید بود، اما به دلیل اثرات داروی بی حسی در نقطه مورد نظر، هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

هنگامی که ناحیه اطراف ناخن بی‌حس شد، پزشک از ابزارهای ویژه‌ای برای برداشتن کل ناخن یا فقط قسمت عفونی شده آن استفاده می‌کند. در موارد شدید هم ممکن است مجبور شوند ماتریکس ناخن را از بین ببرند، که باعث رشد مجدد ناخن شما می‌شود.

۶. لیزر درمانی

در لیزر درمانی قارچ ناخن از لیزرهای قدرتمندی برای نفوذ به ناخن و از بین بردن قارچ در حال رشد در زیر آن استفاده می‌شود. در این روش لیزر به طور معجزه آسایی قارچ را تبخیر می‌کند و رشد بیشتر آن را بدون آسیب رساندن به پوست و بافت اطراف مهار می‌کند.

قارچ ناخنت رو به موقع درمان نکردی؟

احساس درد داری؟ زود مشاوره بگیر.

۷. درمان های خانگی برای قارچ ناخن

در کنار روش‌های دارویی، جراحی و لیزر درمانی برخی روش‌های درمان خانگی قارچ ناخن هم موثر هستند. این روش‌ها عبارتند از:

درمان قارچ ناخن با عسل

از آنجایی که عسل حاوی پراکسید هیدروژن است، با خارج کردن سموم به کشتن قارچ ناخن کمک می‌کند. استفاده از عسل ارگانیک برای رسیدن به تاثیرات کامل مهم است؛ زیرا عسل‌های غیر ارگانیک دارای موادی هستند که ممکن است فرآیند قارچ کشی را مختل کنند.

استفاده از سرکه سیب و آبلیمو

آب لیمو دارای خواص اسیدی است که می‌تواند به از بین بردن قارچ‌های عامل عفونت کمک کند. می‌توانید دست‌ها و پاهای خود را در ترکیبی از آب گرم، آب لیمو و چند قطره روغن درخت چای قرار دهید.

وایتکس برای درمان قارچ ناخن

الکل و آب وایتکس دارای تاثیرات ضد قارچی هستند. به همین علت برخی افراد از آن به عنوان یک ماده مفید در درمان قارچ ناخن یاد می‌کنند. اما بد نیست قبل از رفتن سراغ آن با یک متخصص صحبت کنید.

سیر

سیر دارای خواص ضد قارچی است. می‌توانید قارچ ناخن را با قرار دادن حبه‌های سیر خرد شده یا له شده روزانه به مدت ۳۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده درمان کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب می‌تواند pH پوست را کاهش دهد. کاهش ph هم می‌تواند میزان قارچ‌های روی پوست را کاهش داده و عفونت قارچی ناخن دست و پا را درمان کند. روزانه حدود ۳۰ دقیقه ناخن‌های آسیب دیده خود را در محلولی از آب و سرکه سیب که به میزان مساوی درون ظرف ریخته شده‌اند خیس کنید. سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی است که می‌تواند به مبارزه با عفونت کمک کند.

سیب زمینی

سیب زمینی دارای مواد ضد قارچ و سفید کننده طبیعی بوده که به از بین بردن عفونت‌های قارچی کمک می‌کنند. برای از بین بردن عفونت قارچی، نصف یک سیب زمینی کوچک را پوست کنده و رنده کنید، یک قاشق زردچوبه را به مخلوط اضافه کنید و خمیر را روی ناخن آسیب‌دیده بمالید. اجازه دهید تا هشت ساعت روی محل بماند و آن را بشویید. بهترین قسمت این درمان این است که سیب زمینی به بازیابی رنگ اصلی ناخن‌ها هم کمک می‌کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچی و مرطوب کنندگی است. استفاده از روغن نارگیل روی ناخن‌های آسیب‌دیده می‌تواند به نرم شدن و تغذیه آن‌ها در عین مبارزه با قارچ کمک کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای در طب سنتی به عنوان یک درمان ضد باکتری و ضد قارچ استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که در صورت استفاده موضعی ممکن است باعث رفع قارچ ناخن شود. اگر از روغن درخت چای برای قارچ ناخن استفاده می‌کنید، فقط باید آن را به صورت موضعی استفاده کنید.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی حاوی تیمول، مشتقات گیاهی با خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده است. این روغن را دو بار در روز با یک سواب پنبه‌ای روی ناخن‌های آلوده به عفونت قارچی بزنید.

دهان شویه لیسترین

اسانس‌های موجود در لیسترین، ضد قارچ‌های طبیعی هستند. بنابراین ممکن است موارد خفیف تا متوسط قارچ ناخن دست و پا و به خصوص پای ورزشکاران را درمان کند. مصرف لیسترین ضرری ندارد اما اگر پس از مصرف علائم برطرف نشد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

روغن زیتون

از روغن زیتون می‌توان به عنوان یک درمان موضعی برای قارچ ناخن استفاده کرد. مقدار کمی از آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید و سپس آن را به آرامی ماساژ دهید تا مطمئن شوید روغن به درون پوست و ناخن نفوذ می‌کند.

نمی‌دونی قارچ ناخنت با درمان خانگی از بین میره یا نیاز به دارو داری؟ کلیک کن.

جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان رایج دیگر برای عفونت‌های قارچی ناخن است. این ماده همچنین به خنثی کردن بوی بد پا هم کمک می‌کند. جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و نمک اپسوم را به ظرفی حاوی آب داغ اضافه کنید. سپس سرکه را به مخلوط اضافه کنید و ناخن آسیب دیده خود را در محلول خیس کنید. پس از این، پاهای خود را با آب بشویید. این روش را دو بار در روز به مدت چند هفته تکرار کنید.

عصاره اسنکروت

عصاره آن در صورت استفاده موضعی ممکن است خاصیت ضد قارچی داشته باشد. این عصاره را می‌توان دو تا سه بار در هفته مستقیماً روی ناخن دارای قارچ استفاده کرد. با این حال، درمان اغلب فقط برای حدود سه ماه موثر است، بنابراین ممکن است نیاز به درمان‌های اضافی دیگر هم باشد.

حنا

مصرف حنا زمانی عالی است که عفونت قارچی هنوز در مراحل اولیه باشد. حنا دارای خواص قابض و ضد قارچی بسیار قوی است که به از بین بردن رعشه‌ای عفونت کمک می‌کند. برای استفاده از این دارو، مقداری برگ حنا تازه را آسیاب کرده، آب نصف لیمو و مقداری زردچوبه را به مخلوط اضافه کنید. حالا آن را خوب مخلوط کنید و درست قبل از خواب این خمیر را روی ناخن آسیب دیده بمالید. برای جلوگیری از خشک شدن و افتادن خمیر، می‌توانید پارچه‌ای را دور آن ناحیه بپیچید. صبح روز بعد خمیر را بشویید. این کار باید به طور منظم انجام شود تا نتایج مطلوبی مشاهده شود.

ویکس

مواد تشکیل دهنده ویکس ممکن است به درمان قارچ ناخن پا کمک کند. مطالعات نشان داده است که استفاده از این ماده اثر مثبتی در درمان قارچ ناخن دارد. برای استفاده، حداقل یک بار در روز مقدار کمی از ویکس را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

عصاره گیاه زراوند

گیاه زرآوند از خانواده آفتابگردان و حاوی ترکیبات ضد قارچی است. این گیاه می‌تواند با بیماری‌های قارچی و عفونت‌های ناشی از آن مقابله کند. 

اهمیت رعایت بهداشت برای درمان قارچ ناخن

اقدامات بهداشتی درست می‌تواند به کاهش خطر عفونت‌های قارچی ناخن کمک کرده و از گسترش آن‌ها جلوگیری کند. خوب است به یاد داشته باشید که قارچ ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین تمیز و خشک نگه داشتن پوست اولین و مهمترین نکته در پیشگیری از ابتلا به این عارضه است.

با رعایت موارد بهداشتی احتمال ایجاد  قارچ ناخن کمتر میشود.
با رعایت موراد بهداشتی می‌توانید از ابتلا و حتی گسترش قارچ ناخن جلوگیری کنید.

اهمیت تغذیه در درمان قارچ ناخن

برخی از غذاهایی که ممکن است به حفظ سلامت بدن کمک کند شامل سبزیجات تازه، مرغ و ماهی است. خوردن این نوع غذاها ممکن است در بهبود سیستم ایمنی موثر باشد و اغلب در زمان شروع روند درمان قارچ ناخن مورد توجه قرار می‌گیرند.

درمان سریع قارچ ناخن

مصرف دارو زیر نظر و‌ با تجویز پزشک یکی از سریع‌ترین را‌ه‌های درمان قارچ ناخن است.

متن انگلیسی:
Your health care provider will examine your nails and perhaps take some nail clippings or scrape debris from under your nail. These samples are sent to a lab to identify the cause of your symptoms
ترجمه متن:
پزشک شما ناخن‌هایتان را معاینه می‌کند و شاید مقداری از ناخن را بریده یا بقایای زیر ناخن را بتراشد. این نمونه‌ها برای شناسایی علت علائم به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

mayoclinic

درمان قارچ ناخن دست بعد از کاشت

بکی از گزینه‌های درمان قارچ ناخن دست ایتراکونازول (اسپورانوکس) است. این دارو به رشد ناخن جدید بدون عفونت کمک می‌کنند. ناخن جدید به آرامی جایگزین قسمت عفونی می‌شود. این دارو را باید روزانه به مدت ۶ تا ۱۲ هفته مصرف کرد.

درمان سریع قارچ ناخن شست پا

تربینافین به صورت پودر، کرم، ژل یا اسپری بدون نسخه در دسترس است. می‌توانید آن را یک تا دو بار در روز تا زمانی که قارچ از بین برود، روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قارچ ناخن با تغییر شکل و رنگ ناخن ممکن است ظاهری ناخوشایند بوجود آورد که برای شما کمی آزار دهنده خواهد بود. به جز این، ممکن است دیگران هم با دیدن ناخن آسیب دیده دست یا پای شما احساس خوبی نداشته باشند. مهمتر از ظاهر دلخراش این بیماری، عوارض پس از آن و تشدید احتمالی آن هم ممکن است آزار دهنده باشد.

به این دلایل درمان قارچ ناخن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. شما می‌توانید با تشخیص به موقع آن و مراجعه به یک متخصص شروع به درمان این بیماری کنید. پیدا کردن پزشک مناسب را به دکترتو بسپارید. وبسایت دکترتو به شما امکان دریافت نوبت مشاوره آنلاین و حضوری از بهترین دکتر پوست و مو را می‌دهد. به این وبسایت مراجعه کنید و با اعمال فیلترهای مورد نظرتان، علاوه بر نوبت حضوری از مشاوره دکتر پوست آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قارچ ناخن به رنگ‌های سفید، زرد، سبز و قهوه‌ای در زیر ناخن طاهر می‌شود.

کلوتریمازول قوی‌ترین پماد ضد قارچ موجود در بازار است.

اکثر عفونت‌های قارچی ناخن جدی نیستند. با این حال، برخی از افراد ممکن است درد داشته باشند یا ظاهر ناخن‌هایشان آزارشان دهد. همچنین در برخی شرایط ممکن است ناخن از بستر خود جدا شود.

بله؛ عسل یک ماده آنتی باکتریال موثر در برابر درمان طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها و قارچ‌ها است.

به نظر می‌رسد که داروهایی که داروهای خوراکی که از طریق دهان مصرف می‌شوند، این بیماری را سریع‌تر و به شکل موثرتری نسبت به درمان موضعی درمان می‌کنند. داروهای اصلی ضد-قارچ عبارتند از:

  • گریزئوفولوین (griseofulvin)
  • داروهای مختلف در گروه آزول (azole)
  • ایتراکونازول (itraconazole)
  • فلوکونازول (fluconazole)
  • آلباکونازول (albaconazole)
  • پوزاکونازول (posaconazole)
  • راووکونازول (ravuconazole)
  • تربینافین (terbinafine)

بسته بندی این دارو به صورت قطره چکان است. کافیست برای مصرف آن محلول کلوتریمازل را به شکلی نازک و یکنواخت روی ناحیه آسیب‌دیده بزنید. لازم است محلول کلوتریمازول را به شکلی بزنید که تمام سطح ناخن قارچی پوشیده شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن