عمل تغییر جنسیت چگونه انجام میشود و آیا در ایران مجاز است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل تغییر جنسیت یک روند پیچیده است که بسته به قوانین و مقررات محلی و تصمیمات فرد، متفاوت است. این فرایند معمولاً شامل مشاوره و تشخیص تخصصی، تحویل نامه‌ها و مدارک (شامل تحویل مدارکی مانند گواهینامه، شناسنامه، و مدارک دیگر به مراجع مربوطه برای به‌روزرسانی جنسیت و نام فرد می‌شود) هورمون‌درمانی، جراحی تغییر جنسیت (مانند جراحی زنانه سازی یا مردانه سازی) و درمان‌های پساجراحی می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عمل تغییر جنسیت

عمل تغییر جنسیت برای چه افرادی انجام می‌شود؟ جنسیت فیزیکی یک فرد ممکن است با هویت جنسی او مطابقت نداشته باشد. این نامشخص بودن و بلاتکلیفی جنسیتی می‌تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد و روی احساس اعتمادبه‌نفس او تاثیر منفی بگذارد. اکثر افرادی که به‌عنوان بین جنسیتی نیز شناخته می‌شوند، اندام تناسلی مبهمی دارند یا اینکه تراجنسیتی هستند. در این شرایط می‌توان با یک اقدام پزشکی تخصصی کمک گرفت تا این وضعیت را تغییر داد. به این ترتیب جنسیت قانونی منتسب به شخص که ممکن است با هویت جنسی او مطابقت نداشته باشد، از طریق یک عمل جراحی تغییر می‌کند. عمل تغییر جنسیت برای این منظور استفاده می‌شود. با این حال عمل جراحی تغییر جنسیت بایدها و نبایدهایی دارد که حتماً باید قبل از انجام این کار آنها را در نظر گرفت. مهم‌ترین چیزی که در این زمینه باید به آن توجه کرد سن فرد متقاضی است. در این مقاله بیشتر با مقوله عمل تغییر جنسیت و دلایل انجام آن آشنا می‌شویم. اگر قصد این جراحی را دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با جراح پلاستیک مشورت کنید.

عمل تغییر جنسیت چیست؟

جراحی تغییر جنسیت شامل چندین روش است که ممکن است به بدن فرد کمک کند تا با هویت جنسی خود هماهنگ شود. بر خلاف جنسیت تعیین شده در بدو تولد (چه مرد یا زن)، هویت جنسی راهی است که شما بدن خود را درک می‌کنید و خود را به دیگران نشان می‌دهید. افراد مبتلا به نارسایی جنسی اغلب احساس می‌کنند که با جنسیت اشتباه به دنیا آمده‌اند. یک مرد بیولوژیک ممکن است بیشتر به‌عنوان یک ماده شناسایی شود و بالعکس.

اگر جنسیت تعیین شده در بدو تولد با هویت جنسی متفاوت باشد (ناهمخوانی جنسیتی) ممکن است عمل تغییر جنسیت یک گزینه مناسب برای فرد باشد. خصوصا اگر به دلیل ناهماهنگی جنسیتی و گرایش های جنسی (ناراحتی جنسی) فرد دچار پریشانی روانی شود، ممکن است این جراحی کمک‌کننده باشد.

عمل جراحی تغییر جنسیت می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. مهم‌تر از همه این که جزئیات عمل تغییر جنسیت بسته به مرد یا زن بودن فرد متقاضی عمل متفاوت است و هر یک مراحل و روش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. از انواع جراحی‌های ترمیمی صورت گرفته تا جراحی قفسه سینه، جراحی اندام‌های تناسلی و بخش پایین‌تنه و تغییراتی که باید در اندازه سینه‌ها داده شود همگی نوعی از جراحی تغییر جنسیت هستند.

متن انگلیسی:
Gender reassignment surgery, is performed to transition individuals with gender dysphoria to their desired gender
ترجمه متن:
جراحی تغییر جنسیت، برای افراد مبتلا به نارسایی جنسیتی برای انتقال به جنسیت موردنظرشان انجام می‌شود.

issm.info

اولین عمل تغییر جنسیت در جهان

برای نخستین بار جراحی های تغییر جنسیت در دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۳۰ عمدتاً در اروپا انجام می‌شد. این روش‌ها آزمایشی بودند و به طور گسترده توسط جامعه پزشکی پذیرفته نشدند. در آن زمان، باور عمومی بر این بود که هویت جنسیتی تغییر ناپذیر است و جراحی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. با این حال، مگنوس هیرشفلد، سکسولوژیست آلمانی چندین روش را امتحان کرد.

دورا ریشتر اولین تراجنسیتی بود که تحت نظر هیرشفلد تحت عمل جراحی کامل تناسلی مرد به زن قرار گرفت. ریشتر یکی از چندین ترنسجندر تحت مراقبت هیرشفلد در موسسه تحقیقات جنسی برلین بود. در سال ۱۹۲۲ ریشتر تحت عمل جراحی ارکیدکتومی و در سال ۱۹۳۱ عمل پنکتومی و واژینوپلاستی قرار گرفت. این اولین عمل تغییر جنسیت در جهان بود.

جراحی تغییر جنسیت در برخی شرایط انجام میشود.
جراحی تغییر جنسیت روشی برای تطبیق جنسیت فرد با هویت جنسی اوست.

علت عمل تغییر جنسیت

افراد ممکن است به دلایل مختلفی عمل تغییر جنسیت را انجام دهند. از تراجنسیتی بودن گرفته تا انتقال جنسیتی و چند جنسیتی‌ها همگی ممکن است به انجام این عمل نیاز داشته باشند. یکی از دلایل انجام این عمل می‌تواند بهبود یا کاهش ویژگی‌های فیزیکی مرتبط با انتساب مرد در بدو تولد باشد. گاهی نیز به‌عکس این عمل برای بهبود یا کاهش ویژگی‌های فیزیکی مرتبط با انتساب زن در بدو تولد انجام می‌شود.

عمل جراحی تغییر جنسیت می‌تواند برای تغییر دادن ظاهر اندام تناسلی انجام شود. گاهی نیز دلیل انجام و انتخاب این روش این است که گزینه‌های غیرجراحی تغییر جنسیت نتیجه‌بخش نیستند و جراحی تنها راه ممکن برای انتقال جنسیتی است.

چه کسانی باید عمل تغییر جنسیت را انجام دهند؟

تمامی کسانی که از نظر جنسیت ظاهری و هویت جنسی با هم تطابق ندارند و سایر روش‌های تغییر جنسیت روی آنها انجام شده و هنوز به شرایط موردنظر نرسیده‌اند، به عمل جراحی تغییر جنسیت نیاز خواهند داشت. نکته مهم بعدی سن افراد است. انجام این عمل برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

چه کسانی نمی توانند جراحی تغییر جنسیت انجام دهند؟

افرادی که هنوز به بلوغ فکری و جنسی کامل نرسیده‌اند نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. از طرفی انجام این عمل برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و این افراد امکان انجام عمل تغییر جنسیت را ندارند. کسانی که از عمل جراحی می‌ترسند یا کسانی که سایر روش‌های غیر جراحی مانند هورمون درمانی برای آنها کافی است، نیازی به انجام این عمل ندارند.

مورد بعدی شرایط سلامتی فرد است. فرد متقاضی برای انجام عمل تغییر جنسیت نباید بیماری زمینه‌ای خاصی داشته باشد که تهدیدکننده سلامتی او شود، چرا که بسیاری از عمل‌های تغییر جنسیت طولانی و بسیار سنگین‌اند. اضافه‌وزن و چاقی مردانی که می‌خواهند تغییر جنسیت انجام دهند هم مانع آنهاست.

آیا شرایط عمل تغییر جنسیت رو داری یا نه؟

سوالاتت رو از دکتر بپرس.

نحوه انجام عمل تغییر جنسیت (مراحل انجام عمل تغییر جنسیت)

مراحل و نحوه انجام عمل تغییر جنسیت برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، چرا که در برخی موارد این عمل ترکیبی از روش‌های مختلف است. به عنوان مثال، ممکن است هم اورککتومی و هم واژینوپلاستی یا هیسترکتومی و فالوپلاستی و غیره انجام شود. صرف‌نظر از نوع روش انجام این کار، در روز عمل پزشک بیمار را بیهوش می‌کند و بسته به نوع جراحی موارد زیر انجام خواهد شد:

  • برداشتن اندام‌ها یا بافت‌ها و بازسازی آنها
  • ایجاد ساختارهای جدید از بافت‌های موجود
  • ایمپلنت یا پیوند بافت
  • قرار دادن یک سری درن‌ها برای خارج کردن مایع از زخم‌ها یا قرار دادن کاتتر فولی برای کمک به ادرار کردن بیماران
  • بخیه زدن و بستن زخم‌ها

جزئیات عمل تغییر جنسیت و برخی مراحل بسته به نوع عمل و اینکه تغییر جنسیت مرد به زن باشد یا زن به مرد متفاوت است.

متن انگلیسی:
For many people, gender affirmation surgery is a combination of procedures
ترجمه متن:
برای اکثر افراد عمل تغییر جنسیت ترکیبی از چند عمل و روش مختلف است.

my.clevelandclinic

زمان عمل تغییر جنسیت

افرادی که سن آنها از ۱۸ سال گذشته و به سن قانونی رسیده باشند می‌توانند عمل تعیین جنسیت را انجام دهند. البته باید مراحل قانونی را طی کرده و مجوزهای لازم برای این عمل را بگیرند. از طرفی انجام این عمل تنها بعد از گذراندن روند قانونی و انجام یکسری کارها قبل از عمل امکان پذیر است.

نحوه جراحی تغییر جنسیت به نوع جنسیت بستگی دارد.
فالوپلاستی در طی چند روز انجام می‌شود.

عمل تغییر جنسیت چقدر طول میکشد؟

برخی از روش‌ها در یک روز انجام می‌شوند، در حالی که برخی دیگر نیاز به چندین عمل متفاوت جراحی دارند که در طول چند روز پخش می‌شوند. به عنوان مثال، جراحی بالاتنه معمولاً یک روز طول می‌کشد. اما فالوپلاستی معمولاً در چندین عمل جراحی مختلف و طی چند روز انجام می‌شود. حتی در جراحی‌های یک‌روزه هم ممکن است به انجام یک عمل اضافی برای ایجاد تغییرات موردنظر فرد مراجعه‌کننده نیاز باشد. مراجعه به بهترین دکتر عمل تغییر جنسیت احتمالا نیاز به عمل تجدیدنظر را کم می‌کند.

آمادگی قبل از جراحی تغییر جنسیت

طبق استانداردهای جهانی برای سلامت تراجنسیتی‌ها، جزئیات عمل تغییر جنسیت برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و در نتیجه آماده شدن برای این عمل هم احتمالاً تفاوت‌هایی دارد. پزشک معیارهای اصلی عمل جراحی تغییر جنسیت را تعیین می‌کند.

اولین قدم برای آمادگی جهت انجام این عمل آمادگی روحی است و افراد باید دقیقاً از انجام این عمل رضایت کامل داشته باشند و بدانند در طول جراحی چه اتفاقی برای آنها می‌افتد. برخی از افراد تخمک یا اسپرمشان را ذخیره می‌کنند تا در صورت نیاز بتوانند بعدها فرزند بیولوژیک خود را داشته باشند.

یک مددکار اجتماعی جلسات مشاوره را با بیمار برقرار می‌کند. همچنین تمامی سوابق پزشکی فرد چک شده و آزمایشات لازم از او گرفته خواهد شد. در برخی از موارد باید قبل از جراحی افراد تحت هورمون درمانی قرار بگیرند. این هورمون درمانی می‌تواند نتایج عمل را بهبود دهد. انجام معاینات فیزیکی لازم، آزمایشات خون و تست‌های تصویربرداری از جمله دیگر اقداماتی است که باید قبل از عمل برای آماده شدن قبل جراحی انجام داد.

مراقبت بعد از عمل تغییر جنسیت

بعد از عمل جراحی تغییر جنسیت فرد به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد و حتی شاید لازم باشد از دیگران کمک بگیرد. مراقبت‌های اساسی بعد از این عمل شامل موارد زیر می‌شود:

مراقبت‌های بعد از جراحی تغییر جنسیتتوضیحات
مراقبت کردن از زخم‌ها، کاتترها و درن‌هاباید دقیقاً مطابق دستورالعمل‌های پزشک زخم‌ها را شست‌وشو داده و مطمئن شوید که زخم‌ها عفونت نداشته باشند. در صورت داشتن درن یا کاتتر نحوه مراقبت صحیح از آنها را یاد بگیرید.
لباس‌های فشرده بپوشید. ممکن است برای کاهش تورم نیاز به پوشیدن باندهای فشاری یا لباس‌های فشرده و مخصوص داشته باشید، تا به این ترتیب زخم‌ها سریع‌تر بهبود یافته و میزان تورم بعد از عمل کمتر شود.
داروها را طبق دستور مصرف کنید. برای مدیریت درد با پزشک خود در تماس باشید.
از انجام کارهای سنگین، زور زدن یا هر کاری که به شما فشار می‌آورد خودداری کنید.چرا که ریسک بروز مشکلات و صدمات احتمالی را افزایش خواهید داد.
تغذیه سالم داشته باشید.در مورد گزینه‌های غذایی مغذی که بهبود را تسهیل می‌کند با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.
فعالیت‌های شما باید محدود شود.احتمالاً باید مدتی ورزش کردن را محدود کرده و از انجام برخی از فعالیت‌های جنسی تا مدتی بعد از عمل خودداری کنید.
مراقبت های بعد از عمل تغییر جنسیت

بارداری بعد از عمل تغییر جنسیت

موضوع بارداری بعد از عمل تغییر جنسیت ترنس‌ها بسیار پیچیده است و بایدها و نبایدهای زیادی دارد. در درجه اول باید گفت که این افراد صرفاً به دلیل عملی که انجام می‌دهند امکان بارداری طبیعی را نخواهند داشت. آنها باید از قبل اسپرم یا تخمک خود را فریز کنند یا اینکه از اسپرم و تخمک‌های اهدایی استفاده کنند. همچنین شرایط هر فرد و نوع انتقال جنسی که انجام داده است هم تعیین می‌کند که آیا امکان بارداری بعد از تغییر جنسیت وجود دارد یا خیر.

برای مثال زنانی که عمل تغییر جنسیت را انجام می‌دهند و به مرد تبدیل می‌شوند، از آن جایی که رحم و تخمدان‌ها و تمامی تخمک‌هایشان تخلیه شده، امکان بارداری را ندارند. تنها گزینه‌های موجود برای آنها این است که از قبل تخمک خود را فریز کرده باشند و از یک رحم اجاره‌ای برای داشتن فرزند بیولوژیکی استفاده کنند.

عوارض عمل تغییر جنسیت (مشکلات بعد از عمل جراحی تغییر جنسیت)

رویه‌های مختلف خطرات مختلفی را به همراه دارند. به عنوان مثال، افرادی که تحت عمل جراحی پایین‌تنه قرار می‌گیرند ممکن است تغییراتی در احساس جنسی خود داشته باشند یا در تخلیه مثانه‌شان مشکل داشته باشند. به طور کلی، تا زمانی که یک جراح باتجربه این عمل را انجام دهد، عوارض قابل توجه نادر است.

برخی از عوارض جانبی رایج و احتمالی بعد از این نوع جراحی‌ها شامل خونریزی، عفونت زخم، عوارض جانبی بیهوشی و مواردی از این دست می‌شود. برای کاهش عوارض بهتر است حتماً به بهترین دکتر برای عمل تغییر جنسیت مراجعه کرد.

در برخی از افراد هم مشکلات و عوارض ناشی از انجام این عمل مربوط به بعد روحی و روانی می‌شود. طرد شدن از خانواده، جامعه و دوستان و مشکلات و احساسات متفاوتی که بعد از عمل تغییر جنسیت تجربه می‌کنند، می‌تواند عوارض روحی روانی از جمله افسردگی را به دنبال داشته باشد.

از طرفی برخی از افراد بعد از انجام این عمل میل جنسی خود را از دست می‌دهند و در به ارگاسم رسیدن یا ارضا شدن به مشکل برمی‌خورند.

نگران عوارض عمل تغییر جنسیت هستی؟ قبلش با پزشک مشورت کن.

هزینه عمل تغییر جنسیت در ایران

این عمل در ایران مورد تایید است و در صورت تایید، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. عمل تغییر جنسیت هم در بیمارستان‌های خصوصی و هم در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. هزینه‌های کلینیک، دستمزدی که هر پزشک می‌گیرد، تعداد عمل‌های موردنیاز و فرایندی که این تغییر جنسی نیاز دارد همگی روی هزینه نهایی عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران موثر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل تغییر جنسیت برای برخی از افراد ضروری است، چرا که عدم تطابق هویت جنسی با فیزیک این افراد می‌تواند مشکلات و عواقب بدی را برای آنها به دنبال داشته باشد. با این حال انجام این عمل پیچیدگی‌های زیادی دارد و باید مراحل قانونی و علمی آن طی شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت انتخاب یک پزشک خوب است. بهترین جراح پلاستیک و زیبایی برای عمل تغییر جنسیت می‌تواند هم ریسک بروز عوارض بعد از عمل را کاهش دهد، هم احتمال نیاز به عمل مجدد را کم کند و از همه مهم‌تر رضایت فرد بعد از عمل بیشتر خواهد بود.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر جراحی پلاستیک آنلاین وجود دارد.

پرسش‌های متداول

با انجام برخی کارها و تغییرات، هویت جنسی فرد را با فیزیک او مطابقت می‌دهند.

بازیگرانی مانند شهره لرستانی از جمله کسانی است که عمل تغییر جنسیت را در ایران انجام داده است.

افرادی که قصد تغییر جنسیت دارند باید بالای 18 سال باشند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن