گرایش جنسی و انواع آن؛ هویت جنسی و تغییر جنسیت

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گرایش های جنسی و تعاریف انواع آن مانند همجنسمگرا،گی،لزبین،ترنس. هویت جنسیتی چیست؟ تغییر جنسیت، اقدامات مجوز آن و قیمت عمل تغییر جنسیت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

گرایش-جنسی

گرایش جنسی چیست؟

گرایش جنسی عبارتی است که برای توصیف الگوی جاذبه‌ی عاطفی، عاشقانه و جنسی یک فرد نسبت به افراد دیگر از یک جنسیت خاص (مرد یا زن) استفاده می شود. تمایلات جنسی بخش مهمی از وجود ما انسان هاست. این تمایلات دیدگاه ما از خود و اینکه ارتباط فیزیکی ما با دیگران به چه صورت است را توصیف می کند. در افراد مختلف انواع مختلفی از گرایش های جنسی دیده می شود. در ادامه مطلب علاوه به بررسی گرایش های جنسی، هویت جنسیتی و نکاتی که در مورد تغییر جنسیت لازم است بدانید را بررسی می کنیم.

روانشناس و روانپزشک می تواند در مورد گرایش های جنسی، هویت جنسی شما و همچنین تمایلات جنسی به شما آگاهی دهد. اگر با گرایش جنسی خود مشکلی دارید یا در مورد تمایلات جنسی خود شک دارید، بهتر است از مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

انواع گرایش های جنسی

گرایش های جنسی دسته بندی های متنوعی دارد. اما منابع معتبر، به صورت کلی این گرایشات را به ۵ دسته تقسیم می کنند:

۱: دگرجنس گرا (heterosexual)

افراد این دسته، از نظر عاشقانه و فیزیکی به اعضای جنس مخالف خود جذب می شوند. در این حالت مرد ها به زن ها و زن ها به مرد ها علاقه مند هستند. به این دسته، گرایش معمولی (straight) نیز گفته می شود. اغلب افراد جامعه در این دسته قرار می گیرند.

۲: همجنسگرا- همجنس باز (homosexual)

افراد همجنسگرا از نظر عاشقانه و فیزیکی به همجنس های خود جذب می شوند. نکته قابل توجه اینکه مرکز منابع LGBTQIA ، اعلام کرده است واژه همجنس باز منسوخ شده و بخاطر گذشته‌ و ریشه آن، با مفاهیم بد و منفی همراه است. در گذشته از آن برای نامتعارف نشان دادن افراد گی و لزبین استفاده شده است. همجنسگرایی به دو دسته ی عمده گی و لزبین تقسیم می شود:

  • همجنسگرایی مردان یا گی (gay)

مردانی که از نظر روابط عاشقانه، فیزیکی و روانی به دیگر مردان علاقه مند هستند، که اغلب به آن ها گی گفته می شود. واژه گی گاهی برای توصیف افراد همجنسگرا نیز مورد استفاده قرار می گیرد، چه مرد باشند چه زن.

  • همجنسگرایی زنان یا لزبین (Lesbian)

زنانی که از نظر روابط عشاقانه، فیزیکی و روانی به زنان دیگر علاقه مند هستند که لزبین هم نامیده می شوند.

Lesbian-Gay
همجسنگرایی شامل لزبین و گی می شود.

۳: دو جنسگرا (bisexual)

دوجنسگرا یا بای سکشوال، به افرادی که به هر دو جنس یعنی هم مرد هم زن علاقه نشان می دهند گفته می شود. باید توجه داشت لزوما همزمان یا به طور برابر به دو جنس علاقه مند نیستند.

۴: بدون گرایش جنسی (asexual)

افرادی که به هیچ جنسی علاقه نشان نمی دهند و جذب نمی شوند در این دسته قرار می گیرند. بی‌گرایش جنسی، آمیزش ناخواهی یا جنس‌ناگرایی یا آسکشوالیتی زمانی است که فرد جذابیت جنسی را تجربه نمی‌کند دارای هیچ‌گونه تمایلات جنسی نیست و هیچ علاقه ای به داشتن رابطه جنسی با هیچ‌یک از جنسیت‌های دیگر ندارد. گفته می‌شود در حدود یک درصد از مردم جهان آمیزش ناخواه هستند. آسکشوالیتی انتخابی نیست و فرد انتخاب نمی‌کند که رابطه جنسی نداشته باشد، بلکه هیچ علاقه‌ای به انجام ارتباط جنسی ندارد.

۵: هر جنس گرا – همه جنس گرا (pansexual)

همه‌جنس‌گرایی یا پنسکشوال برای توصیف فردی که به هر جنسی علاقه نشان می دهد و از نظر عاطفی، عاشقانه و روانی جذب آن ها می شود به کار می رود. یعنی رابطه عاشقی یا گرایش عاطفی به افراد فارغ از هر نوع جنسیت است. همه‌جنس‌گرایان افرادی هستند که جنسیت افراد تأثیری در ایجاد رابطه ندارد. در برخی دسته بندی ها، همه‌جنس‌گرایی زیرشاخه ای از دوجنس‌گرایی است.

برای تشخیص شخصیت و جنسیت اصلی به کمک نیاز داری؟

گفتگو با مشاور بهت کمک می‌کنه!

گروه ها و دسته بندی های دیگر

همانطور که گفته شد دسته بندی ها و اسامی متنوعی برای گرایش های جنسی وجود دارد. به جز ۵ اسم بالا که به کرات شنیده اید، در زیر نیز اسامی که شاید آن ها را شنوید آورده ایم. این دسته بندی ها هر کدام به طریقی زیرمجموعه ای از همان ۵ نوع گرایش اصلی هستند.

  • کوییر (Queer) یا خارج از جنسیت:

افرادی که معتقد یا پایبند به یک گرایش خاص نیستند و ممکن است در زمان های متفاوت، گرایش های متفاوتی داشته باشند. این کلمه در گذشته برای طعنه و تمسخر به افراد گفته می شده است.

  • BDSM:

بی دی اس ام، به افرادی که در روابط جنسی به سبک ارباب و برده، رابطه جنسی دستوری، یا همراه با خشونت و لذت از درد (مازوخیسم) علاقه مند هستند، گفته می شود.

  • چندجنس گرایی (Polysexual):

افرادی که علاقه جنسی و عاشقانه به بیش از یک جنسیت دارند (شبیه دوجسنگرا ها).

  • دوجنسه گرایی (Androgynsexual):

افرادی که علاقه و تمایل آن ها به افراد دوجنسه (intersex) را شامل می شود. دوجنسه به افرادی گفته می شود که هم خصوصیات مردانه و هم خصوصیات زنانه را همزمان دارا باشند.

  • خود جنس گرایی (Autosexual):

افرادی که به خودشان گرایش جنسی دارند.

BDSM یعنی افرادی که در روابط جنسی به سبک ارباب و برده، رابطه جنسی دستوری، یا همراه با خشونت و لذت از درد (مازوخیسم) علاقه مند هستند.

sex-oriention-typs

اهمیت تعیین گرایش جنسی

گرایش یک فرد تعیین می کند که به چه کسی احساس عاشقانه یا میل جنسی دارد. تعیین گرایش در فرد به او کمک می کند تا در برابر مشکلات و فشار ها ایستادگی کند. تعیین گرایش جنسیریالممکن است منجر به پیدا کردن یک اجتماع از هم نوع های خود شود که فرد می تواند در آن راحت باشد و تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.

عوامل تعیین کننده گرایش جنسی

بیشتر محققین معتقدند که گرایش جنسی نتیجه گروهی از عوامل شامل عوامل محیطی، روانی، هورمونی و زیستی است. به عبارت دیگر دلایل زیادی می تواند تعیین کننده این گرایش در افراد باشد. علاوه بر این، عوامل تعیین کننده از یک فرد به فرد دیگر هم متفاوت هستند.

چگونه بفهمیم لز یا گی هستیم؟

بیشتر افراد در سنین جوانی و نوجوانی به گرایش خود پی می برند. یک مثال رایج اینکه افراد در سن پایین و دوران مدرسه اولین تجربه عاطفی و جذب شدن را با ایجاد حس علاقه مندی و خاطرخواه کسی شدن تجربه می کنند. البته باید دانست علاقه مند شدن و میل به افراد هم جنس در سنین پایین رایج می باشد و لزوما به معنای همجنس گرا بودن فرد در بزرگسالی نیست. در بیشتر نوجوان ها علاقه و میل به همجنس زود از بین می رود.

علاقه مند شدن و میل به افراد هم جنس در سنین پایین رایج می باشد و لزوما به معنای همجنس گرا بودن فرد در بزرگسالی نیست.

گرایش جنسی انتخابی است؟

بیشتر متخصصین بر این باور هستند که به طور عمومی، گرایش جنسی چیزی نیست که خود فرد داوطلبانه انتخاب کند. در عوض گفته می شود که گرایش و میل جنسی یک بخش طبیعی از شخصیت و هویت یک فرد می باشد و به خواسته ها و تمایلات درونی وی برمی گردد.

دچار آشفتگی جنسیتی شدی؟ همین الان برای درمانش اقدام کن!

آیا گرایش جنسی به ارث می رسد یا حاصل تربیت جنسی است؟

همانطور که گفته شد گرایش جنسی تحت تأثیر عواملی نظیر شرایط روحی روانی، هورمونی و عوامل محیطی و … است و بستگی به شیوه تربیت و پرورش نوزادان توسط والدین ندارد. علاوه بر این باید توجه داشت که داشتن گرایش های جنسی مختلف مثل همجنس گرایی یا دو جنس گرایی نشان از بیماری یا مشکل روانی نیستند. اما در صورتی که فرزند شما گرایش جنسی غیرمعمول دارد، بهتر است هرچه سریع تر با روانشناس مشورت کنید تا فرزند شما کمترین آسیب را ببیند. زیرا گاهی گرایش های جنسی حاصل بدفهمی است.

تست تعیین گرایش جنسی

برای تعیین گرایش جنسی یک سری تست های روان شناختی که شامل سوالات متنوع است طراحی شده اند که به شما کمک می کنند به گرایش خود پی ببرید. نمونه این تست ها بصورت آنلاین و در فضای اینترنت در دسترس هستند. اما بهترین راه حل برای تعیین گرایش جنسی، مراجعه به روانشناس است.

هویت جنسیتی
هویت جنسیتی

هویت جنسیتی چیست؟

در لحظه تولد بر اساس ویژگی های فیزیکی شما مثل نوع آلت مرد یا زن، اندام تناسلی و یا کروموزوم های شما، جنس شما را مرد یا زن (مذکر یا مونث) اعلام و ثبت می کنند. اما آیا هویت فردی شما، روحیه و احساسات شما این جنسیت را تأیید می کند؟ هویت جنسیتی در این زمینه به شما کمک می کند.

هویت جنسیتی، بدین معناست که شما در مورد جنس و هویت خود چه احساسی درونی ای دارید و چگونه این احساس را توصیف می کنید. سبک لباس پوشیدن، ظاهر و رفتار ها همه می توانند راهی برای بروز احساسات درونی و هویت جنسیتی باشند. احساسات شما برای تعیین هویت جنسیتی شما از سنین ۲ تا ۳ سالگی آغاز می شود.

افرادی که هویت جنسیتی درونی آنها با جنسیت هنگام تولد آن ها متفاوت است اصطلاحا تغییر جنسیت داده، ترنس یا transgender نامیده می شوند.

ترنس یعنی هویت جنسیتی درونی فرد با جنسیت هنگام تولدش متفاوت است.

انواع هویت جنسیتی

  • جنسیت مردانه (masculine)
  • جنسیت زنانه (feminine)
  • جنسیت خنثی (neuter): افردای که هویت خود را متعلق به هیچ جنسیتی نمی دانند. اسامی دیگر این حالت شامل تنوع جنسیت یا جنسیت شناور است.
  • جنسیت مشترک (common): مردانی که خود را زن نیز می دانند یا زنانی که خود را مرد نیز می دانند. بینابین زن و مرد هستند.

دو حالت مهم دیگر نیز وجود دارند:

  • ترنس یا تغییر جنسیت داده (transgender): افرادی که فقط از احساسات درونی متفاوت با فیزیک بدنی خود برخوردارند یعنی مردی که میخواهد زن باشد یا زنی که می خواهد مرد باشد.
  • دوجنسه (intersex): افرادی که ژن یا ساختار های تولید مثلی متفاوت با مرد یا زن بودنشان دارند، مثل زنی که دارای آلت تناسلی مردانه باشد و معمولا از بدو تولد اینگونه هستند.

دوجنسه ها افرادی هستند که ژن یا ساختار های تولید مثلی متفاوت با مرد یا زن بودنشان دارند، مثل زنی که دارای آلت تناسلی مردانه باشد و معمولا از بدو تولد اینگونه هستند.

تست هویت جنسیتی

برای تعیین هویت جنسی یک سری تست ها و سوالات روان شناختی طراحی می شوند که با توجه به پاسخ های شما کمک می کنند تا به هویت خود پی ببرید. نمونه این تست ها در فضای اینترنت وجود دارد. اما گاهی تست های آنلاین شما را سردرگم می کند. بهترین راه حل برای تعیین هویت جنسی، مراجعه به روانشناس است.

آشفتگی جنسیتی (gender dysphoria)

این نام جایگزین اصطلاح اختلال هویت جنسیتی (GID) شده است. این حالت یک احساس ناراحتی یا پریشانی ناشی از عدم تطابق هویت جنسیتی و جنسیت عنوان شده در حین تولد یا خصوصیات جسمی آن ها می باشد. افرادی که تغییر جنسیت می دهند یا هویت جنسیتی آنها معین نشده است، در دوره ای از زندگی خود آشفتگی جنسیتی را تجربه می کنند.

عوارض آشفتگی جنسیتی:

  • افراد مبتلا به این بیماری ممکن است از رفتن به مدرسه یا حضور در جامعه خودداری کنند، چرا که باید اجباراً مطابق با جنسیت زمان تولد خود لباس بپوشند یا ترس از مورد آزار و تمسخر قرار گرفتن دارند.
  • مشکل در روابط اجتماعی نیز در این افراد رایج است.
  • اضطراب، بیماری های گوارشی و اعتیاد به مواد مخدر نیز ممکن است رخ بدهد.
آشفتگی جنسیتی
آشفتگی جنسیتی

درمان آشفتگی جنسیتی

درمان این بیماری بسیار شخصی است و بسته به نیاز شخص انجام می گیرد. این درمان ها در جهت کمک به کشف هویت جنسیتی فرد صورت می گیرند. معمولا با اجازه دادن به آنها برای توصیف شخصیت خود مطابق احساسات درونی وی مانند نوع پوشش و لباس، استفاده از نام های دلخواه و اقدام برای تغییر فیزیک بدن و تغییر جنسیت همراه می باشد. اگر دچار آشفتگی جنسیتی هستید، برای درمان با روانشناس مشاوره کنید. برای درمان می توان از اقدامات پزشکی مانند هورمون درمانی یا انجام عمل تغییر جنسیت هم بهره برد.

تغییر جنسیت

تغییر جنسیت فرایندی است که جنسیت فرد را مطابق با هویت او تغییر می دهند تا ظاهر او و رفتار جامعه با او طبق هویت جنسیتی او باشد. این شیوه می تواند شامل موارد متنوعی نظیر اقدامات پزشکی، هورمون درمانی، تغییر نام و ضمیر های مورد استفاده دیگران (مثلا دختر-پسر، خانم- آقا …)، تغییرات ظاهری و پوششی و نمایان کردن هویت جنسیتی درونی خود برای خانواده و دوستان باشد. تغییر جنسیت می تواند فرایندی طولانی و زمان بر باشد یا در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق بیوفتد. با توجه به نوع تغییر جنسیت اقدامات متفاوتی صورت می گیرد.

شرایط تغییر جنسیت

همه افراد دو جنسه تغییر جنسیت نمی دهند. حتی آنهایی که تغییر جنسیت می دهند نیز همه به شیوه مشابهی این کار را نمی کنند. برخی فقط به تغییر نام، تغییر ضمیرهایی که با آنها خطاب می شوند و نشان دادن هویت واقعی خود به خانواده و نزدیکان که به طور کلی تغییر جنسیت اجتماعی نامیده می شوند اکتفا می کنند. برخی دیگر تغییر جنسیت فیزیکی و پزشکی می دهند، اما فقط به یکی یا تعداد کمی از موارد گفته شده اکتفا می کنند. برخی از درمان هورمونی استفاده می کنند اما جراحی تغییرجنسیت را انجام نمی دهند؛ یا فقط یکی از جراحی های عنوان شده را انجام می دهند.

دلایل متنوعی برای این تفاوت در انتخاب وجود دارد. این شرایط پزشکی هزینه بالایی دارند که ممکن است همه نتوانند از عهده آن بربیایند. از همه مهم تر همه افراد دو جنسه همه روش های پزشکی و جراحی ها را نمی خواهند.

gender-sexual-identity
نشانه های گرایش های جنسی مختلف

مراحل تغییر جنسیت

مراحل تغییر جنسیت بسته به کشوری که در آن زندگی کنید متفاوت است. برای انجام عمل تغییر جنسیت در ایران نیاز به مجوز قانونی دارید.

گرفتن مجوز عمل تغییر جنسیت

گرفتن مجوز عمل تعییر جنسیت، مراحل مختلفی شامل موارد زیر دارد:

  • مراجعه به روان پزشک دارای صلاحیت
  • روان درمانی
  • دریافت تأییدیه مبنی بر ترنس بودن از روانپزشک
  • انجام آزمایش هورمونی و آزمایش ژنتیک
  • درخواست تغییر جنسیت در دادگاه
  • ارجاع از دادگاه به پزشکی قانونی
  • تأییدیه پزشکی قانونی
  • دریافت حکم قانونی قاضی مبنی بر مجوز تغییر جنسیت.

برای دریافت مشاوره از روانپزشک، از هرجایی می توانید از مشاوره تلفنی با روانپزشک استفاده کنید.

در این ویدئو دکتر بهرام میرجلالی فوق تخصص جراحی تغییر جنسیت در مورد عمل تغییر جنسیت با شما صحبت می‌کند.

عمل تغییر جنسیت به چه صورت است؟

پیش از همه باید در نظر داشت که عمل جراحی تغییر جنسیت برای ترنس‌ها عمل سنگینی است. همچنین عمل تغییر جنسیت تنها ظاهر اندام جنسی را برای افراد ترنسکچوال تغییر می‌دهد. در نتیجه برای مثال فردی که از ابتدا زن به دنیا آمده است زن باقی می‌ماند اما با عمل جراحی تغییر جنسیت، جسم او تا حد ممکن به جسم مرد نزدیک می‌شود تا با شخصیت و روان او همگام شود.

عمل تغییر جنسیت برای دو گروه زنان و مردان که قصد تغییر جنسیت به جنس مقابل را دارند شکل مختلفی است. افرادی که از ابتدا با اندام جنسی زنانه به دنیا می‌آیند اما شخصیت جنسیتی و روح و روان آن‌ها مرد است و قصد تغییر جنسیت زن به مرد را دارند باید در نظر داشته باشند که عمل تغییر جنسیت از زن به مرد به صورت یک عضو جنسی مردانه‌ی کامل نخواهد بود. همچنین پس از تغییر جنسیت ترنس از زن به مرد، فرد امکان باردار کردن فرد دیگری را ندارد. در مورد گروه دیگری از تراجنسی‌ها یعنی افرادی که مرد هستند و قصد تغییر جنسیت از مرد به زن را دارند بدن فرد با عمل جراحی تغییر جنسیت بیشتر شبیه به یک بدن زنانه می‌شود. اما باید در نظر داشت که پس از عمل تغییر جنسیت از مرد به زن، کماکان فرد رحم و تخمدان نخواهد داشت و نمی‌تواند حامله شود.


برای عمل تغییر جنسیت و تغییر شناسنامه ترنس‌ها چه مجوزهای قانونی لازم است؟

یکی از اولین مراحل تغییر جنسیت، دریافت مجوز لازم برای عمل است. چرا که مکمل عمل تغییر جنسیت در اجتماع، قوانینی است که این عمل را ممکن می‌کند. در تمام دنیا جوامع با وضع قانون مناسب و حل این مورد با مشکل مواجه بودند. برای انجام عمل تغییر جنسیت لازم است فرد مجوز قانونی دریافت کند. فرد برای دریافت مجوز قانونی برای تغییر جنسیت در ایران لازم است ابتدا از طرف یک روانشناس، جراح و دکتر متخصص غدد معاینه، و ترنسکشوال بودن او تشخیص داده شود. پس از تشخیص و دریافت نامه از پزشکان، لازم است فرد ترنسکشوال برای دریافت مجوز عمل تغییر جنسیت به پزشکی قانونی مراجعه کند. پس از طی مراحل و بررسی‌ها از طرف پزشکی قانونی، نیاز به عمل تغییر جنسیت برای فرد تایید می‌شود و مجوز قانونی عمل تغییر جنسیت صادر می‌شود.

باید در نظر داشت که عمل جراحی تغییر جنسیت، بدن مرد یا زن را تغییر می‌دهد اما از سوی دیگر برای حضور در اجتماع نیاز است که فرد ترنسکشوال بتواند پس از تغییر جنسیت تغییر شناسنامه بدهد. قوانین تغییر جنسیت در ایران و تعویض شناسنامه‌ی افراد تراجنسی ۱۵ سال است که انجام می‌شود و فرد پس از عمل جراحی تغییر جنسیت می‌تواند شناسنامه خود را تغییر دهد.


انواع جراحی های تغییر جنسیت

تغییر جنسیت مرد به زن

  • تقویت و افزودن سینه ها: از طریق کاشت سینه (implants).
  • بیضه برداری : با حذف و برداشت بیضه ها.
  • حذف مو با لیزر: برای حذف موهای صورت یا دیگر نقاط بدن.
  • تراشیدن نای: به هدف کوچکتر کردن سیبک گلو.
  • جراحی صورت: برای ایجاد ظاهری زنانه تر.
  • جراحی پلاستیک دگرگونی آلت تناسلی به واژن: با برگرداندن پوست آلت تناسلی مرد واژن ایجاد می کنند.

تغییر جنسیت زن به مرد

  • هورمون درمانی: به هدف تغییرات بدن به سمت مردانگی
  • بازسازی سینه های مردانه: که جراحی فوقانی نیز گفته می شود و شامل برداشتن سینه ها و بافت پستان است.
  • برداشتن رحم یا هیسترکتومی: برداشت بخش داخلی دستگاه تولید مثلی زنان، شامل برداشتن تخمدان و رحم.
  • فالوپلاستی: ساخت آلت تناسلی مردانه با استفاده از پوست دیگر نقاط بدن.

تغییر یا حذف و جایگزینی اندام های جنسی در مردان و زنان به دو روش روده ای یا پوستی انجام می گیرند. در روش پوستی با استفاده از پوست بقیه ی بخش های بدن، آلت مرد یا واژن را می سازند و در روش روده ای از دیواره روده فرد برای اینکار استفاده می کنند.

هورمون درمانی و تغییر جنسیت

هورمون درمانی در مردانی که به زن تغییر جنسیت می دهند، به هدف تغییرات بدن به سمت زنانگی، انجام می گیرد. هورمون درمانی در مردانی که می خواهد زن شوند باعث کم شدن موهای بدن و بزرگ شدن سینه ها، توزیع مجدد چربی بدن به سوی باسن و سینه ها و غیره می شود.

در زنانی که به مرد تغییر جنسیت می دهند ، هورمون درمانی به هدف تغییرات بدن به سمت مردانگی صورت می گیرند. از جمله این تغییرات می توان به کلفتی صدا، رشد موی صورت، رشد عضلات، جلوگیری از پریود شدن اشاره کرد.

عوارض تغییر جنسیت

عمل تغییر جنسیت نیز مانند هر عمل دیگری عوارضی به همراه دارد. خونریزی و عفونت از عوارض عمومی آن هستند. در عمل تغییر و ایجاد اندام جنسی جدید ممکن است بدن پیوند را پس بزند و بافت از بین برود. ممکن است نیاز به تکرار چندین باره یک عمل داشته باشد. در دراز مدت احتمال دارد فرد از تغییر جنسیت خود پشیمان شود. در این خصوص با روانپزشک مشاوره کنید.

رابطه جنسی بعد از تغییر جنسیت

تجربه اولین رابطه جنسی بعد از عمل تغییر جنسیت کامل، می تواند با ترس و خجالت همراه باشد. اما در اکثر افرادی که تغییر جنسیت داده اند لذت بخش تر از قبل از تغییر جنسیت گزارش شده است. در مردانی که به زن تغییر جنسیت داده اند، واژن ایجاد شده تنگ تر از واژن افرادی که بطور طبیعی با واژن به دنیا می آیند است و مایعات کمتری نیز ترشح می کند. پس تجربه اول می تواند دردناک باشد و باید از روان کننده مناسب استفاده کرد. برای بهبود عملکرد جنسی با روانشناس با دکتر زنان یا اورولوژیست مشورت کنید.

عمل-تغییر-جنسیت
برای عمل تغییر جنسیت باید به روانپزشک مراجعه کنید.

تفاوت گرایش جنسی نامتعارف با انحرافات جنسی

انحرافات جنسی به معنی داشتن گونه‌ای کشش جنسی غیرعادی به اشیا، موقعیت‌ها و افراد است. نکته ی مهم این است که بین انحراف‌های جنسی، (گرایش جنسی غیرعادی و مخاطره آمیز ) و اختلال‌های مرتبط با گرایش‌های جنسی که مخاطره آمیز نمی‌باشند، تفاوت وجود دارد. عامل این انحرافات جنسی دقیقا مشخص نیست. برخی متخصصین معتقدند که می تواند به دلیل برخی آسیب های دوران کودکی مانند تجاوز جنسی باشد. گروهی دیگر معتقدند موقعیت هایی که ممکن است تحریک پذیر باشند یا لذت جنسی زیادی به فرد بدهند و تکرار شونده باشند، می توانند عامل انحرافات جنسی باشند.

انواع انحرافات جنسی

  • عریان گرایی (Exhibitionism)

حالتی که در آن فرد اندام و آلت جنسی خود را به افراد غریبه نمایش می دهد. باید توجه داشت که انجام این عمل غیرقانونی می باشد. در صورتی که با چنین موردی مواجه شدید، می توانید از پلیس کمک بگیرید.

  • فتیشیسم یا یادگارخواهی (Fetishism)

افراد دارای فتیش به اجزا و اشیای بی جان علاقه مند هستند و با دیدن یا لمس آن ها تحریک می شوند. فتیش انواع مختلفی دارد که برخی از انواعی که برای شما آشناست شامل این موارد است:

  • فتیش نسبت به لباس
  • فتیش به لباس زیر
  • فتیش به کفش.

جزء گرایی گرایشی است مرتبط با فتیشیسم. در جز گرایی، فرد با اجزای بدن بیش از حد تحریک می شود. مثل فتیش پا (foot fetish)، فتیش پستان (breast fetish) و فتیش باسن (buttocks fetish).

  • مالش دوستی (Frotteurism)

در این حالت فرد تمایل دارد در مقابل یک شخص غریبه و نا آشنا، آلت تناسلی خود را لمس کند یا بمالد. در بسیاری از افراد دچار این حالت، دیده شده که مردان در مکان های شلوغ و عمومی در مقابل یک خانم آلت خود را می مالند. این عمل غیرقانونی است.

  • کودک دوستی یا پدوفیلی (Pedophilia)

افراد پدوفیل تخیلات و رفتار های جنسی غیر قانونی با کودکان را دارند. کودکانی که در این گروه قرار دارند اغلب ۱۳ سال یا کمتر دارند. رفتار های افراد پدوفیل شامل لخت کردن کودکان، تشویق کودکان به تماشای خودارضاییِ فرد متجاوز، لمس اندام جنسی کودکان و برقراری رابطه جنسی همراه با زور (زورگیری) با کودکان.

  • مازوخیسم جنسی

در این حالت فرد به جای تلاش برای رسیدن به ارگاسم و رضایت جنسی، در جهت درد کشیدن تلاش می کند. به عنوان مثال با توهین گفتاری، کتک زدن، تنبیه و بستن با طناب و حتی سوزاندن یا بریدن پوست افراد از سکس لذت می برند. مازوخیسم جنسی با BDSM که نوعی گرایش جنسی است متفاوت است.

transgenderism
ترنس ها افرادی هستند که هویت جنسی آن ها با جنسیت فیزیکی شان متفاوت است.

سوالات متداول

آیا گرایش جنسی قابل تغییر است؟

بله. همانطور که گفته شد گرایش جنسی یک انتخاب نیست پس قابل تغییر نیز می باشد. اما باید توجه داشت که این تغییر توسط خود فرد باشد. چرا که تلاش برای تغییر گرایش یک فرد بدون خواست خودش معمولا جواب نمی دهد. علاوه براین آسیب هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

هزینه عمل تغییر جنسیت چقدر است؟

عمل تغییر جنسیت،بسته به نوع عمل ها و درمان های انتخابی و اینکه در چه کشوری انجام بگیرد متفاوت است. برای عمل روده ای ایجاد آلت جدید در کشور ما حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه دارد. در مراکز دولتی این هزینه کمتر می باشد. اما عمل تغییر جنسیت یک مرحله و یک عمل نیست که بتوان قیمت دقیقی برای آن تعیین کرد. ممکن است تا ۵۰ میلیون یا بیشتر نیز هزینه بر باشد.

حکم شرعی همجنس گرایی چیست؟

همجنس گرایی از نظر اسلام جزو گناهان کبیره است و از نظر فقها حرام محسوب می شود. همچنین مجازات های سنگینی برای آن قرار داده اند. در قرآن نیز مستقیما در مورد آن صحبت شده است که می گوید «آیا از همه مخلوقات به مردان میل می کنید، و همسرانی که خدا برای شما خلق نموده را رها می کنید؟ به راستی که شما مردمی متعدی (متجاوز) هستید».

راهنمای مراجعه به روانپزشک

برای پی بردن به گرایش جنسی، هویت جنسیتی خود با مراجعه به روان پزشک و انجام آزمون های روان شناختی به نتیجه مناسب برسید. همچنین اگر احساس می کنید نیاز به تغییر جنسیت دارید، اولین جایی که طبق مراحل نیز باید مراجعه کنید، متخصص روانپزشکی است. قبل از هر اقدامی در زمینه های گرایش جنسی و هویت جنسیتی بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید. برای گرفتن مشاوره از هر جایی می توانید از مشاوره تلفنی با روانپزشک استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گرایش جنسی

  1. B.ell گفت:

    کامل بود.فقط همجنسگرا با همجنس‌باز متفاوته.
    همجنسباز یک نوع بی احترامیه و اشتباهِ
    در صورتی که همجنسگرا بودن کاملا طبیعیه!

  2. ناشناس گفت:

    بخشید مسخره‌نکنین ولی میشه اسم این گرایشم بهم‌بگین که دوس دارم هم با پارتنرم بکنم هم اون منو مورد تجاوز قراره بده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      طیف اختلالات جنسی و موضوعات مربوط به آن گسترده است و در این خصوص می تونید با متخصص روانپزشکی مشورت کنید.
      متخصص روانپزشک

  3. ناشناس گفت:

    هم جنس گرایی یک بیماری نییست باسپاس از شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      یک اختلال جنسی می توان محسوب کرد.

  4. .... گفت:

    آیا برای درمان همجنسگرایی راهی هست؟
    اینکه میگن با هیبنوتیسم میشه این مشکلو حل کرد واقعیت داره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      هم جنس گرایی یک اختلال روانپزشکی است که درمان توسط متخصص روانپزشکی صورت می گیرد. از این لینک میتونید از بهترین متخصصان در این تخصص نوبت بگیرید و درمان را پیگیری کنید.
      روانپزشک خوب

      1. shirin گفت:

        همجنسگرایی بیماری یا اختلال نیست همونطور که
        استریت بودن اختلال یا بیماری نیست

  5. ناشناس گفت:

    عالی بود این مطلب همه جوانبو توضیح داده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  6. Saraab گفت:

    عالی بی نظیر همه چیو قشنگ مو به مو توضیح داده بودن مرسیییییی

  7. کسریٰ گفت:

    خیلی دقیق و صریح و شیوا بود، عالی بود.
    مرسی دمتون گرم.
    موفق و مؤید باشید.

  8. sara گفت:

    علی بوددد جواب خیلی از سوالاتم رو گرفتم و اطلاهاتم خیلی کامل تر شد خسته نباشیییید واقعا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  9. آیلین گفت:

    دستتون درد نکنه عالی بود سعی کردم با گرایش دخترم کنار بیام حتی حاضر شدم یه روانپزشک با شوک برقی درمانش کنه ولی فایده ای نداشت ممنون از مقاله شما

    1. فاطمه گفت:

      خوب بود

      1. همیار دکترِتو گفت:

        ممنون از همراهی شما.

    2. رضا گفت:

      چه گرایشی داشت

  10. الینا گفت:

    عالییی بود

    1. ناشناس گفت:

      من بعداز یائسگی بسیار گر میگیرم یک ساعت یک یا دو بار الا هشت سال است از نزدیک شدن هرکسی به خودم متنفرم حتی فرزندانم .هیچ میل جنسی ندارم و حتی از تصور و تصویر بوسیدن یا میل جنسی دیگران در فیلم ها احساس بدی دارم ازهم خوابگی باشوهرم بیزارم و دلم میخواهد در جایی یا خانه ای باشم که کسی درزندگیم نباشد حتی فرزندانم حد اقل یک متر فاصله داشته باشد یا بیشتر دلم میخواهد آنها را ترک کنم درمکانی آرام ودنج دور افتاده باشم چه کنم دلم میخواهد مثل گذشته باشم ایا هورمون درمانی کمکم میکند پزشکان میگوید ممکن است ایجاد سرطان کند

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        این حس انزوا طلبی شما بیشتر به علت مشکلات روحی است تا مشکلات هورمونی. به شما توصیه می شود از این لینک نوبت متخصص روانپزشکی گرفته و برای درمان مراجعه کنید.
        متخصص روانپزشک