انواع داروهای بیهوشی کدامند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروهای بیهوشی برای کاهش درد، انجام عمل جراحی و بررسی های تشخیصی مانند آندوسکوپی و کولونوسکوپی استفاده می‌شوند. این داروها با کاهش حساسیت عصبی و کنترل عضلانی بدن، باعث ایجاد بی‌حسی در بیمار شده تا عمل جراحی یا بررسی و تشخیص بیماری به خوبی صورت بگیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
انواع داروهای بیهوشی کدامند؟

بیهوشی نوعی درمان پزشکی است که باعث می‌شود حین عمل جراحی هیچ‌گونه دردی را احساس نکنید. داروهایی که برای جلوگیری از احساس درد استفاده می‌شوند، داروهای بیهوشی یا بی‌حس‌کننده نامیده می‌شوند. نکته جالب‌توجه این است که بیهوشی انواع مختلفی دارد و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هر کدام از روش‌های بیهوشی یا بی‌حسی کاربرد خاص خود را دارند.

برخی از دارو یا قرص‌های بیهوشی بخش‌های خاصی از بدن را بی‌حس می‌کنند. این در حالی است که سایر داروها مغز را بی‌حس می‌کنند و باعث می‌شوند بیمار به خواب برود تا پزشک راحت‌تر بتواند جراحی‌های تهاجمی‌تر (نظیر جراحی سر، قفسه سینه یا شکم) را انجام دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع بی هوشی، خطرات آن و هر آنچه که دراین‌خصوص باید بدانید آشنا کنیم.

معرفی انواع داروهای بیهوشی (چند نوع بیهوشی داریم؟)

چهار دسته اصلی از انواع بیهوشی یا بی‌حسی وجود دارد که هر یک برای انواع خاصی از جراحی‌های تهاجمی و پروسه‌های کمتر تهاجمی استفاده می‌شوند. این بیهوشی‌ها شامل این مواردند:

بی‌حس کننده موضعی، بی‌حس کننده منطقه‌ای، بی‌حس کننده عمومی، بی‌حسی آرام‌بخش (که گاهی «مراقبت بیهوشی تحت کنترل» نیز نامیده می‌شود). متخصص بیهوشی در مورد انواع بیهوشی (قطره بیهوشی، پودر بیهوشی یا آمپول) که برای عمل یا روش موردنیازتان مناسب و ایمن هستند با شما صحبت می‌کند و گزینه‌های موجود را به‌صورت واضح برای شما توضیح می‌دهد. در اینجا به معرفی انواع بی‌حسی پرداخته‌ایم.

۱. بی حس کننده موضعی

بی‌حسی موضعی شامل تزریق انواع بی حسی موضعی (ماده بی‌حسی) به قسمت خاصی از بدن است. در این روش، تزریق در همان محل موردنظر یا نزدیک آن انجام می‌شود. برخی از پزشکان از این روش بی‌حسی برای انجام اقدامات کوچک و جراحی‌های سرپایی در مطب استفاده می‌کنند.

اگر ناحیه تحت درمان بزرگ باشد یا این که بیمار نتواند بی‌حسی موضعی را به‌تنهایی تحمل کند، ممکن است از یک متخصص بیهوشی خواسته شود تا با تجویز آرام‌بخش کمک کند تا بیمار احساس راحت‌تری داشته باشد.

بی‌حسی موضعی عموماً اصطلاحی است که برای داروهایی مانند لیدوکائین استفاده می‌شود که با سوزن به بدن تزریق می‌شوند یا این که به‌صورت موضعی در قالب یک کرم روی پوست استعمال می‌شوند. بی‌حسی موضعی به‌تنهایی می‌تواند درد پروسه‌های جزئی همچون بخیه‌زدن زخم یا پروسه‌های دندانپزشکی را برطرف کند.

مهم‌ترین عوارض داروهای بیهوشی چیه؟

همین الان از اقدامات قبل از بیهوشی آگاه شو!

۲. بی حسی منطقه ای

دسته‌ای از داروهای بی حسی یا بیهوشی به‌صورت داروهای بی‌حسی منطقه‌ای دسته‌بندی می‌شوند. این داروها با هدف بی‌حس‌کردن منطقه خاصی از بدن استفاده می‌شوند و در طول مصرف آنها بیمار بیدار و هوشیار است، اما درد را در منطقه موردنظر احساس نمی‌کند. این داروها خود شامل انواع مختلفی هستند که از جمله می‌توان به بی‌حس‌کننده‌های نخاعی، اپیدورال، موضعی و بازویی اشاره کرد.

بی حسی نخاعی

نوع دیگری از انواع بیهوشی، بیهوشی نخاعی است که با نام‌های بی‌حسی منطقه‌ای یا بی‌حسی لوکال و بی حسی نخاعی نیز شناخته می‌شود. این نوع بی‌حسی که شبیه بی‌حسی موضعی است بخشی از بدن را برای انجام کارهای پزشکی مانند بخیه‌زدن یا بیوپسی بی‌حس می‌کند و از آمپول بی حسی نخاعی استفاده می‌شود.

در واقع این داروها منطقه گسترده‌تری را بی‌حس کرده و با مسدودکردن موضعی اعصاب از انتقال سیگنال‌های درد به آنها جلوگیری می‌کنند. این نوع از بیهوشی بسیار ساده‌تر از بیهوشی عمومی است، چرا که فرد کاملاً بیدار است و تنها بخشی از بدن او بی‌حس شده است.

بی حس کننده اپیدورال

یکی دیگر از انواع بیهوشی، بی‌حسی اپیدورال است. این نوع از روش بی‌حسی تکنیکی است که ممکن است به‌عنوان یک روش بی‌حسی اولیه برای جراحی از آن استفاده شود یا این که به‌عنوان گزینه‌ای جهت مدیریت درد بعد از عمل مدنظر قرار بگیرد. معمولاً بی‌حسی اپیدورال از شکم تا بالای پاها را بی‌حس می‌کند و معمولاً در زایمان‌های طبیعی بدون درد از آن استفاده می‌شود.

چند نوع بیهوشی داریم؟
یکی دیگر از انواع بیهوشی، بی‌حسی اپیدورال است.

بی حسی بازویی

نوع دیگری از بی‌حسی منطقه‌ای، بی‌حسی بازویی نام دارد. همان‌طور که از نام آن هم مشخص است این نوع از بی‌حسی با تزریق ماده بی‌حس‌کننده به اعصاب بازوی بیمار همراه است که به دنبال آن قسمت بازو تا شانه و کف دست فرد بی‌حس می‌شود.

۳. بی حس کننده و داروهای بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی کل بدن را در حالت خواب عمیق یا ناهشیاری قرار می‌دهد و در طی آن بیمار هیچ‌گونه هوشیاری یا احساسی ندارد. این به این معناست که هیچ‌چیزی را حس نمی‌کنید یا این که اصلاً به‌خاطر نمی‌آورید که جراحی داشته‌اید. بیهوشی عمومی از طریق این موارد صورت می‌گیرد:

  • تزریق درون وریدی (IV)
  • استنشاق مواد بیهوشی از طریق ماسک تنفسی، دستگاه راه هوایی یا لوله
  • ترکیبی از همه این موارد

این نوع بیهوشی ممکن است تنفس را متوقف کند، به همین خاطر اغلب به لوله‌گذاری (قراردادن لوله تنفسی) یا قراردادن یک دستگاه راه هوایی برای کمک به تنفس بیمار نیاز دارد. بعدازاین که بیمار کاملاً به خواب رفت، لوله یا دستگاه قرار داده می‌شود و پس از اتمام جراحی و زمانی که بیمار بتواند به‌راحتی و بدون کمک نفس بکشد خارج می‌شود.

بعدازاین که بیمارانی که بیهوشی عمومی دریافت کرده‌اند، بیدار شوند، ممکن است گلودرد خفیفی را تجربه کنند که ناشی از قرارگرفتن لوله تنفسی در گلو است.

۴. داروهای آرام بخش

یک سری از داروهای بیهوشی با عنوان داروهای آرام بخش یا داروهای ضداضطراب شناخته می‌شوند. داروهای ضداضطراب داروهایی هستند که به کاهش یا کنترل اضطراب و آرامش بدن کمک می‌کنند. در دوزهای بالاتر نیز می‌توان از آنها برای القای خواب استفاده کرد. آنها همچنین ممکن است باعث فراموشی انتروگراد شوند که در آن بیمار رویدادهای پس از تجویز دارو را به یاد نمی‌آورد.

این داروها معمولاً قبل از عمل برای آرام‌کردن بیمار قبل از رسیدن به اتاق عمل تجویز می‌شوند. متخصصان بیهوشی معمولاً میدازولام را از طریق تزریق IV برای این منظور تجویز می‌کنند. در کودکان، میدازولام را می‌توان به‌صورت خوراکی، به‌صورت مایع یا از طریق بینی به‌صورت اسپری، قبل از عمل تجویز کرد.

داروهای آرام بخش کدامند؟
داروهای ضداضطراب داروهایی هستند که به کاهش یا کنترل اضطراب و آرامش بدن کمک می‌کنند.

۵. داروهای بیهوشی تزریقی

دسته دیگر داروهای بیهوشی داروهایی هستند که به‌صورت تزریقی (تزریق داخل وریدی) مصرف می‌شوند. تجویز این داروها می‌تواند بیمار را به‌سرعت بیهوش کرده و به حالت خواب ببرد. از رایج‌ترین داروهای بیهوشی داخل وریدی می‌توان به پروپوفول، کتامین و اتومیدیت اشاره کرد. پروپوفول رایج‌ترین ماده بیهوشی عمومی تزریقی است که در بسیاری از اعمال جراحی از آن استفاده می‌شود.

۶. داروهای بیهوشی استنشاقی

برخی از داروهای بیهوشی به‌صورت گازهای استنشاقی مصرف می‌شوند و بیمار با تنفس این گازها که معمولاً به‌صورت یک ماسک روی دهان آنها قرار داده می‌شوند، ماده بی‌حسی را استنشاق کرده تا به‌تدریج دارو اثر کند و بیمار بیهوش شود.

متن انگلیسی:
The most commonly used anesthetic gases are halothane, nitrous oxide, isoflurane, sevoflurane,» and desflurane.»
ترجمه فارسی:
«رایج‌ترین داروهای بیهوشی استنشاقی شامل سووفلوران، دسفلوران و ایزوفلوران هستند.»

به نقل از سایت ncbi

۷. داروی بیهوشی خوراکی

دسته دیگر داروهای بیهوشی نیز به‌صورت خوراکی مصرف می‌شوند و معمولاً تاثیر آنها به‌صورت خواب‌آور و تسکین‌دهنده درد است. برخی از این مسکن‌ها را در دسته مخدرها در نظر می‌گیرند، چرا که مسکن‌های بسیار قوی هستند و می‌توانند بیمار را به حالت خواب برده تا درد را احساس نکند. در بسیاری از مواقع این داروها برای کنترل درد بعد از جراحی استفاده می‌شوند. ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی، داروی آلفنتانیل و استامینوفن از جمله داروهای بیهوشی خوراکی هستند.

دسته دیگر داروهای بیهوشی خوراکی نیز می‌توانند تاثیرات قوی‌تری داشته باشند و به بیهوش‌کردن بیمار منجر شوند. انواع قرص‌های خوراکی کتامین از رایج‌ترین داروهای بیهوشی خوراکی موجود داست. این دارو در دوزهای بالا برای بیهوشی و در دوزهای پایین‌تر برای کنترل درد استفاده می‌شود.

انواع داروهای بیهوشی خوراکی کدامند؟
ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی، داروی آلفنتانیل و استامینوفن از جمله داروهای بیهوشی خوراکی هستند.

۸. داروهای بیهوشی اتاق عمل

در اتاق عمل از داروهای بیهوشی مختلفی برای تسکین درد و شل‌شدن عضلات در زمان جراحی استفاده می‌شود. داروهای بیهوشی رایج اتاق عمل شامل پروپوفول، داروهای استنشاقی فرّار، مواد افیونی (برای کنترل درد)، عوامل مسدودکننده عصبی-عضلانی (برای آرامش عضلانی) و بی‌حس‌کننده‌های موضعی هستند.

کاربرد داروهای بیهوشی چیست؟

به‌صورت‌کلی بدون در نظر گرفتن نوع دارویی که برای بیهوشی یا بی‌حسی کاربرد دارد، این داروها با هدف کنترل و سرکوب درد استفاده می‌شوند. آنها طی آزمایشات و تست‌های پزشکی مختلف و انجام طیف وسیعی از اعمال جراحی برای بی‌حسی در نواحی خاصی از بدن یا القای خواب کاربرد دارند. این داروها می‌توانند از انتقال سیگنال‌های درد جلوگیری کرده و با ازبین‌بردن حس درد امکان انجام طیف وسیعی از اقدامات پزشکی را فراهم می‌کنند.

از جمله کاربردهایی که می‌توان برای این داروها در نظر گرفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش دردهای جزئی مانند درد ناشی از زخم یا شکستگی
  • استفاده در دندانپزشکی، خصوصاً برای جراحی‌های دندان و لثه
  • کاربرد در عمل‌های جراحی سرپایی
  • بخیه‌زدن و پانسمان‌کردن
  • در انجام زایمان‌های طبیعی بدون درد و سزارین‌ها
  • استفاده در اقدامات پزشکی مانند اندوسکوپی، کولونوسکوپی و غیره
  • انجام جراحی‌های مختلف مانند عمل قلب و غیره
  • استفاده در کنترل درد بعد از عمل جراحی
  • آرام‌کردن بیماران قبل از رفتن به اتاق عمل
  • کاهش اضطراب
  • آرام‌بخش و به خواب بردن بیماران حین بی‌حسی‌های اپیدورال یا نخاعی

برای اطلاع دقیق از کاربردهای داروهای بیهوشی بهتر است با متخصص بیهوشی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر بیهوشی وجود دارد.

بیهوشی کامل بهتره یا اپیدورال؟ همین الآن مشاوره بگیر!

داروی بیهوشی آندوسکوپی و کولونوسکوپی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای داروهای بیهوشی، در انجام تست‌ها و بررسی‌های پزشکی مانند آندوسکوپی معده و کبد یا کولونوسکوپی است. گزینه‌هایی که در این موارد استفاده می‌شود از بی‌حسی و آرام‌بخش‌ها تا بیهوشی عمومی متغیر است.

برای آندوسکوپی ممکن است از یک آرام‌بخش متوسط یا عمیق استفاده شود. معمولاً این داروها برای به‌حداقل‌رساندن درد و ناراحتی ناشی از ورود لوله آندوسکوپی یا کولونوسکوپی و کاهش اضطراب بیماران استفاده می‌شوند. رایج‌ترین داروهای بیهوشی آندوسکوپی و کولونوسکوپی شامل پروپوفول، بنزودیازپین‌ها و مواد افیونی هستند.

عوارض و خطرات داروهای بیهوشی چیست؟

عوارض بیهوشی ممکن است خفیف تا شدید باشد. به‌صورت‌ کلی داروهای بیهوشی با هدف بی‌عارضه‌‌بودن استفاده می‌شوند، اما قطعاً این داروها نیز مانند هر داروی دیگری ممکن است یک سری عوارض جانبی داشته باشد.

به همین دلیل هم حتماً باید داروها و دوز مصرفی آنها تحت‌نظر یک متخصص بیهوشی تجویز و استفاده شود. خصوصاً در بیهوشی‌های عمومی همیشه یک متخصص بیهوشی به‌صورت کامل فرایند بیهوش شدن بیمار را تحت‌نظر دارد و علائم حیاتی او را به‌صورت دقیق کنترل می‌کند.

خطرات داروهای بیهوش‌کنندهتوضیحات
واکنش‌های آلرژیکگاهی این واکنش‌های آلرژیک خفیف بوده و برخی مواقع نیز واکنش‌ها بسیار شدید و جدی هستند که جدی‌ترین آن شوک آنافیلاکسی است.
تاثیرگذاری کمتر از حد انتظاربه دنبال آن بیمار در حین عمل بیدار می‌شود.
آسیب در محل تزریقباعث عفونت، مشکلات تنفسی، آسیب‌های کوتاه‌مدت به اعصاب، واکنش‌های آلرژیک مانند آسم، آسیب به دهان و دندان‌ها یا زبان و غیره می‌شود.
مرگ نادرترین خطری که ممکن است انواع داروهای بیهوشی برای برخی از افراد داشته باشند.
خطرات و عوارض این داروها بسته به دوز، نوع دارو، نوع مصرف و شرایط بیمار متفاوت است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عوارض بیهوشی هستند؟

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر ممکن است خطر بیهوشی شما بیشتر باشد:

  • آلرژی به بیهوشی یا سابقه واکنش‌های آلرژیک
  • دیابت
  • بیماری قلبی (آنژین، بیماری دریچه قلب، نارسایی یا حمله قلبی)
  • فشار خون بالا
  • مشکلات کلیوی

داروهای جدید بیهوشی کدامند؟

ترکیب چه قرص هایی باعث بیهوشی میشود؟ باتوجه‌به نیاز برای کاهش حداکثری ریسک و عوارض داروهای بیهوشی و افزایش اثربخشی آنها، تحقیقات زیادی برای تولید انواع داروهای بیهوشی جدید صورت‌گرفته که نتیجه آنها تولید یک سری داروی بیهوشی جدید است. یکی از ویژگی‌های داروهای بیهوشی جدید این است که برخلاف داروهای قبلی که باید از یک داروی منفرد مانند اتر یا کلروفرم به‌تنهایی برای بیهوشی کلی استفاده می‌شد، بیهوش‌کننده‌های امروزی شامل داروهای مختلفی می‌شوند که می‌توان از هر کدام برای اثری خاص استفاده کرد.

یکی از جدیدترین داروهای بیهوشی، «داروی رمیمازولام» است. این دارو جدیدترین فرم داروهای بنزودیازپین است که از ترکیب دو داروی بیهوشی میدازولام و رمی فنتانیل تولید شده است. پروپوفول‌ها که دارای خواص متفاوتی هستند با قدرت آرام‌بخشی و تسکین‌دهی سریع‌تر و قوی‌تر، جزء داروهای جدید بیهوشی دسته‌بندی می‌شوند.

داروهای جدید بیهوشی کدامند؟
یکی از جدیدترین داروهای بیهوشی، «داروی رمیمازولام» است.

داروهای بیهوشی خوراکی گیاهی

داروهای گیاهی متعددی دارای خواص بیهوشی هستند. فرآورده‌های گیاهی مانند میخک، سینچونا، داتورا، تیمول و یاس دارای خواص بی‌حسی موضعی هستند و در پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌شوند. برای مثال روغن میخک یک داروی قدیمی برای بی‌حس‌کردن اعصاب است. این روغن حاوی ترکیب شیمیایی اوژنول است که یک بی‌حس‌کننده طبیعی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

انواع داروهای بیهوشی برای اهداف مختلفی کاربرد دارند. باتوجه‌به گسترش این داروها امروزه بر خلاف قبل برای استفاده‌های متفاوت از داروهای بیهوشی متنوعی نیز استفاده می‌شود. این داروها با هدف تسکین درد و بیهوش کردن و آرام‌کردن بیماران استفاده می‌شوند تا به‌این‌ترتیب انجام اقدامات و تست‌های پزشکی آسان‌تر شود.

بااین‌حال باتوجه‌به این که هر داروی بیهوشی می‌تواند عوارض و خطرات خود را داشته باشد این داروها و مصرفشان باید کاملاً با نظر دکتر بیهوشی انجام شود تا در تمامی مراحل شرایط و علائم حیاتی بیمار توسط پزشک کنترل گردد.

برای آشنایی بیشتر با مزایا و عوارض داروهای بیهوشی بهتر است با متخصص بیهوشی یا پزشک عمومی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری مشاوره آنلاین دکتر بیهوشی و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

جهت پیدا کردن راه های بیهوش شدن سریع در اتاق عمل، بی‌حس‌کننده‌های گازی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند که از گاز نیتروس اکساید و مایعات فلوئوردار فرّار (ایزوفلوران، دسفلوران، سووفلوران) ساخته می‌شوند.

به‌عنوان اسپری بیهوشی کوتاه مدت، انفلوران، هالوتان و سووفلوران مصرف می‌شود.

این داروها می‌توانند تا ۲۴ ساعت در بدن بمانند.

خوردن داروی بیهوشی خوراکی برای انسان مانند ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی و استامینوفن کدئین (قرص بیهوشی چند ساعته).

در برخی موارد مانند زمانی که بیمار جراحی قلب باز دارد برای این که میزان خطر خونریزی یا ریسک لخته‌شدن خون را کاهش دهند به بیماران FFP یا پلاسمای تازه منجمدشده تزریق می‌شود. این تزریق تاثیر و تداخلی با داروهای بیهوشی ندارد.

 

به‌صورت کلی داروهای بیهوشی اثر طولانی‌مدتی روی مغز ندارند. اثر آنها معمولاً روی حافظه کوتاه‌مدت بیماران است. در برخی موارد خصوصاً در افراد مسن ممکن است فرد مشکلاتی در حافظه بلندمدت یا قدرت یادگیری داشته باشد. گیج‌بودن بیماران یا هذیان گفتن آنها هم می‌تواند از تاثیرات داروی بیهوشی بر مغز باشد.

 

کتامین به‌عنوان یک داروی ایمن، قابل‌اعتماد و بسیار قوی برای بیهوشی عمومی در نظر گرفته می‌شود که می‌توان از آن به‌تنهایی با به‌صورت ترکیبی با سایر داروهای بیهوشی مانند کلروفرم استفاده کرد.

 

برای کنترل حس درد حیواناتی مانند سگ، بی‌تحرک‌کردن آنها برای جابه‌جایی یا انجام معاینات پزشکی و انجام عمل جراحی از داروهای بیهوشی و بی‌حسی مختلفی مانند اسپرومازین استفاده می‌شود. سایر موارد شامل کتامین هیدروکلراید، اتروپین هیدروکلراید و سوکسینیل کولین کلراید می‌شود.

 

کتامین‌ها جزء مهم‌ترین داروهای بیهوشی هستند که در اتاق عمل از آنها استفاده می‌شود. علاوه‌برآن داروی پروپوفول یکی از رایج‌ترین داروهای بیهوشی عمومی است که در اتاق عمل از آن استفاده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروهای بیهوشی

  1. ممد گفت:

    از کجا بخرم قرص بهوشی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      فقط مخصوص بیمارستان است

  2. حمید گفت:

    سلام دی اتیل اتر یا چیزی مشابه اتر هست بنظرتون اگه هست ممنون میشم بگین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      همه مصارف این داروها باید در حیطه پزشکی باشد

      1. حمید گفت:

        یه چیزی ک مثل اتر باشه قرص دارو شربت چیزی هست بنظرتون

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          برای مصارف شخصی تجویز نمی گردد

  3. کاظم گفت:

    سلام آقای دکتر.داروی بیهوشی وجود نداره عرض چند ثانیه بیهوش کنه و حتما بیدار نشیم تا ۱۵دقیقه ای؟در این مدت هم هر ضربه ای بخوریم حس نکنیم.واسه برادرم میخوام مشکل داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای مصارف شخصی خیر
      بیمارستانی است

  4. فاضل گفت:

    سلام آقای دکتر آیا قرص بیهوشی بدون عوارض هم هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هر داروی بیهوشی بسته به شرایط بدنی ممکن است عوارضی داشته باشد
      حتی کم

  5. الی گفت:

    سلام من عمل لاپاراسکوپی و میتی لاپاراتوتی فیبروم دارم.میگن ماده بیهوشی که توی انژیوکت میزنن دردناکه. ایا ممکنه متخصص بیهوشی از ماسک برای بیهوش کردنم استفاده کنه یا برای مثلا نوع عمل من باید حتما وریدی باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نوع انتخاب بی هوشی به متخصص بی هوشی و جراح با توجه به شرایط بدنی تان مرتبط است
      ولی در کل نگران نباشید
      قرار نیست در بیهوشی دردی حس کنید

  6. فاطمه شیبانی گفت:

    سلام
    سوال اول:
    آیا داروی غیرتزریقی و خوراکی که اثر تسکینی خیلی قوی حتا در حد بیهوشی عمومی برای تحمل درد بعد از عمل وجود دارد؟
    سوال دوم:
    چه دارویی تسکینی بسیار قوی یا بیهوشی برای خودکشی و مرگ فوری و بی درد وجود دارد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      خودکشی راه حل مسأله نیست و موجب آسیب اندام ها در شما شده و مرگ ایجاد نمی کند. یا متخصصین روانشناسی مشورت کنید.

    2. محسن گفت:

      خودکشی ببین تاخدا نخوادمن ده دفعه خودکشی کردم اما زنده موندم موقش بشه خودش میبرتت

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        تندرست باشید
        امیدوارم سالم و زنده باشید

  7. ناشناس گفت:

    سلام دکتر داروی بیهوشی ازکجا بگیرم برای سگ

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با نسخه دامپزشک از داروخانه دامپزشکی

  8. علی گفت:

    سلام جناب داروی یا قرصی هست برای بیهوشی فردی سنش بین ۱۴ باشه جوان مشکلی نداشته باشد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      داروهای بیهوشی بیمارستانی می باشد و تحت نظر متخصص بیهوشی باید مصرف شود.

      1. محمدرضا گفت:

        سلام آقای دکترخوب هستید من شباخوابم نمی‌بره یا همسایه بالاییمون وسایلشونو جابجامیکنن سروصدامیکنن یا اینکه این لاشیای‌پارک گازمیدن به موتوراشون قرصی بدون نسخه وجوددارد که بخورم تاصبح خوابم ببره راحت صداشونو نشنوم ؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          از قرص سیمواسلیپ که ترکیب ملاتونین و گیاهان ارامبخش است استفاده کنید

  9. علی گفت:

    در اینجا نام از کلروفرم گرفته نشده، آیا از آن به عنوان بیهوش کننده عمومی یاد کرده می توانیم، و در صورت بلع کردن آن چی باید کرد؟
    البته کلروفرم دندانپزشکی را میگویم چون من محصل سمستر هفتم طب دندان هستم.

  10. جواد گفت:

    آ یا دارو های بیهوشی انشاقی بدون ماسک از راه دور کسی در اطاق خوابیده باشد بزنی بیهوش میشود یاخیر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بستگی به غلظت دارد
      ولی با توجه به ابعاد اتاق، خیر