دیسک کمر و زایمان طبیعی، علل و راه درمان این عارضه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برخی از زنان در دوران بارداری دچار دیسک کمر می‌شوند یا با وجود دیسک کمر، باردار می‌شوند. این افراد گاهی می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند. اما بهتر است گزینه سزارین را انتخاب کنند. مراقبت از ستون فقرات در طول بارداری و بعد از زایمان بسیار مهم است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
دیسک کمر و زایمان طبیعی

آیا دیسک کمر و زایمان طبیعی با هم ارتباطی دارند؟ با وجودی که کمردرد یک شکایت رایج در دوران بارداری است و تقریباً نیمی از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما دیسک کمر شرایط نادرتری است که می‌تواند شرایط را برای زنان باردار به مراتب سخت‌تر کند. این مشکل خصوصاً در زمان زایمان می‌تواند چالش برانگیز شود، چرا که زایمان طبیعی برای بسیاری از بیماران ممکن است سخت یا حتی غیر ممکن شود.

اما آیا واقعاً با وجود دیسک کمر امکان زایمان طبیعی برای زنان باردار وجود دارد؟ چطور می‌توان در طول دوران بارداری با رویکردهای محافظه کارانه شرایط را در زمان تولد نوزاد بهبود بخشید؟ علاوه بر این بسیاری از زنان بعد از زایمان طبیعی دچار دیسک کمر می‌شوند که می‌تواند شرایط را برای آنها بسیار سخت کند.

اگر در دوران بارداری یا پس از زایمان طبیعی به دیسک کمر مبتلا شدید باید به متخصص ارتوپد، یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. در پنل دکترتو می‌توانید از هر متخصصی که مدنظر دارید نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید. در این مقاله به بررسی شرایط زنان باردار با دیسک کمر و زایمان طبیعی در این گروه می‌پردازیم.

دیسک کمر و زایمان طبیعی

کمردردهای شدید در بارداری بسیار شایع است و تقریباً نیمی از زنان از آن رنج می‌برند. در واقع تغییرات هورمونی که مفاصل لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد ممکن است باعث تغییراتی در دیسک‌های بین مهره‌ای و رباط طولی خلفی شود.

این امر می‌تواند منجر به بیرون‌زدگی دیسک کمر نیز شود که نتیجه نهایی آن ممکن است LBP باشد. خود شرایط بارداری از یک سو و زایمان طبیعی و فشارهایی که به دنبال آن به ستون فقرات وارد می‌شود از سوی دیگر می‌تواند موجب دیسک کمر بعد از زایمان نیز شود. علت کمر درد در زنان بعد از زایمان می‌تواند دیسک کمر یا مشکلات دیگر باشد.

با این حال تمامی کمردردها نمی‌تواند به دیسک کمر منجر شود و ریسک فتق واقعی دیسک کمر در زنان باردار تنها یک مورد از هر هزار مورد LBP است.

علائم دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی

علائم دیسک کمر چیست؟ نشانه‌ها بسته به شرایط می‌تواند متفاوت باشد. دردهای ادامه‌دار که با بی‌حسی موضعی یا سوزن‌سوزن شدن همراه هستند، ضعف شدید اندام‌ها، درد شدید در ناحیه لگن و دردناک شدن تحمل وزن، دشواری در نشستن و بلندشدن و دردی که از پشت باسن تا انتهای ساق پا شروع می‌شود از بارزترین علائم دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی است که به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.

بعد از زایمان طبیعی کمردرد داری؟

برای تشخیص دیسک کمر نوبت بگیر.

علت دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی

اکثریت قریب به اتفاق زنانی که کمردرد و دیسک کمر پس از زایمان طبیعی را تجربه می‌کنند، به دلیل تغییرات مرتبط با بارداری در سیستم اسکلتی عضلانی که پس از زایمان ادامه می‌یابد، دچار این علائم می‌شوند. در برخی موارد، زنان ممکن است در حین مراحل زایمان طبیعی دچار ضربه‌های بدنی شوند که مستقیماً استخوان‌های کمر و لگن، مفاصل یا بافت‌های نرم را درگیر می‌کند و باعث درد و ناراحتی اضافی خواهد شد.

نوع زایمان طبیعی یا همان واژینال و شرایطی که فرد طی عمل تجربه می‌کند هم می‌تواند دلیل دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی باشد. برای زایمان طبیعی دهانه رحم چند سانت باید باز شود و این فشار ممکن است به کمر آسیب وارد کند.

نکته مهم دیگر اثرات بارداری است که بعد از زایمان خود را نشان می‌دهد. اثرات بارداری بر عضلات و مفاصل پایین‌تنه متفاوت است. افزایش سطح هورمون‌های ریلکسین، استروژن و پروژسترون باعث آرامش قابل‌توجه مفاصل در دوران بارداری می‌شود.

پس از زایمان، سطح این هورمون‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و باعث می‌شود مفاصل به حالت قبل از بارداری برگردند. به طور متوسط ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا مفاصل و بافت‌های اطراف تثبیت شوند و وزن را به طور موثر تحمل کنند.

علت کمر درد بعد از اپیدورال واکنش به این مواد است.
برخی از افراد با تزریق اپیدورال دچار دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی می‌شوند.

علت کمر درد بعد از اپیدورال

برخی افراد ممکن است زایمان طبیعی بدون درد را انتخاب کنند که در آن ماده بی‌حسی به‌صورت اپیدورال تزریق می‌شود. قرار داشتن مادر در حالت لیتوتومی به‌منظور خارج شدن جنین از واژن می‌تواند موجب وارد شدن فشار به ستون فقرات و کمردرد بعد از زایمان طبیعی شود. یکی از عوارض اپیدورال در زایمان طبیعی ایجاد مشکلات کمر است.

علاوه بر این معمولاً کسانی که بعد از تزریق اپیدورال دردهای شدیدی را در کمر تجربه می‌کنند، قبلاً سابقه کمردرد یا مشکلاتی مانند تنگی کانال نخاعی را داشته‌اند و به همین دلیل با تزریق شرایط آنها سخت‌تر شده است.

آیا بی حسی نخاع در زایمان باعث دیسک کمر میشود؟

بی‌حسی نخاعی می‌تواند یکی از دلایل اصلی کمردردهای شدید و دردناک بعد از زایمان باشد. بااین‌حال هنوز مشخص نیست که قطعاً بی‌حسی نخاعی می‌تواند دلیل بروز دیسک کمر نیز باشد یا خیر. عواملی مانند سابقه کمردرد یا درد ناحیه تزریق می‌توانند موجب کمردرد بعد از بی‌حسی نخاعی شوند.

تشخیص دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی

یک متخصص ارتوپد یا جراح ستون فقرات می‌تواند با بررسی علائم و معاینات فیزیکی و از همه مهم‌تر با کمک سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی گرفته شده از ستون فقرات، دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی را تشخیص دهد.

درمان دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی

درمان بسته به این دارد که شدت درد چقدر است و چه میزان آسیبی به مهره‌های کمر وارد شده است. ماساژ و تمرینات درمانی بهترین گزینه برای درمان دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی هستند و می‌توانند به بهبود و اصلاح شرایط کمر کمک کنند.

۱. دارو برای کمر درد بعد زایمان

داروها و مسکن‌ها چه بدون نسخه و چه با نسخه هم می‌توانند به تسکین کمردرد بعد از زایمان طبیعی کمک کنند. حتی گاهی اوقات داروهای تزریقی نیز برای کاهش درد کمر بعد از زایمان طبیعی تجویز می‌شوند.

۲. قرص کمر بعد از زایمان

قرص کمر یک داروی گیاهی است که در برخی مواقع از آن برای تسکین دردهای کمر بعد از زایمان طبیعی استفاده می‌شود. در طب سنتی از این قرص‌ها برای کاهش تاثیرات منفی بارداری و زایمان استفاده می‌شود.

۳. فیزیوتراپی بعد از زایمان طبیعی

فیزیوتراپی یکی از بهترین گزینه‌های درمان کمردرد و دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی است. یک فیزیوتراپیست با کمک یک جراح ستون فقرات می‌تواند با دادن تمرین‌های مناسب به درمان دیسک کمر بعد از زایمان و کاهش درد کمک کند.

ایا دیسک پاره شده بدون جراحی خوب میشه؟ در این مورد باید متخصص باتوجه‌به شدت آسیب تصمیم بگیرد.

۴. جراحی دیسک کمر

اگر گزینه‌های بدون جراحی کارساز نباشد، پزشک جراحی دیسک کمر را پیشنهاد می‌دهد. عمل دیسک کمر چگونه است؟ در این جراحی، دیسک جایگزین شده یا دیسک آسیب دیده ترمیم می‌شود.

بعد از زایمان دچار دیسک کمر شدی؟ برای بهبود علائم همین الان مشاوره بگیر.

بهترین گزینه زایمان برای افرادی که دیسک کمر دارند کدام است؟

زایمان با فتق دیسک می‌تواند برای بسیاری از زنان باردار مشکل‌ساز باشد. بارداری دورانی مملو از نگرانی، اضطراب و استرس، همراه با تعداد زیادی از علائم فیزیکی است که می‌تواند زندگی را برای آن ۹ ماه طولانی بسیار سخت کند. بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده دیسک کمر در دوران بارداری می‌تواند علائم و فشارهای متداول این دوره را دو برابر کرده و به دلیل فشار بیشتری که به ستون فقرات وارد می‌کند، میزان آسیب پذیری را افزایش می‌دهد.

در نتیجه پزشکان بر این باورند که در صورت وجود دیسک کمر بهترین گزینه برای زایمان، سزارین است، چرا که زایمان طبیعی واژینال می‌تواند شرایط را بدتر کند و عوارض شدیدتری را به همراه داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده تا کنون زنان بارداری که با فتق دیسک کمر درگیرند بعد از عمل سزارین درگیر عوارض شدید نخواهند شد.

متن انگلیسی:
Based on limited data, the Cesarean section seems to be preferred compared to vaginal delivery to avoid worsening symptoms and progression to the cauda equina syndrome
ترجمه متن:
بر اساس داده‌های محدود، به نظر می‌رسد که سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی برای جلوگیری از بدتر شدن علائم و پیشرفت به سمت سندرم دم‌اسبی ترجیح داده می‌شود.

ncbi

آیا زنان باردار با دیسک کمر امکان زایمان طبیعی دارند؟

درست است که بهترین گزینه برای زنان بارداری که دیسک کمر دارند زایمان سزارین است، اما به این معنی نیست که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به گزینه زایمان طبیعی فکر کرد. این که آیا زنان باردار با دیسک کمر امکان زایمان طبیعی دارند یا خیر به چندین فاکتور مختلف بستگی دارد.

در درجه اول باید دید که مشکل در چه حدی است. آیا دیسک کمر مربوط به شرایط بارداری است یا این که به دلیل پوکی استخوان یا سایر مشکلات زمینه‌ای، قبل از بارداری دیسک کمر وجود داشته است.

مورد مهم بعدی سایر شرایط زمینه‌ای فرد باردار است. اگر زنان باردار یک دوره بارداری سالم را سپری کنند و تمامی نکات و مراقبت‌های لازم را انجام دهند، امکان این که بتوان با دیسک کمر هم زایمان طبیعی داشت وجود دارد و حتی در برخی مواقع این می‌تواند ایمن‌ترین گزینه باشد.

در نهایت پزشک متخصص باید تشخیص دهد که شرایط بیمار به چه صورت است و چه گزینه‌هایی برای او ایمن‌تر است. بر این اساس تعیین می‌کند که آیا می‌توان زایمان طبیعی انجام داد یا این که باید زایمان سزارین انجام شود.

متن انگلیسی:
Giving birth with a herniated disc can be a troubling issue for many pregnant women
ترجمه متن:
زایمان با فتق دیسک می‌تواند برای بسیاری از زنان باردار مشکل‌ساز باشد.

herniated-disc-pain

عوارض دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی

در صورتی که زنان باردار دیسک کمر داشته باشند، زایمان طبیعی می‌تواند یک سری عوارض را در آنها به دنبال داشته باشد. البته هنوز منابع محدودی در این خصوص در دسترس است و نمی‌توان دقیقاً این عوارض را به دیسک کمر و زایمان طبیعی ربط داد.

بدتر شدن بیرون‌زدگی مهره‌ها، افزایش کمردرد، درد دنبالچه، گردن درد و سیاتیک از جمله این عوارض احتمالی است. با این حال از آنجایی که هر یک از آنها ممکن است از عوارض طبیعی زایمان باشند، دقیقاً نمی‌توان آنها را به دیسک کمر و زایمان طبیعی ربط داد. برای این که تمامی این علائم به دیسک کمر و زایمان ربط داده شوند باید نوعی تعامل عصبی قابل تایید انجام شود.

بایدها و نبایدهای بعد از سزارین چیست؟
بهترین گزینه برای زنان بارداری که دچار دیسک کمر هستند، سزارین است.

عوارض دیسک کمر در بارداری

فتق دیسک کمر شایع‌ترین اختلال ستون فقرات در دوران بارداری است که در صورت رعایت نکردن مراقبت‌های موردنیاز در این دوره می‌تواند عوارض جدی را برای زنان به دنبال داشته باشد و مشکلات بارداری را ایجاد کند. مهم‌ترین آن نقص دائمی عصبی در زنان باردار است.

کمردردهای شدید در دوران بارداری و بعد از زایمان، افزایش ریسک سیاتیک و مشکلات لگن از دیگر عوارض احتمالی دیسک کمر در بارداری است. در مواردی هم که عضلات کف لگن ضعیف است، کمردرد و دیسک کمر می‌تواند موجب بی‌اختیاری ادرار و اختلال در عملکرد عضلات لگن شود.

چگونه از ابتلا به دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی جلوگیری کنیم؟

مهم‌ترین موضوع در خصوص کسانی که دیسک کمر دارند و کسانی که ریسک بالاتری برای ابتلا به دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی دارند، رعایت یک سری نکات در طول دوره بارداری است. مراقبت های بعد از زایمان طبیعی بسیار مهم است. کارهایی که باید انجام داد تا خطر ابتلا به دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی را از بین برد عمدتاً در راستای مراقبت از ستون فقرات و جلوگیری از وارد آمدن فشارهای بیش از حد به آن است.

۱. مراقبت از دیسک کمر در بارداری و قبل از زایمان طبیعی

مهم‌ترین موضوع در خصوص دیسک کمر و زایمان طبیعی، مراقبت‌هایی است که در طول دوره بارداری و حتی قبل از آن انجام می‌شود. برای این منظور دو گزینه وجود دارد؛ اول انجام کارهایی به‌منظور مراقبت از دیسک و مدیریت محافظه‌کارانه که می‌تواند بسیار موثر باشد و درمان اولیه انتخابی است. دومین گزینه عمل جراحی دیسک کمر در طول دوره بارداری است که می‌تواند در برخی موارد ضرورت داشته باشد و به بیماران کمک می‌کند تا به بارداری طبیعی خود ادامه دهند.

اهمیت یوگا برای دیسک کمر را فراموش نکنید.
یوگا برای دیسک کمر روش بسیار کارآمدی است.

۲. تمرینات و حمایت های ساده در دوران بارداری

تمرینات و حمایت‌های ساده معمولاً می‌توانند آسیب کمر را در دوره بارداری برطرف کند یا این که حداقل آن را کمتر کند. داشتن یک وضعیت بدنی خوب ضروری است. زنان باردار با دیسک کمر بهتر است سعی کنند لگن خود را در یک راستا نگه دارند تا وزنشان به‌صورت مساوی روی هر دو پا توزیع شود.

آنها باید پشت خود را صاف، لگن خود را پایین و ستون فقرات خود را صاف نگه دارند. زیاد بلند نشوند. در صورت لزوم صاف بنشینند و پشت خود را روی صندلی قرار دهند.

علاوه بر این انجام یک سری ورزش‌های سبک و تمرینات و ورزش‌های فیزیوتراپی مخصوص دیسک کمر هم می‌تواند به کنترل و مدیریت دیسک در دوران بارداری کمک کند تا در صورت نیاز به زایمان طبیعی، عوارض و آسیب کمتری به زنان باردار وارد شود. دیسک کمر و زایمان طبیعی درصورتی‌که افراد در طول دوره بارداری مراقب فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند باشند، امکان‌پذیرتر است.

۳. بلند نکردن اجسام سنگین

در دوران بارداری در کل نباید اجسام سنگین را بلند کرد، خصوصاً اگر با دیسک کمر درگیر باشید. علاوه بر این که نباید اجسام سنگین را بلند کرد، در صورت نیاز به بلند کردن وسایل نیز باید حتماً زانوها را خم کرده و پشت خود را صاف نگه داشت.

۴. در فعالیت های خود محتاط باشید.

از فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث آسیب به کمر شما شود خودداری کنید. از خم شدن، پیچ خوردن، بالا رفتن از نردبان یا راه رفتن روی تپه‌های شیب‌دار خودداری کنید. انجام این فعالیت‌ها در زنان بارداری که دیسک کمر دارند می‌تواند ریسک مشکلات بعدی در صورت زایمان طبیعی را افزایش دهد.

۵. کنترل وزن

چاقی یکی از عواملی است که می‌تواند شرایط بارداری را سخت‌تر کند، خصوصاً برای کسانی که دیسک کمر دارند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در نتیجه جلوگیری از اضافه‌وزن و چاقی در دوران بارداری و کاهش وزن می‌تواند شرایط زنان باردار برای داشتن زایمان طبیعی را نرمال‌تر کند. کنترل وزن شاید بتواند دیسک کمر و زایمان طبیعی را امکان‌پذیرتر کند. به همین دلیل رژیم غذایی بعد از زایمان طبیعی باید به درستی رعایت شود.

۶. مصرف داروهای مسکن

در برخی مواقع ممکن است پزشک با کمک یک سری داروهای مسکن علائم دیسک کمر را کنترل کند. پاراستامول یکی از موثرترین مسکن‌ها برای زنان باردار است. دیسک کمر نباید در زایمان یا تسکین درد در حین زایمان اختلال ایجاد کند.

درمان دیسک کمر بعد از زایمانپیشگیری از دیسک کمر بعد از زایمان
دارو برای کاهش درد کمر بعد از زایمانتمرینات و حمایت‌های ساده در دوران بارداری
فیزیوتراپی بعد از زایمانبلند نکردن اجسام سنگین
جراحی دیسک کمراحتیاط در فعالیت‌ها
کنترل وزن
درمان و پیشگیری از دیسک کمر بعد از زایمان طبیعی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دیسک کمر و زایمان طبیعی باعث درد شدید می‌شود. بهترین روش زایمان برای زنان باردار مبتلا به فتق دیسک کمر به طور واضح تعریف نشده است. کم بودن موارد و تجربه محدود اصلی‌ترین دلیلی است که نمی‌توان هنوز به‌صورت مشخص یک روش ایمن‌تر را برای زایمان زنانی که دیسک کمر دارند، در نظر گرفت.

با این حال به نظر می‌رسد بهترین تصمیم و نتایج مربوط به همکاری بین متخصصان زنان و زایمان و جراحان مغز و اعصاب و داده‌های MRI باشد. بر اساس داده‌های محدود، به نظر می‌رسد که سزارین در مقایسه با زایمان واژینال یا همان زایمان طبیعی از نظر اجتناب از بدتر شدن علائم و پیشرفت به سمت CES ترجیح داده می‌شود، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

اگر در دوران بارداری یا بعد از زایمان دچار درد شدید کمر شدید، حتما به دکتر زنان و زایمان یا متخصص ارتوپد اطلاع دهید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر زنان زایمان و نازایی و همچنین مشاوره آنلاین متخصص ارتوپد وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله کمردرد یکی از عوارض رایج بعد از زایمان است، خصوصاً اگر از بی‌حسی موضعی و اپیدورال استفاده شده باشد.

تشخیص آن به عهده پزشک است، اما گزینه ترجیحی برای این افراد زایمان سزارین است.

تحقیقات کاملی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس داده‌های محدود احتمالا زایمان طبیعی و فشار ناشی از آن می‌تواند دیسک کمر را بدتر کند.

دیسک کمر می‌تواند دوران بارداری را سخت‌تر کند، اما بارداری با دیسک کمر غیرممکن نیست.

بسته به دلیل کمردرد و مراقبت‌هایی که انجام می‌شود ممکن است بین یک ماه تا چند ماه ادامه داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن