جراحی دیسک کمر، آخرین گزینه برای درمان دیسک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر روش‌های بدون جراحی مشکل دیسک کمر را درمان نکنند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. این جراحی تکنیک‌های مختلفی داشته و کم خطر است. حدود ۲ تا ۴ هفته بعد از عمل می‌توانید فعالیت‌های روزمره را به‌آرامی انجام دهید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر آخرین گزینه برای درمان مشکلات دیسک است. اگر تمامی روش‌های بدون جراحی را امتحان کرده و کمردرد بهبود پیدا نکرده است، احتمالا پزشک عمل دیسک کمر را توصیه می‌کند. اگر پزشک این جراحی را به شما پیشنهاد کرده است یا روش‌های بدون جراحی کارساز نبوده است، در این مطب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که عمل جراحی دیسک چگونه است؟ برای چه افرادی مناسب بوده و چه افرادی نباید این عمل را انجام دهند؟ چه تکنیک‌هایی وجود داشته و هرکدام چگونه انجام می‌شوند؟ مزایا و معایب این جراحی چیست؟ چه عوارضی رایج بوده و کدام عوارض آن خطرناک است؟ بعد از عمل باید چه مراقبت‌هایی را انجام داد و دوران نقاهت چند روز است؟

درصورتی‌که نیاز به عمل دیسک کمر دارید، باید برای تشخیص بهترین درمان به دکتر ارتوپد، متخصص مغز و اعصاب یا جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک آزمایش‌های لازم را تجویز کرده و در صورت نیاز به جراحی مراحل را به شما توضیح می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

عمل جراحی دیسک کمر چیست؟

دیسک بین استخوان‌های ستون فقرات قرار داشته به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند. یکی از بیماری های ستون فقرات فتق دیسک کمر است. فتق دیسک وضعیتی است که دیسک از کپسول خود بیرون زده و به نخاع فشار وارد می‌کند. در هر قسمتی از ستون فقرات ممکن است این مشکل رخ دهد. در بیشتر مواقع مهره‌های پایین کمر دچار مشکل می‌شوند. اما گاهی ممکن است فتق دیسک در نزدیکی گردن هم ظاهر شود.

دیسک کمر همیشه باعث درد نمی‌شود. اگر به عصب کمر فشار وارد شود، درد در ناحیه کمر و پاها به وجود می‌آید. در این شرایط ابتدا پزشک روش‌های بدون جراحی را توصیه می‌کند. درصورتی‌که این روش‌ها کارساز نباشند، تنها راه باقی‌مانده جراحی دیسک کمر است.

عمل دیسک کمر تنها زمانی استفاده می‌شود که راه‌های درمان غیر جراحی کارساز نباشد.

چه موقع عمل دیسک کمر ضروری است؟

معمولا مشکلات دیسک کمر با روش‌های بدون جراحی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر دیسک کمر مزمن باشد و درد آن با این روش‌ها تسکین پیدا نکند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. معمولا عمل دیسک کمر برای موارد زیر توصیه می‌شود.

  • درد شدید بوده و شخص در انجام کارهای روزمره و راه‌رفتن مشکل دارد.
  • علائم عصبی پیش‌رونده بوده و باعث بی‌حسی یا ضعف در پا می‌شود.
  • عملکرد روده و مثانه با مشکل مواجه شده است.
  • داروها و انواع روش فیزیوتراپی کارساز نبوده است.

به نقل از spine-health در رابطه با ضرورت جراحی دیسک کمر:

معمولا حدود ۶ هفته باید از درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر استفاده شود. اما در برخی موارد، قبل از اینکه بیمار شش هفته مراقبت‌های غیر جراحی را کامل کند، به جراحی نیاز است.

اگر بعد از درمان‌های بدون جراحی دیسک درد کمر از بین نرفته است، احتمالا نیاز به جراحی خواهید داشت.
اگر بعد از درمان‌های بدون جراحی دیسک درد کمر از بین نرفته است، احتمالا نیاز به جراحی خواهید داشت.

انواع جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر انواع مختلفی داشته و هرکدام برای نوعی از مشکلات دیسک مناسب است. پزشک باتوجه‌به سن، محل فتق دیسک و شرایط کلی شخص یکی از روش‌های عمل دیسک کمر را انتخاب می‌کند. در ادامه هر یک از این تکنیک‌ها را توضیح می‌دهیم.

۱. جراحی لامینوتومی دیسک کمر

در جراحی لامینوتومی سوراخی در قوس مهره (لامینا) ایجاد می‌شود. جراح با ایجاد این سوراخ فشار را روی ریشه عصبی کمتر می‌کند. برای انجام این جراحی ممکن است برش کوچکی ایجاد شود یا با میکروسکوپ عمل انجام شود. در برخی مواقع لازم است جراح لامینا را جدا کند. در این حالت به آن جراحی لامینکتومی می‌گویند.

۲. جراحی دیسککتومی

رایج‌ترین روش جراحی دیسک کمر تکنیک دیسککتومی است. زمانی که دیسک روی ریشه عصبی فشار وارد می‌کند، این جراحی انجام شده و بخشی از دیسک برداشته می‌شود. گاهی ممکن است جراح تشخیص دهد که کل دیسک برداشته شود.

برای انجام این تکنیک برش کوچکی در کمر یا گردن ایجاد می‌شود. در روش جدید جراحی دیسک کمر، برش بسیار کوچکی ایجاد شده و ابزار جراحی از طریق این برش ریز به ستون فقرات می‌رسند. این روش کم تهاجمی‌تر بوده و به آن میکرو دیسککتومی می‌گویند.

جراح می‌تواند برای کاهش فشار روی ریشه عصبی مقداری از دیسک را بردارد.
جراح می‌تواند برای کاهش فشار روی ریشه عصبی مقداری از دیسک را بردارد.

۳. جراحی دیسک مصنوعی

این روش جراحی باید تحت بیهوشی انجام شود. اگر مشکل فقط در یک دیسک و در قسمت پایینی کمر باشد، این روش مناسب خواهد بود. زمانی که بیش از یک دیسک دچار مشکل شده باشد یا بیماری زمینه‌ای مانند آرتریت یا پوکی‌استخوان داشته باشید، این جراحی پیشنهاد نمی‌شود.

برای انجام جراحی دیسک مصنوعی برشی در شکم ایجاد می‌شود. دیسک مصنوعی جایگزین دیسک آسیب‌دیده می‌شود. این دیسک از جنس پلاستیک و فلز است. بعد از جراحی باید چند روز در بیمارستان بمانید.

اگر مشکل فقط در یک دیسک و در قسمت پایینی کمر باشد، جراحی دیسک مصنوعی مناسب خواهد بود.

۴. جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر یکی از روش‌های جدید است که کم تهاجمی بوده و احتمال بروز عوارضی مانند خونریزی و عفونت در آن بسیار کم است. در این روش برش کوچکی ایجاد می‌شود. با دیلاتور برش باز نگه داشته شده و آندوسکوپ وارد می‌شود. جراح با دوربین آندوسکوپ فتق دیسک را مشاهده کرده و با ابزارهای میکروسکوپی دیسک آسیب‌دیده را خارج می‌کند.

چه زمانی باید برای جراحی دیسک کمر اقدام کنیم؟

اگر بعد از گذشت ۶ هفته از درمان بدون جراحی دیسک کمردرد شما بهبود پیدا نکرده است یا حتی بیشتر شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا در این شرایط جراحی پیشنهاد می‌شود. قبل از جراحی باید آزمایش‌های تصویربرداری انجام شود تا تکنیک جراحی و ضرورت آن مشخص شود.

برای جراحی دیسک کمر باید به کدام دکتر مراجعه کرد؟

اگر مشکل دیسک کمر دارید، باید برای تشخیص علت آن به متخصص ارتوپد یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک ابتدا روش‌های بدون جراحی مانند دارو و فیزیوتراپی را تجویز می‌کند. اگر این روش‌ها کارساز نباشد، شما را به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ارجاع می‌دهد. جراح در مورد نحوه جراحی و ضرورت آن با شما صحبت خواهد کرد.

برای مشاوره با جراح مغز و اعصاب یا جراح ارتوپد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

عمل دیسک کمر برای چه افرادی انجام می شود؟

اگر به‌طورکلی سالم هستید و بیماری زمینه‌ای ندارید که جراحی را برای شما خطرناک کند، می‌توانید این عمل را انجام دهید. معمولا در شرایط زیر پزشک عمل دیسک کمر را پیشنهاد می‌دهد.

  • درد کمر به‌قدری زیاد است که نمی‌توانید حرکت کنید و فعالیت‌های روزمره را انجام دهید.
  • فشار دیسک رو اعصاب باعث بی‌حسی یا ضعف شده است.
  • در کنترل مثانه یا روده با مشکل مواجه شده‌اید.
  • در ایستادن یا راه‌رفتن مشکل دارید.

نمی‌دونی نیاز به جراحی دیسک کمر داری یا نه؟

با بهترین متخصصان مشورت کن.

در موارد درد کمر شدید، بی‌حسی و ضعف در اندام‌ها، مشکل در کنترل ادرار و مدفوع و یا مشکل در ایستادن و راه‌رفتن عمل جراحی برای درمان دیسک کمر توصیه می‌شود.

مزایای جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر برای برخی افراد ضروری بوده و مزایای زیادی به همراه دارد. از جمله:

  • درمان سریع‌تر بوده و تسکین درد کمر بهتر انجام می‌شود.
  • نرخ موفقیت بالای ۸۰٪ است.
  • امکان انجام فعالیت‌های روزمره بعد از گذراندن دوره نقاهت وجود دارد.
  • احتمال فتق دوباره دیسک کمر بسیار کم است.
  • جراحی کم خطری بوده و معمولا عوارض جدی ندارد.
جراحی دیسک کمر کم خطر بوده و در بیش از 80% مواقع موفقیت‌آمیز است.
جراحی دیسک کمر کم خطر بوده و در بیش از ۸۰٪ مواقع موفقیت‌آمیز است.

معایب و عوارض جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر جز عمل‌های کم‌خطر بوده و عوارض جدی در این جراحی نادر است. ممکن است عوارض شامل موارد زیر شود.

  • عفونت
  • آسیب به اعصاب و عروق خونی
  • مشکلات دیسک جدید
  • نشت مایع نخاعی
  • خونریزی
  • لخته شدن خون
  • واکنش به مواد بیهوشی.

در بیشتر افراد بعد از جراحی درد از بین می‌رود. در مواقعی ممکن است درد تسکین پیدا کرده و در آینده دوباره بازگردد. ۵٪ احتمال عود مجدد فتق دیسک وجود دارد.

در صورت بروز عوارض جراحی دیسک کمر به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر عوارض خطرناکی بعد از جراحی ظاهر شد یا عوارض رایج آن با گذشت چند روز برطرف نشد، حتما برای بررسی علت آن به دکتر ارتوپد یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر ارتوپد یا دکتر مغز و اعصاب می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر مغز و اعصاب وجود دارد.

عمل جراحی دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

تکنیک‌های مختلفی برای عمل دیسک کمر وجود دارد. این تکنیک‌ها در جزئیات با هم تفاوت دارند. به‌طورکلی عمل حدود یک ساعت طول می‌کشد. مراحل عمل به شرح زیر است.

  • ممکن است قبل از عمل از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده کنید تا درد را احساس نکنید. گاهی هم جراحی تحت بیهوشی انجام می‌شود.
  • علائم حیاتی مانند ضربان قلب و فشارخون باید در طول عمل بررسی شود.
  • جراح در کمر، قسمت دیسک آسیب‌دیده برش کوچکی ایجاد می‌کند.
  • در برخی تکنیک‌ها پزشک برای اطمینان از محل دیسک از نوع خاصی اشعه ایکس استفاده می‌کند.
  • قسمت موردنظر با ابزارهای مخصوص برداشته شده یا جایگزین می‌شود.
  • برش‌ها بخیه زده شده و باند کوچکی روی زخم قرار می‌گیرد.
بعد از بیهوشی یا بی‌حسی موضعی برشی روی کمر ایجاد می‌شود.
بعد از بیهوشی یا بی‌حسی موضعی برشی روی کمر ایجاد می‌شود.

نکات مهم قبل از عمل جراحی دیسک کمر

قبل از جراحی باید این موارد را در نظر بگیرید.

  1. جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات یک جلسه مشاوره داشته باشید.
  2. پزشک قبل از جراحی آزمایش‌های تصویربرداری را تجویز می‌کند تا مشکل به طور دقیق مشخص شود. این آزمایش‌ها شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی یا الکترومیوگرافی می‌شود. با استفاده از این آزمایش‌ها بهترین نوع جراحی برای شما تعیین می‌شود.
  3. حدود دو هفته قبل از عمل باید از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و سیگار دوری کنید. این مواد روند بهبودی را کند کرده و احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند
  4. برای جراحی دیسک کمر باید ناشتا باشید.
  5. از شب قبل چیزی نخورید و ننوشید.
ممکن است پزشک بعد از عم دیسک کمر برای تسریع بهبودی فیزیوتراپی را پیشنهاد دهد.
ممکن است پزشک بعد از عم دیسک کمر برای تسریع بهبودی فیزیوتراپی را پیشنهاد دهد.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر سریع‌تر از روش‌های دیگر درمان دیسک عمل کرده و می‌توانید سریع‌تر بهبود پیدا کنید. با گذشت چند هفته از جراحی به‌مرور علائمی مانند درد، ضعف و بی‌حسی کاهش پیدا می‌کنند. برای بهبودی سریع‌تر ممکن است پزشک فیزیوتراپی یا توان‌بخشی را توصیه کند. باید در خانه طبق نظر فیزیوتراپیست ورزش کنید. پیاده‌روی هم به بهبودی وضعیت ستون فقرات کمک می‌کند.

در چند هفته اول از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • بلندکردن اجسام سنگین
  • نشستن برای مدت‌زمان طولانی
  • خشم شدن و کشش بیش از حد.

اگر شغل شما نیاز به فعالیت سنگین ندارد و پشت میز انجام می‌شود، ظرف ۲ تا ۴ هفته می‌توانید به کار خود بازگردید. اما اگر کار شما سنگین است، اجسام سنگین بلند می‌کنید یا با ماشین‌های سنگین کار می‌کنید، ممکن است ۶ تا ۸ هفته برای بهبودی زمان لازم باشد.

می‌خوای جراحی دیسک کمر انجام بدی؟ در مورد مراقبت‌های بعد عمل از پزشک سوال کن.

اگر شغل شما نیاز به فعالیت سنگین ندارد و پشت میز انجام می‌شود، ظرف ۲ تا ۴ هفته بعد از عمل دیسک کمر می‌توانید به کار خود بازگردید.

هزینه جراحی دیسک کمر چقدر است؟

هزینه جراحی دیسک کمر به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیق آن را تعیین کرد. اگر شما عمل جراحی را در بیمارستان دولتی انجام دهید و بیمه داشته باشید، هزینه کاهش پیدا می‌کند. اما بدون بیمه هزینه این جراحی بالا می‌رود. در برآورد هزینه باید دستمزد جراح، خدمات بیمارستان، هزینه داروها و آزمایش‌ها و دستمزد دستیاران را در نظر داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت عمل دیسک کمر و تعیین قیمت باتوجه‌به نوع بیمه بهتر است با جراح مغز و اعصاب مشاوره داشته باشید. جراح بر حسب نوع عمل جراحی قیمت را تعیین می‌کند. برای مشاوره با جراح مغز و اعصاب می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

جراحی دیسک کمر آخرین گزینه برای درمان مشکلات دیسک است. اگر درمان‌های بدون جراحی دیسک کارساز نباشند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. برای جراحی تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که باتوجه‌به نوع مشکل دیسک و محل آن نوع عمل مشخص می‌شود. بعد از عمل جراحی مقداری خونریزی طبیعی است. اما اگر علائم عفونت دارید یا به اعصاب و عروق خونی مجاور آسیب وارد شده است، حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

بعد از جراحی نباید اجسام سنگین را بلند کنید. فشار به کمر، خم شدن یا کشش زیاد می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. معمولا ۲ تا ۴ هفته بعد از جراحی می‌توانید فعالیت‌های روزمره را انجام دهید. برای انجام فعالیت‌های سنگین باید حدود ۶ تا ۸ هفته صبر کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل دیسک کمر و مزایا و عوارض آن باید با متخصص ارتوپد یا متخصص مغز و اعصاب مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در روش جراحی دیسک کمر بسته برش بسیار کوچکی ایجاد شده و با ابزار مخصوص جراحی انجام می‌شود. در این روش نیازی به برش‌های بزرگ نیست؛ در نتیجه جراحی کم تهاجمی بوده و عوارض و خطرات آن بسیار کمتر از جراحی دیسک کمر باز است.

بعد از عمل دیسک کمر بی حس شدن پاها طبیعی است. در این جراحی اعصاب و عضلات اطراف ستون فقرات ملتهب و متورم می‌شوند. این وضعیت باعث بی‌حسی پاها شده و برای چندین ساعت ادامه دارد.

معمولا این عارضه حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی ادامه دارد. به‌مرور بی‌حسی پاها از بین می‌رود. این بی‌حسی ممکن است در یک پا یا در هر دو پا ایجاد شود. اگر این عارضه بعد از چند روز برطرف نشد، حتما به پزشک اطلاع دهید.

معمولا حدود ۶ هفته بعد از عمل دیسک کمر می‌توان رابطه جنسی داشت. در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید تا باتوجه‌به تکنیک مورداستفاده و میزان تهاجمی بودن عمل این مدت‌زمان را تعیین کند. با گذشت ۶ هفته التهاب اولیه برطرف شده و رابطه جنسی راحت و بی‌خطر خواهد بود.

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از عمل دیسک کمر به پشت یا پهلو بخوابید. در این دو حالت فشار روی کمر کاهش پیدا می‌کند. به‌هیچ‌وجه روی شکم نخوابید. این حالت می‌تواند به ستون فقرات فشار وارد کند. بهتر است هنگام خواب لباس ساتن بپوشید. در این صورت تنظیم حالت خواب برای شما راحت‌تر خواهد بود.

ورزش‌های سنگینی مانند کوهنوردی و دوچرخه‌سواری ممکن است به کمر شما فشار زیادی وارد کند. بهتر است برای کوهنوردی حداقل ۸ تا ۱۲ هفته صبر کنید. در برخی مواقع جراحی سنگین بوده و ممکن است جراح توصیه کند که برای ورزش‌های سنگین ۱۲ تا ۱۶ هفته صبر کنید.

بهتر است در چند هفته اول یا حداقل یک هفته اول بعد از جراحی بالا و پایین‌رفتن از پله را محدود کنید. زیرا ممکن است هنگام بالارفتن از پله دردی نداشته باشید. اما این حرکت به ستون فقرات فشار وارد کرده و روند بهبودی را کند می‌کند. اگر مجبور هستید از پله بالا بروید، با احتیاط این کار را انجام دهید. به‌آرامی یک پا را بالا برده و روی پله بگذارید. سپس پای دیگر را بالا بیاورید.

معمولا یک روز بعد از عمل دیسک کمر می‌توانید به‌آرامی راه بروید. بعد از ۲ تا ۴ هفته می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید. اما برای انجام حرکات سنگین مانند ورزش یا بلندکردن اجسام حداقل باید ۴ تا ۶ هفته صبر کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره جراحی دیسک کمر

  1. حمیدرضا گفت:

    سلام بیرون زدگی دیسک کمر داشتم در ال چهار و آل پنج . عمل جراحی انجام دادم چهارتا پلاتین هم به گفته پزشک کار گذاری شده . بعد از چند مدت میتونم به کارهای روز مره برسم و سرکار برم . البته با گذشت سه ماه بعد از عمل . وقتی حالت صندلی و یا بیش از یک ربع در یکجا ثابت میاستم .کوفتگی و احساس کمر در ناحیه پایین کمرم میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ریکاوری عمل ۲تا۶ هفته طول می کشد

  2. ن دهقان گفت:

    سلام وقتتون بخیر. دیسک کمرم پاره شده دکتر گفتن بعد از سه روز باید عمل کنم چون معلم هستم و باید برم سرکلاس نگرانم که بعد از عمل چند روز باید استراحت کنم و چه مدت طول می‌کشه تا بتونم برم مدرسه
    و اینکه بعد از عمل چند مدت نباید حرکت کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به میزان اسیب یا نوع رویرکرد جراحی دارد ولی بطور کلی بعد از ۲ تا ۴ هفته می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید. اما برای انجام حرکات سنگین مانند ورزش یا بلندکردن اجسام حداقل باید ۴ تا ۶ هفته صبر کنید.

  3. Ali.r گفت:

    سلام وقت بخیر ..بزرگوار پدر بنده باید کمرشو عمل کنه و سی دی گذاری انجام بدن.. من چطوری میتونم هزینه پروتز رو دربیارم ک چقد هستش.. میشه بفرماین تقریبا هزینه پروتز چقدر هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از چند مرکز بطور حضوری پرس و جو کنید

  4. سعدی گفت:

    باسلام و عرض ادب
    من دیسک کمر دارم ومیگن باید عمل شود
    برای دقت بیشتر ونظرخواهی ازپزشک چکارباید بکنم
    متشکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به mri دارد
      در صورت نیاز به عمل وقت را هدر ندهید
      تندرست باشید

  5. مهناز جوادی گفت:

    من یک‌دیسک‌پارگی دارم‌دکتر مغز اعصاب ستون فقرات گفته‌آمده پایین‌کمر‌باید جراحی‌کنیدایا این با دارودرمان‌خوب‌نمیشود لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برخی مشملات ستون فقزات فقط با دارو خوب میشود

  6. ‏‪اسدالله جهانبازی گفت:

    ‏‪سلام من یکسال پیش عمل دیسک کمر مهره l5ومهره s1 را بصورت با انجام دادم الان کمی پای راستم در داره ومچ پای راستم بی حس واحساس سنگینی میکند پزشک گفته باید رول پلاک بشه نظر شما چیست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب جهانبازی عزیز
      با توجه به درگیری مهره های اخر کمری نیاز به جراحی دارید
      ولی نوع رویکرد جراحی با مشاهده عکس امکان پذیر است

  7. پیلوا گفت:

    سلام خسته نباشی من عمل دیسک انجام دادم تنگی نخاو مهره ۴د۵ مشکل داشت و تا ۳هفته درد نداشتم ولی الان راه میرم مچ پام درد می کنه بعضی وقت ها کل پام درد میکنه چه کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بعد از جراحی به چند دوره فیزیوتراپی نیاز دارید
      و دارو های تقویت عضلات و….
      جدی بگیرید

    2. اسدالله جهانبازی گفت:

      سلام من یکسال پیش عمل مهرهs1وl5رابصورت با انجام دادم بداز سه ماه دوباره درد پای راستم کم کم شروع شد والان مدتی است مچ پای راستم بی حس واحساس سنگینی میکندپزشک گفته باید رول پلاک بشه نظر شما چیست ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام جناب جهانبازی عزیز
        با توجه به درگیری مهره های اخر کمری نیاز به جراحی دارید
        ولی نوع رویکرد جراحی با مشاهده عکس امکان پذیر است

    3. ناشناس گفت:

      با سلام من الان سه هفته پیش دیسک کمر عمل گردم الان پاهام خیلی درد داره لطفعن راهنمای کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمال عوارض جراحی و یا ضعیف شدن اعصاب پا وجود دارد
        تا دو ماه بعد عمل نیاز به مسکن ها و ضد التهاب های مناسب و یا فیزیوتراپی دارید

  8. ناشناس گفت:

    سلام من عمل دیسک انجام دادم بعد از چهار هفته کارهای روزمره خونه رو انجام میدم وپیاده رو می کنم ولی الان سه روزه در نهایه مچ پا درد دارم چه کار کنم قرص می خورم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از چه قرصی استفاده میکنید؟
      احتمالا نیاز به تغییر دوز و یا مکمل های ویتامین دی۳ بیشتری دارید
      زیر نظر پزشکتان دارو مصرف کنید

  9. حمیدرضا عبدل آقایی گفت:

    سلام خسته نباشید بنده عمل دیسک ۴و۵ داشتم بعد از عمل دیگه درد نداشتم و بعد از ۲۰ روز یک کم نه آن چنان درد دارم عادی هستش ؟ چرا بعد از ۲۰ روز کمی درد دارم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمالا برای عوارض جراحی است و طبیعی می باشد
      در صورت تداوم یا افزایش درد به پزشک تان مراجعه نمایید

  10. علیرضا پودینه گفت:

    سلام عرض ادب و ممنون از مطالب جامع و پرمحتوا شما،و تشکر مخصوص از خانم آیدا خدا پناه، همواره در زندگی شاد و سلامت باشید و از مطالبتون لذت بردم، با تشکر پودینه