ام آر آی مهره‌ های کمری و نخاع چگونه انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ام آر آی کمری و نخاع یک فناوری تصویربرداری پیشرفته برای تشخیص و ارزیابی مشکلات مرتبط با نخاع و ستون فقرات است که از میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیقی از نخاع و ساختارهای محیطی آن استفاده می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درباره ام آر آی مهره‌ های کمری و نخاع

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ام آر آی مهره‌ های کمری و نخاع تکنیک غیرتهاجمی و بدون استفاده از پرتوهای ایکس برای تشخیص و ارزیابی مشکلات نخاع و ستون فقرات است. هدف اصلی ام آر آی کمری و نخاع، تشخیص و تصویربرداری بیماری‌ها، آسیب‌ها و اختلالات مرتبط با نخاع و ستون فقرات است. این تکنیک تصویربرداری اطلاعات دقیقی از ساختارهای نرم‌تنی نظیر نخاع، دیسک‌، عضلات، استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های اطراف در اختیار قرار می‌دهد و مشکلاتی مانند هرنیاسیون دیسک، تومورهای نخاع و مهره‌ای، استنشاق عصبی، التهابات نخاع و مهره و تغییرات استخوانی را شناسایی و ارزیابی می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با تکنیک غیرتهاجمی ام آر آی کمر و ام آر آی ستون فقرات آشنا شوید.

اگر پزشک برای شما این آزمایش را تجویز کرده است، برای اطلاع از نحوه انجام آن با متخصص رادیولوژی و سونوگرافی یا متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

ام آر ای مهره های کمری و نخاع (ام آر آی کمر) چیست؟

mri چیست؟ در این روش، از میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی استفاده شده تا تصاویر دقیقی از نخاع و ساختارهای محیطی آن ایجاد شود. ستون فقرات یا ستون مهره از مجموعه مهره‌های گردنی، سینه‌ای، کمری و مهره‌های قرنیه تشکیل شده است. ناحیه کمر، قسمت پایینی ستون فقرات است که از مهره‌های کمری تشکیل شده و در بالای آن استخوان شکمی (ساختار استخوانی در قسمت پایینی بدن) قرار دارد.

mri مهره های کمری و نخاع به پزشکان امکان می‌دهد تا تصاویر دقیق و باکیفیتی از ساختارهای مختلف در ناحیه کمر و ستون فقرات را مشاهده کنند و مشکلاتی مانند هرنیاسیون دیسک، ستون فقرات آجاج، تومورهای استخوانی و نرم‌تنی، التهابات، شکستگی استخوان و تغییرات در منطقه کمر را شناسایی و ارزیابی کنند.

متن انگلیسی:
Spine MRI is also used to help plan procedures such as decompression of a pinched nerve, spinal fusion, or steroid injections. Spine MRI detects other possible causes of back pain such as compression fracture, and bone swelling. It is also used to monitor changes in the spine after an operation, such as scarring or infection
ترجمه متن:
MRI ستون فقرات برای کمک به برنامه‌ریزی روش‌هایی مانند رفع فشار عصب تحت فشار، فیوژن ستون فقرات یا تزریق استروئید استفاده می‌شود. MRI ستون فقرات سایر علل احتمالی کمردرد مانند شکستگی فشاری و تورم استخوان را تشخیص می‌دهد. همچنین برای نظارت بر تغییرات ستون فقرات پس از عمل، مانند زخم یا عفونت کاربرد دارد.

radiologyinfo
در این روش، از میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی استفاده شده تا تصاویر دقیقی از نخاع و ساختارهای محیطی آن ایجاد شود.
در این روش، از میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی استفاده شده تا تصاویر دقیقی از نخاع و ساختارهای محیطی آن ایجاد شود.

چرا ام آر ای مهره های کمری و نخاع انجام می شود؟ – علت ام آر آی کمر

mri مهره های کمری و نخاع به عنوان یک روش تصویربرداری پیشرفته در تشخیص و ارزیابی مشکلات مرتبط با نخاع و ستون فقرات استفاده می‌شود. دلایل اصلی انجام این آزمایش عبارتند از:

۱. تشخیص بیماری های دیسکی

ام آر آی کمر می‌تواند به شناسایی هرنیاسیون دیسک (پاره شدن و سر ریز شدن غضروف بین مهره‌ها) و بررسی میزان فشار بر نخاع کمک کند. در صورت بروز علائم دیسک کمر ممکن است به این ام ار ای نیاز باشد.

۲. تشخیص و شناسایی تومورها

ام آر آی ستون فقرات تومورهای نرم‌تنی و استخوانی در ناحیه کمر را شناسایی می‌کند. این تشخیص زمانی مهم است که نشانه‌هایی نظیر درد مزمن، ضعف عضلات، تغییرات حسی و علائم دیگر وجود داشته باشند. گاهی ممکن است کمر درد نشانه سرطان باشد.

۳. بررسی التهابات و عفونت ها

پزشک برای تشخیص التهابات و عفونت‌های نخاع و ستون فقرات ام آر آی کمر تجویز می‌کند تا بیماری‌هایی نظیر عفونت نخاع، سپتیسمی (عفونت خون) و التهابات مهره‌ها را تشخیص دهد.

۴. ارزیابی شکستگی استخوانی

تصادف، ضربه، آسیب ورزشی و بیماری‌هایی مانند اوستئوپوروز (کاهش استحکام استخوان) از دیگر دلایل انجام ام آر آی ستون فقرات هستند.

۵. بررسی تغییرات ستون فقرات

پزشک برای تشخیص و ارزیابی تغییرات استراکچرالی (ساختاری) ستون فقرات مانند ناتوانی آجاج (سفت شدن و آسیب دیدن مفاصل استخوانی) انجام ام آر آی ستون فقرات را تجویز می‌کند.

چه کسانی باید ام ار ای مهره های کمری و نخاع انجام دهند؟

mri مهره های کمری و نخاع برای تشخیص و ارزیابی مشکلات مرتبط با نخاع و ستون فقرات در افرادی با شرایط زیر تجویز می‌شود:

  • افرادی که درد کمر دارند (درد کمر نشانه چیست؟).
  • افرادی که با علائمی مانند ضعف عضلات، تغییرات حسی در پاها، و تنش‌های عصبی مواجهند.
  • وجود توده، تومور یا آبسه در ناحیه کمر و نخاع
  • شکستگی استخوانی در ناحیه کمر
  • عفونت‌ها و التهابات در نخاع و ستون فقرات

می‌خوای ام آر آی کمر انجام بدی؟

هر سوالی داری از متخصص بپرس.

چه کسانی نباید ام آر آی مهره های کمری و نخاع را انجام دهند؟

ام آر آی کمر و ستون فقرات در بیشتر موارد امن و بدون عارضه جانبی است. با این حال، در شرایط خاص، برخی از افراد نمی‌توانند این فرایند را انجام دهند:

  • ام آر آی دستگاهی است که از میدان مغناطیسی قوی استفاده می‌کند. افرادی که دستگاه پیسمیکر قلبی دارند در معرض خطر هستند چرا که میدان مغناطیسی روی عملکرد صحیح پیسمیکر قلبی تاثیر منفی می‌گذارد.
  • افرادی که در بدنشان دستگاه‌های پزشکی مانند پیش‌سنج‌های جراحی، پمپ‌های دارویی و دستگاه‌های تنفسی دارند نباید ام آر آی ستون فقرات بدهند چرا که ممکن است با میدان مغناطیسی دستگاه واکنش منفی نشان بدهند.
  • افرادی که در بدنشان قطعه‌‌های فلزی (مانند تیغه جراحی، پروتز و ایمپلنت) دارند کاندیدای خوبی برای این آزمایش نیستند.

مزایای ام آر آی مهره های کمری و نخاع

در ادامه مزایای ام آر آی مهره های کمری و نخاع را آورده‌ایم:

  • تصویربرداری با دقت بالا و جزئیات از ساختارهای مهره‌های کمری و نخاع
  • عدم استفاده از پرتوهای مضر و کاهش خطر اثرات جانبی ناشی از تابش پرتوها بر بدن
  • توانایی تصویربرداری از بافت‌های نرم مانند نخاع، مهره‌ها، دیسک‌ها، عضلات، عروق و بافت‌های ملتهب
  • تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند هرنیاسیون دیسک (پاره شدن و سرریز شدن غضروف بین مهره‌ها)، ستون فقرات آجاج (سفت شدن و آسیب دیدن مفاصل استخوانی) و شکستگی‌های استخوانی
  • عدم نیاز به تزریق مواد رادیواکتیو و کاهش خطر عوارض و عدم تحمل بعضی از افراد نسبت به این مواد
  • تکنولوژی غیرتهاجمی بدون نیاز به جراحی یا تراشه‌گذاری در بدن، کاهش خطر عفونت و زمان بهبودی.

متن انگلیسی:
Spine MRI is a noninvasive imaging technique that does not involve exposure to radiation
ترجمه متن:
ام آر آی ستون فقرات یک تکنیک تصویربرداری غیرتهاجمی است که مستلزم قرار گرفتن در معرض اشعه نیست.

radiologyinfo
ام آر آی کمر و ستون فقرات در بیشتر موارد امن و بدون عارضه جانبی است.
ام آر آی کمر و ستون فقرات در بیشتر موارد امن و بدون عارضه جانبی است.

ام آر آی مهره های کمری و نخاع چگونه انجام میشود؟

mri مهره های کمری و نخاع به صورت زیر انجام می‌شود:

قبل از ورود به اتاق MRI، باید تمام وسایل فلزی مانند جواهرات، ساعت، عینک، سمعک و هر چیز دیگری که حاوی فلزات باشد دربیاورید. در صورت داشتن پیش‌سابقه حساسیت به مواد رادیواکتیو یا میدان مغناطیسی قوی حتما به پزشک اطلاع دهید. معمولا برای عکسبرداری بیمار تمام لباس‌ها را درآورده و گان پزشکی می‌پوشد تا به خاطر وجود احتمالی فلزات در لباس آزمایش دچار وقفه نشود.

دستگاه ام آر آی یک دستگاه تونل مانند با تخت متحرکی است که بیمار باید روی آن به شکم دراز بکشد و تخت داخل دستگاه می‌رود. در صورت نیاز برای ثابت نگه داشتن بیمار ممکن است از چند گیره استفاده شود. در طول تصویربرداری بیمار باید ثابت و بدون حرکت بماند تا تاثیری روی کیفیت و وضوح تصاویر نهایی نداشته باشد. پس از تصویربرداری تخت دوباره از دستگاه بیرون می‌آید و بیمار می‌تواند بدون مشکل از جایش بلند شود. معمولا سروصدای دستگاه ام آر آی زیاد است و برخی کلینیک‌ها از گوش‌گیر، هدفون یا تلویزیون برای تغییر جو اتاق استفاده می‌کنند.

ام آر آی مهره های کمری و نخاع چقدر طول می کشد؟

معمولا زمان انجام ام آر آی مهره های کمری و نخاع حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است، اما ممکن است در برخی موارد زمان بیشتری هم نیاز باشد. حین تصویربرداری، یک تکنسین MRI یا پزشک متخصص در اتاق کنترل و نظارت بر فرایند حضور دارند.

mri مهره های کمری چه فاکتورهایی را نشان می دهد؟ – تفسیر ام ار ای شانه

ام آر آی کمر فاکتورهای مهم مرتبط با ستون فقرات کمری را نشان می‌دهد:

  1. دیسک‌های بین مهره‌ای
  2. نخاع و بخش‌های مختلف آن
  3. استخوان ستون فقرات کمری
  4. عضلات و بافت‌های نرم
  5. عروق خونی در ناحیه کمری

آمادگی قبل از ام ار ای مهره های کمری و نخاع

به‌طورکلی ام آر آی ستون فقرات آمادگی خاصی لازم ندارد مگر آنکه پزشک از قبل دستوراتی را برای بیمار تجویز کند. اما یک سری دستورات احتیاطی آمادگی قبل از ام آر آی مهره‌های کمری و نخاع هستند که باید رعایت شوند:

  • در صورتی که نسبت به تزریق ماده کنتراست یا رادیواکتیو حساسیت یا آلرژی خاصی دارید باید از قبل به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما پزشک معالج را در جریان بگذارید چرا که ممکن است روی نتیجه mri اثر بگذارد.
  • میدان مغناطیسی دستگاه ام آر آی بسیار قوی است بنابراین هیچ فلزی نباید با بیمار وارد اتاق آزمایش شود.
  • اگر ترس از فضای بسته یا بیماری تنفسی مانند تنگی نفس یا آسم دارید حتما از قبل به پزشک اطلاع دهید تا در صورت نیاز داروی ضد اضطراب، ضد تهوع یا آرامبخش برایتان تجویز کند.  
  • اگر باردار هستید حتما از قبل به پزشک اطلاع دهید، شاید راه حل جایگزینی پیدا شد.

‏نکات مهم بعد از ام آر ای مهره های کمری و نخاع

بعد از انجام ام آر آی کمر رعایت نکات زیر توصیه می‌شود:

  1. از دستورات پزشک درباره مصرف داروهای تجویزی، استراحت و فعالیت مجاز پیروی کنید.
  2. در صورت تجویز پزشک از ناحیه کمر و ستون فقراتی که ام آر آی انجام شده محافظت کنید.
  3. پس از انجام MRI، ممکن است پزشک شما را  از فعالیت‌های سنگین منع کند؛ از هرگونه حمل و جابجایی اشیای سنگین، ورزش‌های سنگین و برخی فعالیت‌های غیرضروری خودداری کنید تا آسیب بیشتری به ناحیه مهره‌ها و نخاع نرسد.
  4. بعد از انجام MRI پیگیر نتیجه آزمایش باشید.
  5. در صورتی که بعد از آزمایش عوارضی مانند درد شدید، خونریزی، تورم یا علائم غیرمعمول دیگر مشاهده کردید باید به پزشک گزارش کنید.

نمی‌دونی بعد از ام آر آی ستون فقرات چه نکاتی رو رعایت کنی؟ مشاوره بگیر.

‏عوارض ام آر آی مهره های کمری و نخاع

ام آر آی کمر و ستون فقرات روش ایمن و کم خطری است که عوارض جانبی جدی ندارد، اما همانند هر روش پزشکی ممکن است گاهی حساسیت‌زا باشد. برخی از عوارض احتمالی ام آر آی ستون فقرات عبارتند از:

عوارض ام آر آیعلت بروز عوارض
احساس تنگی و خفگیبرخی افراد ممکن است داخل دستگاه MRI احساس تنگی داشته باشند که معمولا به دلیل محدودیت فضای داخل دستگاه یا تجهیزات خاصی مانند دستگاه‌های بازویی است که روی سینه برای ثابت نگه داشتن بیمار نصب می‌شوند.
حساسیت به ماده حاجبدر برخی از موارد، برای بهتر دیده شدن تصاویر از ماده حاجب یا کنتراست استفاده می‌کنند. برخی افراد ممکن است به این ماده حساسیت نشان دهند و عوارضی مانند خارش، تورم یا تنگی نفس را تجربه کنند.
اثرات جانبی داروهادر صورتی که برای انجام MRI دارو خاصی نیاز باشد، ممکن است برخی از داروها باعث سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع یا استفراغ، راش و آلرژی شوند. در صورتی که دارو خاصی مصرف می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید تا دارویی انتخاب کند که با وضعیت شما سازگاری داشته باشد.
مشکلات تنفسیبرخی افراد در دستگاه ام آر آی دچار اضطراب یا ترس می‌شوند. احساس بسته شدن، محدودیت فضایی و صداهای بلند باعث ایجاد نگرانی و استرس می‌شود. پزشک برای کمک به کنترل این مشکلات، داروهای ضداضطرابی یا آرامبخش تجویز می‌کند.
عوارض ام ار ای مهره های کمری و نخاع

هزینه ام ار ای مهره های کمری و نخاع

هزینه ام آر آی مهره های کمری و نخاع بسته به مکان جغرافیایی، نوع تامین‌کننده خدمات بهداشتی، بیمارستان یا مرکز تصویربرداری، و سطح پوشش بیمه، متغیر است.

به‌طورکلی ام آر آی ستون فقرات آمادگی خاصی لازم ندارد.
به‌طورکلی ام آر آی ستون فقرات آمادگی خاصی لازم ندارد مگر آنکه پزشک از قبل دستوراتی را برای بیمار تجویز کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ام آر آی مهره های کمری و نخاع یک روش تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویر دقیقی از ساختارهای داخلی مهره‌های کمری و نخاع ایجاد می‌کند. این تکنیک غیرتهاجمی بدون اشعه ایکس بیماری‌ها و اختلالات مهره‌های کمر و ستون فقرات را شناسایی می‌کند.

mri مهره های کمری و نخاع روشی ایمن با حداقل عوارض است اما در مواردی ممکن است باعث ایجاد حساسیت، مشکلات تنفسی و آلرژی‌های پوستی یا حالت تهوع شود. هزینه ام آر آی ستون فقرات بسته به کلینیک، مکان جغرافیایی، تجیهزات و دستگاه و سطح پوشش بیمه متغیر است. در کل، ام آر آی کمر روش امن و موثری برای تشخیص و بررسی بیماری‌ها و اختلالات مربوط به مهره‌های کمری و نخاع است که صرفا با تشخیص و تجویز پزشک باید انجام شود.

اگر پزشک برای شما این آزمایش را تجویز کرده است، برای اطلاع از نحوه انجام آن با فوق تخصص رادیولوژی یا متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر ارتوپدی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نتایج غیرعادی در ام آر آی کمر یعنی وجود توده، تومور یا التهاب و آسیب عصبی ستون فقرات که نشانه وجود بیماری ستون فقرات مانند ام اس، تنگی کانال نخاعی، شکستگی استخوان در ستون فقرات ناشی از آرتریت، شکستگی دیسک (ها) یا فشار روی عصب نخاعی، بیماری‌های مادرزادی ستون فقرات یا مهره‌های کمر است.

بله، ام آر آی ستون فقرات یکی از روش‌های معمول برای تشخیص دیسک کمر است.

بسته به شرکت بیمه‌گذار، پوشش بیمه‌ای آن متفاوت است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ام آر آی مهره‌ های کمری و نخاع

  1. ماریا گفت:

    سلام.در ام آر آی کمری ایا دنبالچه هم نشون داده میشه اگر اسیبی دی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله می توانید با نظر پزشک هر قسمتی از بدن با mri مورد ارزیابی قرار گیرد

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  2. نغمه گفت:

    هزینه ام ار ای کمر و لگن بدون تزریق در سال ۱۴۰۳ چقدر است آزاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هزینه mri بدون تزریق ماده حاجب ۱۴۱۵۲۰۴۰ ریال می باشد

  3. اسماعیل سید بهرامی گفت:

    سلام من مهره های لگلن و کمر درددارم هم چپ هم راست دو تا مهره بزرگن به لگلن وصلن درد شدیددارم و۹ ماهه نرفتم دکتر ایا ام آر ای بگیرم خوب میشم یا دیر شده کلا رگ های پشتم احساسی سفت بودن رگا میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دیر نشده
      انجام mri ضروری است
      از نظر فتق دیسک باید معاینه شوید

  4. اسماعیل سید بهرامی گفت:

    سلام من مهره های لگلن و کمر درددارم هم چپ هم راست دو تا مهره بزرگن به لگلن وصلن درد شدیددارم و۹ ماهه نرفتم دکتر ایا ام آر ای بگیرم خوب میشم یا دیر شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دیر نشده
      انجام mri ضروری است
      از نظر فتق دیسک باید معاینه شوید

  5. ناشناس گفت:

    هزینه ام ار ای کمر چقدر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بسته به نوع بیمه شما و مرکز انجام ام ار آی دارد.

  6. ساسان خزایی گفت:

    سلام من پیک موتوری با ماشین سواری از جلو موتور با پهلوی ماشین برخورد شدید کردم وبعد از کارهای بیمارستان تا چهار روز سردرد شدید داشتم سمت راستم بی حسی شدید گرفته می خواستم علت آن را به پرسم ممنون از شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسیب به استخوان سر و یا خونریزی احتمالی خفیف وجود دارد
      دست کم نگیرید
      عکس رادیولوژی از سر الزامی است

  7. الهام گفت:

    سلام وقت بخیر میخواستم ببینم ام آر آی کمرو هر چند وقت یه بار باید تمدید کنیم؟؟
    من پارسال ام آر آی دادم بیرون زدگیه دیسک داشتم آیا نیازه امسال بازهم ام آر آی بگیرم ؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت بروز درد بله حتمن تکرار کنید
      وگرنه هر دو سال

  8. سایه گفت:

    باسلام متاسفانه پاسخ پرسشمو نیافتم درام آر آی مایع مغزاستخوان نزدیک گردن ۴ انگشت بسته سیاه رنگ است دلیلش چیست متشکرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سایه عزیز
      ما هم متوجه سوالتان نشدیم
      واضح تر بپرسید
      ممنونم