دیسک کمر چه علائمی دارد و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیسک کمر یکی از مشکلات شایع ستون فقرات است که می‌تواند باعث درد زیادی شود. درمان این بیماری به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اگر درمان‌های کم‌تهاجم پاسخگو نباشند، از روش های جراحی استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 16 دقیقه
Lumbar disc

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

شاید شما هم جزء افرادی باشید که به دلیل کمردردهای مداوم به پزشک مراجعه کرده‌اید و تشخیص داده شده‌است که دیسک کمر دارید. اما نمی‌دانید دیسک دقیقا در کدام ناحیه از کمر قرار دارد؟ علائم این بیماری چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ آیا دیسک کمر درمان دارد؟ آیا می‌توان علاوه‌بر عمل جراحی از روش دیگری آن را درمان کرد؟ اگر با چنین سؤالاتی مواجه شده‌اید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا همه چیز را در مورد دیسک کمر به شما توضیح دهیم و انواع روش‌های درمان آن را معرفی کنیم.

دیسک کمر مشکلی است که می‌تواند بخش‌های مختلف بدن را درگیر کند و برای درمان دیسک کمر می‌توانید از دکتر ارتوپد، دکتر فیزیوتراپی، دکتر مغز و اعصاب و دکتر کایروپراکتیک، کمک بگیرید. اگر برای درمان مشکلات کمر از جمله فتق دیسک به دنبال دکتر ارتوپد هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر ارتوپد می‌توانید از لینک مقابل کمک بگیرید: مشاوره تلفنی ارتوپدی

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر نوعی از مشکلاتی ستون فقرات و یکی از شایع‌ترین بیماری های ارتوپدی است. ستون فقرات از ۳۳ مهره تشکیل شده‌است و بین این مهره‌ها دیسک‌های اسفنجی وجود دارد که نقش مهمی در عملکرد ستون فقرات به عهده دارند. دیسک‌های بین مهره‌ها به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند و باعث می‌شوند، حرکت در هر جهتی امکان‌پذیر باشد.

دیسک ستون فقرات، دارای دو بخش هسته و حلقه است. بخش هسته یک مرکز نرم و ژله‌مانند است. حلقه در قسمت بیرونی قرار دارد که سخت و لاستیکی است.

زمانی که دیسک آسیب ببیند، باعث مشکلات بسیار زیادی از جمله فشار به عصب می‌شود. در این شرایط کمردردهای شدیدی ایجاد می‌شود و حتی ممکن است درد به پاها برسد. مشکلات در دیسک به دو حالت بروز می‌کند:

  • دیسک برآمده
  • پارگی یا فتق دیسک.

دیسک کمر کجاست؟

می‌دانیم که بین مهره‌های ما دیسک وجود دارد. اما دیسک کمر کجاست؟ به نقل از my.clevelandclinic، در مهره‌های کمری ما ۵ دیسک بین مهره‌ای قرار دارد. این دیسک‌ها بین مهره‌های کمری قرار دارند. مهره‌های کمری lumbar هم نامیده‌می‌شوند و با L نشان‌داده‌می‌شوند. مهره‌های کمری با این دیسک‌ها از خطراتی مانند ساییدگی و فشار بر روی هم نجات پیدا می‌کنند. اگر این دیسک‌ها آسیب ببینند، ممکن است که نخاع و یا خود مهره‌ها هم به دنبال آن آسیب ببینند و دچار درد شوند.

عکس دیسک کمر را می بینید.
در این تصویر می‌توانید ببینید که دیسک‌های کمر در کجای ستون مهره‌ها قرار دارند.

عکس دیسک کمر

برای اینکه بتوانید دیسک کمر ناسالم را از دیسک کمر سالم تشخیص بدهید، باید دیسک کمر سالم را ببینید. دیسکی که سالم باشد و در حالت طبیعی خود قرار داشته‌باشد، در تصویر بالا نشان داده‌شده‌است.

و اما در این ویدیو دکتر سید محمد باقر ابطحی، متخصص طب فیزیک و توانبخشی از پزشکان عضو سامانه دکترتو، در مورد دیسک کمر ، انواع، علائم آن و راه‌های درمان توضیح می‌دهند.

علائم دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک بیشتر در قسمت پایینی ستون فقرات ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند در ناحیه گردن هم رخ دهد. علائم دیسک به محل آن و میزان فشار بر عصب بستگی دارد. معمولا علائم و نشانه‌های این بیماری در یک طرف بدن تأثیر می‌گذارند. علایم دیسک کمر عبارت‌اند از:

  • درد پا یا بازو: اگر فتق دیسک در ناحیه تحتانی ستون فقرات باشد، معمولا درد در ناحیه باسن، ران‌، ساق پا و حتی گاهی نزدیکی کف پا احساس می‌شود؛ اما اگر فتق در نزدیکی گردن باشد، معمولا در شانه‌ها و بازوها درد ایجاد می‌شود. درد ممکن است هنگام سرفه، عطسه یا یک حرکت خاص در پاها یا بازوها به وجود بیاید. معمولا این درد به‌صورت سوزن‌سوزن‌شدن توصیف می‌شود.
  • بی‌حسی یا گزگز: این بیماران در قسمت‌هایی از بدن که اعصاب آن آسیب‌دیده است، بی‌حسی یا گزگز‌شدن را تجربه می‌کنند.
  • ضعف: ماهیچه‌هایی که توسط اعصاب کنترل می‌شوند، ممکن است دچار ضعف شوند. در این شرایط احتمال دارد شخص زمین بخورد یا توانایی بلندکردن و نگه‌داشتن اجسام را از دست بدهد.
  • کمردرد: یکی از علائم اصلی این بیماری کمر درد است. این درد ممکن است با سفتی همراه باشد و گاهی با چند روز استراحت برطرف می‌شود.

آیا شما هم علائم دیسک کمر را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علائم دیسک کمر خفیف به چه شکلی بروز می کند؟

در بسیاری از مواقع دیسک کمر خفیف هیچ علائمی ندارد، اما گاهی ممکن است دردی در کمر و پا احساس شود. قابل‌توجه‌ترین درد، درد عصبی در پا است که به‌صورت سوزن‌سوزن‌شدن توصیف می‌شود. گاهی ممکن است درد با ایستادن یا نشستن طولانی و یا حرکت ناگهانی تشدید شود.

هرچه فتق دیسک گسترده‌تر باشد، علائم و درد شدیدتر خواهدبود. در مراحل خفیف ممکن است، درد به پاها نرسد و محدود به کمر باشد.

گاهی هم فتق دیسک هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد. زمانی که شخص برای موضوع دیگری تصویربرداری می‌کند، متوجه وجود این مشکل می‌شود.

علائم دیسک کمر چیست؟
ایجاد مشکل در دیسک باعث کمردرد شده و ممکن است درد آن به پاها منتقل شود. معمولا درد در ناحیه تحتانی کمر است.

علائم دیسک کمر در پاها چیست؟

دیسک کمر در حالت متوسط تا شدید می‌تواند درد را به ناحیه باسن، ران و ساق پا منتقل کند. معمولا پا درد در یک طرف بدن ایجاد می‌شود و به‌ندرت هر دو پا با هم درد می‌گیرند. معمولا افراد مبتلا به دیسک کمر دردی شبیه به سوزن‌سوزن‌شدن در پاها احساس می‌کنند یا دچار بی‌حسی می‌شوند.

دیسک کمر و درد کشاله ران به هم مرتبط هستند؟

گاهی ممکن است که دیسک کمر و درد پای چپ یا راست همزمان بروز کنند. در مواردی که درد دیسک کمر به کشاله‌ی ران می‌رسد، معمولا این درد همراه با درد سیاتیک است. وقتی دیسک به عصب فشار وارد می‌کند، بر درد کشاله ران هم اثر می‌گذارد.

درد دیسک کمر به کجا می زند؟

اگر دیسک کمر شما بیرون زده باشد و یا برآمده شده‌باشد می‌تواند دردهای متنوع و مختلفی را در بدن شما ایجاد کند. از آنجایی که این دیسک به اعصاب فشار وارد می‌کند، می‌تواند بر بازوها، پاها و کمر شما فشار وارد کند و درد ایجاد کند. همچنین ممکن است که درد به شکل سوزن‌سوزن‌شدن خود را نشان دهد. از طرفی در مواقعی ممکن است که گزگز کردن و بی‌حسی هم در اندام‌های شما ایجد شود. درد دیسک کمر معمولا پاها را بیشتر از اندام‌های فوقانی بدن درگیر می‌کند.

درد دیسک کمر به کجا می زند؟
یکی از مناطقی که در اثر درد دیسک کمر درد می‌گیرد، درد کشاله ران و پاها است.

علائم دیسک کمر خطرناک: خطرناکترین دیسک کمر چه نوعی است؟

اگر هر یک از علائم زیر را داشته‌باشید، به این معنی است که دیسک کمر شما خطرناک است و باید درمان را آغاز کنید:

  • هنگامی که راه می‌روید درد دارید.
  • دردی که هنگام خواب شدت پیدا می‌کند.
  • درد و بی‌حسی در یک طرف بدن شما وجود دارد.
  • ممکن است که درد به پای شما کشیده‌شود.
  • پاهای شما ضعیف می‌شود.
  • پاهای شما احساس گزگز و سوزن‌سوزن شدن دارد.

درد در کمر، پا و حتی بازو‌ها، بی حسی و گز گز شدن اندام‌ها، ضعف ماهیچه‌ای از علائم اصلی دیسک کمر است.

برای تشخیص و درمان دیسک کمر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه دیسک کمر شما درد می‌کند و علائمی را که در بالاتر به آنها اشاره‌کردیم را تجربه می‌کنید، برای درمان باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. توجه داشته‌باشید در مواقعی ممکن است که نیاز به مراجعه به دکتر مغز و اعصاب هم باشد. دیسک مشکلی است که اعصاب را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمانی‌که اعصاب شما تحت فشار باشند ممکن است که آسیب ببینند و علائم عصبی نشان دهید. بنابراین باید برای درمان به دکتر مغز و اعصاب یا نورولوژیست هم مراجعه کنید.

از طرفی ممکن است که برای درمان به کمک دکتر فیزیوتراپی نیاز باشد. در چنین مواردی دکتر ارتوپد شما را به دکتر فیزیوتراپی یا دکتر کایروپراکتیک ارجاع می‌دهد.

همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره تلفنی هر یک از دکترهای فوق از لینک‌های زیر استفاده کنید:

در این ویدئو فیزیوتراپیست مهدی تفرشی درباره دیسک کمر، علل به‌‎وجودآمدن آن و راه‌های درمان با شما صحبت می‌کند.

علت دیسک کمر چیست؟

مهمترین علت دیسک کمر افزایش سن است. با افزایش سن ساییدگی و پارگی تدریجی در دیسک‌ها ایجاد می‌شوند. در سنین بالا یک فشار یا پیچ‌خوردگی جزئی می‌تواند دیسک را در معرض پارگی قرار دهد. بسیاری از افراد از علت ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند. اما پزشکان معتقدند حرکات اشتباهی مانند استفاده از عضلات پشت و کمر زمان بلندکردن اجسام به‌جای استفاده از عضلات پا می‌تواند باعث بروز دیسک کمر شود.

حوادث آسیب‌زایی مانند زمین‌خوردن یا ضربه به کمر به‌احتمال بسیار کمی باعث فتق دیسک می‌شوند. در بیشتر مواقع حرکاتی مانند بلندکردن، چرخش یا پیچ‌خوردگی باعث بروز این مشکل می‌شوند.

The-cause of lumbar disc herniation
اصلی‌ترین دلیل فتق دیسک، افزایش سن است. بعد از سن ۳۵ سالگی احتمال ایجاد این بیماری وجود دارد.

عوامل خطر دیسک کمر کدامند؟

برخی عوامل می‌توانند خطر دیسک کمر را افزایش دهند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • اضافه‌وزن و چاقی
  • مشاغل سختی که نیاز به بلندکردن، هل دادن، کشیدن و چرخاندن دارند.
  • فتق دیسک می‌تواند ژنتیکی باشد و به برخی افراد به ارث برسد.
  • سیگارکشیدن باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به دیسک می‌شود.
  • مردان تقریبا دوبرابر زنان در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
  • بیشتر افراد ۳۵ تا ۵۰ سال به این مشکل مبتلا می‌شوند.

اصلی‌ترین علت دیسک کمر افزایش سن است، علاوه‌بر آن مشاغل فرسایشی، حرکاتی مانند بلند‌کردن، چرخش و پیخ‌خوردگی و گاهی ضربه باعث ایجاد دیسک کمر می‌شود.

تشخیص دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا میزان حساسیت کمر را بسنجد. ممکن است از شما خواسته شود تا روی تخت، کاملا صاف دراز بکشید. سپس پاهای خود را در موقعیت‌های مختلف حرکت دهید. در این حالات پزشک علت درد را پیدا می‌کند.

متخصص همچنین برای بررسی مواردی مانند رفلاکس، قدرت عضلانی، توانایی راه‌رفتن و توانایی حس لامسه یک معاینه عصبی انجام می‌‌دهد. در بیشتر مواقع این اقدامات کافی است. اما گاهی پزشک برای بررسی بیماری‌های دیگر یا تعیین اعصاب تحت تأثیر ممکن است یک یا چند آزمایش دیگر را تجویز کند.

تشخیص دیسک کمر چگونه انجام می شود؟
می‌توانید فرق MRI و CT scan را در دیسک کمر ببینید. سمت راست سی تی اسکن و سمت چپ ام آر آی است.

۱. تست تصویربرداری

تست‌های تصویربرداری برای تشخیص این مشکل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس: برای بررسی سایر علل کمردرد مانند عفونت، تومور یا شکستگی استخوان استفاده می‌شود.
  • سی‌تی‌اسکن: مجموعه‌ای از تصاویر اشعه‌های ایکس در جهات مختلف است.
  • ام‌آرآی: امواج رادیویی با میدان مغناطیسی قوی است که محل فتق دیسک را مشخص می‌کند. روش خواندن عکس ام ار ای از دیسک کمر را تنها متخصص می‌داند.
  • میلوگرام: یک رنگ به مایع نخاعی تزریق و با اشعه ایکس عکس‌برداری انجام می‌شود.

۲. آزمایشات عصبی

در این آزمایش‌ها میزان حرکت تکانه‌های الکتریکی در طول بافت عصبی اندازه‌گیری می‌شود و محل آسیب عصبی به‌طور دقیق پیدا می‌شود.

  • مطالعه هدایت عصبی: الکترودهایی روی پوست قرار می‌گیرد و تکانه‌های عصبی اندازه‌گیری می‌شود.
  • الکترومیوگرافی: پزشک یک الکترود سوزنی را از طریق پوست وارد عضلات می‌کند و فعالیت الکتریکی عضلات در زمان استراحت و انقباض اندازه‌گیری می‌شود.
Lumbar disc diagnosis
با تست‌های تصویربرداری می‌توان محل دقیق دیسک آسیب‌دیده را شناسایی کرد.

درمان دیسک کمر چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که ایا دیسک کمر خوب میشود! در بیشتر مواقع درمان شامل اصلاح حرکات برای جلوگیری از درد هنگام حرکت است. متخصص ارتوپد همچنین برای تسکین درد و علائم دیسک کمر داروهای ضددرد تجویز می‌کند. در ادامه تمامی روش‌های درمانی فتق دیسک را معرفی می‌کنیم:

۱. درمان بدون جراحی دیسک

انواع درمان بدون جراحی دیسک کمر بسیار متنوع هستند که در این مطلب به برخی از آنها پرداخته‌ایم. در حالت دیسک خفیف که علائم و درد زندگی را مختل نمی‌کند، می‌توان بدون عمل جراحی این مشکل را درمان کرد. پزشک برای رفع درد داروهای مختلفی تجویز می‌کند و احتمالا چندین جلسه فیزیوتراپی توصیه کند.

۲. دارودرمانی: آمپول کتورولاک برای دیسک کمر

اگر درد خفیف تا متوسط باشد، می‌توان از داروهای بدون‌نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد. اگر شخص دچار اسپاسم عضلانی شود، داروهای شل‌کننده عضلات تجویز می‌شود. این نوع داروها آرام‌بخش هستند و از عوارض شایع آن سرگیجه است. آمپول کتورولاک از انواع مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی است که برای درمان دردهای نسبتا متوسط و شدیدتر از آن کاربرد دارد. این آمپول برای دردهای سنگ کلیه هم کاربرد دارد.

درمان دیسک کمر چیست؟
یکی از درمان‌های دیسک کمر استفاده از داروهای مسکن و یا شل‌کننده است.

کپسول پرگابالین برای دیسک کمر

کپسول پرگابالین از داروهایی است که باعث کاهش انتقال پیام‌های عصبی می‌شود. بنابراین می‌تواند در کاهش انتقال پیام‌های درد عصبی به مغز موثر باشد. پس درد دیسک کمر شما کاهش پیدا می‌کند. این دارو برای درمان تشنج هم کاربرد دارد.

بهترین مسکن برای درد دیسک کمر چیست؟

از بهترین داروها و مسکن‌هایی که می‌توان برای کاهش درد دیسک کمر استفاده کرد می‌توان به مسکن‌های ضد التهاب غیراستروئیدی مانند داروی ملوکسیکام اشاره کرد. این داروها هم التهاب را کاهش می‌دهند و هم در درمان درد دیسک کمر موثر هستند. البته که در استفاده از داروهای nsaid باید با دکتر گوارش هم مشورت کنید. مخصوصا اگر به مشکلات گوارشی مانند زخم معده و یا خونریزی معده مبتلا باشید.

قرص تیزانیدین برای دیسک کمر

این دارو از داروهای شل‌کننده‌ی عضلانی است که می‌تواند در کاهش درد و برطرف‌کردن گرفتگی عضلات کمر موثر باشد. توجه داشته‌باشید که با این قرص نمی‌توانید دیسک کمر را درمان کنید و تنها می‌تواند درد آن را کاهش دهید. بنابراین برای درمان باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

۳. قرص ضد التهاب: درمان سریع درد دیسک کمر

برخی از دردهای ناشی از دیسک می‌تواند به دلیل التهاب اعصاب و بافت نرم اطراف دیسک آسیب‌دیده ایجاد شوند. با استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی می‌تواند تورم و درد را کاهش داد. قرص ناپروکسن برای دیسک کمر مناسب است. ایبوپروفن و آسپرین از انواع دیگر رایج قرص‌های ضدالتهاب هستند.

۴. تزریق کورتون برای دیسک کمر

اگر داروهای خوراکی در تسکین درد تأثیری نداشته‌باشند، پزشک کورتیکواستروئید را توصیه می‌کند. کورتیکواستروئید به ناحیه اطراف اعصاب نخاعی تزریق شده و باعث کاهش درد می‌شود. ممکن است متخصص برای هدایت سوزن از تصویربرداری ستون فقرات استفاده کند.

۵. فیزیوتراپی

ممکن است متخصص ارتوپد شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. فیزیوتراپی باعث کاهش درد می‌شود. در طول این جلسات موقعیت‌ها و تمریناتی به شما آموزش داده می‌شوند که درد فتق دیسک را به حداقل می‌رسانند. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین فیزیوتراپیست‌ آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

۶. ورزش برای دیسک کمر: ورزش دیسک کمر مهره ۴و۵

بسیاری از مشکلات مربوط به کمر به‌خصوص دیسک کمر را می‌توان با ورزش برطرف کرد. تمرینات ورزشی باید ملایم و اصولی انجام شود. معمولا تمریناتی که متخصص طب ورزشی، مربی ورزش یا فیزیوتراپیست آموزش می‌دهند، باید ۳ تا ۵ بار در هفته انجام شوند و پس از حدود ۳ هفته می‌توان تأثیر آن را مشاهده کرد. انتهای همین مطلب به توضیح ورزش‌ها و حرکات اصلاحی، به طور مفصل پرداخته‌ایم.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی ممکن است.
درمان دیسک کمر روش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها فیزیوتراپی است.

۷. ترکشن

ترکشن روشی است که در فیزیوتراپی انجام می‌شود. به این روش کشش ستون فقرات هم می‌گویند. در روش ترکشن اثر جاذبه زمین از بین می‌رود و ستون فقرات کشیده می‌شود. با ایجاد کشش ستون فقرات صاف می‌شود و هرگونه فشار عصبی و پیچ‌خوردگی از بین می‌رود. از ترکشن در درمان مشکلات مختلف مربوط به کمر از جمله برآمدگی و فتق دیسک کمر استفاده می‌شود.

۸. اوزون درمانی

اوزون‌درمانی یک روش بدون جراحی با حداقل تهاجم است. البته این درمان در اتاق عمل انجام می‌شود. با استفاده از تجهیزات تصویربرداری دیسک آسیب‌دیده مشخص می‌شود. سپس متخصص داروی بی‌حسی را تزریق کرده و پس از آن ترکیب اوزون و اکسیژن را به دیسک تزریق می‌کند.

۹. رفلکسولوژی

برای بهبود درد و گرفتگی کمر گاهی روش رفلکسولوژی پیشنهاد می‌شود. این روش نوعی ماساژ پا است. در این روش قسمت‌های مشخصی از پا ماساژ داده می‌شود تا روی درد کمر و سایر نقاط بدن تأثیر مثبت ایجاد می‌کند.

۱۰. کایروپراکتیک

این درمان نوعی دست‌کاری در ستون فقرات است و برای دردهایی که بیش از یک ماه طول کشیده‌اند، مناسب است. حتما باید یک شخص حرفه‌ای کایروپراکتیک را انجام دهد. در مواقع بسیار نادری انجام درمان کایروپراکتیک در ناحیه گردن باعث ایجاد انواع خاصی از سکته می‌شود. برای دریافت نوبت از دکتر کایروپراکتیک در شهر خود می‌توانید از طریق دکترتو اقدام کنید.

۱۱. عمل جراحی دیسک کمر: درمان قطعی دیسک کمر

تعداد کمی از افراد مبتلا به این بیماری در نهایت مجبور به جراحی دیسک کمر می‌شوند. اگر روش‌های ذکرشده نتوانند درد بیمار را پس از ۶ هفته برطرف کنند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. در طول جراحی، جراح فقط قسمت بیرون‌زده دیسک را برمی‌دارد و به‌ندرت کل دیسک حذف می‌شود. در این شرایط ممکن است نیاز باشد که مهره‌ها با پیوند استخوان ترکیب شوند.

این همجوشی ماه‌ها طول می‌کشد. به همین دلیل یک سخت‌افزار فلزی در ستون فقرات قرار می‌گیرد تا ثابت بماند. در مواقع بسیار نادر کاشت دیسک مصنوعی توصیه می‌شود.  

Lumbar disc surgery
با انجام عمل جراحی دیسک می‌توان فشار را از روی اعصاب برداشت تا درد از بین برود.

۱۲. عمل دیسک کمر با لیزر

اشعه لیزر می‌تواند روی پوست و دیسک برش ایجاد کند. درعمل جراحی با لیزر از چاقوی جراحی استفاده نمی‌شود و خونریزی و دوره نقاهت کاهش پیدا می‌کند. این روش برای دیسک‌های خفیف تا متوسط مناسب است. اما اگر وضعیت فتق دیسک بسیار شدید باشد، نمی‌توان با لیزر جراحی را انجام داد.

۱۳. عمل بسته دیسک کمر

عمل بسته دیسک کمر دوره نقاهت کمتری داشته و درد بیمار به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. در این روش به‌جای برش بزرگ چندین تزریق در ناحیه آسیب‌دیده انجام می‌شود و عمل با استفاده از تجهیزات سونوگرافی انجام می‌شود.

عمل دیسک کمر تنها زمانی توصیه می‌شود که روش‌های درمان غیرجراحی فایده‌ای نداشته باشند و درد و ناراحتی بیمار بسیار زیاد باشد.

مراقبت های بعد از عمل دیسک کمر

پس از انجام عمل نشستن، ایستادن و راه‌رفتن مشکلی ندارد. سعی کنید فعالیت‌های خود را بااحتیاط انجام دهید. تا حدود ۵ روز زخم با پانسمان پوشیده می‌شود. بعد از عمل تا چند روز نباید حمام بروید و پس از آن می‌توانید به‌آرامی زخم را بشویید.

کمربندی به نام کمربند طبی دیسک کمر وجود دارد که برخی پزشکان آن را توصیه می‌کنند. اگر عمل سبک باشد، تنها چند روز اول برای کاهش درد استفاده می‌شود. اما برای عمل‌های سخت، شخص باید حدود یک یا دو ماه کمربند را ببندد.

۱۴. درمان گیاهی دیسک کمر و درمان دیسک کمر با طب سنتی

نمی‌توانید دیسک کمر را با روش‌های درمانی طب سنتی و یا گیاهی درمان کنید. مخصوصا اگر دیسک شما پاره شده‌باشد. برای درمان این مشکل باید از دکتر ارتوپدی کمک بگیرید. اما می‌توان دردهای ناشی از دیسک کمر را از طریق طب سنتی و درمان گیاهی تسکین داد و آرام کرد. مثلا می‌توانید از داروهایی که در آنها مواد حاوی کپسایسین وجود دارد کمک بگیرید. این ماده یک ماده‌ی ضدالتهاب است که در زردچوبه وجود دارد. البته که می‌توانید در فلفل و سایر مواد غذایی هم این ماده را پیدا کنید.

how to decrease lumbar-disc- pain
اینفوگرافی راه‌های کاهش درد دیسک کمر

تیم درمان دیسک کمر متشکل از چه دکترهایی است؟

تیم درمانی دیسک کمر از دکتر ارتوپدی، دکتر فیزیوتراپی، دکتر مغز و اعصاب و دکتر کایروپراکتیک تشکیل شده‌است. ممکن است که به کمک هر متخصص دیگری نیاز باشد که در روند درمان شما را به آنها ارجاع می‌دهند.

درمان دیسک کمر در منزل و درمان معجزه اسای دیسک کمر با ورزش

برای درمان سریع‌تر دیسک کمر، باید شیوه زندگی خود را تغییر دهید و در کنار مصرف داروهای مسکن برخی درمان‌های خانگی را انجام دهید. درمان‌های خانگی عبارت‌اند از:

  • کمپرس گرم یا سرد: در ابتدا با کمپرس سرد می‌توان درد و التهاب را کاهش داد. پس از چند روز استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین و راحتی می‌شود.
  • پرهیز از استراحت بیش‌از‌حد: استراحت طولانی در رختخواب باعث سفت‌شدن مفاصل و ضعیف‌شدن عضلات می‌شود. در نتیجه بهبودی با مشکل مواجه می‌شود. سعی کنید حدود ۳۰ دقیقه استراحت کنید و سپس فعالیتی مانند پیاده‌روی داشته باشید.
  • ازسرگیری فعالیت‌ها: پس از کاهش درد کمر به‌مرور فعالیت‌های خود را از سر بگیرید. بگذارید درد میزان فعالیت را مشخص کند. حرکات را آهسته و کنترل‌شده انجام دهید.

برای تشخیص و درمان دیسک کمر باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. درست است که روش‌های خانگی و یا تمرین‌ها و ورزش‌های زیادی را برای درمان دیسک کمر در اینترنت یا شبکه‌های مجازی می‌بنییم، اما دقت کنید که بدون مشورت با متخصص ارتوپد هر روشی را امتحان نکنید.

بهترین روغن برای دیسک کمر

یکی از روغن‌هایی که می‌تواند در درمان دیسک کمر موثر باشد، روغن سیاهدانه است. می‌توانید با کمک این روغن محل درد را ماساژ هم بدهید. اما این ماساژ حتما باید توسط یک متخصص انجام شود. چرا که می‌تواند باعث درد بیشتر و آسیب بیشتر به بدن شود. ماساژ کسی که دیسک کمر یا گردن دارد، اصلا کار آدم‌های عادی و بدون آموزش نیست. حتی در مواقعی ممکن است که ماساژ تاثیر منفی هم بگذارد. بنابراین توصیه‌های یک متخصص در این مورد بسیار موثر است.

بهترین غذا برای دیسک کمر

اما برای درمان دیسک کمر چه غذاهایی بخوریم؟ برای اینکه درد دیسک کمر شما کاهش پیدا کند، می‌توانید تغذیه‌ی خود را نیز بهبود ببخشید. توجه داشته‌باشید که هنگامی که به دیسک کمر مبتلا می‌شوید، بدن شما دچار التهاب هم می‌شود. برای درمان این التهاب باید مواد غذایی را در رژیم خود قرار دهید که ضد التهاب باشند. مثلا مواد غذایی حاوی فلفل یا زردچوبه از این دست مواد غذایی هستند. همچنین برای تقویت ماهیچه‌های خود می‌توانید از پروتئین استفاده کنید تا ماهیچه‌ها قدرت پیدا کنند و دیسک را به جای خود برگردانند.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از درمان دیسک کمر چیه؟ همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

ورزش دیسک کمر: بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک

فیزیوتراپیست برای بهبود وضعیت کمر برخی حرکات اصلاحی و نرمش دیسک کمر را آموزش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال از شما می‌خواهد کمر خود را به‌ویژه در نشستن‌های طولانی صاف نگه دارید. زمان بلندکردن اجسام از عضلات کمر خود استفاده نکنید و فشار را به پاها منتقل کنید. در کنار این اصلاحات لازم است، تمرینات ورزشی ساده‌ای هم انجام دهید.

یکی از ورزش‌های ساده این است که صاف بایستید و دست خود را روی کمر در نزدیکی باسن قرار دهید. سپس باسن را کمی جلو آورید تا در انتهای کمر کشش احساس کنید. این حرکت را حدود ۱۰ بار انجام دهید. تمرین مؤثر دیگر حرکت کُبرا است.

برای انجام این تمرین باید روی زمین به شکم دراز بکشید و دست خود را نزدیک سینه قرار دهید. به‌آرامی دست‌های خود را صاف کنید تا سر، سینه و شانه‌های شما از زمین جدا شود. این حرکت را هم ۱۰ بار تکرار کنید.

Lumbar disc treatment
حرکات ورزشی زیادی وجود دارد که به کاهش درد و بهبود دیسک کمر کمک می‌کند، منتها باید با مشورت پزشک و فیزیوتراپیست حرکات مناسب خود را انتخاب کنید.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر به چه صورت است؟

استراحت طولانی می‌تواند وضعیت دیسک کمر را بدتر کند. در زمان ایجاد درد سعی کنید، حداکثر ۳۰ دقیقه استراحت کنید. سپس به‌آرامی پیاده‌روی کنید یا بااحتیاط فعالیت‌های خود را انجام دهید.

راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟

بله، بسیاری از متخصصان ارتوپد و فیزیوتراپیست‌ها به افراد مبتلا به دیسک کمر توصیه می‌کنند، پیاده‌روی را در برنامه خود قرار دهند. سعی کنید به‌آرامی پیاده‌روی کنید و اگر احساس کردید به شما فشار وارد می‌شود، در زمان پیاده‌روی چند استراحت کوتاه داشته‌باشید.

حرکات اصلاحی و نرمش‌های مخصوص دیسک کمر همراه با ورزش‌هایی مانند پیاده روی کمک زیادی به بهبود وضعیت دیسک و درد بیماری می‌کند.

انواع بیماری های دیسک کمر کدامند؟

دیسک کمر انواع مختلفی دارد. البته به خاطر داشته‌باشید که همه‌ی ما دیسک کمر داریم. زمانی که این دیسک با مشکل مواجه شود، می‌توان گفت که به بیماری دیسک کمر مبتلا شده‌ایم. انواع مختلف مشکلاتی که در دیسک ممکن است بروز کند شامل دو مورد است که قبل‌تر به طور خلاصه به آنها اشاره کردیم. در این بخش به طور مفصل آنها را توضیح می‌دهیم.

۱. دیسک برآمده

گاهی ممکن است، در اثر افزایش سن، دیسک بین مهره‌ها مایع خود را از دست بدهد و خشک شود. در این شرایط دیسک حالت اسفنجی خود را ازدست‌داده و فشرده می‌شود. ممکن است حلقه دیسک (قسمت سخت و بیرونی دیسک) دچار شکستگی شود. شکستگی راه را برای خروج هسته باز می‌کند. به این نوع مشکل دیسک برآمده می‌گویند.

۲. فتق دیسک کمر یا پارگی دیسک کمر

زمانی که دیسک به شکستن ادامه می‌دهد، به ستون فقرات فشار وارد می‌شود و ممکن است هسته در مرکز حلقه پاره شود. به این حالت دیسک پاره شده یا فتق می‌گویند. تکه‌های پاره‌شده می‌توانند روی ریشه‌های عصبی در پشت فضای دیسک فشار وارد کنند. در نتیجه باعث درد، ضعف یا بی‌حسی می‌شود. بیشتر مواقع فتق دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات، بین مهره‌های ۴ و ۵ کمری ایجاد می‌شود.

عکس پارگی دیسک کمر

هنگامی که فرد به فتق دیسک کمر دچار می‌شود، دیسک او پاره شده‌است و شکل زیر را به خود گرفته‌است. در تصویر زیر می‌توانید دیسک کمر پاره شده را به خوبی ببینید.

پارگی دیسک یعنی چه؟
در این تصویر می‌توانید دیسک سالم (بالایی)، دیسک برآمده (وسطی) و دیسک پاره شده (پایینی) را مشاهده کنید.

عوارض دیسک کمر چیست؟

نخاع درست در بالای کمر به پایان می‌رسد. اما کانال نخاعی ادامه دارد و به‌صورت ریشه‌های عصبی بلند به نام اعصاب دم‌اسبی درمی‎‌آید. به‌ندرت فتق دیسک تمامی این اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما این احتمال وجود دارد که شخص دچار ضعف یا فلج دائمی شود.

درصورتی‌که علائم و درد به‌شدت افزایش پیدا کرد، در عملکرد مثانه و روده دچار مشکل شدید یا در قسمت داخلی ران، پشت‌پاها و ناحیه اطراف راست‌روده دچار بی‌حسی شدید، باید سریعا به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

پیشگیری از دیسک کمر چگونه امکان پذیر است؟

برای جلوگیری از ایجاد یا کنترل این بیماری می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ورزش و تقویت عضلات کمر و شکم
  • حرکات خود را اصلاح کنید. پشت خود را صاف نگه دارید؛ به‌خصوص زمانی که مدت طولانی می‌نشینید. اجسام را به‌درستی بلند کنید و به کمر فشار نیاورید.
  • وزن خود را کنترل کنید. اگر اضافه‌وزن دارید، حتما با ورزش و رژیم غذایی به تناسب‌اندام برسید.
  • سیگار را ترک کنید.

کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد:

شاید از خود بپرسید که چه کارهایی را انجام ندهم تا دیسک کمرم بدتر نشود؟ به خاطر داشته‌باشید که موارد زیر را انجام ندهید:

  • ناگهانی حرکت نکنید.
  • بار سنگین بلند نکنید.
  • اگر می‌خواهید چیزی را بلند کنید، روش‌های صحیح بلند کردن اجسام را بیاموزید.
  • از انجام دادن فعالیت‌های مکرر و استقامتی پرهیز کنید.
  • تمریناتی که درد را در دیسک کمر شما افزایش می‌دهند، پرهیز کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

دیسک کمر یکی از مشکلات شایع ستون فقرات است که دامن‌گیر افراد زیادی می‌شود. این بیماری دو حالت دارد، دیسک بیرون‌زده و فتق دیسک. یکی از عوامل اصلی ایجاد این بیماری افزایش سن است. از دیگر عوامل ایجاد آن می‌توان به حرکاتی مانند بلند‌کردن، چرخیدن و پیچ‌خوردگی اشاره کرد. اگر این حرکات را به‌درستی انجام ندهید یعنی به جای استفاده از عضلات از ستون فقرات استفاده کنید، ممکن است در طولانی‌مدت دچار دیسک کمر شوید.

درمان دیسک کمر به این بستگی دارد که درد و آسیب دیسک چقدر باشد. روش‌های مختلفی برای دیسک کمر وجود دارد. برای درمان این بیماری ابتدا از روش‌های حرکات اصلاحی، ورزش، فیزیوتراپی و سپس از دارودرمانی استفاده می‌شود. اگر این درمان‌ها مؤثر واقع نشوند، باید به جراحی روی آورد. جراحی دیسک کم به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که به میزان درد و آسیب شما بستگی دارد.

برای تشخیص و درمان دیسک کمر باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. ممکن است متخصص علاوه بر تجویز دارو برای درمان بهتر، شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد. فیزیوتراپیست با آموزش تمرینات و حرکات اصلاحی در درمان فتق دیسک تأثیر بسیار زیادی دارد. درمان دیسک کمر به کمک دکتر ارتوپدی، دکتر فیزیوتراپی، دکتر مغز و اعصاب و دکتر کایروپراکتیک نیاز دارد.

برای پیداکردن بهترین دکتر ارتوپد یا فیزیوتراپیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یکی از علائم دیسک کمر بی‌حسی پا است. البته بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است، هیچ علائمی نداشته باشند. اما در برخی افراد درد کمر به سمت پاها رسیده و باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌شود. گاهی‌به دلیل آسیب عصبی شخص به‌جای درد در پاها دچار بی‌حسی می‌شود.

سیاتیک باعث ایجاد دردی می‌شود که از کمر یا باسن شروع می‌شود و به ران و ساق پا یا حتی کف پا می‌رسد. سیاتیک نوعی درد عصبی است که ممکن است، شدید باشد. در صورت شدت‌گرفتن درد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرد. برای پیداکردن بهترین ارتوپد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

معمولا افرادی که دچار این مشکل هستند، در زمان انجام حرکات ناگهانی مانند عطسه و سرفه درد را احساس می‌کنند. از دیگر علائم آن می‌توان به اسپاسم عضلات کمر، ضعف عضلانی در پاها و بی‌حسی در ساق پا اشاره کرد.

بیرون‌زدگی دیسک حالت خفیف تا متوسطی است که هنوز هسته دیسک پاره نشده‌است. در این شرایط بیمار بدون علامت است و یا در صورت فشار به اعصاب، درد قابل تحملی در کمر احساس می‌کند. اما درد به پاها منتقل نمی‌شود.

خیر، کمردرد به دلایل بسیار زیادی ایجاد می‌شود. یکی از دلایل آن می‌تواند برآمدگی یا فتق دیسک باشد. گاهی انجام فعالیت‌های زیاد یا برخی حرکات باعث رگ‌به‌رگ‌شدن و آسیب به عضلات کمر می‌شود که معمولا با گذشت زمان به‌مرور بهبود پیدا می‌کنند.

گاهی دیسک کمر هیچ‌گونه علائمی ندارد و تنها با تصویربرداری می‌توان آن را تشخیص داد. اما اگر در زمان حرکت‌های ناگهانی دردی در کمر احساس می‌کنید یا درد مداوم دارید که به سمت باسن و پاها منتقل می‌شود، احتمال دارد دچار فتق دیسک شده باشید.

با برخی روش‌های درمانی مانند ورزش یا اصلاح حرکات توسط فیزیوتراپیست می‌توان این بیماری را کنترل کرد. البته احتمال عود دیسک کمر وجود دارد. به همین دلیل این افراد باید سبک زندگی خود را تغییر داده و در نشستن، ایستادن و بلندکردن اجسام روی حرکات خود دقت داشته باشند تا به کمر فشار وارد نشود.

حرکاتی که باعث ایجاد کشش در ناحیه کمر شود، برای درمان دیسک بسیار مناسب‌اند. تمریناتی مانند حرکت کبرا یا بالابردن دست‌ها و ایجاد کشش در کمر می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

چاقی می‌تواند برای دیسک کمر یک عامل خطر محسوب شود. معمولا افراد چاق با افزایش سن بیشتر دچار مشکلات کمر به‌خصوص دیسک می‌شوند و علت آن فشار زیاد به ستون فقرات است.

بعد از انجام عمل می‌توان به‌آرامی فعالیت‌های روزمره را انجام داد. بهتر است برای بالارفتن از پله‌ها، آنها را یکی‌یکی بالا بروید و در روزهای اول یک همراه داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.

بهتر است بعد از انجام جراحی دیسک کمر ۶ تا ۸ هفته برای رابطه زناشویی صبر کنید. ممکن است رابطه جنسی به کمر فشار وارد کند. همچنین به دلیل انجام جراحی لذت جنسی پایین می‌آید و چند هفته زمان می‌برد تا به حالت قبل بازگردد.

بیماری‌های دیسک می‌توانند هم گردن و هم کمر را تحت تأثیر قرار دهند. در واقع دیسک گردن هم داریم. ناحیه گردن و قسمت پایینی کمر بیشتر از دیگر قسمت‌های ستون فقرات حرکت می‌کند و به همین دلیل احتمال آسیب دیسک در این نواحی بیشتر است. شایع‌ترین علائم آن درد در ناحیه اطراف دیسک آسیب‌دیده است. به همین دلیل ممکن است شخص دچار گردن درد یا کمردرد شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دیسک کمر

  1. سلام خسته نباشید خانم چهارتا مهرو دیسک بیرون زده ت د گفت:

    سلام خسته نباشید خانم چهارتا مهره بیرون زده درد پا شدید داره تهران اودم گفت عمل داره خرج عمل صدهزار توم گفتم بااین هزینه نمی تونم خودم کارگرم بیار خواهشن رهنمای خواستم ممنون

  2. مهراد گفت:

    سلام ببخشید همسرم ۴۰ روز پیش سر کار کمر درد شدید گرفته از همان موقع کمرش درد میکه و تقریبا دو هفته ای میشه که شدید تر شده ام آر ای گرفتیم گفتن پارگی دیسک و سر خوردگی مهره داره به نظر تون باید عمل بشه و درمان دیگه ای نداره درد زیادی داره و این یک ماه هم استراحت داشته و فیزیوتراپی هم رفته باید چیکار کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت پارگی دیسک بهترین رویکرد درمانی جراحی است

  3. ناشناس گفت:

    ببخشید من ۲۶سالمه یکساله که موقع که ازخواب بیدارمیشم حتی اگر یساعت خوابیده باشم بادرد شدید مهره ها درقسمت بالا وگاهی درقسمت گودی کمر بلند میشم و زمانی که عطسه میکنم داد میکشم ازدرد مشکل ازچیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاعی وحود دارد
      بسیار جدی بگیرید و MRI دهید

    2. هاشمی جان گفت:

      سلام احترام
      من ۳۰ سالم است سه چهار هفته میشود که شانه ها روی سنه دو پهلو ام درد میکند بخصوص موقع خواب وقتی ب روی سینه بخوابم بلند شدن برام مشکل است آب گرم که میگیروم و یا شب دارو سرما خوردگی استفاده میکنم راحت هستم کمی سردی ب وجودم میخوره همه بدنم سفتی یا شخی پیدا می‌کنه و به آخر هم بگم که یک ماه پیش حمام میکردم گرم گیری نمی‌کردم بیرون میشودم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        انقباضات عضلات بین دنده ای و گرفتگی آنها در اثر واکنش شبه سرما می‌تونه عامل این درد باشد. مدتی بدن را در برابر سرما حفظ کنید و اگر درد ادامه داشت عفونت کلیه را توسط آزمایش ادرار بررسی کنید.

  4. فاطمه گفت:

    من زیاده میشینم کمرم دردمیگیره وبااستراحت خوب میشه من دیسکمردارم یاخیزپر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال دیسک کمر و یا تنگی کانال نخاع وجود دارد

  5. فاطمه گفت:

    من زیاد میشینم کمرم دردمیگیره وبااستراحت خوب میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال بیرون زدگی دیسک و یا تنگی کانال نخاعی وجود دارد

  6. صفايي گفت:

    سلام وقت بخیر
    من کمر درد دارم جوری که مداوم است وکاها درد خفیف ویا شدید میشه رفتم mri مهره های کمری ولی جز گودی شدید کمر مشکلی نشون نداد ،پس مشکل من چیه که انقد کمر درد دارم مخصوصا شبا و صبحا که شدید میشه و وقتی که خم میشم دیگ نمیتونم راست بایستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال تنگی کانال نخاع و دیسک بین‌مهره ای وجود دارد
      از فیزیوتراپی و مسکن مناسب استفاده کنید
      و یک ماه بعد MRI را تکرار نمایید

  7. قیومی گفت:

    سلام وقت بخیر من ۲۳سالم همیشه درد کمر دارم به پام میرسه درد از کمرم میگیره تا پام خیلی اذیت میشم شب وقتی میخوام بخوابم پام به گز گز شروع میکنه یا یه چیزی سنگین جا به جا میکنم دردم خیلی زیاد میشه باید چکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از نظر نزدیک شدن ستون فقرات و یا عصب سیاتیک باید معاینه و عکسبرداری شوید

  8. ناشناس گفت:

    سلام خدمت دکتر عزیز وگرامی من دو سه هفته است که رک به رک شدم چون شغلم بنا هست هر چند وقت رک به رک میشم وپاشنه پای چپم درد جزی داره ممنون میشم که راهنمآیی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دچار گرفتگی عضلات می شوید
      هر شب با پماد پیروکسیکام ماساژ دهید

  9. بنیامین گفت:

    سلام من درد کمر دارم با سرفه بیشتر میشه ولی قرص ویتامین دی میخورم تا یک روز اصلا درد نداره مشکل چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از نظر ستون فقرات یا پوکی استخوان باید مورد ارزیابی قرار گیرید

  10. فرهاد اصلانی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات دقیق و کاملتون یک سوال آیا موقعی که تشخیص داده شد که دیسک کمر داریم می‌توان رانندگی کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتدا باید به فکر درمان باشید
      ولی با اصلاح نشستن و وسایل لازم می توانید راننرگی کنید