دیسک گردن چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اگر دیسک‌های بین مهره‌های گردن آسیب ببیند یا بیرون بزند یا پاره شود، دیسک گردن به وجود می‌آید. شایع‌ترین علت آن کهولت سن یا ضربه و آسیب فیزیکی است. دیسک گردن را می‌توان با فیزیوتراپی، ورزش، دارودرمانی و در نهایت با جراحی درمان کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیماری دیسک گردن چیست

هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست، به خصوص بدن انسان. دهه‌ها خم شدن، بلند کردن و انجام فعالیت‌های مختلف می‌تواند واقعاً بر گردن شما تأثیر بگذارد. با در نظر گرفتن تمام استرس‌های ‌مکرر و فشاری که بر ستون فقرات وارد می‌شود، جای تعجب نیست که حدود دو سوم افراد در مقطعی از زندگی خود گردن درد و دیسک گردن را تجربه کنند. علائم دیسک گردن چیست؟ دیسک گردن خطرناک است؟ راهی برای درمان این مشکل وجود دارد؟ درمان خانگی و ورزش برای دیسک گردن چیست؟

در این مطلب می‌خواهیم به این سؤالات و سؤالات دیگر شما در مورد این بیماری پاسخ دهیم و راه‌های درمان آن را بررسی کنیم. برای تشخیص دیسک گردن باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در کنار دکتر ارتوپد، متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب و فیزیوتراپیست هم می‌توانند در فرایند درمان دیسک گردن به شما کمک کنند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان دیسک گردن آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی، آنلاین و متنی مشورت کنید و برای معاینه حضوری نوبت اینترنتی بگیرید.

دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن یکی از انواع بیماری های ارتوپدی و یکی از مشکلات و بیماری های ستون فقرات شایع است. دیسک گردن فراتر از یک درد در ناحیه گردن است. در واقع زمانی که گفته می‌شود شما به دیسک گردن مبتلا هستید، منظور این است که دیسک‌های بین مهره‌های گردن شما بر اثر استرس یا فشار و ضربه آسیب دیده‌اند و توانایی قبلی برای خم شدن و چرخش را ندارند.

از آنجایی که بیرون‌زدگی یا فتق دیسک گردن علت اصلی مشکل درد گردن در بیشتر افراد است، اغلب مردم به اشتباه بیماری دیسک گردن را با فتق دیسک گردن یکسان می‌دانند. در حالی که دیسک‌های گردن به علل مختلفی می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند و دچار مشکل شوند.

هفت مهره در ناحیه گردن وجود دارد که بین آنها دیسک‌هایی قرار دارد. وقتی این دیسک‌ها جابه‌جا شوند یا به هر نحوی آسیب ببینند، فرد دچار دیسک گردن می‌شود.

دیسک گردن به انگلیسی چیست؟

دیسک گردن به انگلیسی Cervical Disc گفته می‌شود. اگر این دیسک از جای خود خارج شود به آن cervical herniated disc گفته می‌شود.

علایم دیسک گردن چیست؟

علائم دیسک گردن بسته به محل آسیب و پاسخ شما به درد بسیار متفاوت است. گردن درد اولین علامت این بیماری است. اگر فتق دیسک گردن داشته‌باشید، ممکن است دردی را احساس کنید که به بازو و احتمالاً به دست شما می‌رسد. همچنین ممکن است در ناحیه تیغه شانه یا در نزدیکی آن احساس درد کنید و هنگام چرخاندن سر یا خم کردن گردن، درد گردن را احساس کنید. گاهی اوقات ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوید (یعنی عضلات به طور غیرقابل کنترلی سفت می‌شوند). در این صورت درد با بی‌حسی و گزگز در بازوی شما همراه خواهدبود. همچنین ممکن است ضعف عضلانی در عضله دوسر، سه‌سر و دسته دست داشته‌باشید.

برخی مواقع ممکن است عصب‌های نزدیک دیسک شما تحت فشار قرار گرفته‌باشند. در این مواقع ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب متوجه درد شدید شوید. برخی از بیماران با نگه‌داشتن بازوی خود در یک موقعیت بالا در پشت سر تسکین می‌یابند. به طور کلی دیسک گردن و مشکلات آن می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند.

علائم دیسک گردن حاد کدامند؟

اگر بخواهیم به طور جامع به علائم نگاهی داشته‌باشیم، طبق گفته aans.org، علائم دیسک گردن حاد به شرح زیر خواهندبود:

  • درد در گردن یا بازوها
  • بی‌حسی و ضعف در اندام فوقانی دست
  • نامتعادل راه رفتن
  • اسپاسم عضلانی در پاها
  • از دست دادن هماهنگی در بازوها، دست‌ها و انگشتان
  • ا‌ز دست دادن توده عضلانی در دست‌ها و پاها
  • از دست دادن مهارت کنترل اجسام با دست.
علایم دیسک گردن چیست؟
گردن دردی که ممکن است به شانه‌ها سرایت کند از شایع‌ترین علائم دیسک گردن است.

علائم دیسک گردن خفیف کدامند؟

اگر به دیسک گردن خفیف مبتلا باشید، علائم فوق را با شدت کمتری احساس می‌کنید. درواقع دردی که در دیسک گردن خفیف دیده می‌شود بسیار کمتر از حالتی است که در دیسک گردن جدی و حاد دیده‌می‌شود.

علائم خطرناک دیسک گردن چیست؟

اگر دیسک فتق شده در گردن به طناب نخاعی فشار وارد کند، ممکن است که آسیب‌های جدی به نخاع وارد شود. اگر این اتفاق برای افراد بیفتد، ممکن است که نیازمند درمان‌های جدی و سریع باشند.

دیسک گردن و سردرد به هم ارتباط دارند؟

یکی از علائمی که ممکن است همراه با دیسک گردن مشاهده شود، سردرد است. سردردی که در اثر دیسک گردن ایجاد شود معمولا در پشت سر ایجاد می‌شود.

دیسک گردن و سرگیجه به هم ربط دارند؟

بیمارانی که گردن‌درد مزمن دارند، معمولا از سرگیجه و سردرد رنج می‌برند. این حالت ممکن است در این افراد به علت از بین رفتن دیسک گردنی و یا بیرون زدن آن باشد.

دیسک گردن با لیزر درمان می شود.
هنگامی که گردن شما در اثر دیسک گردن درد بگیرد، برای درمان آن می‌توان از لیزر استفاده کرد. برای استفاده از این روش باید به دکتر مراجعه کنید.

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم و به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر علائم ذکر شده در بالای مقاله یا موارد زیر را دارید، برای گردن درد باید با جراح مغز و اعصاب یا جراح ارتوپد مشورت کنید:

  • درد گردن پس از آسیب یا ضربه به سر یا گردن
  • تب یا سردرد همراه با گردن درد
  • سفت‌شدن گردن مانع از لمس چانه به سینه شود
  • پیشرفت ضعف یا بی‌حسی در بازوها یا پاها
  • درد پس از استراحت مطلق بهبود نیابد.

برای مشکلات جدی گردن، باید با متخصص ارتوپد و سپس جراح مغز و اعصاب و جراح ارتوپد، برای تشخیص دقیق و تجویز درمان مشورت شود. شما می‌توانید از طریق دکترتو با برترین متخصصان مغز و اعصاب و جراح ارتوپد کشور مشاوره نمایید و در صورت نیاز با آنها ملاقات حضوری داشته باشید.

برای دریافت مشاوره تلفنی از دکترهای فوق می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

مقرون به‌صرفه‌ترین روش برای درمان دیسک گردن را پیدا کن

فقط کافیه با متخصص مشورت کنی

علت دیسک گر‌دن چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، کهولت و افزایش سن اصلی‌ترین علت بروز دیسک گردن است، چرا که با افزایش سن توده‌های استخوانی کاهش می‌یابند و نمی‌توانند به قوت قبل تداوم داشته‌باشند. در نتیجه فشار بیشتری روی دیسک‌ها وارد می‌شود و ممکن است مشکلات مختلفی به وجود بیایند. به‌طورکلی طبق گفته spine-health، علل اصلی بروز دیسک گردن به شرح زیر هستند:

  • تخریب دیسک در طول زمان: با افزایش سن، دیسک به طور طبیعی حالت هیدراته خود را از دست می‌دهد و انعطاف‌پذیری و دوام کمتری پیدا می‌کند. احتمال ایجاد ترک و پارگی در دیسکی که محتوای آب کمتری دارد بیشتر است. همچنین با افزایش سن، استخوان‌ مهره‌ها حمایت کمتری از دیسک‌ها ارائه می‌کنند.
  • ضربه: ضربه مستقیم به ستون فقرات می‌تواند باعث پارگی یا فتق دیسک شود. در واقع علت بیشتر دیسک‌های گردن در جوانی ضربه ناگهانی و فشار بیش‌از‌حد به دیسک‌ها است. فعالیت‌های ورزشی مختلف یا حوادث رانندگی از دلایل اصلی بروز دیسک گردن بر اثر ضربه هستند.
  • سایر علل: اختلالات بافت همبند یا سایر ناهنجاری‌ها در ستون فقرات، از دیگر علت‌های کمتر شایع دیسک گردن به شمار می‌آیند.  

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به دیسک گردن هستند؟

شایع‌ترین علت دیسک گردن افزایش سن و فرسایش دیسک است. بعد از کهولت سن، آسیب و ضربه بیشترین علت این بیماری به خصوص در جوانان است.

تشخیص دیسک گر‌دن چگونه انجام می شود؟

هنگامی که برای اولین بار درد گردن را تجربه کردید، باید با متخصص ارتوپد در دکترتو مشورت کنید. دکتر ارتوپد علائم، وضعیت سلامتی، سبک زندگی و عادات‌های شما را بررسی می‌کند. سپس یک معاینه فیزیکی برای تعیین منبع درد انجام می‌شود. برای هر گونه ضعف یا بی‌حسی عضلانی آزمایش‌های مخصوص صورت می‌گیرد. پزشک همچنین ممکن است از تست‌های تصویربرداری زیر استفاده کند:

  • MRI: در این آزمایش اعصاب و دیسک‌ها به وضوح قابل مشاهده هستند. با استفاده از این تست پزشک می‌تواند تشخیص دهد که کدام دیسک آسیب‌دیده است و آیا فشار عصبی وجود دارد یا خیر. این آزمایش همچنین می‌تواند رشد بیش‌از‌حد استخوان، تومورهای نخاعی یا آبسه را تشخیص دهد.
  • میلوگرام: این آزمایش یک اشعه ایکس تخصصی است که در آن رنگی به کانال نخاعی تزریق می‌شود و سپس یک عکس فلوروسکوپ اشعه ایکس گرفته می‌شود. این رنگ در عکس اشعه ایکس سفید نشان داده‌می‌شود. میلوگرام‌ها می‌توانند فشار به عصب را در اثر فتق دیسک، رشد بیش‌از‌حد استخوان، تومورهای نخاعی و آبسه‌های ستون فقرات نشان دهند. سی تی اسکن ممکن است به دنبال این آزمایش انجام شود.
  • سی تی اسکن
  • الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی (NCS): این تست‌ها فعالیت الکتریکی اعصاب و عضلات شما را اندازه‌گیری می‌کنند. این تست‌ها می‌توانند آسیب عصبی و ضعف عضلانی را تشخیص دهند.
  • اشعه ایکس: این تست نشان می‌‌دهد آیا مهره‌ها خیلی به هم نزدیک هستند یا تغییرات آرتروز، خار استخوانی یا شکستگی دارید یا خیر. البته تشخیص فتق دیسک تنها با این آزمایش امکان‌پذیر نیست.
تشخیص دیسک گردن با تصویربرداری ممکن است
برای تشخیص دیسک گردن معمولا از آزمایشات تصویر برداری استفاده می‌شود.

درمان دیسک گردن چیست؟

درمان غیرجراحی و محافظه‌کارانه اولین قدم برای درمان است و ممکن است شامل دارو، استراحت، ماساژ، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، آب درمانی، مراقبت‌های کایروپراکتیک (دستکاری ستون فقرات جهت تسکین درد) و مدیریت درد باشد. بیش از ۹۵ درصد از افراد مبتلا به دیسک گردن در حدود شش هفته بهبود می‌یابند و به فعالیت عادی باز می‌گردند. اگر درمان محافظه‌کارانه نتواند وضعیت شما را بهبود بخشد یا علائم شما بدتر شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

در ادامه تمامی روش‌های درمان دیسک گردن را مرور می‌کنیم. شما با استفاده از شیوه‌های زیر می‌توانید دیسک گردن خود را بهبود بخشید.

۱. داروی دیسک گردن

مسکن‌ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و استروئیدها، اولین خط داروهای دیسک گردن هستند که توسط پزشک تجویز می‌شوند. همچنین اگر دچار دژنراتیو دیسک گردن باشید، ممکن است گاهی اوقات شل‌کننده‌های عضلانی برای اسپاسم عضلانی شما تجویز شود. در زیر برخی از انواع داروی دیسک گردن را معرفی کرده‌ایم.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: مانند آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن، نوپرین و سلکوکسیب.
  • مسکن‌ها: مانند استامینوفن (تیلنول)، می‌توانند درد را تسکین دهند، اما اثرات ضد‌التهابی داروهای غیر‌استروئیدی را ندارند. استفاده طولانی‌مدت از مسکن‌ها و داروهای غیر استروئیدی ممکن است باعث زخم معده و همچنین مشکلات کلیوی و کبدی شود. بدون تجویز پزشک نباید از این داروهای استفاده کنید.
  • شل‌کننده‌های عضلانی: مانند متوکاربامول (روباکسین)، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل).
داروی دیسک گردن چیست؟
برای بیماری دیسک گردن معمولا مسکن تجویز می‌شود.

درمان سریع دیسک گردن با استروئیدها

در صورتی‌که درد دیسک گردن شما شدید باشد ممکن است استروئیدها برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تجویز شوند. این داروها معمولا به صورت خوراکی در  یک دوره پنج روزه مصرف می‌شوند. استروئیدها مزیت تسکین فوری درد در یک دوره ۲۴ ساعته را دارند. علاوه بر استروئید خوراکی، ممکن است استروئید وریدی (تزریقی) نیز برای شما تجویز شود.

تزریق استروئید به ستون فقرات

این روش تحت فلوروسکوپی اشعه ایکس انجام می‌شود و شامل تزریق استروئیدها و یک عامل بی‌حس‌کننده به فضای اپیدورال ستون فقرات است. این دارو به کنار ناحیه دردناک برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تزریق می‌شود. حدود ۵٪ از بیماران پس از تزریق اپیدورال متوجه تسکین می‌شوند، اگرچه نتایج موقتی هستند. ممکن است برای دستیابی به اثر کامل، تزریق‌های مکرر انجام شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت است و هفته‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد. تزریق استروئید معمولا همراه با فیزیوتراپی و یا ورزش برای دیسک گردن انجام می‌شود.

۲. فیزیوتراپی برای دیسک گردن

هدف فیزیوتراپی این است که به شما کمک کند هر چه زودتر به فعالیت کامل بازگردید و از آسیب مجدد جلوگیری کنید. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به شما روش‌های صحیح وضعیت بدنی، بلن‌ کردن اجسام و راه‌رفتن را آموزش دهند و با شما برای تقویت و کشش عضلات گردن، شانه و بازو همکاری کنند. آنها همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف ستون فقرات و بازوها تشویق می‌کنند. ورزش برای دیسک گردن اهمیت زیادی دارد بهتر است تمرینات خود را همیشه انجام دهید. برای پیدا کردن بهترین حرکات ورزشی برای دیسک گردن بهتر است به فیزیوتراپیست در دکترتو مراجعه کنید.

۳. سایر درمان ها

برخی از بیماران طب سوزنی، یوگا، تغییرات تغذیه و رژیم غذایی، مدیتیشن و بیوفیدبک را در مدیریت درد گردن و همچنین بهبود سلامت کلی مفید می‌دانند. اگرچه تاثیر این روش‌ها در درمان دیسک گردن، از نظر علمی ثابت نشده‌است.

۴. عمل دیسک گردن و انواع روش های آن

وقتی علائم پیشرفت کرد یا با درمان محافظه‌کارانه برطرف نشد، گزینه بعدی جراحی خواهدبود. عواملی مانند سن بیمار، مدت زمان درگیری با بیماری، سایر مشکلات پزشکی و عمل‌های قبلی گردن در برنامه‌ریزی برای عمل دیسک گردن در نظر گرفته می‌شود.

رایج‌ترین روش برای جراحی دیسک گردن، دیسککتومی و فیوژن قدامی (جلو گردن) است. اگر برای شرایط دیگری مانند تنگی کانال نخاعی نیاز به برداشتن فشار داشته‌باشید، یک رویکرد خلفی (از پشت) ممکن است انجام شود.

جراحی دیسککتومی و فیوژن قدامی دیسک گردن

در این عمل جراحی، جراح ارتوپد یک برش کوچک در جلوی گردن شما ایجاد می‌کند. ماهیچه‌های گردن، عروق و اعصاب به کناری منتقل می‌شوند تا مهره استخوانی و دیسک نمایان شوند. سپس بخشی از دیسک پاره‌شده که به عصب فشار می‌آورد، برداشته می‌شود. پس از برداشتن مواد خارج‌شده از دیسک، فضای دیسک ممکن است با پیوند استخوان پر شود تا همجوشی ایجاد‌شود.

در جراحی دیسککتومی قدامی جراح بعد از ایجاد برشی در جلوی گردن، دیسک پاره‌شده را برمی‌دارد. بعد از برداشتن این دیسک اگر از روش فیوژن به جای دیسک استفاده شود استخوان‌ها به‌هم جوش می‌خورند و دیگر نمی‌توانند حرکت کنند، در صورتی که از دیسک مصنوعی استفاده شود، قابلیت حرکت برای بیمار حفظ می‌شود.

فیوژن فرآیندی است که در آن از صفحات و پیچ‌های فلزی برای ایجاد پایداری در ستون فقرات استفاده می‌شود. زمانی که دیسک خارج شده با استفاده از روش فیوژن جایگزین می‌شود، با گذشت زمان در فضای خالی توده استخوانی تشکیل می‌شود که می‌تواند به دو یا چند استخوان ستون فقرات بپیوندد و یک تکه جامد استخوان تشکیل دهد. به طور کلی روش فیوژن برای ایجاد پایداری در حین همجوشی و افزایش سرعت همجوشی ضروری است.

جراحی دیسک گردن چیست؟
یکی از روش‌های درمان دیسک گردن، جراحی دیسک است.

عمل تعویض دیسک مصنوعی

برخی اوقات در طول دیسککتومی قدامی، یک وسیله متحرک که حرکت طبیعی دیسک را تقلید می‌کند، در فضای مفصل آسیب‌دیده قرار می‌گیرد. این شیوه با عنوان تعویض دیسک مصنوعی شناخته می‌شود. در این جراحی دیسک گردن، یک دیسک مصنوعی حرکت را حفظ می‌کند، در حالی که همجوشی حرکت را حذف می‌کند.

دیسک‌های مصنوعی از فلز و پلاستیک ساخته شده‌اند و شبیه ایمپلنت‌های مفصل ران و زانو هستند. نتایج دیسک مصنوعی در مقایسه با فیوژن مشابه است، اما تعویض دیسک گردن باعث حفظ حرکت می‌شود و شاید از بیماری سطح مجاور جلوگیری می‌کند، اما این هنوز یک فرضیه باقی‌مانده و هنوز اثبات نشده‌است.

عمل تعویض دیسک مصنوعی گردن درمان دیسک گردن است.
تعویض دیسک گردن مصنوعی، یکی از گزینه‌های درمان دیسک گردن است.

جراحی دیسککتومی میکرو آندوسکوپی با حداقل تهاجم

در این روش جراح یک برش کوچک در پشت گردن ایجاد می‌کند. سپس با استفاده از لوله‌های کوچکی به نام دیلاتور، قطر تونل منتهی به مهره‌ها را افزایش می‌دهد. بعد از افزایش قطر تونل، بخشی از استخوان برداشته می‌شود تا ریشه عصب و دیسک نمایان شود. در نهایت جراح از آندوسکوپ یا میکروسکوپ برای برداشتن دیسک پاره‌شده یا آسیب‌دیده استفاده می‌کند. این تکنیک نسبت به دیسککتومی سنتی آسیب کمتری به عضله وارد می‌کند.

عمل دیسککتومی خلفی گردن

در این روش جراح یک برش ۳ تا ۵ سانتی‌متری در پشت گردن شما ایجاد می‌کند. سپس برای رسیدن به دیسک آسیب دیده، ماهیچه‌های ستون فقرات بریده‌شده و به کناری منتقل می‌شوند تا مهره استخوانی نمایان شود. بخشی از قوس استخوانی نیز برداشته می‌شود تا ریشه عصبی و فضای دیسک بدون مزاحمت دیگر اندام‌ها در دسترس باشند.

در نهایت بعد از رسیدن به فضای دیسک، بخشی از دیسک پاره‌شده که عصب نخاعی را فشرده می‌کند به دقت برداشته می‌شود.

انواع جراحی دیسک گردن چیست؟
جراح ارتوپد به جای دیسک از صفحات پیچ و مهره یا دیسک مصنوعی استفاده می‌کند.

درمان دیسک گردن در منزل چگونه است؟

در بیشتر موارد، درد ناشی از دیسک گردن ظرف چند روز بهبود می‌یابد و در عرض ۴ تا ۶ هفته کاملا برطرف می‌شود. محدود کردن فعالیت، استراحت مطلق، یخ درمانی، گرما درمانی و مصرف داروهای بدون نسخه به بهبودی شما کمک شایانی خواهندکرد. بسیاری از درمان‌های خانگی دیگر ممکن است دیسک گردن را تسکین دهند، مانند:

  • یخ یا گرما درمانی. قرار دادن یخ به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده گردن، ممکن است به کاهش التهاب و کاهش درد کمک کند. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که گرما دادن برای آنها مفیدتر از سرما دادن است و درد راحت‌تر تسکین می‌یابد. در استفاده از یخ یا گرما، ۲ ساعت بین برنامه‌ها فاصله بگذارید تا خطر آسیب پوست را کاهش دهید.
  • دستگاه کششی دیسک گردن. در این درمان، یک وسیله مکانیکی به سر بسته می‌شود و برای بلند کردن آرام ستون فقرات گردنی به سمت بالا و کشش استفاده می‌شود. هدف کاهش فشار روی دیسک‌ها و ریشه‌های عصبی است. برخی از افراد در طول کشش تسکین درد را تجربه می‌کنند، اما برخی دیگر ممکن است این تسکین را تجربه نکنند. اگر کشش باعث تسکین درد شما می‌شود، تهیه این دستگاه می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • ماساژ درمانی. یک ماساژ ملایم ممکن است با کمک به شل‌شدن ماهیچه‌ها، افزایش جریان خون و افزایش آرامش، مقداری تسکین ایجاد کند. اگر ماساژ درد را تشدید کرد، فورا آن را متوقف کنید.

برخی روش‌های خانگی مانند استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس گرم می‌تواند به کاهش التهاب و درد گردن کمک کند. همچنین ماساژ ملایم و استفاده از دستگاه کششی گردن به کاهش درد کمک زیادی می‌کند.

بهترین ورزش دیسک گردن چیست؟

برای بهبود وضعیت گردنی خود، می‌توانید تمرینات ورزشی زیر را انجام دهید:

۱. اکستنشن گردن

  • به پشت روی میز یا تخت دراز بکشید و پایین گردنتان در یک راستا با لبه میز باشد.
  • به آرامی سر خود را به سمت عقب پایین بیاورید و بگذارید آویزان شود. اگر این کار درد شما را بدتر می‌کند یا درد را به بازوی شما می‌فرستد، ادامه ندهید.
  • این حالت را به مدت ۱ دقیقه انجام دهید، ۱ دقیقه استراحت کنید و ۵ تا ۱۵ بار تکرار کنید.

۲. اکستنشن گردن با لیفت سر

  • روی شکم روی میز یا تخت دراز بکشید و بازوها را در کنار بدن قرار دهید و سر را از تخت آویزان کنید.
  • به آرامی سر خود را بالا بیاورید و گردن خود را در برابر نیروی جاذبه قرار دهید و سعی کنید با آن مقابله کنید.
  • این وضعیت را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. ۱۵ تا ۲۰ بار تکرار کارساز خواهد‌بود.

۳. عقب کشیدن گردن (چانه تاک)

  • به پشت دراز بکشید و سر خود را روی تخت قرار دهید و دستان خود را در کنار خود بگذارید.
  • سپس چانه خود را به سمت قفسه سینه جمع کنید.
  • این وضعیت را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. این تمرین را می‌توانید ۱۵ تا ۲۰ بار تکرار کنید.
عکس و فیلم ورزش برای دیسک گردن
برخی حرکت‌های ورزشی کمک می‌کنند تا درد گردن کمتر شود.

تیم درمان دیسک گردن متشکل از چه دکترهایی است؟

اگر گردن شما درد می‌کند، برای تشخیص و درمان مشکلات آن باید به یک تیم متخصص مراجعه کنید. اما تیم پزشکانی که دیسک گردن و مشکلات گردن را درمان می‌کنند چه کسانی هستند؟ توجه داشته‌باشید که با دیدن علائمی که در مطالب بالاتر اشاره شد، باید برای تشخیص و درمان مشکلات گردن اقدامات لازم را انجام دهید. تیم پزشکانی که علت ایجاد علائم گردن را بررسی می‌کنند، دکتر ارتوپد، دکتر مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب هستند. همچنین برای درمان مشکلات جدی گردن، گاهی به مداخلات جراح ارتوپد هم نیاز می‌شود.

معمولا بعد از انجام جراحی و یا برای کاهش دردهای دیسک گردن، از دکتر فیزیوتراپی هم کمک گرفته می‌شود. دکتر فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند در زمانی کوتاه از این دردها جان سالم به در ببرید.

برای دریافت نوبت از هر کدام از دکترهای مورد نظر، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

بهترین روش درمان دیسک گردن چیه؟ قبل از انجام جراحی با متخصص مشورت کن.

آناتومی دیسک گر‌دن و انواع بیماری های دیسک گردن

ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشکیل شده‌است که توسط دیسک‌هایی پر از یک ماده ژل مانند به نام بالشتک از هم جدا شده‌اند. دیسک‌های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می‌کنند و هم به گردن شما اجازه می‌دهند به آرامی از یک طرف به سمت دیگر بچرخد و یا به جلو و عقب خم شود. در واقع بدون دیسک، ستون فقرات شما بسیار سفت خواهدشد، به‌طوری که قادر نخواهیدبود آن را تکان دهید. دیسک‌ها به بدن ما اجازه می‌دهند به روشی که ما می‌خواهیم حرکت کند. آنها همچنین بالشتکی برای بدن فراهم می‌کنند و به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند.

انواع مختلفی از مشکلات دیسک گردنی وجود دارد که علت‌های مختلفی می‌تواند پشت آنها باشد. برای مثال ممکن است بر اثر تصادف و ضربه، دیسک‌ها جا‌به‌جا شوند و بر کانال نخاعی ما تاثیر بگذارند. در این صورت ممکن است شما به فتق دیسک گردن یا دیسک دژنراتیو مبتلا شوید.

دیسک گردن چیست؟
فرسودگی، بیرون‌زدگی یا دیگر مشکلات در دیسک‌های بین ۷ مهره گردن۷ دیسک گردن نامیده می‌شود.

به طور کلی انواع بیماری‌های دیسک گردن به شرح زیر هستند:

۱. رادیکولوپاتی گردن

این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که عصب گردنی توسط مهره‌های گردنی تحت فشار قرار می‌گیرد. در این بیماری ممکن است شما احساس سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی، ضعف و درد داشته‌باشید. علائم ممکن است موضعی باقی بماند یا به کل بازو، دست و انگشتان شما سرایت کند. رادیکولوپاتی گردنی به عصب فشرده‌شده یا فشرده‌سازی عصب گردنی نیز گفته می‌شود.

۲. بیماری دیسک دژنراتیو گردن

بیماری دیسک دژنراتیو گردن زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌های ستون فقرات گردن شما فرسوده می‌شوند.

۳. فتق دیسک گردن

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که مرکز ژل مانند دیسک، پاره می‌شود یا بیرون می‌زند. در این صورت مواد موجود در دیسک، اعصاب نخاعی شما را تحریک می‌کند و با استفاده از تحریک شیمیایی باعث درد در گردن شما می‌شود.

۴. اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردنی که آرتریت گردن نیز نامیده می‌شود، تخریب آهسته دیسک‌ها و مفاصل ستون فقرات گردنی است که معمولا بر اثر کهولت سن به وجود می‌آید.

۵. آسیب نخاعی گردنی

آسیب نخاعی گردن آسیبی است که به مهره‌های گردن شما وارد می‌شود. اکثر آسیب‌های نخاعی در نتیجه یک ضربه ناگهانی به مهره‎‌ها و دیسک‌ها ایجاد می‌شوند.

۶. تنگی کانال نخاعی

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاعی شما در ناحیه ستون فقرات گردنی باریک شود. این اتفاق ممکن است به دلیل تغییر مکان دیسک‌های گردن رخ دهد. فضای کمتر در ستون فقرات گردنی، فضای موجود برای نخاع و اعصابی که از نخاع منشعب می‌شوند را کاهش می‌دهد. در نتیجه نخاع به‌درستی عمل نمی‌کند و ممکن است باعث درد در گردن و دیگر نقاط بدن شود.

فتق دیسک گردن اصلی‌ترین علت بروز مشکل در دیسک گردن است که درصد بسیار زیادی از افراد مبتلا به دیسک گردن را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل بسیاری فکر می‌کنند دیسک گردن در واقع همان بیماری فتق دیسک گردن است.

فتق دیسک گردن چیست؟
شایع‌ترین علت دیسک گردن فتق دیسک است که در آن مایع داخل دیسک بیرون می‌زند.

عوارض دیسک گردن چیست؟

از جا در رفتن دیسک و یا بیرون زدن آن می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کند. برخی از مسائل و عوارضی که ممکن است با دیسگ گردن برای شما ایجاد شود، شامل موارد زیر هستند:

  • ممکن است که فرد با آسیب عصبی مواجه شود. این عارضه می‌تواند با علامت گزگز کردن و بی‌حسی پشت گردنی و درد خود را نشان دهد.
  • عفونت از دیگر عوارضی است که با دیسک گردن ایجاد می‌شود.
  • خونریزی اپیدورال یا هماتوم اپیدورال هم ممکن است ایجاد شود.
  • گاهی در فردی که دیسک گردن دارد، آبسه‌ی اپیدورال ایجاد می‌شود.
  • عفونت نخاعی هم می‌تواند از عوارض این مشکل گردنی باشد.

عوارض جراحی دیسک گردن کدامند؟

جراحی دیسک گردن عوارض بالقوه‌ای دارد که هر فرد باید آنها را قبل از عمل جراحی در نظر داشته‌باشد. این عوارض عبارت‌اند از:

  • خطرات عمومی جراحی: مانند هر جراحی دیگری، خطر عفونت، از دست دادن بیش‌از‌حد خون و واکنش نامطلوب به داروها وجود دارد.
  • مشکل در صحبت کردن و یا بلعیدن: پس از جراحی تعویض دیسک گردن، اکثر افراد دچار درد و تورم در گلو می‌شوند که می‌تواند صحبت کردن و بلع را دچار مشکل کند.
  • استخوان سازی هتروتوپیک: بافت‌های شبه‌استخوان ممکن است در بافت‌های نرم، مانند ماهیچه‌ها یا رباط‌ها، در نتیجه جراحی شروع به رشد کنند. ناگفته نماند، این عارضه فقط در برخی موارد خاص باعث ایجاد مشکلات بعدی می‌شود و در بیشتر افراد باعث بروز علائم خاصی نمی‌شود.
  • مهاجرت دیسک مصنوعی: این امکان وجود دارد که ایمپلنت دیسک به مرور زمان در صورت ضعیف شدن اتصال آن به استخوان یا در صورت از کار افتادن سخت افزار دستگاه حرکت کند.
  • درد مداوم: برخی از بیماران حتی اگر جراحی به درستی انجام شده‌باشد، تسکین علائم را تجربه نمی‌کنند.
  • واکنش نامطلوب به فلز: چند مورد گزارش شده‌است که دیسک‌های مصنوعی یون‌های فلزی منتشر می‌کنند که ممکن است با بافت‌های مجاور واکنش‌داده و باعث درد یا در نهایت شکست ایمپلنت شوند.
  • فلج شدن: در حالی‌که این عارضه بسیار نادر است، اما ممکن است طناب نخاعی یا ریشه عصبی در طول عمل آسیب ببیند که می‌تواند منجر به فلج شدن یک یا چند اندام شود.

جراحی دیسک گردن می‌تواند عوارضی مانند مشکل در صحبت کردن یا بلع، رشد بافت‌های شبیه به استخوان در بافت‌های نرم، جابجایی دیسک مصنوعی، درد مداوم، واکنش به فلز کاشته‌شده یا دیسک مصنوعی و در موارد نادر فلج شدن داشته‌باشد.

جلوگیری از بروز بیماری دیسک گردن چگونه انجام می شود؟

رعایت برخی نکات می‌تواند به شما در پیشگیری و بهبود دیسک گردن کمک کند. برای این منظور می‌توانید شیوه‌های زیر را در پیش بگیرید:

  • ورزش منظم: ورزش راه خوبی برای پیشگیری از کمردرد به خصوص کمردرد ناشی از لیز خوردن دیسک است. هنگامی که عضلات مرکزی خود را تقویت می‌کنید، پشت و کمر شما بیشتر حمایت می‌شوند.
  • تمرین بلند کردن صحیح اجسام: همیشه تکنیک‌های بلند کردن ایمن را تمرین کنید، چه در حال بلند‌کردن کیسه مواد غذایی باشید یا یک جعبه سنگین. بلند کردن نادرست، مانند بلند‌کردن هنگام چرخش، فشار زیادی به ستون فقرات شما وارد می‌کند.
  • خوابیدن در وضعیت مناسب: وضعیت بدنی خوب حتی در هنگام خواب نیز اهمیت بالایی دارد. خوابیدن روی شکم فشار زیادی به ستون فقرات، به‌خصوص ستون فقرات گردنی وارد می‌کند.
  • ترک سیگار: سیگار به دلیل تأثیر آن بر سلامت ریه‌ها شناخته شده‌است، اما آیا می‌دانستید سیگار بر سلامت ستون فقرات نیز تاثیر می‌گذارد؟ مطالعات نشان می‌دهد که کشیدن سیگار با بروز بیشتر کمر درد مرتبط است.
نحوه خوابیدن برای جلوگیری از دیسک گردن چگونه است؟
نحوه خوابیدن بر روی احتمال ابتلا به دیسک گردن تاثیر دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

دیسک گردن یک بیماری شایع در بین میانسالان است که درصد کثیری از این افراد را در برمی‌گیرد. با‌این‌حال، بروز این مشکل در جامعه جوان نیز، دور از انتظار نیست. اعمال فشار بیش‌از‌حد روی گردن و یا انجام فعالیت‌ها به شکل نامناسب، دلیل اصلی بروز دیسک گردن است.

خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و شیوه‌های متعددی برای بهبود آن در دسترس هستند. با‌این‌حال، ممکن است دیسک گردن اثرات نامطلوب بلند مدتی را برای شما داشته‌باشد. برای بهبود هر چه سریع‌تر، شما باید “برطرف کردن مشکل دیسک” خود را در اولویت تمام کارهایتان قرار دهید و استراحت مطلق را در پیش بگیرید.

برای تشخیص دیسک گردن باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در کنار دکتر ارتوپد، متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب و فیزیوتراپیست هم می‌توانند در فرایند درمان دیسک گردن به شما کمک کنند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای درمان دیسک گردن آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی، آنلاین و متنی مشورت کنید و برای معاینه حضوری نوبت اینترنتی بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اعصاب سه قلو، رشته اعصابی هستند که در صورت و گردن شما وجود دارند. این اعصاب وظیفه انتقال پیام از بخش فوقانی بدن شما به مغز را دارند. زمانی که درد از ناحیه ستون فقرات به اعصاب سه قلوی شما می‌رسد، پیام درد به مغز ارسال می‌شود. در نتیجه ممکن است شما در ناحیه سر، پیشانی و بالای چشم احساس درد داشته باشید. این نوع دردها معمولا در قسمتی از سر رخ می‌دهند و تمام سر را درگیر نمی‌کنند.

دیسک‌های گردن و کمر، بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. از آنجایی که معمولا فشار به طور همزمان به این دیسک‌ها وارد می‌شود، ممکن است دیسک‌ها به طور مشابه دچار فرسایش شوند. علاوه بر آن، اعصاب این قسمت‌ها همواره با یکدیگر در ارتباط هستند و آسیب دیدگی در قسمتی از دیسک، می‌تواند بر سایر نواحی نیز تاثیر بگذارد. بنابراین دیسک گردن و دیسک کمر با یکدیگر مرتبط هستند.

وظیفه اصلی بالش طبی، ارائه پشتیبانی مستقیم از گردن برای به حداقل رساندن فشار است. این کار از افزایش درد و وخیم‌تر شدن دیسک گردن جلوگیری می‌کند. بنابراین فرد می‌تواند از این بالش‌ها برای بهبود وضعیت دیسک گردن خود، همراه با سایر روش‌ها استفاده کند.

شایع‌ترین و بارزترین علائم بیماری دیسک گردن، گردن درد و سفتی گردن است. هنگامی که یکی از این شرایط بر روی یک یا چند اعصابی که از طناب نخاعی عبور می‌کنند فشار می‌آورد، ممکن است درد، بی‌حسی یا ضعف را در شانه، بازو یا دست خود احساس کنید. بهترین راه تشخیص دیسک گردن از روی علائم است و شما به جز آزمایشات پزشکی راه دیگری برای تشخیص دیسک گردن در منزل نخواهید داشت.

بهترین حالت خوابیدن برای کاهش درد بعد از جراحی به پشت خوابیدن است، در حالی که زانوها خم شده و یک بالش زیر زانو قرار دارد. یا اینکه می‌توانید به پهلو بخوابید، اما باید زانوهای خود را خم کنید و بین آن یک بالشت قرار دهید.

بسته به جنس بالش و برند تولیدکننده آن، قیمت متفاوتی از بالش‌های طبی در دسترس است. اما به طور میانگین این بالش‌های قیمتی در حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان دارند.

همانطور که اشاره کردیم، استراحت مطلق و اعمال روش‌های خانگی در درمان دیسک گردن بسیار موثر هستند. با این حال در برخی مواقع نیاز به انجام عمل جراحی است. در هر حال، این بیماری قابل درمان است و به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد.

دیسک گردن مشکلی است که در آن یک بالشتک کوچک که بین مهره‌های شما قرار می‌گیرد، جابجا می‌شود و یا آسیب می‌بیند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، مهره‌ها روی هم ساییده می‌‌شوند و این می‌تواند علائم بسیاری را در فرد ایجاد کند. این را به خاطر داشته‌باشید که بین مهره‌های گردن شما، رگ‌های خونی و اعصاب هم قرار دارند.
دیسک گردن می‌تواند باعث ایجاد گردن درد شود. اولین و جدی‌ترین علامتی که می‌تواند شما را به دیسک گردن مشکوک کند، درد گردن است. درد می‌تواند در دست و بازو هم احساس شود. اسپاسم عضلانی و درد هنگام چرخیدن سر ممکن است دیده‌شود. در مواقعی ممکن است که سرگیجه و سردرد هم دیده‌شود. گاهی اندام‌ها هم درد می‌گیرند و بی‌حس می‌شوند که معمولا در دیسک گردن حاد ایجاد می‌شود. برای درمان این مشکل باید به دکتر مراجعه کنید.

فیوژن دیسک گردن نوعی جراحی برای درمان دیسک گرد است و تعویض دیسک گردن از انواع دیگر آن است. از میان این دو جراحی، جراحی تعویض دیسک گردن موفقیت‌آمیزتر بوده‌است. مورد اول معمولا ۳۰٪ احتمال موفقیت دارد، اما مورد دوم ۶۰٪ می‌تواند برای فرد کارایی داشته‌باشد و عمل موفقیت‌آمیزی باشد. یکی از خطرهایی که در جراحی فیوژن دیسک گردن وجود دارد، احتمال بسته‌شدن راه هوایی است که می‌تواند تهدیدکننده‌ی جان بیمار باشد. بلافاصله باید راه هوایی باز شود و تنفس برقرار گردد. در غیر اینصورت بیمار از بین می‌رود.

جراحی دیسک گردن با لیزر یکی از روش‌های آندوسکوپیک است. از طریق یک لوله به دیسک گردن لیزر زده می‌شود. این عمل سرپایی است و نیازی به بستری در بیمارستان نیست. از جراحی‌های سبکی است که به سرعت انجام می‌شود. با انجام این جراحی فشار از روی دیسک گردن برداشته‌می‌شود و همین به بهبود شرایط گردن کمک می‌کند. عوارض این جراحی نسبتا کم است و می‌تواند بسیار موفقیت‌آمیز باشد. این جراحی با بیهوشی و لوله‌گذاری انجام می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دیسک گردن

  1. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۲ سالمه ام گردن درد شدید داشتم ام آر آی دادم نشون داد که دیسک ۵و ۶ دارم میشه راهنمایی کنید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در چنین شرایطی معمولا توصیه به دارو درمانی تحت نظر متخصص و فیزیوتراپی می شود
      در صورت عدم درمان بهترین درمان، جراحی است

  2. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۲ سالمه ام گردن درد شدید داشتم ام آر آی دادم نشون داد که دیسک ۵و ۶ دارم میشه راهنمایی کنید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در چنین شرایطی معمولا توصیه به دارو درمانی تحت نظر متخصص و فیزیوتراپی می شود
      در صورت عدم درمان بهترین درمان، جراحی است

    2. سلام تمبمی هستم ازاهواز گفت:

      دیسک گردن داشتم خفه میشدم بعضی وقتا ویابه کتفم میزدیابه انگشتام یادستم شل شل میشدرفتم اصفهان لیزرزدم پیش دکتراحمدرضافلاح زاده وخوب شدم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما
        هنیشه تندرست باشید

      2. ناشناس گفت:

        سلام من الان حدود۱۸ روز هست که گردن ودست چپم بسیار درد شدید دارو رفتم ام آر آی گفته مهره ۳ و۴ زده بیرون با دست چپم هم نمیتوانم کار کنم ونوک انگشتانم خواب رفته چه کار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          معنولا یک دوره تزریق ضد التهاب انجام میدهند
          در صورت عدن بهبود توصیه به جراحی می شود

      3. ناشناس گفت:

        سلام من الان حدود۱۸ روز هست که گردن ودست چپم بسیار درد شدید داردو رفتم ام آر آی گفته مهره ۳ و۴ زده بیرون با دست چپم هم نمیتوانم کار کنم ونوک انگشتانم خواب رفته چه کار کنم واحساس فلجی در دستم رادارم باتشکر

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          معنولا یک دوره تزریق ضد التهاب انجام میدهند
          در صورت عدن بهبود توصیه به جراحی می شود

  3. عرفان گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه یه چند روزی میشه که گردنم یجوریه اصلا نمیتونم وقتی میشینم گردنم رو نگه دارم باید به یه چیزی تکیه بدم بعد گلو درد دارم سرم رو که به پایین میدم گلو درد شروع میشه اسنها عوارض چی میتونه باشه لطفا بگید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال ارتروز گردن و همچنین فتق دیسک بین مهره ای وجود دارد

  4. مهدی قرایگی گفت:

    سلام هزینه عمل بالیزر دیسک گردن چند تمام می‌شود ازنیشابور هستم متشکرم

  5. ناشناس گفت:

    با سلام
    من ۲۶ سالمه مهره پشت گردنم بیرون زدگی پیدا کرده و درد شدیدی دارد، آیا دیسک گردن دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال فتق دیسک بین مهره ای وجود دارد
      نیاز به mri دارید

  6. مهدی لعلی گفت:

    با سلام،حدود دو هفته هست درد خفیف گردن و شانه چپ دارم که به آرنج و ساعد میزنه و دوتا از انگشتانمم کمی بی حس میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در اسرع وقت نیاز به mri دارید
      احتمال فتق دیسک و تنگی کانال نخاع وجود دارد

  7. واحد جعفری گفت:

    سلام لرزش دست و پا از دیسک گردن می‌تونه باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله یکی از دلایل لرزش دست می تواند اسیب به دیسک گردن باشد
      از نظر هورمون تیرویید هم باید بررسی شوید

      1. جعفرتمیمی بچه اهوازم گفت:

        هفت سال دیسک گردن شدیدداشتم همه جای ایران رفتم هیچ نتیجه ای نگرفتم فقط ازدکتراحمدرضافلاح زاده شهرستان اصفهان که هستش پیشش لیزرزدم والحمدالله ۹۸درصدخوب شدم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          همیشه تندرست باشید

  8. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۲سال سن دارم خیلی درد گردن هستم به تازگی درد به کتف راستم هم رسیده به طوری که به سمت راست نمیتونم بچرخم ودر دست راستم نزدیک مچ دستم بی حس می‌شود وحس میکنم استخوانهایم سبک شده اند میشه لطف کنید جواب بدهید آیا دیسک گردنم حاد است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال فتق دیسک گردن و تنگی کانال نخاعی وجود دارذ
      هرچه زودتر بفکر درمان باشید

  9. سیاوش گفت:

    اینجانب متولد ۱۳۳۹ بعد از سالها استفاده ازتسمه گردن و بستن وزنه های سنگین بدان جهت رشد عضلات گردن دربدن سازی / این اواخر بجهت احساس کم توانی دردست راستم وبویژه انگشانم که گزگز هم میکند بعد از ام ارای متوجه جابجایی چهار تشک بین گردن نشیدیم وفعلاٍ مشغول فیزیوتراپی و دارو درمانی میباشم لیکن این سوال برایم مطرح است که ایا ورزش با تسمه ی گردن که همیشه بطور خوابیده بروی شکم بروی نیمکت صورت میگرفت در بروز این حادثه میتواند موثر باشد ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله اسیب تدریجی به مهره های ستون فقرات ممکن است باعث اسیب به اعصاب محیطی و متعاقبا ضعیف شدن انگشتان شود

  10. سلام وقتتون بخیر
    خیلی این مطلب مفید بود ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

      1. سیروان گفت:

        سلام من ۳۷سالمه،دست چپم وکتفم درد میکنه ودر انگشتانم حس گزگز کردن رو دارم ، وقتی گردنم روبالا میگیرم درد میگیره، آیا دیسک گردن دارم؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          ممکن است هم فتق دیسک گردن و هم تنگی کانال نخاعی داشته باشید
          بهتر است هرچه زودتر mri انجام دهید