ام آر آی مهره های گردنی چگونه انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ام آر ای گردنی به منظور بررسی هرگونه ناهنجاری و مشکل ارتوپدی در ناحیه گردن انجام می‌شود. افرادی که ایمپلنت دندانی دارند یا هر وسیله فلزی در سر و گردن‌شان دارند نمی‌توانند این اسکن را انجام دهند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
ام آر ای گردن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا پزشک برای شما ام آر آی مهره های گردنی را تجویز کرده است؟ MRI یک روش تشخیصی نسبتاً ایمن است که تقاضا برای آن در طول سال‌ها به طور پیوسته افزایش یافته است؛ زیرا غیرتهاجمی، بدون درد است و خطر بروز عوارض جانبی را به همراه ندارد. می‌توان انتظار داشت که اسکن MRI از ستون فقرات گردنی همان مشخصات ایمنی را داشته باشد و بدون هر گونه خطری بتواند مشکلات و آسیب‌های مهره‌های گردن و ستون فقرات را تشخیص دهد.

قبل از انجام ام آر آی مهره های گردنی، حتما با متخصص سونوگرافی و رادیولوژی یا متخصص ارتوپدی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در پنل دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. در این مقاله بیشتر در مورد ام ار ای مهره های گردنی و دلایل انجام آن صحبت می‌کنیم.

ام آر آی مهره های گردنی (ام ار ای گردن) چیست؟

ام آر آی مهره های گردنی در واقع یک اسکن با کمک آهنربا و امواج رادیویی است که با استفاده از آن تصاویری دقیق از بافت نرم گردن، ستون فقرات گردن و بافت‌های اطراف آن گرفته‌می‌شود تا به‌این‌ترتیب پزشک بتواند بر اساس آن هر گونه مشکلی در این نواحی را تشخیص دهد. هر تصویر گرفته‌شده توسط دستگاه MRI، برش نامیده‌می‌شود که هر کدام تنها چندلایه از بافت ناحیه گردن را در یک‌زمان نشان می‌دهند. سپس این تصاویر در کامپیوتر نمایش‌داده‌شده و با ادغام آنها، بررسی‌های تخصصی روی مهره‌های گردن انجام می‌شود. ام آر آی گردن یک روش تشخیصی بسیار کاربردی در علم پزشکی است.

متن انگلیسی:
Magnetic resonance imaging (MRI) of the neck is a special scan that uses a strong magnetic field, radio waves and a computer to generate images of the inner structures of the neck. This test can be used to evaluate symptoms such as neck pain, weakness in the arms/legs, or lumps felt in the neck. Neck MRI can detect aneurysms, tumors, infections, and other disorders associated with the neck region
ترجمه متن:
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) گردن یک اسکن ویژه است که از یک میدان مغناطیسی قوی، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویری از ساختارهای داخلی گردن استفاده می‌کند. از این تست می‌توان برای ارزیابی علائمی مانند گردن درد، ضعف در بازوها و پاها یا توده‌های احساس شده در گردن استفاده کرد. MRI گردن می‌تواند آنوریسم، تومور، عفونت و سایر اختلالات مرتبط با ناحیه گردن را تشخیص دهد.

ausrad
ام آر ای نیاز به مراقبت خاصی ندارد.
ام آر ای نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

علت انجام ام آر آی مهره های گردنی

ام ار ای برای تشخیص چیست؟ دلایل مختلفی را می‌توان برای انجام تست ام آر آی گردنی در نظر گرفت که شایع‌ترین و اصلی‌ترین این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • نقایص مادرزادی گردن و ستون فقرات
  • عفونتی که ستون فقرات و گردن را درگیر کرده است.
  • دردهای شدید گردن (علت گردن درد چیست؟)
  • بی‌حسی در دست‌ها و پاها
  • توده‌های قابل‌لمس در ناحیه گردن
  • آسیب یا ضربه به گردن و ناحیه ستون فقرات
  • اسکلروز چندگانه
  • اسکولیوز شدید
  • تومورها یا سرطان‌های ناحیه گردن و ستون فقرات
  • دیسک‌های گردن یا بیرون‌زدگی مهره‌های گردن (علائم دیسک گردن چیست؟)
  • هر گونه شکستگی یا آسیب به مهره‌های گردن
  • آرتریت در ستون فقرات
  • ام آر آی به پزشکان کمک می‌کند تا علائمی مانند درد، بی‌حسی، گزگز یا ضعف در بازوها، شانه‌ها یا ناحیه گردن را ارزیابی کنید.
  • برای ارزیابی و تشخیص انواع بیماری‌های مزمن عصبی
  • تشخیص خونریزی، تورم، عفونت یا شرایط التهابی در مهره‌های گردن یا بافت‌های اطراف آن
  • ام آر آی گردن می‌تواند قبل یا بعد از جراحی مهره‌های گردن و ستون فقرات درخواست شود

MRI مهره های گردنی برای کمک به تشخیص شرایط نخاع، تحلیل دیسک‌ها و مهره‌ها / ستون فقرات (که می‌تواند منجر به مشکلاتی در اعصاب و طناب شود) و مشکلات ساختارهای اطراف مانند ماهیچه‌ها و رباط‌ها نیز استفاده می‌شود. همچنین هر گونه ناهنجاری که بر نخاع، ستون فقرات، کمر و مهره‌های گردن تاثیر بگذارد نیز با کمک ام آر آی گردن تشخیص داده می‌شود.

ام ار ای مهره های گردنی برای چه افرادی انجام می شود؟

تمامی افرادی که سابقه گردن دردهای شدید دارند یا در این اواخر حرکت دست‌ها، پاها یا ستون فقرات آنها تحلیل رفته و ضعیف‌شده، باید برای آنها ام آر آی گردنی انجام شود. افرادی هم که برای آنها سرطان یا تومورهای ستون فقرات تشخیص داده شده کاندید انجام ام آر آی از گردن و مهره های گردنی هستند.

 دچار مشکلات مهره‌های گردنی هستی؟

برای ام آر آی مهره‌های گردنت نوبت بگیر.

چه افرادی نباید ام ار ای مهره های گردنی را انجام دهند؟

ام آر ای مهره های گردنی می‌تواند برای افرادی که در بدنشان از هر گونه وسیله پزشکی کاشتنی استفاده شده است ممنوع باشد. ایمپلنت‌های دندانی، ضربان‌سازهای روی قلب، وجود فلز در بدن و غیره از جمله شرایطی است که به‌موجب آن انجام MRI مهره‌های گردنی ممنوع می‌شود.

مزایای MRI مهره های گردنی

بهترین راه برای اشاره به مزایای انجام MRI مهره های گردنی، مقایسه آن با نتایجی است که می‌توان از سی‌تی‌اسکن به دست آورد. ام آر آی مهره های گردنی مزایای زیادی نسبت به سی‌تی‌اسکن دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • این روش کاملاً ایمن، بدون درد و بی‌خطر است و کمترین میزان خطر و آسیب را برای مهره‌های گردنی دارد.
  • اسکن MRI شما را در معرض هیچ‌گونه اشعه یونیزان قرار نمی‌دهد.
  • نیازی به مراقبت‌های خاص یا آماده شدن برای تست نیست.
  • اکثر افراد می‌توانند ام آر آی گردن را انجام دهند.
  • نمای واضح‌تری از ساختارهای کوچک در ستون فقرات نشان می‌دهد. در یک اسکن، MRI مهره های گردن می‌تواند استخوان، بافت نرم و عروق خونی را ارزیابی کرد.
  • نمای دقیقی از بافت‌های نرم ستون فقرات را نشان می‌دهد که شامل ماهیچه‌ها، رباط‌ها، دیسک‌ها و مایع مغزی نخاعی است.
  • اطلاعات بیشتری را ارائه می‌دهد که به تشخیص صحیح هر گونه ناهنجاری، آسیب و بیماری ستون فقرات و مهره‌های گردنی کمک می‌کند.
  • اطلاعات بیشتری برای آماده شدن مناسب برای جراحی مهره‌های گردنی را فراهم می‌کند.
از مراجعه‌کنندگان خواسته می‌شود برای کاهش ترس از ام آر ای،  گوش‌گیر بزنند.
از مراجعه‌کنندگان خواسته می‌شود برای کاهش ترس از ام آر ای، گوش‌گیر بزنند یا به موسیقی گوش دهند.

نحوه انجام ام ار ای مهره های گردن

اسکن MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای گرفتن تصاویر دقیق و سه‌بعدی از بدن شما استفاده می‌کند. بعد از این که بیمار برای انجام تست آماده شد، روی یک تخت باریک که به دستگاه ام آر آی متصل است دراز می‌کشد. سر بیمار روی یک تکیه‌گاه قرار می‌گیرد و بازوها نیز در کناره‌ها قرار دارند. برای آرام‌تر شدن بیماران به آنها گوش‌گیر داده می‌شود یا حتی از آنها خواسته می‌شود تا در حین انجام تست به موسیقی گوش دهند.

یک قاب به نام کویل روی سروگردن قرار داده می‌شود. کویل حاوی یک آنتن است که به تمرکز انرژی دستگاه کمک می‌کند تا دقیق‌ترین تصاویر را تولید کند. تکنسین MRI همچنین یک دستگاه سیگنالینگ را در دست شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن برای درخواست کمک در حین تست ام آر آی گردن استفاده کنید.

سپس تصاویر سه‌بعدی از زوایای مختلف گردن و ستون فقرات شما توسط دستگاه گرفته شده و به یک کامپیوتر فرستاده می‌شود. رادیولوژیست با بررسی تصاویر و در کنار هم قراردادن آنها، یک تصویر دقیق همه‌جانبه را به دست می‌آورد و در ادامه بر اساس این تصاویر و سایر نشانه‌ها، تفسیر تست را آماده می‌کند. نکته مهم در خصوص انجام ام آر آی مهره‌های گردنی این است که در طول انجام آن باید کاملاً ثابت و بدون حرکت بود، چرا که کوچک‌ترین حرکتی می‌تواند نتایج را خراب کند و منجر به تکرار تست شود.

متن انگلیسی:
MRI may be used instead of a CT scan in situations where organs or soft tissue are being studied, because with MRI scanning bones do not obscure the images of organs and soft tissues
ترجمه متن:
ام آر آی ممکن است در بسیاری از موارد که اندام‌ها یا بافت‌های نرم اطراف آن مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد به‌جای سی‌تی‌اسکن استفاده شود، چرا که این روش تصاویر بافت‌های نرم و اندام‌ها را مبهم نمی‌کند .

stanfordhealthcare

تفسیر جواب MRI مهره های گردنی

در کل تفسیر نتایج ام آر آی مهره های گردنی پیچیدگی زیادی دارد. هر اسکن شامل چندین توالی مختلف است که هر کدام خواص و مفهوم متفاوتی دارند و بافت‌ها را کمی متفاوت‌تر نشان می‌دهند. هر دنباله از تصاویر باید به‌صورت جداگانه و سپس با هم تفسیر شوند که این کار به زمان و تخصص زیادی نیاز دارد. تفسیر توسط یک متخصص بسته به علائم یا وضعیت بیمار، تصاویر به‌دست‌آمده از دستگاه ام آر آی و سایر آزمایشات انجام می‌شود و معمولاً چند روز زمان می‌برد.

دنبال تفسیر نتیجه ام آر آی مهره‌های گردنت هستی؟ از پزشک مشاوره بگیر.

آمادگی قبل از MRI مهره های گردنی

تست ام آر آی مهره های گردنی در کل به آمادگی خاصی نیاز ندارد، مگر این که بسته به شرایط بیمار برخی از نکات توسط پزشک توصیه شود. اکثر افراد می‌توانند رژیم غذایی روتین خود را داشته باشند و داروهایشان را مطابق برنامه هر روز مصرف کنند. بااین‌حال مهم‌ترین مواردی که باید قبل از ام آر آی گردن رعایت شود شامل موارد زیر است:

  • پوشیدن لباس مناسب برای انجام ام آر آی و درآوردن هر گونه اشیای فلزی مانند زیورآلات یا ساعت و کمربند
  • برخی از معاینات MRI به یک آمادگی قبل از تست نیاز دارد که ممکن است شامل عدم مصرف غذا یا نوشیدنی برای مدت زمانی مشخص قبل از انجام آزمایش باشد
  • درصورتی‌که از شما خواسته شده است از مصرف داروهای روزانه خودداری کنید، از پزشک خود راهنمایی‌های خاصی در مورد داروهای روزانه را بگیرید.
  • باید در مورد هر گونه بیماری یا آلرژی که ممکن است داشته باشید، حتماً به تکنسین خود بگویید. همچنین فهرستی از داروهای فعلی را نیز ارائه دهید. همچنین در مورد بارداری با تکنسین مربوطه برای انجام ام آر آی گردن صحبت کنید
  • در صورت داشتن سابقه حملات پانیک یا اضطرابی باید قبل از انجام ام آر آی از آرام‌بخش استفاده کرد.
  • در برخی موارد، ممکن است قبل از MRI برای تشخیص هر فلزی که می‌تواند در داخل بدن شما قرار گرفته‌باشد، عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام شود.
  • درصورتی‌که نوع ام آر آی همراه با تزریق باشد، نیم ساعت قبل از تست ماده رنگی به بیمار تزریق می‌شود.
  • اگر اضافه‌وزن دارید یا به‌شدت کلاستروفوبیک هستید، ممکن است پزشک شما MRI باز را توصیه کند. MRIهای باز دارای دهانه‌های کمی بزرگ‌تر از دستگاه‌های استاندارد هستند. بااین‌حال، MRIهای باز در همه بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها در دسترس نیستند، بنابراین قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت پس از MRI مهره های گردنی

ام آر آی مهره های گردنی به مراقبت خاصی نیاز ندارد و معمولاً اکثر افراد می‌توانند به‌راحتی و سریعاً فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. در برخی مواقع اگر بیماران قبل از تست از داروی آرام‌بخش استفاده کرده باشند نیاز است تا کمی استراحت کنند و تا زمان از بین رفتن اثر دارو، در شروع فعالیت‌های خود محتاط باشند. همچنین اگر افراد تزریق ماده رنگی را داشته باشند نیاز است بعد از ام آر آی گردن جهت بررسی بروز آلرژی مانیتور شوند.

عوارض و خطرات ام آر آی گردن

به‌صورت کلی ام آر آی مهره های گردنی روشی ایمن، بدون درد و کم‌خطر است. برخی ریسک‌های نادر می‌تواند در ارتباط با کسانی باشد که از نوع وسیله پزشکی کاشتنی یا فلز در بدنشان استفاده‌شده، چرا که به دلیل محیط قوی مغناطیسی در معرض خطر نقص عملکرد قرار می‌گیرند.

عوارضعلت بروز عارضه
مشکلات وسیله پزشکی کاشتنی یا فلز در بدنبه دلیل محیط قوی مغناطیسی در معرض خطر نقص عملکرد قرار می‌گیرند.
فیبروز سیستمیک نفروژنیکدر موارد بسیار نادر در بیمارانی که ضعف عملکرد کلیه دارند ممکن است به دنبال مصرف ماده حاجب این بیماری ایجاد شود.
واکنش آلرژیککنتراست مبتنی بر گادولینیم خطر بسیار کمی برای ایجاد یک واکنش آلرژیک دارد که معمولاً به‌راحتی قابل‌درمان است. بااین‌حال امکان بروز واکنش آلرژیک در برخی از افراد هست.
علت بروز عوارض در ام ار ای گردن

هزینه ام ار ای مهره های گردنی

ام آر آی مهره های گردنی یک روش تشخیص پزشکی است که شامل بیمه می‌شود. نوع بیمه پایه و بیمه تکمیلی، نوع دستگاه و تعرفه‌های کلینیکی که ام آر آی انجام می‌دهد و با تزریق بودن یا نبودن تست همگی روی برآورد نهایی هزینه ام آر آی گردن تاثیر دارد. می‌توان با در دست داشتن نسخه‌ای که پزشک نوشته از یک مرکز ام آر آی در خصوص هزینه انجام این تست سوال پرسید.

انجام ام آر ای با تزریق گران‌تر از هزینه ان آر ای بدون تزریق است.
انجام ام آر ای با تزریق گران‌تر از هزینه ان آر ای بدون تزریق است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بر اساس گزارش جهانی در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳، گردن درد چهارمین علت عمده زندگی با ناتوانی است. همانند سایر بیماری‌ها، تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند به مهار این روند کمک کند و MRI مهره های گردنی می‌تواند ابزار مناسبی برای کمک به این هدف باشد. با استفاده از ام آر آی مهره های گردنی می‌توان با کمترین خطر و در سریع‌ترین زمان ممکن علائم را بررسی کرد و با یک تشخیص دقیق بر اساس تصاویری که از کوچک‌ترین جزئیات گرفته شده است، به درمان بیماران کمک کرد.

اگر پزشک برای شما ام ار ای گردن را تجویز کرده است، می‌توانید برای اطلاع از نحوه انجام آزمایش و نکات قبل و بعد آن از متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مشورت بگیرید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با متخصص رادیولوژی و سونوگرافی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

انجام تست ممکن است از 15 دقیقه تا 90 دقیقه زمان ببرد. البته فرایند کلی ممکن است بین یک ساعت و نیم تا سه ساعت هم طول بکشد.

یکی از گزینه‌های انجام MRI مهره های گردن تشخیص دیسک‌های برآمده یا فتق دیسک گردن است

برای آسیب‌های گردن، دردهای شدید گردن، دیسک و بیرون‌زدگی مهره‌های گردن، سرطان و تومور، هر گونه التهاب و عفونت در گردن، بیماری‌های مغزی نخاعی، مشکلات و بیماری‌های عصبی و آرتریت گردن می‌توان از ام آر آی مهره های گردنی استفاده کرد.

نشان‌دهنده یک آسیب یا یک مشکل زمینه‌ای حاد مانند نقص‌های مادرزادی، ناهنجاری در ستون فقرات و مهره‌های گردن، آسیب یا ضربه، سرطان یا تومورهای پیشرفته و موارد دیگر از جمله این نتایج غیرعادی است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ام آر آی مهره های گردنی

  1. اسحاقی گفت:

    سلام، فرموده اید که :ایمپلنت‌های دندانی، ضربان‌سازهای روی قلب، وجود فلز در بدن و غیره از جمله شرایطی است که به‌موجب آن انجام MRI مهره‌های گردنی ممنوع می‌شود.
    ولی پایه ایمپلنت دندان از تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخته شده است که تداخلی با ام ار ای ندارد. لطفاً نظرتان را بفرمائید.
    با تشکر فراوان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ایمپلنت دندان هیچ تداخلی با دستگاه ام آر آی ندارد و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.