انواع درمان بدون جراحی دیسک کمر و راه های تسکین درد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان بدون جراحی دیسک در بیشتر مواقع موفقیت‌آمیز بوده و افراد کمی به جراحی نیاز پیدا می‌کنند. این درمان‌ها درد مزمن را کاهش داده و التهاب را کمتر می‌کنند. با تغییر سبک زندگی نیز می‌توان درد ناشی از مشکلات دیسک را کم کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

درمان بدون جراحی دیسک

درمان بدون جراحی دیسک اولین گزینه برای رفع کمردرد است. بسیاری از افراد که دچار کمردرد می‌شوند، نیازی به جراحی ندارند. اگر شما هم جز افراد مبتلا به فتق دیسک هستید، در این مطلب همراه ما باشید. به شما توضیح می‌دهیم که قبل از جراحی چه روش‌هایی برای درمان دیسک کمر وجود دارد؟ کدام از این روش‌ها بهتر بوده و در هر کدام از آنها چه اقداماتی انجام می‌شود؟ اگر دیسک کمر پاره شده باشد، این روش‌ها کارساز خواهد بود یا نه؟ آیا می‌توان با روش‌های خانگی مشکلات دیسک را درمان کرد؟

درصورتی‌که دچار کمردرد مزمن هستید و می‌خواهید بدانید به جراحی نیاز دارید یا نه باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. پزشک با بررسی آزمایش‌های تصویربرداری در مورد نحوه درمان تصمیم می‌گیرد. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان بدون جراحی دیسک کمر چیست؟

اگر دچار کمردردی هستید که بیش از ۳ ماه طول کشیده است، این کمردرد مزمن بوده و باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. کمردرد می‌تواند علل مختلفی مانند آرتریت، تنگی نخاع یا سندرم درد میوفشیال داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل کمردرد مشکلات دیسک کمر، فتق یا پارگی دیسک است.

طبق آمارهای به‌دست‌آمده حدود دو سوم افراد بالای ۴۵ سال دچار مشکلات دیسک می‌شوند. این مشکلات جز بیماری های ستون فقرات بوده و نیاز به بررسی توسط متخصص ارتوپد دارند. این مشکلات شامل موارد زیر است.

  • فتق دیسک
  • لغزش دیسک
  • برآمدگی دیسک
  • پارگی دیسک
  • دیسک فرورفته
  • بیرون‌زدگی دیسک.

علائمی مانند درد، بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن از نشانه‌های مشکلات دیسک است. در پزشکی مدرن برای درمان دیسک کمر هم روش‌های بدون جراحی وجود داشته و هر تکنیک‌های مختلف جراحی ایجاد شده است. تکنیک مورداستفاده باتوجه‌به ناحیه و علت درد و علائم متفاوت است.

به نقل از coastalorthoteam در رابطه با درمان بدون جراحی دیسک کمر:

درمان‌های بدون جراحی دیسک‌های لغزنده چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا حداکثر تاثیر را داشته باشند. این رویکردها طراحی شده‌اند تا درد و ناراحتی را کاهش دهند و همچنین به‌عنوان آزمایش‌های تشخیصی مداوم برای مشخص‌کردن ماهیت دقیق آسیب دیسک عمل می‌کنند.

در ادامه انواع روش درمان بدون جراحی دیسک کمر را عنوان کرده و نحوه انجام هر یک را توضیح می‌دهیم.

اولین گزینه برای درمان دیسک کمر فیزیوتراپی است.
اولین گزینه برای درمان دیسک کمر فیزیوتراپی است.

۱. فیزیوتراپی

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان کمردرد مزمن حرکات ورزشی است. احتمالا پزشک به عنوان اولین گزینه درمانی فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهد. برای این روش درمان باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. تمرینات یکسان برای همه افراد مناسب نیست. فیزیوتراپیست باتوجه‌به علائم و شرایط تمرینات مناسب را ارائه می‌دهد. بخش بزرگی از درمان انجام تمرینات ورزشی در خانه است. متخصص تمریناتی را برای منزل به شما آموزش می‌دهد.

فیزیوتراپی می‌تواند شامل موارد زیر شود.

  • تست محدودیت تحمل درد
  • تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری
  • تمرینات هوازی.

می‌خوای برای درمان دیسک کمر فیزیوتراپی رو امتحان کنی؟

قبلش با متخصص مشورت کن.

۲. ماساژ کمر

برای درمان بدون جراحی دیسک می‌توان از روش ماساژدرمانی هم استفاده کرد. برای این منظور از روشی به نام ماساژ بافت عمیق (DTM) استفاده می‌شود. ضربات آهسته و سفت به کمر وارد شده و لایه‌های عمیق ماهیچه را تحریک می‌کند. افزایش فشار باعث افزایش گردش خون، کاهش التهاب و کاهش اسپاسم عضلانی می‌شود. گاهی ممکن است برای تسکین درد از ماساژ بافت نرم (STM) استفاده کنید.

در روش ماساژ بافت عمیق، ضربات آهسته و سفت به کمر وارد شده و لایه‌های عمیق ماهیچه را تحریک می‌کند. افزایش فشار باعث افزایش گردش خون، کاهش التهاب و کاهش اسپاسم عضلانی می‌شود.

۳. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) یکی از روش‌های فیزیوتراپی است. در این روش جریان الکتریکی به ماهیچه‌ها و اعصاب هدف می‌رسد. در این شرایط اعصاب تحریک شده و اندورفین ترشح می‌کنند. اندورفین مسکن طبیعی در بدن است که درد را تسکین می‌دهد.

۴. داروهای ضد التهابی

داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین برای فتق دیسک مناسب بوده و التهاب را کاهش می‌دهند. از این طریق باعث تسکین درد می‌شوند. با مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی خطر آسیب بیشتر کم می‌شود.

۵. داروی شل کننده عضلانی

اگر درد ناشی از مشکل دیسک حاد و شدید باشد، احتمالا پزشک داروهای شل کننده عضلانی را تجویز می‌کند. این داروها ماهیچه‌ها را شل کرده و در تسکین درد تاثیر بسیار زیادی دارند. البته لازم به ذکر است مصرف این داروها درمان بدون جراحی دیسک نبوده و فقط به طور موقت درد را کاهش می‌دهد. یکی از داروهای متداولی که برای کمردرد تجویز می‌شود، بنزودیازپین است. این دارو اعتیادآور بوده و فقط باید تحت‌نظر پزشک مصرف شود.

برخی داروها با شل کردن عضلات درد کمر  را کاهش می‌دهند.
برخی داروها با شل کردن عضلات درد کمر را کاهش می‌دهند.

۶. گرما درمانی و سرما درمانی

گرمادرمانی و سرمادرمانی در کنار هم می‌توانند اثر درمان فتق دیسک را دوبرابر کنند. درمان با سرما باعث کاهش التهاب شده و درد را تسکین می‌دهد. در مقابل گرما گردش خون را افزایش داده و باعث بهبودی وضعیت کمر می‌شود. این دو روش مکمل هم بوده و روش درمان آنها متضاد است. به همین دلیل نباید هم‌زمان انجام شوند. ابتدا سرمادرمانی انجام می‌شود. زمانی که درد تسکین پیدا کرد، گرمادرمانی انجام شده و با افزایش جریان خون روند بهبودی تسریع می‌شود.

۷. طب سوزنی

طب سوزنی از روش‌های درمانی چین باستان است. در این طب باور بر این است که نیروی انرژی نامتعادل باعث درد و بیماری می‌شود. متخصص طب سوزنی سوزن‌های نازک را به نقاط استراتژیک وارد کرده تا کانال‌های QI اصلاح شوند. با انجام طب سوزنی اندورفین در بدن ترشح شده و گردش خون افزایش پیدا می‌کند.

۸. استفاده از کمربند طبی

برای تسکین درد ناشی از دیسک کمر می‌توانید از کمربندهای طبی استفاده کنید. این کمربند تکیه‌گاهی برای ستون فقرات بوده و باعث ایجاد ثبات می‌شود. با محدود شدن حرکات پیچشی و خمشی فشار و درد کمر کمتر شده و می‌توان راحت‌تر فعالیت‌های روزمره را انجام داد. علاوه بر این مورد کمربند طبی با ایجاد گرما باعث آرام شدن ماهیچه‌های منقبض می‌شود. در نتیجه از این طریق هم درد کاهش پیدا می‌کند.

در مورد استفاده از کمربند طبی با پزشک خود مشورت کنید. معمولا استفاده از این کمربند برای بیش از ۴ روز توصیه نمی‌شود. شما برای درمان بدون جراحی دیسک نیاز به روش‌های دیگر خواهید داشت. برای مشاوره با متخصص ارتوپد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

کمربند طبی فشار و درد کمر را کمتر کرده و می‌توان راحت‌تر فعالیت‌های روزمره را انجام داد. علاوه بر این با ایجاد گرما باعث آرام شدن ماهیچه‌های منقبض می‌شود. در نتیجه از این طریق هم درد کاهش پیدا می‌کند.

۹. اوزون درمانی

در روش اوزون درمانی گاز اوزون از طریق یک سوزن وارد دیسک می‌شود. در مرکز ژل‌مانند دیسک پروتئین‌هایی وجود دارد که تحت اکسیداسیون قرار گرفته و باعث کاهش حجم دیسک می‌شوند. در این محلول تزریقی از بی‌حس‌کننده موضعی هم استفاده شده که باعث افزایش اثر ضدالتهابی و ضد درد می‌شود.

در اوزون درمانی گاز اوزون با سوزن وارد دیسک شده و حجم آن را کاهش می‌دهد.
در اوزون درمانی گاز اوزون با سوزن وارد دیسک شده و حجم آن را کاهش می‌دهد.

۱۰. اولتراسوند تراپی متمرکز

برای کاهش درد و تسریع بهبودی می‌توان از روش اولتراسوند تراپی متمرکز استفاده کرد. لرزش دستگاه گرما و انرژی را به عضلات کمر، رباط، تاندون و استخوان‌ها می‌رساند. اگر دچار کمردرد مزمن باشید، احتمال دارد پزشک این روش را توصیه کند.

۱۱. تزریق بلوک ریشه عصبی

تزریق بلوک ریشه عصبی یکی از راه‌های درمان بدون جراحی دیسک است. این روش کم تهاجمی بوده و سیگنال درد بین اعصاب نخاعی و مغز را قطع می‌کند. در این محلول از بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود. از این روش علاوه بر تسکین درد برای تشخیص علت کمردرد هم استفاده می‌شود. اگر بعد از تزریق، درد تسکین پیدا کرد، علت درد ریشه عصبی است.

۱۲. تزریق استروئید اپیدورال

از روش تزریق استروئید اپیدورال هم برای درمان و هم تشخیص علت درد استفاده می‌شود. با تزریق در فضای اپیدورال (فضایی که ستون فقرات را از لایه محافظ سخت جدا می‌کند.) درد به طور کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت برطرف می‌شود.

نمی‌دونی کدام روش درمان دیسک کمر برای تو مناسبه؟ با متخصص مشورت کن.

از حمله روش‌های کم تهاجمی درمان دیسک کمر تزریق بلوک ریشه عصبی و تزریق استروئید است که باعث می‌شود درد برای مدتی متوقف شود.

۱۳. درمان دیسک کمر در منزل

برخی تمرینات ورزشی در منزل می‌تواند به کاهش درد ناشی از مشکلات دیسک کمک کند. این تمرینات را باید از فیزیوتراپیست یاد بگیرید. این متخصص باتوجه‌به شرایط دیسک و علائم شما تمرینات مناسب را آموزش می‌دهد تا در خانه انجام دهید.

یکی از علل ایجاد و تشدید مشکلات مربوط به دیسک کمر اضافه‌وزن است. وزن زیاد ممکن است که مهره‌ها، مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات را از تراز خارج کند. یکی از اقداماتی که می‌توانید در خانه انجام دهید، رعایت رژیم غذایی سالم است. زمانی که وزن شما در محدوده سالم باشد، احتمال بروز مشکلات دیسک پایین می‌آید.

با انجام برخی تمرینات ورزشی در خانه می‌توان درد و فشار دیسک کمر را کاهش داد.
با انجام برخی تمرینات ورزشی در خانه می‌توان درد و فشار دیسک کمر را کاهش داد.

چه زمانی باید برای درمان دیسک کمر به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کمردرد شما برای بیش از سه ماه ادامه داشته یا به‌قدری شدید است که فعالیت‌های روزمره شما را مختل کرده است، باید برای درمان به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به علائم و شرایط شما در ابتدا درمان بدون جراحی دیسک را توصیه کرده و در مرحله آخر جراحی را پیشنهاد می‌دهد.

برای درمان بدون جراحی دیسک کمر به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای درمان این عارضه باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. اگر این بیماری باعث آسیب به اعصاب شده باشد، متخصص مغز و اعصاب هم می‌تواند در این راه به شما کمک کند. پزشک پس از انجام آزمایش باتوجه‌به شرایط شما درمان را آغاز می‌کند. اگر نیاز به فیزیوتراپی داشته باشید، شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع داده تا تمرینات ورزشی را شروع کنید.

برای مشاوره با دکتر ارتوپد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر ارتوپد وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در بسیاری از مواقع درمان بدون جراحی دیسک کمر کارساز است. حدود ۹۰٪ افرادی که مشکلات دیسک دارند، با روش‎های بدون جراحی مانند فیزیوتراپی، گرما و سرمادرمانی، تزریق دارو و تجویز داروهای ضدالتهابی و شل‌کننده عضلات درمان می‌شوند. اما برخی مواقع این روش‌ها کارساز نبوده و تنها راه ممکن جراحی است.

اولین قدم برای درمان دیسک کمر فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی است. ماساژ، سرمادرمانی و گرمادرمانی نیز تاثیر خوبی دارند. اما اگر با این روش‌ها درد و التهاب کاهش پیدا نکند، پزشک سراغ روش‌های دارویی می‌رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش‌های درمان بدون جراحی دیسک باید با متخصص ارتوپد مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی ارتباط برقرار کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

حدود دو سوم افراد بالای ۴۵ سال دچار کمردرد و مشکلات مربوط به کمر هستند. از این تعداد، افراد زیادی مشکلات دیسک داشته و باید درمان بدون جراحی دیسک یا جراحی را انجام دهند.

معمولا برای درمان دیسک کمر از ماساژ بافت عمیق استفاده می‌شود. حرکات آهسته و سفت بوده و گردش خون را افزایش می‌دهد. با افزایش گردش خون درد تسکین پیدا کرده و التهاب کمتر می‌شود.

روش‌های درمان بدون جراحی دیسک مختلف بوده و کارساز بودن آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در مرحله اول پزشک فیزیوتراپی را توصیه می‌کند. اگر این روش درد را تسکین نداد، از دیگر روش‌های بدون جراحی استفاده می‌شود.

در بیشتر مواقع درد و التهاب و ناشی از پارگی دیسک با روش‌های درمان بدون جراحی دیسک تسکین پیدا می‌کند. در مواقع کمی این روش‌ها کارساز نبوده و پزشک مجبور است از گزینه جراحی استفاده کند.

یکی از راه‌های تسکین درد کمر رعایت رژیم غذایی خاص است. برخی غذاها مانند چربی‌های ترانس، قند تصفیه شده و غذاهای فراوری شده التهاب‌زا بوده و می‌توانند باعث کمردرد شوند. همچنین حفظ وزن سالم فشار روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان بدون جراحی دیسک

  1. بهنام گفت:

    سلام من دیسک خفیف در L5 و s1 دارم و پارگی ندارم ولی چهارماه درد سیاتیک شدید داشتم که با فزیوتراپی و آب درمانی و دارو و ورزش ویلیامز الان خوب شده و فقط گاهی اوقات ممکنه یک درد بسیار خفیف در پشت باسن حس کنم و صبح ها درد کمر ندارم ولی شب ها کمی سوزش در پایین کمر حس میکنم. آیا احتمال داره دیسک بعد چند ماه یا چندسال بصورت نسبی به حالت نزدیک به حالت پیشین برگردد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      برای همین توصیه می شود mri را تکرار کنید

  2. پارسا گفت:

    سلام
    من ام آر آی انجام دادم و دکتر گفته دیسک پنج آسیب دیده ولی من ب شدت درد توی ناحیه لگن دارم . از طرفی رشتم تربیت بدنی هست
    اگر بخام ورزش ادامه بدم موردی داره!؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اسیب و التهاب در L5 می تواند باعث درد در ناحیه لگن شود
      نیاز به ضدالتهاب و اب درمانی دارید

  3. ناشناس گفت:

    سلام من پارگی دیسک دارم بین مهره ۴و۵ و تقریبا ۲۰ روز میشه که پای چپم درد شدید و بی حس هست لطفا راهنمایی کنید mri رو چطوری میتونم بفرستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جواب ام ار ای را به گروه تلگرامی دکترتو ارسال کنید

      @doctoreto

  4. مهتاب گفت:

    سلام من پارگی دیسک کمر دارم وتنگی کانال نخاعم خیلی باریک شده لطفا بفرمائید چارم چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر پس از mri تشخیص داده شده
      ابتدا با دارو و در صورت عدم درمان نیاز به جراحی دارید
      تندرست باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام من پارگی دیسک کمر دارم وتنگی کانال نخاعم پاریک شده لطف بفرمائید چارم چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر پس از mri تشخیص داده شده
      ابتدا با دارو و در صورت عدم درمان نیاز به جراحی دارید
      تندرست باشید

  6. مریم خوشنیت گفت:

    باسلام من سه بار عمل دیسک کمر انجام داده بار اول بدون پلاتین بوده ولی دوبار با پلاتین بین دو تا شانه رفته هرچه دارو میخورم تاثیری ندارد من باید چیکار بکنم آیا امیدی به بهبودیمناست شما چه روشی. توصیه میکنید باتشکر ازشما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام خانم خوشبخت عزیز
      بهتر است از طب فیزیکی استفاده کنید