مقایسه زایمان طبیعی و سزارین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زایمان طبیعی بهتره یا سزارین؟ در زایمان طبیعی درد بیشتر بوده اما دوره نقاهت کوتاه‌تر است. همچنین احتمال مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار و افتادگی لگن در زایمان طبیعی بیشتر است. در سزارین ممکن است برش‌ها عفونت کنند. دوره نقاهت طولانی‌تر بوده و ممکن است نوزاد مشکلات تنفسی پیدا کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
زایمان طبیعی بهتره یا سزارین؟

بعد از اقدام برای بارداری اولین مورد مقایسه زایمان طبیعی و سزارین است. شاید اولین سوال زوجین در این شرایط این باشد که زایمان طبیعی بهتره یا سزارین؟ پاسخ این سوال به فاکتورها و عوامل مختلفی بستگی دارد. در سال‌های اخیر زایمان سزارین طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما باید پیش از هر تصمیمی این دو زایمان را با هم مقایسه کرده و مزایا و معایب آنها را بدانید. پس در این مطلب همراه ما باشید تا تفاوت آنها را توضیح دهیم. به شما بگوییم که کدام زایمان راحت‌تر بوده و کدام یک درد بیشتری دارد؟ نظرسنجی‌ها در مورد آنها چیست و کدام یک برای شما گزینه بهتری است؟

حتما قبل از اینکه تصمیم بگیرید زایمان شما سزارین باشد یا طبیعی، با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. پزشک با توجه به شرایط شما و وضعیت جنین بهترین روش را پیشنهاد می‌دهد. برای ارتباط با پزشکان در سراسر ایران می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان وجود دارد.

تفاوت زایمان طبیعی و سزارین چیست؟

تولد نوزاد می‌تواند با زایمان طبیعی یا سزارین انجام شود. هدف از هر دو این روش‌ها حفظ سلامت مادر و جنین است. در مقایسه زایمان طبیعی و سزارین باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر دو زایمان برای گروهی از زنان گزینه خوبی هستند. معمولا در زایمان‌های عادی که مادر و جنین مشکلی ندارند، پزشک زایمان طبیعی را پیشنهاد می‌دهد. اما گاهی برای نجات جان مادر و جنین و کاهش عوارض زایمان، متخصص توصیه می‌کند که زایمان سزارین انجام شود.

قبل از اینکه تفاوت زایمان طبیعی و سزارین را توضیح دهیم، خوب است به طور خلاصه با این دو روش زایمان آشنا شویم.

در زایمان سزارین باید شکم و دیواره رحم برش داده شود و نیاز به بیهوشی است.
در زایمان سزارین باید شکم و دیواره رحم برش داده شود و نیاز به بیهوشی است.

زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی معمولا اولین گزینه متخصص است. بعد از این زایمان شرایط مادر بهتر بوده و دوره نقاهت کوتاه است. برای زایمان طبیعی باید حداقل از چند هفته قبل آماده شوید. باید به انقباضات رحم و درد زایمان توجه داشته باشید تا زمان زایمان برسد. در این روش نوزاد از طریق واژن خارج می‌شود.

در زمان زایمان سر جنین به سمت پایین قرار گرفته، انقباضات رحمی بیشتر شده و اندازه دهانه رحم بزرگ می‌شود. در این وضعیت می‌توانید با کمک ماما نوزاد را به دنیا بیاورید. اما گاهی زایمان طبیعی سخت با درد زیاد است و ممکن است سزارین اورژانسی انجام شود.

زایمان طبیعی خود به چندین روش انجام می‌شود. زایمان فیزیولوژیک، زایمان طبیعی در آب، زایمان بدون درد، زایمان با هیپنوتیزم و با بی‌حسی از جمله روش‌های زایمان طبیعی هستند. در مورد تفاوت این روش‌ها نیز بهتر است با متخصص زنان یا متخصص مامایی صحبت کنید تا بدانید کدام یک برای شما بهتر است.

زایمان سزارین چیست؟

در زایمان سزارین نوزاد از طریق عمل جراحی و با برش شکم و رحم به دنیا می‌آید و نوزاد از واژن عبور نمی‌کند. در برخی شرایط مانند حاملگی دوقلو و چندقلو یا وجود بیماری‌های دیابت و فشارخون بارداری زایمان سزارین گزینه بهتری است. این روش زایمان گاهی برنامه ریزی شده بوده و گاهی مادر و پزشک برای آن برنامه ریزی نکرده‌اند. اگر زایمان طبیعی خوب پیش نرود، پزشک مجبور است مادر را برای سزارین اورژانسی آماده کند.

تاریخ زایمان سزارین توسط پزشک تعیین می‌شود و ارتباطی با علائم زایمان ندارد. معمولا پزشکان بعد از هفته ۳۹ بارداری تاریخ زایمان را تعیین می‌کنند. گاهی ممکن است در شرایط خاص زایمان زودتر انجام شود. یکی از سوالات متداول زنان باردار این است که درد بعد از سزارین چقدر طول میکشه؟ در ادامه در مورد درد دوره نقاهت هم توضیح می‌دهیم.

برای تو زایمان طبیعی بهتره یا سزارین؟

از دکتر زنان مشاوره بگیر.

فرق زایمان طبیعی و سزارین

معمولا پزشکان زایمان طبیعی را کم خطرتر می‌دانند. اما این موضوع به این معنی نیست که زایمان سزارین خطرناک است. هر کدام از این روش‌ها در شرایطی مناسب بوده و به حفظ جان مادر و جنین کمک می‌کنند.

در جدول زیر می‌توانید به صورت خلاصه تفاوت زایمان طبیعی و سزارین را مشاهده کنید و متوجه شوید برای شما زایمان طبیعی بهتره یا سزارین.

زایمان طبیعیزایمان سزارین
مدت زمان زایمان بسیار طولانی‌تر است.مدت زمان جراحی (به‌خصوص در سزارین برنامه ریزی شده) کمتر است.
دوره نقاهت کوتاه است.دوره نقاهت طولانی است.
در طول زایمان درد زیاد است.در طول زایمان دردی احساس نمی‌شود.
بعد از زایمان درد کم است.بعد از زایمان جای برش‌ها درد دارد.
در بارداری بعدی عوارض کمتر بوده و می‌توان هر یک از روش‌های زایمان را انتخاب کرد.ممکن است در بارداری بعدی نتوان زایمان طبیعی را انتخاب کرد.
احتمال پارگی پرینه و نیاز به برش وجود دارد.احتمال عفونت ناحیه برش یا آسیب به مثانه و روده وجود دارد.
به دلیل عبور نوزاد از کانال واژن و تماس با باکتری‌ها سیستم ایمنی قوی می‌شود.نوزاد از کانال زایمان عبور نمی‌کند. اگر قبل از هفته ۳۹ بارداری سزارین انجام شود، احتمال مشکلات تنفسی نوزاد وجود دارد.
تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

۱. تفاوت مدت زمان زایمان طبیعی و سزارین

طول زمان زایمان در این دو روش تفاوت زیادی دارد. اگر زایمان سزارین برنامه ریزی شده باشد، مدت زمان عمل جراحی بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است. اما گاهی زایمان طبیعی تا ۱۲ ساعت هم طول می‌کشد.

متن انگلیسی:
The process of being in labor can be prolonged due to various factors such as the parent being tired or the baby being in the wrong position
ترجمه متن:
 روند زایمان طبیعی ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند خستگی والدین یا قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نامناسب طولانی شود.

themotherbabycenter

۲. تفاوت میزان درد زایمان طبیعی و سزارین

میزان درد در زایمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد آستانه درد بالاتری دارند. اما به طور کلی در زایمان سزارین به دلیل بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی دردی احساس نمی‌شود. در حالی که در زایمان طبیعی هنگام عبور نوزاد از کانال زایمان درد شدیدی وجود دارد. بعد از زایمان این وضعیت برعکس بوده و طول دوره بهبودی در زایمان سزارین دردناک‌تر خواهد بود.

۳. طول دوره نقاهت

معمولا در زایمان سزارین مدت زمان دوره نقاهت طولانی‌تر می‌شود. ممکن است حدود ۶ تا ۸ هفته طول بکشد تا زخم‌ها کامل بهبود پیدا کنند و شخص بتواند فعالیت‌های روزانه را راحت انجام دهد. همچنین گاهی لازم است مادر بعد از زایمان مدت زمان بیشتری در بیمارستان بماند. اما طول دوره نقاهت در زایمان طبیعی معمولا کمتر بوده و مادر سریع‌تر بهبودی کامل را به دست می‌آورد.

طول دوره نقاهت در زایمان طبیعی کمتر از سزارین است.
طول دوره نقاهت در زایمان طبیعی کمتر از سزارین است.

۴. مقایسه علائم دوره نقاهت زایمان طبیعی و سزارین

بهبودی کامل بعد از زایمان طبیعی حدود ۴ تا ۶ هفته است. اگر زایمان دردناک باشد و بخیه داشته باشید، پارگی واژن در مدت ۲ هفته بهبود پیدا می‌کند. بعد از زایمان طبیعی علائم در طول دوره بهبودی عبارتند از:

  • حساسیت و درد واژن (علت درد واژن فشار نوزاد به کانال زایمان است.)
  • خونریزی
  • ترشحات واژن زیاد شده و دلیل آن ریختن پوشش ضخیم رحم است.
  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • خستگی

دوره نقاهت زایمان سزارین حدود ۶ تا ۸ هفته است. در این مدت در انجام فعالیت‌هایی مانند خم شدن یا برداشتن وسایل سنگین محدودیت دارید. برخی علائم مانند بزرگ شدن سینه و خونریزی واژینال در هر دو زایمان یکسان است. اما در زایمان سزارین علائم زیر هم وجود دارد.

  • درد و حساسیت در ناحیه برش‌ها
  • مشکلات گوارشی موقت و حساسیت معده
  • درد بدن و درد واژن در سزارین اورژانسی

اگر دچار علائم مربوط به عفونت شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص زنان یا دکتر مامایی به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین ارتباط برقرار کنید.

۵. مقایسه خطرات و عوارض زایمان طبیعی و سزارین برای مادر

در زایمان طبیعی احتمال پارگی پرینه وجود دارد. همچنین ممکن است برای بزرگ شدن دهانه رحم نیاز به برش (اپیزیوتومی) باشد. این برش نیاز به بخیه داشته و دردناک است. در زایمان طبیعی احتمال مشکلات کنترل مثانه و پرولاپس اندام لگن وجود دارد. مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار و افتادگی اندام لگنی در زایمان طبیعی شایع‌تر است.

از خطرات زایمان سزارین می‌توان به احتمال عفونت محل برش و دیواره رحم اشاره کرد. عوارض دیگر شامل خونریزی زیاد، آسیب به مثانه و روده در جراحی، واکنش منفی به بیهوشی، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه است. همچنین در سزارین‌های بعدی احتمال جفت سرراهی و جفت آکرتا افزایش پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد، حتما پیش از سزارین با متخصص زنان در این مورد صحبت کنید.

متن انگلیسی:
Vaginal births typically avoid the risks associated with major surgery, such as severe bleeding, scarring, infections, reactions to anesthesia and longer-lasting pain. And because major surgery is not involved, a mother may be able to begin breastfeeding sooner
ترجمه متن:
زایمان واژینال معمولا از خطرات مرتبط با جراحی بزرگ مانند خونریزی شدید، زخم، عفونت، واکنش به بیهوشی و درد طولانی‌تر جلوگیری می‌کند و از آنجایی که نیاز به جراحی بزرگ ندارد، ممکن است مادر بتواند زودتر شیردهی را شروع کند.

livescience

۶. مقایسه خطرات و عوارض زایمان طبیعی و سزارین برای نوزاد

در زایمان طبیعی به دلیل عبور نوزاد از کانال واژن ماهیچه‌های درگیر ریه‌های نوزاد را فشرده کرده و مایع موجود در ریه‌های نوزاد خارج می‌شود. در نتیجه نوزاد هنگام تولد مشکلات تنفسی کمتری دارد. اما در زایمان سزارین این شرایط مهیا نیست. به خصوص اگر قبل از هفته ۳۹ بارداری سزارین انجام شود، احتمال عوارض برای نوزاد مانند مشکلات تنفسی بیشتر است.

همچنین این نکته را باید در نظر داشته باشید که در زایمان طبیعی نوزاد از کانال زایمان عبور کرده و به دلیل قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها سیستم ایمنی او قوی می‌شود.

۷. تفاوت تاریخ زایمان طبیعی و سزارین

زایمان طبیعی از هفته ۳۷ بارداری تا هفته ۴۲ بارداری اتفاق میفتد. بیشتر زایمان‌ها در هفته ۳۹ تا ۴۱ هستند. اگر مادر تا هفته ۴۱ بارداری هیچ دردی نداشته باشد، پزشک از روش‌هایی برای القای زایمان استفاده می‌کند. اما زایمان سزارین معمولا در هفته ۳۹ بارداری انجام می‌شود. در برخی شرایط که جان مادر و جنین در خطر است، ممکن است پزشک سزارین را در هفته ۳۷ یا ۳۸ بارداری هم انجام دهد.

زایمان طبیعی بهتره یا سزارین؟

نمی‌توان گفت کدام زایمان بهتر است. معمولا خطرات و عوارض زایمان طبیعی کمتر از سزارین است. به همین دلیل افرادی که به دنبال زایمان ایمن و کم عارضه هستند، زایمان طبیعی را انتخاب می‌کنند. اما گاهی ممکن است مادر به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی، استرس زیاد و تمایل به برنامه‌ریزی و آمادگی برای زایمان، روش سزارین را انتخاب کنند.

در زایمان طبیعی به دلیل عبور نوزاد از کانال زایمان سیستم ایمنی قوی می‌شود.
در زایمان طبیعی به دلیل عبور نوزاد از کانال زایمان سیستم ایمنی قوی می‌شود.

درد زایمان طبیعی بیشتره یا سزارین؟

هر دو زایمان دردناک هستند و در هر دو صورت نمی‌توان زایمان بدون درد داشت. در زایمان سزارین شما در طول عمل بیهوش بوده یا بی‌حسی نخاعی تزریق شده است. به همین دلیل در طول جراحی هیچ دردی احساس نمی‌کنید. اما بعد از عمل جای برش‌های روی شکم درد دارد و تا زمان بهبودی آنها درد را احساس می‌کنید.

اما در زایمان واژینال بیشتر درد مربوط به زمان زایمان است. البته میزان درد به نوع زایمان طبیعی هم بستگی دارد. اگر زایمان با مداخله پزشکی (مانند استفاده از اپیدورال) باشد، درد کمتر است. اما افرادی که زایمان بدون مداخله پزشکی را انتخاب می‌کنند، بیشترین میزان درد را حین زایمان طبیعی احساس خواهند کرد.

از درد زایمان می‌ترسی؟ برای زایمان بدون درد با بهترین پزشکان مشورت کن.

زایمان طبیعی راحت تره یا سزارین؟

میزان درد و راحتی در طول زایمان از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد. اما به طور کلی در زایمان طبیعی درد بیشتر بوده و در سزارین به دلیل بیهوشی دردی احساس نمی‌شود. در حالی که دوره نقاهت زایمان سزارین طولانی‌تر است و درد برش‌ها هم بیشتر می‌شود.

از کجا بفهمیم زایمان طبیعی داریم یا سزارین؟

در برخی شرایط نمی‌توان تا زمان زایمان تشخیص داد که کدام روش برای شما بهتر است. در این وضعیت ممکن است زایمان سزارین اورژانسی انجام شود. معمولا در وضعیت نرمال زایمان طبیعی ارجحیت داشته و در شرایط زیر پزشک زایمان سزارین را توصیه می‌کند.

  • بارداری دوقلو یا چند قلو دارید.
  • سر جنین به سمت پایین قرار نگرفته است.
  • مشکلاتی مانند دیابت، فشارخون بالا یا تبخال فعال دارید.
  • مشکل جفت سر راهی دارید. جفت اکسیژن و خون را به جنین می‌رساند و در این وضعیت دهانه رحم را مسدود می‌کند.

بچه های طبیعی باهوش ترن یا سزارین؟

مطالعات مختلفی در مورد سطح IQ کودکان در زایمان طبیعی و سزارین انجام شده است. در تمامی این تحقیقات تفاوت زیادی بین این دو روش در سنین بالای ۷ سال وجود نداشته است. اما تحقیقی در ۴ ماهگی نوزادان انجام شده است که نشان می‌دهد در این سن نوزادان متولد شده از طریق سزارین، نمرات پایین‌تری در ۵ ناحیه رشدی داشته‌اند.

نظرسنجی زایمان طبیعی یا سزارین

در ایران نظرسنجی‌های مختلفی برای این دو روش زایمان انجام شده است. تقریبا تعداد افراد موافق با زایمان طبیعی و سزارین برابر بوده است! برخی افراد از زایمان طبیعی به دلیل کم بودن دوره نقاهت رضایت دارند. برخی دیگر به دلیل استرس زیاد ترجیح می‌دهند سزارین انجام دهند. میزان درد زایمان طبیعی در خانم‌ها بسیار متفاوت بوده و نمی‌توان گفت درد آن تا چه حد است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک زنان

مقایسه زایمان طبیعی و سزارین در این مطلب انجام شد. احتمالا بعد از بارداری اولین سوال شما این است که زایمان طبیعی بهتره یا سزارین؟ هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. در طول زایمان طبیعی درد بیشتر بوده و ممکن است نیاز به بخیه واژن باشد. در زمان سزارین به دلیل بیهوشی یا بی‌حسی دردی احساس نمی‌شود؛ اما بعد از جراحی برش‌ها درد دارند. طول دوره نقاهت در زایمان سزارین بیشتر است.

در زایمان طبیعی به دلیل خروج نوزاد از کانال زایمان احتمال مشکلات تنفسی کمتر شده و سیستم ایمنی بدن نوزاد قوی‌تر می‌شود. اما در زایمان سزارین به‌ویژه زایمان قبل از هفته ۳۹ بارداری امکان مشکلات تنفسی بیشتر است. مشکلاتی مانند افتادگی لگن و بی‌اختیاری ادرار در زایمان طبیعی شایع‌تر است.

در نهایت انتخاب میان زایمان طبیعی و سزارین به شرایط شما و نظر پزشک بستگی دارد. در این مورد باید با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در سراسر ایران ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص زنان و مشاوره آنلاین دکتر مامایی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نمی‌توان گفت کدام زایمان برای شما بهتر است. اگر شرایط شما نرمال است و مشکلی ندارید، احتمالا پزشک زایمان طبیعی را پیشنهاد می‌دهد.

در مواردی مانند حاملگی چند قلو، دیابت، فشار خون بارداری و مشکلات سلامت جنین ممکن است زایمان سزارین توصیه شود.

زایمان سزارین نوعی عمل جراحی است و به همین دلیل خطرات آن می‌تواند بیشتر باشد. در طول جراحی احتمال آسیب به روده و مثانه و عفونت محل برش و دیواره رحم وجود دارد. اما در برخی شرایط برای نجات جان مادر و جنین حتما باید سزارین انجام شود.

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند بعد از زایمان سزارین، زایمان طبیعی نداشته باشید. در برخی شرایط بسته به نوع برش، جراحی‌های دیگر در ناحیه شکم و وضعیت جنین ممکن است زایمان طبیعی انجام شود. خطرات این کار شامل عفونت، پارگی رحم و از دست دادن خون است. این وضعیت می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مقایسه زایمان طبیعی و سزارین

  1. ناشناس گفت:

    سلام من ۲۰سالمه زایمان اولم طبیعی بود الان دوباره باردارم اما خیلی از درد زایمان میترسم وقتی بهش فک میکنم خیلی حالم بد میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از روش بی حسی اپیدورال یا زایمان طبیعی بدون درد در بیمارستان استفاده کنید

  2. مازیار گفت:

    با سلام خانم من ۳۷ سالش هست بچه اولمون ۷سال پیش طبیعی به دنیا آمد و هیلی درد کشید آلان خودش میگه سزارین ولی من میگم طبیعی چون بعد از زایمان بتونه بچه را نکته دارد چون کسی را نداریم کمک بکنه بهمون دوران نقاعد سزارین چند روزه و شما کلا کدام را پیشنهاد میکنید.
    ممنون از راهنمایی شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از روش بی حسی اپیدورال یا زایمان طبیعی بدون درد در بیمارستان استفاده کنید

  3. سلیمانی گفت:

    سلام
    من ۳۶سالمه بچه دومم هست که باردارم اولی سزارین شدم ولی اینو میخوام طبیعی زایمان کنم امکان داره؟
    فاصله حاملگی اول ودوم ۵سال

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله امکان پذیر است و بسیار هم خوب است

    2. زهره موسوی گفت:

      سلام خوبی ببخشید من همه بچه طبیعی به دنیا آوردم دوتا اخری سزاریت شودم اینم سزارین میشم یانه میخوام سزارین بشم کی باید برم چند هفته باید باشم برم بستری بشم الان ۳۴هفته هستم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        با توجه به دو سزارین آخر شما نیاز به عمل سزارین در این زایمان هم دارید. غالبا در هفته ۳۸ سزارین می شوید. تحت نظر متخصص زنان باشید تا زمان بستری را برای شما مشخص کنند.

  4. ناشناس گفت:

    سلام
    من ۳۶سالمه بچه دومم هست که باردارم اولی سزارین شدم ولی اینو میخوام طبیعی زایمان کنم امکان داره؟
    فاصله حاملگی اول ودوم ۵سال

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله امکان پذیر است و بسیار هم خوب است

  5. نجلا محمدی گفت:

    سلام من ۳۷ هفته و ۵ روزمه امروز تاریخ ۱/۱۱/۱۴۰۲ هست و همین امروز هم برام تاریخ زایمان طبیعی نوشته و دردی هم ندارم تا فعلا میشه یه راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بنظر می رسد زود است
      اما زایمان همیشه و لزوما با درد همراه نیست

  6. بهناز گفت:

    وااااای خدا من سزارین کردم روزی هزار بار آرزوی مرگ میکردم چه خریتی کردم البته پیشنهاد پزشکم بود در صورتی که شرایط طبیعی رو داشتم افسردگی بعد از عمل خیلی شدیده ، وحشتناکه ، تو رو خدا قبل از هر کاری از آدم مطمئن راهنمایی بگیرید نه از برده پول ، تف به ذات ش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله سزارین باید در حالت اورژانسی صورت گیرد نه به شکل معمولی
      اولویت همیشه با زایمان طبیعی است
      تندرست باشید

  7. آرسام گفت:

    سلام خسته نباشیددوهفته پسرم به دنیا. میاد می‌خوام طبیعی انجام بدم عمل رو میترسم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با ارزوی سلامتی
      امروزه روش های زایمان بدون درد راحت و به بهترین شکل می توانید انجام دهید
      نگران نباشید

  8. سعدآبادی گفت:

    مشخصه کدوم بهتره ، سلامتی نوزاد در زایمان طبیعی خیلی بالاتره ،بچه های سزارینی یا سرو گیجن یا مشکلات روده فراوان دارن و از طرفی دچار چاقی و اضافه وزن میشن که همین زمینه ساز خیلی از بیماری ها هستش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      لزوما اینگونه نیست
      ولی مزایای زایمان طبیعی بیشتر است

  9. F.h.n گفت:

    ممنون از توضیحات خوب و کامل شما🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز دکترتو
      با ارزوی سلامتی برای شما