هفته ۳۶ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته سی و ششم بارداری جنین حدود 33 سانتی‌متر بوده 2700 گرم وزن دارد. جنین به سمت پایین قرار گرفته و شما برای زایمان آماده می‌شوید. ممکن است درد لگن و ترشحات واژن در این هفته افزایش پیدا کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 36 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۶ بارداری شما وارد ماه نهم حاملگی شده‌اید. مایع آمنیوتیک باز هم افزایش پیدا کرده و جنین به سمت لگن حرکت کرده است. اگر در هفته سی و ششم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ چه علائمی شدید شده و کدام علائم از بین می‌رود؟ چه تغییراتی در بدن شما به وجود می‌آید؟ جنین در چه وضعیتی بوده و چقدر رشد می‌کند؟ آیا آزمایشی در این هفته تجویز می‌شود؟ چگونه باید از جنین مراقبت کرد و برای زایمان آماده شد؟ آیا امکان زایمان در این هفته وجود دارد؟

درصورتی‌که باردار هستید یا علائم مشکوکی در دوران بارداری دارید، باید به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کرده و با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۶ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۶ بارداری جنین در موقعیتی قرار گرفته است که برای زایمان آماده شوید. بر اساس تقویم بارداری جنین در این هفته روبه‌پایین و به سمت ستون فقرات است. جنین چاق‌تر شده و احتمالا وزن او به زمان تولد رسیده است. کمتر از ۴ هفته تا زمان زایمان باقی مانده است. اما از این هفته ممکن است جنین به دنیا بیاید. به همین دلیل باید برنامه‌ریزی‌های زمان زایمان را انجام دهید.

با رشد جنین بیشتر فضای رحم را جنین گرفته و احتمالا حرکات را کمتر احساس می‌کنید. جمجمه جنین درحال‌رشد است. اما انعطاف‌پذیری لازم برای خروج از کانال زایمان را دارد. شما احتمالا از هفته سی و ششم بارداری هر هفته ویزیت می‌شوید.

علائم هفته ۳۶ بارداری

در این هفته به دلیل تغییر موقعیت جنین و حرکت به سمت لگن ممکن است علائم متفاوتی را احساس کنید. از جمله علائم هفته ۳۶ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهبود تنگی نفس: با حرکت جنین به سمت لگن ظاهر شکم تغییر کرده و فضا برای تنفس بیشتر می‌شود.
  • فشار لگن: بزرگ و سنگین‌شدن رحم باعث فشار به لگن می‌شود. در نتیجه شما احساس درد و سنگینی می‌کنید.
  • انقباضات براکستون هیکس
  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • سوزش سر دل
  • ترشح از سینه‌ها

به نقل از verywellfamily دررابطه‌با درد لگن در هفته سی و ششم بارداری:

در اواخر بارداری درد لگن شایع است. از هر ۵ زن باردار ۱ نفر این عارضه را تجربه می‌کند.

در هفته سی و ششم بارداری با حرکت جنین به سمت پایین به لگن فشار وارد می‌شود.
در هفته سی و ششم بارداری با حرکت جنین به سمت پایین به لگن فشار وارد می‌شود.

علائم سقط جنین در هفته ۳۶ بارداری

احتمال سقط جنین در سه‌ماهه سوم بارداری به‌ویژه هفته‌های آخر بسیار پایین است. اما باز هم باید به علائم سقط توجه داشته و در صورت بروز این نشانه‌ها سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • توقف حرکت جنین یا کندشدن حرکت
  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • خروج مایع از واژن
  • درد و گرفتگی شکم و کمر

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۳۶ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است و نمی‌توانید برخی علائم رایج را تحمل کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر سوزش معده شما شدید است یا تنگی نفس بهبود پیدا نمی‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین باید به علائم زایمان زودرس یا سقط جنین توجه داشته باشید. در صورت بروز علائمی مانند خونریزی یا خروج مایع از واژن به پزشک مراجعه کنید. ممکن است زودتر از موعد وقت زایمان شما رسیده باشد.

برای بررسی علائم در هفته سی و ششم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم رایج و خطرناک در بارداری باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. پزشک آزمایش‌ها و معاینات لازم را انجام می‌دهد. برای ارتباط با دکتر زنان خوب می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۶ بارداری

در هفته سی و ششم بارداری جنین تقریبا ۳۳ سانتی‌متر می‌شود. البته قد جنین از سر تا پا حدود ۴۷ سانتی‌متر است. وزن جنین نیز به ۲۷۰۰ گرم می‌رسد. تغییرات در این هفته شامل موارد زیر می‌شود.

  • به احتمال خیلی زیاد جنین به سمت پایین قرار گرفته است تا برای تولد آماده شود. حدود ۹۳٪ جنین‌ها در هفته ۳۶ بارداری به سمت پایین قرار گرفته‌اند. در هفته ۳۷ بارداری ۹۷٪ جنین‌ها روبه‌پایین هستند.
  • چرخه خواب و بیداری جنین در حال تکامل است. در این هفته جنین خواب فعال داشته و یک دوره خواب آرام هم دارد.
  • پلک جنین در این هفته به طور کامل شکل می‌گیرد.
  • استخوان‌ها و ناخن‌ها به‌سرعت در حال رشد هستند.

به نقل از healthline دررابطه‌با چرخش جنین در هفته‌ها آخر بارداری:

اگر جنین به سمت پایین نچرخیده است، نگران نباشید. تا هفته‌های آخر جنین به سمت پایین قرار می‌گیرد. به وضعیتی که جنین به سمت پایین قرار نگیرد، بریچ گفته می‌شود. در این شرایط باید زایمان سزارین انجام شود. ۳ تا ۴٪ بارداری‌ها جنین بریچ می‌شود.

جنین در هفته ۳۶ بارداری به سمت پایین می‌چرخد و رو به ستون فقرات قرار می‌گیرد.
جنین در هفته ۳۶ بارداری به سمت پایین می‌چرخد و رو به ستون فقرات قرار می‌گیرد.

در هفته ۳۶ بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته ۳۶ بارداری هنوز ریه‌ها، اندام‌های تناسلی، سیستم عصبی و استخوان‌های جنین در حال رشد است. هر هفته تجمع چربی زیر پوست هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل جنین نسبت به هفته قبل چاق‌تر شده و پوست صاف‌تر می‌شود. موهای روی سر جنین بیشتر شده و ناخن‌ها تا انتهای انگشت رشد کرده‌اند.

تغییرات بدن در هفته ۳۶ بارداری

در هفته ۳۶ بارداری احتمالا همانند هفته‌های قبل ۰٫۵ کیلوگرم به وزن شما اضافه شده باشد. البته میزان افزایش وزن در بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و باید مقدار طبیعی آن توسط پزشک تعیین شود. با حرکت جنین به سمت لگن در این هفته احتمالا متوجه تغییر شکل شکم خود می‌شوید. به‌ویژه اگر زایمان اول شما باشد، جنین زودتر از زمان زایمان به سمت پایین آمده و شکل شکم در همین هفته تغییر می‌کند.

آزمایش های هفته ۳۶ بارداری

در هفته سی و ششم حاملگی نوبت ویزیت شما رسیده و باید معاینات و آزمایش‌هایی را انجام دهید. در این ویزیت معمول دکتر زنان همانند ویزیت‌های قبلی اقدامات زیر را انجام می‌دهد.

  • اندازه‌گیری وزن و فشارخون
  • آزمایش ادرار برای بررسی دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت
  • بررسی تورم
  • اندازه‌گیری ارتفاع رحم (در این هفته ارتفاع رحم باید حدود ۳۶ سانتی‌متر باشد.)
  • گوش‌دادن به ضربان قلب جنین با گوشی پزشکی

شما از این هفته باید هفته‌ای یک بار برای ویزیت به پزشک مراجعه کنید؛ بنابراین ویزیت بعدی شما در هفته ۳۷ بارداری انجام می‌شود.

در این هفته باید وزن و فشارخون شما و ضربان قلب جنین بررسی شود.
در این هفته باید وزن و فشارخون شما و ضربان قلب جنین بررسی شود.

۱. معاینه واژن در هفته سی و ششم بارداری

ممکن است پزشک در این هفته معاینه واژن را توصیه کند. البته همه پزشکان این معاینه را در هفته ۳۶ حاملگی انجام نمی‌دهند. پزشک برای بررسی میزان گشادشدن دهانه رحم و موقعیت جنین در کانال زایمان معاینه واژینال را انجام می‌دهد.

۲. تست غربالگری در هفته سی و ششم بارداری

از هفته ۳۶ تا ۳۸ بارداری فرصت دارید آزمایش غربالگری استرپتوکوک گروه B یا استرپتوکوک بتا را انجام دهید. به این آزمایش، تست GBS هم گفته می‌شود. برای انجام این آزمایش پزشک از واژن و رکتوم با سواب نمونه‌برداری می‌کند. نمونه در آزمایشگاه کشت داده می‌شود.

این باکتری می‌تواند به جنین آسیب وارد کند؛ اما به بزرگسالان آسیبی نمی‌زند. درمان آن ساده بوده و با داروهای آنتی‌بیوتیک از بین می‌رود. ۱ تا ۲٪ نوزادان ممکن است این عفونت را دریافت کنند.

از هفته ۳۶ تا ۳۸ بارداری فرصت دارید آزمایش غربالگری استرپتوکوک گروه B یا استرپتوکوک بتا را انجام دهید.

۳. سونوگرافی در هفته ۳۶ بارداری

معمولا در هفته ۳۶ حاملگی سونوگرافی تجویز نمی‌شود. اما اگر شما علائم مشکوکی داشته باشید یا بارداری پرخطر باشد، ممکن است نیاز به سونوگرافی داشته باشید. افرادی که دچار دیابت بارداری یا پره اکلامپسی هستند، معمولا به سونوگرافی و آزمایش‌های اضافی نیاز دارند.

خود مراقبتی در هفته ۳۶ بارداری

با تغییر علائم در این هفته نوع مراقبت نیز تغییراتی می‌کند. احتمالا شما دیگر تنگی نفس و درد دنده ندارید. اما به درد لگن اضافه شده است. برای کاهش درد لگن و مراقبت از خود در هفته‌های آخر بارداری باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • کمربند مخصوص بارداری فشار لگن را کاهش می‌دهد. می‌توانید در هفته‌های آخر حاملگی از آن استفاده کنید.
  • روزانه به اندازه کافی استراحت کنید.
  • در زمان استراحت دراز بکشید یا پاهای خود را دراز کنید.
  • در مورد استفاده از حمام آب گرم با پزشک خود مشورت کنید.
  • تمرینات کگل را انجام دهید تا زایمان راحت‌تری داشته باشید.
  • هر روز شمارش انقباضات را انجام دهید.
  • تا پایان بارداری باید از الکل و سیگار دوری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری باید با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان و زایمان وجود دارد.

مراقبت‌های دوران بارداری به کاهش عوارض زایمان و سلامت جنین کمک می‌کند.
مراقبت‌های دوران بارداری به کاهش عوارض زایمان و سلامت جنین کمک می‌کند.

باید و نبایدهای هفته ۳۶ بارداری

از هفته ۳۶ بارداری باید به علائم زایمان توجه داشته باشید. در نوبت ویزیت در مورد این علائم با متخصص زنان صحبت کنید تا تفاوت فشار و درد زایمان را با علائم رایج بارداری تشخیص دهید.

ازآنجایی‌که ممکن است از این هفته علائم زایمان شروع شود، باید وسایل زایمان و بیمارستان را آماده کنید. برای خودتان و نوزاد لباس بگذارید. نوار بهداشتی و پوشک نوزاد را فراموش نکنید.

اگر هنوز متخصص اطفال جنین را انتخاب نکرده‌اید، در این هفته اقدامات لازم را انجام دهید. زیرا بعد از زایمان باید نوزاد را بلافاصله نزد پزشک ببرید. احتمالا در آن زمان فرصت کافی نخواهید داشت. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو بهترین دکتر اطفال را پیدا کنید.

می‌دونی در هفته ۳۶ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

درد واژن در هفته ۳۶ بارداری

در هفته‌های آخر بارداری دهانه رحم گشاد شده و کانال زایمان برای عبور نوزاد آماده می‌شود. به همین دلیل ممکن است درد و فشار در ناحیه واژن احساس کنید. این وضعیت کاملا طبیعی است.

وزن گیری جنین در هفته ۳۶ بارداری

جنین در هفته سی و ششم بارداری هنوز در حال رشد است. چربی زیر پوست افزایش پیدا کرده و وزن جنین تقریبا به ۲۷۰۰ گرم می‌رسد.

زایمان در هفته سی و ششم بارداری

در هفته ۳۶ بارداری جنین هنوز نارس بوده و در حال رسیدن به بلوغ است. رشد جنین در این مرحله هنوز ادامه دارد؛ اما اگر نوزاد به دنیا بیاید به احتمالا بالای ۹۹٪ خارج از رحم زنده می‌ماند. در این هفته احتمالا نوزاد نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارد. در برخی شرایط ممکن است مراقبت‌های کمی انجام شود.

نوزاد متولد شده در هفته سی و ششم حاملگی احتمالا نیازی به مراقبت پزشکی نخواهد داشت.
نوزاد متولد شده در هفته سی و ششم حاملگی احتمالا نیازی به مراقبت پزشکی نخواهد داشت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۶ بارداری جنین هنوز در حال رشد است. ریه‌ها، اندام‌های تناسلی و سیستم عصبی رشد می‌کند. چربی زیر پوست بیشتر شده و جنین چاق می‌شود. در این هفته جنین تقریبا ۳۳ سانتی‌متر است. به احتمال زیاد جنین به سمت پایین و رو به ستون فقرات شما قرار گرفته است.

با چرخش جنین به سمت پایین در هفته سی و ششم بارداری فشار از روی ریه‌ها و دنده‌ها برداشته می‌شود. به همین دلیل علائمی مانند درد دنده‌ها و تنگی نفس بهبود پیدا می‌کند. اما فشار به لگن بیشتر شده و درد لگن افزایش می‌یابد. شما در این هفته باید برای ویزیت معمول به پزشک مراجعه کنید. وزن، فشارخون و احتمال دیابت بارداری بررسی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۶ بارداری

  1. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۵هفته و ۳روز هستم شکمم سفت میشه ویکم پشتم فشار هست باید چیکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت وزن گرفتن جنین این علایم طبیعی ست
      برای احتیاط سونوگرافی را تکرار کنید

  2. سارا گفت:

    سلام من الان ۳۵ هفته و ۴ روز باردار هستم . در هفته۳۴ سونوگرافی رشد سر جنین شامل bpd و hcحدود دو هفته بزرگتر از بقیه اعضا بود که نوشته بود ۹۷٪و ۹۱%صدک نرمال هست. اما دکتر سونوگرافی بهم چیزی مگفت. نگران ماکروسفالی و هیدروسفالی و .. هستم توروخدا راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این دو عارضه جنینی در سونوگرافی در هفته های ۳۵ مشخص می شود
      بنظر نمی رسد مشکل خاصی وجود داشته باشد
      نگران نباشید

  3. سارا گفت:

    سلام من الان ۳۵ هفته و ۴ روز باردار هستم . در هفته۳۴ سونوگرافی رشد سر جنین شامل bpd و hcحدود دو هفته بزرگتر از بقیه اعضا بود که نوشته بود ۹۷٪و ۹۱%صدک نرمال هست. اما دکتر سونوگرافی بهم چیزی مگفت. نگران ماکروسفالی و هیدروسفالی و .. هستم توروخدا راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این دو عارضه جنینی در سونوگرافی در هفته های ۳۵ مشخص می شود
      بنظر نمی رسد مشکل خاصی وجود داشته باشد
      نگران نباشید

  4. نیلا گفت:

    سلام خسته نباشید من۳۶هفته و۲روز رفتم سونوگرافی گفتن وزن بچم ۲۳۰۰هست وبراساس وزن سنش باید۳۵هفته و۴روز باشه و وزنش کم اما نرمال…
    ایا مشکلی هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی ست
      نگران نباشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در خدمتیم

  6. زهرا گفت:

    سلام
    دیشب هفته۳۶بارداری بودم .زایمان کردم
    وزن بچه ام ۲۹۰۰گرم هست
    ولی تو ان ای سیو هست.
    آیا امیدوار باشم.مشکلی پیش نمیاد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نگران نباشید
      زایمان پیش از موقع بعلت تولید نشدن سورفاکتانت معمولا مشکلات تنفسی دارند که با دریافت اکسیژن درمان می شوند
      اصلا نگران نباشید
      با ارزوی سلامتی

  7. ناشناس گفت:

    سلام من هفته ۳۶هستم سنو گرفتم وزن جنین۲کیلونیم‌بود بعدبند ناف جنین تک شریانی هست صدک رشدش ۱۸ بودنگرانم ایا خوبع ‌یان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      وزن طبیعی است
      اگر در سونو جنین نرمال است نگران نباشید

  8. ناشناس گفت:

    سلام
    خانم من هفته ۳۶ هست و وزن بچه ۲کیلوو۷۰۰گرم هس وحجم مایع ۸ونیم هس برای بچه خطرناک هس یانه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کاملا طبیعی است
      در هفته سی و ششم بارداری جنین حدود ۳۳ سانتی‌متر بوده ۲۷۰۰ گرم وزن دارد. جنین به سمت پایین قرار گرفته و شما برای زایمان آماده می‌شوید. ممکن است درد لگن و ترشحات واژن در این هفته افزایش پیدا کند.

  9. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۶هفته و ۳،روزه هستم کمی درد پاین شکم و کمر دارم با کمی ترشح واژن میترسم سقط جنین نباشه میشه راهنمایی کنید لطفا چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد و ترشحات در هفته های پایانی طبیعی است
      اما حتمن سونو گرافی آخر را انجام دهید

      1. فاطمه گفت:

        سلام من ۳۶ هفته و پنج روز هستم اگه زایمان کنم بچم نارسه و تو دستگاه میره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله
          احتمال مشکلات تنفسی شدید وجود دارد

  10. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر من برای زایمانم میخوام برم شهرستان هفته ۳۷ داخل ماشین باشم مشکلی که پیش نمیاد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به هفته های اخر بارداری بهتر است مسافرت نکنید