هفته ۳۵ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۳۵ بارداری ممکن است جنین حدود ۳۲ سانتی‌متر می‌شود. ممکن است در این هفته بیشتر دچار تکرر ادرار، سوزش سر دل و سردرد شوید. معمولا آرمایشی در این هفته تجویز نمی‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 35 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۵ بارداری احتمالا انقباضات رحمی شما شدیدتر شده و مدام ترشحات سینه را روی لباس خود مشاهده می‌کنید. جنین در این هفته کاملا رشد کرده و به صداها واکنش نشان می‌دهد. اگر در هفته سی و پنجم بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله از حاملگی می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم شما شدید می‌شود؟ چه تغییراتی در بدن به وجود می‌آید؟ وضعیت جنین چگونه است و چقدر رشد می‌کند؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چگونه می‌توانید از خودتان و جنین مراقبت کنید؟ در این هفته باید به چه نکاتی دقت داشته باشید؟

درصورتی‌که باردار شده‌اید یا در دوران بارداری علائم مشکوکی دارید، باید با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۵ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۵ بارداری بخش اصلی رشد جنین کامل شده است. بر اساس تقویم بارداری دست و پاهای جنین در این هفته نسبت به قبل چاق‌تر شده و پوست او صاف شده است. تقریبا تمامی موهای ریز روی بدن از بین رفته‌اند. اما هنوز لایه محافظ ورنیکس در حال ضخیم‌شدن است.

احتمالا شما در این هفته چندین بار لکه زردی روی سوتین خود ببینید. سینه‌های شما در حال تولید شیر است. به این شیر اولیه آغوز می‌گویند. آغوز سرشار از آنتی‌بادی است و در شروع شیردهی باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌شود. با بزرگ‌شدن شکم در هفته ۳۵ بارداری احتمالا ناراحتی شما بیشتر شده و خوابیدن کمی مشکل می‌شود.

علائم هفته ۳۵ بارداری

در هفته ۳۵ بارداری احتمالا برخی علائم شما شدید شده و ممکن است متوجه علائم جدیدی شوید. از مهم‌ترین علائم در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انقباضات براکستون هیکس
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • تورم پا
  • تکرر ادرار
  • نشت ادرار
  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • سوزش سر دل
  • هموروئید
  • کمردرد یا درد سیاتیک
  • حساس شدن سینه‌ها
  • نشت شیر از سینه‌ها
  • درد لگن

به نقل از verywellfamily دررابطه‌با سردرد در هفته سی و پنجم بارداری:

در طول بارداری ممکن است دچار سردرد شوید. اما این عارضه در سه‌ماهه اول و سوم بارداری شایع است. در سه‌ماهه اول بارداری معمولا علت سردرد افزایش گردش خون و تغییرات هورمونی است. اما در اواخر بارداری به دلیل مشکلات خواب، استرس و ناراحتی‌های بدن این عارضه ایجاد می‌شود.

در هفته‌های آخر بارداری ممکن است به دلیل مشکلات خواب دچار سردرد شوید.
در هفته‌های آخر بارداری ممکن است به دلیل مشکلات خواب دچار سردرد شوید.

علائم سقط جنین در هفته ۳۵ بارداری

احتمال سقط جنین در سه‌ماهه سوم بارداری به‌ویژه هفته‌های آخر بسیار پایین است. اما گاهی مشکلاتی مانند دیابت بارداری یا مشکلات ژنتیکی باعث بالارفتن احتمال سقط می‌شوند. اگر علائم زیر را داشتید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • توقف حرکت جنین یا کندشدن حرکت
  • خروج مایع یا بافت از واژن
  • گرفتگی و درد شکم و کمر

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۳۵ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است و شما را اذیت می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر تورم بدن شما بیش از حد زیاد شده یا تنگی نفس شدید شده است، حتما به پزشک اطلاع دهید. همچنین در صورت بروز علائم خطرناکی مانند خونریزی و توقف حرکت جنین باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های قبل، بعد و حین بارداری این مقاله را بخوانید.

برای بررسی علائم در هفته سی و پنجم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم رایج و نشانه‌های خطرناک در بارداری باید به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۵ بارداری

در هفته ۳۵ بارداری جنین حدود ۳۲ سانتی‌متر می‌شود. اگر قد جنین را از سر تا پا اندازه بگیریم، تقریبا ۴۵ سانتی‌متر است. وزن جنین در این هفته به ۲۵۰۰ گرم می‌رسد. از جمله تغییرات جنین در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در هفته سی و پنجم بارداری رشد جنین در ظاهر کامل شده است. اما رشد مغز تا پایان بارداری ادامه دارد. یک‌سوم رشد مغز جنین در ۴ تا ۵ هفته آخر بارداری انجام می‌شود.
  • در هفته‌های آخر بارداری جنین به طور پیوسته افزایش وزن دارد. چربی زیر پوست نیز بیشتر شده و چین‌وچروک‌ها کاهش پیدا می‌کنند.
  • در این هفته کلیه‌ها و کبد جنین شروع به کار کرده و می‌توانند مواد را پردازش کنند.
  • شنوایی جنین پیشرفت زیادی کرده است. ممکن است در این هفته علاوه بر صدای شما، بتواند صدای دیگران را بشنود و بهتر به صداهای بلند واکنش نشان دهد.
در این تصویر می‌توانید جنین ۳۵ هفته را در سونوگرافی سه بعدی مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید جنین ۳۵ هفته را در سونوگرافی سه بعدی مشاهده کنید.

‌در هفته ۳۵ بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته سی و پنجم بارداری جنین تقریبا اندازه یک آناناس می‌شود. تمامی اندام‌ها رشد کرده‌اند. کلیه‌ها و کبد کار می‌کنند. وزن جنین در هفته‌های آخر بارداری با سرعت بیشتری افزایش پیدا می‌کند. زیرا چربی درحال‌رشد زیر پوست و بین اندام‌ها است.

تغییرات بدن در هفته ۳۵ بارداری

جنین در حال افزایش وزن بوده و شکم شما هر هفته بزرگ‌تر می‌شود. در هفته سی و پنجم بارداری از ناف تا بالای رحم حدود ۱۵ سانتی‌متر است. شما تا این هفته احتمالا ۱۱ تا ۱۳٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید. این میزان افزایش وزن مربوط به شخصی در محدوده وزن سالم است. اگر افزایش وزن شما بیشتر یا کمتر از این حد است، باید با پزشک در این مورد صحبت کنید.

جنین در هفته‌های آخر بارداری فضای کمی برای حرکت دارد. به همین دلیل ممکن است لگدها را کمتر احساس کنید. حرکات بیشتر شبیه به تکان‌خوردن هستند.

در هفته سی و پنجم بارداری از ناف تا بالای رحم حدود ۱۵ سانتی‌متر است. شما تا این هفته احتمالا ۱۱ تا ۱۳٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید.

در اواخر بارداری احساس خستگی شما بیشتر شده و باید به اندازه کافی استراحت کنید.
در اواخر بارداری احساس خستگی شما بیشتر شده و باید به اندازه کافی استراحت کنید.

آزمایش های هفته ۳۵ بارداری

در هفته ۳۵ بارداری شما آزمایش و معایناتی نخواهید داشت. اگر هفته قبل ویزیت شده‌اید، نوبت ویزیت بعدی در هفته ۳۶ بارداری است. اما درصورتی‌که علائم مشکوکی دارید یا بارداری شما پرخطر است، باید به پزشک مراجعه کنید. در این هفته نیازی به سونوگرافی نیست.

خود مراقبتی در هفته ۳۵ بارداری

احتمالا در هفته سی و پنجم حاملگی مواردی مانند سردرد و مشکلات خواب شما را اذیت می‌کنند. برای مراقبت از خودتان می‌توانید موارد زیر را در این هفته انجام دهید.

  • برای کاهش سردرد می‌توانید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید. کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و زیر گردن قرار دهید. می‌توانید کمپرس گرم را نزدیک چشم و بینی بگذارید.
  • ماساژدرمانی مخصوص بارداری می‌تواند به کاهش سردرد و خستگی کمک کند.
  • اگر حس می‌کنید، سردردهای شما مربوط به گرسنگی است، وعده‌های غذایی کوچک در تعداد دفعات زیاد مصرف کنید تا سطح قند خون ثابت بماند.
  • هنگام نشستن و خوابیدن در وضعیت بدنی مناسب بمانید.
  • برای خواب راحت به پهلو دراز بکشید و یک بالش بین دو زانو قرار دهید.
  • سعی کنید برای استراحت مکانی ساکت و تاریک را انتخاب کنید.
  • برای کاهش تکرر ادرار در شب باید از عصر مصرف مایعات را محدود کنید. اما در طول روز بدن شما باید هیدراته بماند.
  • در طول روز کمی ورزش کنید.
  • سعی کنید زمان خوابیدن و بیدارشدن شما ثابت باشد.
  • برای کاهش استرس تکنیک‌های تمدد اعصاب و مدیتیشن را امتحان کنید.
  • برای زایمان راحت‌تر هر روز تمرینات کگل را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری باید با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان و زایمان وجود دارد.

در هفته ۳۶ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره بگیر

تغذیه در هفته ۳۵ بارداری

برای کاهش سردرد در اواخر بارداری باید وعده‌های غذایی شما سالم باشد. حجم هر وعده غذایی را کم کرده و در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید. این کار به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. همچنین برخی غذاها محرک سردرد بوده و باید در هفته‌های آخر بارداری مصرف آنها را کمتر کنید. از جمله:

  • شکلات
  • ماست
  • بادام‌زمینی
  • نان مخمر
  • گوشت
  • خامه ترش

برخی غذاها مانند غذاهای چرب و تند باعث سوزش سر دل می‌شوند. اگر دچار سوزش معده هستید، باید از این غذاها دوری کنید. بین زمان غذاخوردن و خواب باید فاصله باشد.

برای کاهش سردرد در اواخر بارداری بهتر است حجم هر وعده غذایی را کم کرده و در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید. این کار به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.

تغذیه سالم در بارداری به کاهش سردرد کمک می‌کند.
تغذیه سالم در بارداری به کاهش سردرد کمک می‌کند.

باید و نبایدهای هفته ۳۵ بارداری

در این هفته با بروز علائمی مانند سردرد ممکن است بخواهید از داروهای مسکن استفاده کنید. دقت داشته باشید که برخی داروهای مسکن مانند ایبوپروفن در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند. در این شرایط حتما با پزشک خود مشاوره داشته باشید تا داروی مناسب را برای شما تجویز کند.

مشکلات خواب در هفته سی و پنجم بارداری

در هفته‌های آخر بارداری مشکلات زیادی باعث اختلال در خواب می‌شوند. بزرگ‌شدن شکم پیداکردن یک موقعیت راحت را مشکل می‌کند. تعریق شبانه، سوزش سر دل، تکرر ادرار در طول شب و استرس و هیجان زایمان روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارند.

تشخیص نوع زایمان در هفته سی و پنجم بارداری

در هفته سی و پنجم بارداری باید در مورد نوع زایمان تصمیم گرفته شود. اگر شما دوقلو باردار باشید یا شرایط خاصی داشته باشید، زایمان سزارین توصیه می‌شود. اگر زایمان سزارین قبل از هفته ۳۹ بارداری انجام شود، پزشک برای بررسی رشد ریه‌های نوزاد آزمایش تجویز می‌کند.

زایمان در هفته سی و پنجم بارداری

اگر نوزاد در هفته ۳۵ بارداری به دنیا بیاید، بسیار شبیه به نوزاد در ۴۰ هفتگی است. این نوزاد هنوز نارس است. اما احتمال بروز ناتوانی‌های مربوط به نارس بودن بسیار کم است. نوزاد در این هفته به احتمال بیش از ۹۹٪ می‌تواند زنده بماند.

در هفته سی و پنجم بارداری نوزاد می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.
در هفته سی و پنجم بارداری نوزاد می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۵ بارداری جنین تقریبا ۳۲ سانتی‌متر بوده و ۲۵۰۰ گرم وزن دارد. تمامی اندام‌ها رشد کرده‌اند و کلیه‌ها و کبد کار می‌کنند. موهای ظریف روی بدن از بین رفته و لایه ورنیکس ضخیم‌تر از قبل شده است. مغز جنین هنوز درحال‌رشد است و تا پایان بارداری رشد ادامه دارد.

شکم شما بزرگ‌تر از قبل شده و تا این هفته حدود ۱۱ تا ۱۳٫۵ کیلوگرم به وزن شما اضافه شده است. احتمال سردرد و مشکلات خواب در این هفته وجود دارد. مواردی مانند تکرر ادرار، بزرگ‌بودن شکم و تعریق شبانه باعث اختلال در خواب می‌شوند. در این هفته آزمایش و معاینه‌ای انجام نمی‌شود. اگر بارداری شما پرخطر باشد یا علائم مشکوکی داشته باشید، ممکن است پزشک آزمایش‌هایی را تجویز کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی در این دوران باید با دکتر زنان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه هشتم بارداری هستید. در این زمان باید با علائم زایمان آشنا باشید. کمتر از ۵ هفته تا زمان زایمان باقی مانده است.

رشد جنین در هفته سی و پنجم حاملگی تقریبا کامل شده و بسیار شبیه به نوزاد است. اما رشد مغز هنوز در هفته‌های آخر بارداری ادامه دارد.

با رشد رحم فشار به مثانه بیشتر می‌شود. در نتیجه شما به تخلیه ادرار مکرر نیاز دارید. به همین دلیل دچار تکرر ادرار و گاهی نشت ادرار می‌شوید.

در هفته‌های آخر بارداری ممکن است رحم به ریه‌ها فشار وارد کند. در نتیجه باعث تنگی نفس می‌شود. معمولا زمانی که جنین به سمت پایین قرار می‌گیرد، فشار روی ریه‌ها کمتر شده و تنگی نفس بهبود پیدا می‌کند.

تورم پا در بارداری جای نگرانی ندارد. احتباس مایعات در بدن باعث تورم می‌شود. اما اگر ورم پا مدام شدیدتر شده یا به دست و صورت رسیده است، باید به پزشک اطلاع دهید تا احتمال مسمومیت بارداری بررسی شود.

جنین در هفته ۳۵ حاملگی حدود ۲۵۰۰ گرم وزن دارد و تقریبا اندازه یک آناناس است.

در هفته‌های آخر بارداری با رشد جنین فضا برای حرکت کمتر می‌شود و ممکن است شما حرکات جنین را کمتر از قبل احساس کنید. در این شرایط می‌تواند ماده غذایی شیرین بخورید و به پهلو دراز بکشید. اگر در دو ساعت ۱۰ مرتبه حرکت جنین را احساس کردید، جای نگرانی وجود ندارد.

رانندگی در طول بارداری مشکلی ندارد. اما اگر احساس می‌کنید علائمی مانند خستگی یا کمردرد در رانندگی اختلال ایجاد می‌کند، بهتر است از این کار دوری کنید.

خیر، آمپول بتامتازون روی حرکت جنین تاثیری ندارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۵ بارداری

  1. مهسا گفت:

    سلام من در هفته سی و پنج بارداری هستم دردهای از ناحیه شکم زیر ناف رو دارم که خیلی اذیتم میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مهسا عزیز
      این درد ها در اواخر بارداری طبیعی است

  2. ناشناس گفت:

    سلام من هفته ۳۵بارداری هستم درد زیر شکم خیلی اذیتم میکنه آیا خطرناکه؟؟ باید برم بیمارستان ؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد ها در هفته های پایانی طبیعی است
      ولی برای اطمینان به پزشکتان مراجعه نمایید

  3. مسافری گفت:

    اگ تو هفته ۳۶ بارداری ب سفر طولانی هزار کیلومتری برم احتمال زایمان چن درصده؟؟و اگ زایمان شد بچه زنده میمونه؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بعلت اینکه در هفته اخر بارداری هستید احتمال زایمان بالاست
      و در صورت مشکل باید نزدیک مراکز درمانی باشید
      چون هم برای شما و هم فرزندتان خطرناک است
      با ارزوی سلامتی

  4. نیلوفر گفت:

    سلام.وقت بخیر.
    من در هفته ۳۵ بارداری هستم.
    میشه راهنماییم کنید چه مواد غذایی وزن بچه رو سریع و زود بالا می بره؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در هفته سی و پنجم بارداری از ناف تا بالای رحم حدود ۱۵ سانتی‌متر است. شما تا این هفته احتمالا ۱۱ تا ۱۳٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید.
      بعلت حساس بودن این دوره و با توجه به اینکه نوع غذا ها به فیزیولوژی و وزن مادر بستگی دارد بهتر است تحت نظر متخصص رژیم غذایی را تغییر بدهید
      با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندتان

  5. مسافری گفت:

    آیا در هفته ۳۶ بارداری میتونم سفر طولانی برم؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه در هفته های پایانی بارداری هستید بهتر است استراحت کنید و از سفرهای سخت یا طولانی بپرهیزید

  6. ناشناس گفت:

    آیا در هفته ۳۶ بارداری میتونم سفر طولانی برم؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه در هفته های پایانی بارداری هستید بهتر است استراحت کنید و از سفرهای سخت یا طولانی بپرهیزید
      با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندتان

  7. زینب غضنفری گفت:

    باسلام من یک سال پیش سزارین کردم وبه علت فوت فرزنددوباره باردارشدم الان درهفته
    ۳۵ بارداری هستم بخیه هام خیلی میسوزه ضرری که نداره خیلی نگرانم لطفاً راهنمایی بفرمایید.باتشکر

  8. اردکانی گفت:

    آمپول بتا متادون باعث کاهش حرکات جنین میشه ( برای سه روز بعد تزریق کم میکشه و بعد دوباره حرکات نرمال میشه ) و میشه یه چیز شیرین خورد و به پهلو دراز کشید و شمارد. اگر توی نیم ساعت جنین سه حرکت بزنه مشکلی نیست
    لطفا تصحیح فرمایید

  9. عفوری گفت:

    مرسی خیلی ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  10. هدیل گفت:

    من الان در هفته سی وپنجم هستم ولی یک شب درمیان میخوابم خیلی دارم اذیت می شوم .
    بهم چه پیشنهادی میکنید؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      درود به شما و با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندتان
      در بارداری بعلت تغییرات شدید هورمونی و متابولیکی عوارضی مپون بیقراری و بی خوابی قابل انتظار است. بعلت پیچیدگی شرایط از استفاده هرگونه دارو خودداری کنید و بطور دایم تحت نظر متخصص باشید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn