هفته ۳۹ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۳۹ بارداری احتمالا علائم زایمان را تجربه می‌کنید. ترشحات خونی، اسهال، انقباضات رحمی شدید و پاره شدن کیسه آب از علائم زایمان است. در این هفته ویزیت معمول قبل زایمان انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
هفته 39 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۹ بارداری جنین کامل رشد کرده و پوست ضخیم‌تر شده است. علائم زایمان هر روز بیشتر خود را نشان می‌دهند. اگر در هفته سی و نهم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ بدن شما چه تغییری می‌کند و جنین در چه وضعیتی قرار دارد؟ کدام علائم ظاهر شده و کدام نشانه‌ها علامت نزدیکی به زایمان هستند؟ آیا آزمایشی در این هفته تجویز می‌شود؟ چگونه باید در این هفته از خودتان و جنین مراقبت کنید؟ آیا امکان زایمان در این هفته وجود دارد؟

درصورتی‌که باردار هستید یا علائم مشکوکی در بارداری تجربه می‌کنید، حتما برای انجام آزمایش‌ها و معاینات این دوران به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۹ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۹ بارداری شما بسیار بیشتر از قبل علائم زایمان را تجربه می‌کنید. ممکن است در این هفته نوزاد به دنیا بیاید. معمولا در زایمان طبیعی از هفته ۴۰ بارداری باید منتظر بود. اما اگر مشکلاتی مانند پره اکلامپسی یا دیابت بارداری دارید، احتمال دارد در همین هفته زایمان سزارین انجام شود.

بر اساس تقویم بارداری در هفته سی و نهم بارداری جنین برای حفظ گرمای بدن هنوز در حال ساخت چربی است. رفلکس‌های جنین هماهنگ شده و می‌تواند سر خود را بچرخاند. در هفته‌های آخر بارداری به حرکات جنین توجه داشته باشید. اگر احساس کردید حرکات کم یا متوقف شده است، پزشک را مطلع کنید.

علائم هفته ۳۹ بارداری

برخی علائم شایع در سه‌ماهه سوم بارداری در هفته‌های آخر شدید می‌شوند. از طرفی شما برای زایمان آماده شده و علائمی مربوط به زایمان خواهید داشت. از مهم‌ترین علائم در هفته سی و نهم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تغییرات دهانه رحم: سر جنین در این هفته به سمت پایین بوده و به لگن فشار وارد می‌کند. در نتیجه دهانه رحم نرم‌تر، کوتاه‌تر و نازک می‌شود.
  • اسهال: در هفته‌های آخر بارداری هورمونی به نام پروستاگلاندین افزایش پیدا می‌کند. این هورمون به آماده‌سازی دهانه رحم برای زایمان کمک می‌کند. اما باعث اسهال هم می‌شود.
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • انقباضات براکستون هیکس به‌صورت مکرر
  • کمردرد
  • بی‌خوابی
  • درد ناحیه تناسلی
  • اضطراب
  • خستگی
  • ازدست‌دادن اشتها
  • ازدست‌دادن پلاگین مخاطی

به نقل از verywellfamily دررابطه‌با تغییرات دهانه رحم در زنان باردار:

دهانه رحم برخی زنان باردار به‌آرامی و پیوسته در طی چند هفته نرم، کوتاه و نازک می‌شود. اما برای برخی افراد ممکن است این علائم در زمان زایمان و به‌سرعت ایجاد شوند.

در هفته سی و نهم بارداری انقباضات رحمی شدیدتر شده و به زمان زایمان نزدیک می‌شوید.
در هفته سی و نهم بارداری انقباضات رحمی شدیدتر شده و به زمان زایمان نزدیک می‌شوید.

علائم زایمان در هفته ۳۹ بارداری

در سه‌ماهه سوم بارداری باید به علائم زایمان توجه داشته باشید. اگر در هفته سی و نهم حاملگی علائم زیر را تجربه کردید، به پزشک اطلاع دهید.

  • ازدست‌دادن پلاگین مخاطی و خروج ترشحات غلیظ به رنگ قهوه‌ای یا قرمز از واژن
  • اسهال به دلیل ترشح هورمون پروستاگلاندین
  • پاره شدن کیسه آب
  • انقباضات رحمی منظم که به‌مرور شدید می‌شوند. انقباضات زایمان با استراحت برطرف نمی‌شود.

به جز پاره شدن کیسه آب، علائم دیگر ممکن است چند هفته قبل زایمان شروع شوند. در برخی افراد نیز این علائم نشانه زایمان در زودترین زمان ممکن است.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است یا علائمی شبیه به زایمان دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که درد لگن شدید است یا انقباضات رحمی شما زیاد شده است، باید به پزشک اطلاع دهید.

برای بررسی علائم در هفته سی و نهم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم رایج یا خطرناک دوران بارداری باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

توی هفته ۳۹ بارداری هستی و احساس خستگی شدید داری؟

همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

وضعیت جنین در هفته ۳۹ بارداری

جنین در هفته ۳۹ بارداری حدود ۳۵٫۵ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا در حالت صاف ۵۰ سانتی‌متر است. در این هفته وزن جنین به ۳۴۰۰ گرم می‌رسد. از مهم‌ترین تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تمامی اندام‌های جنین کامل رشد کرده‌اند و می‌توانند خارج از رحم عملکرد خوبی داشته باشند.
  • مغز و ریه‌های جنین هنوز درحال‌رشد است و به تکامل ادامه می‌دهند.
  • در این هفته ۰٫۵ کیلوگرم تا ۱ کیلوگرم به وزن جنین اضافه شده است.
  • سیستم ایمنی جنین در هفته‌های آخر قوی‌تر می‌شود. بدن شما آنتی‌بادی‌هایی را به جنین می‌دهد تا سیستم ایمنی تقویت شود. انتقال این آنتی‌بادی‌ها از هفته سیزدهم شروع می‌شود. اما بیشتر آنها در همین چند هفته انتقال پیدا کرده‌اند.
  • پوست جنین ضخیم‌تر شده و پوست جدید جایگزین سلول‌های بیرونی پوست شده است.
  • ریه‌ها سورفکتانت بیشتری تولید می‌کنند. جنین برای اولین تنفس خارج از رحم آماده شده است.

سیستم ایمنی جنین در هفته‌های آخر قوی‌تر می‌شود. بدن شما آنتی‌بادی‌هایی را به جنین می‌دهد تا سیستم ایمنی تقویت شود.

جنین در این هفته به سمت پایین قرار گرفته و به لگن و دهانه رحم فشار وارد می‌کند.
جنین در این هفته به سمت پایین قرار گرفته و به لگن و دهانه رحم فشار وارد می‌کند.

در هفته ۳۹ بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین کاملا شبیه به نوزاد کامل شده است. انگشتان ظریف جنین شکل گرفته و آنها را تکان می‌دهد. جنین در این مرحله می‌تواند ببیند و بشنود. روی سر جنین کمی مو رشد کرده و چربی بدن افزایش یافته است. در هفته سی و نهم حاملگی سر جنین به سمت پایین بوده و داخل لگن قرار دارد.

تغییرات بدن در هفته ۳۹ بارداری

شما در هفته ۳۹ بارداری منتظر زمان زایمان هستید و علائم زایمان هر روز بیشتر می‌شوند. به همین دلیل ممکن است استرس و اضطراب زایمان را داشته باشید. همچنین هیجان ملاقات با نوزاد در این هفته‌های آخر زیاد می‌شود.

شکم شما هر هفته بزرگ‌تر شده است و احتمالا در هفته سی و نهم بارداری حرکت کمی مشکل‌تر از قبل خواهد بود. در اواخر بارداری شب‌ها برای خواب و هنگام بلندشدن از روی صندلی مشکلاتی خواهید داشت. اما به‌زودی زمان زایمان رسیده و راحت می‌شوید. در روزهای نزدیک به زایمان ممکن است حالت تهوع شما دوباره بازگردد. احتمالا کمی درد در ناحیه تناسلی و لگن خواهید داشت.

آزمایش های هفته ۳۹ بارداری

در هفته ۳۹ بارداری باید ویزیت معمول قبل زایمان انجام شود. در هفته‌های آخر بارداری این ویزیت‌ها هفته‌ای یک‌بار تکرار می‌شوند. پزشک موارد زیر را بررسی می‌کند.

  • اندازه‌گیری وزن و فشارخون
  • آزمایش ادرار برای تشخیص دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت
  • بررسی میزان تورم بدن
  • اندازه‌گیری ارتفاع پایه (در این هفته ارتفاع رحم حدود ۳۹ سانتی‌متر می‌شود.)
  • گوش‌دادن به ضربان قلب جنین با گوشی پزشکی
  • بررسی وضعیت جنین با معاینه شکم
  • معاینه دهانه رحم برای تعیین زمان زایمان

اگر در این هفته زایمان نکنید، در هفته ۴۰ بارداری باز هم ویزیت خواهید شد.

ویزیت‌های معمول قبل زایمان در اواخر بارداری هر هفته انجام می‌شود.
ویزیت‌های معمول قبل زایمان در اواخر بارداری هر هفته انجام می‌شود.

سونوگرافی هفته ۳۹ بارداری

گاهی ممکن است پزشک در هفته ۳۹ بارداری سونوگرافی تجویز کند. برای بررسی سلامت و وضعیت جنین در این هفته سونوگرافی و تست بدون استرس انجام می‌شود. اگر شما دوقلو باردار هستید یا بارداری پرخطر است، این آزمایش تجویز می‌شود.

خود مراقبتی در هفته ۳۹ بارداری

در هفته ۳۹ بارداری می‌توانید علاوه بر اقدامات مراقبتی نکات ساده‌ای را برای تشویق خروج نوزاد از رحم انجام دهید. اگر متخصص زنان به هر دلیلی شما را از زایمان در این هفته منع کرده است، نباید این اقدامات را انجام دهید.

  • پیاده‌روی در هفته‌های آخر بارداری مفید است. ایستادن و حرکت‌کردن باعث می‌شود جنین بیشتر به سمت پایین حرکت کند و به دهانه رحم فشار بیاورد.
  • تحریک نوک سینه باعث افزایش ترشح اکسی‌توسین می‌شود. این هورمون انقباضات رحمی را افزایش می‌دهد. برای تحریک نوک سینه می‌توانید از ماساژ یا کمپرس گرم استفاده کنید.
  • رابطه جنسی می‌تواند به شروع دردهای زایمان کمک کند. از طرفی پروستاگلاندین موجود در مایع منی به زایمان کمک کرده و از طرف دیگر در طول ارگاسم اکسی‌توسین ترشح می‌شود.

علاوه بر این موارد باید نکات مراقبتی که قبلا رعایت می‌کردید، در این هفته هم ادامه دهید. از جمله:

  • مصرف ویتامین‌های دوران بارداری را ادامه دهید.
  • تمرینات کگل به زایمان راحت‌تر کمک می‌کنند.
  • روزانه به اندازه کافی استراحت کنید.
  • مواد غذایی سالم بخورید.
  • احتمالا در هفته‌های آخر دچار کمبود خواب شده‌اید. بهتر است در ساعات روز کمی چرت بزنید.
  • شمارش ضربات جنین را ادامه دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری باید با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

تغذیه در هفته ۳۹ بارداری

در ماه‌های آخر بارداری رحم به دستگاه گوارش فشار وارد می‌کند و باعث علائمی مانند سوزش سر دل، یبوست و نفخ می‌شود. برای کاهش این علائم باید وعده‌های غذایی خود را کوچک کرده و در تعداد دفعات بیشتر مصرف کنید. سعی کنید غذاهای چرب و تند مصرف نکنید. این غذاها سوزش معده را تشدید می‌کنند.

باید و نبایدهای هفته ۳۹ بارداری

در هفته ۳۹ بارداری پزشک دهانه رحم شما را معاینه می‌کند. اگر علائم زایمان وجود نداشته باشد، در حین معاینه دهانه رحم را به‌آرامی حرکت می‌دهد. این کار باعث ترشح هورمون پروستاگلاندین می‌شود. ترشح هورمون به نرم‌شدن و گشادی دهانه رحم کمک می‌کند. معمولا انقباضات تا ۴۸ ساعت بعد از این معاینه شروع می‌شود.

از همین حالا برای تناسب‌اندام بعد زایمان برنامه‌ریزی کنید. اگر قرار است هر روز پیاده‌روی کنید، برای کودک خود کالسکه تهیه کنید. برخی کلاس‌های ورزشی برای بعد زایمان مناسب هستند.

در این هفته باید برای اقدامات بعد زایمان برنامه‌ریزی کنید و لباس‌های نوزاد آماده باشد.
در این هفته باید برای اقدامات بعد زایمان برنامه‌ریزی کنید و لباس‌های نوزاد آماده باشد.

حرکات جنین در هفته ۳۹ بارداری

جنین در هفته‌های آخر بارداری به دلیل رشد زیاد و فضای کم داخل رحم حرکات کمتری دارد. شما نمی‌توانید مانند چند هفته قبل به‌راحتی حرکات را تشخیص دهید. به همین دلیل شمارش ضربات جنین کمی مشکل می‌شود. اما باز هم باید به این حرکات دقت داشته باشید. در صورت توقف یا کندشدن حرکات حتما به پزشک مراجعه کنید.

گوش درد در هفته ۳۹ بارداری

برخی زنان باردار دچار گوش درد می‌شوند. این عارضه ممکن است در هرکدام از سه‌ماهه بارداری اتفاق بیفتد. اگر قبل بارداری سابقه عفونت گوش داشته‌اید، ممکن است در بارداری دچار این مشکل شوید. علاوه بر این، تغییرات هورمونی باعث افزایش گردش خون و اکسیژن در بدن می‌شود. در این شرایط تجمع مایع داخل گوش بیشتر شده و باعث درد می‌شود.

گوش درد ممکن است در هرکدام از سه‌ماهه بارداری اتفاق بیفتد.

درد زیر شکم در هفته سی و نهم بارداری

درد در قسمت تحتانی شکم مربوط به انقباضات براکستون هیکس است. اگر احساس گرفتگی می‌کنید و این انقباضات در حال شدید شدن است، احتمالا به زمان زایمان نزدیک شده‌اید. از طرف دیگر فشار جنین به لگن می‌تواند باعث درد زیر شکم در بارداری شود.

وزن جنین در هفته ۳۹ بارداری

جنین در هفته سی و نهم بارداری حدود ۳۴۰۰ گرم وزن دارد. ممکن است وزن جنین کمی بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد. اگر نوزاد در این هفته به دنیا بیاید، وزن خوبی داشته و مشکلات سلامتی نخواهد داشت.

هفته ۳۹ بارداری و زایمان

پزشکان برای زایمان در هفته ۳۹ بارداری از اصطلاحی به نام ترم کامل استفاده می‌کنند. نوزادی که بین ۳۹ هفتگی تا ۴۰ هفته و ۶ روز به دنیا بیاید، در ترم کامل متولد شده است. تولد در این بازه بهترین حالت بوده و پزشکان معتقدند که سلامتی نوزاد در حد بالایی قرار خواهد داشت. ۵۴ تا ۶۰٪ زنان باردار در این هفته زایمان می‌کنند.

بیش از نیمی از زنان باردار در هفته سی و نهم حاملگی زایمان می‌کنند.
بیش از نیمی از زنان باردار در هفته سی و نهم حاملگی زایمان می‌کنند.

سزارین در هفته ۳۹ بارداری

اگر بارداری شما پرخطر باشد، احتمالا در همین هفته پزشک زایمان سزارین را توصیه می‌کند. افرادی که دچار دیابت بارداری یا پره اکلامپسی هستند، باید در هفته ۳۹ بارداری قبل از بروز عوارض جدی زایمان کنند. گاهی حتی ممکن است زایمان سزارین زودتر از هفته سی و نهم بارداری انجام شود.

می‌دونی در هفته ۳۹ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۹ بارداری چربی زیر پوست جنین به رشد ادامه داده و پوست جدید جایگزین سلول‌های قدیمی می‌شود. جنین می‌تواند ببیند و بشنود. رفلاکس‌ها به‌خوبی با هم هماهنگ شده‌اند. احتمال زایمان در این هفته وجود دارد. باید به علائم زایمان توجه داشته باشید. اگر بارداری شما پرخطر باشد، احتمالا پزشک در هفته سی و نهم بارداری زایمان سزارین را پیشنهاد می‌دهد.

با حرکت جنین به سمت لگن، درد لگن و ناحیه تناسلی بیشتر می‌شود. نزدیک به زایمان ممکن است دچار حالت تهوع شوید. دهانه رحم شما به‌مرور یا به‌سرعت گشاد و نرم می‌شود. اگر ترشحات خونی و اسهال دارید، انقباضات رحمی منظم و شدید شده‌اند یا کیسه آب پاره شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم نشانه زایمان هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه نهم بارداری هستید. ممکن است در هفته سی و نهم بارداری زایمان کنید. حداکثر تا هفته ۴۲ بارداری زایمان انجام می‌شود.

برای زایمان نباید عجله داشته باشید. اگر شرایط شما و جنین مناسب باشد، باید تا زمان شروع علائم زایمان منتظر بمانید. هر روز ماندن جنین داخل رحم به رشد بهتر کمک می‌کند. ممکن است پزشک برای تحریک خروج نوزاد روش‌هایی مانند رابطه جنسی، ماساژ سینه و پیاده‌روی را پیشنهاد دهد.

در هفته‌های آخر بارداری جنین کاملا رشد کرده و به دستگاه گوارش فشار وارد می‌کند. ممکن است دچار مشکلاتی مانند یبوست و نفخ شکم شوید. نفخ شکم در بارداری شایع است و بعد زایمان برطرف می‌شود.

بله رابطه جنسی انقباضات رحمی را تشدید می‌کند و باعث افزایش درد زایمان می‌شود. در مایع منی ماده‌ای به نام پروستاگلاندین وجود دارد. این ماده شما را برای زایمان آماده می‌کند.

یکی از علائم شروع زمان زایمان نشت کیسه آب است. در این شرایط باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. گاهی ممکن است نشتی نشانه مشکلی جدی برای جنین باشد.

بله شما باید علاوه بر دوران بارداری ۷۲ ساعت بعد زایمان هم این آمپول را دریافت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۹ بارداری

  1. دوست گفت:

    سلام من هفته ۳۹هستم رفتم دکتر گفت ۲ سانت دهانه رحمم بازه آیا مشکلی داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نزدیک زایمان طبیعی ست

  2. مائده گفت:

    سلام من زایمان اولم هستش میخواستم ببینم کسی از دوستان تجربه زایمان در بیمارستان میلاد تهران رو داره؟
    ممنون میشم اگر مزایا و معایبش رو باهام درمیون بگذارید
    البته هم بیمه تامین اجتماعی دارم هم تکمیلی

  3. مائده گفت:

    سلام وقت بخیر من ۳۹ هفته و ۲ روز هستم
    تا حدودی علائم زایمان رو هم دارم ولی هنوز لکه بینی ندارم و دچار پارگی کیسه آب نشدم ولی خب بعضی اوقات درد زیر شکم شدید میشه و باز رها میکنه
    البته توی غربالگری ها تاریخ زایمان رو دوم فروردین نوشتن
    به نظرتون الان برم بیمارستان طبیعی زایمان میکنن؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      معمولا در همان زمان زایمان طبیعی انجام می دهد
      مگر اینکه درد یا ترشحات زیاد باشد

  4. راضیه گفت:

    سلام من بارداری سوم هستم زایمان قبلی طبیعی بودم الان براسومی دیابت دارم هفته ۳۸هستم این هم طبیعی میشه زایمان کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت دیابت توصیه می شود زایمان طبیعی باشد

  5. مریم کنگرلو گفت:

    هفته ۳۶بارداری سونو گرفتم وزن جنین ۲.۳۰۰ گفته به نظرتون در دوهفته اخر وزن میگیره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      نگران نباشید

  6. زهرا فخار گفت:

    سلام من بچه سوم سزارین هستم،مشکلی ندارم،میشه تا ۳۹ هفته و ۲ روز بمونم و بعد سزارین بشم،مشکلی نداره به نظرتون؟میخوام نیمه اول برم بیمارستان واسه عمل

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تاریخ زایمان فقط بعد سونو و بوسیله متخصص تعیین میگردد

  7. دنیا امیری گفت:

    سلام من هفته سی و نهم بارداریمه درد پهلو وکمر درد زیر شکم دارم وسوزش پهلو کمردارم آیا اعلایم زایمانه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله می تواند علایم زایمان باشد

  8. Z.♥️.H گفت:

    سلام وقت بخیر در هفته ۳۹ بارداری هرازگاهی خیلی درد دارم مخصوصا بعد از ادرار کردن دردی ک شبیه زایمان تا ۵ الی ۱۰ دقیقه
    بیمارستان هم رفتم ماما بعد معاینه گفت ک فعلا خبری نیست بزور ی سانت رحم بازه لطفا راهنمایی کنید ک علت دردم چیه چقدتا زایمانم
    مونده الان شکم سوم بارداریم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت وزن بالای جنین این علایم طبیعی است
      ولی در صورت وجود ترشحات در کنار درد حتمن برای زایمان به بیمارستان مراجعه کنید

  9. ناشناس گفت:

    درد ادرار سی نو هفته هستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب مجاری ادراری وجود دارد
      گرچه در انتهای بارداری این علایم قابل انتظار است

  10. فاطمه یاوری گفت:

    بسیار زیاد تشکر ازی معلومات بسیار خوبی برای ما دادین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز