هفته ۴۰ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۴۰ بارداری احتمالا علائم زایمان مانند ترشحات خونی، انقباضات رحمی و اسهال را تجربه خواهید کرد. پزشک برای بررسی وضعیت جنین آزمایش سونوگرافی تجویز می‌کند. در این هفته احتمالا کیفیت خواب شما پایین می‌آید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 40 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۴۰ بارداری شما به انتهای مسیر بارداری رسیده‌اید. البته ممکن است تا دو هفته دیگر منتظر تولد نوزاد خود باشید. اگر در هفته چهلم بارداری هستید یا به این مرحله از بارداری نزدیک شده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته چگونه است؟ چه تغییراتی در بدن شما ایجاد شده و جنین چه وضعیتی دارد؟ کدام علائم شدیدتر شده و کدام نشانه‌ها مربوط به زایمان است؟ آیا آزمایشی در این هفته لازم است؟ چگونه می‌توانید از خودتان و جنین در این هفته مراقبت کنید؟ آیا امکان زایمان سزارین در این هفته وجود دارد؟

درصورتی‌که در مراحل آخر بارداری هستید و علائم زایمان را تجربه می‌کنید، حتما برای معاینه به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۴۰ بارداری چگونه است؟

در هفته ۴۰ بارداری باید برای زایمان آماده شوید. احتمالا علائم زایمان را تجربه می‌کنید. اگر هنوز علامتی از زایمان ندارید، نگران نباشید. شما تا هفته ۴۲ بارداری برای زایمان فرصت دارید. ممکن است در این هفته پزشک برای القای درد زایمان از روش‌هایی استفاده کند. پیاده‌روی و رابطه جنسی گزینه خوبی برای تشویق جنین به خروج از رحم است.

بر اساس تقویم بارداری جنین در هفته چهلم بارداری کامل شده و به وزن مناسبی رسیده است. شما از هر قومیت و نژادی که باشید، اکنون رنگ پوست نوزاد قرمز مایل به بنفش است. در حدود ۶ ماهگی نوزاد رنگ پوست اصلی مشخص می‌شود. جنین در این هفته به سمت پایین قرار گرفته و به لگن فشار وارد می‌کند.

علائم هفته ۴۰ بارداری

بسیاری از علائم مربوط به سه‌ماهه سوم بارداری در هفته ۴۰ بارداری ادامه خواهد داشت. در این هفته احتمالا شما علائم زیر را تجربه می‌کنید.

  • گرفتگی عضلات پا
  • خستگی
  • اضطراب
  • انقباضات براکستون هیکس
  • فشار لگن: هر چه جنین در لگن بیشتر به سمت پایین حرکت کند، درد لگن بیشتر می‌شود.
  • مشکلات خواب: بزرگ‌شدن شکم، تکرر ادرار و استرس زایمان روی خواب تاثیر می‌گذارند.

در هفته‌های آخر بارداری، بزرگ‌شدن شکم، تکرر ادرار و استرس زایمان روی خواب تاثیر می‌گذارند.

استرس زایمان و مشکلاتی مانند تکرر ادرار باعث کاهش کیفیت خواب در هفته‌های آخر بارداری می‌شود.
استرس زایمان و مشکلاتی مانند تکرر ادرار باعث کاهش کیفیت خواب در هفته‌های آخر بارداری می‌شود.

علائم زایمان در هفته ۴۰ بارداری

به احتمال زیاد در هفته چهلم بارداری علائم زایمان را تجربه می‌کنید. برخی افراد هم در این هفته نشانه‌ای از زایمان ندارند و علائم هفته بعد بروز می‌کنند. از مهم‌ترین علائم زایمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انقباضات رحمی: اگر انقباضات رحمی منظم است و به‌مرور شدید می‌شود، نشانه زایمان است.
  • پاره شدن کیسه آب: خروج مایع شفاف از واژن نشانه پاره شدن کیسه آب و زایمان است. مایع آمنیوتیک شبیه به ترشحات معمولی نیست و با هیچ روشی متوقف نمی‌شود.
  • اسهال: ترشح هورمون پروستاگلاندین در نزدیکی زمان زایمان باعث اسهال می‌شود.
  • ازبین‌رفتن پلاگین مخاطی: پلاگین روی دهانه رحم از بین رفته و ترشحات قهوه‌ای یا قرمز خارج می‌شود.

به جز پاره شدن کیسه آب، بقیه علائم ممکن است چند روز یا چند هفته قبل زایمان شروع شوند.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است یا علائمی شبیه به زایمان دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که درد لگن یا درد کمر خیلی شدید است و با استراحت برطرف نمی‌شود یا دچار خونریزی شده‌اید، باید به پزشک اطلاع دهید.

برای بررسی علائم در هفته ۴۰ بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم رایج یا خطرناک دوران بارداری باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان خوب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۴۰ بارداری

در هفته ۴۰ بارداری جنین به ۳۶ سانتی‌متر می‌رسد. قد جنین از سر تا پا در حالت صاف ۵۱٫۵ سانتی‌متر است. وزن جنین تقریبا نزدیک به ۳۶۰۰ گرم می‌شود. در این هفته جنین کاملا آمادگی زندگی خارج از رحم را دارد. اگر نوزاد در هفته ۴۰ بارداری به دنیا بیاید، می‌تواند تا فاصله حدود ۲٫۵ سانتی‌متر را ببیند. به همین دلیل احتمالا صورت شما واضح دیده نمی‌شود. اگر شما و همسرتان در اواخر بارداری با جنین صحبت کرده باشید، پس از تولد صدای شما را تشخیص می‌دهد.

جالب است بدانید که تنها ۵٪ نوزادان در زمان تعیین شده به دنیا می‌آیند. در هفته‌های آخر بارداری هنوز استخوان‌های جمجمه کامل ادغام نشده‌اند. به همین دلیل جنین می‌تواند از کانال زایمان عبور کند.

به نقل از verywellfamily دررابطه‌با وزن نوزاد هنگام تولد:

وزن طبیعی و سالم برای نوزاد در هنگام تولد بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گرم است.

تغییرات بدن در هفته ۴۰ بارداری

تعیین زمان زایمان فقط به تاریخ تعیین شده روی تقویم مربوط نیست. پزشک باید علائم شما را بررسی کند. اگر دچار پارگی کیسه آب شده باشید، زمان زایمان شما رسیده است. تقریبا ۱۵٪ زنان این علامت را تجربه می‌کنند.

علائم دیگری هم در بارداری وجود دارد که نشانه زایمان در چند روز آینده است. تغییرات در دهانه رحم یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های زایمان است. احتمالا در هفته ۴۰ حاملگی دهانه رحم گشادتر، نرم‌تر و کوتاه‌تر شده است.

در هفته چهلم حاملگی شکم کاملا بزرگ شده و شما علائم زایمان را تجربه می‌کنید.
در هفته چهلم حاملگی شکم کاملا بزرگ شده و شما علائم زایمان را تجربه می‌کنید.

آزمایش های هفته ۴۰ بارداری

اگر در هفته چهلم بارداری هنوز زایمان نکرده باشید، باز هم باید ویزیت معمول قبل زایمان را تکرار کنید. به احتمال زیاد این ویزیت آخرین ویزیت قبل زایمان خواهد بود. پزشک معاینات و آزمایش‌های زیر را لحاظ می‌کند.

  • اندازه‌گیری وزن و فشارخون
  • گوش‌دادن به ضربان قلب جنین
  • بررسی میزان تورم بدن
  • آزمایش ادرار برای تشخیص دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت
  • معاینه شکم و وضعیت جنین
  • معاینه دهانه رحم و بررسی تغییرات

می‌دونی مراقبت‌های لازم در هفته ۴۰ بارداری چیه؟

همین حالا  از متخصص مشاوره بگیر.

سونوگرافی در هفته ۴۰ بارداری

احتمالا پزشک در هفته ۴۰ بارداری یک آزمایش سونوگرافی برای تعیین سطح مایع آمنیوتیک تجویز می‌کند. برای بررسی وضعیت جنین علاوه بر سونوگرافی معمولی، تست بدون استرس انجام می‌شود تا حرکات و انقباضات جنین مشخص شود. اگر در سونوگرافی یا تست بدون استرس مشخص شود که وضعیت نوزاد خارج از رحم بهتر از وضع فعلی است، القای درد زایمان انجام می‌شود. اما اگر وضعیت جنین خوب باشد، پزشک تا هفته ۴۲ برای شروع درد زایمان صبر می‌کند.

در این تصویر می‌توانید سونوگرافی هفته چهلم بارداری را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید سونوگرافی هفته چهلم بارداری را مشاهده کنید.

خود مراقبتی در هفته ۴۰ بارداری

در این هفته احتمالا اضطراب و هیجان شما برای زایمان زیاد شده است. رعایت نکات زیر می‌تواند به سلامت شما و جنین کمک کند.

  • برای رهایی از استرس و اضطراب زایمان سعی کنید از تکنیک‌های تمدد اعصاب و مدیتیشن استفاده کنید.
  • برخی زنان باردار در زمان انقباضات رحمی بدن خود را منقبض می‌کنند. اما این حالت درد شما را بدتر می‌کند. در این شرایط باید سعی کنید آرام باشید.
  • در مورد روش‌های القای زایمان با پزشک خود صحبت کنید. قبل از مشورت با پزشک کاری انجام ندهید.
  • آب‌درمانی می‌تواند به تسکین دردها و زایمان راحت‌تر کمک کند.
  • مصرف ویتامین‌های دوران بارداری را ادامه دهید.
  • روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.
  • نحوه زمان‌بندی انقباضات رحمی را بررسی کنید.
  • تمرینات کگل را ادامه دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی صحبت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

باید و نبایدهای هفته ۴۰ بارداری

ممکن است در این هفته زمان زایمان شما برسد و کیسه آب پاره شود. البته در بسیاری از زنان تا زمان زایمان کیسه آب پاره نمی‌شود. بهتر است در این هفته زمان خواب یک روکش ضد آب روی تخت بیندازید. این روکش از خیس شدن تشک جلوگیری می‌کند. برای بعد زایمان هم می‌توانید از این روکش استفاده کنید.

احتمالا می‌خواهید قبل از زایمان موهای زائد خود را تمیز کنید. دقت داشته باشید که به دلیل بزرگ‌شدن شکم مشاهده ناحیه تناسلی مشکل بوده و باید مراقب باشید. حتما از تیغ نو استفاده کنید. زیر دوش یا جایی که امکان لغزش وجود دارد، موهای زائد را تیغ نزنید.

درد پریودی در هفته چهلم بارداری

درد زیر شکم در هفته‌های آخر بارداری به دلیل فشار جنین اتفاق میفتد. جنین کاملا به سمت پایین آمده و به لگن و ناحیه تناسلی فشار وارد می‌کند. احساس گرفتگی در شکم مربوط به انقباضات رحمی است و ممکن است نشانه انقباضات زایمان باشد.

می‌دونی در هفته ۴۰ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

 

 

سفت شدن شکم در هفته چهلم بارداری

سفت‌شدن شکم در سه‌ماهه سوم بارداری مربوط به انقباضات براکستون هیکس است. این انقباضات رحم را برای زایمان آماده می‌کنند. در هفته‌های آخر باید دقت داشته باشید که انقباضات مربوط به زایمان است یا نه. انقباضات زایمان منظم بوده و هر بار شدیدتر می‌شود. اگر انقباضات شما طولانی است و در فواصل زمانی مشخصی تکرار می‌شود، حتما به پزشک اطلاع دهید.

انقباضات رحمی در روزهای آخر بارداری منظم و شدید می‌شوند.
انقباضات رحمی در روزهای آخر بارداری منظم و شدید می‌شوند.

لکه بینی در هفته چهلم بارداری

در هفته چهلم حاملگی پلاگین مخاطی روی دهانه رحم از بین می‌رود. این پلاگین در طول بارداری از رحم محافظت می‌کند. نزدیک به زمان زایمان پلاگین از دهانه رحم جدا شده و به‌صورت ترشحات غلیظ قهوه‌ای یا قرمز از واژن خارج می‌شود. در واقع لکه بینی در هفته‌های آخر بارداری نشانه نزدیکی به زمان زایمان است.

القای زایمان در هفته ۴۰ بارداری

هفته ۴۰ بارداری آخرین هفته بارداری است. اما در برخی زنان باردار زایمان دو هفته دیرتر اتفاق میفتد. گاهی با استفاده از روش‌های طبیعی یا پزشکی می‌توان القای زایمان انجام داد. این روش‌ها درد زایمان را القا کرده و جنین را برای خروج از رحم تشویق می‌کنند. از جمله روش‌های القای زایمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پیاده‌روی طولانی‌مدت
  • رابطه جنسی
  • تحریک نوک پستان

برخی از پزشکان معتقدند که تحریک نوک پستان باعث انقباضات بسیار قوی می‌شود و ممکن است سلامت جنین را تهدید کند. به همین دلیل بهتر است دو مورد اول را امتحان کنید. همچنین برخی افراد مکمل‌ها و روغن‌های گیاهی را برای القای زایمان پیشنهاد می‌دهند. به‌هیچ‌وجه از این مواد گیاهی استفاده نکنید.

برخی از پزشکان معتقدند که تحریک نوک پستان باعث انقباضات بسیار قوی می‌شود و ممکن است سلامت جنین را تهدید کند.

هفته چهلم بارداری و زایمان طبیعی

جنین از ۳۹ هفتگی تا ۴۰ هفته و ۶ روز در ترم کامل قرار دارد. تولد نوزاد در محدوده ترم کامل باعث کمترین خطرات برای نوزاد می‌شود. در این شرایط سلامت نوزاد در سطح بالایی قرار دارد. اگر پزشک زایمان طبیعی را برای شما مناسب می‌داند، باید منتظر درد زایمان و شروع علائم باشید.

نوزاد متولد شده در هفته 40 بارداری سطح بالایی از سلامتی را دارد.
نوزاد متولد شده در هفته ۴۰ بارداری سطح بالایی از سلامتی را دارد.

هفته چهلم بارداری و زایمان سزارین

برخی زنان باردار به دلایل مختلفی مانند دیابت بارداری، پره اکلامپسی یا جثه بزرگ نوزاد نمی‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند. در این شرایط زایمان سزارین تجویز می‌شود. معمولا زایمان سزارین قبل از هفته ۴۰ بارداری انجام می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۴۰ بارداری جنین کامل رشد کرده و احتمال زایمان زیاد است. جنین کاملا به سمت پایین آمده و به لگن فشار وارد می‌کند. به همین دلیل ممکن است درد لگن و ناحیه تناسلی بیشتر شود. پزشکان معتقدند که زایمان در هفته ۳۹ تا ۴۰ بارداری بهترین زمان بوده و سلامت نوزاد در سطح بالاتری خواهد بود.

اگر در این هفته علائمی مانند ترشحات قهوه‌ای یا قرمز، اسهال، انقباضات رحمی شدید و منظم یا خروج مایع آمنیوتیک از واژن را تجربه کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این علائم نشانه زایمان بوده و باید دهانه رحم شما معاینه شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی در این دوران باید با دکتر زنان یا متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه نهم بارداری هستید. احتمالا در همین هفته زایمان خواهید کرد. البته برخی زنان باردار تا هفته ۴۲ بارداری زایمان می‌کنند.

خیر این مورد خطرناک نیست. شما تا هفته ۴۲ بارداری می‌توانید زایمان کنید.

بله اگر علائم زایمان را تجربه می‌کنید، ممکن است در نزدیکی زایمان کیسه آب شما پاره شود. در این شرایط باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

فشار جنین به لگن و اعصاب ستون فقرات باعث ایجاد کمر درد می‌شود. برخی زنان باردار در اواخر بارداری دچار سیاتیک می‌شوند. این عارضه بعد از زایمان از بین می‌رود.

اگر هنوز درد زایمان ندارید، نگران نباشید. از هر ۳ زن باردار یک نفر بعد از هفته ۴۰ بارداری زایمان می‌کند. ممکن است درد شما از هفته بعد شروع شود.

گاهی پزشک برای شروع درد زایمان روش‌هایی را انجام می‌دهد. متخصص می‌تواند دهانه رحم را با انگشت کمی حرکت دهد. این کار در شروع درد زایمان تاثیر زیادی دارد. برخی اقدامات مانند پیاده‌روی، رابطه جنسی و تحریک سینه‌ها نیز در شروع درد تاثیرگذار هستند.

سکس در بارداری هیچ مشکلی ندارد. شما می‌توانید تا زمان زایمان رابطه جنسی داشته باشید. البته در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است بارداری شما پرخطر باشد.

زمانی که کیسه آب پاره شود، مایع شفاف و بدون بو خارج می‌شود. اگر این مایع زردرنگ باشد، ادرار است. همچنین اگر با تمرینات کگل نشت مایع متوقف شود، نشانه خروج ادرار است.

خیر در سه‌ماهه سوم بارداری ممکن است متوجه نشتی مایعی زردرنگ از سینه‌ها شوید. این ماده شیر اولیه یا آغوز است.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۴۰ بارداری

  1. ناشناس گفت:

    سلام من هفته چهلم هستم وکمی زیر شکمم درد می‌کنه ومعده ام هم خیلی درد میکرد رفتم دکتر آمپول وسرم زد معده ام الان بهتر شد ولی زیر شکم هنوز کمی درد می‌کنه ۸ساعت قبل دکتر گفت یه سانت دهانه رحمت باز شده ولی هنوز درام بیشتر نشده حال چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به هفته ۴۰ می توانید برای مراقبت و زایمان به بیمارستان مراجعه کنید

  2. هاجر گفت:

    سلام.. من ۳۹ هفته وسه روز هستم وهیچ علائم زایمان ندارم. ایاخطرناکه؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر زایمان تا هفته ۴۰ هم ممکن است رخ دهد
      ولی بهتر است هرچه زودتر سونوگرافی را تکرار کنید

    2. پروانه رحمانی گفت:

      سلام من امروز هفته چهلم پوره شد اما هیچ درد ندارم بسیار کم زیر دلم درد میگیره گاهی پس گم میشه دوکتور برام گفت تا هفته ۴۱ هم زایمان نکردی مشکل نداره به نظرتان کدام مشکل نداره و حرکات طفلم هم خیلی کم شده زیاد خوده سخت میکنه داخل شکمم دوباره به حالت اول برمیگرده ؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        زایمان لزوما با درد شدید شروع نمی شود
        بهتر است تا سه روز دیگر به بیمارستان مراجعه کنید

    3. پروانه رحمانی گفت:

      سلام من امروز هفته چهلم پوره شد اما هیچ درد ندارم بسیار کم زیر دلم درد میگیره گاهی پس گم میشه دوکتور برام گفت تا هفته ۴۱ هم زایمان نکردی مشکل نداره به نظرتان کدام مشکل نداره و حرکات طفلم هم خیلی کم شده زیاد خوده سخت میکنه داخل شکمم دوباره به حالت اول برمیگرده ؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        زایمان لزوما با درد شدید شروع نمی شود
        بهتر است تا سه روز دیگر به بیمارستان مراجعه کنید

  3. صدیه گفت:

    هفته چهلم بارداری هستم هیچ درد ندارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      فورا به متخصص مراجعه کنید
      ممکن است خطرناک باشد یا نیاز به سزارین اورژانسی باشد

  4. صدیه گفت:

    هفته چهلم بارداری هستم درد ندارم زیاد واژن درد داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      فورا به متخصص مراجعه کنید
      ممکن است خطرناک باشد یا نیاز به سزارین اورژانسی باشد

  5. لیلا ازکابل گفت:

    درهفته ۳۹ بارداری هستم از واژن چرک برنگ زرد خارج میشه بسیار زیاد اشکال داره یانه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسیار خطرناک است
      حتمن به پزشک مراجهه کنید

  6. بهار گفت:

    سلام تو هفته ۴۰ بارداری هستم هیچ علائمی برای زایمان ندارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام بهار عزیز
      در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید
      چون احتمال خطر وجود دارد

  7. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من خواهرم درباره توجه با آخرین سونو در سی و نه هفته و شش روز بارداری بود وبا جنین بریچ.تو خواب فوت کرد و بیدار نشد آیا علتش خفگی بود یا ایست قلبی؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفم
      احتمالات زیادی وجود دارد که معمولا با گالبدگشایی و… مشخص می شود

  8. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من خواهرم درباره توجه با آخرین سونو در سی و نه هفته و شش روز بارداری بود وبا جنین بریم.تو خواب فوت کرد و بیدار نشد آیا علتش خفگی بود یا ایست قلبی؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفم
      احتمالات زیادی وجود دارد که معمولا با گالبدگشایی و… مشخص می شود
      🙁

  9. شریفه غلامی گفت:

    ۴۰هفتگی تمام کدم ولی هنوز زایمان نکدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هرپه سریعتر جهت سونوگرافی به متخصص زنان مراجعه کنید

  10. لیلا گفت:

    ممنون شما
    و مطالب علمی تون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.