هفته ششم بارداری چه علائمی دارد؟ وضعیت جنین چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ششم بارداری جنین بین 2 تا 5 میلی‌متر است. مغز و قلب تشکیل شده و جوانه‌ها و برجستگی‌ها برای تشکیل اندام‌های اصلی ظاهر می‌شوند. حالت تهوع، حساس شدن سینه‌ها و خستگی از علائم هفته 6 بارداری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته ششم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ششم بارداری سرعت رشد جنین افزایش پیدا می‌کند و تا آخر هفته طول جنین دوبرابر می‌شود. اگر برای بارداری اقدام کرده‌اید یا در هفته ششم حاملگی هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته ۶ بارداری چگونه است؟ ممکن است چه علائمی داشته باشید؟ کدام علائم خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد؟ جنین چه شکلی است؟ چه تغییراتی در بدن شما به وجود می‌آید؟ چه آزمایش‌هایی باید انجام داد؟ آیا می‌توان در سونوگرافی صدای قلب جنین را شنید؟ چه نکاتی را باید رعایت کرد تا بارداری سالمی داشت؟

درصورتی‌که قصد بارداری دارید یا به‌تازگی باردار شده‌اید، باید برای معاینات و انجام آزمایش‌های بارداری به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

هفته ششم بارداری چگونه است؟

در هفته ششم بارداری بیش‌ از پیش متوجه تغییرات دوران حاملگی می‌شوید. بر اساس تقویم بارداری در هفته ششم مغز و سیستم عصبی جنین تشکیل می‌شود. سرعت رشد بالا رفته و اندام‌های مختلف شکل می‌گیرند. قلب جنین در این هفته شروع به تپیدن می‌کند و می‌توان در آزمایش سونوگرافی صدای آن را شنید.

در هفته ۶ بارداری ترشح هورمون‌های بارداری افزایش پیدا می‌کند و علائم اولیه حاملگی شدیدتر می‌شوند. شما در ماه دوم بارداری قرار دارید. برجستگی‌ها و جوانه‌های کوچکی روی جنین رشد می‌کند که در طول بارداری چشم، گوش، بازو و پاهای نوزاد را تشکیل می‌دهند.

 در هفته ششم بارداری جنین با سرعت بیشتری رشد می‌کند و اندام‌های اصلی به‌آرامی شکل می‌گیرند.
در هفته ششم بارداری جنین با سرعت بیشتری رشد می‌کند و اندام‌های اصلی به‌آرامی شکل می‌گیرند.

علائم هفته ششم بارداری

با افزایش تولید هورمون‌های بارداری در هفته ششم علائم افزایش پیدا می‌کنند. کنترل برخی از این علائم دشوار است. برخی از علائم رایج در این هفته عبارتند از:

  • حالت تهوع صبحگاهی
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • متورم و دردناک شدن سینه‌ها
  • بزرگ و تیره‌ شدن آرئول‌ها در اطراف سینه‌ها
  • تحریک‌پذیری و تغییرات خلق‌وخو

حالت تهوع صبحگاهی در هفته ششم حاملگی

تهوع صبحگاهی جز علائم شایع بارداری است و ۷۰ تا ۸۰٪ افراد این عارضه را در بارداری تجربه می‌کنند. برای بسیاری از زنان باردار این مشکل محدود به صبح نمی‌شود و در هر ساعتی از شبانه‌روز ممکن است حالت تهوع داشته باشند. با افزایش هورمون بارداری حالت تهوع بیشتر می‌شود. معمولا در سه‌ماهه دوم بارداری این عارضه بهبود پیدا می‌کند. اگر حالت تهوع شما خیلی شدید است، باید با دکتر زنان مشورت کنید. استفراغ شدید در بارداری می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

تهوع صبحگاهی جز علائم شایع بارداری است و ۷۰ تا ۸۰٪ افراد این عارضه را در بارداری تجربه می‌کنند.

علائم سقط جنین در هفته ششم بارداری

در اوایل بارداری احتمال سقط جنین بیشتر است. به همین دلیل باید به علائم آن دقت داشته باشید و در صورت بروز هر یک از این نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی واژینال
  • خروج مایع از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • احساس بیماری
  • گرفتگی و درد زیر شکم

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۶ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم بارداری مانند تهوع و یبوست شدید است، می‌توانید برای کنترل این علائم به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک داروهای خاصی تجویز کند یا از شما بخواهد سبک زندگی را تغییر دهید. در صورتی‌که دچار خونریزی یا درد زیر شکم شدید، حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

برای بررسی علائم در هفته ششم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر در تست بارداری مشخص شده است که حامله هستید، باید برای بررسی علائم و انجام آزمایش‌ها به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

در هفته ششم حاملگی جنین به‌سرعت رشد می‌کند و اندازه آن به ۴ میلی‌متر می‌رسد. رشد و تکامل در موارد زیر ایجاد می‌شود.

  • لوله عصبی بسته می‌شود تا به‌مرور نخاع جنین را تشکیل دهد.
  • جوانه‌ها و برجستگی‌های ریزی روی جنین ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها در نهایت تبدیل به چشم، گوش، بازو و پاها می‌شوند. وزیکول‌های بینایی در کناره‌های سر تشکیل می‌شوند.
  • ضربان قلب جنین در هفته ششم بارداری به ۱۰۵ ضربه در دقیقه می‌رسد. ممکن است در سونوگرافی صدای قلب شنیده شود.
  • بینی، دهان، گوش داخلی و خارجی و ریه‌ها در حال شکل‌گیری هستند. چند هفته طول می‌کشد تا لوله‌های تنفسی بین گلو و ریه تشکیل شوند. سیستم گوارشی و تنفسی شروع به شکل‌گیری می‌کنند.
  • مغز و سیستم عصبی جنین به‌سرعت در حال‌ رشد است.

ضربان قلب جنین در هفته ششم بارداری به ۱۰۵ ضربه در دقیقه می‌رسد. ممکن است در سونوگرافی صدای قلب شنیده شود.

جنین در هفته ششم بارداری بین 2.5 تا 5 میلی‌متر است.
جنین در هفته ششم بارداری بین ۲.۵ تا ۵ میلی‌متر است.

در هفته ششم بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته ششم بارداری جنین با سرعت زیادی رشد می‌کند. برآمدگی در محل قلب و انتهای لوله عصبی وجود دارد. این دو برآمدگی قلب و مغز را تشکیل می‌دهند. جنین در هفته ۶ حاملگی خمیده بوده و دم دارد. شکل آن شبیه به قورباغه کوچک است. جنین با لایه نازکی از پوست شفاف پوشیده شده است.

به نقل از kidshealth در رابطه‌ با اندازه‌گیری قد جنین:

از آنجایی‌که پاهای جنین در بیشتر دوران بارداری جمع شده و جنین خمیده است، اندازه‌گیری تمام‌قد دشوار می‌شود. نوزادان اغلب از بالای سر تا پایین باسن به‌جای از سر تا پا اندازه‌گیری می‌شوند. در این هفته، کودک شما فقط ۲ تا ۵ میلی‌متر است.

تغییرات بدن در هفته ششم بارداری

در هفته ۶ بارداری به دلیل افزایش تولید هورمون‌های بارداری علائمی در بدن خود احساس می‌کنید. حس خستگی، دردناک شدن سینه‌ها و حالت تهوع از علائمی است که بیشتر بروز می‌کنند. رحم شما در حال‌ رشد است، اما تغییرات به‌اندازه‌ای نیست که آن را ببینید. بزرگ‌ شدن رحم و فشار به مثانه می‌تواند باعث تکرر ادرار شود.

آزمایش های هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری احتمالا اولین ملاقات شما با پزشک است. در این هفته احتمالا پزشک معاینات و آزمایش‌های زیر را انجام می‌دهد.

  • پزشک در مورد شرایط پزشکی، جراحی‌ها و داروهای مصرفی از شما سوال می‌کند.
  • وزن، ضربان قلب و فشار خون باید اندازه‌گیری شوند.
  • برای چکاپ کلی باید آزمایش خون و ادرار تجویز شود.
  • معاینه لگن انجام می‌شود. پزشک باید واژن، لگن، لوله‌های فالوپ، رحم و تخمدان‌ها را بررسی کند.

سونوگرافی در هفته ششم بارداری

معمولا سونوگرافی در هفته ششم حاملگی تجویز نمی‌شود. زیرا هنوز جنین کوچک است و به‌خوبی قابل‌ مشاهده نیست. اما می‌توان از طریق سونوگرافی صدای قلب جنین را شنید.

در هفته ششم حاملگی بدن شما در ظاهر تغییری نمی‌کند و شکم هنوز بزرگ نشده است.
در هفته ششم حاملگی بدن شما در ظاهر تغییری نمی‌کند و شکم هنوز بزرگ نشده است.

خود مراقبتی در هفته ششم بارداری

با شروع دوران بارداری باید به نکات مراقبتی توجه داشته باشید. تغییر سبک زندگی و رعایت برخی موارد می‌تواند به بارداری سالم کمک کند. سعی کنید در هفته ششم بارداری و هفته‌های بعدی به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • سیگار و الکل را ترک کنید. این دو ماده می‌توانند تاثیر بسیار منفی روی جنین داشته باشند. سیگار خطر سقط جنین و تولد نوزاد کم‌وزن را افزایش می‌دهد.
  • ویتامین‌های دوره بارداری را مصرف کنید. حداقل تا هفته ۱۲ بارداری باید ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک را روزانه مصرف کنید.
  • گاهی در محیط باز باشید تا از نور خورشید ویتامین D دریافت کنید. این ویتامین به حفظ سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند.
  • اگر احتمال می‌دهید که خودتان یا همسرتان دچار بیماری‌های مقاربتی هستید، باید آزمایش‌های لازم را در اسرع‌ وقت انجام دهید.
  • در دوران بارداری ورزش کنید. از روزی ۱۰ دقیقه ورزش شروع کنید. بهتر است ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنید. در مورد نوع ورزش از پزشک خود سوال کنید.
  • از وان آب گرم و سونا دوری کنید. دمای بیشتر از ۳۸٫۳ درجه سانتی‌گراد خطر سقط جنین و ناهنجاری‌های جنینی را افزایش می‌دهد.
  • حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشید. کم‌آبی خطر عوارض بارداری را افزایش می‌دهد.

اگر برای خودمراقبتی در بارداری با سوالی روبرو شدید یا می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری داشته باشید، حتما با متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد. 

توی هفته ۶ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته ششم بارداری

یکی از موارد مهم در مراقبت‌های دوران بارداری و تغییر سبک زندگی، مصرف غذاهای سالم است. میوه و انواع سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. تا حد ممکن غذاهای چرب، نمکی و فست‌فود را از برنامه خود حذف کنید. بدن شما و جنین به انواع مواد مغذی نیاز دارد. اگر گاهی ویار غذاهای کم‌مغذی کردید، می‌توانید آنها را مصرف کنید. اما در مصرف غذاهای ناسالم زیاده‌روی نکنید.

برخی افراد تصور می‌کنند در زمان بارداری باید به‌اندازه دو نفر غذا بخورند. اما دقت داشته باشید که اگر وزن شما بیش از حد افزایش پیدا کند، احتمال مشکلاتی مانند فشار خون و دیابت بارداری بیشتر می‌شود.

بایدها و نبایدهای هفته ششم بارداری

یکی از اقدامات مهم در مراقبت‌های دوران بارداری توجه به ویزیت‌های منظم است. اگر قبل از بارداری به متخصص زنان مراجعه نکرده‌اید، حتما در هفته ۵ یا ۶ حاملگی به پزشک مراجعه کنید. معاینات کلی انجام می‌شود و در صورت نیاز آزمایش‌هایی برای شما تجویز خواهد شد. برخی پزشکان بعد از جواب تست بارداری از شما می‌خواهند در هفته ۶ بارداری به مطب مراجعه کنید. اما برخی دیگر توصیه می‌کنند در هفته هشتم این کار را انجام دهید.

اگر به کلاس‌های دوران بارداری به‌صورت حضوری و آنلاین دسترسی دارید، می‌توانید به چنین کلاس‌هایی مراجعه کنید تا نکات مراقبتی را بهتر یاد بگیرید و هر هفته از وضعیت جنین آگاه شوید. اگر نمی‌خواهید از این کلاس‌ها استفاده کنید، برنامه‌های مخصوص دوران بارداری را در گوشی خود نصب کنید تا با راهنمایی این برنامه‌ها دوره حاملگی را بگذرانید.

اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا سابقه بیماری خاصی مربوط به بارداری در خانواده شما وجود دارد، حتما به پزشک اطلاع دهید. بیماری باید کنترل شود تا احتمال هر نوع مشکل در طول بارداری کاهش پیدا کند.

چگونه می توان حالت تهوع را در هفته ۶ بارداری کاهش داد؟

برخی اقدامات کمک می‌کند تا حالت تهوع در بارداری کمتر شود. از جمله:

  • وعده‌های غذایی را کوچک کنید و در تعداد دفعات بیشتر بخورید.
  • مواد غذایی که باعث تهوع نمی‌شوند، همیشه در دسترس داشته باشید. برخی زنان باردار صبح‌ها کراکر نمکی می‌خورند تا حالت تهوع کمتر شود.
  • غذاهای تند یا چرب نخورید. رژیم غذایی شما باید ملایم باشد.
  • بعد از خوردن غذا دراز نکشید.
  • اگر بوی خاصی تهوع شما را شدید می‌کند، از آن دوری کنید.
  • مایعات بیشتر بنوشید. به‌ویژه اگر استفراغ داشته‌اید، برای جلوگیری از کم‌آبی بدن باید بیشتر آب بنوشید.
  • چای زنجبیل به کاهش تهوع کمک می‌کند.
یکی از علائم رایج در بارداری حالت تهوع در ساعات مختلف روز است.
یکی از علائم رایج در بارداری حالت تهوع در ساعات مختلف روز است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ششم بارداری رشد جنین افزایش پیدا می‌کند. قلب و مغز جنین تشکیل می‌شو و اندام‌های اصلی در حال شکل‌گیری هستند. در سونوگرافی هفته ۶ بارداری می‌توان صدای قلب جنین را شنید. اندازه جنین بین ۲٫۵ تا ۵ میلی‌متر می‌شود. از آنجایی‌که جنین خمیده است، اندازه آن از سر تا باسن است و از سر تا پا اندازه گرفته نمی‌شود.

پزشک در هفته ششم حاملگی فشار خون و ضربان قلب شما را اندازه می‌گیرد. برای چکاپ کلی باید آزمایش خون و ادرار تجویز شود. به دلیل افزایش هورمون بارداری ممکن است دچار علائمی مانند حالت تهوع، نفخ، تکرر ادرار و تحریک‌پذیری سینه شوید.

برای انجام معاینات بارداری و بررسی علائم باید به متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در هفته ششم حاملگی رحم به‌مرور رشد کرده و به دلیل بزرگ‌ شدن رحم به مثانه فشار وارد می‌شود. از طرفی افزایش هورمون بارداری باعث افزایش جریان خون شده و باعث می‌شود کلیه‌ها بیشتر فعالیت کنند. این دو عامل روی تکرر ادرار تاثیر می‌گذارند.

از هفته ۵ یا ۶ بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است دچار حالت تهوع شوید. این عارضه می‌تواند در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد. گاهی با استفراغ همراه و گاهی فقط حالت تهوع است.

در هفته ششم حاملگی سرعت رشد جنین افزایش پیدا می‌کند. اندازه جنین به ۲ تا ۵ میلی‌متر می‌رسد. از آنجایی‌که جنین خمیده است، به‌جای اندازه‌گیری از سر تا پا از سر تا باسن اندازه گرفته می‌شود.

مقدار کم خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری طبیعی است. ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی دهانه رحم بیش از حد حساس شده باشد و بعد از رابطه جنسی یا معاینه دچار خونریزی شوید. اما اگر خونریزی شدید بوده یا با درد همراه بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در دوره بارداری باید غذاهای سالم مصرف کنید. آهن و کلسیم باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید و غذاهای چرب را کمتر مصرف کنید.

ترشحات سفید و شفاف در هفته ششم بارداری طبیعی است. به دلیل افزایش استروژن و بزرگ‌ شدن رحم ترشحات افزایش پیدا می‌کند. ممکن است ترشح واژن غلیظ یا رقیق باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ششم بارداری

  1. آیلار گفت:

    سلام
    من هفته ۶ بارداری یهو خونریزی شدید به همراه دفع لخته داشتم،سونو دادم گفت جنین سالمه با ضربان قلب۱۰۱، آمپول زدم و شیاف استفاده میکنم و استراحت مطلقم
    الان ۷ هفته شدم همچنان لکه بینی دارم و گاهی خونریزی به همراه دفع لخته
    ممکنه سقط شده باشه!!؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سقطبعید بنظر می رسد
      احتمالا بعلت تغییرات هورمونی مخصوصا پرژسترون این اتفاق می افتد
      بطور مداوم تحت نظر پزشک باشید

  2. هانا گفت:

    عالی بود مطالب

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

  3. ناشناس گفت:

    سلام هفته ۶ بارداری هستم . امروز مقداری ترشح سفید همراه با رگه کوچک قهوه ایی داشتم . خطرناکه؟علتش چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله ممکن است خطرناک باشد
      در اسرع وقت برای سونو به پزشک مراجعه کنید

  4. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۳۷ روزم و دکتر گفته ۲هفته دیگه برم واسه سونوی واژینال که ببینه قلب تشکیل شده ،منتها الان دوروزه لکه بینی دارم و امروز هی لکه خون دارم،یعنی سفط شده؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعید میرسد ولی باید احتمال سقط هم در نظر گرفت
      هرچه زودتر به متخصص مراجعه کنید

  5. فاطمه گفت:

    سلام ببخشید من انتقال جنین انجام دادم از روز انتقال الان هفته چهارم است رفتم پیش دکتر گفتند خوب رشد نکرده چکار انجام بدم که تا ۱۰ روز دیگه که گفته برم انشاءالله رشدش خوب بشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      برای رشد جنین باید صبور باشید
      مدام میزان کلسیم و ویتامین دی تان چک شود
      زیر نظر پزشکتان می توانید از مکمل های مناشب استفاده کنید

  6. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید من انتقال جنین انجام دادم از روز انتقال الان هفته چهارم است رفتم پیش دکتر گفتند خوب رشد نکرده چکار انجام بدم که تا ۱۰ روز دیگه که گفته برم انشاءالله رشدش خوب بشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      برای رشد جنین باید صبور باشید
      مدام میزان کلسیم و ویتامین دی تان چک شود
      زیر نظر پزشکتان می توانید از مکمل های مناشب استفاده کنید

  7. اکبری گفت:

    سلام خسته نباشید من حدود۹,هفته باردارم .در۶هفتگی رفتم سونو گفتن ۲م هستش بدون ضربان .در۸هفتگی رفتم سونو گفتن بازهم جنین ۶هفته هستش بدون ضربان واندازش شده ۴هستش گفتن بعدازچندروزدیگه بریدسونو .بعدازسه روزدیگررفتم بازهم ۶هفته ویک روزبودوبدون ضربان ولی اندازه ۸=۴شده بود لطفاً راهنماییم کنید که چیکار کنم ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به طور معمول از هفته هفتم و هشتم بارداری صدای قلب جنین از طریق سونوگرافی واژینال شنیده میشود.
      باید توجه داشته باشید که سونوگرافی شکمی دقت و حساسیت کمتری نسبت به سونو واژینال دارد و در هفته های بعدی بارداری از سونو شکمی استفاده میشود.
      بهتر است از اکو قلب جنین استفاده نمایید

  8. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشین من رفتم سونگرافی تشکیل قلب گفت که تشکیل شده تو سونگرافی هم نشون داد داره میزنه ولی صداش رو نزاشت

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای صدا می توانید از دو هفته بعد اقدام کنید

  9. درخشان گفت:

    سلام وقت بخیر دکتر..من توی ۴ هفته ضربان قلب جنین ۶۶ بود توی ۵ هفته ۱۲۲ و توی ۶ هفته و یک روز ۱۰۴
    ممنون میشم پاسخ بدین …بنظرتون قلب جنین ضعیف تر میشه و سقط میشه ؟؟دکتر بهم آمپول و قرص داده .ممنون میشم پاسخ بدین

  10. ملکه👸 گفت:

    ممنون خیالم راحت شد توضیحات رو خوندم
    من پنج‌هفته‌ویکروز دارم وهنوز پیش دکتر نرفتم