هفته هفتم بارداری چه علائمی دارد؟ وضعیت جنین در این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته هفتم بارداری جنین حدود یک سانتی‌متر است به ندازه یک دانه انگور کوچک می‌شود. مادر علائمی مانند حالت تهوع، نفخ شکم و ویار را تجربه می‌کند. به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون پوست درخشندگی پیدا می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته هفتم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته هفتم بارداری علائم شما بیشتر شده و تغییرات دوران بارداری را به‌مرور متوجه می‌شوید. اگر دچار علائم خاصی شده‌اید یا می‌خواهید در مورد وضعیت جنین در این هفته اطلاعات بیشتری داشته باشید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که هفته هفتم حاملگی چگونه است؟ چه علائمی ممکن است داشته باشید؟ در چه صورت مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود؟ جنین در این هفته چه شکلی است و کدام اندام‌ها شکل گرفته‌اند؟ بدن شما دچار چه تغییراتی می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ آیا می‌توان در هفته هفتم سونوگرافی را انجام داد؟ چه نوع تغذیه‌ای در بارداری مناسب است؟ چه نکاتی در این هفته باید رعایت شود؟

درصورتی‌که به‌تازگی متوجه شده‌اید که باردار هستید یا در طول بارداری علائم مشکوکی را تجربه می‌کنید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌ها با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

هفته هفتم بارداری چگونه است؟

بر اساس تقویم بارداری در هفته هفتم بارداری علائمی مانند تهوع و نفخ بیشتر می‌شود. ممکن است تغییراتی در پوست خود احساس کنید. برخی خانم‌ها در این هفته کمی وزن اضافه می‌کنند و برخی به دلیل تهوع و استفراغ وزن از دست می‌دهند. جنین نسبت به هفته قبل رشد کرده و اندام‌هایی مانند مغز، ریه و اندام‌های گوارشی در حال‌ رشد هستند.

برخی افراد ممکن است به دلیل خونریزی لانه‌گزینی تا هفته هفتم حاملگی متوجه بارداری نشوند. شما می‌توانید در این هفته از تست بارداری خانگی استفاده کنید. برای تایید پزشک باید آزمایش خون هم انجام شود. در هفته ۷ بارداری شما در ماه دوم بارداری هستید و نشانه‌ها بیشتر از قبل مشخص می‌شوند.

در هفته هفتم بارداری اندام‌های اصلی جنین شروع به شکل‌گیری می‌کند و رحم رشد می‌کند.
در هفته هفتم بارداری اندام‌های اصلی جنین شروع به شکل‌گیری می‌کند و رحم رشد می‌کند.

علائم هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری علائم حاملگی بیشتر خود را نشان می‌دهند. برخی علائم از هفته قبل ادامه داشته و برخی در هفته هفتم ظاهر می‌شوند. از رایج‌ترین علائم هفته هفتم حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حالت تهوع صبحگاهی
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • تغییرات دهانه رحم: تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون باعث افزایش تولید مخاط دهانه رحم می‌شود. این ترشحات رقیق، بدون بو و شیری مایل به سفید هستند که به آن لکوره می‌گویند. مخاط به هم چسبیده و پلاگین مخاطی را تشکیل می‌دهد. پلاگین مخاطی دهانه رحم را می‌بندد و از شما و جنین در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند.
  • درخشان شدن پوست: در هفته هفتم بارداری احتمالا تنها علامت ظاهری تغییرات پوست باشد. افزایش جریان خون در بارداری باعث درخشندگی پوست می‌شود. از طرفی هورمون‌های بارداری پوست را چرب و براق می‌کنند.
  • یبوست: افزایش تولید پروژسترون باعث شل‌ شدن ماهیچه‌ها می‌شود. در نتیجه سرعت حرکت روده کند و یبوست و نفخ در بارداری بیشتر می‌شود.
  • افزایش حس بویایی: قوی‌ شدن حس بویایی در بارداری طبیعی است. اما این علامت می‌تواند تهوع صبحگاهی را تشدید کند.
  • افزایش ترشح بزاق: این علامت بارداری کمی عجیب است. اما برخی خانم‌ها در کنار حالت تهوع و استفراغ متوجه افزایش بزاق می‌شوند.
  • ویار یا تنفر غذایی: در هفته هفتم حاملگی ممکن است هوس غذای خاصی را کنید. همیشه احساس گرسنگی داشته باشید یا حس کنید نمی‌توانید چیزی بخورید.
  • لکه بینی: لکه بینی خفیف در این هفته طبیعی است. اما اگر خونریزی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به نقل از pampers در رابطه با علائم گوارشی در هفته هفتم حاملگی:

در هفته هفتم بارداری، علائم گوارشی مانند اسهال، یبوست و سوءهاضمه معمولا جای نگرانی ندارد. این نشانه‌ها به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می‌شوند. برای مبارزه با اسهال و یبوست، سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و هیدراته بمانید.

علائم سقط جنین در هفته هفتم بارداری

در اوایل بارداری احتمال سقط جنین بیشتر است. به همین در چند هفته اول باید به علائم سقط توجه داشته باشید. در صورت بروز هر یک از نشانه‌های زیر حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • خروج مایعات از واژن
  • خروج بافت از واژن
  • خونریزی خفیف تا شدید
  • درد در ناحیه زیر شکم، لگن یا کمر

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۷ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم مختلفی ممکن است در هفته ۷ بارداری ظاهر شوند. بسیاری از آنها طبیعی هستند و مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند. اما اگر حالت تهوع شما شدید است و مدام استفراغ می‌کنید، باید برای جلوگیری از عوارض آن به پزشک مراجعه کنید. مقدار کمی لکه بینی در اوایل بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در صورتی‌که خونریزی شدید باشد یا با دل‌درد همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است خونریزی نشانه سقط جنین باشد.

برای بررسی علائم هفته هفتم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری در هفته هفتم شدید است، باید برای بررسی علائم به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. پزشک در صورت نیاز آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته هفتم بارداری

جنین در هفته هفتم بارداری حدود یک سانتی‌متر می‌شود. اندام‌های مختلف بدن در حال‌ رشد است و فیزیک جنین به‌مرور توسعه پیدا می‌کند. تغییرات جنین در این هفته شامل موارد زیر می‌شود:

  • از هفته ششم تا هفتم بارداری دهان، گوش‌ها، چشم‌ها و سوراخ‌های بینی در حال‌ رشد و تکامل هستند. در هفته هفتم رشد سرعت بیشتری پیدا می‌کند و اندام‌ها مشخص‌تر می‌شوند.
  • پلک‌ها و زبان جنین شکل می‌گیرند.
  • بندناف در این هفته شکل می‌گیرد. بندناف جنین را به جفت متصل می‌کند. خون همراه با اکسیژن و مواد مغذی از طریق بندناف به جنین می‌رسد و مواد زائد نیز از این طریق دفع می‌شوند.
  • رشد کلیه‌های جنین در طول بارداری سه مرحله دارد. احتمالا در هفته ۷ حاملگی رشد کلیه‌ها در مرحله دوم است.

بندناف در هفته هفتم بارداری شکل می‌گیرد. بندناف جنین را به جفت متصل می‌کند.

در هفته هفتم بارداری جنین چه شکلی است؟

اندازه جنین در هفته هفتم حاملگی به یک سانتی‌متر می‌رسد و تقریبا اندازه یک دانه انگور کوچک می‌شود. جنین نسبت به هفته قبل دوبرابر شده است. در این مرحله اعضای بدن نامتناسب هستند. چشم‌های جنین بزرگ است و پیشانی پهنی دارد.

جنین در هفته هفتم حاملگی حدود یک سانتی‌متر است.
جنین در هفته هفتم حاملگی حدود یک سانتی‌متر است.

قلب جنین در هفته هفتم بارداری

جنین در هفته هفتم بارداری بسیار کوچک و به همین دلیل تشخیص فعالیت قلب در این هفته کمی دشوار است. اگر پزشک سونوگرافی را در هفته ۷ بارداری تجویز کند، ممکن است صدای ضربان قلب را بشنوید. در این هفته ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه است.

تغییرات بدن در هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری یکی از نشانه‌های ظاهری درخشندگی پوست است. در طول بارداری جریان خون افزایش پیدا کرده و خون‌رسانی به پوست صورت باعث درخشندگی آن می‌شود. تغییرات هورمونی باعث می‌شود پوست چرب و براق شود. برخی زنان باردار در اوایل بارداری به دلیل تغییرات هورمونی جوش می‌زنند. اما برخی دیگر فقط شفافیت پوست را تجربه می‌کنند.

شکم شما در این هفته بزرگ نمی‌شود. معمولا بزرگ‌ شدن رحم از هفته ۱۲ تا ۱۶ شروع می‌شود. اما ممکن است به دلیل نفخ و یبوست در هفته ۷ بارداری شکم شما کمی بزرگ شود.

ممکن است به دلیل نفخ و یبوست در هفته ۷ بارداری شکم شما کمی بزرگ شود.

آزمایش های هفته هفتم بارداری

اگر هفته هفتم حاملگی اولین ویزیت شما باشد، احتمالا پزشک معاینات کلی انجام می‌دهد و آزمایش‌هایی را توصیه می‌کند. از جمله:

  • معاینه لگن و بررسی وضعیت دهانه رحم، رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ
  • اندازه‌گیری فشار خون
  • آزمایش خون و ادرار برای چکاپ کلی

گاهی ممکن است پزشک در هفته هفتم بارداری سونوگرافی را توصیه کند. برخی پزشکان آزمایش سونوگرافی را به هفته‌های بعدی موکول می‌کنند.

سونوگرافی در هفته هفتم بارداری

گاهی ممکن است اولین سونوگرافی در هفته هفتم حاملگی انجام شود. شما می‌توانید فعالیت قلبی را از طریق سونوگرافی تشخیص دهید.

در این تصویر می‌توانید سونوگرافی هفته 7 بارداری را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید سونوگرافی هفته ۷ بارداری را مشاهده کنید.

خود مراقبتی در هفته هفتم بارداری

رعایت نکات مراقبتی در طول بارداری به سلامت شما و جنین کمک می‌کند. سعی کنید موارد زیر را از این هفته رعایت کنید.

  • تغذیه سالمی داشته باشید و مواد غذایی را بخورید که حالت تهوع را کاهش دهد.
  • مصرف مایعات را افزایش دهید. به‌ویژه اگر استفراغ دارید، برای جلوگیری از کم‌آبی بدن مایعات بیشتری بنوشید.
  • افزایش سطح هورمون پروژسترون باعث خواب‌آلودگی می‌شود. به زمان استراحت توجه داشته باشید.
  • برای کاهش یبوست ورزش کنید. مصرف فیبر نامحلول را افزایش دهید و آب بیشتر بنوشید.
  • مصرف ویتامین های دوره بارداری را ادامه دهید.

اگر تغییرات هورمونی باعث جوش صورت شده است، هر روز از پاک‌کننده ملایم و مرطوب‌کننده بدون روغن استفاده کنید. برای درمان جوش خودسرانه دارویی را مصرف نکنید، زیرا ممکن است دارو برای شما یا جنین خطرناک باشد.

برای اطلاع از نکات مراقبتی در طول بارداری باید با متخصص زنان و زایمان یا دکتر متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید. در دکترتو امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۷ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته هفتم بارداری

در طول دوره بارداری باید تغذیه مناسبی داشته باشید. مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. غذاهای سرخ‌شده و تند را کمتر مصرف کنید. زیرا باعث سوزش سر دل می‌شوند.

از هفته هفتم بارداری یبوست و نفخ افزایش پیدا می‌کند. برای بهبود یبوست باید مواد غذایی زیر را در برنامه خود جای دهید.

  • گندم
  • کتان
  • میوه همراه با پوست
  • سبزیجات
  • برنج قهوه‌ای
  • عدس

اگر نمی‌توانید آب به‌اندازه کافی بنوشید، آب گرم را با لیموترش، زنجبیل تازه، نعناع، خیار یا هر میوه‌ای ترکیب کنید.

بایدها و نبایدهای هفته هفتم بارداری

از هفته هفتم حاملگی به‌مرور بدن شما دچار تغییراتی می‌شود. باید لباس‌هایی تهیه کنید تا در زمان رشد جنین استفاده کنید. جنس لباس نباید بدن شما را اذیت کند. لباس زیر شما باید از جنس پنبه یا الیاف طبیعی باشد. سینه شما به‌مرور بزرگ می‌شود و به سوتین با سایز بزرگ‌تر نیاز پیدا می‌کنید.

احتمالا در اوایل بارداری برخی علائم مانند حالت تهوع شما را اذیت می‌کنند. به یاد داشته باشید که در سه‌ماهه دوم بارداری یعنی حدود یک ماه دیگر بسیاری از این علائم فروکش خواهند کرد.

حتما در جلسه با مشاوره با دکتر زنان در مورد موارد زیر با پزشک صحبت کنید:

  • برای مدیریت افزایش وزن چه کاری باید انجام دهم؟
  • آیا در طول بارداری باید اقدامات خاصی در محل کار انجام دهم؟
  • برای زایمان نیاز به چه برنامه‌ریزی است؟
  • در مورد عوارض بارداری و زایمان با دکتر زنان صحبت کنید.
در جلسه مشاوره با پزشک در مورد روند بارداری و رشد جنین اطلاعات کاملی به دست می‌آورید.
در جلسه مشاوره با پزشک در مورد روند بارداری و رشد جنین اطلاعات کاملی به دست می‌آورید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته هفتم بارداری اندازه جنین به یک سانتی‌متر می‌رسد و تقریبا اندازه یک دانه انگور کوچک است. قلب و مغز و اندام‌های اصلی در حال شکل‌گیری هستند. اجزای صورت مانند دهان، چشم، گوش و سوراخ‌های بینی تشکیل می‌شوند. البته اجزای صورت هنوز با هم تناسب ندارند.

علائم بارداری مانند حالت تهوع، نفخ شکم و یبوست در هفته هفتم حاملگی بیشتر می‌شود. به دلیل تغییرات هورمونی پوست شما درخشان شده و ممکن است به دلیل افزایش چربی، دچار آکنه شود. همچنین برخی زنان باردار تکرر ادرار را تجربه می‌کنند. در این هفته ممکن است پزشک سونوگرافی را تجویز کند. در سونوگرافی صدای قلب جنین شنیده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های دوران بارداری و معاینات این دوره باید با دکتر زنان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون میزان تولید ادرار هم افزایش پیدا می‌کند و شخص دچار تکرر ادرار می‌شود. افزایش گردش خون باعث افزایش فعالیت کلیه‌ها می‌شود. در دوره بارداری باید آب بیشتر مصرف کنید تا کلیه‌ها بهتر فعالیت کنند.

با افزایش هورمون پروژسترون در بارداری ماهیچه‌ها شل و حرکات روده کند می‌شود. در نتیجه روده آب بیشتری را جذب کرده و باعث یبوست می‌شود. یبوست احتمال نفخ در بارداری را بیشتر می‌کند.

در هفته هفتم حاملگی اندازه جنین به یک سانتی‌متر می‌رسد. نسبت به هفته قبل جنین دوبرابر شده است. اجزای صورت در حال شکل‌ گرفتن هستند.

یکی از علائم اصلی در هفته ۷ بارداری یبوست و نفخ شکم است. در این هفته سعی کنید غذاهای دارای فیبر نامحلول بیشتر مصرف کنید. آب بیشتر بنوشید تا یبوست برطرف شود.

برخی زنان باردار از هفته ۷ بارداری متوجه ویار می‌شوند. ممکن است احساس گرسنگی بیشتری داشته باشید. غذاهای خاصی مانند شکلات، شیرینی‌جات، فست‌فود یا میوه را هوس کنید. برخی افراد هم دچار تنفر غذایی می‌شوند.

مقدار کمی دل درد و گرفتگی شکم در بارداری طبیعی است. زیرا رحم در حال‌ رشد است و به حفره شکم فشار می‌آورد. اما اگر دل درد شما شدید شد، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است علت آن سقط جنین باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته هفتم بارداری

  1. مریم گفت:

    سلام من الان ۷ هفته دارم وخونریزی شدید بالخته خون که موقع دستشویی ازم جدا میشه اما سنو دوروز پیش گفت قلب تشکیل شده و هیچ مشکلی نداری الان دکتر گفت ضربان قلبش پایینه ۱۰۴ هست و سوزنو شیافو قرص بهم داده و گفت امکان سقطش زیاده و داروها هیچ تاثیری نداره خیلی میترسم بنظر شما سقط میشه یا برام میمونه؟
    توروخدا هرکی شبیه من بوده بهم از تجربش بگه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در خیلی از موارد پروژسترون و استراحت مطلق از سقط جلوگیری میکند

  2. ناشناس گفت:

    سلام من الان ۷ هفته دارم وخونریزی شدید بالخته خون که موقع دستشویی ازم جدا میشه اما سنو دوروز پیش گفت قلب تشکیل شده و هیچ مشکلی نداری الان دکتر گفت ضربان قلبش پایینه ۱۰۴ هست و سوزنو شیافو قرص بهم داده و گفت امکان سقطش زیاده و داروها هیچ تاثیری نداره خیلی میترسم بنظر شما سقط میشه یا برام میمونه؟
    توروخدا هرکی شبیه من بوده بهم از تجربش بگه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در خیلی از موارد پروژسترون و استراحت مطلق از سقط جلوگیری میکند

  3. سمیه اکبری گفت:

    سلام .من هفته های پریودی را گم کرده ام.تست دادم مثبت چیکارکنم که متوجه بشه چند هفته هستم هیچ علایمی هم ندارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از ازمایش بتا استفاده کنید

  4. محدثه گفت:

    رفتم سونوگرافی تو ۷ هفته گفت ضربان قلب نداره کمر دردم دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا نیاز به پروژسترون دارید
      سونو را هفته بعد تکرار کنید

  5. ستاره سرخ گفت:

    سلام وقت بخیر هفته ی ۶بارداری هستم هر روز حالت تهوع داشتم بدون استفراغ ولی امروز از سر صبح علایمی ندارم و به شدت نگرانم آیا طبیعی است؟!تا دیروز سینه درد و دل درد و دل درد داشتم ولی امروز نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اینکه علایمی ندارید طبیعی است
      ولی اگر این قطع تهوع همراه با خونریزی باشد طبیعی نیست
      برای اطمینان بهتر است سونو انجام دهید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  6. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر هفته ی ۶بارداری هستم هر روز حالت تهوع داشتم بدون استفراغ ولی امروز از سر صبح علایمی ندارم و به شدت نگرانم آیا طبیعی است؟!تا دیروز سینه درد و دل درد و دل درد داشتم ولی امروز نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اینکه علایمی ندارید طبیعی است
      ولی اگر این قطع تهوع همراه با خونریزی باشد طبیعی نیست
      برای اطمینان بهتر است سونو انجام دهید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  7. مریم گفت:

    هفته ۵بارداری رفتم سونو گفت چیزی شبیه به ساک باردی بدون پل جنینی و کیسه زرد دیده میشه هفته ۶ رفتم گفت ساک بارداری قابل قبول با کیسه زرد بدون قطب جنینی واضحی دیده میشه گفتن هفته ۸ برم سونو احتمال داره بارداریم پوچ باشه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روند سونو که طبیعی است
      احتمالا نیاز به پروژسترون هم دارید

  8. محدثه گفت:

    سلام خسته نباشید
    حدود یک هفته از وقتم گذشته بود تست خانگی دادم مثبت بود صبر کردم دوهفته شد رفتم آزمایش دادم اونم مثبت بود دکتر نوشت سونو رفتم انجام دادم گف حدود ۶ هفتمه ولی فقط کیست بارداری رویت شده یعنی جنین هنوز دیده نشده
    مشکلی نداره ؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هفته بعد سونو را در مرکز دیگری انجام دهید

  9. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشی خانم دکتر من خانم ۳۸ ساله هستم من درد سینه زیاد داشتم ومعده درد رفتم دکتر زنان واسه سونوگرافی نوشت سونوگرافی کردم به دکتر زنان نشان گفت هفت هفته است ولی تشکیل قلب نشد آمدم خانه گفت ب وخونریزی می افتی ولی هیچ علامتی هم ندارم باید چکار کنم لطفا کمکم کن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال سقط در این شرایط وجود دارد
      احتمالا نیاز به پروژسترون داشتید

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  10. مریم گفت:

    من درهفته هفتم بارداری هستم وهنوزهیچ علائمی ندارم آیا طبیعی است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      لزوما با علایم روتین ممکن است همراه نباشد
      سونوگرافی را هفته بعد تکرار کنید