بهترین مولتی ویتامین ها و مکمل های ضروری بارداری چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بهترین مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های ضروری دوران بارداری شامل ید، کلسیم، اسید فولیک و آهن هستند که در این مقاله از نحوه مصرف و عوارض آن آگاه می‌شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
بهترین مولتی ویتامین ها و مکمل های ضروری بارداری چیست؟

خلاصه این مطلب درباره مکمل های دوران بارداری را در این پادکست گوش دهید:

داشتن فرزند شاید یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی یک زوج باشد. پیش از اقدام برای حاملگی بهتر است که آمادگی‌های لازم را بدانید و فراهم آورید. معمولا بهترین زمان جهت اقدام به بارداری ۶ ماه قبل از بارداری است و قبل از اقدام به بارداری جهت انجام معاینات پیش از بارداری مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان لازم است. در این معاینات مادر ازنظر جسمی به‌خصوص ازنظر ویتامین‌های ضروری موردبررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به او مکمل‌های ضروری دوران بارداری داده می‌شود.
در طول بارداری نیز پزشک زنان ممکن است انواع مختلف آزمایش‌های بارداری را توصیه کند. این آزمایش‌ها برای کسب اطلاعات در مورد سلامت جنین طراحی‌شده‌اند و به پزشک در بهینه‌سازی مراقبت و رشد قبل از تولد کمک می‌کنند. بارداری از مهم‌ترین اتفاقات زندگی است. پس با آگاهی از مکمل‌های ضروری دوران بارداری و مشاوره با پزشک زنان، این دوره را به بهترین حالت بگذرانید.

بهترین ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری کدامند؟

ویتامین‌ها به گروهی از ترکیبات آلی مغذی گفته می‌شود که جهت فراهم کردن انرژی یا ساخت بافت و ترکیبات بافتی، می‌توانند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مؤثر باشند. این ترکیبات همچنین به مقدار جزئی برای رشد، تولیدمثل و بقای طبیعی بدن دارای اهمیت هستند.
امروزه مصرف بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها در دوران بارداری برای امادگی های قبل بارداری که دغدغه بسیاری از زنان باردار است، به یک نیاز مبرم تبدیل‌شده و نشان می‌دهد که مصرف آن‌ها، ناهنجاری‌های جنینی و نیز عوارض دوران بارداری را کاهش می‌دهد. مکمل‌های ضروری دوران بارداری شامل آهن، کلسیم، ویتامین دی، فولیک اسید و ید هستند و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. تغذیه دوران بارداری و مکمل‌هایی که در این دوره مصرف می‌کنید در سلامت جنین و رشد و نمو فرزند شمام تاثیر مستقیم دارد.
توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفاً جنبه‌ افزایش آگاهی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

۱. مکمل و قرص آهن

آهن از مکمل‌های ضروری و مولتی ویتامین بارداری است. نیاز به مکمل آهن در دوران بارداری تا دو برابر قبل از بارداری افزایش می‌یابد. میزان دریافت معمول روزانه که از طریق مواد غذایی تأمین می‌شود به‌تنهایی جوابگوی نیاز مادر و جنین نخواهد بود. این افزایش نیاز به آهن برای رشد و نمو مغزی جنین و همچنین جفت و پیشگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن برای مادر بسیار حیاتی است. همچنین عنوان‌شده که برای رشد عصبی جنین، تصحیح میزان آهن مادر اهمیت زیادی دارد.

نحوه مصرف انواع قرص آهن

آهن برای توسعه و رشد جنین و جفت و افزایش حجم گلبول‌های قرمز مادر موردنیاز است. دو فرم آهن تغذیه‌ای وجود دارد که به آهن هم و غیر هم معروف است.

  • آهن هم در گوشت قرمز، ماکیان و ماهی یافت می‌شود.
  • آهن غیر هم شامل ۶۰ درصد آهن در غذاهای حیوانی و تمام آهن موجود در غذاهای گیاهی مانند غلات غنی‌شده می‌شود. این نوع آهن فراهمی زیستی کمتری برای بدن دارد. جذب آهن غیر هم در حضور ویتامین C افزایش می‌یابد و مصرف لبنیات و فراورده‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و کاکائو جذب آن را کم می‌کند.

مصرف آهن به‌صورت خوراکی و در قالب دوز صحیح روزانه برای تصحیح و بهبود آن در بدن و رفع نیازهای ضروری مرتبط در مادر و جنین کافی و مؤثر است.

موارد مصرف مکمل آهن

درهرحال خانم باردار باید بداند هیچ‌گاه نباید مصرف قرص آهن را قطع کند؛ زیرا بعد از گذشت چند روز معمولا این عوارض قابل‌تحمل شده و یا به‌طورکلی برطرف خواهند شد.
توصیه می‌شود از مصرف همزمان شیر و فرآورده‌های لبنی، چای و قهوه و قرص آهن خودداری شود؛ زیرا کلسیم موجود در لبنیات و تانن موجود در چای و قهوه در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند. از فواید قرص اهن برای پوست صورت هم نباید غافل شد که بسیار تاثیرگذار است.

درهرحال خانم باردار باید بداند هیچ‌ گاه نباید مصرف قرص آهن را قطع کند.
درهرحال خانم باردار باید بداند هیچ‌گاه نباید مصرف قرص آهن را قطع کند؛ زیرا بعد از گذشت چند روز معمولا این عوارض قابل‌تحمل شده و یا به‌طورکلی برطرف خواهند شد.

میزان مصرف مکمل آهن

کارشناسان بر این باورند که مصرف آهن از ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم در روز و در طول حاملگی، از کم‌خونی یا فقر آهن و عوارض نامطلوبی که بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر (ازجمله مرگ‌ومیر مادران، زایمان زودرس، رشد ناکافی جنین و افزایش خطر مرگ‌ومیر جنین) اثر دارد، جلوگیری می‌کند.
مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کند که تمام خانم‌های باردار ۳۰ میلی‌گرم در روز آهن را با اولین ویزیت بارداری شروع کنند.
چنانچه مادر بارداری که دچار کم‌خونی شده و با افت میزان هموگلوبین به زیر ۱۱ گرم بر دسی لیتر برای سه‌ماهه اول و سوم و ۱۰.۴ گرم بر دسی لیتر برای سه‌ماهه دوم همراه باشد و از سوی دیگر میزان فریتین سرم او نیز کمتر از ۴۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر باشد، باید میزان اضافی آهن را به میزان ۳۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم روزانه دریافت نماید تا کم‌خونی او جبران شود.
نکته مهم در مصرف آهن این است که جذب این عنصر در دوزهای بالا کاهش می‌یابد و بهتر است آن را به مقدار کم اما در کل روز مصرف کرد.
چنانچه خانم باردار دچار کم‌خونی شدید باشد در آن صورت، میزان دوز درمانی برابر با ۴ تا ۵ میلی‌گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن خواهد بود؛ و این دوز درمانی باید به مدت ۲ تا ۳ ماه ادامه یابد تا ذخایر آهن بدن اصلاح شود.
در درمان کم‌خونی، اصلاح هموگلوبین که معمولا چند روز بعد از مصرف مکمل آهن ایجاد می‌شود کافی نخواهد بود و باید ذخیره فریتین سرم نیز به مقدار طبیعی برسد. پس از کنترل کم‌خونی، مکمل آهن با دوز پیشگیری‌کننده (یک قرص در روز) باید تا ۳ ماه پس از زایمان ادامه یابد.

نحوه مصرف مولتی ویتامین بارداری رو نمی‌دونی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر!

 

عوارض دارویی قرص آهن برای خانمها و آقایان

عوارض قرص آهن می‌تواند شامل تهوع، استفراغ، درد معده، دل‌پیچه، اسهال و یا یبوست باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود قرص آهن بعد از غذا میل شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد. بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن شب قبل از خواب است.

موارد احتیاط و علائم اوردوز با قرص آهن

موارد زیر از عوارض مسمومیت با آهن است:

  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • طعم فلز در دهان
  • بثورات پوستی
  • تشنج
  • تنگی نفس
  • و مدفوع سبز یا تیره سیاه.

توصیه می‌شود قرص آهن بعد از غذا میل شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد. بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن شب قبل از خواب است. از آنجایی که مصرف آهن خیلی اهمیت دارد و اوردوز آن علائم بدی به جا می‌گذارد، توصیه می‌کنیم از مشاوره تلفنی با متخصص زنان در سایت دکترتو استفاده کنید تا خطرات آن را به حداقل برسانید.

عوارض مصرف زیاد آهن چیست؟
توصیه می‌شود قرص آهن بعد از غذا میل شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد.

مصرف همزمان قرص آهن و مولتی ویتامین در بارداری عوارض دارد؟

بله از مصرف هر محصول مولتی ویتامین یا قرص های دوران بارداری دیگری در مدت زمان ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص آهن خودداری کنید. مصرف همزمان محصولات ویتامینی مشابه با هم می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد ویتامین یا عوارض جانبی جدی شود.

بهترین قرص آهن برای خانمها کدام است؟

فرو سولفات نوعی مکمل آهن و بهترین قرص آهن برای خانمها است. شما به طور معمول تمام آهن مورد نیاز خود را از غذاهایی که می خورید دریافت می‌کنید. اگر آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، ممکن است پزشک شما سولفات آهن را توصیه کند. مکمل‌های آهن می‌تواند به‌ویژه برای زنان و درمان سریع کم خونی در بارداری مفید باشد. این نوع مکمل بهترین قرص اهن برای زنان باردار است.

۲. مکمل و قرص کلسیم

کلسیم از مکمل‌های ضروری دوران بارداری است که باید مصرف شود. رشد اسکلتی جنین نیازمند تقریبا ۳۰ گرم کلسیم در طول حاملگی خصوصا سه‌ماهه سوم است. این مقدار درصد کمی از کلسیم بدن مادر بوده که به بدن جنین انتقال پیدا می‌کند.

نحوه مصرف و دوز مصرفی کلسیم

دوز توصیه‌شده کلسیم المنتال، ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز برای خانم‌های باردار و شیرده است. این دوز در مادران ۱۴ تا ۱۸ ساله به ۱۳۰۰ میلی‌گرم می‌رسد.
در خانم‌هایی که میزان پایه کلسیم رژیم غذایی آن‌ها اندک است، دوزهای بالای مکمل کلسیم باعث کاهش ریسک بروز اختلالات مرتبط با فشارخون می‌گردد.
بهترین زمان مصرف کلسیم در زنان باردار، ترجیحا این دارو چنانچه به فرم کربنات باشد، بعد از ناهار مصرف گردد. فرم سیترات کلسیم نسبت به زمان مصرف منعطف بوده و در هر زمان از روز قابل‌استفاده است.

بهترین زمان خوردن قرص کلسیم چیست؟ قرص کلسیم را شب بخوریم یا روز؟

برای به حداکثر رساندن جذب کلسیم، بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بارداری یک مکمل ۵۰۰ میلی‌گرمی در صبح و دیگری در شب است. اگر مکملی مصرف کنید که حاوی ویتامین D نیز باشد، به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم بیشتری جذب کنید. سیترات کلسیم بهترین قرص کلسیم در بارداری است.

بهترین زمان مصرف قرص کلسیم در بارداری (مصرف قرص کلسیم از هفته چند بارداری آغاز می شود؟)

به منظور بهبود علائم کمبود کلسیم در بانوان، زمان مناسب برای مصرف کلسیم در بارداری صبح یا ظهر است.

تداخلات دارویی کلسیم با سایر مکمل‌ ها

کلسیم با گروه‌های دارویی تتراسایکلین، کینولون (مانند سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین)، تیازیدها (مانند هیدروکلرتیازید)، فنی توئین و مخصوصا آهن و مکمل‌های آهن تداخل دارد.

زمان مناسب برای مصرف کلسیم
به منظور بهبود علائم کمبود کلسیم در بانوان، زمان مناسب برای مصرف کلسیم در بارداری صبح یا ظهر است.

عوارض قرص کلسیم

از عوارض گزارش‌شده مکمل کلسیم موارد زیر است:

  • یبوست
  • تهوع
  • استفراغ
  • نفخ
  • بی‌اشتهایی
  • خشکی دهان

موارد احتیاط و منع مصرف مکمل کلسیم

موارد زیر را قبل از مصرف مکمل مورد نیاز بارداری در نظر بگیرید:

  • عمدتا در موارد بروز حساسیت‌های احتمالی به کلسیم می‌باید شرایط مریض به‌طور مداوم پایش گردد.
  • تزریق زیرپوستی یا عضلانی این دارو ممنوع است.
  • مواردی مانند آریتمی قلبی و افرادی که در حال مصرف داروهای حساس قلبی مانند دیگوکسین هستند نباید کلسیم مصرف نمایند.

متن انگلیسی:
«Calcium carbonate use is contraindicated in cases of hypersensitivity, renal calculus, high urine calcium levels, elevated serum calcium, low serum phosphate, achlorhydria, or suspected digoxin toxicity.»
ترجمه فارسی:
«استفاده از کربنات کلسیم در موارد حساسیت مفرط، سنگ کلیه، سطوح بالای کلسیم ادرار، افزایش کلسیم سرم، فسفات سرم پایین، آکلرهدریا یا مشکوک به سمیت دیگوکسین منع مصرف دارد.»

از سایت ncbi.nlm.nih.gov

علائم اوردوز قرص کلسیم (ca)

مهم‌ترین علائم مربوط به مصرف مولتی ویتامین کلسیم در بارداری شامل موارد زیر است:

  • دردهای شکمی
  • دردهای استخوانی
  • یبوست
  • اسهال
  • گیجی
  • کما

برای اطلاعات بیشتر در مورد این مولتی‌ویتامین‌های لازم در دوران بارداری بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

برای آگاهی از روند رشد جنین، به موقع سونوگرافی بده!

۳. قرص ویتامین D

ویتامین دی از بهترین ویتامین‌های بارداری است و به گروهی از مجموعه سکواستروییدهای محلول در چربی بوده که برای تقویت سیستم ایمنی، سلامت استخوان‌ها و تکثیر سالم سلول‌ها بااهمیت است. این ویتامین همچنین برای تقویت جذب کلسیم، منیزیم، فسفر و روی از دستگاه گوارش بااهمیت است.

نحوه و میزان مصرف ویتامین دی

میزان مصرف این ویتامین در بارداری، ۶۰۰ واحد بین‌المللی یا ۱۵ میکروگرم در روز است. بهترین زمان مصرف ویتامین دی؛ به دلیل محلول در چربی بودن این ویتامین، همراه با وعده‌های غذایی چرب است. بهترین زمان مصرف ویتامین دی همراه با وعده غذایی اصلی مانند نهار یا شام است.

موارد مصرف ویتامین دی چیست؟ ویتامین D به تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن کمک می‌کند. این ماده مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان و ماهیچه ضروری است و از بهترین مکمل قبل بارداری به حساب می‌آید.

تداخلات دارویی ویتامین d

ویتامین دی با داروهای ضد تشنج، آنتی‌اسیدها، کورتیکواستروییدها، تیازیدها، گلیکوزیدهای قلبی مانند دیگوکسین، پارافین مایع و کلستیرامین تداخل دارد.

موارد احتیاط و منع مصرف مکمل ویتامین دی

قبل از مصرف ویتامین دی، این موارد را رعایت کنید:

  • این ویتامین در بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیوی و در موارد بروز سنگ‌های کلیوی، بروز عدم تعادل در الکترولیت‌های بدن و تصلب شرایین باید بااحتیاط مصرف گردد.
  • ویتامین دی در موارد بالا بودن میزان کلسیم خون و بالا بودن ویتامین دی منع مصرف داشته و تزریق آن به‌صورت وریدی ممنوع است.

عوارض مصرف زیاد ویتامین دی در بارداری بر جنین چیست؟

هنگام مصرف ویتامین D در دوران بارداری، توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد مکمل ویتامین دی می‌تواند منجر به بروز عوارض ویتامین دی مثل مسمومیت شود. هیپرکلسمی به تجمع کلسیم در خون اشاره دارد و در صورت مصرف بیش از حد ویتامین D برای جنین اتفاق می‌افتد.

مصرف بیش از حد ویتامین D
هیپرکلسمی به تجمع کلسیم در خون اشاره دارد و در صورت مصرف بیش از حد ویتامین D برای جنین اتفاق می‌افتد.

میزان نرمال ویتامین دی در بارداری چقدر است؟

توصیه‌های موسسه پزشکی سطح نرمال ۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر ویتامین دی در بارداری را پیشنهاد می‌کند. برای جلوگیری از علائم کمبود ویتامین دی در زنان، اطلاع از موارد مصرف ویتامین دی و استفاده از مقدار مناسب آن، توصیه می‌کنیم قبل از مصرف ویتامین با پزشک مشورت کنید تا دوز قرص‌های مناسب شما را تجویز کند.

علائم اور دوز ویتامین دی

ویتامین D از مکمل‌های ضروری دوران بارداری است و علائم اوردوز با ویتامین دی بسیار نادر است، اما مواردی مانند موارد زیر از علائم اور دوز هستند:

  • بی‌اشتهایی
  • تهوع
  • درد عضلانی
  • اسهال
  • یبوست
  • افسردگی
  • کم‌خونی

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، از مشاوره دارویی در سایت دکترتو استفاده کنید. مشاوران دارویی به سوالات شما جواب خواهند داد.

۴. مکمل اسید فولیک یا ویتامین b9

نیاز به اسید فولیک یا ویتامین ب در بارداری افزایش می‌یابد. به دلیل نقش اسیدفولیک در پیشگیری از نقص مادر زادی لوله عصبی این ویتامین ضروری است. فولیک اسید در شیر ترشح می‌شود و هیچ خطری برای نوزاد ندارد.

میزان و نحوه مصرف ویتامین ب ۹

مصرف این مکمل از سه ماه یا حداقل یک ماه قبل از بارداری شروع شود و برای خانم‌های بارداری که از قبل تصمیم به بارداری نداشته‌اند، به‌محض اطلاع از بارداری مصرف روزانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم از این مکمل توصیه می‌شود. اسید فولیک می‌تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی معروف به نقص لوله عصبی، از جمله اسپینا بیفیدا کمک کند.

بهترین زمان مصرف فولیک اسید در دوران بارداری نیز طبق توصیه پزشکان، در طول ۱۲ هفته اول بارداری و ۴۰۰ میکروگرم است که یک بار در روز مصرف می‌شود.

عوارض دارویی قرص B9 و مصرف زیاد اسید فولیک در بارداری

از مهم‌ترین عوارض مصرف اسید فولیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوارض گوارشی به شکل نادر از این مکمل دیده‌شده که شامل بی‌اشتهایی تهوع و مزه تلخ در دهان است.
  • برخی عوارض عصبی مانند اختلالات خواب، مشکلات تمرکز، تحریک‌پذیری، اضطراب و بعضا افسردگی گذرا با این مکمل گزارش‌شده‌اند. علائم کمبود فولیک اسید نیز می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.
بهترین زمان مصرف فولیک اسید در دوران بارداری
بهترین زمان مصرف فولیک اسید در دوران بارداری نیز طبق توصیه پزشکان، در طول ۱۲ هفته اول بارداری و ۴۰۰ میکروگرم است که یک بار در روز مصرف می‌شود.

تداخلات دارویی اسید فولیک

این مکمل با داروهایی مانند آسپیرین، کلوپیدوگرل، مونته لوکاست، لووتیروکسین، کلسیم دی، فورزوماید، آتورواستاتین، روغن ماهی، اس- امپرازول و الپرازولام تداخل دارد.

۵. مکمل و قرص ید

ید یکی از ریزمغذی‌های مهم در بارداری است که کمبود ان منجر به کم کاری تیرویید در مادر و جنین می شود.

میزان و نحوه مصرف قرص ید

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، ۲۵۰ میکروگرم ید به‌صورت خوراکی در طول بارداری و زمان شیردهی توصیه می‌شود. از سوی دیگر میزان مصرف ید در بارداری و شیردهی از سوی آکادمی پزشکی جهان، به ترتیب ۲۲۰ و ۲۹۰ میکروگرم در روز توصیه‌شده است. بهترین زمان مصرف ید؛ همراه با غذا است.

تداخلات دارویی قرص ید

از مجموعه تداخلات احتمالی ید با دیگر داروها، به داروهایی مانند آمیلوراید، یدوکینول، لیتیم، متی مازول، اسپیرنولاکتون، تریامترن اچ و پروپیل تیواوراسیل می‌توان اشاره کرد.

عوارض مصرف قرص ید

قرص ید نیز مانند هر مکمل دیگری، می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سردرد
  • تب
  • اسهال
  • آنژیوادم
  • کهیر
  • سرکوب تیرویید
  • آکنه

احتیاط و موارد منع مصرف مکمل ید

چنانچه این مکمل بیش‌ازاندازه مصرف شود، ممکن است باعث کم کاری تیروئید با مکانیسم فیدبک مهاری روی هورمون‌های تیروئیدی گردد.

موارد منع مصرف مکمل ید چیست؟
چنانچه این مکمل بیش‌ازاندازه مصرف شود، ممکن است باعث کم کاری تیروئید با مکانیسم فیدبک مهاری روی هورمون‌های تیروئیدی گردد.

اوردوز با قرص ید

ید بیش از حد می‌تواند باعث اختلال تحت بالینی یا آشکار تیروئید در بیماران با عوامل خطر خاص، از جمله افراد مبتلا به بیماری تیروئید، سالمندان، جنین‌ها و نوزادان شود:

  • اوردوز با ید می‌تواند منجر به بروز گواتر در جنین شود.
  • تنها مصرف ۲۵۰ میکروگرم ید به‌صورت خوراکی در طول بارداری و زمان شیردهی توصیه می‌شود.

اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، به سایت دکترتو سر بزنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آن‌ها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

اطلاعات بیشتر و انواع مولتی ویتامین بارداری

در جدول زیر، به بررسی مهم‌تریم مولتی‌ویتامین‌ها یا انواع مولتی ویتامین که یک خانم باردار نیاز دارد تا در طول دوران بارداری مصرف کند پرداختیم:

دوران بارداریانواع مکمل‌‌های مورد نیاز در دوران بارداری
مکمل‌های سه ماهه اول بارداریهمه مواد مغذی مهم هستند، اما این شش مورد نقش کلیدی در رشد و تکامل کودک شما در سه ماهه اول بارداری دارند:
اسید فولیک
اهن
کلسیم
ویتامین دی
DHA دکوزاهگزانوئیک اسید یا نوعی امگا ۳
قرص ید
و مصرف ب کمپلکس در سه ماه اول بارداری (به زمان مصرف قرص ب کمپلکس دقت کنید)
مکمل‌های سه ماهه دوم مهم‌تریم مکمل‌ها در سه ماهه دوم و مکمل های ماه ششم بارداری:
پودر مکمل بارداری
قرص یونی فرو در بارداری
قرص ویتالاکت در بارداری
مولتی ویتامین ضد افسردگی (مانند ویتامین ب)
مکمل بارداری پریناتال
قرص اکتی وومن برای بارداری
ویتامین ب مانند ب ۱۲ (بهترین زمان مصرف قرص ویتامین b12 همراه با غذا است)
مکمل‌های سه ماه سوم بارداریبرخی از مکمل‌های مفید در ماه‌های آخر حاملگی:
قرص فروفورت گاین در بارداری (توصیه می‌کنیم قبل از مصرف از عوارض قرص فروفورت گاین مطلع شوید.- قرص فروفورت گاین در شیردهی هم ممکن است کاربرد داشته باشد)
مولتی ویتامین مینرال در بارداری
سرم ویتامین سی در بارداری
قرص مکمل بارداری فموبرا
مولتی ویتامین بارداری اکتی ناتال
قرص زینک پلاس (بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم ها قبل یا بعد از غذا است)
بررسی انواع ویتامین‌های دوران حاملگی

تاثیر مولتی ویتامین بر زیبایی جنین چیست؟

برخی از قرص‌های مکمل بارداری و اسید فولیک می‌توانند به جلوگیری از نقایص مادرزادی معروف به نقص لوله عصبی، از جمله اسپینا بیفیدا کمک کنند. همچنین قرص زینک پلاس نیز می‌تواند برای سلامت پوست و زیبایی تاثیرگذار باشد.

بهترین قرص تقویتی برای دوران شیردهی کدام است؟

بهترین مولتی ویتامین در بارداری کدام است؟ دومپریدون موثرترین دارویی است که برای بهبود شیر مادر استفاده می‌شود. این دارو برای درمان تهوع، استفراغ، سوء هاضمه و رفلاکس معده ساخته شده اما برای افزایش شیر نیز کاربرد دارد.

در حالت ایده آل بهترین زمان مصرف مکمل های بارداری و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین، قبل از بارداری است. در واقع، به طور کلی ایده خوبی برای زنان در سنین باروری است که به طور منظم ویتامین دوران بارداری مصرف کنند.

عکس قرص مولتی ویتامین بارداری

تصویر زیر، نمونه‌ای از مکمل بارداری را نشان می‌دهد:

عکس قرص مولتی ویتامین بارداری
دومپریدون موثرترین دارویی است که برای بهبود شیر مادر استفاده می‌شود.

قیمت قرص مولتی ویتامین بارداری خارجی و ایرانی چقدر است؟

بعضی افراد تصور می‌کنند که بهترین مکمل بارداری، مکمل بارداری خارجی است. باید گفت خوشبختانه مولتی ویتامین‌های ایرانی زیادی ساخته شده‌اند که می‌توانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند. بهتر است قبل از خرید مکمل بارداری به ترکیبات آن‌ها توجه کنید و خریدی که صرفا برای پیدا کردن بهترین مارک مولتی ویتامین قبل از بارداری باشد را کنار بگذارید. در بهترین حالت، با پزشک مشورت کنید:

  • قیمت مولتی ویتامین بارداری ایرانی از حدود ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود.
  • قیمت مولتی ویتامین خارجی در بارداری از حدود ۲۰۰ هزار تومان به بالا هستند.

متن انگلیسی:
«Beyond checking for folic acid and iron, look for a prenatal vitamin that contains calcium and vitamin D. They help promote the development of the baby’s teeth and bones.»
ترجمه فارسی:
«علاوه بر اسید فولیک و آهن، به دنبال ویتامین دوران بارداری باشید که حاوی کلسیم و ویتامین D باشد. این ویتامین‌ها به رشد دندان و استخوان‌های کودک کمک می‌کنند.»

به نقل از سایت mayoclinic

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بارداری می‌تواند زیباترین دوران زندگی شما باشد، اگر که کودکی سالم داشته باشد. با هدایت متخصص زنان و زایمان می‌توانید در زمان‌های مناسب قرص های مکمل بارداری لازم را مصرف کنید و از هر قدمی که در راه بارداری برمی‌دارید اطمینان داشته باشید. برای مشاوره تلفنی با دکتر زنان می‌توانید از سایت دکترتو استفاده نمایید. بنابراین برای دریافت نوبت دکتر از سایت دکترتو، از لینک‌های مستقیم زیر کمک بگیرید و در کمتر از چند دقیقه از دکتر مورد نظر نوبت دریافت کنید:

برای دریافت مشاوره آنلاین هم می‌توانید از لینک‌های مستقیم زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بله یکی از داروهای مفید برای اقدام به بارداری است و دوز توصیه شده مصرف ویتامین ای در بارداری حدود ۲۲ تا ۳۰ میلی‌گرم در روز است.

تحقیقات نشان می‌دهد که بدتر شدن کمبودهای تغذیه‌ای در دوران بارداری، به دلیل افزایش انرژی و نیازهای غذایی، رایج است. تجربه سوءتغذیه در دوران بارداری با پیامدهای آسیب به کودک شما مرتبط است (از جمله خطر بیشتر چاقی یا توقف رشد جنین).

این دارو یک شکل نوترکیب از اریتروپویتین انسانی است که برای افزایش تمایز سلول‌های پیش ساز به گلبول‌های قرمز و در درمان کم‌خونی استفاده می‌شود.

فروس سولفات درمان اصلی برای درمان بیماران مبتلا به کم‌‌خونی فقر آهن است. خستگی، ضعف و سردرد و سرگیجه از علاپم کم‌خونی در بارداری هستند.

وزن نوزادانی که مادرانشان ریزمغذی‌ و ویتامین مصرف می‌کردند، ۹۸ گرم بیشتر از سایر کودکان خواهد بود.

آهن فعال از نظر بالینی ثابت شده است که سطح آهن و انرژی را افزایش می‌دهد تا به مبارزه با خستگی در طول چرخه قاعدگی زنان کمک کند.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث شود فرد کمی احساس تنگی نفس کند. اگر همراه با آن حالت تهوع دارید، علت حالت تهوع بعد از خوردن مولتی ویتامین نیز ممکن است علائم آلرژیک یا حساسیت شما به دارو را نشان دهد.

ین دارو یک محصول مولتی ویتامین است که برای درمان یا پیشگیری از کمبود ویتامین به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا بیماری‌های خاصدر دوران بارداری استفاده می‌شود.

تفاوت خاصی بین آن‌ها وجود ندارد.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه سیستم ایمنی به خوبی کار می‌کند، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی، ورزش و انجام واکسیناسیون است.
از فواید قرص زینک پلاس قهوه ای و شربت زینک پلاس در دوران بارداری غافل نشوید.

مولتی ویتامین فارماتون می‌تواند مناسب باشد اما قبل از آن حتما مصرف ویتامین دی را جدی بگیرید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی همیشه برای سلامت پوست بهترین هستند. آنها با تامین ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین E و ویتامین C به حفظ سلامت و درخشندگی پوست شما کمک می‌کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مکمل های دوران بارداری

  1. ناشناس گفت:

    با سلام وخسته نباشید من مادری باردارهستم
    که جنینم در حدود ۲۲ ماهگی هست ولی دکترم
    هیچ قرصی رو برایم تجویز نکرده جز اسید فولیک
    آیا من نباید از قرص های آهن یا قرص های دیگر استفاده کنم .ممنون میشم اگر جوابم رو بدین.
    باتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اسید فولیک داروی خوبی برای این دوره است
      هر گونه مصرف دارویی باید با تجویز پزشک باشد
      که هست
      با ارزوی سلامتی