مکمل ید راه حل بهبود عملکرد تیروئید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ید، یک عنصر معدنی ضروری برای سلامتی است که در بدن برای ساختن هورمون‌های تیروئیدی مورد نیاز است. در صورتی که دارای کمبود ید باشید، مصرف مکمل ید توسط پزشک ممکن است توصیه شود. این مکمل فواید زیادی برای بدن دارد و البته باید با دقت و به اندازه مصرف شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
مکمل ید

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

مکمل ید یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در حفظ سلامت و عملکرد بخش‌های گوناگون بدن (از جمله غده تیروئید) ایفا می‌کند. تمام بزرگسالان به ۱۵۰ میکروگرم ید در روز نیاز دارند. این ید موردنیاز بدن باید از طریق یک رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت شود. اگر گیاهخوار هستید و ماهی، تخم‌مرغ، شیر گاو یا سایر محصولات لبنی را نمی‌خورید، باید ید ضروری بدن را با مصرف مکمل ید یا قرص ید تامین کنید.

اگر چه مکمل‌های ید اثرگذاری بسیار بالایی دارند؛ اما استفاده از آن‌ها بدون تایید پزشک توصیه نمی‌شود. قبل از مصرف حتما با متخصص داخلی یا غدد مشورت کنید. در پنل دکترتو به راحتی می‌توانید اقدام به دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین از متخصصان سراسر کشور کنید. در اینجا می‌خواهیم به هر آنچه که درباره این مکمل‌ها باید بدانید اشاره کنیم.

مکمل ید چیست؟

ید نوعی ماده معدنی است که به طور طبیعی در خاک و آب اقیانوس یافت می‌شود. برخی از مواد غذایی گیاهی حاوی ید هستند و این ماده معدنی به میزان زیادی در نمک یددار موجود است. دریافت ید کافی در رژیم غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا هورمون‌ها، رشد جنین و غیره را تنظیم می‌کند.

اگر سطح ید بدنتان کاهش پیدا کرده است، پزشک ممکن است مصرف مکمل ید را توصیه کند. این مکمل‌ها به نحوی درست شده‌اند که حاوی مقادیر کافی ید برای بدن هستند. مکمل‌های ید همچنین در انواع و شکل‌های مختلفی در دسترس‌اند که پزشک بسته به سنتان، وضعیت سلامتی‌تان و سطح کمبود ید، یک مورد را برای شما تجویز می‌کند. گاهی ممکن است پزشک در کنار ویتامین های دوران بارداری این مکمل را نیز توصیه کند.

بدن برای ساختن هورمون‌های تیروئیدی به ید نیاز دارد.
بدن برای ساختن هورمون‌های تیروئیدی به ید نیاز دارد.

نحوه مصرف مکمل ید

نحوه مصرف مکمل ید به این بستگی دارد که کدام شکل از آن را خریداری کرده‌اید. رایج‌ترین فرم مکمل ید، قرص ید است که همچون قرص‌های دیگر به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود و باید آن را در زمان‌های توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید. یک مکمل دیگر ید، قطره یا محلول موضعی ید است. ید را می‌توان به‌صورت موضعی و به شکل مایع برای کمک به درمان و پیشگیری از برخی از انواع عفونت استفاده کرد. استعمال قطره یا محلول ید در محل بریدگی یا خراش، باعث ازبین‌رفتن باکتری‌ها می‌شود. ید موضعی را نباید در نوزادان تازه متولدشده استفاده کنید. همچنین نباید برای بریدگی‌های عمیق، گاز حیوانات یا سوختگی استفاده شود.

متن انگلیسی:
When using iodine supplements, it is important to follow the recommended dosage and guidelines provided by healthcare professionals. Excessive or improper use may lead to adverse effects on thyroid function and overall health
ترجمه متن:
در استفاده از مکمل‌های ید، رعایت دوز مصرفی و راهنمایی‌هایی که توسط متخصصان بهداشت ارائه می‌شود بسیار حائز اهمیت است. استفاده بیش از حد یا نادرست ممکن است منجر به عوارض نامطلوب بر عملکرد تیروئید و سلامتی کلی شود.

ods

بهترین زمان مصرف قرص ید

بهترین زمان برای مصرف قرص ید به نوع مشکلتان بستگی دارد. اما به‌طورکلی اگر ید قوی معده‌تان را اذیت می‌کند، آن را بعد از غذا یا همراه با غذا یا شیر مصرف کنید مگر این که پزشکتان دستور دیگری داده باشد. اگر همچنان ناراحتی معده (تهوع، استفراغ، درد معده یا اسهال) ادامه داشت، با پزشک خود مشورت کنید.

موارد مصرف مکمل ید

مکمل ید کاربردها و فواید زیادی دارد. دو مورد از رایج‌ترین دلایلی که پزشکان مصرف مکمل ید را توصیه می‌کنند شامل این مواردند:

مکمل ید برای تیروئید

ید نقش حیاتی در سلامت تیروئید ایفا می‌کند. غده تیروئید که در قسمت جلویی گردن قرار گرفته است به تنظیم تولید هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. این هورمون‌ها متابولیسم، سلامت قلب و موارد دیگر را کنترل می‌کنند. برای این که هورمون‌های تیروئید تولید شوند، غده تیروئید به مقادیر جزئی ید نیاز دارد.

بدون ید، تولید هورمون تیروئید می‌تواند کاهش پیدا کند. در این شرایط غده تیروئید کم‌کار می‌شود (کم کاری تیروئید چیست؟) و منجر به بروز وضعیتی به نام هیپوتیروئیدیسم می‌شود. به‌خاطر بسپارید که اگر چه ید به سلامت کلی تیروئید کمک می‌کند، اما مصرف بیش از حد ید می‌تواند تاثیر منفی بر غده تیروئید داشته باشد.

مکمل ید برای گواتر

گواتر یک غده تیروئید بزرگ شده است. غده تیروئید ممکن است در نتیجه کم‌کاری یا پرکاری تیروئید بزرگ شود. ندول‌های غیر سرطانی تیروئید (کیست‌ها) نیز می‌توانند باعث بزرگ شدن غده تیروئید شوند. اما شایع‌ترین علت گواتر، کمبود ید است. گواتر ناشی از ید به‌راحتی و با افزودن غذاها یا مکمل‌های غنی از ید در رژیم غذایی درمان می‌شود.

دچار بیماری تیروئید هستی؟

نمی‌دونی چقدر مکمل ید مصرف کنی؟

دوز مصرفی مکمل ید

مصرف روزانه توصیه شده هر ماده‌ای در رژیم غذایی را به‌اختصار با RDA نشان می‌دهند. دوز مجاز یا RDA ید برای بزرگسالان، ۱۵۰ میکروگرم در روز است. RDA ید در دوران بارداری، ۲۲۰ میکروگرم در روز است. این در حالی است که در دوران شیردهی، RDA ید روزانه ۲۹۰ میکروگرم است. در کودکان، RDA ید به سن بستگی دارد. ید علاوه بر قرص، به شکل مکمل‌ها و محلول‌های موضعی مختلف، قطره‌های چشمی، دهان‌شویه، پماد و اسکراب هم موجود است. با پزشکتان صحبت کنید تا بدانید چه نوع محصولی در چه دوزی ممکن است برای بیماری‌تان مناسب باشد.

فواید مکمل ید

همه می‌دانند که ید یک ماده ضروری برای بدن است. زمانی که بدن با کمبود ید مواجه باشد اکثر اندام‌های بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند، در این شرایط مکمل ید می‌تواند ید موردنیاز برای بدن را فراهم کند. این مکمل‌ها مزایای بسیار زیادی دارند که برخی از رایج‌ترین آن‌ها شامل این مواردند:

۱. کمک به رشد مغز جنین در دوران بارداری

در مراقبت های بعد از اقدام به بارداری مصرف مکمل‌ها ضرورت پیدا می‌کند. در دوران بارداری به ید بیشتری نیاز دارید. به این دلیل که مصرف ید در دوران بارداری با رشد مغز جنین در ارتباط است. نتایج یک بررسی نشان داده‌اند که نوزادانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری دچار کمبود ید بودند، معمولا با ضریب هوشی پایین‌تر و سایر تاخیرهای فکری بزرگ می‌شوند.

۲. بهبود عملکرد شناختی

اگر مادر در دوران بارداری ید کافی مصرف کند، مزایای عصب‌شناسی ید تا زمانی که فرزندش وارد دوران کودکی شود ادامه دارند و به عملکرد سالم مغز در دوران کودکی کمک می‌کنند. این کودکان همچنین به میزان کمتری در معرض ناتوانی ذهنی قرار دارند. کودکان معمولا ید موردنیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند، اما اگر کودکتان غذای زیادی نمی‌خورد و کمبود ید دارد، در خصوص مصرف مکمل ید با پزشک او مشورت کنید.

۳. درمان بیماری فیبروکیستیک پستان

بر اساس برخی از تحقیقات انجام شده، مکمل‌های ید می‌توانند به درمان بیماری فیبروکیستیک پستان کمک کنند. این وضعیت غیر سرطانی در زنانی که در سنین باروری هستند رایج‌تر است و می‌تواند باعث ایجاد توده‌های دردناک در ناحیه سینه شود. بااین‌وجود نباید خوددرمانی را انجام دهید و خودسرانه مکمل ید مصرف کنید. برای اینکه بدانید توده در سینه نشانه چیست، حتما به متخصص مراجعه کنید.

ید یکی از روش‌های ضدعفونی کردن آب است.
ید یکی از روش‌های ضدعفونی کردن آب است.

۴. ضد عفونی کردن آب

ید یکی از روش‌های ضدعفونی کردن آب است. ید به‌خصوص در شرایطی مفید است که به دلیل سفر یا اثرات حاصل از یک بلای طبیعی، به آب آشامیدنی دسترسی ندارید. تنتور ید مایع ۲ درصد را به آب اضافه کنید. به‌ازای هر لیتر آب شفاف، پنج قطره از این تنتور را در آب بریزید. اگر آب کدر است، ده قطره در هر لیتر اضافه کنید. می‌توانید از قرص‌های ید نیز استفاده کنید، اما دستورالعمل استفاده معمولا بسته به سازنده متفاوت است.

۵. درمان عفونت

ید را می‌توان به‌صورت موضعی و به شکل مایع برای کمک به درمان و پیشگیری از عفونت استفاده کرد. اگر یک خراش یا بریدگی جزئی دارید، محلول ید را برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها در محل آسیب‌دیده و اطراف آن استعمال کنید. دستورالعمل روی بسته‌بندی را دنبال کنید. بیش از ده روز از محلول ید استفاده نکنید، مگر این که پزشکتان توصیه کرده باشد.

عوارض جانبی مکمل ید

عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف بیش از حد مکمل ید عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • تب
  • احساس سوزش در ناحیه گلو و دهان
  • دل‌درد

در موارد شدیدتر، مسمومیت ناشی از ید ممکن است منجر به کما شود. کودکان خردسال و افراد مسن بیشتر در معرض عوارض جانبی ید قرار دارند.

نگران عوارض مصرف زیاد ید هستی؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
If you experience any severe or persistent side effects, it is important to seek medical attention. It is also essential to inform your healthcare provider about any existing medical conditions or medications you are taking before starting iodine supplementation
ترجمه متن:
در صورت تجربه هر گونه عوارض شدید یا مزمن، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. همچنین، قبل از شروع مصرف مکمل ید، ضروری است در مورد هر بیماری موجود یا داروهایی که مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

webmd

موارد احتیاط و منع مصرف مکمل ید

هنگام مصرف مکمل ید باید این نکته را به‌خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد این مکمل یا استفاده طولانی مدت از آن، شما را در معرض خطر زیادی قرار می‌دهد. مصرف طولانی مدت بدون نظارت پزشک می‌تواند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان، درد دندان و لثه، سوزش در ناحیه دهان و گلو، ناراحتی معده و بسیاری از عوارض دیگر شود.

در صورتی که نوعی بثورات به نام درماتیت هرپتی فرم (DH) دارید از مصرف ید خودداری کنید زیرا می‌تواند باعث تشدید این دانه‌های پوستی شود.

تداخلات دارویی مکمل ید

برخی از داروهایی که ممکن است با مکمل ید تداخل داشته باشند شامل این مواردند:

  • آمیودارون (کوردارون): آمیودارون خود حاوی ید است. مصرف مکمل‌های ید همراه با آمیودارون ممکن است سطح ید در خون را خیلی بالا ببرد. وجود مقادیر زیاد ید در خون می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود که تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • لیتیوم: مقادیر زیاد ید می‌تواند عملکرد تیروئید را کاهش دهد. لیتیوم نیز باعث کاهش عملکرد تیروئید می‌شود. در نتیجه مصرف هم‌زمان این دو دارو، عملکرد تیروئید را بیش از حد کاهش می‌دهد. اگر در حال حاضر داروی لیتیوم مصرف می‌کنید، مقدار زیادی مکمل ید مصرف نکنید.
  • داروهای پرکاری تیروئید (داروهای ضد تیروئید): ید می‌تواند عملکرد تیروئید را افزایش یا کاهش دهد. مصرف ید همراه با داروهای پرکاری تیروئید ممکن است اثرات این داروها را تغییر دهد. اگر برای درمان پرکاری تیروئید اقدام کرده‌اید، مکمل ید مصرف نکنید، مگر این که پزشکتان به شما توصیه کرده باشد.
از کجا بفهمیم به ید نیاز داریم
ورم در ناحیه گردن یکی از اصلی‌ترین نشانه ‌های نیاز بدن به ید است.

اطلاعات دارویی مکمل ید

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی مکمل ید را مشاهده کنید.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرصاستفراغ یا حالت تهوعآمیودارون
قطره چشمیتبداروی لیتیوم
دهان‌شویهدل‌درد و اسهالداروهای پرکاری تیروئید
اسکرابسوزش گلو و دهان 
پماددندان‌درد و لثه درد 
محلول موضعیطعم فلزی در دهان 
اطلاعات دارویی مکمل ید

از کجا بفهمیم نیاز به مکمل ید داریم؟

کمبود ید می‌تواند باعث ایجاد علائم ناراحت‌کننده و حتی شدیدی شود. برخی از این علائم شامل این مواردند:

  • ورم در ناحیه گردن
  • افزایش وزن بدون دلیل
  • خستگی و ضعف
  • ریزش مو
  • پوست خشک و پوسته‌پوسته
  • احساس سردی بیشتر از حد معمول
  • مشکل در یادگیری و به‌خاطر سپردن
  • پریودهای سنگین یا نامنظم

زمانی که این علائم را تجربه کردید باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با کمک آزمایش‌هایی که انجام می‌دهد تشخیص دهد که آیا دچار کمبود ید هستید یا نه.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ید از ضروری‌ترین موادی است که هر فردی در هر دوره‌ای از زندگی‌اش به آن نیاز دارد تا بتواند سالم بماند. حال زمانی که به هر دلیلی امکان دریافت ید کافی را ندارید، باید سراغ ایمن‌ترین و بهترین روش جایگزین، یعنی مصرف مکمل ید، بروید. مکمل‌های ید در انواع گوناگونی در دسترس‌اند که هر یک از آن‌ها برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس زمانی که تشخیص داده شد که دچار کمبود ید هستید، به پزشک مراجعه کنید تا او مکمل ید مناسبی را برای شما تجویز کند.

اگر می‌خواهید از مکمل ید استفاده کنید، حتما با متخصص غدد و متابولیسم یا دکتر داخلی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر غدد و متابولیسم و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله مکمل ید می‌تواند یک درمان موثر برای افرادی باشد که از بیماری فیبروکیستیک پستان رنج می‌برند.

اگر علت به‌وجودآمدن گواتر کمبود ید در بدن باشد، فرد باید زیر نظر پزشک مکمل ید مصرف کند.

پزشک ممکن است نوع خاصی از ید به نام ید رادیواکتیو را برای درمان پرکاری غده تیروئید توصیه کند. این دارو برای ازبین‌بردن سلول‌های اضافی تیروئید و کمک به کاهش مقادیر بیش از حد هورمون تیروئید استفاده می‌شود. اما ید رادیواکتیو با خطراتی هم همراه است. برای مثال می‌تواند سلول‌های تیروئید را بیش از حد از بین ببرد. این می‌تواند میزان تولید هورمون را کاهش دهد و منجر به کم‌کاری تیروئید شود. نکته مهم این است که ید رادیواکتیو با مکمل‌های ید یکسان نیست و برای درمان پرکاری تیروئید هرگز نباید از مکمل‌های ید استفاده کنید.

همان‌طور که گفتیم کمبود ید با علائم خاصی مثل ریزش مو، ضعف، خستگی، افزایش وزن و غیره اتفاق می‌افتد. این علائم به شما هشدار می‌دهند که یک مشکل جدی دارید و باید هر چه سریع‌تر آن را برطرف کنید.

قرص ید مام یکی از رایج‌ترین مکمل‌های ید است که پزشکان برای زنان باردار یا شیرده تجویز می‌کنند. این مکمل دارای ید و فولیک‌اسید است و ید ضروری برای مادر و فرزندش را تامین می‌کند. از مزایای این مکمل می‌توان به این موارد اشاره کرد: کمک به رشد جنین، کمک به سلامتی بینایی و شنوایی کودک، کاهش خطر نقص لوله عصبی و ناهنجاری‌های جمجمه. البته ید مام برای افراد دیگر هم قابل‌استفاده است. برای مثال افرادی که از اختلالاتی مثل بیماری التهابی روده، بیماری کبد، نارسایی کلیوی، سوءتغذیه و غیره رنج می‌برند هم می‌توانند از این نوع مکمل استفاده کنند. معمولا دوز مجاز برای مصرف ید مام، روزانه یک قرص است.

قرص یدوفولیک نیز همچون قرص ید مام یک مکمل منحصربه‌فرد است که علاوه بر ید، حاوی فولیک‌اسید نیز هست. این مکمل مواد مغذی موردنیاز را در دوران پیش از بارداری، حین بارداری و دوران شیردهی فراهم می‌کند و کمک می‌کند فرزند سالم‌تری داشته باشید. این مکمل مواد موردنیاز برای رشد سیستم عصبی، شنوایی و بینایی جنین را فراهم می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(2.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مکمل ید

  1. سلام قرص لوتیروکسین مصرف میکنم دچار تاکی کاردی میشم.بجاش چی مصرف کنم گفت:

    سلام با مصرف قرص لوتیروکسین تاکیکاردی پیدا میکنم قرص جایگزین چی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا نیاز به تغییر دوز دارو دارید

  2. ناشناس گفت:

    من تیروئید داشتم. دکتر گفت تا آخر عمر باید قرص مصرف کنم.
    فقط نمک دریا تو غذاهام استفاده کردم.
    و هیچ قرصی نمی‌خوردم. الان چهار سال که تیروئید ندارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر پند وقت هورمون ها را اندازه بگیرید
      تندرست باشید