قرص آلتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آلتادین معمولاً برای طیف گسترده‌ای از مشکلات دستگاه تنفسی و التهابات گلو استفاده می‌شود. افرادی که فشار خون دارند نباید از این دارو استفاده کنند. آلتادین یک داروی گیاهی است و در ترکیب آن از 3 گیاه استفاده شده است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
قرص آلتادین

قرص آلتادین در چه مواردی تجویز می‌شود؟ در کنار داروهایی که به‌صورت شیمیایی فرموله می‌شوند، درمان با داروهای گیاهی نیز طرفداران زیادی دارد و حتی علاوه بر طب سنتی، در پزشکی نیز این داروها موردتوجه پزشکان قرار دارند. شرکت‌های داروسازی ایرانی مختلفی وجود دارند که انواع داروهای گیاهی موثر برای انواع بیماری‌ها را تولید می‌کنند. یکی از داروهای گیاهی پر استفاده در علم پزشکی، داروی آلتادین است. در این مقاله به‌صورت کامل با ساختار این دارو، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن آشنا می‌شویم. قبل از مصرف این دارو حتما از طریق سایت دکترتو با متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر مشاوره دارویی مشورت کنید.

قرص آلتادین چیست؟

آلتادین که با نام تجاری دینه شناخته می‌شود، یک قرص مکیدنی گیاهی است که برای طیف گسترده‌ای از مشکلات دستگاه تنفسی و التهابات گلو استفاده می‌شود. آلتادین از ترکیب گیاهان گل ختمی، عصاره شیرین بیان و اسانس نعنا تشکیل شده است. اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده آن هم موسیلاژهایی است که در برگ‌ها و گل گیاه ختمی وجود دارد. نعنا خاصیت ضدمیکروبی به دارو می‌دهد و می‌تواند موجب عطر و طعم بهتر قرص آلتادین شود. سایر ترکیبات موثر و مفید موجود در قرص آلتادین دینه شامل گلیسیریزین، فلاوونویید، آسپارژین، بتائین، لیستین و یک سری مواد چرب می‌شود.

اسامی رایج دارو:

  • لوزنج آلتادین

متن انگلیسی:
Anti cough and anti inflammatory lozenge that soothes throat and causes phlegm. Althadin Herbal Lozenge soothes mucus tissues and sore throat
ترجمه متن:
آلتادین یک قرص ضد سرفه و ضدالتهاب است که گلو را تسکین می‌دهد و باعث خلط می‌شود. قرص گیاهی آلتادین بافت‌های مخاطی و گلودرد را تسکین می‌دهد.

herboca

نحوه مصرف قرص آلتادین

نحوه مصرف دارو باید بر اساس توصیه پزشک مشخص شود. با این حال در بروشور همراه دارو نحوه صحیح مصرف آن نوشته شده است. این قرص به‌صورت مکیدنی مصرف می‌شود و معمولاً باید در بازه زمانی یک تا دو ساعت یک قرص را مصرف کرد و آن را مکید. این دارو را فقط باید به‌صورت مکیدنی مصرف و از جویدن یا قورت دادن دارو خودداری کرد.

چند بار در روز باید قرص آلتادین مصرف کنی؟

می‌خوای سریع‌تر درمان شی؟ مشاوره بگیر.

قرص آلتادین برای چه سنی مناسب است؟

به صورت کلی این دارو برای کودکان بالای ۹ سال و افراد بزرگسال زیر ۶۵ سال ایمن است و می‌توان آن را مصرف کرد.

موارد مصرف قرص آلتادین (قرص آلتادین برای چیست؟)

به صورت کلی از این قرص برای درمان انواع التهابات حلق و گلودرد طولانی مدت و در کل دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. زمانی که بعد از عفونت‌های مختلف دستگاه تنفسی فرد دچار سرفه‌های شدید می‌شود، می‌توان از این داروی گیاهی برای درمان سریع سرفه خشک استفاده کرد. خصوصا زمانی که بعد از دوره بیماری، سرفه‌ها به‌صورت تحریکی و مزمن تبدیل می‌شوند، می‌توان با قرص آلتادین این سرفه‌ها را تسکین داد.

آلتادین همچنین نقش خلط‌آور هم دارد و می‌توان از آن در درمان علائم سرماخوردگی و بیماری‌های دستگاه تنفسی به‌عنوان خلط‌آور استفاده کرد. اثر نرم‌کنندگی این دارو خشکی گلو را تسکین می‌دهد. در درمان انواع گلودردهای غیرعفونی، برونشیت و گرفتگی صدا می‌توان از قرص آلتادین استفاده کرد. این قرص می‌تواند خارش گلو را هم تسکین دهد.

سرفه‌های تحریکی یکی از مشکلات رایجی است که می‌توان آن را با قرص آلتادین تسکین داد. این سرفه‌ها علاوه بر بیماری و سرماخوردگی می‌تواند در اثر آلودگی هوا، استنشاق مواد شیمیایی و محرک یا مصرف مواد غذایی تحریک‌کننده گلو و سینه هم ایجاد شوند.

قرص التادین و کرونا

تشخیص این که آیا می‌توان از قرص آلتادین برای درمان علائم کرونا استفاده کرد یا خیر بر عهده پزشک است. این دارو نمی‌تواند به‌تنهایی به‌عنوان داروی درمان‌کننده کرونا در نظر گرفته شود. اما می‌توان با نظر پزشک از آن به‌عنوان یک داروی گیاهی تسکین‌دهنده علائم کمک گرفت تا علائم کرونا مانند سرفه‌های تحریکی شدید، خارش گلو، التهابات ریه و گلو و مواردی از این دست را کاهش داد.

این قرص به‌صورت مشخص می‌تواند سرفه‌های خشک کرونا را تسکین داده و با نرم کردن گلو و مجاری تنفسی، از شدت خشکی گلوی ناشی از کرونا بکاهد. بنابراین قرص آلتادین به تنهایی داروی درمان‌کننده کرونا نیست.

آلتادین برای کودکان

به‌صورت مشخص قرص آلتادین به‌عنوان داروی سرماخوردگی برای کودکان تولید نشده است. با این حال ممکن است پزشک در برخی موارد از این دارو برای رفع یک سری علائم سرماخوردگی و گلودرد در کودکان استفاده کند. با این حال به هیچ عنوان نباید از این دارو بدون مشورت با پزشک برای کودکان استفاده کرد.

عوارض قرص آلتادین برای بیماران کبدی و کلیوی بیشتر است.
افراد دیابتی، افراد مبتلا به فشارخون بالا، بیماری‌های کلیه، کبد و کیسه صفرا نباید از این دارو استفاده کنند.

دوز مصرفی قرص آلتادین

دوز مصرفی و نحوه استفاده از دارو توسط پزشک تعیین می‌شود. به‌صورت معمول باید هر یک تا دو ساعت یک‌بار یک عدد قرص گیاهی آلتادین را به صورت مکیدنی مصرف کرد.

عوارض جانبی مصرف قرص آلتادین

از آن جایی که قرص آلتادین دینه یک داروی گیاهی است که در آن از گیاهانی مانند گل ختمی و شیرین بیان استفاده شده است، عوارض جانبی آن بسیار کم و نادر است. با این حال ممکن است برخی از افراد به ترکیبات به کار رفته در این داروی گیاهی حساسیت داشته باشند و در نتیجه با مصرف قرص آلتادین انواع واکنش‌های آلرژیک در آنها بروز کند. در برخی موارد هم ممکن است سوء مصرف دارو موجب بروز یکسری مشکلات در برخی از افراد شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بروز هر نوع عارضه جانبی، دارو را دقیقاً مطابق نظر پزشک مصرف کنید.

موارد احتیاط و منع مصرف داروی آلتادین

هر دارویی باید حتماً مطابق نظر پزشک و با دوز مشخص مصرف شود. با این حال در برخی موارد، خصوصا سابقه حساسیت به هر نوع داروی گیاهی دیگری نباید بدون نظر پزشک قرص آلتادین را مصرف کرد. مصرف این دارو در برخی موارد دیگر از جمله بارداری، شیردهی، دیابت، ابتلا به هپاتیت مزمن، سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی، سابقه فشارخون بالا و مشکلات کبد، کلیه و کیسه صفرا نباید از این دارو استفاده کرد. بیماران مبتلا به دیابت هم باید این دارو را بااحتیاط و تحت‌نظر پزشک مصرف کنند، چرا که در تولید این دارو ساکاروز استفاده شده است.

می‌خوای برای گلودرد و سرفه‌هات آلتادین مصرف کنی؟ قبلش مشاوره بگیر.

آلتادین و فشارخون

افرادی که فشارخون بالا دارند بهتر است از مصرف بدون نسخه قرص آلتادین خودداری کنند، چرا که ممکن است این دارو برای آنها مشکلاتی را به همراه داشته باشد یا اینکه با داروی فشارخونی که مصرف می‌کنند تداخل داشته باشد.

مصرف قرص آلتادین در بارداری

در بررسی‌های انجام شده تاکنون این دارو در دوران بارداری منع مصرف ندارد، اما به دلیل ناکافی بودن تحقیقات بهتر است حتماً دارو در دوران بارداری با نظر پزشک مصرف شود. خصوصا این که احتمال دارد مصرف این قرص در دوران بارداری موجب بروز واکنش‌های حساسیتی در برخی از زنان باردار شود.

مصرف قرص آلتادین در شیردهی

 مصرف دارو در دوران شیردهی با تجویز پزشک بلامانع است. اما باز هم در این خصوص باید به نظر پزشک توجه کرد و در صورت بروز هر نوع حساسیتی، مصرف دارو را قطع کرد.

این قرص بهتر است در بارداری استفاده نشود.
قرص آلتادین در بارداری بهتر است مصرف نشود.

قرص آلتادین در کودکان

مصرف داروی آلتادین در کودکان نباید بدون تجویز پزشک صورت بگیرد، چرا که این داروی گیاهی برای کودکان فرموله نشده و دقیقاً مشخص نیست که چه اثراتی ممکن است روی آنها داشته باشد. در صورتی که کودکان مشکلات تنفسی و التهاب گلو داشته باشند یا در صورت وجود سرفه‌های تحریکی مزمن ممکن است پزشک قرص آلتادین را برای آنها تجویز کند.

تداخلات دارویی قرص آلتادین

تاکنون هیچ نوع تداخل دارویی خاصی برای این دارو تایید نشده است. با این حال از آنجایی که تداخل دارویی می‌تواند اثرگذاری دارو را تغییر دهد یا حتی موجب بروز عوارض جانبی بیشتر شود، بهتر است حتماً قبل از مصرف با پزشک در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کرده تا مطمئن شوید که هیچ نوع تداخل دارویی برای مصرف این دارو وجود نداشته باشد. خصوصا اگر هر نوع مکمل گیاهی دیگری را مصرف می‌کنید یا در حال حاضر مشغول مصرف یک داروی خاص هستید، بهتر است حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

اطلاعات دارویی قرص آلتادین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی آلتادین را مشاهده کنید.

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
آلتادین دینهاحتمال بروز حساسیت در برخی از افراد وجود دارد.با دارویی تداخل ندارد.
لوزنج آلتادین
اطلاعات دارویی آلتادین

مکانیسم اثر قرص آلتادین

در این دارو از سه ترکیب گیاهی مختلف استفاده شده که هر یک از آنها می‌توانند به نحوی روی بهبود مشکلات ناشی از سرماخوردگی یا گلودرد غیرعفونی اثر بگذارند. گل ختمی مورد استفاده در این قرص خلط‌آور است و می‌تواند التهاب مجاری تنفسی را کاهش دهد. گل ختمی مانند یک آنزیم عمل می‌کند که می‌توان با شل کردن مخاط و ترشحات مجاری تنفسی، اثر خلط‌آوری داشته باشد. علاوه بر این ختمی استفاده شده در قرص آلتادین می‌تواند نقش مسکن را هم ایفا کند و درد و سوزش ناشی از گلودرد را کم کند. گل ختمی اثر آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هم دارد.

ترکیب مهم بعدی در قرص آلتادین شیرین بیان است که می‌تواند روی ویروس‌ها و باکتری‌ها اثر بگذارد و از رشد و تکثیر آنها جلوگیری کند. گلیسیریزین موجود در عصاره شیرین بیان می‌تواند التهابات گلو و مجاری تنفسی را کم کند.

در نهایت ویتامین سی و منتول موجود در نعناع فلفلی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی که دارد، هم موجب تقویت سیستم ایمنی شده و هم التهاب و خارش گلو را کم می‌کند و موجب تسکین سرفه‌های شدید در بیماران می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سرفه‌های شدید و تحریکی ممکن است بعد از هر نوع بیماری تنفسی یا قرارگیری در معرض عوامل محرکی مانند آلودگی هوا ایجاد شود. قرص آلتادین یکی از داروهایی است که می‌تواند به طرز موثری این سرفه‌ها را تسکین دهد یا این که سایر علائم بیماری سرماخوردگی مانند خارش و درد گلو را کم کند. با این حال از آن جایی که این دارو در دسته داروهای گیاهی بدون نسخه است، ممکن است برخی از افراد آن را بدون نظر پزشک مصرف کنند. بهتر است حتماً برای مصرف قرص آلتادین با دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کرد و از مصرف خودسرانه آن، خصوصا در صورت داشتن دیابت یا فشارخون بالا خودداری کرد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین و همچنین دکتر مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای درمان سرفه‌های تحریکی، درد و خارش گلو و سایر علائم سرماخوردگی می‌توان از قرص آلتادین دینه استفاده کرد.

این دارو نمی‌تواند به‌تنهایی برای درمان کرونا مصرف شود و تنها می‌توان به‌عنوان یک مکمل درمانی از آن برای کاهش عوارض جانبی کرونا مانند سرفه و خارش گلو استفاده کرد.

این دارو برای کاهش علائم انواع سرماخوردگی و گلودرد غیرعفونی استفاده می‌شود.

این داروی گیاهی به‌صورت آزاد و با نرخ تقریبی 34 هزار تومن به فروش می‌رسد.

علائم ممکن است به‌صورت واکنش‌های حساسیتی بروز کند.

باید تا نوبت دوز بعدی منتظر ماند و از مصرف دو قرص همزمان با هم پرهیز کرد.

دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد، دور از تابش نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن