داروی کتالوگ چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کتالوگ قرص مکمل تغذیه برای کمک به تامین آمینواسیدهای ضروری در بیماران کلیوی است که روند پیشروی بیماری کلیوی را به تاخیر می‌اندازد. این یعنی به تعویق افتادن شروع دیالیز در بیماران کلیوی. این مکمل غذایی با تامین پروتئین و انرژی بدن، سوتغذیه در بیماران کلیوی را برطرف کرده و سطح کیفی زندگی این بیماران را ارتقا می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
کتالوگ

کتالوگ نوعی مکمل غذایی حاوی املاح ضروری و آمینواسید برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی است که در دوران دیالیز تجویز می‌شود و روی افزایش کیفیت زندگی این بیماران اثر مثبت دارد. مصرف این دارو که به شکل قرص عرضه شده به بهبود سلامت کلیه‌ها و کاهش بار کلیوی کمک می‌کند، زمان شروع دیالیز را به تاخیر انداخته، پروتئین ضروری این بیماران را تامین می‌کند و میزان تولید سم و ضایعات متابولیکی بدن را کاهش می‌دهد. کتالوگ نقش مهمی در زندگی بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی ایفا می‌کند.

اگر دچار بیماری کلیوی هستید و می‌خواهید از این دارو استفاده کنید، حتما پیش از مصرف با متخصص داخلی یا دکتر کلیه و مجاری ادراری مشورت کنید. همچنین می‌توانید مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

داروی کتالوگ چیست؟

داروی کتالوگ مکمل تغذیه‌ای است که آمینو اسیدهای ضروری بیماران کلیوی را تامین می‌کند. درواقع زمانی که بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی این دارو را مصرف می‌کند، روند پیشروی بیماری کند شده و بار وارد شده به کلیه‌ها کاهش می‌یابد.

نتیجه آن هم به تاخیر افتادن شروع فرایند دیالیز خواهد بود (دیالیز کلیه چیست؟). معمولا بیشتر بیماران کلیوی با محدودیت در رژیم غذایی مواجهند یا دچار بی‌اشتهایی می‌شوند، پزشک به منظور تامین پروئتین مورد نیاز بدن این بیماران، مکمل کتالوگ را تجویز می‌کند و سطح انرژی را بالا برده و کیفیت زندگی این افراد را ارتقا می‌بخشد. قرص کتالوگ با پایین آوردن میزان سموم متابولیکی و پروتئینوری، سوتغذیه موجود در بیماران نارسایی کلیه را برطرف می‌کند.

اسامی رایج داروی کتالوگ:

  • قرص کتالوگ دکتر گیل ۶۰ عددی
  • قرص کتالوگ دکتر گیل ۱۰۰ عددی

متن انگلیسی:
Conservative therapy in advanced chronic renal failure is based on low-protein diet. Precautions have to be taken so that the patient does not develop protein deficiency. By supplementing low-protein diets with essential amino acids orally (as tablets) this risk can be minimized
ترجمه متن:
درمان محافظه کارانه در نارسایی مزمن کلیوی پیشرفته مبتنی بر رژیم غذایی کم پروتئین است. اقدامات احتیاطی باید انجام شود تا بیمار دچار کمبود پروتئین نشود. با مکمل رژیم غذایی کم پروتئین با اسیدهای آمینه ضروری به صورت خوراکی (به صورت قرص) می‌توان این خطر را به حداقل رساند.

pubmed

نحوه مصرف داروی کتالوگ

درست است که این مکمل بدون نسخه قابل خریداری است اما توصیه می‌شود با مشورت و تشخیص پزشک استفاده کنید. نحوه مصرف آن روزانه ۳ تا ۶ قرص در سه وعده همراه غذا است. یادتان باشد که کتالوگ صرفا مکمل تغذیه است و باعث بهبود کیفیت زندگی خواهد شد اما راه حل پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری محسوب نمی‌شود.

بهترین زمان مصرف این مکمل رو نمی‌دونی؟

پس همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

موارد مصرف داروی کتالوگ (قرص کتالوگ برای چیست؟)

علاوه بر تامین آمینواسید و پروتئین‌های ضروری بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی، پیشگیری از پیشرفت بیماری و به تعویق انداختن دیالیز، دیگر موارد مصرف کتالوگ عبارتند از:

  • کاهش بار کلیوی
  • کند کردن روند بیماری نارسایی مزمن کلیوی و بهبود علائم کم کاری کلیه
  • تامین انرژی بدن و ارتقای کیفیت زندگی بیمار
  • پیشگیری و رفع سوتغذیه
  • کم کردن میزان سموم و ضایعات متابولیکی بدن
  • کاهش پروتئنوری با محدود کردن پروتئین غیرضروری دریافتی بدن
  • تقویت متابولیسم اسیدوز متابولیک و کلسیم-فسفات
  • بهبود حساسیت به انسولین و پایین آوردن فشار خون بیماران
  • کند کردن روند کاهشی عملکرد فیلتراسیون گلومرولی
  • بهبود سطح چربـی خون، استرس اکسیداتیو و التهاب در بیماران

قرص کتالوگ دکتر گیل

قرص کتالوگ دکتر گیل در بسته ۶۰ و ۱۰۰ عددی، مکمل تغذیه ایرانی است که آمینواسیدهای ضروری و پروتئین مورد نیاز بیماران کلیوی را تامین می‌کند و سطح انرژی را در این بیماران افزایش می‌دهد.

دوز مصرفی کتالوگ

دوز مصرفی کتالوگ بهتر است با تشخیص پزشک براساس شرایط و وضعت بیمار، سن و جنسیت او مشخص شود. معمولا برای بزرگسالان ۳ تا ۶ قرص در روز طی ۳ وعده (یعنی یک تا ۲ قرص در هر بار) به عنوان دوز مصرفی پیشنهادی کتالوگ عنوان می‌شود.

داروی کتالوگ برای بیماران کلیوی تجویز می شود.
داروی کتالوگ مکمل تغذیه‌ای است که آمینو اسیدهای ضروری بیماران کلیوی را تامین می‌کند.

عوارض جانبی مصرف کتالوگ

این مکمل پروتئینی عوارض جانبی جدی و خطرناکی ندارد اما ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی و آلرژی شود. بیماران مبتلا به فتیل کتونوری به خاطر وجود فنیل آلانین در ترکیبات کتالوگ نباید این دارو را مصرف کنند چرا که عوارض جانبی خطرناکی برایشان به همراه دارد. از دیگر عوارض احتمالی مصرف آن امکان ایجاد هیپرکلیسمی است. بنابراین بهتر است همزمان با مکمل ویتامین D مصرف نشود.

موارد احتیاط و منع مصرف داروی کتالوگ

افرادی که ژنتیکی و ارثی به فنیل کتونوریا مبتلا هستند به دلیل وجود فنیل آلانین در این مکمل در مصرف آن ممنوعیت دارند. خانم‌های باردار و شیرده هم بهتر است با احتیاط و با تشخیص پزشک مصرف کنند هرچند که عوارض جانبی جدی درباره مصرف این مکمل در بارداری و شیردهی گزارش نشده است.

مشکل کلیوی داری و می‌خوای از این دارو استفاده کنی؟ با متخصص مشورت کن.

تداخلات دارویی کتالوگ

مصرف همزمان این دارو با داروهای حاوی کلسیم باعث شده که میزان کلسیم سرم خون بیشتر شود. مصرف همزمان آن با داروهای حاوی ترکیبات کلسیمی مثل تتراسایکلین‌ها، کینولون‌ها مانند سیپروفلوکساسین و نورفلوکساسین و داروهای حاوی آهن، فلوراید یا استراموستین مجاز نیست چرا که باعث اختلال در جذب مواد فعال می‌شود. جهت پیشگیری از بروز تداخلات دارویی بهتر است بین زمان مصرف این داروها و کتالوگ حداقل ۲ ساعت فاصله باشد.

اطلاعات دارویی کتالوگ

اسامی رایج، عوارض احتمالی و تداخلات دارویی کتالوگ را در جدول زیر آورده‌ایم:

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص کتالوگ دکتر گیل ۶۰ عددیافزایش سطح کلسیم خونداروهای حاوی کلسیم
قرص کتالوگ دکتر گیل ۱۰۰ عددیاختلال در جذب مواد فعالتتراسایکلین‌ها، کینولون‌ها مانند سیپروفلوکساسین و نورفلوکساسین
 –حساسیت پوستی و واکنش آلرژیکداروهای حاوی آهن، فلوراید یا استراموستین
اطلاعات دارویی قرص کتالوگ

مکانیسم عملکرد داروی کتالوگ

این دارو نوعی اسیدآمینه است که گروه آمینی خود را در پروسه دی آمینیشن از دست می‌دهد. زمانی که فرد این دارو را مصرف می‌کند، کتالوگ‌ها با پیوند به گروه آمینی اسید آمینه‌های بدن به آمینو اسید ضروری تبدیل شده و بار کلیوی با کاهش ضایعات متابولیکی و نیتروژنی کم می‌شود. زمانی هم که اسید آمینه مورد نیاز بدن تامین شود، خستگی و ضعف ناشی از کمبود پروتئین در رژیم غذایی برطرف می‌شود. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

قرص کتالوگ یک مکمل غذایی حاوی پروتئین‌های ضروری و اسید آمینه مورد نیاز بدن بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی است که با تامین پروتئین مورد نیاز بدن این بیماران می‌تواند سوتغذیه را برطرف کرده، بار کلیوی را کم کرده و شروع دیالیز را به تعویق بیندازد و کیفیت زندگی را در این بیماران بهبود ببخشد. این مکمل به شکل قرص در داروخانه بدون نسخه پزشک عرضه می‌شود اما بهتر است برای جلوگیری از عوارض احتمالی و تداخل دارویی حتما با تشخیص و مشورت پزشک مصرف شود.

قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر داخلی یا دکتر فوق تخصص کلیه مشورت کنید تا عوارضی برای شما ایجاد نشود. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر کلیه آنلاین (دکتر نفرولوژی آنلاین) وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در جای خشک و خنک، دور از رطوبت و دور مستقیم خورشید نگهداری شود.

برای آگاهی از قیمت قرص کتالوگ ایرانی ساخت شرکت دارویی دکتر گیل می‌توانید به داروخانه مراجعه کنید. بازه قیمتی آن بین 490 هزار تا 550 هزار تومان است.

شرایط نگهداری از قرص کتالوگ به شرح زیر است:

  • جای خشک و خنک
  • دور از رطوبت
  • در دمای كمتر از  ٢٥ درجه سانتيگراد

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن