هفته پنجم بارداری چه علائمی دارد؟ وضعیت جنین چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته پنجم بارداری جنین در دیواره داخلی رحم رشد کرده و حدود 2 میلی‌متر می‌شود. جنین به اندازه یک دانه توت فرنگی می‌شود. در سونوگرافی نمی‌توان جنین را مشاهده کرد، اما می‌توان کیسه حاملگی را دید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
هفته پنجم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته پنجم بارداری احتمالا به دلیل تعویق در پریود متوجه بارداری شده‌اید. در این هفته جنین در پوشش داخلی رحم فرو رفته و پایه اندام‌ها تشکیل شده است. اگر به‌تازگی متوجه شده‌اید که باردار هستید، احتمالا می‌خواهید در مورد روند بارداری بیشتر بدانید. در این مطلب توضیح می‌دهیم که هفته پنجم حاملگی چگونه است؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد؟ اندازه جنین چقدر شده است؟ چه علائمی ممکن است داشته باشید؟ کدام علائم خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد؟ چه تغییراتی در بدن شما ایجاد می‌شود؟ چگونه باید از خود مراقبت کنید؟

در صورتی‌که تست بارداری داده‌اید و جواب آن مثبت است، باید برای مراقبت‌های دوره بارداری و بررسی آزمایش‌های لازم به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

هفته پنجم بارداری چگونه است؟

احتمالا با عقب افتادن پریود در اواخر هفته چهارم بارداری، برای تست بارداری اقدام کرده و در هفته پنجم حاملگی متوجه بارداری شده‌اید. طبق تقویم بارداری در هفته پنجم بارداری لانه‌گزینی جنین انجام شده و در پوشش داخلی رحم فرو رفته است. اندازه جنین در این هفته به ۲ میلی‌متر می‌رسد.

در این هفته شما بیشتر متوجه تغییرات فیزیکی و احساسی می‌شوید. برخی افراد تا قبل از هفته ۵ بارداری هیچ علامتی ندارند. اگر در این هفته تست بارداری خانگی یا آزمایش خون دهید، به احتمال زیاد جواب درست است. زیرا میزان هورمون بارداری در هفته پنجم به اندازه کافی افزایش پیدا می‌کند. اما اگر هنوز هم جواب تست منفی است و علائم بارداری را دارید، چند روز بعد دوباره تست را تکرار کنید.

علائم هفته پنجم بارداری

در هفته ۵ بارداری میزان ترشح هورمون بارداری بیش‌ از پیش افزایش پیدا کرده است. این هورمون در ایجاد علائم اولیه بارداری تاثیر زیادی دارد. البته برخی افراد در هفته‌های اول بارداری هیچ علامتی ندارند، وجود علامت بارداری ارتباطی با سالم یا ناسالم بودن حاملگی ندارد. از مهم‌ترین علائم در هفته پنجم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست‌ رفتن پریود: عقب افتادن پریود اولین و مهم‎ترین علامت بارداری است. از زمان بارداری پروژسترون افزایش می‌یابد و از ریزش دیواره رحم جلوگیری می‌کند.
  • حساس شدن سینه‌ها: تغییرات هورمونی باعث حساس شدن سینه‌ها، درد، گزگز یا بزرگ‌ شدن آنها می‌شود. اگر همیشه قبل از پریود تغییراتی در سینه شما ایجاد می‌شد، احتمالا در زمان بارداری هم این علامت را خواهید داشت.
  • خستگی: علامت شایع و اولیه بارداری است.
  • حالت تهوع صبحگاهی: به دلیل افزایش سریع هورمون بارداری، بسیاری از افراد دچار حالت تهوع صبحگاهی می‌شوند. ممکن است همراه یا بدون استفراغ باشد. این علامت در سه‌ماهه اول بارداری رایج است.
  • تکرر ادرار: تغییرات هورمونی باعث افزایش گردش خون و ادرار می‌شود.
  • تغییرات خلقی: نوع تغییرات خلقی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
حالت تهوع صبحگاهی ممکن است از هفته پنجم بارداری شروع شود.
حالت تهوع صبحگاهی ممکن است از هفته پنجم بارداری شروع شود.

علائم سقط جنین در هفته پنجم بارداری

احتمال سقط جنین در اوایل بارداری بیشتر است. علائم سقط عبارتند از:

  • خونریزی
  • ترشح مایع از واژن
  • ترشح بافت از واژن
  • درد در قسمت پایین شکم
  • احساس بیماری

در ۱ تا ۲٪ حاملگی‌ها ممکن است بارداری خارج از رحم اتفاق بیفتد. در این وضعیت جنین داخل لوله فالوپ رشد می‌کند. این نوع حاملگی خطرناک است و در صورت بروز علائم زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی واژینال
  • درد
  • سرگیجه

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۵ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم اولیه بارداری مانند حالت تهوع یا حساسیت سینه‌ها شدید است، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. برخی علائم در هفته پنجم بارداری جدی هستند و باید توسط پزشک بررسی شوند. اگر خونریزی خفیف تا متوسط دارید یا گرفتگی در شکم، لگن یا کمر احساس می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم در هفته پنجم بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر تست بارداری شما مثبت است یا علائمی مربوط به بارداری دارید، باید برای معاینات و انجام آزمایش‌های لازم به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با این پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

جنین در هفته پنجم بارداری بسیار کوچک است و نهایت به ۲ میلی‌متر می‌رسد. سیستم عصبی جنین در حال‌ رشد است، درون کیسه آمنیوتیک (کیسه آب) قرار گرفته و پایه اندام‌های اصلی در حال شکل‌گیری است. برخی از رگ‌های خونی نیز تشکیل می‌شود و جریان خون در بدن جنین وجود دارد. در هفته ۵ حاملگی قلب شبیه به یک ساختار لوله‌ای ساده است. برخی از رگ‌های خونی به‌مرور تبدیل به بند ناف می‌شوند.

سلول‌های جنین در هفته چهارم بارداری به سه‌لایه داخلی، میانی و خارجی تقسیم می‌شود. در هفته پنجم لایه بیرونی جنین دارای شیار شده و یک لوله توخالی به‌عنوان لوله عصبی تشکیل می‌شود. این لوله به‌مرور مغز و نخاع جنین را شکل می‌دهد. روند رشد لوله عصبی بسیار مهم است. اگر در دم لوله، نقصی ایجاد شود، منجر به اسپینا بیفیدا خواهد شد. نقص در سر لوله باعث آنسفالی می‌شود. در این شرایط رشد استخوان‌های جمجمه با مشکل روبرو می‌شود. به همین دلیل به‌محض بارداری یا قبل از آن، پزشک مکمل اسیدفولیک را تجویز می‌کند. این مکمل از اسپینا بیفیدا جلوگیری می‌کند.

در هفته ۵ بارداری جنین هنوز کوچک است و در سونوگرافی دیده نمی‌شود. اما ممکن است کیسه حاملگی در تصویر مشخص شود. این کیسه پر از مایع در اطراف جنین رشد می‌کند.

جنین در هفته پنجم بارداری بسیار کوچک است و نهایت به ۲ میلی‌متر می‌رسد. سیستم عصبی جنین در حال‌ رشد است.

وضعیت جنین های دو قلو در هفته پنجم حاملگی

در هفته پنجم حاملگی جنین در سونوگرافی مشخص نمی‌شود. اما دوقلو یا چندقلو بودن جنین‌ها را می‌توان در هفته ۵ بارداری با سونوگرافی تشخیص داد. در این شرایط دو یا چند کیسه حاملگی در تصویر دیده می‌شود. گاهی ممکن است در سونوگرافی دو کیسه حاملگی دیده شود، اما در سونوگرافی‌های بعدی تنها یک نوزاد تشخیص داده شود. به این وضعیت سندروم ناپدیدشدن دوقلو می‌گویند. علت بروز این خطا هنوز مشخص نیست.

در هفته پنجم بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته پنجم بارداری اندازه جنین حدود ۱٫۵ تا ۲ میلی‌متر می‌شود. جنین تقریبا اندازه دانه توت‌فرنگی یا کنجد است. سرعت رشد بالا بوده و شکل‌گیری اندام‌ها به‌ویژه قلب و مغز شروع شده است. جنین در هفته پنجم حاملگی شروع به دراز شدن می‌کند و شکل بچه قورباغه می‌شود. لوله عصبی از ابتدا تا انتهای جنین امتداد دارد.

جنین در هفته پنجم بارداری دراز شده و شبیه به بچه قورباغه می‌شود.
جنین در هفته پنجم بارداری دراز شده و شبیه به بچه قورباغه می‌شود.

تغییرات بدن در هفته پنجم بارداری

مهم‌ترین تغییر در هفته پنجم حاملگی از دست‌ دادن پریود است. با عقب افتادن پریود احتمالا متوجه بارداری شده‌اید. باید از این هفته به بعد موارد مراقبتی را بیشتر جدی بگیرید. احتمال دارد در هفته پنجم سینه‌های شما بزرگ شود یا احساس درد در سینه‌ها داشته باشید.

خستگی در این هفته بیشتر می‌شود و ممکن است حالت تهوع همراه یا بدون استفراغ داشته باشید. اندازه شکم شما در هفته ۵ حاملگی تغییری نمی‌کند.

آزمایش های هفته پنجم بارداری

اگر در هفته چهارم بارداری تست بارداری انجام داده و با وجود علائم حاملگی جواب تست منفی بوده است، در هفته پنجم باید آن را تکرار کنید. میزان هورمون بارداری در هفته پنجم به اندازه کافی افزایش پیدا می‌کند و به‌احتمال ۹۰٪ جواب آزمایش مثبت می‌شود.

سونوگرافی در هفته پنجم بارداری

معمولا در هفته پنجم بارداری سونوگرافی تجویز نمی‌شود. همان‌طور که گفته شد از آنجایی‌که در این هفته جنین بسیار کوچک است، نمی‌توان تصویر آن را مشاهده کرد. اما کیسه حاملگی در سونوگرافی دیده می‌شود. به همین دلیل گاهی می‌توان حاملگی چندقلو را در هفته پنجم تشخیص داد. در این هفته قلب جنین با سرعت ثابتی شروع به تپیدن می‌کند. اما احتمالا برای شنیدن صدای قلب جنین باید ۱ یا ۲ هفته صبر کنید.

در هفته پنجم بارداری کیسه حاملگی در سونوگرافی دیده می‌شود.

خود مراقبتی در هفته پنجم بارداری

حال که متوجه بارداری شده‌اید، باید در اولین قدم برای مراقبت از خود و جنین یک متخصص زنان و زایمان خوب پیدا کنید. پزشک آزمایش‌های لازم را تجویز و تا پایان حاملگی شما را راهنمایی می‌کند. برخی از نکات مهم در هفته پنجم بارداری عبارتند از:

  • مصرف ویتامین در دوره بارداری ضروری است. اگر از قبل ویتامینی مصرف نمی‌کردید، باید بعد از تشخیص بارداری مصرف آنها را شروع کنید. اسیدفولیک و ویتامین B برای سلامت جنین ضروری هستند. حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک باید روزانه مصرف کنید.
  • کافئین کمتر مصرف کنید. کافئین خطر عوارض برای جنین را افزایش می‌دهد. حتی اگر روزی نصف فنجان قهوه مصرف کنید، روی وزن نوزاد تاثیر می‌گذارد.
  • برنامه‌ای مربوط به تقویم بارداری در گوشی خود نصب کنید. این نوع برنامه‌ها شما را هفته‌ به‌ هفته راهنمایی می‌کنند.
  • از سیگار و الکل دوری کنید.

اگر به‌تازگی تشخیص داده‌اید که باردار هستید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های دوره بارداری به متخصص زنان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۵ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه مناسب در هفته پنجم بارداری

با شروع دوره بارداری باید به تغذیه خود بیشتر اهمیت دهید. بدن شما و جنین به مواد مغذی نیاز دارد. سعی کنید مواد غذایی از گروه‌های مختلف را در برنامه غذایی خود قرار دهید. اگر گاهی هوس غذاهای کم‌مغذی می‌کنید، آن را بخورید. اما دقت داشته باشید که برخی غذاها خطر بیماری‌ها و عفونت‌ها را در بارداری افزایش می‌دهند. بهتر است از این هفته تا پایان بارداری از مواد غذایی زیر دوری کنید:

  • پنیرهای غیرپاستوریزه مانند فتا
  • شیر غیرپاستوریزه
  • گوشت نپخته یا نیم‌پز
  • غذاهای دریایی نپخته
  • ماهی با جیوه زیاد
  • خمیر خام مانند خمیر کوکی و خمیر کیک
سعی کنید در طول بارداری ورزش کنید و هر روز چند دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.
سعی کنید در طول بارداری ورزش کنید و هر روز چند دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

بایدها و نبایدهای هفته پنجم بارداری

اگر از قبل برای بارداری اقدام نکرده‌اید و آزمایش‌ها و چکاپ‌های قبل بارداری را انجام نداده‌اید، باید برای برخی چکاپ‌ها اقدام کنید. به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر نوع مشکل در دهان و دندان بررسی شود. گاهی تغییرات هورمونی باعث التهاب لثه می‌شود. التهاب لثه موضوع مهمی است و باید سریع درمان شود. در صورت عدم درمان عفونت جدی و شخص دچار پریودنتیت می‌شود. این بیماری احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

در سه‌ماهه اول بارداری اندام‌ها و بافت‌های جنین در حال‌ رشد هستند، پس باید مراقب تاثیرات بیرونی باشید. در مورد مصرف داروهای بدون نسخه و مکمل‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. برخی موارد مانند وان آب گرم، سونا، استفاده از ترن هوایی یا خال‌کوبی می‌توانند تاثیر منفی روی جنین داشته باشند و عوارض بارداری را افزایش دهند.

به نقل از verywellfamily، شما در هفته ۵ حاملگی می‌دانید باردار هستید و احتمالا می‌خواهید از تاریخ زایمان مطلع شوید. پزشک شما تاریخ زایمان را در اولین ویزیت محاسبه می‌کند. اما خودتان می‌توانید آن را بفهمید. بارداری ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی شما طول می‌کشد. به یک تقویم نگاه کنید، روز شروع آخرین قاعدگی خود را پیدا کنید و ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته جلو بروید.

بارداری ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی شما طول می‌کشد. به یک تقویم نگاه کنید، روز شروع آخرین قاعدگی خود را پیدا کنید و ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته جلو بروید.

عکس هفته پنجم بارداری

با وجود کوچک بودن جنین در هفته پنجم حاملگی، پزشک می‌تواند کیسه حاملگی را در تصویر سونوگرافی ببیند. در تصویر زیر آزمایش سونوگرافی در هفته پنجم بارداری را مشاهده می‌کنید.

در هفته پنجم حاملگی جنین در سونوگرافی دیده نمی‌شود. اما همانطور که در تصویر می‌بینید کیسه حاملگی قابل مشاهده است.
در هفته پنجم حاملگی جنین در سونوگرافی دیده نمی‌شود. اما همانطور که در تصویر می‌بینید کیسه حاملگی قابل مشاهده است.

شیاف پروژسترون در هفته پنجم بارداری

در برخی مواقع ممکن است پزشک در هفته‌های اول بارداری تا قبل از هفته ۱۶ حاملگی برای زن باردار پروژسترون تجویز کند. اگر لکه بینی واژینال یا خونریزی دارید، برای جلوگیری از سقط زودرس ممکن است شیاف پروژسترون در بارداری تجویز شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته پنجم بارداری جنین در پوشش داخلی رحم لانه‌گزینی کرده و اندام‌های اصلی شروع به شکل‌گیری می‌کنند. به‌ویژه قلب و مغز در این هفته تشکیل می‌شود. اندازه جنین حدود ۱٫۵ تا ۲ میلی‌متر است. به همین دلیل در تصویربرداری سونوگرافی دیده نمی‌شود.

ممکن است از هفته پنجم حاملگی دچار علائمی مانند حالت تهوع، تکرر ادرار، خستگی و حساسیت سینه‌ها شوید. علت این علائم تغییرات هورمونی و افزایش تولید هورمون بارداری است. معمولا جواب تست بارداری در هفته ۵ بارداری به علت افزایش این هورمون درست خواهد بود.

اگر قصد بارداری دارید یا به‌تازگی تشخیص داده‌اید که باردار هستید، باید برای مشاوره و انجام معاینات به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در حدود هفته ۵ بارداری دچار تکرر ادرار می‌شوند. افزایش هورمون بارداری باعث افزایش جریان خون شده و کلیه‌ها برای دفع مواد زائد بیشتر کار می‌کنند. در نتیجه شخص دچار تکرر ادرار می‌شود.

ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی متوجه تغییر در ترشح واژن شوید. در اوایل بارداری ممکن است ترشحات واژن بیشتر شود یا ظاهر آن کمی تغییر کند.

کمردرد از علائم شایع در بارداری است. ممکن است تغییرات هورمونی یا لانه‌گزینی باعث درد خفیف در کمر شود. اما اگر کمردرد شدید است، باید به پزشک مراجعه کنید.

در هفته پنجم حاملگی جنین حدود ۱٫۵ تا ۲ میلی‌متر است. اندازه جنین بیشتر از دانه توت‌فرنگی یا دانه کنجد نمی‌شود.

مقدار کمی خونریزی یا لکه‌بینی در هفته ۵ بارداری می‌تواند مربوط به ادامه روند لانه‌گزینی باشد. اما اگر خونریزی شما زیاد است یا تا پایان هفته ادامه دارد، باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. گاهی خونریزی خفیف تا شدید در اوایل بارداری نشانه سقط جنین است.

یکی از علائم اولیه بارداری خستگی است. بسیاری از خانم‌ها با شروع بارداری دچار خستگی زیادی می‌شوند و نیاز به خواب بیشتر دارند. این موضوع کاملا طبیعی است و باید سعی کنید بیشتر استراحت کنید.

بعد از تشخیص بارداری باید غذاهای سالم بیشتر بخورید. انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات و پروتئین را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در دوره بارداری باید آهن و کلسیم بیشتر مصرف کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته پنجم بارداری

  1. پریسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من هفته پنج بارداری هستم هراز گاهی در حد چند ثانیه زیر دلم درد میگیره (مثل پریود) لکه بینی هم ندارم مشکلی نداره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام پریسا عزیز
      درد زیر شکم در بارداری معمولا طبیعی و علت آن رشد جنین و انقباضات رحمی است. این درد گاهی نشان‌دهنده عفونت، سقط جنین، حامگلی خارج رحمی یا زایمان زودرس است. درد زیر شکم در بارداری را نباید نادیده بگیرید و علائمتان حتما باید توسط متخصص زنان بررسی شود
      سالم باشید

  2. نیلوفر گفت:

    سلام وقتتوت بخیر من ۵ هفته و ۶ روزم هست یک سقط هم در هفته ۶ بارداری به دلیل عدم تشکیل قلب جنین داشتم.از دوره ی پی ام اس تا الان علائم‌پریود مثل دل درد و ضعف کمر و درد در تخمدان بخصوص سمت چپ درد سینه سوزش دارم دکتر برام قرص و شیاف پروژسترون تجویز کردن.خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد در نواحی مذکور ریشه هورمونی دارد اما عوامل دیگری مثل التهاب وعفونت هم ممکن است داشته باشد
      لطفا تحت نظر پزشک باشید پوت احتمالا نیاز به ضد التهاب و ویتامین ها هم ممکن است داشته باشد
      با ارزوی سلامتی

  3. خانم پوررضا گفت:

    لک بینی در هفته ی ششم باعث سقط جنین میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گاهی لکه بینی ها بعلت نفوذ جنین در بافت رحم و بنابراین طبیعی است
      در صورت تداوم علایم و گاها خونریزی بیشتر حتمن به متخصص مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  4. فهیمه گفت:

    سلام وقت بخیر
    هفته پنجم بارداری سونو واژینال شدم و دکتر گفتن فقط کیسه خالی مشاهده میشه در روز دیگه بیان
    ولی تو توضیحات نوشتن مشاهده ساک ، تک قلویی، فتوس هست ، ضربان قلب مشاهده نشد
    اختلاف هفته پریود با سونو یک هفته هست ایا طبیعی
    و فتوس به معنی جنین چطور تو توضیحات گفتن فتوس هست اما به خودم گفتن خالیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به وجود فتوس و عدم ضربان قلب. ممکن است مشکلی برای جنین ایجاد شده است
      بهتر است هرچه زودتر سونگرافی مجددا تکرار گردد

  5. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر من هفته ۵بارداری هستم رفتم سونوگرافی گفت ساک هس ولی چیزی مشخص نمیشه یعنی زوده برای تشکیل قلب لطفا راهنمایی کنید ممنون پزشک خانواده گفت ۸ هفته

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهترین زمان تشخیص قلب جنین ۷ تا ۸ هفته هست که با سونوگرافی قابل تشخیص است. اگر قلبی شناسایی نشود بارداری پوچ محسوب می شود.

  6. رقیه گفت:

    سلام من اقدام به برداری کردم با قرص لتراکس و سوزن هاج جی سی و امروز یک هفته از تاریخ پریودم میگذره پریود نشدم ۴ روز پیش تست زدم یه خط پررنگ و یه خط خیلی کمرنگ اومده بنظر شما من باردارم ؟ درضمن دیشب هم دوتا قطره لکه قهوه ای ازم امد دوباره قطع شد یکم کمر درد و دل درد خفیف هم دارم ممنون میشم راهنمایی کنید …

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهتره با تست تیتر بتا خون بارداری را بررسی کنید.

  7. سادات گفت:

    سلام وقتتون بخیر من هفته ۵ بارداریم هست و خونریزی با لخته خون داشتم که فقط چند دقیقه طول کشید الان سه ساعت گذشته و لکه بینی با رنگ قهوه ای دارم و دسترسی به دکترم ندارم میشه بگیر مشکلی پیش اومده یا نه چون درد یا گرفتگی ندارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      طبق توضیحات مذکور به نظر نمی‌رسد مشکلی وجود داشته باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیددکتر زنان

  8. پرنیان گفت:

    سلام وقت بخیر
    من اول هفته ی پنجم بارداری هستم. از ۶ روز پیش هرروز لکه بینی دارم. لکه ها به اندازه ی یک تا سه تا سکه هستند.
    میخواستم ببینم طبیعیه یا باید به پزشک مراجعه کنم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      طبق توضیحات مذکور به نظر می‌رسد طبیعی باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.دکتر زنان

  9. مریم گفت:

    من دارم مامان میشم خدایا شکرت برای سومین بار

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندانتان

      1. فرزانه گفت:

        ببخشیداقای دکترمن بارداربودم نمیخواستمش قرص خوردم ازدیشب خون ریزی دارم بنظرت افتاده

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          برای بررسی سقط جنین باید سونوگرافی انجام دهید. از این لینک میتونید با متخصص مامایی مشاوره تلفنی داشته باشید.
          مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

        2. زهرا گفت:

          ببخشید چه نوع قرصی خوردین و از کجا تهیه کردین

    2. S. Hashemi گفت:

      سلام وقتتون بخیر من درتاریخ ۲۲بهمن آی یوآی انجام دادم درتاریخ۱۹اسفند بتا انجام دادم۱۵۱۷بود سونو‌واژینال انجام دادم دکترگفت ساکی تشکیل نشده درضمن نه خونریزی نه هم اعلایمی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        عدد بتا تان که طبیعی است
        احتمال نیاز به پرژسترون بیشتری دارید

  10. مریم گفت:

    سلام من هفته پنجم بارداری هستم الان فرزند سومم را به خواست خدا حامله هستم خیلی خوشحالم خدا کنه هر کی آرزوی فرزند داره خدا به برکت عید قدیر مادر بشه واسه منو بچه‌ها مم دعا کنید عاقبت بخیر باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مریم عزیز
      سپاس از همراهی شما
      با ارزوی سلامتی شما و فرزندانتان.
      .

    2. پرنیان گفت:

      سلام وقت بخیر
      من اول هفته ی پنجم بارداری هستم. از ۶ روز پیش هرروز لکه بینی دارم. لکه ها به اندازه ی یک تا سه تا سکه هستند.
      میخواستم ببینم طبیعیه یا باید به پزشک مراجعه کنم ؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوستعزیز
        بهتره با مراجعه به متخصص زنان و دریافت دارو از سقط جلوگیری شود.

      2. ناشناس گفت:

        سلام وقت بخیر من هفته پنجم بارداریم هست دیشب اولش لکه بینی قهوه ای داشتم بعد آخر شب هم چند لخته خون بود و امروزم لکه بینی قهوه ای دارم نمیدونم باید چیکار کنم میشه راهنمایم کنین

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام‌دوست عزیز
          هرچه زودتر به متخصص زنان مراجعه کنید